Elektrocentrála na dobíjanie akumulátorov

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » čtv čer 14, 2007 7:03 pm

Strycek_bidlo> ale notak, pomer na transformatoru je staly, je to prece pomer zavitu a co se tyka tech "hruz", to lichobeznikove napeti, kteremu vyrobci vznesene a troufale rikaji "stepped sinewave", tak to na klasickem trafu pro 50Hz neudela nic nez trochu vyssi ohrev jadra od vyssich harmonickych. Neni duvod se bat o elektroniku, ta ma na vstupu usmernovac, ten si s patvary hrave poradi. O co bych se bal, je nejaky asynchronni motorek (treba lednicku), ale o tom tu rec nebyla.
Muj zaver suma sumarum: pripojit nabijecku od mobilu na "patvary" muzete, u nabijecek se spinanym zdrojem vevnitr (pozna se tak, ze je mala a lehka) se celkem vubec neni ceho bat, u nabijecek s klasickym sitovym trafickem bych to pripojil a pak daval pozor, jestli se to nejak extremne nehreje. Jinak bych byl celkem v klidu.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pát čer 15, 2007 8:08 am

Chystam se resit podobny problem a tak jsem se dival na parametry menicu a docela nemile jsem byl prekvapen velikosti vlastni spotreby menice. Vzhledem k tomu, ze menic musi dodat vykon o neco vyssi nez maximalni prikon pripojeneho spotrebice, nuti nas to kupovat vykonne menice, ktere maji ale velke ztraty pokud by zivily jen mobilovou nabijecku. Mi se jevi nejvyhodnejsi zabudovat menice dva, jeden maximalniho pozadovaneho vykonu a druhy pro beznou potrebu.
Dalsi problem je, ze vetsina menicu nesnasi proud nakratko, ktery vznika pri startu nekterych elektromotoru. Proto bych v pripade planovaneho pripojeni brusky k menici overil, zda to bude fungovat i kdyz hodnoty prikonu a vykonu budou v poradku.
Uživatelský avatar
Miso
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: úte bře 21, 2006 1:42 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Miso » pon čer 18, 2007 12:18 pm

V prvom rade chcem všetkým poďakovať za Vaše odpovede.
Zistil som ďalšie detaily na mojom člne:
- redukciu kábla z prístavného na "klasickú" zásuvku mám priamo od výrobcu
- motor v mojom člne má 80 A alternátor, jazdím skor ale na kratšie vzdialenosti - niekedy len pol hodinu jazdy do zátoky a tam ho vypnem a už elektriku iba čerpám
- mám tam zabudovanú nabíjačku QUICK s výstupným prúdom 25 A a so vstupným prúdom min. 3,5 A a max 6 A
- rozvod v lodi je určite 12 V
- po pripojení na prístavnú zásuvku sa iba dobíjajú akumulátory, spotrebiče naďalej odoberajú prúd z akumulátorov

K nabíjaniu foťákov, mobilov, ... Mám na člne 2 zásuvky typu "zapalovač cigariet v aute". Dávam do nich všetky nabíjačky - notebook, mobil, ... a nikdy ma nenapadlo rozmýšlať nad nejakými rizikami.

K tej HONDE: doteraz sa mi tá cena zdala byť dobrá, no otvorili ste mi oči. Treba ešte povedať že po prepočte Sk - Kč stojí 27000 Kč. Je to dosť, ale fakt je ten, že túto centrálu viem zohnať a viem, že budem mať k nej aj servis. Sú možno aj lacnejšie, len neviem kde sa dajú kúpiť.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon čer 18, 2007 1:25 pm

Nevím jestli to patří přímo do této rubriky, ale jak se díváte na možnost pohonu lodi elektromorem (Minn kota) a jeho současné dobíjení při jízdě na nádržích kde je zakázán provoz se spalovacími motory? Prostě elektrocentrála, nabíječka , akumulátor el. motor nebo pokud se výstup na 12V dá rovnou použít jako nabíječka a proudově to bude souhlasit pak pouze elektrocentrála, akumulátor, el. motor. Nějaké ztráty navíc zde asi budou ale nebude to asi nic kritického. Samozřejmě využití bude pouze pro menší lodě. Co by na to mohla říct plavebka popř. policie?
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8197
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon čer 18, 2007 2:33 pm

U nás Hartě, kde jsou spalovací motory zakázány, jsem viděl jednu loď takto jezdit. Tedy když měla vybité baterie a nechtěli čekat než se dobijí. :D
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon čer 18, 2007 2:42 pm

No ani policie ani plavební správa, by pochopitelně nemohli říct nic.
Jen by si asi ťukali na čelo. Co že je to za blázna. Ty ztráty by byly totiž docela zásadní.
Ten zákaz spalovacích motorů by jsi s tím ale obešel. Nejsem si ovšem jist, jestli by hrozící pokuta za přímou jízdu na spalovací motor, nebyla ekonomičtější. :(
alffa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon čer 18, 2007 3:29 pm

Proč myslíš zásadní. Elektrické motory mají všeobecně velkou účinnost. Prakticky se trend hybridů začíná v současné době dostávat do výroby i u renomovaných automobilek . Motor na lodi už se tolik neliší pouze nemůžeš odebírat enegii při brždění a neřídil by to počítač. (pokud by hodně foukalo, šlo by vlastně i dobíjet). Stejně tak u nejnovějších čistokrevných elekromobilů se již instalují přímo ve výrobě dobíjecí agregáty se spalovacím motorem, kterém značně zvyšují rádius dojezdu. Účinnost elektrocentrály je kolem 95 procent (myslím pokud uvažuješ přeměnu již motorem vyrobené kynetické energie na elektrickou) . Nemám na mysli účinnost spalovacího motoru jako takového. Ta je stejná ať motor točí propelerem nebo alternátorem a je to sotva 30 procent.. Kolem 98 procent pak má účinnnost vlastní el. motor sloužící k pohonu.Myslím to samozřejmě tak, že to použiješ až při vybití aku. Někam vyjedeš a např. lehne vítr a potřebuješ se spolehlivě vrátit.
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » pon čer 18, 2007 7:32 pm

Kde berete ty procentuální údaje o účinnosti? Elektrocentrálu s celkovou účinností 95 procent bych chtěl vidět, ale rozhodně ne zaplatit, byla by totiž hodně, hodně drahá. Pro představu, účinnost běžného autoalternátoru je typicky pod 50 procent, generátorek u elektrocentrály na tom bude jistě podstatně líp, ale přes 90 procent těžko. Přes těch 90 se nedostanou ve výkonu řádově kW ani dvoupólové asynchronní motory, což je z hlediska účinnosti to nejlepší, co se dá běžně koupit - a to jsou celkem poctivé "naměděné" a "naželezované" mašinky, u kterých se, na rozdíl od generátorku pro centrálu, ta hmotnost zase až tak nehoní.
A to nemluvím o tom, že v klasické elektrocentrále je ještě usměrňovač a střídač, o kterém bych si v normálním spotřebním provedení z hlediska účinnosti taky nedělal iluze.
Takže s těmi úvahami o vysoké účinnosti bych byl opatrný, jak má něco přes 90 procent, tak to je zpravidla buď to švindl, nebo hodně drahé...
Krásně to vyjádřil jeden z lidových mudrců na jednom srazu provozovatelů malých vodních elektráren (to je národ sám pro sebe, oni tu účinnost fakt celkem řeší), když pronesl dle mého názoru kouzelný výrok: "Pánové, kdyby účinnost byla vidět, tak bysme všichni koukali..."
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon čer 18, 2007 8:16 pm

Z nějakých prospektů jsem to vyčetl, ale máš pravdu, že to co napíšou bude nadhodnocené. Na druhou stranu když uvážíš, že např. u plynových kotlů udávají výrobci 114 procent tak tím, že jsme alespoň pod tou stovkou jsme v pohodě :D . Myslím že i těch 80-90 procent by bylo v pohodě ale těch 50 procent by už asi bylo málo i když by i spalovací motor mohl běžet v nejoptimálnějším režimu a tím celkovou účinost trochu vylepšit. I tak to asi bude lepší než pádlovat ne?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 18, 2007 8:39 pm

Elektrocentrála / zo spalovacím motorom/ a elektromotor na lodi je porušenie predpisov a nie ich obídenie. Kamarád Zdenek to pred rokmi riešil, napísal na nejaký zodpovedný úrad v ČR / žeby ŠPS?/ či sa dá na Lipne používať legálne el.centrála s elektromotorom ak tá loď nie je plachetnica a prišla zamietavá odpoveď. Tam kde nie je dovolený spalovací motor, nemôže byť ani keď sa jedná o hybrid.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon čer 18, 2007 9:07 pm

Denis píše:Elektrocentrála / zo spalovacím motorom/ a elektromotor na lodi je porušenie predpisov.


Ahoj Denisi,
Jakýchpak je to porušení předpisů ?
Tohle thema je na právnickou válku.
Ono se totiž nejedná o žádný hybrid.
Je to prostě centrála. O jejím požívání, respektive nepoužívání není nikde ani zmínka.
Jestli si nějaký úředník vycucal něco z prstu, je to jeho věc. Já bych mu na to kašlal.
Také není nikde zakázáno, mít k centrále připojen nějaký elektromotor. Například mixer, ledničku, ani motůrek s proplerem.
Pokud o nějakém takovém zákoně víš, prosím o citaci s odkazem.
Jinak je to pouze blábol nějakého úředníčka. Mi se ale řídíme zákony (doufám).
alffa
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 18, 2007 9:41 pm

Ta odpoveď bola v tom duchu, že na lodi nesmie byť spalovací motor. Možno je to na právnicku válku, otázka je či sa nám chce válčit a či by sme tento boj dokázali vyhrať.
Ak sa mi raz podarí, tak by som chcel plachtiť na Neusiedlersee, kde je zakázané používať spalovacie motory, podobne ako na Harte. Ani vo sne by ma nenapadlo, že sa budem hádať s Rakúskym policajtom. A ten by mi to ani nedovolil. Preto mi pripadalo usmernenie od Českého úradníčka pomerne logické. Zákazom, alebo obmedzením spalovacích motorov sa sleduje ochrana čistoty vôd a to nielen pri prevádzke, ale aj pri manipulácii s PHM, prípadne pri havárii plavidla.
Je možné, že tú Hartu a Lipno / a ďalšie/ netreba až tak úskostlivo strážiť. Myslím, že by sme mohli napísať petíciu, aby sa tam mohlo jazdiť s motorákmi, samozrejme aj vodné lyžovanie a skútre. A hlavne skútre. Zabudol som na hausbóty so záchodmi rovno do vody. Když mohou do vody delat ryby, proč by nemohli taky lidé? A čo sú ludia horší ako ryby?
Šak my to tomu úradníčkovi vysvetlíme.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon čer 18, 2007 11:43 pm

Denisi promiň,
Nebo ne, ….. ale jsi jinde.
Ukaž mě jediný předpis (nejlépe zákon), kde je uvedeno, že se nesmí na Lipně nebo Hartě nebo kdekoli, používat centrála.
Případně k jakým účelům se smí či nesmí používat. :?: :?: :?:
Hajzly do toho laskavě nemotej. Toto je thema, je na nový topic.
alffa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » úte čer 19, 2007 8:48 am

Z toho plyne jedna poučka: kdo se moc ptá moc se dozví!! Je jasné, že pokud se sejde hromada úředníků na ministerstvu vyplodí přesně to co vyplodili. Při jednání přímo na místě je to asi jiné. V zákoně o tom nikde není ani řádka jak píše Alff. Pokud by to ale bylo tak jak píše Denis, to znamená ochrana i proti manipulaci s ropnými produkty, případ havárie a pod. pak bys na lodi nemohl mít olej na opalování, petrolejový vařič a 10l petroleje do zásoby, akumulátor, jar na mytí nádobí protože to vše taky vodu kontaminuje.
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Frantisek » úte čer 19, 2007 9:51 am

alffa píše:Denisi promiň,
Nebo ne, ….. ale jsi jinde.
Ukaž mě jediný předpis (nejlépe zákon),


to ani nemusi, podla tohto, je to v kompetencii miestnej spravy:


Územná ochrana vodných zdrojov

Okrem uvedenej kvalitatívnej a kvantitatívnej ochrany vôd je pre vodohospodársky významné zdrojové oblasti zavedený systém “územnej ochrany vôd”. Pozostáva z troch druhov ochrany: zo všeobecnej, vyplývajúcej zo zákona o vodách, širšej - regionálnej a špeciálnej, tzv. užšej ochrany pre využívané vodné zdroje.

* Všeobecná ochrana vôd a vodných zdrojov platí podľa zákona o vodách č. 138/73 Zb. v plnom rozsahu pre celé územie SR bez toho, že by boli potrebné nejaké ďalšie opatrenia vlády alebo vodohospodárskych orgánov. Všeobecná ochrana vodných zdrojov sa v praxi premieta do povinnosti všetkých, ktorí s vodami zaobchádzajú a nakladajú.
* Regionálna – širšia ochrana vôd sa uskutočňuje formou chránených vodohospodárskych oblastí – CHVO (používa sa aj pojem “chránených oblastí prirodzenej akumulácie vôd”). Širšia – regionálna ochrana znamená, že v určitých vodohospodársky významných územiach sa všeobecné zásady uplatňujú alebo vodohospodárske orgány môžu upraviť alebo zakázať v týchto oblastiach činnosti, ktoré by mohli ohroziť vodohospodárske záujmy. Širšia – regionálna ochrana vyplýva okrem iného z § 18 zákona o vodách a realizovala sa nariadením vlády č. 46/1978 Zb. a 13/1987 Zb. o určení chránených vodohospodárskych oblastí (CHVO). V súčasnosti je v SR vyhlásených 10 CHVO s celkovou plochou 6 942 km2.
* Sprísnená špeciálna ochrana vyplýva z § 19 zákona o vodách a realizuje sa jednak formou pásiem hygienickej ochrany v zmysle záväzného opatrenia MZd SSR č. 17/1979 Zb. tzv. “Úpravy o základných hygienických zásadách pre zriaďovanie, vymedzenie a využívanie ochranných pásiem vodných zdrojov určených na hromadné zásobovanie pitnou a úžitkovou vodou a pre zriaďovanie vodárenských nádrží”, uverejnenej vo Vestníku MZd SSR roč. XXVII čiastka 10-11 z roku 1979, ako aj stanovením vodárenských tokov a ich povodí v zmysle Vyhlášky č. 10/77.

zbytok si domysli...
Uživatelský avatar
jurin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pát čer 08, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jurin » úte čer 19, 2007 10:54 am

kdysi jsem to řešil a bylo mi vysvětleno, že pokud bude elekrocentrála připojena přímo k elektromotoru jedná se v podstatě o spalovací motor (pohon spalovacím motorem), aby tímto způsobem šlo obejít zákaz plavby se spalovacím motorem, musí být el. motor napájen z akumulátorů a centrála může sloužit k dobíjení akumulátorů, tedy současně by jedna sada aku mohla pohánět loď a druhá sada může být dobíjena nebo zvlášť jízda a zvlášť dobíjení
Uživatelský avatar
orko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod orko » úte čer 19, 2007 12:39 pm

Myslím si ,že alffa má pravdu držme se předpisů jeli zákaz používání spalovacích motorů k jízde neznamená to zákaz jízdy na elektromotor,není-li zakázáno předpisem mít na palubě eletrocentrálu mohu jí mít a pokud není zakázáno používat elektrocentrálu za plavby mohu jí používat,Takže jedu na elektromotor centrála mě vyrábí elektřinu a jestli jí používám na dobíjení aku nebo svícení je jedno.
Co není zakázáno je povoleno já mám tuto radu.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte čer 19, 2007 9:32 pm

A je to. Rôzne uhly pohladu na jednu a tú istú vec. Podla mňa ten hajzl na hausbóte je také isté hajzlovstvo, ako používať spalovacie motory tam kde to je zakázané. Ale nemusíme viesť o tom polemiku, ja elektrocentrálu k obchádzaniu zákona používať nebudem a vy ju kludne používajte. Žiadny problém v tom nevidím. Jedná sa o vnútorné presvedčenie každého z nás.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů