CAPSIZE RATIO /koeficient převržení/

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » pát kvě 18, 2007 4:19 pm

CAPSIZE RATIO /koeficient převržení/

Vidím, že vám ten koeficient stability nedá spát, tak pár slov k němu.
Je to ve své podstatě velmi jednoduché a můžete si to spočítat každý na svoji loď.Pracuje pouze se dvěmi veličinami. Šířkou lodi /ve stopách / a výtlakem /kubické stopy/, jednotky musíte dodržet, pokud chcete srovnávat.
Vzorec výpočtu
Šířka lodi dělena 3 odmocninou váhy vody vytlačené trupem.
Toť vše.
Postup si můžeme ukázat na příkladu lodě Páji.
V rychlosti jsem proběhl jeho stránky a snad jsem to vyčetl dobře. Jeho 34 má vstupní hodnoty pro výpočet přibližně tyto.Váha 15000 liber a šířku 3m
3m = 9,83 st
15000 liber = 3 odmocnina z kubických stop = 6,2
9,83 : 6,2 = 1,58
Výpočet je hotov.

Pokud někdo náhodou nezná převodní hodnoty..
1 lb =0,45 kg, 1 kg = 2,22 lb,
/jednoduchý postup převodu : 15000 lb:2,22 = cca 6756 kg – kolik váží, tolik vody musí vytlačit = cca 6756 dm3 , 1 ft3 = 3,05 x 3,05 x 3,05 dm =28,4 dm3, 6756 : 28,4= 238 ft3, 3odmocnina z 238 =6,2 / 6,2x6,2x6,2=238/

Mírná odchylka 0,01 od uvedených 1,57je dána jiným zaokrouhlováním nebo váha lodi, případně šířka je nepatrně jiná.
Tento koeficient posuzuje pouze vztah šířky lodi a její váhu, není to tedy žádná konkrétní hodnota.

Dle tohoto vztahu, čím má loď menší šířku a větší váhu tím je stabilnější
Čím má větší šířku a menší váhu, tím je nestabilnější.

Podle mého názoru, má tento koeficient velmi malou vypovídací hodnotu.
Spoléhá se na to, že konstruktéři – a návrhy lodí- se pohybuje v nějakých obecně uplatňovaných proporcích. Tedy například že 10 m dlouhá loď /34st/ má šířku cca 3 m, ponor cca 150cm, váha trupu cca 4500 kg , váha balastu cca1800 až 2200 kg.
Narůstá li váha při stejné délce lodi, má se za to, že se přesouvá do balastu a tím se samozřejmě zvětšuje stabilita. Přesně tak to je u lodi Páji

Tento výpočet však vůbec není schopen postihnout a vyjádřit možné rozdíly v různých konstrukcích.
Mohu mít loď s nízkým kýlem – ponor celkem 120 cm, trup 50cm kýl 70 cm , těžiště balastu bude v polovině kýlu 35+50= 85 cm od cwl , 0,85 x 2000kg = 1700 kpm klopného momentu od kýlu.

Nebo
Mohu mít ponor celkem 150cm, ponor trupu 50cm, 100 cm kýl plný vylitý balastem, tedy těžiště urostře, celkem těžiště od cwl 50 + 50 cm, 1m x 2000kg = 2000 kpm. Klopného momentu

Nebo
Mohu mít ponor 200 cm 50 cm ponor trupu 150 kýl pod trupem, posledních 40 cm kýlu bude torpédo s celám balastem, . Těžiště balastu uprostřed torpéda, od hladiny 180 cm tedy 1,8m x 2000kg = 3600 kpm. Klopného momentu

Při stejné délce stěžně /výšce těžiště plachet nad cwl/ mohu mít až o 100% více plochy plachet při stejné stabilitě, nebo mám stejnou plochu plachet při dvojnásobné stabilitě.

Nic z toho mi tento koeficient není schopen postihnout.
Podobných pomocných koeficientů ke stabilitě lodi je více. U nás v Evropě je více používán například poměr váhy balastu k trupu, Určitě jste se setkali v technické specifikaci s vyjádřením váhy balastu v % 38-40-42-45 u závodních speciálů až 50% balast. Je to ovšem stejně málo vypovídající informace a rovněž platí výše uvedené výhrady.

Naše vzorová loď /Páji/ váží /15000 lb /6756 kg celkem. Pokud má trup odpovídajících
4500 kg na blast zbývá 2256
2256 děleno 1% trupu /45/ = 50,1 % váhy balastu z váhy trupu.
Pája tvrdil že to byla loď určená k závodům a měla vyhrávat. Má pravdu. Poměr balastu v % tomu odpovídá.
Takto jednoduše si můžete rozkrýt celou řadu ,,záhadných,, informací týkajících se stability lodě a posoudit jejich vypovídající hodnotu.
Když se takto postupně probíráte konstrukcemi lodí, začnou se sami definovat základní zákonitosti a technické parametry, které, pokud jsou dodrženy, není tak nemožné navrhnout vlastní , dobře plovoucí loď.

Ovšem jsme v topicu větrné kormidlo, tak se všem omlouvám za toto nepatřičné odbočení, velkému Liborovi zvlášť.
Uživatelský avatar
Pajas11
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pajas11 » pát kvě 18, 2007 10:34 pm

WOW,Chlape ty jsi hotova encyklopedie.Diky.Priznam se cisilka moje hobby nejsou.Jen dodam,doufam,ze se ta moje holka spokoji na stara kolena s cruisingem.Na zavodeni uz nema,mozna veteranu a pry je uzasne stabilni.Az ji dodelam a spustim,dam vedet.Jinak jsme opravdu odbocili od tematu nekam jinam.Omlouvam se.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to Pepa

Příspěvekod Wlady » ned kvě 20, 2007 1:35 am

Ahoj.
Tak obšírné a perfektní vysvětlení jsme si snad ani nezasloužili... :lol: . Každopádně díky :!: .
Wlady

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů