ATOL - moje první lodička
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
Děkuji
To Sarah : Děkuji Ti za skvělé povídání o tom jak to probíhá. Jelikož je to moje první vyndavání plachetnice tak jsem na to zvědavý jak to bude probíhat. Skvělé by bylo kdyby bylo možné tu lod i nak umyt, pže jak jsem jí měl na vodě, tak na ní mam takovy hnusny povrh, řasu či co to je. A když mi to sedne na vlek tak na místa kde to bude ležet na těch vzpěrách tak se nedostanu abych to umyl. Ale to nak vyřeším. Jinak příští rok se budu zase plachtit na Orlíku, tak se někde potkáme a pohovoříme ahoj Lukáš
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Dřív jsem taky jeřáboval, protože jsem neměl svůj vlek tak to bylo vždy:
vlek plaťák z půjčovny ponořit do vody najet s lodí a doma pak přendat pomocí Praga V3S a hydraulické ruky na manipulák , šoupnout to pod přístřešek vlek vrátit. A na jaře vše obráceně. Teď už jsem vlek spíchnul, ale z pilnosti jsem se rozhodl opravit podponorový nátěr včetně antifoulingu a hlavně nátěr na zasunovacím kýlu, který byl vždy při manipulaci zasunutý v trupu a viděl jsem ho vlastně jenom pod vodou pomocí potápěckých brýlí. Postavil jsem kozu z lešenových trubek na tu loď pomocí jeřábu vysadil, kýl spustil a vše odrbal opravil a ponatíral. Ale skoro pokaždé při manipulaci byl nějaký problém a někdy to bylo skutešně o prsa. I kamarádi kteří poškodili loď tak v 99,9 procentech to bylo při manipulaci nebo při natírání, při zimování na břehu a pod. Neznám nikoho, který by ji poškodil při plavbě. Tak opravdu vázat poctivě radši víc než míň!!! Jak píšeš loď je kluzká a kurta sjede a už to letí.!!
vlek plaťák z půjčovny ponořit do vody najet s lodí a doma pak přendat pomocí Praga V3S a hydraulické ruky na manipulák , šoupnout to pod přístřešek vlek vrátit. A na jaře vše obráceně. Teď už jsem vlek spíchnul, ale z pilnosti jsem se rozhodl opravit podponorový nátěr včetně antifoulingu a hlavně nátěr na zasunovacím kýlu, který byl vždy při manipulaci zasunutý v trupu a viděl jsem ho vlastně jenom pod vodou pomocí potápěckých brýlí. Postavil jsem kozu z lešenových trubek na tu loď pomocí jeřábu vysadil, kýl spustil a vše odrbal opravil a ponatíral. Ale skoro pokaždé při manipulaci byl nějaký problém a někdy to bylo skutešně o prsa. I kamarádi kteří poškodili loď tak v 99,9 procentech to bylo při manipulaci nebo při natírání, při zimování na břehu a pod. Neznám nikoho, který by ji poškodil při plavbě. Tak opravdu vázat poctivě radši víc než míň!!! Jak píšeš loď je kluzká a kurta sjede a už to letí.!!
jeřábování
Taky se docela bojim co se týče zůstat na tý lodi při jeřábování, ale jestli tam zůstávají všichni tak je to asi bezpečné. Tlaková voda tam asi k dispozici nebude , což je škoda, pže myslím že by to bylo fakt dobrý kdyby tam byla . Tak uvidíme... třeba to bude stačit omyt tam kde to leží na vzpěrách vleku. V každém případě to stejně budu muset nak zvednout, pže přes zimu chci dělat nový nátěr pod čarou ponoru. Napadá někoho jak to zvednout v autodílně. Zvedák zespodu a zvedák zezhora na 400kg ale lod má víc Děkuji L.
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Re: jeřábování
firewall píše: Napadá někoho jak to zvednout v autodílně. Zvedák zespodu a zvedák zezhora na 400kg ale lod má víc Děkuji L.
Je to prosté. Nezvedej to najednou.
Nejprve jedu půlku, po zaschnutí druhou půlku.
alffa
zvednutí lodi
To Alffa: taky mě to napadlo, snad to nebude problém to nak uchytit ale popruhy pod lod nebo tak něco a mohlo by to jít. To bude asi nejlepší řešit na místě jak to bude vypadat. Dík za nápad. L.
To Libor: Děkuji taky za nápad, možná by to nebylo špatné , ale nevim jak uchytit ten hever vepředu za špičku? to máš něco na to udělanýho nebo jak? Dík
To Libor: Děkuji taky za nápad, možná by to nebylo špatné , ale nevim jak uchytit ten hever vepředu za špičku? to máš něco na to udělanýho nebo jak? Dík
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
My jsme svařili kozu z lešenářských trubek, k tomu hupcuk na 8 metráků. Popruh jsem koupil takovej jako používají dopravci na uchycení nákladu. Zatím jsem to použil jen k naložení na vozík, ale do budoucna počítám s využítím při údržbě. Koza se dá rozmontovat na dva díly tvaru A a příčný nosník. Může sloužit i jako základ na houpačku.
kotva
Děkuji všem co mi radili ohledně toho jak to udělal s natřením toho spodku atd. Uvidím jak to bude vypadat na místě..mám to na vleku a taky na vleku budu dělat veškeré úpravy. Chtěl jsem se zeptat. Kde sehnat nebo jak pěkně utěsnit okénka v kajutě, ty boční? Jak to máte řešený?U jednoho okénka mi malinko teče..když hodně pršelo. Co s tím? A ještě mam takový aktuálnější dotaz. Sekla se mi kotva na Orlíku kde mam zakotvenou svojí lod, a nemohu jí vytahnout, na žadnou stranu to nejde Je v hloubce cca 25m bych tipoval. Máte někdo naky navrh?Jak jí dostat ven? Co když jí nedostanu ven? Mam tam na to lano přivázat naky kanystr?Aby to bylo označeny? Nebo to prostě odříznout když jí nedostanu ven? Ale rád bych jí dostal ven, jenom kvůli tomu že něco stojí ta kotva a lano mě stálo 600kč, taky není málo. Děkuji , Lukáš
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Kotva
Zkus spustit po kotevním lanu druhé lano, které bude na stávající lano upevněno volnou kluznou smyčkou. Tuto smyčku je nutné současně zatížit vhodným závažím tak, aby klesla až ke kotvě, kde se v ideálním případě navleče na její dřík (je dobré, když je v tu chvíli původní kotevní lano v tahu). Pak se pokus tahem za toto lano kotvu uvolnit. Tah by měl být v protisměru zaseknutí (pokud jej vůbec znáš či tušíš). Při tomto postupu je jakási naděje, že kotva bude tažena ve směru zaseknutí a ne přes páku dříku kotvy, jak se děje při vytahování za kotevní lano. Hrozí riziko, že nevytáhneš a v nejhorším případě ani zpětně neuvolníš pomocné lano ... pak po odřezání na dně zůstane kotva a nemalé kusy dvou lan ... voda je holt nenasytná
Nevím, zda jsem to popsal srozumitelně.
Nevím, zda jsem to popsal srozumitelně.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 668
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
"Obec Orlík nad Vltavou leží v jižních Čechách, v bezprostřední blízkosti orlického jezera, které vzniklo v roce 1961 postavením Orlické přehradní nádrže."
Od zaplavenia teda uplynulo 46 rokov, to už to drevo bude asi dosť hnilé ... ak sa to nepodarí ani pomocou druhého lana vyrvať silou, zostáva možnosť dohody s niekým, kto má výbavu na prístrojové potápanie.
Od zaplavenia teda uplynulo 46 rokov, to už to drevo bude asi dosť hnilé ... ak sa to nepodarí ani pomocou druhého lana vyrvať silou, zostáva možnosť dohody s niekým, kto má výbavu na prístrojové potápanie.
pařes - kotva
Děkuji za nápady, druhé lano asi zkusím, ale bojím se že nevytáhnu ani to. Opravdu bude seklá v pařezu kde se zaklínila. Je sice pravda že je to už 46let a že by ten pařes mohl byt ve stavu rozpadu ale bohůžel některé pařezy jsou v tak dobrém stavu i ve vodě...že ho těžko urvu. Ten strom tam mohl klidně růst 40 let než ho uřízli a hloubku jsem tipnul podle délky lana, vím kolik ho bylo metrů a kolik mi přibližně zůstalo koukat z vody Jestli ho budu muset uříznout ( spíše tam dám kanystr) na příští rok ale když ho budu řezat dam něco těžkého na konec lana a hodim dolu..at nepřekáží zbytečně...
Nejsem sice biolog, ale myslím, že problém kořenů pod vodou je ten, že právě vůbec nehnijí. Hniloba a tlení je proces, který pro svůj průběh potřebuje vzduch a mikroorganizmy. Proto také dnes máme ty pěkné fosílie s bývalých močálů. Skusil bych možná, výš-li zhruba v jakém směru je kotva zaseklá, tahat na stranu opačnou a vypustit maximum kotevního lana, aby se kotva dostala do vodorovnější pozice. I když u 25 metrů je to asi blbost, ale skusil bych to. Jinak jako Richard, v případě nezdaru nebo nechuti riskovat další lano jako smike. Já si vždy dávám na druhý konec dříku kotvy tu šikovnou bojku, za kterou kotvu v protitahu vytáhnu, pokud je zaseklá. Na Orlíku bych jí používal každopádně, ale po bitvě je každý generál. Hodně zdaru.
To firewall
Vše, co bylo napsáno je pravda, s tím, že pokud ten kořen je dubový, tak tam bude pod vodou v dobrém stavu ještě pár set let. Teda na tlení spíše nečekej.
Proč ale hlavně píšu. Několikrát jsem na tomto foru /bohužel nevím v kterém topicu/ psal, že je nanejvýš nevhodné používat na Slapech a Orlíku jakoukoli klasickou kotvu a řekl bych, že ti zkušeěnší ji nepoužívají. Já tedy ne. Tedy zpočátku také /před 25 lety/. Myslím, že po čtvrté odříznuté jsem pochopil, že je dobré dát na radu zkušeňejdších.
Jak tedy na to? Zrovna letos jsem si pořizoval "novou kotvu" U soustružnické firmy jsem si nechal z plné ocelové kulatiny o průměru 20 cm odříznout plát 5 cm. Tedy váha je 12,25 kg.Cena 300,-Kč.Do prostřed boku jsem přivařil oko a nechal pozinkovat /cena tuším kolem 200,- ale není nutné, nátěr sezónu vydrží. Při jen trochu rozumném úhlu lana to ode dna rukou skoro neutrhneš. Táhneš ten kruh po dně a ten se zařízne. Předtím jsem měl olověný odlitek 15 x15cm výška 5 cm /tedy mám jej dodnes/ a na něm přímo uvázané lano. S těnito "kotvami" jsem již nikdy problém neměl a myslím, že ani mít nebudu.
Přeji ti, aby jsi tuto zkušenost akceptoval dříve, než odřízneš 4 kotvu.
Pepa
Vše, co bylo napsáno je pravda, s tím, že pokud ten kořen je dubový, tak tam bude pod vodou v dobrém stavu ještě pár set let. Teda na tlení spíše nečekej.
Proč ale hlavně píšu. Několikrát jsem na tomto foru /bohužel nevím v kterém topicu/ psal, že je nanejvýš nevhodné používat na Slapech a Orlíku jakoukoli klasickou kotvu a řekl bych, že ti zkušeěnší ji nepoužívají. Já tedy ne. Tedy zpočátku také /před 25 lety/. Myslím, že po čtvrté odříznuté jsem pochopil, že je dobré dát na radu zkušeňejdších.
Jak tedy na to? Zrovna letos jsem si pořizoval "novou kotvu" U soustružnické firmy jsem si nechal z plné ocelové kulatiny o průměru 20 cm odříznout plát 5 cm. Tedy váha je 12,25 kg.Cena 300,-Kč.Do prostřed boku jsem přivařil oko a nechal pozinkovat /cena tuším kolem 200,- ale není nutné, nátěr sezónu vydrží. Při jen trochu rozumném úhlu lana to ode dna rukou skoro neutrhneš. Táhneš ten kruh po dně a ten se zařízne. Předtím jsem měl olověný odlitek 15 x15cm výška 5 cm /tedy mám jej dodnes/ a na něm přímo uvázané lano. S těnito "kotvami" jsem již nikdy problém neměl a myslím, že ani mít nebudu.
Přeji ti, aby jsi tuto zkušenost akceptoval dříve, než odřízneš 4 kotvu.
Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne pát říj 12, 2007 6:24 pm, celkem upraveno 2 x.
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
No pokud je to kotva pěkná nerezová a tedy i vyšší ceny dá se ještě použít jeden zaručený trik, který se mi vyplatil . Kontaktovat potápěče a domluvit s nimi za kolik ti jí vyzvednou. Na Orlíku jsou třeba na Trhovkách v zátoce vedle toho nového kotvícího mola a mají zde školu potápění. Vyzvednou ti jí třeba v rámci výcviku. Já takto nemohl vyndat svoji mizernou litinovou kotvičku tak jsem jí označil a vrátil se na místo s potápěčem. Když se potopil, zjistil, že hned vedle té mé je zaklíněná nádherná nerezová Danvortka( omlouvám se ale nevím jak se to přesmě píše), tak jsem najednou měl dvě kotvy . Používám jí dodnes a tu starou mám jako záložní. Stálo mě to myslím láhev alkoholu, ale v případě dražší kotvy je myslím i pětikilo dobrá cena. Tu vyprošťovací
šňůru jako píše někdo ve fóru výše jsem si hned poté také udělal. Trochu se tam sice plete, ale asi je to dobrá věc.
Slapskou kotvu jsem udělal z kousků olověných trubek a kontaktů a propojovacích můstků ze starých vozidlových akumulátorů. Roztavil jsem to v plechovce propanbutanovým hořákem a pak to nalil do staré pánvičky. Strčíš tam oko s kouskem nerezové kulatiny a když to vychladne máš kotvu.
šňůru jako píše někdo ve fóru výše jsem si hned poté také udělal. Trochu se tam sice plete, ale asi je to dobrá věc.
Slapskou kotvu jsem udělal z kousků olověných trubek a kontaktů a propojovacích můstků ze starých vozidlových akumulátorů. Roztavil jsem to v plechovce propanbutanovým hořákem a pak to nalil do staré pánvičky. Strčíš tam oko s kouskem nerezové kulatiny a když to vychladne máš kotvu.
To Smike
Snad mi promineš jednu drobnou technickou poznámku. U toho tvého řešení uchycení lana
/oko z vrchu/ může dojít v případě vhození kotvy a volného odvíjení lana /bez přibržďování/ k dopadnutí kotvy okem ke dnu. Pokud začneš utahovat kotevní lano již v menším úhlu ke dnu, nemusí dojít k převrácení kotvy okem ke hladině a tedy pravděpodobně již nedojde k zaříznutí hrany kotvy do dna - pokud je písčité, bahnité či drobné kamínky. Brání tomu lano pod hranou. Zaříznutí hrany výrazně zvyšuje celkovou přídržnou schpnost kotvy. Na přídržnost odvozenou od statické váhy kotvy poloha oka samozřejmě nemá vliv.
Pokud je oko z boku oné "placky" uprostřed výšky, v mém případě je výška boku 5 cm, vždy dojde k zaříznutí do dna min. 2 cm /1 cm výška oka/- samozřejmě, pokud to struktura dna umožňuje.
Pepa
Asi jsme již of topic - máme tu topic kotva na plachetnici
Snad mi promineš jednu drobnou technickou poznámku. U toho tvého řešení uchycení lana
/oko z vrchu/ může dojít v případě vhození kotvy a volného odvíjení lana /bez přibržďování/ k dopadnutí kotvy okem ke dnu. Pokud začneš utahovat kotevní lano již v menším úhlu ke dnu, nemusí dojít k převrácení kotvy okem ke hladině a tedy pravděpodobně již nedojde k zaříznutí hrany kotvy do dna - pokud je písčité, bahnité či drobné kamínky. Brání tomu lano pod hranou. Zaříznutí hrany výrazně zvyšuje celkovou přídržnou schpnost kotvy. Na přídržnost odvozenou od statické váhy kotvy poloha oka samozřejmě nemá vliv.
Pokud je oko z boku oné "placky" uprostřed výšky, v mém případě je výška boku 5 cm, vždy dojde k zaříznutí do dna min. 2 cm /1 cm výška oka/- samozřejmě, pokud to struktura dna umožňuje.
Pepa
Asi jsme již of topic - máme tu topic kotva na plachetnici
kotva
Děkuji všem za rady, zkusím to vytáhnout s pomocným lanem, když nepůjde tak to nechám jako bojku na příští rok, nemám tam nak moc suprovou kotvu, takže potápěče dolu asi nepoženu V každém případě si vyrobim novou kotvu a to takovou jak říkáte, kus olovněný desky, nebo tak něco podobného. Nejeřábujete někdo tento víkend v neděli svojí lod na Orlíku? Já asi joo..jestli se mi to povede uskutečnit, snad to nebude problém. Hlavně nemam tu kotvu..snad jí nebudu přitom potřebovat . Uvidíme..je to moje premiéra.
Jantar - balast
Nerad ruším debatu, ale mluvilo se tady o Jantaru. Mám Jantar s prodluženou kajutou a trochu upraveným kokpitem. Doma bych našel i ňáké plány a fotky taky. Jsem začátečník a zatím jsem s ním párkrát jel na Orlíku.
Měl bych dotaz týkající se balastu. Díky sběračům kovům, předchozí majitel musel udělal nový balast, který váží cca 150kg, (původní měl 300kg) a mě se zdá, že tato lodička je trochu "kolíbavka", má menší počáteční stabilitu a větší náklon i v menším větru. Tak řeším dilema, zda přikoupit alespoň 100kg olova a neudělat nový 250 kg balast nebo zda tato hmotnost balastu je pro plachtění na Orlík dostačující?
Měl bych dotaz týkající se balastu. Díky sběračům kovům, předchozí majitel musel udělal nový balast, který váží cca 150kg, (původní měl 300kg) a mě se zdá, že tato lodička je trochu "kolíbavka", má menší počáteční stabilitu a větší náklon i v menším větru. Tak řeším dilema, zda přikoupit alespoň 100kg olova a neudělat nový 250 kg balast nebo zda tato hmotnost balastu je pro plachtění na Orlík dostačující?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů