Stavba katamaranu a zkušenosti s plavbou

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » čtv črc 05, 2007 11:20 pm

Baharis píše:
Denis píše:Kto z Vás už jazdil na katamarane?
Já Denisi. Je to tak šest let, byl to nějaký Lagoon a bylo to na Jadranu. No a 2x na Lipně s Elsou 28.
Na únor chystám come-back, plánujeme Karibik a já si to neumím představit jinak, než na katamaránu....


Lagooni jsou opravdu nádherný! Si pamatuju, když jsem lagoona vyděla poprvé. Zírala jsem s otevřenou pusou a byla jsem z toho celá vedle.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2402
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 54

Příspěvekod jerryx » pát črc 06, 2007 12:08 am

Terra píše:... Trimaran je podle mého ještě o kus lepší, ale jak ...


dekuji, ja to rikam furt, ze to je ta spravna a jedina nejlepsi lod - TRIMARAN :whist:

2 denis: ja jsem kdysi jezdil na okruznim katu - tornado. a kdyz trosku fouka, tak je to fakt zradlo 8)
Uživatelský avatar
frog
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvekod frog » pát črc 06, 2007 12:03 pm

Na katamaranu mám asi 700mil zkušeností na severním moři.
Jednalo se o typ Pahi 31 od konstruktéra Jamese Wharrama. Jde tedy o kat stavitelný doma, čistě turistickou záležitost, ale přesto při slušným větru u Portland Billu nám naskočilo 16kN na logu. Ale nedělejte si ale iluze o jízdě na hraně - jeden trup ve vzduchu, posádka visící na bortu, adrenalin stříká proudem. Celá plavba se odehrávala v pohodě za jakéhokoli stavu větru - dalo se vařit i péct na vařiči, který nebyl v závěsu. Možná trochu problémem bylo předozadní kolíbání, což ale vychází ze specifické konstrukce tohoto katu(kdo chce, najde si obrázky, nebo si zaskočí do Podolí).
Bezpečnost vychází z dostatečné šířky katu a z toho, že konstruktér záměrně poddimenzoval plochu plachet(a i přesto to slušně jede) ergo, malá síla na páce stěžně, která by kat převrátila. Což ovšem nemohu tvrdit o velkých vlnách, nicméně pro ilustraci - při korespondenci s J. Wharamem, jsem mimo jiné toto zmínil a opovědí mi bylo, že on sám plul se svou rodinou, na PODZIM!! z Anglie na Island a zpět.
Podotýkám, že se jedná o mou zkušenost z konkrétní lodí, na jiném katu jsem nejel. Předpokládám, že ale i ostatní konstruktéři cruisingových katů mají v hlavě rozum a vědí, že pokud by prosáklo, že se jejich konstrukce lámou nebo převrací moc kšeftů by s plánama neudělali.
pár připomínek pro terru.
Volvo Ocean Race se nejezdí na katamaranech ale na lodích W60 jednotrupkách s hlubokým kýlem a balastní bombou.
Kat, který jsi přiložila na obrázku je s největší pravděpodností 30stopý dayracer, který slouží k závodění v chráněných vodách, jde o přeplachtěnou karbonovou bestii, kterou posádky záměrně vedou na hranici převrhnutí, jednak kvůli rychlosti, jednak kvůli divácké atraktivitě(protože jen naše televize ignorují jachting). Pokud se převrátí a to se stává, jsou u něj v cukuletu asistenční lodě a ty ho odvlečou nebo rovnou obrátí.
Lagoon je možná esteticky zajímavá loď, možná se v ní i dobře bydlí, ale dost pochybuju o jeho plavebních vlastnostech - vysoký volný bok obou trupů a k tomu ještě bridgedeck velikosti paneláku (ovšem nezkoušel jsem, nemusím mít pravdu)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pát črc 06, 2007 1:06 pm

Díky za další informace :)
S tím Lagoonem máš pravdu, je to kačena. Vyloženě pro vyvezení rodinky/nek a přesouvání se od pláže k pláži. Ale jede 10 knt a v kokpitu se podává káva. Žádný adrenalin tam čekat nelze. Přesto si myslím, že když pořádně zaduje, udělá každou srovnatelnou jednotrupku. Předozadní kolíbání mě až tak nevadilo, jako nepříjemné akustické projevy nárazů vln do břicha bridgedecku. Když byly trochu větší a opravdu se jelo....
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » pát črc 06, 2007 8:41 pm

jerryx píše:
Terra píše:... Trimaran je podle mého ještě o kus lepší, ale jak ...


dekuji, ja to rikam furt, ze to je ta spravna a jedina nejlepsi lod - TRIMARAN :whist:

2 denis: ja jsem kdysi jezdil na okruznim katu - tornado. a kdyz trosku fouka, tak je to fakt zradlo 8)


Trimarani maji hodně do sebe. Vyjádřují výzvu. Jsou prostě nádherný a myslím, že super na adrenalin. :evil:
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » pát črc 06, 2007 9:14 pm

frog píše:pár připomínek pro terru.
Volvo Ocean Race se nejezdí na katamaranech ale na lodích W60 jednotrupkách s hlubokým kýlem a balastní bombou.
Kat, který jsi přiložila na obrázku je s největší pravděpodností 30stopý dayracer, který slouží k závodění v chráněných vodách, jde o přeplachtěnou karbonovou bestii, kterou posádky záměrně vedou na hranici převrhnutí, jednak kvůli rychlosti, jednak kvůli divácké atraktivitě(protože jen naše televize ignorují jachting). Pokud se převrátí a to se stává, jsou u něj v cukuletu asistenční lodě a ty ho odvlečou nebo rovnou obrátí.
Lagoon je možná esteticky zajímavá loď, možná se v ní i dobře bydlí, ale dost pochybuju o jeho plavebních vlastnostech - vysoký volný bok obou trupů a k tomu ještě bridgedeck velikosti paneláku (ovšem nezkoušel jsem, nemusím mít pravdu)


No, díky za vysvětlení. Loni jsem byla v Solentu a viděla tam tyhle katamarány v době, kdy připluly lodičky z Volva Ocean Race, katamaráni jezdí volvo extreme 40. Jinak Volvo extreme 40 bylo speciálně přidáno k Volvo Ocean race 05-06 a dodávají úžasné prvky k "přístavnímu" pobavení tohohle závodu. Tím pádem se OMLOUVÁM za zmatek.
Katamarán na obrázku je 40.

K Lagoonu, já o něm nemluvila jako,že jsou užasní na plavbu, mně se prostě líbili. Toť vše. Jak jistě víš, tak na katu jsem nebyla, takže nemůžu posoudit vlastnosti.
Jinak děkuji za vysvětlení v obou případech.
Naposledy upravil(a) Terra dne pát črc 06, 2007 10:08 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát črc 06, 2007 9:44 pm

Ktovie ako sa s katom pristáva, resp. cúva, má to dva motory a teda aj vrtule. Asi ako s tankom, jeden pás dopredu a druhý dozadu a točíš sa na mieste.
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pát črc 06, 2007 10:00 pm

Zdravím přátele katamaránů a mám výzvu k těm, kteří by měli zájem pracovat při jejich výrobě. Někdo tady již zmiňoval odkaz na moje stránky http://www.storm-multihull.eu, tak je možno zhlédnout alespoň část toho, co dělám. Momentálně hledám nějakého šikovného "Ferdu mravence" coby parťáka do dílny. Pokud ne na stálo, tak i jako brigádu.

Stavím sice malé katy, turistické a sportovní, mám ale zkušenosti i se stavbou něčeho většího - Elsa 41. Takže je tu příležitost něčemu se naučit, technologie laminování, polyester i epoxid, práce se dřevem - překližka a laminát, svařování nerezu TIG atd. Záleží na chuti a šikovnosti.

Momentálně stavím taky takovou rychlou bestii - D5m, Váha 95 kg Plachty - celkem 16m2 a genakr 18m2. Tam se přímo počítá s tím, že to bude adrenalin a sem tam se to i zapíchne. Někdo to rád hold mokré.
Takže i to převracení k tomu patří.

Trochu jsem Ti zprovoznil odkaz na tvůj web. Nyní stačí klick. ;) alffa
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob črc 07, 2007 9:54 am

Ano Denisi, jako v tanku. :)
Podobné to je i na větších motorácích se dvěma propellery, ale tady to je umocněné větší vzdáleností propellerů od sebe. Takže naprostá paráda.
Jen v silnějším větru je negativum velká výška plavidla nad hladinou a tím pádem větší plocha větru vystavená. Je to prý dost znát a je potřeba si na to dát pozor.

Marty: Já mívám přes zimu dost volno, za malého ferdu mravence se celkem považuju, ale díval jsem se do mapy a Horňátky jsou pro mě dost z ruky......
Uživatelský avatar
freep
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: pon bře 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Katamarán

Příspěvekod freep » úte črc 10, 2007 12:46 pm

Ahoj pomáhal jsem stavět katamarán, který je dole na obrázku. Přesné míry si už nepamatuji, ale délka více jak 12m a šířka asi 9m. Myslím, že plány byli od Wharrama, ale to si také nejsem jistý, je to už dlouho. Stavba začala někdy v roce 93 a první plavba byla v 97.

Obrázek

Polední klid na kaťasu :good:
Obrázek
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Katamarán

Příspěvekod ficcus » úte črc 10, 2007 1:07 pm

freep píše:Ahoj pomáhal jsem stavět katamarán, který je dole na obrázku. Přesné míry si už nepamatuji, ale délka více jak 12m a šířka asi 9m. Myslím, že plány byli od Wharrama, ale to si také nejsem jistý, je to už dlouho. Stavba začala někdy v roce 93 a první plavba byla v 97 ...


Není on to Czech Lion, který teď stojí na suchu ve Frymburku u Lipna? Občas jedu kolem a vypadá to na brzké spuštění na vodu ...
Uživatelský avatar
freep
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: pon bře 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod freep » úte črc 10, 2007 10:52 pm

Ahoj Ficcus,
někde u Lipna se stavěl podle totožného návrhu stejný, jen se od sebe lišili úpravami dle majitelů, takže to bude asi ten druhý. Ten z obrázků je Olivín V skončil myslím někde na Kanárech, ale to taky není 100%.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř črc 11, 2007 12:44 pm

Jsem dnes jel Frymburkem a onen zrenovovaný katr už je pryč, ale stojí tam další, stejného typu. Pohledal jsem a tu je více: http://www.katamarany.net/
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2402
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 54

Příspěvekod jerryx » pát črc 13, 2007 5:45 pm

Marty píše:Zdravím přátele katamaránů a mám výzvu k těm, kteří by měli zájem pracovat při jejich výrobě. Někdo tady již zmiňoval odkaz na moje stránky http://www.storm-multihull.eu, tak je možno zhlédnout alespoň část toho, co dělám. Momentálně hledám nějakého šikovného "Ferdu mravence" coby parťáka do dílny. Pokud ne na stálo, tak i jako brigádu.
...

ja se sice za male ferdu mravence (aka baharis :D) nepovazuju (teda ani za velkeho :-(), ale za to jsem moc zvedavej a mam to blizko (2 baharis: :P), tak kdyby to nevadilo, tak bych se nekdy prijel podivat ... ;-)
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pát črc 13, 2007 7:34 pm

jerryx: jasně klidně přijeď, jen předem zavolej. Spojení je na webovkách.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pát srp 31, 2007 10:13 pm

Kdysi jsem kdesi slíbil odkaz na popis převrácení katamaránu. Dlouho jsem jej nemohl najít a teď jsem na něj náhodou narazil. Tak TADY je.
No a trochu pro zpestření:
Obrázek
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

lodě

Příspěvekod MARIS » sob zář 01, 2007 5:14 pm

Ahoj Baharisi,
nic jsem nepil,přísahám,ale furt vidím tři plováky,asi jsem po 14ti denní plavbě přepracován :crazy:
opravuji:přehlédl jsem to TADY. :hmm:
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Speciální fórum pro milovníky vícetrupých lodí

Příspěvekod Marty » stř říj 03, 2007 2:06 pm

Chtěl jsem upozornit na vznik nového fóra věnovaného výhradně vícetrupým lodím, katamaránům, trimaránům atd. Nejde o to duplikovat toto výborné fórum na jachting.info, ale
o výměnu názorů a zkušeností s jachtingem na vícetrupech, specifika ovládání těchto lodí atd.,
Také hlavně o technice, výbavě a výrobě doplňků, speciálně pro katamarány.

Fórum najdete na stránkách: www.storm-multihull.eu

Komu by to nestačilo, tak ještě jeden odkaz na mezinárodní multihull fórum http://www.catsailor.com/
kde je nespočet místností, kde má téměř každá loď tu svoji a kde „jachetníci“ předvádějí své jízdy a předkládají zážitky včetně dosažených rychlostí, včetně rozlámaných katamaránů (foto) a stesky na nákladnost následných oprav po těchto divočinách. Také je tu odkaz na super videa z plaveb včetně kotrmelců do vody, moc pěkné ......
Uživatelský avatar
stenly
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: sob zář 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stenly » čtv říj 04, 2007 5:11 pm

Baharis píše:Kdysi jsem kdesi slíbil odkaz na popis převrácení katamaránu. Dlouho jsem jej nemohl najít a teď jsem na něj náhodou narazil. Tak TADY je.

Tady jsem našel jak Katamarán přávratit zpět a myšlenka je mnohem jednoduší než zaplavování komor atd... je ale pravdou že tohle bude fungovat jen na menším katamaránu
Jak převrátit katamarán zpět
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pon lis 19, 2007 11:47 pm

Na vznesenou otázku, jestli mají katamarány kýl, si dovolím tvrdit že ne. Alespoň ne ve smyslu stability lodě. Pokud se převrací jednotrupka, koná rotační pohyb kolem podélné osy a kýl slouží jako protiváha na páce. Řekl bych, že jednoramenné.
V případě převracení katamaránu se plovák zvedá z vody a opisuje kružnici o poloměru rozteče plováků. Tady je podle mě kýl se zátěží bezpředmětný.
Nicméně, malé náznaky kýlu katamarány mají. Odhaduji to tak na výšku 20ti cm a délku 2 m. Plní druhou funkci kýlu a to snižování driftu.
Uživatelský avatar
hastrmank
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: čtv srp 23, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hastrmank » úte lis 20, 2007 9:34 am

Ahoj, jezdil jsem na Wharan 12,7x7 m a na Lagoon 380, když si můžu vybrat tak radši katamaran. Wharan je nádherná loď, je svázaná provazama a zdá se mě že se na vlnách chová líp jak třeba Lagoon který je jednolitý. 2 Wharrany jsou k vidění na Lipně, majitelé bratři Boháčovi. Jezdí se s ním jako s jednotrupou lodí. Při přistávání je na jednu stranu samozřejměš vidět hůř ale je to o zvyku. Dva motory jsou ideální na manévry, ale hůř stoupá proti větru, na ostatních kurzech je to podobný jako u jednotrupé lodi. Jednou jsem v Piranu potkal Němce který na tom samém Wharanu objel za čtyři roky svět. Nemohl si ho vynachválit. Poplatky v marinách jsou asi 1,5x větší, v některých zase že zaberu místo pro dvě lodě. Ovšem spaní v síti je fantastický. K převracení se nemohu vyjádřit, nezažil jsem to.Normální je nepřevracet. Karel.
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pon lis 26, 2007 11:02 pm

Malé video s převrácením katamaránu v Praze na Vltavě.

Obrázek

http://www.storm-multihull.eu/Storm16lep.wmv

Někdy stačí jeden silný poryv a u těchto extrémně přeplachtěných lodí, jakými katamarány jsou, je převržení otázkou okamžiku. Ale to k jízdě na sportovním katu patří. :good:
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Frantisek » pon lis 26, 2007 11:43 pm

To Marty: Celkom pekný kúpeľ, škoda, že je tam strih, tá odfúknutá čapica iste nebola príčinou. :)
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Stavba katu

Příspěvekod kumi » čtv pro 13, 2007 12:54 am

Zdravím.
Se stabou katu si pohrávám už druhý rok. Jelikož mám Jandy coby kamenem dohodil a zbytek došel pěšky tak jsem u nich nakýblovanej celkem často. Když jsem se rozhodoval jakou loď postavit tak kat pro mě byl celkem jasnou volbou díky váze na převoz a pohodlí při stabilitě nejsem zrovna adrenalinovej blázen. Trimarán jsem zavrhnul po velmi krátké zkušenosti kvůli jedné mně nepříjemné vlastnosti a to té, i když jsme jen stáli na kotvě tak bylo slyšet stále nepříjemné rány které vydávala voda narážející do plováku který byl zrovna odlečenější a nad vodou, protože težiště samozřejmě nerozložíte ideálně.Když si chci užít mokra tak vemu svého Vauriena a blbnu na Lipně. Chystám se stavět hybryd mezi elzou 21 a essencí6. Chtěl bych aby to mělo obytnost elzy protože Janda s tím i s manželkou celkem pohodově pluje i delší jak čtrnáctidení výlety na moři, což je i můj záměr a z essence bych si chtěl vzít paralelní oplachtění protože mi to přijde dokonale jednoduché šup šup a žádný zdržování s kosatkou. Materiál klasicky překližka laminát. Jelikož jsem však prokaučoval spuštění paralelu na vodu a do švýcarska ani do itošky jsem se za nima nedostal tak si musím počkat až na příští rok.

A teď konečně ta otázka. Máte někdo s paralelním oplachtěním zkušenosti?
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » čtv pro 13, 2007 8:50 am

Pro Kumi:

Zkušenosti s paralelním oplachtěním zde má málokdo, myslím si, že nejlepší by bylo zeptat se přímo Tomáše Jandy viz. video z plavby Essence 6 kde je na palubě - tak by měl vědět.

Osobně si myslím, že absence kosatky nebude jedinou výhodou, na druhé straně obraty proti větru na katu bez manévrovací kosatky nejsou jednoduché.

Pokud to vezmu z obecné roviny tak jde o to, že paralelní oplachtění bude především dražší (dva stěžně, takeláž), delší doba při přípravě lodě na plavbu, při refu to znamená dvakrát pracovat na plachtě atd. Na druhou stranu bude výkonnější, vyváženější (mimo moment, kdy je jedna plachta zrefovaná a druhá ještě ne), bude tedy otázkou zda vyšší cena a ostatní nevýhody vyváží klady tohoto oplachtění, a zda to je cenově únosné v případě šestimetrové lodi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů