zkoušky na chorvatské papíry

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát srp 07, 2009 11:43 am

Drazi pratele,

jsem nucen se omluvit za zdanlivy OT, ale ja bych to nedefinoval jako OT. Jde o to, ze v tomto vlakne zacina byt informacni sum, coz neni dobre. Zkusim to "narovnat" v co nejkratsi mozne forme.

Odpoved na to, kde jsou popsane oblasti plavby. Je to v dokumentu s nazvem Pravilnik za brodicama i jahtama, cl. 17:

http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluz ... 7_472.html

Odpoved na otazku 30GT/BT. Je to 30 Gross Tonnes / Brutto Ton, cesky brutto tun. Je to celkovy vytlak plavidla, ktery je uveden v technicaku. (Neplest s GRT/BRT, Brutto Registrovana Tuna. Jedna GRT je obchodni objem o velikosti 100 kubickych stop, tj. neco pres 2 normalni vahove tuny. Kdyz tak jedna normalni GT je to objem o velikosti jednoho kubickeho metru, ktery vazi jednu vahovou tunu.)

Odpoved na rozdily v textech prukazu. Zde je odkaz na prukaz z roku 2005:

http://www.yachtnet.cz/coursecap/img/hrnovy_hi.jpg

Vsimnete si prosim takove zvlastnosti: prukaz s vetou o teritorialnich vodach HR je vystaven v Zadaru, ale do roku 2008 v prukazech vystavenych v Sibeniku to nebylo. Zaver podle mne je tento: Sibenik si "dojizdel" zasobu prukazu a ted jim konecne dosla. Jde pouze o uredni bordel. Jinak, jak jsem jiz rikal, od roku tusim 2004 plati nove zneni, kere je takove, jak je to uvedene v tom poslednim Baharisove prukazu ze Sibeniku z roku 2009.

Odpoved na rozdily v obsahu chorvatstina/anglictina. Nejsou zadne rozdily. Texty jsou vyznamove naprosto identicke a ani gramaticky nelze anglicky text vykladat rozdilne. Je tomu tak proto, ze:

"kategorija plovidbe III. i VI. = internal waters and territorial sea of the Republic of Croatia"

K tomu, ze prukaz plati pry pouze v HR. Neplati POUZE v HR. Plati v oblasti plavby do 12 Nm od pobrezi cehokoliv. Jak jsem rikal, uz jsem to pitval v tomto vlakne:

http://jachting.info/modules.php?name=F ... torder=asc

A veta "ve vnitrnich vodach a teritorialnim mori Chorvatske republiky" je prirozena, protoze nemuze stat vystavovat prukaz pro plavbu v cizich vodach. Nikde neni napsane, ze POUZE.

Doufam, ze je to vysvetlene definnitivne. :lol:

A mam vas vsechny rad. :)

A hezke plavby na vsech morich zemekoule. :)
Naposledy upravil(a) windward dne pát srp 07, 2009 11:52 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1112
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pát srp 07, 2009 11:48 am

:type:
Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Brutto registrovaná tuna
Brutto registrovaná tuna (BRT) je zastaralá jednotka objemu, která určuje velikost obchodní lodi.
1 BRT = 100 kubických stop = 2,83 m³
Přestože se v názvu vyskytuje slovo tuna, nemá název nic společného s metrickou jednotkou pro hmotnost. Nelze ji zaměňovat ani s jinými jednotkami používanými pro měření velikosti lodí, kterými jsou výtlak v tunách a tonáž.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1112
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pát srp 07, 2009 12:04 pm

windward píše:A veta "ve vnitrnich vodach a teritorialnim mori Chorvatske republiky" je prirozena, protoze nemuze stat vystavovat prukaz pro plavbu v cizich vodach. Nikde neni napsane, ze POUZE.


Myslím, že když je někde nápsáno, že něco platí někde, tady konkrétně "ve vnitrnich vodach a teritorialnim mori Chorvatske republiky" tak to platí tam kde je určené a není třeba to podmiňovat dalšími slovy jako POUZE a podobně.
Řekl bych Winwarde, že Tvůj výklad je trochu o tom, že si všichni rádi trochu výklad nějakého ustanovení/věty upravíme tak aby se nám víc "líbil" :-)

Nicméně díky bohu HR průkaz uznávají ledaskde, i když tam trošku hrozí, že pokud se narazí na úředníckého blba, že řekne tady nejsou HR vody.

(nechci tím rozpoutat "průkazovou" bouři, jen takhle to vidím já)
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » pát srp 07, 2009 12:04 pm

Protože nemám loď a tudíž ani techničák, jak velká je 30 GT loď? :whist:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát srp 07, 2009 12:06 pm

SO 52,2 má 15 GT, takže dost velká :)
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát srp 07, 2009 1:08 pm

Balancuji na hraně ot, ale přeci jen nepřímo to s hr průkazem souvisí.
Tedy, abych rozehnal případné chmury z hr průkazů, přidávám díl druhý k obecné informovanosti.
Včera mi přišla odpověď na poptávku lodi v Dánsku. Mimo jiné byl v příloze informační materiál o charterovce, podmínkách pujčení atd. ....
Zkopíroval jsem začátek úvodní strany tohoto materiálu.

1. Charterbasis-Informationen
1.1. Hafen Nordufer, Dyvig, Insel Als

Treffpunkt: Stege am Nordufer
Ansprechpartner: Bent Larsen
Tel.: 0045 74 49 12 81 oder mobil 0045 21 49 00 81
Übernahme: Samstag ab ca. 14:00 Uhr
Rücknahme: Samstag bis 09:00 Uhr
Kaution: 600,00 € - 1000,00 € je nach Schiffstyp, zahlbar in bar
Benötigte Lizenz: keiner aber segel Erfahrung notwendig


Chci tím upozornit na poslední řádek. Dovolím si laický překlad:
Požadovaná licence : žádná, ale zkušenosti s plachtěním jsou nezbytné

Podotýkám, že jsem poptával sun odyssey 39i /rok 2008
katalogová cena 1590/ nabídka přišla s cenou 1390 /12-19.9.2009
Jak již jinde bylo napsáno. Sever je jiný svět........

Němčinu neumím, tak jsem si toho zpočátku nevšiml a pro jistotu jsem jim poslal foto hr průkaz. Nevím ,co si o tom mysleli, možná, že to neumím a mám potřebu se schovávat za nějaký průkaz...... :)
Pokud jsem nikomu nezlepšil náladu, tak je toto OT, uděluji si napomenutí a sám si to přemístím.
Pepa
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát srp 07, 2009 1:14 pm

Kam bys to PŘMISŤOVAL :?: Vždyť to sem patří. ;)
alffa
Lakomec

Příspěvekod Lakomec » pát srp 07, 2009 1:27 pm

Bubak píše:Když jsem byl poprvé v životě na Jadranu, plácli jsme si stěžněm o vodu. S padesátkou bavárkou, tou kačenou, co se normálně ani nehne. Tou dobou na Makarský rval vítr asfalt ze silnice a vynášel snad i krávy do vzduchu, jak to bylo v nějakym filmu...


Prosím Bubáku, mohl by jsi popsat to plácnutí stěžněm. Vy jste pluli se spinakrem?
Mám chvilku času, tak tady procházím všechny témata a tohle mě hodně zajímá. Moc děkuji
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » sob srp 08, 2009 7:04 pm

To Baharis: Nevím jak to bylo na jaře, ale já dělal skoušky v Šibeniku 27.4.2009 a už jsem tam ty chorvatské vody měl.
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pon říj 12, 2009 5:59 pm

Otázky které jsem dostala u zkoušek v Zadaru 9.10.2009 na (suprovém) kurzu s Designerem:

1) bod na mapě = "Tady jsi, urči polohu"
2) čára na mapě = "Jakým kurzem pluješ?"
3) "Pluješ odsud sem, jaká je vzálenost?"
4) "Přečti tenhle maják"
5) 5 kartiček pozičních světel (plachetnice, neovladatelné plavidlo, motorák,...)
6) 2 kartičky denních znaků lodí (bagr, ...)
7) obrázky vlajek NC = "Co společně znamenají?"

Strašně jednoduché otázky, to ani nešlo splést.

Pokud byl některý zkoušející přísnější přidal ještě přednosti na dřevěných lodičkách nebo kartičkách, vyspelovat Dugi Otok nebo Pašman a průběh Mayday.

Já měla do pěti minut hotovo, nejrychlejší byl propuštěn za minutu, nejdelší asi za 15 minut. Podle toho, jak se jim kdo líbil nebo nezdál. Ale papíry nakonec dostali všichni. Hodně pomáhají. Mají snahu, aby to zkoušený udělal. A to i přesto, že jsme se na řadu dostali lehce po konci jejich pracovní doby.
Pan admirál byl opravdu příjemný a vstřícný. :)
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » čtv úno 25, 2010 9:36 pm

Ahoj všichni, nevíte někdo, jestli v HR může dělat papíry 16ti letý?
teista
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv úno 25, 2010 9:56 pm

Myslím, že ano, viděl jsem. Ale nějaké omezené, to asi nemá smysl.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » čtv úno 25, 2010 10:23 pm

Víš, jestli náhodou po dosažení 18ti roků neplatí normálně. Udělali bychom si se synem vejlet.
Dík, F.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv úno 25, 2010 10:56 pm

Nevím, nezkoumal jsem to.Myslím, že to bude něco jako naše VMP..nebo ještě míň.
Dělali to kluci aby mohli na těch jejich veslicích s přívěsným motorem...
Ale někde to jistě bude uvedené...
Uživatelský avatar
Neny
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: úte úno 24, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Modra/SR

Příspěvekod Neny » pát úno 26, 2010 1:09 am

To Teista. Ak dovrsil vek 16 rokov tak moze. Kuk knizka od Windvarda, Stante se kapitanem str. 9.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 41
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pát úno 26, 2010 8:07 am

To Teista, skúšky sme robili v Šibeniku 18.08.2009 so synom. Na prípravu som použil knihu Romana Verbu "Staňte se kapitánem". Považujem túto publikáciu za perfektnú učebnicu pre skúšky v chorvatsku. Preukaz môže získať osoba ktorá završila 16 rokov.
Žiadné obmedzenia tam nie sú uvedené. Čo sa skúšok týka, my sme robili iba "A" na motorový čln, skúška prebehla veľmi rýchlo, dostal som 3 otázky typu: povinná výbava, colreg t.j. dávanie predností, približovanie sa k brehu, sklz atď.
Preukaz platí do max 15 kW, max 7 metrov dľžky, a max 6 NM od brehu alebo od ostrova.
Toto je napísané v chorvatštine a v angličtine.
Na preukaze nie sú uvedené žiadné plavebné kategorie, a ani platnosť nie je obmedzená.
Podľa ľudí čo tam robili "B", skúšky boli podobné, len sa pýtali aj na navigáciu a na vlajky a abecedu. Keď budem potrebovať niekedy "B", tak ho budem robiť určite v Šibeniku, ale zatiaľ nám ten gumák postačuje.
Celá záležitosť prebehla tak, že o 11:00 sme sa zapísali, o 14:00 boli skúšky. Skúšky je možné robiť alebo po chorvatsky , alebo po nemecky, a tiež po česky. My sme sa pridali k čechom a v skutočnosti ten dialóg medzi skúšajúcim kapitánom a mnou prebehol tak, že on sa pýtal po chorvátsky a ja som odpovedal ako som vedel t.j. mixom češtiny-chorvatštiny-angličtiny. Za desať minút som už bol vonku. Preukaz som mohol prevziať na druhý deň. Celá záležitosť stojí 305 Kuna.
A nakoniec dôležité upozornenie: V chorvatsku potrebujete preukaz vodcu plavidla na každý motor!!! aj na 2,5 HP, aj na požičaný motorový čln. Možno, že polícia nekontroluje, ale keď sa niečo stane tak máte veľký problém. Pokuty sú pre obyčajných ľudí likvidujúce.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát úno 26, 2010 9:33 am

Děkuju pánové, vypadá to dobře. Ozzie, ty jsi nebyl teda ani na kurzu?
U plachetnice se musí zřejmě doložit nějaký praktický výcvik.?.?
F.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát úno 26, 2010 9:46 am

teista píše:U plachetnice se musí zřejmě doložit nějaký praktický výcvik.?.?
F.

Ne. ;) alffa
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 41
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » pát úno 26, 2010 10:28 am

Ako som už napísal, som robil iba "A", na žiadnom kurze som nebol.
Pred skúškou sme tam s "kolegami" rozoberali rôzne otázky, ale o kurze, alebo o praktických plavbách nikto nič nespomínal. Podľa týchto skúseností asi nevyžadujú.
Dajú Ti papiere, ale potom si zodpovedný za všetko čo vyplýva zo zákonov.
Takže pozor, bez praxe, alebo bez dozoru skúseného kapt. neísť na loď.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 26, 2010 10:43 am

Ozzie píše:Dajú Ti papiere, ale potom si zodpovedný za všetko čo vyplýva zo zákonov.
Takže pozor, bez praxe, alebo bez dozoru skúseného kapt. neísť na loď.


Ano. Toto je asi jejich základní filozofie.
Řekl bych, něco mezi našimi důkladnými papíry a anglickým systémem kde se vůbec nevyžadují. Chtějí vědět naprostý základ a další odpovědnost už nechávají na každém jednotlivci.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát úno 26, 2010 1:22 pm

opravdu hodně záleží na době, kdy zkoušku děláte. Pokud je zájemců hodně, kapitáni se s tím moc nemažou. Teď v únoru si dali docela záležet a zkouška byla s českou naprosto srovnatelná.
Lakomec

srovnání

Příspěvekod Lakomec » sob úno 27, 2010 11:46 am

to designer: a to fakt myslíš vážně? :?
Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Příspěvekod Papito » sob úno 27, 2010 2:37 pm

Designere, máš zvláštní smysl pro humor anebo schopnost srovnávat hrušky s jablky. Všiml jsem si už v Hodoníně, jak většina účastníků kurzu meteo nábožně hltala přednášku doc. Brechlera. Později jsem zjistil, že to byli samí chorvatští kapitáni. No, já se tam nedozvěděl nic nového. To, co tam zaznělo byly základy vyžadované ke zkouškám MD jako samozřejmost, mimochodem jsou dobře popsané ve Strakových skriptech. Nedávno dělal zkoušky na MD jeden člověk, kterého jsem na ně připravoval. Zkouška trvala přes tři hodiny, odečtu-li hodinu na navigační příklad, tak kolečko s komisaři, čili Colreg, námořní právo, meteorologie, nautika, navigace, základy angličtiny a první pomoc trvalo přes dvě hodiny. Já si to pamatuji z obou mých zkoušek stejně, akorát na "B" bylo o hodinu více na navigační příklady, protože byly dva, s přílivy, slapovými proudy ap. A to ještě předtím musíš mít zkoušku na radio u ČTÚ. Troufám si tvrdit, že teoretické znalosti vyžadované na průkaz MD jsou nesrovnatelně, ale velmi nesrovnatelně vyšší než chorvatský průkaz či jiný. Naproti tomu na průkaz RYA potřebuješ mnohem větší praktické znalosti a dovednosti a zkušenosti. Tož asi tak
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob úno 27, 2010 3:07 pm

Papito píše:Troufám si tvrdit, že teoretické znalosti vyžadované na průkaz MD jsou nesrovnatelně, ale velmi nesrovnatelně vyšší než chorvatský průkaz či jiný.

Dovolím si plně souhlasit s Papitem.
Myslím si Designere že z původního úmyslu "zdravé nadsázky" se stala velká nadsázka až nerealita. :lol:
Řekněme že když je málo lidí, jsou zkoušky důkladnější... ;)

I kdyby jednoho adepta zkoušeli celou hodinu, což nepředpokládám, tak se to zdaleka ani neblíží. Jen navigační příklad před samotnými zkouškami trval dvě hodiny...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů