zkoušky na chorvatské papíry
Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Pokud tam půjdeš, tak samozřejmě že "B". O tom neuvažuj.
Zopakuj si na co se ptali v r.2008 a vloni ( Mark-X). Publikace od Romana je opravdu dobrá a dá ti i to všechno co není potřeba ke zkouškám, ale potřeba na lodi ano.
Jenom je věcí, jak člověk dokáže vstřebat suchou řeč písmen. Slovní výklad s praktickou ukázkou a vysvětlení spolu s mnemotechnickými pomůckami je nezastupitelné. Ale způsob jak se dopracuješ k základům plavební nauky je tvá volba a tvá zodpovědnost. Tak ať se ti daří.
EDIT:
MDČR "C" mě nedali, dokud školitel (Aleš Morávek) neodeslal na ministerstvo potvrzení o praxi a úspěšné zkoušce na rádio. Na "B" byly samozřejmě potřebné maile, stávající průkaz a rádio.
Já se k těm průkazům stavím trochu opatrně. Musí se uznat že náročnost RYA a jejich standardy, dávají jakýsi předpoklad plnohodnotného počátku. Ovšem zároveň si myslím, že dostačující základ pro středomořskou plavbu dá jakýkoliv kurz s dobrým školitelem. A po pár letech, po několika desítkách plaveb, pak už to je celkem jedno.
Diletant se sebelepším kurzem zůstane diletantem a vnímavý člověk s jakýmkoliv kurzem musí jít svými schopnostmi nad něj. Toť můj dlouhodobý konstantní názor.
Ale to se omlouvám, to jsme mimo téma. Na porovnávání průkazů a nekonečnou diskusi o nich tu je určitě vhodnější téma.
Zopakuj si na co se ptali v r.2008 a vloni ( Mark-X). Publikace od Romana je opravdu dobrá a dá ti i to všechno co není potřeba ke zkouškám, ale potřeba na lodi ano.
Jenom je věcí, jak člověk dokáže vstřebat suchou řeč písmen. Slovní výklad s praktickou ukázkou a vysvětlení spolu s mnemotechnickými pomůckami je nezastupitelné. Ale způsob jak se dopracuješ k základům plavební nauky je tvá volba a tvá zodpovědnost. Tak ať se ti daří.
EDIT:
MDČR "C" mě nedali, dokud školitel (Aleš Morávek) neodeslal na ministerstvo potvrzení o praxi a úspěšné zkoušce na rádio. Na "B" byly samozřejmě potřebné maile, stávající průkaz a rádio.
Já se k těm průkazům stavím trochu opatrně. Musí se uznat že náročnost RYA a jejich standardy, dávají jakýsi předpoklad plnohodnotného počátku. Ovšem zároveň si myslím, že dostačující základ pro středomořskou plavbu dá jakýkoliv kurz s dobrým školitelem. A po pár letech, po několika desítkách plaveb, pak už to je celkem jedno.
Diletant se sebelepším kurzem zůstane diletantem a vnímavý člověk s jakýmkoliv kurzem musí jít svými schopnostmi nad něj. Toť můj dlouhodobý konstantní názor.
Ale to se omlouvám, to jsme mimo téma. Na porovnávání průkazů a nekonečnou diskusi o nich tu je určitě vhodnější téma.
Re: zkoušky na chorvatské papíry
To radio na MDCR C, B uz neplati, ale mile tam samozrejme jsou. Na oboji.
Dotaz bych mel ale jeste jeden, zda tedy ty Chorvatske papiry plati i jinde, nez ve vysostnych vodach Chorvatska. Jeden pokus o uznani uz byl.
Dotaz bych mel ale jeste jeden, zda tedy ty Chorvatske papiry plati i jinde, nez ve vysostnych vodach Chorvatska. Jeden pokus o uznani uz byl.
- Michal1
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 111
- Registrován: ned úno 16, 2014 1:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Nové Zámky
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Vďaka za radu a povzbudenie.
Pôvodne som rozmýšľal či vôbec ísť na tie skúšky, pretože niektorí ľudia z fóra písali že išli na náš preukaz VMP a nikto to neriešil, a niečo v tom zmysle mi potvrdili aj na skúškach na ŠPS Komárno keď som sa ich pýtal na použiteľnosť preukazu VMP v chorvátsku na gumák ( že to akceptujú, a že to stačí).
Určite praktický výcvik, pod dohľadom skúseného kapitána je na nezplatenie, ale na vozenie na gumáčiku pri brehu to považujem zatiaľ za trochu zbytočné.
Pôvodne som rozmýšľal či vôbec ísť na tie skúšky, pretože niektorí ľudia z fóra písali že išli na náš preukaz VMP a nikto to neriešil, a niečo v tom zmysle mi potvrdili aj na skúškach na ŠPS Komárno keď som sa ich pýtal na použiteľnosť preukazu VMP v chorvátsku na gumák ( že to akceptujú, a že to stačí).
Určite praktický výcvik, pod dohľadom skúseného kapitána je na nezplatenie, ale na vozenie na gumáčiku pri brehu to považujem zatiaľ za trochu zbytočné.
- tosotoso
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 303
- Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Bratislava
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Je na nich napísané, že platia IBA tam.Ak Ti ich niekto bude ochotný akceptovať inde, je to jeho vec a Tvoja zodpovednosť. V prípade nehody nemáš PLATNÉ papiere
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Mnohokrát promílané a celkem bez závěru.
Opět můj soukromý. Neznám osobně a ani žádný z mých kamarádů a kolegů, nikoho komu by v cizině na HR papíry nedali loď. Taktéž neznám nikoho, koho by persekuovali za "neplatné" HR papíry. Stejně to platí i o LD, ale to jsem úplně mimo. Je spousta mýtů a "zaručených" informací které kolují jachtařským světem. Ovšem většinou stále stejná písnička: "Já jsem slyšel...."
Ovšem říká se to a opravdu jistotu mít asi nelze. Vzájemné uznávání dokladů způsobilosti se řeší dvoustrannými dohodami a já jich neznám. V každém případě se to musí řešit ještě před zaplacením zálohy mailovým dotazem na majitele lodě, zda na tyto a tyto papíry, půjčí tuto a tuto loď. Neznám případ, že by odpověděli NE.
V každém případě ale stále říkám, že český člověk má mít český pas, český řidičák a český kapitánský glejt.
EDIT: Máš pravdu, rádio neplatí. Neuvědomil jsem si to. Nicméně pokud jsi sám skipper, loď ti bez toho aby někdo to rádio měl, určitě nedá.
Opět můj soukromý. Neznám osobně a ani žádný z mých kamarádů a kolegů, nikoho komu by v cizině na HR papíry nedali loď. Taktéž neznám nikoho, koho by persekuovali za "neplatné" HR papíry. Stejně to platí i o LD, ale to jsem úplně mimo. Je spousta mýtů a "zaručených" informací které kolují jachtařským světem. Ovšem většinou stále stejná písnička: "Já jsem slyšel...."
Ovšem říká se to a opravdu jistotu mít asi nelze. Vzájemné uznávání dokladů způsobilosti se řeší dvoustrannými dohodami a já jich neznám. V každém případě se to musí řešit ještě před zaplacením zálohy mailovým dotazem na majitele lodě, zda na tyto a tyto papíry, půjčí tuto a tuto loď. Neznám případ, že by odpověděli NE.
V každém případě ale stále říkám, že český člověk má mít český pas, český řidičák a český kapitánský glejt.
EDIT: Máš pravdu, rádio neplatí. Neuvědomil jsem si to. Nicméně pokud jsi sám skipper, loď ti bez toho aby někdo to rádio měl, určitě nedá.
- tosotoso
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 303
- Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Bratislava
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Baharis píše:český člověk má mít český pas, český řidičák a český kapitánský glejt.
O tomto som sa bavil so šéfom slovenského námorného úradu. Všetky "námorné" preukazy sú medzinárodné a akceptované všade, kde je jeho platnosť. On sám , podľa jeho slov, má každý preukaz iný, ale ani jeden slovenský. Mne osobne uznal chorvátske papiere pri robení slovenského "B"-čka, tak že nemám slovenské "C", iba "B"-čko. Avšak naplávané míle (2000 na "B"-čko) mi ako kapitánske uznal iba tie, čo boli naplávané v Chorvátsku, lebo " len tam som plával na platný preukaz".
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: zkoušky na chorvatské papíry
err_ píše:.........
Dotaz bych mel ale jeste jeden, zda tedy ty Chorvatske papiry plati i jinde, nez ve vysostnych vodach Chorvatska. .......
Několikrát na JI řešeno.
Rekreační jachting (na lodích do 24m délky) není zatím předmětem žádných mezinárodních dohod. Prů.erů je minimum, takže se řeší vždy jednotlivé případy. Vztah majitel lodi, nájemce lodi, pojišťovna lodi.
Chorvati vydali seznam "papírů", které platí v jejich vodách. Za Česko a Slovensko jsou tam jak ministerské papíry (podle námořních zákonů), tak papíry SPS s rozšířením na moře (podle vnitrozemských zákonů).
Snad v Itálii je stanovisko, že musíš mít buď italské papíry nebo papíry země, jejíž seš občan. Dokument neznám. V Itálii bych Čech nebo Slovák mohl mít problém s chorvatskými papíry. Někdo napsal, že jej takhle donutili vzít na loď profesionálního italského skipera. Je to tu někde na JI.
Čártrové podnikání je poměrně bouřlivě se rozvíjejíci segment trhu. Čártrovky se snaží vyhovět.
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Jarda885:
Diky za info. To, co se tu resilo, jsem zaznamenal. Naposledy ale nekdy pred rokem s tim, ze jeste bude nejaka zmena. Tak jsem si relevantnost informace chtel osvezit v case. Spise mi jde o princip. Osobne to prilis neresim. Na vlastni lodi te asi zajima jen to, zda ti pojistovna skodu zaplati anebo ne. A pod Holandskou vlajkou po mne nikdo zadny papir chtit snad ani nemuze. Presto jsem si to MDCR radeji udelal. Prave jen kvuli te pojistovne.
Edit: Dal bych ti palec nahoru, ale zase je vlakno na hodnoceni asi zamcene
Diky za info. To, co se tu resilo, jsem zaznamenal. Naposledy ale nekdy pred rokem s tim, ze jeste bude nejaka zmena. Tak jsem si relevantnost informace chtel osvezit v case. Spise mi jde o princip. Osobne to prilis neresim. Na vlastni lodi te asi zajima jen to, zda ti pojistovna skodu zaplati anebo ne. A pod Holandskou vlajkou po mne nikdo zadny papir chtit snad ani nemuze. Presto jsem si to MDCR radeji udelal. Prave jen kvuli te pojistovne.
Edit: Dal bych ti palec nahoru, ale zase je vlakno na hodnoceni asi zamcene
- Bilardos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 792
- Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Uherský Brod
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Baharis píše:Neznám osobně a ani žádný z mých kamarádů a kolegů, nikoho komu by v cizině na HR papíry nedali loď.
Můj kamarád (bydlí o ulici vedle) takovou zkušenost má. V roce 2013 mě volal, jaké mám papíry, ža mu ve Španělku na HR průkaz nechcou půjčit katamarán. Konkrétněji jsme to nerozebírali (místo, chartrovka). Vím, že ten pronájem nakonec zrušil.
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Maximální díky za tohle téma. Jeho praktická užitečnost je nesmírná. Sepsal jsem si všechny otázky, které zde zazněly do jednoho souboru. Klidně zde můžu poskytnout ke stažení. Za pár týdnů mě čeká zkouška v Zadaru.
Nicméně zaznělo zde pár otázek, na které jsem nenašel odpověď ani zde ani v knize Romana Verby, Staňte se kapitánem. Moc bych Vám byl vděčný za jejich zodpovězení:
1. POŽÁR NA LODI. (Odpověď: Posádku dostanu do bezpečí/mimo loď, odstraním z lodi vše potencionálně výbušné(plyn. bomby) pokusím se požár uhasit, volám MAYDAY?)
2. DOKLADY NA LODI / DOKLADY PŘI PŮJČENI CHARTEROVÉ LODI
3. ZÁCHRANNÉ PROSTŘEDKY NA LODI - (vesty v počtu osob na lodi, hasící přístroj, lékárnička, světlice, čer.pochodeň, dýmovnice?)
4. KONTROLA LODI PŘED VYPLUTÍM
5. DRUHY MAP - (Nautická mapa...jaká ještě existuje?)
6. CO DĚLAT S MOTOREM KDYŽ ČERPÁM BENZÍN - (je vypnutý? a dál?)
Děkuji
Pavel
Nicméně zaznělo zde pár otázek, na které jsem nenašel odpověď ani zde ani v knize Romana Verby, Staňte se kapitánem. Moc bych Vám byl vděčný za jejich zodpovězení:
1. POŽÁR NA LODI. (Odpověď: Posádku dostanu do bezpečí/mimo loď, odstraním z lodi vše potencionálně výbušné(plyn. bomby) pokusím se požár uhasit, volám MAYDAY?)
2. DOKLADY NA LODI / DOKLADY PŘI PŮJČENI CHARTEROVÉ LODI
3. ZÁCHRANNÉ PROSTŘEDKY NA LODI - (vesty v počtu osob na lodi, hasící přístroj, lékárnička, světlice, čer.pochodeň, dýmovnice?)
4. KONTROLA LODI PŘED VYPLUTÍM
5. DRUHY MAP - (Nautická mapa...jaká ještě existuje?)
6. CO DĚLAT S MOTOREM KDYŽ ČERPÁM BENZÍN - (je vypnutý? a dál?)
Děkuji
Pavel
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Pavle, mě by docela zajímalo, proč jsi se rozhodl dělat papíry Chorvatské? Chorvatské ti někdo doporučil?
Děláš si i české?
Děláš si i české?
- Bilardos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 792
- Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Uherský Brod
Re: RE: Re: zkoušky na chorvatské papíry
RACEK píše:Pavle, mě by docela zajímalo, proč jsi se rozhodl dělat papíry Chorvatské? Chorvatské ti někdo doporučil?
Děláš si i české?
Prosim neplevelme tuto diskusi o tom ktere jsou pravejsi. O tom se diskutovalo mnoho jinde. (Sry za O.T.)
Odesláno z mého SM-J500F pomocí Tapatalk
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Už se na nic neptám.
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Přesto odpovím. České VMP mám (mezinárodní + plachty bez omezení). Nicméně pro plachtění v Chorvatsku potřebuji VHF (česká varianta s 5-ti letým omezením mě nevyhovuje, RYA je fajn, ale zase půjdu cestou nejmenšího odporu) dále český limit 1NM od pobřeží je pro mě svazující. Takže za úroveň českého VMP (teoretickou i praktickou) jsem vděčný, nicméně plachtění na Orlíku už mám za sebou a rád bych začal v Chorvatsku. Nabízí se něco lepšího, levnějšího a snáz dostupného pro chorvatské teritorium než chorvatský průkaz?
S českým průkazem si půjčím do budoucna loď asi všude a trochu doufám, že i všude by mi uznali "chorvatské VHF"
P.
S českým průkazem si půjčím do budoucna loď asi všude a trochu doufám, že i všude by mi uznali "chorvatské VHF"
P.
- kolovratek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 173
- Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Holice
Re: zkoušky na chorvatské papíry
chorvatské VHF ti uznají jen v Chorvatsku. Šel jsem stejně jako ty, jen jsem nedělal české a nedávno jsem si udělal v Chorvatsku RYA včetně rádia , kdybych jel jinam.
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Kde se na zkoušku RYA v Chorvatsku dá přihlásit? Nějaký odkaz? Díky
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Chorvatské mají územní platnost jen v Chorvatsku. A stejně jako jsi vyrostl z Orlíku jednou vyrosteš i z Chorvatska.
Jsou i české průkazy od MDČR nejen VMP. Víš to?
Jsou i české průkazy od MDČR nejen VMP. Víš to?
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Ano je to velmi pravděpodobné, že z Chorvatska vyrostu. Má to svůj vývoj a stejně se vyvíjí i to do jakých průkazů kdy a jak jdu. S MDČR jsem obeznámen. Jejich teoretická náročnost je mi sympatická, nepotřebuji řidičák na moře "zadarmo" ovšem podmínky doložení praxe + 5letý interval mě prostě přijde protivný a nepraktický. V dnešní době kdy musím myslet na milion věci co kdy kde vypršela čeho platnost je tohle další mínusový bod pro určitou nezávislost a bezstarostnost.
Suma-sumárům teď jsem z vlastního přesvědčení a svých praktických možností a potřeb rozhodnutý rozšířit si jachtařskou způsobilost o chorvatský průkaz a jakmile z toho vyrostu, půjdu dál a budu řešit dilema MDČR versus RYA.
Ale díky za tohle popichování, mezi řádky vás chápu, že je lepší podporovat náš námořní systém než zahraniční založený prakticky jen na turismu. Chápu to, souhlasím s tím, beru v potaz. Jsem začátečník a jakmile k tomu přirozeně dospěji, začnu se více pohybovat v jachtařských kruzích, získám pro věc jakýsi cit i já to třeba začnu aktivně praktikovat.
Nicméně stále bych ocenil zodpovězení mých zkouškových otázek, na které mám zatím jen rámcovou odpověď v rámci svého zdravého rozumu.
P.
Suma-sumárům teď jsem z vlastního přesvědčení a svých praktických možností a potřeb rozhodnutý rozšířit si jachtařskou způsobilost o chorvatský průkaz a jakmile z toho vyrostu, půjdu dál a budu řešit dilema MDČR versus RYA.
Ale díky za tohle popichování, mezi řádky vás chápu, že je lepší podporovat náš námořní systém než zahraniční založený prakticky jen na turismu. Chápu to, souhlasím s tím, beru v potaz. Jsem začátečník a jakmile k tomu přirozeně dospěji, začnu se více pohybovat v jachtařských kruzích, získám pro věc jakýsi cit i já to třeba začnu aktivně praktikovat.
Nicméně stále bych ocenil zodpovězení mých zkouškových otázek, na které mám zatím jen rámcovou odpověď v rámci svého zdravého rozumu.
P.
- MalyBob
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 299
- Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Ostrava
Re: zkoušky na chorvatské papíry
K bodu 5. DRUHY MAP
Nenapadá mne nic jiného, než rozčlenění dle měřítka viz http://www.hhi.hr/catalogmaps
Na lodi budeš mít velmi pravděpodobně dva díly Male Karte - tj.Obalne Karte s měřítkem 1:100.000
Otázka k rádiu
Nedávno se to tady řešilo - viewtopic.php?f=74&t=9897
Nenapadá mne nic jiného, než rozčlenění dle měřítka viz http://www.hhi.hr/catalogmaps
Na lodi budeš mít velmi pravděpodobně dva díly Male Karte - tj.Obalne Karte s měřítkem 1:100.000
Otázka k rádiu
Nedávno se to tady řešilo - viewtopic.php?f=74&t=9897
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Máš mapy a navigační mapy, neboli charts.
U navigačních map jde o to, v jaké jsou projekci (merkatorově nebo gnómické) a jaké mají datum (WGS 84 nebo jiné).
Elektronické navigační mapy (rastrové a vektorové).
Právě chorvatské Male karte nejsou ve WGS 84, takže poloha z GPS musí být posunuta před vynesením.
Ale že by se na toto někdo v Chorvatsku u zkoušky ptal?
U navigačních map jde o to, v jaké jsou projekci (merkatorově nebo gnómické) a jaké mají datum (WGS 84 nebo jiné).
Elektronické navigační mapy (rastrové a vektorové).
Právě chorvatské Male karte nejsou ve WGS 84, takže poloha z GPS musí být posunuta před vynesením.
Ale že by se na toto někdo v Chorvatsku u zkoušky ptal?
- kolovratek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 173
- Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Holice
Re: zkoušky na chorvatské papíry
na www.skolajachtingu.cz máš tam vypsaný kurzy, jezdí z Kaštely
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 175
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 18
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Do Splitu radši né
SPLIT zkouška na Voditelj Brodice B, pondělí 13.6.2016
Každé pondělí do 12hod podat přihlášku + 820kuna zaplacených na poště + 40kuna kolek + 2xfoto + Pas. 15:00 začíná zkouška
V prvé řadě zkoušku ve Splitu moc nedoporučuji:
1. Není možné ji složit česky (tolerují určité odborné slovíčko v češtině, jinak chorvatsky a anglicky)
2. Průkaz vydají za 4-5dnů (naprosto nekompromisně, variantu pošty mi nenabídli)
Pořadí, ve kterém jsme chodili byl stylem, kdo má větší svaly první se narve do dveří.
Cca 30 lidí většinou chorvati + dva anglicky mluvící.
Po tom co jsem si vybojoval vstup ke kapitánům jeden už stihl odejít druhý hulil v okně, takže mě zkoušel jen jeden.
Byl jsem slušně oblečený, slušně jsem chorvatsky pozdravil, řekl že jsem z ČR a že bych rád odpovídal česky. Kapitán něco zadrmolil na toho u okna, trochu smíchu a otázka jak jsem na tom s angličtinou a jestli si představuju že budu do rádia taky mluvit česky. Říkám, že rádio zvládnu samozřejmě anglicky, ale celá zkouška by v angličtine byla pro mě asi nereálná.
OK.
1. Ukázal na kompasovou ružici. Co to je? Začnu jejím názvem, pak k čemu slouží pro jaké úkony v navigaci je důležitá. Těsně před tím než jsem začal hovořit o magnetické deklinaci mě stopl, že česky to nepůjde musím anglicky. V ten moment mě polil smrtelný pot. Na to jsem v žádném případě nebyl připravený. No budiž. Asi 20sekund jsem to rozdýchával a začal slovy Magnetic Declination....popsal jsem co to je, jakým vlivem je deklinace způsobena a jak přepočtu reálný kurz oproti kompasovému kurzu náhle mě stopl, že je to vše správně ale že nehovořím o Magnetic Declination ale o Magnetic Variation. To mě uzemnilo. Než aby bylo ticho, tak jsem začal o magnetické deviaci, toho neuspokojilo a pořád opakoval, že mám zmatek v pojmech. Bohužel jsem pojem variace neznal, pouze deklinace a moc jsem mu k tomu neměl co, jen jsem se snažil ještě podrobněji deklinaci popsat. Později jsem našel na Male karte Magnetska varijacija a na googlu že Magnetic Declination je synonymum Variation. Bylo to pro mě ze startu nepříjemné a to že mi neuznal Declination jsem nepochopil. Snažil jsem se nepropadat panice, odpověď dostal. 20 sekund ticho.
2. Co to je? Ukázal na maják, přesně na řádek s jeho textovým popisem B Bl 3s 7m 7M
3. Ukázal mou pozici kousek nad ostrov a že mám problém s motorem co udělám: volám přes VHF SECURITE na 16kanále a začínám odečítat souřadnice své polohy, načež mě nepříjemným gestem upozornil že na souřadnice není čas a nikoho zajímat nebudou, říka "tell me something more faster" po drobné odmlce mi to došlo a říkám že jsem jednu míli severně od ... ostrova, to už bylo v pořadku
4. Loď se potápí, co udělám? 3xMAYDAY this is 3x name of my boat, waiting for request...MAYDAY name. My position is... To stačilo
V ten moment přišel kapitán co kouřil a pokládal otázky na dřevěných lodičkách:
5. Mám motorovou loď, jak vypadají moje světla?
6. Přednost dvou motoráků na sebe kolmo plujících
7. Přednost plachetnice a motorové lodi na sebe kolmých
8. Popisuje situaci : Dvě motorové lodě. Já sedím v té která má přednost, loď která mi musí dát přednost nereaguje co já udělám? Odpověď : i přes to že mám přednost jsem povinen zabranit srážce a loď musím strhnout! Když jsem při simulaci na dřevěných lodičkách svou loď strhl vlevo oba vyjekli,že to snad bylo slyšet ven,že za žadných okolností loď neuhýba vlevo. Vím, že lodě proti sobě uhýbají vpravo a vím že více lodí proti sobě uhýbají vpravo do pomyslného kruhového objezdu, ale při téhle stupidní situaci mě to nenapadlo. Obzvláště když uhýbajíci loď chce pokračovat v původním kurzu musí vpravo učinit obrat o 360°, kdežto uhýbným manévrem vlevo stačí klasické esíčko za prdelí projíždějící lodě.
9. Co znamená modrá izobata? Mapa přede mnou nebyla klasická Male karte 1:100t takže jsem raději chtěl v klidu najít číslici 10 na modré izobatě abych neřek blbost, načež se mu nelíbilo co jako hledám, tak zbrkle říkám 10, něco zabrblal jakože to je přece jasné! 10
10. Ukázal na podmořský kabel. Co to je?
Žádné slavnostní "Dobro, hvala" se nekonalo prostě mávli na dveře a jdi. Tak já nechápavě jestli to jako mám. Jakože jo. A co průkaz? Za 5 dnů. Druhý smrtelný pot. Snažím se vysvětlit, že druhý den odjíždím. Tak ať prý druhý den příjdu na výdejnu a pokusím se je ukecat. Ok. Druhý den hned ráno ve výdejně slyším nekompromisně a stroze impossible.
Dokonce s drzostí to plážoví ignoranti dostanou v Šibeniku v plavkách na počkání. Ve Splitu toto.
Každé pondělí do 12hod podat přihlášku + 820kuna zaplacených na poště + 40kuna kolek + 2xfoto + Pas. 15:00 začíná zkouška
V prvé řadě zkoušku ve Splitu moc nedoporučuji:
1. Není možné ji složit česky (tolerují určité odborné slovíčko v češtině, jinak chorvatsky a anglicky)
2. Průkaz vydají za 4-5dnů (naprosto nekompromisně, variantu pošty mi nenabídli)
Pořadí, ve kterém jsme chodili byl stylem, kdo má větší svaly první se narve do dveří.
Cca 30 lidí většinou chorvati + dva anglicky mluvící.
Po tom co jsem si vybojoval vstup ke kapitánům jeden už stihl odejít druhý hulil v okně, takže mě zkoušel jen jeden.
Byl jsem slušně oblečený, slušně jsem chorvatsky pozdravil, řekl že jsem z ČR a že bych rád odpovídal česky. Kapitán něco zadrmolil na toho u okna, trochu smíchu a otázka jak jsem na tom s angličtinou a jestli si představuju že budu do rádia taky mluvit česky. Říkám, že rádio zvládnu samozřejmě anglicky, ale celá zkouška by v angličtine byla pro mě asi nereálná.
OK.
1. Ukázal na kompasovou ružici. Co to je? Začnu jejím názvem, pak k čemu slouží pro jaké úkony v navigaci je důležitá. Těsně před tím než jsem začal hovořit o magnetické deklinaci mě stopl, že česky to nepůjde musím anglicky. V ten moment mě polil smrtelný pot. Na to jsem v žádném případě nebyl připravený. No budiž. Asi 20sekund jsem to rozdýchával a začal slovy Magnetic Declination....popsal jsem co to je, jakým vlivem je deklinace způsobena a jak přepočtu reálný kurz oproti kompasovému kurzu náhle mě stopl, že je to vše správně ale že nehovořím o Magnetic Declination ale o Magnetic Variation. To mě uzemnilo. Než aby bylo ticho, tak jsem začal o magnetické deviaci, toho neuspokojilo a pořád opakoval, že mám zmatek v pojmech. Bohužel jsem pojem variace neznal, pouze deklinace a moc jsem mu k tomu neměl co, jen jsem se snažil ještě podrobněji deklinaci popsat. Později jsem našel na Male karte Magnetska varijacija a na googlu že Magnetic Declination je synonymum Variation. Bylo to pro mě ze startu nepříjemné a to že mi neuznal Declination jsem nepochopil. Snažil jsem se nepropadat panice, odpověď dostal. 20 sekund ticho.
2. Co to je? Ukázal na maják, přesně na řádek s jeho textovým popisem B Bl 3s 7m 7M
3. Ukázal mou pozici kousek nad ostrov a že mám problém s motorem co udělám: volám přes VHF SECURITE na 16kanále a začínám odečítat souřadnice své polohy, načež mě nepříjemným gestem upozornil že na souřadnice není čas a nikoho zajímat nebudou, říka "tell me something more faster" po drobné odmlce mi to došlo a říkám že jsem jednu míli severně od ... ostrova, to už bylo v pořadku
4. Loď se potápí, co udělám? 3xMAYDAY this is 3x name of my boat, waiting for request...MAYDAY name. My position is... To stačilo
V ten moment přišel kapitán co kouřil a pokládal otázky na dřevěných lodičkách:
5. Mám motorovou loď, jak vypadají moje světla?
6. Přednost dvou motoráků na sebe kolmo plujících
7. Přednost plachetnice a motorové lodi na sebe kolmých
8. Popisuje situaci : Dvě motorové lodě. Já sedím v té která má přednost, loď která mi musí dát přednost nereaguje co já udělám? Odpověď : i přes to že mám přednost jsem povinen zabranit srážce a loď musím strhnout! Když jsem při simulaci na dřevěných lodičkách svou loď strhl vlevo oba vyjekli,že to snad bylo slyšet ven,že za žadných okolností loď neuhýba vlevo. Vím, že lodě proti sobě uhýbají vpravo a vím že více lodí proti sobě uhýbají vpravo do pomyslného kruhového objezdu, ale při téhle stupidní situaci mě to nenapadlo. Obzvláště když uhýbajíci loď chce pokračovat v původním kurzu musí vpravo učinit obrat o 360°, kdežto uhýbným manévrem vlevo stačí klasické esíčko za prdelí projíždějící lodě.
9. Co znamená modrá izobata? Mapa přede mnou nebyla klasická Male karte 1:100t takže jsem raději chtěl v klidu najít číslici 10 na modré izobatě abych neřek blbost, načež se mu nelíbilo co jako hledám, tak zbrkle říkám 10, něco zabrblal jakože to je přece jasné! 10
10. Ukázal na podmořský kabel. Co to je?
Žádné slavnostní "Dobro, hvala" se nekonalo prostě mávli na dveře a jdi. Tak já nechápavě jestli to jako mám. Jakože jo. A co průkaz? Za 5 dnů. Druhý smrtelný pot. Snažím se vysvětlit, že druhý den odjíždím. Tak ať prý druhý den příjdu na výdejnu a pokusím se je ukecat. Ok. Druhý den hned ráno ve výdejně slyším nekompromisně a stroze impossible.
Dokonce s drzostí to plážoví ignoranti dostanou v Šibeniku v plavkách na počkání. Ve Splitu toto.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 2
- Registrován: čtv čer 09, 2016 3:09 pm
- Reputace: 0
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Zkouška 14.6. v Sibeniku - zkouší se každé úterý
přihláška do 11ti hodin, zkouška od 15h, volají si podle svého systému, nemá smysl se nikam rvát.
Byl jsem slušně oblečen, cca ½ lidí ale byla v tílkách a žabkách, zkoušející v uniformách, takže to bylo minimálně trapné ....
Ceny jsou stejné, takže 820 kun + provize cca 9 kun zaplacených v bance + 40 kuna kolek, ...
Až na čekání mezi podáním přihlášky a zkouškou to šlo rychle. Odhaduji, že nás tam bylo cca 50, já byl odhadem tak 30. na řadě a zkoušku jsem měl v kapse kolem 15.30
Průkaz vydávají druhý den, ale zkusil jsem ukecat paní, kde jsem podával přihlášku, nechal jsem jí adresu a 40 kun a slíbila, že mi doklad pošle - uvidíme, zda dorazí ...
Mluvil jsem výhradně česky, zkoušejícím šlo v pohodě rozumět, má zkouška trvala cca 2 minuty, zkouší se ve dvou místnostech a jak už jsem psal, zvou si sami jakýmsi vlastním pořadím, nepátral jsem po systému.
mé otázky:
- určit souřadnice bodu na mapě
- přednost dvou motorových lodí ve dvou různých situacích (proti sobě a kolmo k sobě)
- jak daleko může speedboat od pobřeží
- k čemu je volání mayday a na jakém je kanálu
- charakteristika náhodně ukázaného majáku v mapě
hotovo, odchod, další ...
už to tady padlo: zkouška lehká je, ale možná i proto, že se na ní člověk učí a možná jsem měl štěstí. osobně jsem nechtěl věřit, jak lidi psali, že to je tak snadný a hlavně ty věci chci znát, takže jsem to nepodcenil a svědomitě jsem se na to naučil i přes to, co se tu píše...
přihláška do 11ti hodin, zkouška od 15h, volají si podle svého systému, nemá smysl se nikam rvát.
Byl jsem slušně oblečen, cca ½ lidí ale byla v tílkách a žabkách, zkoušející v uniformách, takže to bylo minimálně trapné ....
Ceny jsou stejné, takže 820 kun + provize cca 9 kun zaplacených v bance + 40 kuna kolek, ...
Až na čekání mezi podáním přihlášky a zkouškou to šlo rychle. Odhaduji, že nás tam bylo cca 50, já byl odhadem tak 30. na řadě a zkoušku jsem měl v kapse kolem 15.30
Průkaz vydávají druhý den, ale zkusil jsem ukecat paní, kde jsem podával přihlášku, nechal jsem jí adresu a 40 kun a slíbila, že mi doklad pošle - uvidíme, zda dorazí ...
Mluvil jsem výhradně česky, zkoušejícím šlo v pohodě rozumět, má zkouška trvala cca 2 minuty, zkouší se ve dvou místnostech a jak už jsem psal, zvou si sami jakýmsi vlastním pořadím, nepátral jsem po systému.
mé otázky:
- určit souřadnice bodu na mapě
- přednost dvou motorových lodí ve dvou různých situacích (proti sobě a kolmo k sobě)
- jak daleko může speedboat od pobřeží
- k čemu je volání mayday a na jakém je kanálu
- charakteristika náhodně ukázaného majáku v mapě
hotovo, odchod, další ...
už to tady padlo: zkouška lehká je, ale možná i proto, že se na ní člověk učí a možná jsem měl štěstí. osobně jsem nechtěl věřit, jak lidi psali, že to je tak snadný a hlavně ty věci chci znát, takže jsem to nepodcenil a svědomitě jsem se na to naučil i přes to, co se tu píše...
- mikel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: úte čer 29, 2010 2:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Kolín
Re: zkoušky na chorvatské papíry
Sleduji Vaše postřehy ze zkoušek a musím souhlasit s poslední větou: " hlavně to chci znát". Je to fakt důležitý, i když projdeš zkouškou, tak pak až si sám poprvé stoupneš za kormidlo a sám budeš muset začít přemýšlet co kdy, jak udělat. ( odplutí, vyrolovat genu, zrefovat hlavní, jak couvat k molu v maríně atd. atd.). Znám mnoho lidí co mají zkoušky, ale nakonec se sami bojí si vzít loď a vyplout, ale bohužel jen tak se člověk naučí plně ovládat loď. Co se týče teorie, tak je ji potřeba dostat co nejrychleji do praxe a nebát se ptát zkušenějších.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 2
- Registrován: čtv čer 09, 2016 3:09 pm
- Reputace: 0
Re: zkoušky na chorvatské papíry
tak papíry mi z sibeniku dorazily poštou týden po zkoušce, nekecali ...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti