Stavba katamaranu a zkušenosti s plavbou

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Paralel

Příspěvekod kumi » čtv pro 13, 2007 9:05 am

No určitě bych nešel do karbonu jako Jandovci :D
Jinak videjko jsem viděl a Jonáš na to samozřejmě pěl jen chválu jak taky jinak těžko se hodnotí vlastní koťátko.

Proto jsem chtěl i zkušenosti od jinud.

Zase když tam dám dva stěžně tak je můžu vetknout i do podlahy plováku a bude to jako kdyby tam byl stěh a přitom to nebude namáhat nosník a čeřit vodu.
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Re: Paralel

Příspěvekod Frantisek » čtv pro 13, 2007 9:47 am

kumi píše:No určitě bych nešel do karbonu


Z čoho plynie otázka: Prečo nie karbon?
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Karbon

Příspěvekod kumi » čtv pro 13, 2007 9:55 am

Pro mně osobně je to negativní součinitel cena křehkost. Nechi investovat peníze do karbonu radši půjdu do klasického eloxovaného hliníku který vydrží i nešetrné zacházení když to někomu půjčím. A ta křehkost viděl jsem na vlastní oči jak známému vypadl z ruky stěžeň a při nárazu na roh rampy křupnul jak malina jinak karbon je co se týče zátěže a hmotnosti supr věc. Jen pro mně osobně z těchto důvodů ztrácí na atraktivitě.
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Paralel.

Příspěvekod kumi » sob pro 15, 2007 9:25 am

To je to paralelní oplachtění tak nepraktické že se nepoužívá? Nebo proč s tím má tak málo lidí zkušenost? Dle mého názoru to musí být i bezpečnější co se týče převrácení protože tím že jsou ty plachty dvě tak těžiště je mnohem níž než u jednostěžňových lodí ne?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob pro 15, 2007 10:44 am

Poctivě jsem zkoumal fotky u Tomáše na webu a Essence 6 Para snad ani takeláž nemá. Alespoň jsem ji tam marně hledal...
Jinak přes veškerou úctu k Jandům a katům obecně, paralerní oplachtění považuji za stejný výkřik do tmy, jako blahé paměti šestikolky stáje JPS u F1.
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Výkřik

Příspěvekod kumi » sob pro 15, 2007 11:25 am

Baharis: Proč myslíš výkřik do tmy?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob pro 15, 2007 11:38 am

To je jednoduché. Protože si to prostě myslím. :)
Nepoužívám "vím", protože nevím a mohu se mýlit ....
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » sob led 12, 2008 6:52 pm

Zdravím příznivce katů.Byl jsem svědkem toho,jak invalidní důchodce chodící o berlích na předělaném 4m katu od Wharrama předjíždí surfy ve větru 4Bf. Byla to pro mne výzva a i když vlastním 8m jednotrup,rozhodl jsem se,že postavím zkušebně něco malého od pana kováře(James Wharram).Vybral jsem Hitii 17,se kterou se vejdu do 30 000 a která je shodná s většima Tiki.Chci ji vyzkoušet na Jadranu a pak se rozhodnu,co dál.Převrácení větrem se nebojím,spíše záludné vlny na oceánu.kanic
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Příspěvekod kumi » ned led 13, 2008 3:18 pm

Ahojky kanici,
hoď sem prosím nějakej odkazík s obrázky nebo ještě lépe technickýma datama k tomu tvému Hitii 17. ;)

Díky kumi.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned led 13, 2008 3:47 pm

Zdravím kumi.Vše od mistra kata je na jeho www.Wharram.com. Hitii 17 už bez problémů schválila SPS,určitě povolila i Tiki 21.Klidně se ozvi,bude-li třeba.kanic
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Příspěvekod kumi » ned led 13, 2008 4:01 pm

Díky za odkazík. Jde mi spíš o inspiraci. Kreslím si vůj katík tak jsem chtěl nakouknout i jinam, ale tento konstruktér není zjevně moje krevní skupina ;) Je to zajímavá volba tak ti přeji hodně štěstí při stavbě. Jen tak pro zajímavost zkus pro porovnání kouknout na ELSU 21 beach ( http://www.jonascatamaran.cz/elsa21.php )to je něco podobného co se týče typu, od českého konstruktéra :D
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned led 13, 2008 4:50 pm

Díval jsem se a viděl jsem překreslenou Tiki 21. Co se týče plánů na loď: Nebojím se vyplout do bory 40čv.,ale ze stavby lodi podle pseudo plánů bych měl hrůzu.Navic,když už bych na ni v té boře byl,tak bych se asi bál,jestli to vydrží.Držím se starého hesla: Proč chodit za kováříčkem,když můžu za kovářem.(který má 50 let praxi a jeho lodě plují po celém světě ve stovkách kusů.Ber to jako osobní názor.Hodně štěstí.kanic
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Příspěvekod kumi » ned led 13, 2008 5:37 pm

Kanic.
No tak co se týče plagiátů tak to bych se nebál Janda staví lodě už přes 30let a zatím no problema :lol: ani s elzama ani s essencema. Já bych spíš volil propracovanější elzy než tu humpolárnu ale je to přesně jak píšeš jen osobní názor a každému se líbí něco jiného.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned led 13, 2008 5:50 pm

Nie že by som bol nadšenec katamaranov, ale o tom že : " Janda staví lodě už přes 30let " by si mohol niečo napísať, najme o tom ako dlho stavia katamarany.
A čo je "humpolárna"?
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned led 13, 2008 6:00 pm

O.K.Vybral jsem humpolárnu.abych tiše řezal vlny.Plavbu s oválným dnem a výtlačnou přídí jsem si už vyzkoušel ,ale to dunění mě nenadchlo.
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pon led 14, 2008 10:19 am

Tak pokud vím katamarány staví "Jandovci" cca od roku 95-96 (Elzy), Eome v roce cca 99 a Essence asi od roku 2006, (v listopadu 2005 na výstavě Boot Brno představili svůj typ Essence 6 a Essence 10 ve formě modelu).
Před tím, pokud vím pan Janda "starší" stavěl velmi pěkné jednotrupé plachetnice typu Agnes.
tudíž nevím, zda staví katamarány 30 let, jak píše Kumi. Nicméně to neznamená, že jsou jejich lodě méně dobré než od designéra Jamese Wharrama. Především jde o jiné typy a jiný design. V případě Essencí jde o jiné století, prostě jde o "jiné lodě", jak svou koncepcí, tak i použitými materiály. Nechci zde dělat Jandům reklamu, ale tvrzení, že jedině ten, který staví lodě 50 let to umí a všichni ostatní jsou kovaříci je přinejmenším dost hloupé. On totiž není jen pan Wharram, který staví lodě dlouho.

Především jde o to, že Wharram staví katamarány určitého klasického typu vycházejícího z etnických typů tichomořských katamaránů. Jsou to lodě na pohled hezké, je tam spousta dřeva atd. Pokud se někomu tato loď líbí je to dobře. Mě osobně se taky líbí. Ale pokud jde o výkon a to proklamované "řezání vln", tak to je již dost diskutabilní. Především nelze říci, že určitý typ lodě je dokonalý a ostatní jsou špatné, vždy najdete výhody a nevýhody, nikdy není nic dokonalé. Lze ale říci, že katamarány od Wharrama jsou dobré na dlouhé plavby po větru nejlépe v pasátu, ale dost špatně stoupají na vítr a Re je na této lodi opravdový problém. Tuto skutečnost mohu potvrdit z vlastní zkušenosti s lodí Pahi 26.

Také trochu nerozumím pojmu "výtlačná příď" , ale to je již na jinou diskuzi.
Chtěl bych jen říci, že není až tak důležité jak dlouho kdo lodě navrhuje, ale jaké má ten který zkušenosti a přístup. Mimochodem Kanici, Tomáš Janda přeplul na katamaránu Elza 26 se jménem "Špinavec" Altantik a lodi se nejen že nic nestalo, ale v Karibiku jej prodal novému zájemci. A tak si myslím, že dlouhé oceánské vlny, ze kterých máš obavy by problém nebyl ;)

Proto pokud se někomu líbí Wharram budiž, ale nehaňme nové konstruktéry a ty české dvakrát nehaňme.

Pokud jde o zkušenosti s loděmi Wharram doporučuji spojit se s panem Abramčukem z Prahy, který vlastní katamarán Pahi 26, nebo pana Randýska z Opavy který vlastní stejný typ. Další lodě z jeho dílny, ale větší typy jsou k vidění ve Frymburku na Lipně.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon led 14, 2008 10:38 am

Ahoj Marty! Odpovidám,protože si myslím,že tady došlo k nepochopení mé odpovědi.Na elsu 21 a vše s ní spojené jsem odpověděl pouze první větou.To ostatní byl názor na vlastní konstrukce.Přitom vycházím z velmi blízkého okolí a vím,jak tyto pokusy skončily.Nechtěl jsem nikoho vůbec urážet.Pokud to tak někdo vzal,tak se mu hluboce omlouvám.Každý máme jiný názor a proto taky plujeme na jiných lodích.kanic
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » pon led 14, 2008 10:52 am

Ahoj Kanici, nebral jsem to, jako, že někoho haníš, jen jsem se zastal kolegy Jandy, že není "kovařík" protože vím, že nejen že konstrukce počítají ale mají je také vyzkoušené v praxi.
Nicméně ani já nechci aby to vyznělo, že zase já haním Wharrama. Prostě jiné lodě, jiné konstrukce...
Pokud budeš mít zájem rád ti pošlu spojení na lidi o kterých jsem psal, kteří mají lodě od Wharrama a jejichž lodě jsou v ČR.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pon led 14, 2008 11:34 am

Já jsem svůj kladný postoj k "Jonasům" už napsal několikrát, proto jsem nezasahoval. Je také vyjádřen tím, že mám v šuplíku koupené a schválené plány na ELSU 21. Asi čekají na důchod...
Jen snad na konec několik doplnění.
Nevím kdy přesně začal se stavbou své EOME 35, ale když jsem byl v létě roku 2002 u Jandů a následně pak na jejich dočasné základně v táboře Horní Planá, měl tam Tomáš v kůlně rozdělaný první trup eome, ve stavu žebra a první vrstvy obšívky. Kladl diagonálně úzké pásy překližky s tím, že druhou vrstvu bude klást napříč první. Cíl jasný - pružnost a pevnost. Negativum tohoto nadčasového projektu vidím v tom, že jej asi doposud nedokončil. Chvíli jsme se loni bavili na Boat Brno, zapoměl jsem se zeptat.
Tomáš ale ne jenom že přeplul bez jakékoliv publicity, podpory a sponzorů Atlantik na katamaránu rodinné konstrukce a výroby. On také zachránil projekt SECTOR, bombasticky podporovaný médii, když jej na laně dotáhl na Martinik.
Obrázek
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon led 14, 2008 12:31 pm

O.K. Už jsem začal stavět,tak ji vyzkouším s čistou hlavou,potom to rád proberu.Dik za nabídku.kanic
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Příspěvekod kumi » stř led 16, 2008 4:39 pm

Nechci tu výřit vodu jen pro upřesnění toho co jsem zjevně nedokonale napsal Tím že staví už tak dlouho lodě. Na mysly jsem měl lodě jednotrupé v žádném případě jsem nepsal že tak dlouho staví katamarány. Vím měl jsem to rozvést detailněji tak snad příště. Ve své podstatě jsem však chtěl vyjádřit to samé co tak krásně rozepsal Marty. Nechci hanět ani toho aoni toho oba mají své jen jsem nemohl překousnout toho "kováříčka" a to "překreslení". Proto jsem i v závěru psal že je to jen osobní názor a každému se líbí něco jiného. Co se týče oblosti dna tak projekty co dělá mladej Janda jsou sendviče a ty mají dna oblá. To co dělá Janda "zkušenější" jsou konstrukce z dřeva a překližky a tam je možno mít dno buď ploché, oblé, nebo i v ostrém úhlu. Proto jsem Tykynu nehanil že by byla špatná je to prostě jen design jiný než jsou moje představy a protože se to kanicovi líbí no tak to staví to je jasný. Baharisovi se líbí Elza tak si koupil plány a protože mně se nelíbilo nic tak kreslím svojí skořápku. :lol:
Uživatelský avatar
SUERTE2
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: stř úno 07, 2007 1:00 am
Reputace: 0

stavba katamaranu

Příspěvekod SUERTE2 » stř led 16, 2008 7:10 pm

Jestli se chcete bavit o stavbě katamaranů a radostí s tím spojených , má možnost v Libštátě , kde budou vlastníci " Frymburských katamaranů " Sea a Czech Liona , Pepa a Miloš Boháčů a Zdeněk Janáč , a kde si můžem některé nepřesnosti z Fóra probrat , ale ten kdo na tomto stroji , který váží 10 tun a valí ve vlnách 20 uzlů nikdy neplul , neví o čem to je.
Uživatelský avatar
Marty
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Marty » stř led 16, 2008 9:39 pm

Pro Suerte2: ne všichni máme možnost dostat se do Libštátu, proto, pokud jsou zde nějaké nepřesnosti tak řekni, alespoň to upřesníme, neb nikdo není dokonalý... :mad: a rád získám nějaké nové informace.
Nevím zda máš osobní zkušenosti s plavbou na těchto katamaránech, podle tvého příspěvku mám pocit , že asi ano, tedy alespoň z té závěrečné věty. Mě by třeba zajímalo, jak se chová oplachtění na lodi Czech Lion, kde je (nebo bylo) tzv. Aerorig (před stěžeň prodloužené ráhno které nese i kosatku). Jak se toto řešení osvědčilo v praxi, jak se trimuje atd..
Uživatelský avatar
Kakamil
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 12
Registrován: sob bře 29, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kakamil » úte čer 10, 2008 9:02 pm

Vážení pánove 8) ,
zdravím Vás a chce se Vás dotázat zda někdo z Vás již stavěl (nebo staví) kat :? - již Vámi zmiňovanou ELSU od Jonášů . Uvítal bych všechny dostupné informace o stavbě . Na fóru je hodně informací ke stavbě "klasiky", ale o stavbě katů je informací pramálo (informace např. od Denise určené k překlížkám (preglajkám) nebo k pryskyřicím jsou velmi cenné a velmi poučné ), ale nicméně věřím, že se najde někdo, kdo již zmiňovaný kat stavěl osobně a bude se chtíl podělit o své úspěchy a neúspěchy při stavbě.
Jako každý jsem přemýšlel o možnostech dovozu (je v podstatě jedno odkud - NL -(Sachmed) - použité, -Pl- (Libor)- nové loďky) a o dalších možnostech -překližky, ocel, hliník, pryskyřice, polyester aj, ale nakonec jsem se rozhodl pro ELSU. Děkuji S pozdravem :crazy: Kakamil
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

Elsa

Příspěvekod kumi » stř čer 11, 2008 2:09 pm

Kakamile asi nejlepší bude když jukneš na www.jonascatamaran.cz a kontaktuješ je po mailu. Nepsal jsi taky jakou elsu chceš stavět co vím tak plány na 21 stály něco kolem 9000,- ale to už je dávno co jsem o tom uvažoval. Budeš-li chtít stavět Elsu je lepší se ptát pana Jandy staršího protože to jsou jeho loďky mladej má essence. Já když jsem o tom tenkrát uvažoval tak jsem nelenil a domluvil si osobní návštěvu. Pan Janda vše rád vysvětlí a dá mnoho užitečných rad a informací od lepidla přes kování po laminát a pokud se nepletu tak na elsu 21 má dokonce nebo alespoň měl když jsem u něj byl šablony, takže by se to dalo jen obtáhnout a nemusel bys to překreslovat z plánů. U mně z toho nakonec sešlo a vydal jsem se jinou cestou k lodi ale jestli chceš Elsu vřele doporučuji opravdu se domluvit zajet tam a jak se říká osahat si to. Mj když to budeš plánovat tak obec kde sídlí je Kamený Újezd a je to tak pět kiláčků od Českých Budějovic. Mnoho zdaru a hlavně vytrvalosti přeje kumi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů