lednice

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 06, 2009 11:29 pm

Baharis píše:Jestli Denisi nežiji v bludu, tak u auto chladniček se neuvádí na kolik chladí, ale o kolik chladí.
I když budu mít stěny z metrového PURu, stejně mě agregát z auto chladničky nevychladí vnitřní prostor o více jak 5°-10° míň než je okolní teplota.
Jsem si od rozepsaného na chvilku odskočil a už reagovali jiní... :)

EDIT: Trochu jsem kecal. Našel jsem si že to co mám já, chladí -18° oproti okoli.


Ten chladiaci článok je v podstate tepelné čerpadlo vzduch-vzduch. Je mi jasné že to nebude chladiť na nižšiu teplotu ak zvečším izoláciu a zmenším chladený priestor. Cielom je dosiahnuť nižšiu spotrebu el. energie! Samozrejme že chladenie je závislé na tepelnej izolácii obvodu chladeného priestoru.
TataS, ten pôvodný chladený objem bol cca 0,4 x 0,25m a 40 cm na výšku. A ja ho budem mať na výšku tak 10 cm. Teda 4x menej a chladiaci článok zostane velkostne zachovaný. Ale ako som napísal predtým, najskôr vyskúšam, až potom zahodím.
Úplne realistický pohlad, jediné správne riešenie je to čo spravil Halladin, malá kompresorová chladnička. Ja osobne mám rád orosené pivko v krčme, preto tam chodím. Vínny strik sa dá piť aj mierne teplý, ale ak flašu zamotám do mokrej handry, tak mám skoro rovnako dobré chladenie ako v autochladničke. Na vodu mám koženú čutoru španielskej výroby. :P Akurát syr zostáva stále nepríjemne meký a nedá sa strúhať na cestoviny. :(
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob úno 07, 2009 1:19 am

marks píše:A ubastlit něco z normální lednice by nešlo? Třeba je to blbost, ale někde jsem zahlíd takový minivitrýny na pití domů, tak jakože nějak předělat na dvanáct voltíků a minimalizovat příkon. On tam asi bude taky problém s nakláněním náplně, což?


Podivej se na ty odkazy driv U tech kompresorovych pisou ze se muzou naklanet az 60 stupnu. Ty autolednicky jsou dobre jen do auta. Tam je elektriky dost.
Na lod patri kompresorova, bude mit tak tretinou spotrebu elektriky a pisou ze vnitrni teplota je az -18, takze to tam v mrazacku i zmrzne, pod nej si das pivo.
Kdyz si budes chvilku googlovat, tak se najde urcite lednicka jak se Ti bude libit.
Zase velky problem nebude i na 230V, menic se necha koupit okolo 2000,- a porad to vyjde lacineji, nez kompresorova do auta.
Porovnejte si spotrebu. Bez komresoru do auta 18 litru vezme za den 2.1 kW. Doma mam lednicku asi 170 l + 50 l mrzak a bere 1 kW za den. Ty male berou i 0.3kWh za den.Za stejnou spotrebu elekriky co vezme ta 18 litrova bez kompresoru Ti muze bezet 7 lednicek s kompresorem a pivo Ti tam klidne zmrzne. Do takove lednicky das i sud piva a kdyz bude klika tak provrtas diru zkrz vyparnik ( bacha aby se neprovrtal kanalek pro chladici smes ) a pipa se vyvede ven. Takhle jsme snad 15 let pozivali CALEX 100 l a vesel se tam 50 l sud. Dalsi dira byla pro slaufek od autopumpicky. Ted jsou pipy jine, tenkrat se to narazelo, hlinikove sudy a slo to zvrchu zkrz vyparnik. Zase to vyjde lacineji jak ten minivycep co se ted dela. A hlavne pivo muze tect proudem a nemusi se cekat az se to schladi.

Kdyz uz teda kazdy druhy tady pisete o chlazeni piva.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1415
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 32

Příspěvekod marks » sob úno 07, 2009 7:05 am

No bedo, teď jsi mě trochu zmát, myslím že těch -18 je od venkovní teploty což mi při 35 stupních na led moc nevychází.
Jesli se může naklánět šedesát stupňů je to v poho, teda pokud ještě nevadí to otřásání, třeba při stoupačce. Pokud vím standartní lednice se po stěhování musí nechat určitou dobu před zapojením ustálit.
0.3 kW mi vychází na třista watů a to už se blíží hodnotě, která by se dala dokázata energericky nasbírat, tyhle lednice přeci nemrazí pořád. Jsou to jen takové hypotézy neověřené praxí, tak se zeptám ještě na jednu, když si to spotřebově zodnotil na sedm za jednu, je možnost přechlazovat vzduch dvakrát. Jakože chladit jeden prostor a z něj brát studenější vzduch do studenější lednice?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob úno 07, 2009 8:48 am

marks píše:No bedo, teď jsi mě trochu zmát, myslím že těch -18 je od venkovní teploty což mi při 35 stupních na led moc nevychází.
Jesli se může naklánět šedesát stupňů je to v poho, teda pokud ještě nevadí to otřásání, třeba při stoupačce. Pokud vím standartní lednice se po stěhování musí nechat určitou dobu před zapojením ustálit.
0.3 kW mi vychází na třista watů a to už se blíží hodnotě, která by se dala dokázata energericky nasbírat, tyhle lednice přeci nemrazí pořád. Jsou to jen takové hypotézy neověřené praxí, tak se zeptám ještě na jednu, když si to spotřebově zodnotil na sedm za jednu, je možnost přechlazovat vzduch dvakrát. Jakože chladit jeden prostor a z něj brát studenější vzduch do studenější lednice?

Tech -18 stupnu od okoli ,

nektere i 20 stupnu je u tech bez kompresoru. Cistokrevna plynova, nebo elektricka absorcni lednicka take udela vevnitr led. Ty auto lednicky maji maji prevod tepla na bazi polovodicu a to nema takovou ucinost. Jsou zase jednoduche a nepotrebuji zadnou napln chladicicho plynu.Jakmile to ma kompresor ( jako mame vetsinou kazdy doma ) tak to klidne dela uvnitr v lednici na vyparniku klidne -18 i vic stupnu bez ohledu jaka je okolni teplota. Byva to na dverich oznaceno hvezdickama. Dvoustupnove mrazaky pro prumysl delaji bez problemu -50 stupnu.

Na trhu jsou ty autolednicky ktere funguji na principu polovodicovem, kdy se ten prvek pruchodem proudu odebira zevnitr teplo a prevadim ho ven. To ma nejmensi ucinost premeny elektriky na chlad, to je ze to chladi asi o 18 stupnu, nektere i o 30 stupnu.Ty dokazi pri zmene polarity napajeciho napeti funknci i obratit a uvnit topi.

Potom jsou lednicky absorcni plynove a elektricke, ktere jsou plneny chladicim mediem, to ohriva a pruchodem vyparnikem to prevadi teplo z lednicky ven a protoze je tam pousteno teplo z plynu a elektriky ma to mensi ucinost nez kompresorova, ale vetsi nez ta polovodicova a dokaze uz udelat na vyparniku led. Tyto lednicky jsou slozitejsi stroj nez ty polovodicove.

Kompresorove lednicky maji nejvyssi ucinost, potrebuji tak tretinu az ctvrtinu elektriky jak ty predesle, udelaji vevnitr mraz tech -18 stupnu i vic., ale jsou nejslozitejsi.

Ja se snazim, ale krasne je to popsane tady:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ledni%C4%8Dka
http://www.odbornecasopisy.cz/index.php ... ment=25044
http://www.autolednicky.cz/scripts/napoveda.php

4) Absorpční chladnička 15.06.2003

Dotaz: Princip kompresorové ledničky je zřejmý. Jak ale funguje absorbční chladnička? Na jaké teploty lze běžně chladit např. při užití čpavku jako chladícího média při absorbčním chlazení? (Roman Pilný)

Odpověď: Nejsem odborníkem na chladničky a mrazící boxy. Obecně lze říci, že tato zařízení využívají výparného tepla zkondenzovaných plynů - různých typů freonu nebo čpavku. Historicky se používal i ethylen a methan. Plyn se stlačí kompresorem nebo pomocí ohřevu (absorpční chladnička), ochladí se v chladiči vzduchem nebo i vodou, tedy odvede se kondenzační teplo. Zkapalněný plyn se přes škrtící ventil přivede do výparníku, kde se odpařuje a tím vzniká chladící efekt. Tento proces se může popsat jako obrácený Carnotův cyklus - dodáváme tepelnému stroji práci, předáváme teplo teplejší lázni a odnímá teplo chladnější lázni. Účinnost těchto zařízení dosahuje 60 a více procent ideální účinnosti Carnotova cyklu. Stroje chladí asi na -20 st. C, vícestupňová zařízení na - 50 st. C. Teplota varu kapalného čpavku je asi 240 K, tj. - 33 st. C při normálním tlaku, při sníženém tlaku je nižší. Nepochopil jsem, co nazýváte absolutním chlazením.
Podstatně účinnější může být chlazení kapalným dusíkem (teplota varu je 77 K, tj. -196 st. C). Vyrábějí se také kryogenerátory pracující se Stirlingovým nebo Giffordovým -McMahonovým cyklem nebo pulzní trubice, které dnes dovedou chladit až k teplotě kapalného hélia 4,2 K nebo i níže.
(Doc. RNDr. Miloš Rotter, CSc.)

Vyvoj jde dopredu. Uz se delaji i lednicky pro domacnost ktere jsou rizene pocitacem, nechaji se pripojit na internet a funguje potom jako normalni PC, umi hrat radio a prijimat TV, vsechno pres PC.

Pise se ze za poslednich 10 let se pouzitim novych materialu a technologii snizila spotreba kompresorovych lednicek na 1/3 .
Naposledy upravil(a) Beda dne sob úno 07, 2009 9:20 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob úno 07, 2009 8:52 am

Marksi,
ty obvyklé auto ledničky (termoelektrické) uvádějí ochlazení až o 2O stupňů proti okolí. Při spotřebě o dost větší než u komopresorových.
U té mé ( kompresorové)se uvádí chlazení až na -18 st Celsia , ne ochlazení proti okolí.
to je ta lednička nařízena na maximum....a nejvíc žere.
Na to "orosené" tak naplno běžet nemusí. Měl jsem v té ledničce plechovky piva -nealko i alko) a bylo velmi dobře pitelné.

Takže z hlediska úspor energie na loď platí to, co napsal denis.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » sob úno 07, 2009 8:58 am

Sleduji tu anabázi o ledničce s úsměvem,toto všechno o čem tady píšete jsem si prošel.Po postavení první lodě jsem chlazení nápojů,lépe řečeno piva,řešil ponořením několika láhví piva v síťové tašce do hloubky,co to šlo.Zdaleka to nikdy nebylo ono.Až když mě jednou vedle kotvící němci mě podali plechovku vychlazeného piva,tak jsem začal uvažovat,jak to převést na moji loď.Ovšem z nedostatku místa na malé lodi jsem to tenkrát nedotáhl do konce.Když jsem po dvanácti letech loď prodal a koupil Huntera z ameriky,tak tam byl nainstalovaný chladící box z polystyrénu.U amíků jsou tyto boxy velmi rozšířené,je to dáno tím,že led se dá koupit na každé benzince a v každé hospodě i kvelbu.A protože se už v té době i u nás začaly prodávat přenosné lednice do auta tak jsem jednu koupil.Bylo to na telefonickou objednávku a musel jsem pro ni jet až do Brna a málem jsem ji nedostal,protože lidé se doslova o ně prali.Idea byla namontovat agregát do toho boxu.Uděláno ale výsledek ...slabé.Co dál?Protože objem boxu byl asi dvojnásobný než koupené lednice,tak nápad zvětšit Peltierův článek.Zase cesta do Brna,koupen dvojnásobně větší článek a výsledek...o málo lepší ale ...slabé a velký žrout elektriky.Tak při nejbližším veletrhu v Tulnu jsem za veletržní cenu koupil kompresorový agregát (vyšel tenkrát asi na 12.000) a namontoval do boxu a od té chvíle bylo po problému.Do výparníku se vlezly tři třetinkové piva a dokázaly tam i zmrznout.Na nynější lodi mám kompresorový agregát stejné velikosti,t.zn.ten nejmenší co se vyrábí a bohatě stačí na cca 60 l objemu lednice.Elektronická lednice se opravdu na loď nehodí,hlavně kvůli té velké spotřebě a malé účinnosti chladícího agregátu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob úno 07, 2009 9:00 am

to marks:
Těch -18 není pod okolní teplotu. Špatně jsi četl. Tolik dělají ty kompresorové s turbem. Ovšem ta spotřeba 0,3kw je dosti
hypotetická, protože se vztahuje k provozu za konstantních podmínek a neuvažuje s vkládáním nových teplých věcí (piva),
po kterém běží na plný výkon po delší dobu. Bude velký rozdíl ve spotřebě u toho kdo tam na začátku vloží nachlazené věci
a občas něco vyndá, proti tomu kdo přijede, zapne lednici a dá tam teplé věci (8plechovek piva) a bude je častěji doplňovat a
vyprazdňovat. Všechny tyto teoretické výpočty jsou pro kočku a jedinou skutečnou spotřebu proudu lze zjistit při nasimulování
předpokládaných provozních podmínek t.j. umístění lednice v prostoru s teplotou okolo 35C a měřením spotřeby po dobu min.
24hod s vkládáním a vybíráním věcí. Ze svých zkušeností bych řekl, že skutečná spotřeba bude větší nežli 1,2kw za den.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

spotreba elektriky

Příspěvekod Beda » sob úno 07, 2009 9:17 am

Kdyz uz jsme u spotreby elektriky, tak pri navsteve prodejny s TV se podivejte jake typy maji jakou spotrebu pri srovnatelne velikosti uhlopricky.

TV CRT ( s klasickou obrazovkou ) nejmensi spotreba
TV LCD vetsi spotreba
TV plazma nejvetsi spotreba 2 x i vice nez s obrazovkou a take bude mit asi nejmensi zivotnost.

Z technicke urovne je to zase obracene. Dneska kdyz to ma byt na vysoke technicke urovni se moc nekouka na spotrebu. Obracene kdyz chci neco s malou spotrebou musi se neco obetovat. Ale CEZ nas asi brzo nauci zase koukat na spotrebu.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob úno 07, 2009 9:21 am

Ovšem, pokud se týká Denise...

Pokud má konečně zprovozněno nabíjení u svého 15 Hp přívěšáku na gumáku, mohla by mu vyhovovat i obyčejná autolednička. Stačá větší baterka, která snese alternátor v jeho přívěšáku. Asi by ji musel na noc odpojit, anebo si koupit ten zusatz, co baterku odpojí při určitém poklesu napěti.

http://www.dalix.cz/eshop/90-hlidace-a- ... u-12v.html

Mou kompresorovou by mohl mít zapnutou i v noci. Ta to vypínání má už v sobě.

Jasně, kompresorová lednička je nejrozumnější. A nemít žádnou, bylo by vyhazování peněz kupovat tu obyčejnou. ale když už je..
Naposledy upravil(a) halladin dne sob úno 07, 2009 10:37 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 07, 2009 10:09 am

Presne tak to je Halladine ako si napísal, ak to nebude fungovať, ide do hnoja. Kompresorovú kupujem na 99%, to je jediné rozumné riešenie.
Naposledy upravil(a) Denis dne sob úno 07, 2009 3:29 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob úno 07, 2009 11:54 am

tataS píše:to marks:Těch -18 není pod okolní teplotu. Špatně jsi četl. Tolik dělají ty kompresorové s turbem.

A jak to mám teda číst? http://www.campingaz.cz/te-chladici-box ... ky-402.htm

Já mám tuto v trošku starším hávu tři roky, napájení 12/230 v se zabudovaným adaptérem, se zabudovanou ochranou proti vybití a cca -15° proti okolí vyzkoušené. Ovšem pokud jsem si všimnul, tak jede non-stop. Žádné vypínání, žádná úspora.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob úno 07, 2009 12:08 pm

Baharisi, ledničky téhle kategorie většinou chladí imrvére. Dokonce i ta lednička, , co jsem si koupil do karavanu, a je na 230V/12V/plyn, pokud jede na 12 V , chladí furt, a stejně. Regulovat se dá jen při ostatních režimech.

Prostě ten chladící účinek je dost slabý, takže ho nemá smysl ještě snižovat nějakou regulaci.
Aby to chladilo aspoň o těch 2O stupňů proti okolí, musí to jet furt.

Ty kompresorové naplno puštěné mrazí na -18, což je jaksi kvůli "orosenému" apod. zbytečné :D . takže se dá ubírat. A taky termostatem přerušovat chlazení.

Problém je v tom, že ten systém chlazení v těch autoledničkách je méně účinný, a stejně, nebo více wenergeticky náročný, jako u kompresorových.
Ale jednu výhodu přece mají. Můžeš v nich jídlo i ohřívat - prý až na 60 st. celsia. :)
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob úno 07, 2009 12:17 pm

Správný výklad je, že dělají vnitřní teplotu -18C. Nikde se nepíše (v tom prospektu ani u mne) že pod okolní teplotu. A to s tou
tvojí napodobeninou chladničky nemůžeš dosáhnout. V tom prospektu nikde neuvádějí příkon. Většinou bývá max. 55W a to je pro
takový objem hodně málo aby stálo za to se o ni vůbec zajímat. Ta druhá z toho jejich prospektu se stejným obsahem ale
otevírací nahoru, by byla o hodně lepší. Termostat pro vypínání je zbytečný, protože ani při trvalém provozu není schopna dosáhnout
nějaké uspokojivé teploty chlazení. Osobně mám s tím druhem chladniček zkušenosti již od 1976, když jsme si je vozili jako něco
nového z Ruska, kde se vyráběli a stáli asi 200,- Rublů. Vystřídal jsem jich několik od různých výrobců a nakonec skončili všechny
ve hnoji, protože jsem si ověřil, že tudy cesta v chlazení nevede. A to se jednalo o stálé napájení z aku nákladního auta, kde nebyl
problém s odběrem proudu a teplota nebyla + 35-40C jako na moři v HR.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob úno 07, 2009 12:35 pm

Nějak se každý bavíme o něčem jiném. Já i Marks píšeme, že tento druh ledniček, tuším termoelektrické, vychladí vnitřní prostor ledničky o 18°-20° chladnější, než je teplota okolního vzduchu. Tak to je psané a tak to mám i vyzkoušené, protože mám na víku ukazatel vnitřní teploty. Při cca 10° okolí to dotáhla na nulu.
Tvá odpověď byla, že špatně čteme. Proto jsem se ptal, jak to tedy máme číst.

Že nevypíná, to mám také vyzkoušené. To mě nemusíte zdlouhavě vysvětlovat...

Jakou má spotřebu teď netuším, ale po dvou dnech stání v Aténách před hotelem se pomocí vnitřní ochrany vybití autobaterie sama odpojila.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob úno 07, 2009 12:38 pm

Baharisi,
zdá se nám ( mi i tataS) že marks reagoval na -18 u kompresorových ledniček. Reagoval na Bedu, který psal o kompresorových ledničkách...
I u té Tvé výrobce udává 20st pod okolní teplotu, ne 18.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob úno 07, 2009 1:15 pm

Tak jo. Nepřečetl jsem si, na co reagoval Marks. Teď už to chápu i já. :D

O kolik to udělá má ledňa teď nevím, protože v prodeji už není a manuál je i s ní na zahradě. Našel jsem podobnou a uváděl údaje informativně. Jinak předpokládám že jako každé zařízení na principu tepelného čerpadla i zde platí nějaká ideální teplota pro max. účinek. Takže není to striktně o "něco", ale přibližně.
U tepelného čerpadla k bazénu mám třeba max. výkon při 10°okolní teploty.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1415
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 32

Příspěvekod marks » sob úno 07, 2009 3:57 pm

Hošánci děkuji za osvětlení situace okolo ledniček :lol: .
Marks byl z těch osmnáctek vyvedenej z míry :roll:, takže ani přesně nevěděl na co reaguje a už je to snad o.k. Jelikož se v problematice pouze rozkoukávám, byly na mě ty informace poněkud pomotané. S odkazama je to u mě složitý, kdybych měl každej prohlížet a študovat, nebudu dělat nic jinýho a už takhle toho u jachting info prosedím až moc. Je tu pro mě stále tolik nových informací a když nevím o co jde potřebuji to podat jednoduše, lidsky a nejlépe s osobními zkušenostmi, pak začnu rozumět i těm složitějším debatám, ještě že máme našeho nejslovutnějšího předsedu. Děkuji všem za trpělivost v osvětě a svatosvatě slibuji, že už to se mno lepší nebude ;)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob úno 07, 2009 4:04 pm

Nic si z toho Marksi nedělej, taková osmnáctka dokáže vyvézt z míry ledaskoho, když se vydaří :-D
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 706
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » sob úno 07, 2009 9:44 pm

a co teprve takova dobre vychlazena dvanactka :cheers:
ta panecku dokaze divy.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů