Gumové čluny Zodiac

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Gumové čluny Zodiac

Příspěvekod Pepa » sob kvě 05, 2007 11:12 am

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » sob kvě 05, 2007 11:13 am

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » sob kvě 05, 2007 11:15 am

Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod ferdas » pát říj 19, 2007 8:37 pm

Ahoj všem - prosím o pomoc. Koupil jsem stašího Zooma 310 a potřeboval bych manuál - návod k obsluze. Hodně věcí je na štítku. Potřeboval bych hlavně vědět, jestli je nějaký doporučený, nebo nejlepší způsob balení a nafukování. Jak jej skladovat mimo sezónu - sbalený, nebo nafouknutý? Jak ošetřovat povrch - existuje nějaká impregnace? ... děkuji za jakýkoliv poznatek. FerdaS
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob říj 20, 2007 11:05 pm

Gumák sa balí na šírku zrkadla. Vyfúkneš ho, vyberieš podlážky, bočné balóny preložíš do osi lode tak, aby pôdoris člnu bol totožný z jeho dnom. Potom preklopíš zrkadlo-to je tá drevená doska- smerom k špici, tie zadné nohy dáš smerom ku stredu, teda k pozdĺžnej osi a naruluješ to. Ak chceš čo najmenší balík, tak je dobré z balónov pumpou vytiahnuť vzduch. Teda musíš mať takú pumpu čo nielen fúka, ale aj ťahá.
Poskladať podlažku pri fúkaní vieš?
Na čistenie a údržbu povrchu sa predávajú v yachtárskych obchodoch rôzne prípravky. Treba sa spýtať.
Gumák je najlepšie zimovať nafúkaný, ale nie úplne nabombovaný, len tak aby držal tvar. Ak ho musíš zimovať poskladaný tiež sa mu nič nestane, lepšie je aby ten balík bol naležato než aby stál.
Uživatelský avatar
Tomin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: stř srp 08, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Tomin » úte říj 30, 2007 7:02 pm

Ahoj Ferdas, mám stejný člun jako Ty. I když to Denis popsal výborně, tak Ti mohu návod ke člunu ofotit a poslat na e-mail. Pokud máš zájem, napiš to sem a já Ti ho pošlu. Tomin
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod ferdas » čtv lis 01, 2007 8:51 pm

Děkuju za dobré rady i na nabídku, začínám a jsem doopravdy vděčný za každý rozum. Skládání člunu jsem si vyzkoušel, snad je to ono. Ještě přemýšlím, co udělat s ventilkama balonů - když je nechám jen povolené, budou tlačit do stěny (do materiálu) ve smotaném stavu. Když je vyšroubuju, někam je musím dát :) no a do špice jsem si "vymyslel" (já vím, že se to i prodává :) ) vak, kde by bylo alespoň vyvazovací lano, taky kotva s lanem a kanystr.. tož tak. Pěkný večer všem na fóru. FerdaS
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » pát lis 30, 2007 7:35 pm

Ahoj Ferdas, ZOOM 310 S mám přes 3 roky, a bohužel jsem tyto stránky objevil až nyní, přesto jsem rád zejména pro popisování plaveb, ale zajímavé jsou pro mne i ostatní články a rady.
S mojema zkušenostma se nemohu rovnat ostatním kteří Ti zde poskytují rady, přesto si dovolím připomenout:
Při dlouhodobějším skladování člunu v zabaleném stavu, POZOR NA HLODAVCE. Osobně tomu předcházím, že člun nafouknutý zavěšuji v garáži pod stropem, obrácený dnem vzhůru. Taky jsem si letos ověřil že do vzdálenosti cca 150 km je pro mne pohodlnější převážet člun nafouknutý na střeše auta, takže to pouze uvolním a spustím na držáky na střeše auta, ale do Chorvatska to přepravuji složené ve střešním boxu.
Co se týká kotvení, bylo zde popsáno velice dobře a pro doplnění uvedu svoji příhodu s prvním mým gumákem z Chorvatska která mi tehdy nepřipadala ani trochu úsměvná jako dnes. Na místě kde byla mělčina jsem ukotvil gumák a protože začínalo foukat, jistil jsem to dalším přivázáním k velkému kameni který byl bokem, ale protože jsem měl krátký provaz a byl jsem línej to překotvit nastavil jsem člun kolmo k větru tak jak jsem to vídal u druhých, ale neuvědomil jsem si že to nedělají s gumákem který je podstatně lehčí. Uvědomil jsem si to až když mne žena jekotem vzbudila a já viděl člun otočený s motorem pod vodou. Po urychleném vytažení jsem se snažil motor vysušit na sluníčku, bohužel se začlo zatahovat, vítr sílil a vlny se zvětšovaly. takže po 5 hodinách když kolem ostrova doposud nejela žádná loď, začínal večer, měli jsme pouze plavky, odhodlali jsme se k návratu, aby jsme domácího nevyděsili. Veškeré věci jsme na ostrově nechali, nasadili motor, vzali pouze vesla a záchrannou vestu vzala žena prvně na sebe bez jediné připomínky. Motor sice naskočil, ale stále zhasínal. až jsem nechal sytič vytažený s vědomím že to přechlastám, když se tak nestalo zasouval jsem sytič velice opatrně, když to po více jak 3 minutách nechcíplo přidával jsem plyn, ale do otáček to několik dalších minut vůbec nešlo. Nakonec se to umoudřilo. ale vzhledem k protivětru a výšce vln jsme si cestu necelý kilometr museli zvětšit na dvojnásobek. Těžko se dá popsat úleva kterou jsme pocítili když z dáli viděli domácí se sousedy kteří nás vyhlíželi.
Teprve druhý den se mi podařilo vysvětlit že nejsem hazardér, ale blbec. I když dnes z toho máme s ženou legraci, nejsem líný člun několikrát překotvit přídí proti proudu dokud nejsem spokojen.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 30, 2007 8:42 pm

Ahoj Kzemane. Som rád že si objavil toto fórum a jeho časť o gumákoch. Bohužial žiadne stránky pre vyznavačov týchto vynikajúcich člnov nie sú, tak to trochu suplujeme na týchto yachtárskych stránkach. Tvôj príspevok bol velmi dobrý, páčil sa mi. A s hlodavcami máš pravdu. Kamarádovi potkani vykúsali dieru všade tam kde si položil na čln slaninu.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Zodiac Zoom - lavička

Příspěvekod ferdas » ned led 13, 2008 10:59 am

Nevíte někdo, jak vypadá lavička na Zooma 310? Hlavně jak je vlastně připevněná na válcích. Nechal jsem si uříznout vodovzdornou překližku, ale řeším co dál... díky F.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned led 13, 2008 11:06 am

Večšinou je tam lavička zaháčknuta, Na lavici sú háčiky, na válcoch znútra sú príchytky. Lepšie raz vidieť ako 10x čítať. Bohužial nemám žiadne foto. Najlepšie je ísť do nejakého obchodu a očíhnuť to.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

lavička 2

Příspěvekod ferdas » ned led 13, 2008 11:45 am

nojo - jasně. Jsem ze Znojma a nebližší obchod je (tuším) někde v Brně. Stačila by fotka. Ale i tak moc děkuju. Pěkný víkend všem a ať ta zima už skončí a můžem na vodu :)
Uživatelský avatar
lada0712
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: pát lis 02, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lada0712 » ned led 13, 2008 6:24 pm

na konci prkénka je prišroubovaný plast ve tvaru ostrého V, který zapadá do popruhu. Udělal jsem si to z hliníkového plechu ten se lehce ohýbá a nekoroduje, celé je to na šířku popruhu, tak na knop aby to nevypadávalo, pozor na plechu dobře srazit hrany a zaoblit roh aby to popruh a člun netrhalo a neodíralo když se na to sedne.

http://www.ibfkeys.com/seat_cushion.jpg
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » ned led 13, 2008 8:11 pm

mna tam tie lavicky niekedy trochu vytacaju, lebo ked ideme dvaja alebo traja, vzdy sa meni tazisko a chcelo by to obcas, aby sa niekto trebars posunul o 20 cm dopredu a to sa s tou lavickou neda. Rozmyslal som, ze zozeniem nejaku bednu, ktora by tam zapasovala sirkou a hned by sluzila aj na nejake veci, co zvycajne lietaju po dne. Alebo obycajny kvader z polystyrenu vhodnej sirky napchat medzi valce, je to urcite aj maksie ako originalna lavicka, z ktorej ma obcas boli prdel :crazy:
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » ned led 13, 2008 11:57 pm

Ahoj.

Vlastním už asi 15 let Zodiac 260 a tehdy jsem jej kupoval v kompletu s takovým nafukovacím "buřtem", který vlastně supluje sedačku a jeho umístění lze libovolně měnit, protože je jenom vecpán mezi boky člunu. Sloužil mi několik let k plné spokojenosti (i když zase na rozdíl od lavičky pod kterou lze něco uložit "jen" zabírá místo). Jeho krátký život ukončily přes jednu zimu myši (a to na rozdíl od Denisova kamaráda jsem na něj slaninu nikdy nepokládal). Ale měl jsem celkem kliku. Prožraly se přes originální uskladňovací bágl dovnitř, vyžrali díru do "buřtu" tak na dvě dlaně, ale vlastního člunu se naštěstí nedotkli. Protože už člun používám jen jako bajbót k plachetnici, ani jsem nový nekupoval, ale stál tehdy samostatně cca 1000-1500 Kč. Je-li ještě něco takového v nabídce bohužel nevím.

Wlady
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

lavička

Příspěvekod kzeman » pon led 14, 2008 7:22 am

Šel jsem včera to vyfotit, ale nepovedlo se, ale předem by bylo vhodné upřesnit zda máš úchyty na válcích a jaké, protože jsou úchyty kde se lavička instaluje před nafouknutím a po nafouknutí (na zacvaknutí).
Já mám úchyty s montáží lavičky před nafouknutím, ale protože jsem si lavičku dělal před pár měsíci, udělal jsem si ji s montáží po nafouknutí, ale zatím jsem to ještě nevyzkoušel.
Nechal jsem si uříznout taky vodě vzdornou překližku síly 18 mm kterou jsem vyhodil když jsem zjistil že obyčejné suché prkno je podstatně lehčí a nosnost vyhovující.
Taky zvažuji, že pokud si pořídím jiné prkno o cca 10 cm delší s dírkama na koncích, budu si moci prkno uvázat na kterémkoliv místě a měnit těžiště, či místo.
Nafukovací "buřty" mezi válce se prodávají a rovněž se prodávají nafukovací lehátka třídilná která umožňují oporu zad. (Jedno jsem si pořídil protože jsem již dědek a při delším sezení s otočenou hlavou mám problémy se zády a krkem, ale není to zcela dle mých představ, tak zvažuji zda nebude nejvýhodněší použít obyčejnou kempingovou skládací židličku, která kromě skladnosti má měkké sezení, oporu zad a podporu loktů, tak uvidím na jaře)
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod ferdas » pon led 14, 2008 6:50 pm

chlapi - děkuju za odpovědi. Úchyty vypadají takhle - jsou to vodorovné, asi 16 cm široké pruhy , dlouhé tak 8 cm, na konci opatřené zesílenými válečky průměru asi 1 cm. Zřejmě se mají zasunout do nějaké drážky v sedačce. Když to udělám, musí to být funkční, bezpečný a hezký :) jinak mám namyšlený ještě nepromokavý lodní vak asi pod sedačku, nebo do přídě. Mám zájem dát člunu " co jeho jest" a vyrazit k moři. Jo - nevíte někdo z "gumáků" :D co by měla obnášet povinná výbava? Případně co doporučujete pro příbřežní plavbu. Nechci se vydat v plavkách, s kanystrem a flaškou pití :?
Pozdrav všem.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 14, 2008 8:57 pm

ferdas píše: Jo - nevíte někdo z "gumáků" :D co by měla obnášet povinná výbava? Případně co doporučujete pro příbřežní plavbu. Nechci se vydat v plavkách, s kanystrem a flaškou pití :?
Pozdrav všem.


Na tú prvú časť ti neviem odpovedať, ja to tam mám trochu inak ako to popisuješ.
A k tomu čo treba mať vo výbave som v sekcii Gumáky už tuším niečo písal.
Ja osobne jazdím bez lavičky. Sedim na dne a pod zadkom mám hrubú podložku z nenasiakavého materialu podobného karimatke. Chrbát, teda hlavne kríže mám opreté o bočný válec, takže zvládam dobre aj jazdu v tvrdých podmienkach. Keď jazdím vo velkých vlnách, povedzme 1 m, tak dobre vidím na vlny zo zadu a dá sa krásne surfovať na vlnách. Presúvať ťažisko podla potreby je tiež bezproblémové.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » úte led 15, 2008 2:02 pm

Zasílám 2 foto,ale kdyby to nevyšlo zkusím to později. Jedna je ofocený manuál a druhá můj výtvor, protože manipulovat s lavičkou chci po nafouknutí člunu. Povolený "špalíček" s drážkou po nasunutí válečku dotáhnu. Drážku ve špalíčku jsem udělal o 1mm mělčí než je průměr válečku a plošku mezi drážkou a hranou špalíčku jsem snížil o cca 2mm, aby to drželo za váleček nikoliv za pásek zakončený válečkem. Abych si vystačil při instalování pouze se šroubovákem zapustil jsem do špalíčku šroubení používaná pro vícedílná okna (vnější závit asi M12, vnitřní M6). Šroubení je hliníkové a šrouby v železářství nebývají pokoveny niklem nebo chromem ale většinou kyselým zinkem (jako dětské kočárky), který ve slané vodě koroduje a je vhodné provést ochranu zejména závitů, na bázi vosku. Např.rezistin na dutiny lze na ploše vytřít do sucha, což postačí k ochraně a nešpiní.
Co se týká příbřežní plavby chráním se proti slunci slamákem a tenkým prodyšným hadrem volně přes sebe přehozeným, popř. si ho namočím. U prvního gumáku jsem si udělal sluneční střechu, ale pro časté a znatelné větry se mi nejvíce osvědčil samostatný hadr přes sebe a slamák opatřený šňůrkou na přivázání i tak ho často musím lovit.
Kamenné pobřeží bývá velmi ostré, proto je vhodné kotvit v dostatečné vzdálenosti od kamenů a člun nezávisle jistit slabším dlouhým a volným lanem kdyby se vítr otočil, nebo povolila kotva, ale pojistné lano vázat na kořeny (což je u nás barbarství), protože o kameny se lano předře během několika minut.
Možná to zbytečně rozepisuju, ale předpokládám že si to přebereš. Teď ještě zkusím zda se mi podaří odeslat fotky. Zatím ahoj.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte led 15, 2008 3:40 pm

kzeman píše:Teď ještě zkusím zda se mi podaří odeslat fotky. Zatím ahoj.


Ahoj kzeman,
Tak koukám, že se Ti to vložení fotky, zatím nějak nedaří.
Hned nahoře v hlavním rozcestníku fora najdeš tuto sekci:
(Návody, rady jak co udělat ve fóru či na webu.) Klikni na ní a poté si vyber příslušný návod. ;)
alffa
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » stř led 16, 2008 4:38 am

Druhý pokus zaslání manuálu Obrázek a výtvoru Obrázek
Alfe díky, pokud jsem nepotěšil Ferdase příspěvkem, doufám že potěším alespoň Tebe, že návod posloužil. Pokud se vložení nepodaří nezoufej, není všem dnům konec, zkusím to znovu jindy, ale podle náhledu by to mělo vyjít.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod ferdas » stř led 16, 2008 8:34 pm

Potěšil. Ahoj a doopravdy moc děkuju. Mě bylo jasný, že se ten váleček do něšeho zasune (haha...) teda myslím ten gumovej :D ... ale jak to udělat v praxi, to je jiná. Navíc mě tam mátl ten popruh, ale ten je jasně využitelnej jen s originálním úchytem. OK - bude víkend, začíná být déle světlo a roste chuť něco dělat.

KZEMAN - prosím Tě, nemohl bys zveřejnit celý ten návod na Zooma? Nebo poslat na mail. Já o něm vím jen to, co najdu tady na fóru, nebo na internetu.. Díky.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » čtv led 17, 2008 10:48 am

Nazdar Ferdas, zaslal jsem Ti soukromou zprávu, ale neumím zjistit zda to odešlo a zda jsi to dostal, poznám to vždy až později. Kdyby jsi nic neobdržel tak se ozvi, zkusím to znova.

Když si otevřeš osobní zprávy, máš tam složky

DORUČENÉ ODESLANÉ NEPŘIJATÉ ULOŽENÉ

pokud odešleš SZ, uloží se ve složce odeslané a zároveň je i ve složce nedoručené. Ve složce nedoručené bude tak dlouho, dokud si ji příjemce zprávy neotevře, potom sama zmizí. Jednoduché pro tvoji kontrolu. :)
Pepa
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

lavička

Příspěvekod tataS » ned bře 09, 2008 2:17 pm

to ferdas
držáky na fotce jsou pro starší typ lavičky kde je uprostřed podélný otvor kterým se příčně provléká pásek na buřtu. Je to tam od toho
aby lavička nejezdila sem tam, což se často stává. Já jsem si originál plastové držáky koupil v Navy centru za cca 50 Kč. Ty jsem přidělal
na překližku síly 12mm a šíře 15cm. Na tom mám pověšenou tašku pod sedačkou ušitou z batohoviny do které dávam složená pádla, kus hadru na ruce, nářadí, lepení, flašku s 1,5l benzínu jako reservu, vázací lano náhradní a kus drátu. Na to dám lavičku šíře 20cm délky 105cm, která leží na buřtech a má z pěnové gumy 2cm polštář. To je potaženo batohovinou. Nyní mám i opěradlo a při delší jízdě
je to pohoda. Za opěradlo se držím při dojezdu ke břehu když potřebuji vidět dno nebo lidi co se koupou a stojím. Při větších vlnách
to bývá problém.
Ty plastové úchytky na lavičku již asi dva roky dělají jiný systém, tak dej pozor při objednávce přez internet.
Jinak v jiné sekci o gumácích mám fotku člunu, kde je vidět lavička i kryt na špičce člunu Zoom 310S.
Lavičku dobře natři nejlépe lodním lakem jelikož zvláště na moři je pořád něčím smáčená a pokud použiješ prkno, tak riskuješ třísku
v pozadí.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

zavěšení motoru

Příspěvekod tataS » ned bře 09, 2008 3:11 pm

Ještě ti mohu říci k tomu co píší v návodech k zavěšení motoru. Většinou uvádějí, že motor má mít kavitační plochu rovnoběžnou s podlahou, což je cca 2 až 3 dírka u závěsu (dle značky motoru) což lze těžko u nafukovacího kýlu nastavit. Tak to nastav dle válců do roviny. Dále lidi blbnou se sklonem nohy- pozitivní a negativní trim, to má smysl pouze u motorů snad od 15 Hp. Mohu ti z vlastní zkušenosti za minulých 17 let říci, že na moři v Hr to moc neplatí, protože se tam vítr pořád mele ze všech stran a je dosti nárazový a
tím pádem nepoznáš proti jaké vlně jedeš, takže nemá cenu trim přestavovat.
Jiný problém je s výškou zavěšení motoru. Návody uvádějí, že kavitační plocha na noze má být 0 až (dle značky motoru a člunu) 5 cm,
což jsou 2 inche pode dnem zrcadla. Dle mých zkušeností to platí pouze pro stojatou vodu. Na moři se loď hlavně při větru na vlnách
houpe zádí nahoru dolu a když máš motor moc nahoře, tak se vrtule za vití motoru točí každou chvíli ve vzduchu, což motoru zrovna moc neprospívá. Tuto podmínku návodu stejně nejde splnit jelikož zrcadlo u většiny člunů je 38 cm a kavitační plocha na noze je většinou 43 cm od horní hrany závěsu motoru. Po několika letech laborování s výškou nastavení motoru jsem rezignoval a věnoval se
více vyřešení problému výfuku dvoutaktního motoru. V mládí (t.j. v 60tých létech) jsme si vyráběli lodní motory z dílů motocyklových
motorů sami, tak ještě něco pamatuji o problematice výfuku dvoutaktu. Tím, že se výfuk dle ponoru zádě člunu noří hloubějí do vody,
se u slabších motorů (cca do 10 Hp) výrazně mění tlak, který musí překonávat výfukové plyny při odchodu a tím se výrazně dusí motor,
což je znát na otáčkách a výkonu. U motocyklů je výfuk konstantní a není co řešit. Po delším výzkumu se mi podařilo problém vyřešit
obtokem pomocí ventilu s nastavovacím otvíracím tlakem připevněným do servizního špuntu na noze motoru zhotoveného z T kusu měděné fitinky, nerezového vratového šroubu M5 a nastavitelné pružiny. Ventil pouštěl plyny při větších otáčkách a větším ponoru
zádě a motor se snadněji vytáčel. Jelikož se nedusil při přidání plného plynu, tak se svíčka a ostatní nezanášelo karbonem ze špatného spalování směsi. Jedná se ale o velmi jemné nastavení tlaku, jelikož výkon dvoutaktu je velmi závislý na objemu výfuku a
tlaku plynů který tam je při vysokých otáčkách.
Celý problém jsem po letech bádání vyřešil díky stoupajícímu kurzu Kč, valorizací penzí a objevení motorů Suzuki 6Hp 4takt, který
je při platbě v EUR mimo sezonu možno v Německu sehnat i za 1050EUR.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů