Hlavní plachta

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
jachtingFAN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: čtv črc 12, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Hlavní plachta

Příspěvekod jachtingFAN » čtv črc 19, 2007 9:31 am

Jak jsem už psal, jsem zatím totální laik.
Zajímalo by mě, jak se pracuje s hlavní plachtou, když nejde o typ, kdy se roluje do stěžně.
Viděl jsem nějaké fotky, kde je hlavní plachty smotána k hlavní otěži (snad to pojmenovávám správně). Jak se pak taková plachta vytajuje, stahuje a jde takovou plachtu vytáhnout jen částečně?
Uživatelský avatar
Ludek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: stř dub 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ludek » čtv črc 19, 2007 10:57 am

Asi mas na mysli tzv klasickou hlavni plachtu, ktera se stahuje (sprave refuje) a uklada na rahno. Pokud ano, tak s timto typem plachty se pracuje mnohem lepe nez s plachtou rolovaci do stezne. Plachta ma vzpiry, coz ji cini ucinejsim, protoze drzi tvar. Kazda plachta ma refovaci system s 2 nebo 3 tzv refy dle velikosti plachty. Systemy jsou ruzne nicmene refovani je velmi jednoduche. Lod das proti vetru, povolis vytah a pomoci refovacich lan plachtu dotahnes jak potrebujes. To jest na 1 2 nebo 3 ref, pokud tam je.
Pro lepsi refovani je lod vybavena tzv lazy jacky.To jsou takova tenka lana tvorici vice mene tojuhelniky. Jsou po oubou stranach rahna a vedou smerem ke stezni. Ty Ti pomuzou plachtu naskladat na rahno, takze ji nemusis honit po lodi.
Rolovaci plachta do stezne muze zpusobit spoustu problemu.Videl jsem spoustu poskozenych plachet diky nefunkcnimu rolfogu. Plachta se jednoduse znici. Dale pak mas velky problem v pripade, ze potrebujes rychle zrefovat a rolfog nefunguje. S plachtou nic neudelas.
System klasicke hlavni plachty je jednodussi a spolehlivjejsi. Kdyz uz rolovaci hlavni plachtu, tak jedine do rahna, ale to moc lodi nema.
Ludek