Klasifikace lodí A,B,C,D

Vše co souvisí s předpisy kolem plavby a technickou dokumentací lodí, včetně jejich regisdtrace. Přepravy lodí. Technickými prostředky pro dopravu lodí. Dále pojištění lodí, přívěsů, osob atd.

Moderátoři: windward, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Klasifikace lodí A,B,C,D

Příspěvekod Libor » ned kvě 20, 2007 8:51 pm

Občas při prohlížení technických dat různých lodí narazím na klasifikaci lodí. A - D je mi jasné. Ale ještě se vyskytují podskupiny. Např. Etap 32S má uvedeno CE-Design.: Kategorie A6/B6/C8. Přepokládám, že to znamená pro oblast plavby A i B 6 členů posádky, pro oblast C 8 členů. Nejsem si zcela jistý.
Nemá někdo nějakou přehlednou tabulku/vysvětlivky pro jednotlivé kategorie? Nějak se mi to nedaří najít.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to Libor

Příspěvekod Wlady » pon kvě 21, 2007 1:28 am

Ahoj.

Žádné podskupiny, pochopil jsi to zcela dobře, je to klasifikace vztažená k počtu lidí na palubě.
Kdysi jsem ty atributy pro jedntlivé skupiny někde viděl, pokusím se to příležitostně najít. Zatím doufám, že to snadněji a rychleji vyštrachá někdo jiný. Vzpomínám, že to bylo podmíněno (ale nijak exaktně nedefinovanou) odolností vůči výšce vln a síle větru. Na jakési (opět, ale tentokrát zcela beznadějně nevím kde to bylo) stránce lodního projektanta měli k téhle klasifikai moře výhrad (myslím právě pro malou exaktnost jednotlivých parametrů). Mimo toho ale i pro to, že je údajně příliš "měkká" a u Lloyda mají prý nějakou jinou, přísnější...

Wlady
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát úno 15, 2008 8:03 am

Za chvíli uplyne rok a nikdo nic nevyštrachal.. :?
Ale mezitím přišli stovky nových uživatlů, doufám že třeba někdo bude vědět jak to přesně je ....
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát úno 15, 2008 4:59 pm

Ano je to docela slozite a jde o smernici EU pro designu jachet. Smernice je znama pod cislem 94/25/EC nebo jako RCD: Recreational Craft Directive. Jestli chces muzes najit vse pod EurLex na webu, anebo tady je to ve formatu pdf: http://ec.europa.eu/enterprise/maritime ... _25_en.pdf

A opravdu jak uz tu rekli ti cisla A4 B6 C8 atd je pocet posadky povolen v kazde oblasi plavby.

Ve sve nejzakladnejsi podstate, vypada to takto:

BOAT DESIGN CATEGORIES

Definitions:

A. OCEAN: Designed for extended voyages where conditions may exceed wind force 8 (Beaufort scale) and significant wave heights of 4 m and above, and vessels largely self-sufficient.

B. OFFSHORE: Designed for offshore voyages where conditions up to, and including, wind force 8 and significant wave heights up to, and including, 4 m may be experienced.

C. INSHORE: Designed for voyages in coastal waters, large bays, estuaries, lakes and rivers where conditions up to, and including, wind force 6 and significant wave heights up to, and including, 2 m may be experienced.

D. SHELTERED WATERS: Designed for voyages on small lakes, rivers, and canals where conditions up to, and including, wind force 4 and significant wave heights up to, and including, 0,5 m may be experienced.

Boats in each Category must be designed and constructed to withstand these parameters in respect of stability, buoyancy, and other relevant essential requirements listed in Annex I, and to have good handling characteristics.

Doufam ze to pomuze, ahoj
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 15, 2008 9:27 pm

Ako napísal Alchamarin, je to trochu zložité a celá ta problematika je skôr pre profesionlov, ale pokúsim sa ho trochu doplniť. Pri vstupe do EU prebehlo v SR a samozrejme aj v ČR preberanie, teda implementácia právnych noriem. To sa týkalo aj rekreačných plavidiel a umožňuje aby u nás platil certifikát EU. Ten zákon mám doma, ale nechce sa mi ho hladať a robiť z neho správu, samozrejme sa dá nájsť v zbierke zákonov. Pre kupujúceho je dôležité, že na výrobku má označenie certifikácie. Plávatelnosť lode v určitých podmienkach určuje projektant ako teoretické hodnoty a výrobca ich overuje na prototype a ručí za ne. Čím je vyššia kategória, tým je overovanie náročnejšie. Pre spotrebitela je potešujúca informácia, že výrobcovia často nechcú podstupovať náročnú certifikáciu a radšej dajú loď ako plavebnú oblasť B,C hoci by možno splnila aj A. Teda D a C je " brnkačka" a označenie CE dáva na loď sám výrobca. Pri svojpomocnej výrobe lodí sa CE nedáva a ani sa dodatočne nevyžaduje pri jej predaji. Ak sa nemýlim, tak na A sa vyžaduje hodnotenie a skúšky certifikačnej spločnosti, okrem známeho Germanische Loydu je ešte talianska RINA a Norska Veritas a tá je aj najprísnejšia. Preto sú yachty zo severu aj kapku drahšie ako tie južnejšie. Ako je to mimo EU nemám ani šajn.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1154
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pon bře 03, 2008 10:12 pm

Tak už je i český překlad uvedené směrnice, který je ke shlédnutí zde.

Kategorie podle EU v oficiálním překladu jsou:

A: OCEÁNSKÁ: Plavidla konstruovaná pro oceánské plavby, kde síla větru může převýšit stupeň 8 (Beaufortova stupnice) a určující výška vlny může převýšit 4 m a plavidla jsou maximálně soběstačná.
B: POBŘEŽNÍ: Plavidla konstruovaná pro plavby na moři, kde lze očekávat sílu větru dosahující stupeň 8 včetně a určující výšku vlny do 4 m včetně.
C: PŘÍBŘEŽNÍ: Plavidla konstruovaná pro plavby v příbřežních vodách, velkých zálivech, ústích řek, jezerech a řekách, kde lze očekávat sílu větru dosahující stupeň 6 včetně a určující výšku vlny do 2 m včetně.
D: VNITROZEMSKÁ: Plavidla konstruovaná pro plavby na malých jezerech, řekách a kanálech, kde lze očekávat sílu větru dosahující stupeň 4 včetně a určující výšku vlny do 0,5 m včetně.

Plavidla všech kategorií musí být konstruována a vyrobena tak, aby odolala těmto parametrům z hlediska stability, vztlaku a dalších obdobných základních požadavků podle přílohy I a musí mít dobré schopnosti manévrování.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1349
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 44

Příspěvekod err_ » pon čer 23, 2014 3:15 pm

Sice již uteklo několik dalších let, ale i tak si dovolím znova otevřít toto vlákno. Lehce se vysvětlí A6 / C8 s tím, že číslo za klasifikací je počet členů posádky. Ale co takhle A -100 u 40 stop velké plachetnice?

Díky za objasnění.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1349
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 44

Příspěvekod err_ » pon čer 23, 2014 3:29 pm


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů