kterou lod si půjčit?
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- koudy
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: ned zář 03, 2006 10:36 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
kterou lod si půjčit?
Ahoooj námořníci,
právě uvažuju a rozmýšlím kterou lod vybrat pro plavbu v září. Výběr už pravda nejni největší ale porád je z čeho vybírat. Tak mi tak napadlo jestli by jste se vy zkušenější a zběhlejší jachtaři nechtěli podělit o zkušenosti s různými typy lodí, popř do začátku nějakou doporučit.
právě uvažuju a rozmýšlím kterou lod vybrat pro plavbu v září. Výběr už pravda nejni největší ale porád je z čeho vybírat. Tak mi tak napadlo jestli by jste se vy zkušenější a zběhlejší jachtaři nechtěli podělit o zkušenosti s různými typy lodí, popř do začátku nějakou doporučit.
Naposledy upravil(a) koudy dne stř črc 11, 2007 4:07 pm, celkem upraveno 1 x.
- koudy
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: ned zář 03, 2006 10:36 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
spíš začátečníci, bez dětí, poplujem někde z okolí Sukošanu ( Zadar, Murter...) technicky zdatní určitě jsme, mám i pár zkušeností s loděma a některejma jejich neduhama, jazykově průměr. Zajímal by mě třeba rozdíl mezi bavarkou, elankou, sas atd, prostě lodě který se běžně provozujou v charterovkách. Taky třeba rok výroby, jestli je lepší trvat na nějaký mladici... . Měl bych konkrétně vyhlídlou Elanku 36 z roku 98. Je mi jasný že co člověk to názor, ale uvítám jakýkoli.
Ano. Co člověk, to názor. Já člověk mám názor, že to je úplně jedno. Důležité je zvolit oblast kterou chceš vidět, velikost lodě vzhledem k počtu členů posádky, vybavenost a hlavně cena.
Oblast je vyloženě na tobě, velikost volím tak, aby pokud možno nikdo nespal v salonu, vybavenost je dnes už celkem standardní. Nesetkal jsem se poslední dobou s lodí, aby neměla el. kotevní vrátek kotvy, roll do stěžně, autopilota, windmetr a podobně. Na stáří sice záleží, ale nedá se na to spoléhat. Měl jsem 10 let starou loď plně funkční, po rekonstrukci interiéru, ve výborné kondici (Asta) a pak jeden rok starou, před tím rokem jsem ji zajížděl, a byla tak vybydlená, že jsem žasl (Grgič). Ale není to jen o charterovce. V průběhu sezóny, když jde loď z ruky do ruky, není čas na nějaké opravy. Sotva jedna posádka vypadne, druhá už přešlapuje na břehu. Je to o náhodě, koho měl člověk na té lodi před sebou.
Co se týká vlastností, Bavarky jsou obecně považované za turistické lodě, Elány a Sasy za sportovnější lodě. Když pominu fakt, že s rodinou nejedu závodit, tak je řeč o tvaru trupu. Ale jakou takeláž a plachty si majitel nechá na loď osadit, už nikdo dopředu neví. Porovnej:
- Štíhlá, rychlá Elánka s 16ti metrovýn stěžněm, 110ku genu, 6/8nové oplachtění se pomalu plouží.
- Bachratá neohrabaná Bavárka s 18ti metrovým stěžněm, 150tkou genou a s plným oplachtěním ji hravě udělá.
A při objednávání houby víš, čím to má majitel osazené.
No pak už zbývá jen cena a to je to, oč tu běží....
Ty informace o lodi a stáří ještě doplň jménem charterovky. To také hodně napoví
Oblast je vyloženě na tobě, velikost volím tak, aby pokud možno nikdo nespal v salonu, vybavenost je dnes už celkem standardní. Nesetkal jsem se poslední dobou s lodí, aby neměla el. kotevní vrátek kotvy, roll do stěžně, autopilota, windmetr a podobně. Na stáří sice záleží, ale nedá se na to spoléhat. Měl jsem 10 let starou loď plně funkční, po rekonstrukci interiéru, ve výborné kondici (Asta) a pak jeden rok starou, před tím rokem jsem ji zajížděl, a byla tak vybydlená, že jsem žasl (Grgič). Ale není to jen o charterovce. V průběhu sezóny, když jde loď z ruky do ruky, není čas na nějaké opravy. Sotva jedna posádka vypadne, druhá už přešlapuje na břehu. Je to o náhodě, koho měl člověk na té lodi před sebou.
Co se týká vlastností, Bavarky jsou obecně považované za turistické lodě, Elány a Sasy za sportovnější lodě. Když pominu fakt, že s rodinou nejedu závodit, tak je řeč o tvaru trupu. Ale jakou takeláž a plachty si majitel nechá na loď osadit, už nikdo dopředu neví. Porovnej:
- Štíhlá, rychlá Elánka s 16ti metrovýn stěžněm, 110ku genu, 6/8nové oplachtění se pomalu plouží.
- Bachratá neohrabaná Bavárka s 18ti metrovým stěžněm, 150tkou genou a s plným oplachtěním ji hravě udělá.
A při objednávání houby víš, čím to má majitel osazené.
No pak už zbývá jen cena a to je to, oč tu běží....
Ty informace o lodi a stáří ještě doplň jménem charterovky. To také hodně napoví
My máme vyloženě špatné zkušenosti s Bavárkama. Pořád jsme něco opravovali, neměli jsme pocit, že se na loď můžem spolehnout. Původně jsme mysleli, že máme starší lodě, ale minulý týden jsme měli rok starého Cruisera (plavba s dětmi a prarodiči) a bylo to totéž. Takže my už B nee (snad nám ji zase nepřidělí místo jiné lodi, což už se nám stalo).
- koudy
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 73
- Registrován: ned zář 03, 2006 10:36 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Kladno
Charterovka Jarusica z mariny Hramina na Murteru, s těma opravama na lodi je to asi i záležitost kus od kusu,ne? to samý jako s autama, dva lidi si koupěj stejný auto, jeden v poho a druhej má smolíka na každým kilometru.
To Baharis - přesně o tohle mi šlo, porovnání lodí mezi sebou, z tvýho popisu usuzuji že s bavarkama je tedy celkově horší manipulace (kotvení v marínách a pod)
Jen další a další názory
To Baharis - přesně o tohle mi šlo, porovnání lodí mezi sebou, z tvýho popisu usuzuji že s bavarkama je tedy celkově horší manipulace (kotvení v marínách a pod)
Jen další a další názory
Jarusica mylím že dobrý. Z Hraminy se dlouho vyjíždí, MUSÍŠ vědět kudy a je tam celkem dost úzký plavební kanál. Já vyplouval 3x z Betiny, tam navíc ještě není benzinka a musí se právě v Hramině
Kus od kusu jsi mi sebral z úst.
Nehledej v těch lodích problém. Žádný tam nevidím, ty rozdíly jsou spíše v rychlosti a to v desetinách uzlů. To neřeš.
Sarah: V těch opravách máš trochu pravdu. Téměř pokaždé se něco opravuje. Ale nezdá se mě, že by to byla výsada právě Bavárek. Já je ale neobhajuju. Raději mám Elánky. Jenže se to vždy nějak zkoulí, že tak 2/3 lodí mám Bavárky. Už mě to je opravdu jedno. Co mě dají, s tím pluji.
Kus od kusu jsi mi sebral z úst.
Nehledej v těch lodích problém. Žádný tam nevidím, ty rozdíly jsou spíše v rychlosti a to v desetinách uzlů. To neřeš.
Sarah: V těch opravách máš trochu pravdu. Téměř pokaždé se něco opravuje. Ale nezdá se mě, že by to byla výsada právě Bavárek. Já je ale neobhajuju. Raději mám Elánky. Jenže se to vždy nějak zkoulí, že tak 2/3 lodí mám Bavárky. Už mě to je opravdu jedno. Co mě dají, s tím pluji.
- dumber
- 1. DONÁTOR
- Příspěvky: 96
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Benetau
Ja som zatial skusal Bavarky, Elanky a Benetauky a jednoznacne u mna vitazia Benetau. Respektive ak by som mal zoradit podla poradia tak:
1.) Benetau
2.) Elan
3.) Bavaria
francuzske auto by som si asi nekupil (mozno aj preto ze nemam vodicak ale lode im idu. Maju podla mna dobre riesene aj technicke veci, aj komfort.
1.) Benetau
2.) Elan
3.) Bavaria
francuzske auto by som si asi nekupil (mozno aj preto ze nemam vodicak ale lode im idu. Maju podla mna dobre riesene aj technicke veci, aj komfort.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to all
Ahoj.
Já bych dal na první místo jednoznačně Elany, protože mají z uvedených jednoznačně nejlepší plavební schopnosti a vlastnosti. Tím nemyslím jen rychlost (tady má nepochybně pravdu Baharis) ale i chování na vlnách a stabilitu...ta je milá vždycky. Už jsem tady myslím někde uváděl, že jsem s malým Elanem 31 jel na bočák s plným prádlem ve větru 22-25 kn a naprosto v pohodě, i když samo "maličko" v náklonu.
Benetonky bych viděl těsně druhé. Ano, příjemně obyvatelné a kupodivu (trošku bych zase souhlasil s dumberem) i docela solidně vyrobené. Nepříjemná vlastnost...díky tvaru trupu většinou trochu skáčou a tlučou přídí do vln.
Bavárky jsou dlouhodobě spotřební zboží pro charter a kvalita odpovídá ceně = obojí je na nízké úrovni. Sekají to po stovkách jak Baťa cvičky a podle toho to taky vypadá. Pohříchu nikoli na první pohled, ale až když člověk koukne trochu pod kůži a nebo zkusí vyplout bez mechanika na palubě. Darmo jim Lloyd před lety certifikát kvality nesebral. V minulých dobách (a dnes se k tomu pomalu vracejí) dělali dvě řady lodí. Charterovky a majitelské, které byly podstatně kvalitnější. Mimochodem, všechny ty tzv. cruisery z posledních let se, vzdor své bachratosti, vyznačují velmi malou počáteční stabilitou, což taky není pro rodinný jachting zrovna přednost. Počítej při 13-15 ti uzlech na bočák náklon 22-25 st! Mají proti uvedeným jedinou výhodu, používají pohon saildrivem, takže budeš motorovat bez randálu a vibrací daných vymlácenými ložisky na Stevenkách u předchozích dvou typů. A že je to někdy v září už pořádnej rachot. Zažil jsem vyplouvající Němce na Elanu 40 s takovým randálem, že bych se bál vystrčit nos z přístavu. Vůbec to neřešili, dali FULL a vyrazili potencionálnímu průšvihu vstříc....to jen pro ilustraci a proto, že názor uvádějící, že nejvíc bude záležet na předchozím sezónním užívání, je asi nejblíže pravdě.
Ale zásadní problém ten výběr asi na záříjovém Jadranu opravdu není a taky je to bohužel spíš otázka co na tebe zbude
Přeju šťastnou ruku při výběru. Wlady
Já bych dal na první místo jednoznačně Elany, protože mají z uvedených jednoznačně nejlepší plavební schopnosti a vlastnosti. Tím nemyslím jen rychlost (tady má nepochybně pravdu Baharis) ale i chování na vlnách a stabilitu...ta je milá vždycky. Už jsem tady myslím někde uváděl, že jsem s malým Elanem 31 jel na bočák s plným prádlem ve větru 22-25 kn a naprosto v pohodě, i když samo "maličko" v náklonu.
Benetonky bych viděl těsně druhé. Ano, příjemně obyvatelné a kupodivu (trošku bych zase souhlasil s dumberem) i docela solidně vyrobené. Nepříjemná vlastnost...díky tvaru trupu většinou trochu skáčou a tlučou přídí do vln.
Bavárky jsou dlouhodobě spotřební zboží pro charter a kvalita odpovídá ceně = obojí je na nízké úrovni. Sekají to po stovkách jak Baťa cvičky a podle toho to taky vypadá. Pohříchu nikoli na první pohled, ale až když člověk koukne trochu pod kůži a nebo zkusí vyplout bez mechanika na palubě. Darmo jim Lloyd před lety certifikát kvality nesebral. V minulých dobách (a dnes se k tomu pomalu vracejí) dělali dvě řady lodí. Charterovky a majitelské, které byly podstatně kvalitnější. Mimochodem, všechny ty tzv. cruisery z posledních let se, vzdor své bachratosti, vyznačují velmi malou počáteční stabilitou, což taky není pro rodinný jachting zrovna přednost. Počítej při 13-15 ti uzlech na bočák náklon 22-25 st! Mají proti uvedeným jedinou výhodu, používají pohon saildrivem, takže budeš motorovat bez randálu a vibrací daných vymlácenými ložisky na Stevenkách u předchozích dvou typů. A že je to někdy v září už pořádnej rachot. Zažil jsem vyplouvající Němce na Elanu 40 s takovým randálem, že bych se bál vystrčit nos z přístavu. Vůbec to neřešili, dali FULL a vyrazili potencionálnímu průšvihu vstříc....to jen pro ilustraci a proto, že názor uvádějící, že nejvíc bude záležet na předchozím sezónním užívání, je asi nejblíže pravdě.
Ale zásadní problém ten výběr asi na záříjovém Jadranu opravdu není a taky je to bohužel spíš otázka co na tebe zbude
Přeju šťastnou ruku při výběru. Wlady
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
U ELANek řady impression pozor na manévry v přístavu, loď je celkem vysoká (nástavby) a v silnějším větru zboku je to nepříjemné. Při couvání byla 384 poněkud neposlušná. Jinak jsou to lodě dost pohodlné a poměrně rychlé. GPS plotr v kokpitu je taky prima.
Jinak obecně je výhoda větší loď. Když máš dost lidí do posádky, tak to vychází přibližně na sejný peníze jako méně lidí na menší, ale máš větší kajuty, jede to trochu rychleji a nemusíš se tolik bát horšího počasí a vlny s ní taky tolik nehážou.
Jinak obecně je výhoda větší loď. Když máš dost lidí do posádky, tak to vychází přibližně na sejný peníze jako méně lidí na menší, ale máš větší kajuty, jede to trochu rychleji a nemusíš se tolik bát horšího počasí a vlny s ní taky tolik nehážou.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
co dodat? skoro nic Dle mého zjištění jsou nejhorší lodě cca 4-5ti leté. Volítané a před rekonstrukcí Ale jak bylo řečeno, není to pravidlem. A loni jsme třeba měli big problém s vinšnou i na funglovce s uplutými 1000nm.
Jináč co se týče Bavárek >>> v Tullnu jsem na výstavě chvíli koukal na video z výroby. Plně automatizovaná výroba s minimem lidí a sekaj je fakt na rychlo.
Ale zase nová řada MATCH mne mile překvapila plavebníma vlastnostma.
Jináč co se týče Bavárek >>> v Tullnu jsem na výstavě chvíli koukal na video z výroby. Plně automatizovaná výroba s minimem lidí a sekaj je fakt na rychlo.
Ale zase nová řada MATCH mne mile překvapila plavebníma vlastnostma.
Ale jo, vesměs všechno podepisuji. Jen drobnou poznámku na obranu jízdních vlastností Bavárek.
Už jsem tu asi někde popisoval, že jsme si na konci května lízli spodní hranu desítky beauforta. Bylo to na Bavarii 40, r.v. 2002 od AC a musím říct, že se chovala naprosto skvěle. Za celý týden nebyla jediná závada a jediná drobnost byla trochu větší vůle na kormidle v převodech.
V těch podmínkách ani nevadilo že má nízký stěžeň (průjezd Ždrelacem), 7/8 oplachtění a 110 genu.
Už jsem tu asi někde popisoval, že jsme si na konci května lízli spodní hranu desítky beauforta. Bylo to na Bavarii 40, r.v. 2002 od AC a musím říct, že se chovala naprosto skvěle. Za celý týden nebyla jediná závada a jediná drobnost byla trochu větší vůle na kormidle v převodech.
V těch podmínkách ani nevadilo že má nízký stěžeň (průjezd Ždrelacem), 7/8 oplachtění a 110 genu.
- Bilardos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 792
- Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Uherský Brod
Vaše hitparáda je fajn, ale z mého pohledu to má jeden háček. Jaký? Cop jsem proletěl letecky několik chartrovek v HR, tak jsem Benetau našel jen jedno 50-tku.
Dál, když už jsme tu nakousli ty lodě, je nějaká značka na konci hitparády u které by bylo vaše doporučení se jí raději vyhnout?
A pak ještě jedna věc kolem Bavárek. Některé píšou chartrovky bez označení, jiné jsou Cruiser, Match, Vision. Co které označení znamená?
Dál, když už jsme tu nakousli ty lodě, je nějaká značka na konci hitparády u které by bylo vaše doporučení se jí raději vyhnout?
A pak ještě jedna věc kolem Bavárek. Některé píšou chartrovky bez označení, jiné jsou Cruiser, Match, Vision. Co které označení znamená?
Re: Benetau
dumber píše:Ja som zatial skusal Bavarky, Elanky a Benetauky a jednoznacne u mna vitazia Benetau. Respektive ak by som mal zoradit podla poradia tak:
1.) Benetau
2.) Elan
3.) Bavaria
1.) Benetau
2.) Bavaria Match
3.) Vektor
4.) Elan (mimo impressionu)
5.) SAS
6.) Bavaria
:
x.) Elan Impression
trochu jsem ten dumberuv seznam poupravil dle sveho ale je to ciste srdecni zalezitost
- dumber
- 1. DONÁTOR
- Příspěvky: 96
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Benetau
Bilardos píše:Vaše hitparáda je fajn, ale z mého pohledu to má jeden háček. Jaký? Cop jsem proletěl letecky několik chartrovek v HR, tak jsem Benetau našel jen jedno 50-tku.
ja mam celkom dobre skusenosti z Bemexakmi (http://www.bemexboot.cz), respektive master-yachting. Zakladne maju v Sukosane a v Tribunji
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Benetau
dumber píše:Bilardos píše:Vaše hitparáda je fajn, ale z mého pohledu to má jeden háček. Jaký? Cop jsem proletěl letecky několik chartrovek v HR, tak jsem Benetau našel jen jedno 50-tku.
ja mam celkom dobre skusenosti z Bemexakmi (http://www.bemexboot.cz), respektive master-yachting. Zakladne maju v Sukosane a v Tribunji
Jo, Bemex je OK a někoho asi i potěší předání lodě v češtině (Sukošan). To je ale vyváženo vyšší cenou ...
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Ahoj.
Bavaria Vision je právě ten návrat k ředě speciálních "majitelských" lodí o kterém jsem se zmiňoval výše. Jsou kvalitněji vyrobené, vybavené, větší plocha plachet a vyšší podíl balastu než u cruiserů srovnatelné velikosti. Samo více místa, resp. méně kajut uvnitř a jsou to momentálně moderní decksalony, ve velikosti 40, 44 a 50 ft.
Mrkni na www.bavaria-yachbau.com[url].
Omlouvám se za přechválení Elanů, ale na typ Impression jsem pozapoměl a stejně nemám osobní zkušenost. Ale žádnou chválu jsem taky zrovna neslyšel. To na vektor 361 zase naopak, ale taky jsem neměl tu čest...
Bavarie Match od doby co jedné za jízdy upadl kýl (opravdu se stalo!!!) není pro mně to pravé. Sice prý už by se nemělo opakovat, údajně bylo poddimenzované jeho uchycení (opravdu machr konstruktér), ale čert tomu věř.
Jinak velká vůle kormidelního mechanismu a jeho občasný rozpad na prvočinitele je stará bolest Bavárek a stává se to i u funglovek.
Wlady[/url]
Bavaria Vision je právě ten návrat k ředě speciálních "majitelských" lodí o kterém jsem se zmiňoval výše. Jsou kvalitněji vyrobené, vybavené, větší plocha plachet a vyšší podíl balastu než u cruiserů srovnatelné velikosti. Samo více místa, resp. méně kajut uvnitř a jsou to momentálně moderní decksalony, ve velikosti 40, 44 a 50 ft.
Mrkni na www.bavaria-yachbau.com[url].
Omlouvám se za přechválení Elanů, ale na typ Impression jsem pozapoměl a stejně nemám osobní zkušenost. Ale žádnou chválu jsem taky zrovna neslyšel. To na vektor 361 zase naopak, ale taky jsem neměl tu čest...
Bavarie Match od doby co jedné za jízdy upadl kýl (opravdu se stalo!!!) není pro mně to pravé. Sice prý už by se nemělo opakovat, údajně bylo poddimenzované jeho uchycení (opravdu machr konstruktér), ale čert tomu věř.
Jinak velká vůle kormidelního mechanismu a jeho občasný rozpad na prvočinitele je stará bolest Bavárek a stává se to i u funglovek.
Wlady[/url]
Wlady píše:...
Omlouvám se za přechválení Elanů, ale na typ Impression jsem pozapoměl a stejně nemám osobní zkušenost. Ale žádnou chválu jsem taky zrovna neslyšel.
hrozny stodoly
Wlady píše:To na vektor 361 zase naopak, ale taky jsem neměl tu čest...
vektor 361 je nasledovnik lode sas39, z hlediska jizdy je nejvetsi rozdil v lepsi ovladatelnosti za vetsiho vetru a je rychlejsi
Wlady píše:Bavarie Match od doby co jedné za jízdy upadl kýl (opravdu se stalo!!!) není pro mně to pravé. Sice prý už by se nemělo opakovat, údajně bylo poddimenzované jeho uchycení (opravdu machr konstruktér), ale čert tomu věř.
Jinak velká vůle kormidelního mechanismu a jeho občasný rozpad na prvočinitele je stará bolest Bavárek a stává se to i u funglovek.
Wlady
bavarky meli obdobi, kdy jim ty kyly hooodne upadavaly
jinak s matchem 42 - super, je to docela rychla lod (s ni na regaty muzete ) a zaroven jako ostatni bavarky je prostorna. kdyz srovnan s firstem 40.7 (beneteau), tak match o neco hure stoupe, ale asi je o neco rychlejsi (hlavne v silnejsim vetru) a kajuty jsou proste velke .
.. a kdyz budete mit k tomu spinaker z 55 jako my
My Gib Sea 37 docela známe, měli jsme ji půjčenou třikrát. Byli jsme s ní spokojeni. V porovnání s ostatními charterovými loděmi je to solidní cruiser - není rychlá, protože je na svou délku poměrně těžká a tím pádem bezpečnější. Taky neskákala na vlnách jako splašená, ale dobře řezala vlny (omlouvám se za nedostatek formálního jachtařského vzdělání a tudíž i terminologie ). Byla solidní i v tom, že jsme nikdy neměli Gib Sea mladší než 3 roky a nikdy jsme nemuseli nic opravovat (narozdíl od Bavárek). V kokpitu je poměrně velký stolek - ne vždy výhoda. Má pravotočivou vrtuli - líp couvá doleva.
Mimochodem: asi před čtyřmi roky koupil Gib Sea, původně britskou firmu, Dufour, a proto už asi nenajdeš loď mladší čtyř let, což je u charterovek už na pováženou.
Mimochodem: asi před čtyřmi roky koupil Gib Sea, původně britskou firmu, Dufour, a proto už asi nenajdeš loď mladší čtyř let, což je u charterovek už na pováženou.
Naposledy upravil(a) Sarah dne pát črc 20, 2007 9:28 am, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů