System samoprehazovaciho ovladani kosatky

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

System samoprehazovaciho ovladani kosatky

Příspěvekod dodo » úte čer 05, 2007 9:59 am

Zdravim,
chtel jsem se zeptat jestli nekdo neznate system ovladani kosatky co je videt na obrazku.

Obrázek

Obrázek

Videl jsem to ted na jedne lodi na Baltu - tusim ze by melo jit o nejaky system "samoprehazovaci kosatky" ale neni mi uplne jasny jak to funguje a jaki se to ovlada.

Znato to nekdo, mate s tim zkusenosti jestli je to dobry nebo neni, pripadne znate jiny dobry system samoprehazovaci kosatky pro jednoduche ovladani plachet pri male posadce ?

Hledam nejaky vhodny system ktery by usnadnil praci s plachtami male posadce na lodi s kutrovym oplachtenim a zaroven umoznil ovladat vetsinu veci z kokpitu (abych nemusel lezt ve spatnym pocasi moc casto na palubu) ...pokud mame nejaky tip sem s nim:-)

diky
dodo
Uživatelský avatar
Irena
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob dub 01, 2006 6:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Irena » úte čer 05, 2007 10:09 am

Tento systém je vhodný právě pro malou posádku a vlastně to nijak neovládáš - kosatka sama při réčku pomocí větru přejede na druhou stranu,ty se staráš jen o hlavní plachtu.Některé lodě mají pouze tuto kosatku,ale majitelské lodě využívají v dobrém větru velkou genu a při silnějším větru použijí tuto kosatku.Přesný technický popis ti nedám,na to se tu jistě najdou jiní odborníci. :lol:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte čer 05, 2007 2:31 pm

dodo, přidám ještě jednu fotku:-)
Obrázek

Vozík jezdí pod tlakem větru z prava do leva a naopak. Ze zadního cípu kosatky vede otěž kladkou na onom vozíku na příď a tam skrz další kladku do kokpitu (na lodi z fotky vedla otěž do kokpitu elegantně pod palubou). Trimuješ tak jen jedním lanem. Praxi s tím nemám žádnou, ale zdá se mi to jako výborná věc. A na vlastní lodi bych to chtěl.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte čer 05, 2007 3:06 pm

Tak jste mě všichni předběhli, no neva. Když už jsem to zpracoval, tak to sem dám.
..Obrázek
Otěžový vozík, kam vítr tam plášť (tedy kosatka).
Zařízení musí být před stěžněm, ostatní už bylo řečeno.
alffa
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte čer 05, 2007 3:40 pm

jo, 2 různá řešení stejného zadání :wink:
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte čer 05, 2007 4:10 pm

diky za vase komentare, vice mene jsem to vsechno tusil ale stale mi neni jasny jestli ten otezovy vozik jezdi vzdy az do konce (bud na jednu nebo na druhou stranu) a nebo se da nejak nastavit kam az se ma pohybovat ? ...napr. otezovy vozik hlavni plachty muzu dat do jakykoliv polohy.

..ovlada se to nejak ? pouzivaji se tam,nejaky zarazky? nebo to proste jede vzdycky az na konec?

...me totiz prijde ze by se pozice otezovyho voziku mela dat nejak nastavovat podle toho tak hodne na vitr jedu.

nebo se pletu ?

A netusite nekdo jaky ma tenhle system vyhody/nevyhody oproti samoprehazovacimu systemu kostaky s rahnem? viz. napr. SYSTEM 3 na

http://www.mauriprosailing.com/Harken/Harken-Trimming-Systems/Self-Tacking-Jibs.htm


diky
dodo
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte čer 05, 2007 4:53 pm

No von systém, je defakto stejný.
Na té kajutovce se spíš jedná o lepší rozložení sil. :wink:
Edit:
Ten vozík jede tak daleko jak ho pustíš tou otěží.
Je to to samé jako u dvou otěží, jen jsou rozděleny až za stěžněm.

U toho ráhna si nejsem jist ale donmnívám se že jde o vylepšené trimování kosatky. Něco jako kiking na ráhně hlavní plachty.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

lodě

Příspěvekod MARIS » úte čer 05, 2007 5:40 pm

tento způsob samopřehazovací kosatky se dříve dosti často používal.Je však určen jen pro kosatku,nejde použít pro genu.Rozdíl mezi genou a kosatkou jistě všichni známe.Je to dáno tím,že otěžový vozík pro kosatku musí být umístěný před stěžněm.A protože gena zasahuje daleko za stěžeň,nešla by na konci vozíku napnout.Tak jako otěžový vozík pro hlavní plachtu jde nastavit do stran,tak se dá nastavit i vozík pro kosatku.Na těch fotkách od Doda je vidět tenší otěže od kosatky a červené,silnější od geny..Jsou velmi užitečné hlavně při plavbě na zadní vítr,kdy se vypustí každá na jednu stranu(na motýla) a mám dojem že se tomu říkalo "spřažené stěhovky"
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1154
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte čer 05, 2007 7:06 pm

No mě jenom napadla amatérská přípomínka, že samopřehazování kostaky funguje kolmo na osu lodi, kdežto Dodo asi myslí dotaz na nastavování otěžového vozíku předních plachet, který funguje podélně k ose lodi (podle toho, jak velkou tam mám plachtu).
Takže na kosatku to maká, na genu to nefunguje, ta je až za stěžeň.
Otěžový vozík hlavní plachty do jisté míry nahrazuje kiking ( :?: ), což tohle asi neumí.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

lodě

Příspěvekod MARIS » úte čer 05, 2007 8:18 pm

Hele strejdo,podívej se na ty fotky pořádně,i na tu co přidal Fikus,otěžové vozíky jsou kolmo k ose lodi,teď si nemohu vzpomenout jak se nadává podélným lištám s kladkama pro přední plachty,ale nejsou to otěžové vozíky.Dále otěže nenahrazují kiking,pratože ten má význam jen při zadobočním a zadním větru aby udržel tvar plachty a nedovolil zvedat ráhno a tím tvoření kornoutu z plachty.Při plavbě ostře proti větru není kiking funkční.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1154
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte čer 05, 2007 8:57 pm

No dobře, použil jsem logickou zkratku.
Myslel jsem to tak, že když posuneš otěžový vozík do strany, taky tím stahuješ ráhno dolů.
Těm podélný lištám s kladkama pro přední plachty se podle příručky Jachting od Daltona nadává "Posuvná kladka na kolejničce" :)
Ale ať na ty fotky koukám jak koukám, furt si myslím, že jsem měl pravdu. Přehazuje mi to jednu otěž ze strany na stranu. Nemůžu jí posunovat dopředu ani dozadu.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2402
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 54

Příspěvekod jerryx » úte čer 05, 2007 9:14 pm

jestli tomu dotazu rozumim dobre, tak k tomu 'kikingu' alias posuvne kladce (ja tomu rikam otezovy jezdec): to tam neni a z toho plyne, ze v podstate nemas moznost ovlivnit twist kosatky (teda jedine dotazenim otezi) a z toho plyne, ze to neni na zavodeni, ale na pohodli ;-).
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte čer 05, 2007 10:59 pm

V Avar yachte si zober kataóg Ronstanu a tam sú podrobne vykreslené schémy aj s číslami kladiek podla velkosti lode.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to all

Příspěvekod Wlady » stř čer 06, 2007 4:16 am

Ahoj.
No mám pocit, že tady většina z vás Doda spíš mate. Obrázek který poslal není samopřehazovací kosatka, ale kosatka ovládaná jednou otěží! U té zobrazené je při réčku nutno uvolnit nebo přitáhnout otěž! Aby tohle fungovalo jako samoré, musela by být ta kolejnička konkávní s poloměrem zakřivení = vzdálenosti mezi středem kolejnice a bodem upevnění předního rohu kosatky. Podle mě vás mate ta kolejnička, po které ten vozík jezdí. U samoréčka je podobná, ale právě více zakřivená a lana jsou vedena jinak. Buďto na příď atd...jak popisoval ficcus = asi též možná, ale nikoli nejšťastnější varianta (o ta lana se bude báječně zakopávat...) nebo a to je klasická varianta = otěžový roh kosatky, vozík, nahoru do stěžně a dál už "normálně" až do kokpitu. Tato varianta opravdu réčkuje sama a taky pro omezení stranové výchylky vozíku opravdu vyžaduje zarážky jak Dodo předpokládal.

Mimochodem mám pocit, že nám to ten "bídák" Dodo poslal jako testík. Ta jeho fotka totiž kosatku vůbec nezobrazuje a podle mě tam ani "normální" kosatka není, protože by byla jen omezeně trimovatelná! Jen v úplně krajních polohách by bylo možno tímto lanem ovládat i napětí v plachtě. Pokud by jste chtěli vozík zastavit dříve, znamenalo by to zároveň tu kosatku nutně maximálně napnout = vyploštit. Podle mě k tomuto systému náleží jedině a pouze ten typ ráhnové kosatky, který používá např. Reinke = tímto lanem se reguluje pouze stranová výchylka ráhna a vlastní kosatka se trimuje lanem jiným...
Kdežto u samoréčka jak ho popisuji já, se stranová výchylka reguluje opravdu zarážkami a trim kosatky právě tou jedinou otěží.
Wlady
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř čer 06, 2007 7:33 am

Tak nevím kdo tady koho mate. Je fakt že jistý zmatek zavládl což je způsobeno asi nepozorností.
"bídák" Dodo žádný testík neposlal. Naopak poslal obrázky.
Nikdo je ale asi nebere v potaz.


... Obrázek

... Obrázek

... Obrázek

Doufám že zde je to zakřivení kolejničky dostatečně viditelné.
Jestli tohle není samoréčko, tak já jsem Panna Orleánská.

Celý odkaz zde:
http://www.mauriprosailing.com/Harken/H ... g-Jibs.htm

Bohužel, není to váš oblíbený Ronstan. Harken bude muset stačit. :lol:
alffa


Oprava obrázků. a
Naposledy upravil(a) alffa dne pát čer 08, 2007 6:46 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 06, 2007 8:42 am

Wlady, myslím, že kosatkovou otěž z dodových fotek nemusíš při réčku povolovat ani dotahovat. Při réčku akorát proběhne při přelétnutí plachty cirka metr otěže skrz kladky na vozíku a na zadním cípu kosatky. Otěží tak pouze trimuješ (omezeně). Myslím, že ta rovná kolejnice naopak i pomůže trimu kosatky při stoupání ostře proti, protože při max dopnutí otěže nepustí vozík tak do strany jako při prohnuté kolejnici. Skoro se mi to chce zjednodušit na tvrzení, že rovná kolejnice bude vhodnější pro větší lodě. Jsem jen teoretik :wink:

A jak jsi myslel ten "tvůj" způsob vedení otěže? Z vozíku venkem na vrch stěžně, přes kladku dolů vnitřkem stěžně a pak přes "organizéry" do kokpitu (jako ostatní výtahy)?
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř čer 06, 2007 10:13 am

rozhodne jsem to neposla jako nejaky "testik" - me proste jen zajima jak to funguje:-)

pravdou je ze to bylo na lodi Reinke jak odhadoval Wlady ale zadny rahno (tak jak to ma Reinke ve svych designech) tam prave nebylo.

zda se mi celkem logicky co pise Ficcus : "Myslím, že ta rovná kolejnice naopak i pomůže trimu kosatky při stoupání ostře proti, protože při max dopnutí otěže nepustí vozík tak do strany jako při prohnuté kolejnici."

...asi by ale nejspis neslo kosatku v tahu dotahnout (tak jako beznyma otezema) ale nejspis by se muselo vyostrit, kosatku vyvlat, dotahnout otez aby po opetovnym odpadnuti neodjela tolik do strany. Nebo co myslite, sloby to trimovat ji i v tahu?

to Alffa: fotky z toho odkazu na Harken self tacking Jib neni ten system na fotkach co jsem poslal. To jsem poslal jako ukazku dalsich systemu na samoprehazovaci kosatku. Na ty lodi ta kolejnicka opravdy zakrivena neni.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř čer 06, 2007 11:03 am

dodo píše:to Alffa: fotky z toho odkazu na Harken self tacking Jib neni ten system na fotkach co jsem poslal. To jsem poslal jako ukazku dalsich systemu na samoprehazovaci kosatku. Na ty lodi ta kolejnicka opravdy zakrivena neni.



Pro pána krále, to je fuk jako co jsi to poslal.
Základní systém je stejný. Na těch schématech je to jenom zřejmější.
Chtěl jsi vědět jak to funguje ne? Tak tedy, funguje to jako samopřehazovací.
Některá varianta lépe, jiná hůře. Toť vše.

Zakřivená varianta pochopitelně lépe. :!:

To že se Ti plachta nekontrolovatelně vyploští, není žádná výhoda.
Plachty se trimují podle potřeby a ne pode toho jak si vzpomenou.
Toho lze korektně dosáhnout pouze s pomocným ráhnem a trim.systemem. :!:

Jinak ale proti gustu, žádný dišputát. :?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 06, 2007 11:11 am

alffe, ses nějak špatně vyspal? Be happy :lol:

U té prohnuté kolejnice bych tedy použil zarážky pro možně zkrácení pojezdu.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř čer 06, 2007 11:23 am

ficcus píše:alffe, ses nějak špatně vyspal? Be happy :lol:

U té prohnuté kolejnice bych tedy použil zarážky pro možně zkrácení pojezdu.

A proč? Na zkrácení nebo prodloužení pojezdu je tam ta otěž.
Prostě to ten vozík dál nepustí. :wink: Vyspal jsem se dobře. Díky :lol:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 06, 2007 12:08 pm

čéče, já nevím. Se mi zdá, že když popluji ostře proti, tak na té prohnuté kolejnici tahám zadní roh kosatky směrem k vozíku, ale né vozík k podélné ose lodi. Tedy nepatrně ano (vydutí kosatky) a třeba je to tak dostačující. Ale když bych chtěl dotáhnout trochu víc k podélné ose?

Mluvím o stejném principu, jako u boční kolejnice a vozíku otěže geny. Proti větru posunout hodně dopředu/po větru posunout hodně dozadu.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř čer 06, 2007 12:27 pm

Pochopitelně taháš oboje.
Jelikož ale roh kosatky už je na doraz, tak se musí posunout vozík. Nic jiného mu nezbývá.
Je to kompromis. Žádný dokonalý trim.
Pokud chceš ještě trimovat musíš už tam mít to ráhno.
Pak můžeš ještě extra dotáhnout nebo povolit druhou otěží roh kosatky.
Pokud přidáš ještě kladku, lze manipulovat i se spodním líkem.
Dalšího trimu lze dosáhnout např. povolením výtahu.
alffa
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 06, 2007 1:19 pm

ok, vzdávám se pod tíhou argumentů :wink:
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2402
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 54

Příspěvekod jerryx » stř čer 06, 2007 1:29 pm

ficcus píše:čéče, já nevím. Se mi zdá, že když popluji ostře proti, tak na té prohnuté kolejnici tahám zadní roh kosatky směrem k vozíku, ale né vozík k podélné ose lodi. Tedy nepatrně ano (vydutí kosatky) a třeba je to tak dostačující. Ale když bych chtěl dotáhnout trochu víc k podélné ose?

jsem s tebou. tak tam budes muset mit jedine ty zarazky a nebo mas smulu. na te rovne kolejnici pritahovanim oteze to zaroven posunujes ke stredu (zkracujes vzdalenost) - ovsem jen teoreticky, v praxi zalezi na tom jestli to vubes urves proti odporu toho voziku a odporu samotne kosatky (napinas zadni lik)

ficcus píše:Mluvím o stejném principu, jako u boční kolejnice a vozíku otěže geny. Proti větru posunout hodně dopředu/po větru posunout hodně dozadu.

?? kde jsi na to prisel, ze proti vetru/po vetru ? tim ovlivbujes twist (otevrenost zadniho liku) kosatky, tzn. ze to zalezi hlavne na sile vetru
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to all

Příspěvekod Wlady » stř čer 06, 2007 7:23 pm

Ahoj.
to ficcus: Ano, ta otěž je vedena přesně jak říkáš, přičemž kolejnička je konkávní směrem k tomu průchodu stěžněm a nemusí být příliš, protože je to poměrně vysoko, cca 2. sáling.
to alffa: ano, to co jsi poslal je ukázkové samoré, ale to co hodnotíme vypadá jinak a trvám na tom, že při pohybu do strany bude vyplošťovat plachtu, což určitě není vždy žádoucí, ALE všichni jsme tady jenom teoretici, takže vidím i několik dalších možností :

1. Je to samodomo a je možný, že majitel to při výrobě úplně nezvládnul a nějaký ty mušky prostě dodatečně akceptoval...

2. Nikdy jsem s tím nejezdil a tak nevím, v jakém procentu případů je vlastně vhodné jezdce kosatky zastavit před krajní polohou. Když si představíme klasickou rolovací genu ze které postupným refováním vzniká kosatka, tak ta je přeci taky vedena po kolejnici, jejíž stranová odchylka je ve většině případů ještě o fous větší než u toho co tady okecáváme...Protože má tento systém i můj favorit Norship DS 40 (má tam sice zarážky, ale samo musely by se přesouvat ručně), což se mi moc nelíbí a navíc jsouce poměrně široké, omezují možnost stranového pohybu o docela pěkný a možná skoro zbytečný kousek i v nejkrajnější poloze (zejména na zadní vítr nic moc). Tak mě napadlo, že to možná bez nich bude ve většině případů docela akorát. No a pokud by to byla pravda, tak Dodův obrázek ukazuje naprosto funkční systém, pokud se smíříme s tím, že právě jen v té krajní poloze.

3.Jedna kacířská myšlenka. Kdysi jsem měl půjčenou loď, která měla ovládání otěžových jezdců geny lanem z kokpitu (tedy jenom jedním lanem a pouze dopředu). Když jsem to zkoušel v maríně, zdálo se mi to pochybené, protože ty jezdce zcela nic v žádné poloze nefixovalo. Jen je to posouvalo dopředu. No a v praxi to bylo dokonale funkční a drželo jak přikovaný v jakékoli poloze. Takže, co kdyby tohle bylo tak, že větším tahem sice kosatku na chvilku vyploštím, ale zároveň ten vozík posunu do strany a potom, dle potřeby, tu otěž zase uvolním. Vozík zůstane v kýžené poloze a já si v pohodě dotrimuju kosatku. Pokud by to fungovalo takhle, je to geniální a já jsem trouba, že jsem nemlčel.
Wlady

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů