ATOL - moje první lodička

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Děkuji

Příspěvekod firewall » ned říj 07, 2007 11:34 pm

To Sarah : Děkuji Ti za skvělé povídání o tom jak to probíhá. Jelikož je to moje první vyndavání plachetnice tak jsem na to zvědavý jak to bude probíhat. :) Skvělé by bylo kdyby bylo možné tu lod i nak umyt, pže jak jsem jí měl na vodě, tak na ní mam takovy hnusny povrh, řasu či co to je. A když mi to sedne na vlek tak na místa kde to bude ležet na těch vzpěrách tak se nedostanu abych to umyl. Ale to nak vyřeším. Jinak příští rok se budu zase plachtit na Orlíku, tak se někde potkáme a pohovoříme :) ahoj Lukáš
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon říj 08, 2007 7:54 pm

Tu jeden dúchodce z tohoto fóra mi hovoril jak mu s tých gurtní loď žuchla dole a rozbila sa na maderu. Na šťastie na tej lodi nebol. Vznášať sa na zavesenom bremene je v každom prípade dosť velká odvaha, alebo.....
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon říj 08, 2007 9:57 pm

Dřív jsem taky jeřáboval, protože jsem neměl svůj vlek tak to bylo vždy:
vlek plaťák z půjčovny ponořit do vody najet s lodí a doma pak přendat pomocí Praga V3S a hydraulické ruky na manipulák , šoupnout to pod přístřešek vlek vrátit. A na jaře vše obráceně. Teď už jsem vlek spíchnul, ale z pilnosti jsem se rozhodl opravit podponorový nátěr včetně antifoulingu a hlavně nátěr na zasunovacím kýlu, který byl vždy při manipulaci zasunutý v trupu a viděl jsem ho vlastně jenom pod vodou pomocí potápěckých brýlí. Postavil jsem kozu z lešenových trubek na tu loď pomocí jeřábu vysadil, kýl spustil a vše odrbal opravil a ponatíral. Ale skoro pokaždé při manipulaci byl nějaký problém a někdy to bylo skutešně o prsa. I kamarádi kteří poškodili loď tak v 99,9 procentech to bylo při manipulaci nebo při natírání, při zimování na břehu a pod. Neznám nikoho, který by ji poškodil při plavbě. Tak opravdu vázat poctivě radši víc než míň!!! Jak píšeš loď je kluzká a kurta sjede a už to letí.!!
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte říj 09, 2007 6:18 am

Na Nových Mlýnech je u jeřábové plošiny k dispozici i tlaková voda......
Takže při vytahování se trup ostříká.
Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

jeřábování

Příspěvekod firewall » úte říj 09, 2007 10:17 am

Taky se docela bojim co se týče zůstat na tý lodi při jeřábování, ale jestli tam zůstávají všichni tak je to asi bezpečné. Tlaková voda tam asi k dispozici nebude :hmm: , což je škoda, pže myslím že by to bylo fakt dobrý kdyby tam byla :) . Tak uvidíme... třeba to bude stačit omyt tam kde to leží na vzpěrách vleku. V každém případě to stejně budu muset nak zvednout, pže přes zimu chci dělat nový nátěr pod čarou ponoru. Napadá někoho jak to zvednout v autodílně. Zvedák zespodu a zvedák zezhora na 400kg ale lod má víc :( Děkuji L.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: jeřábování

Příspěvekod alffa » úte říj 09, 2007 10:37 am

firewall píše: Napadá někoho jak to zvednout v autodílně. Zvedák zespodu a zvedák zezhora na 400kg ale lod má víc :( Děkuji L.

Je to prosté. Nezvedej to najednou.
Nejprve jedu půlku, po zaschnutí druhou půlku. ;)
alffa
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte říj 09, 2007 10:48 am

Zvedám přímo na vozíku heverem na auta (panenka, vozíček, je to jedno). Nejprve v předu přesně v ose. Po zashnutí podepřu záď přes hranol. Mám výhodu, že podpěry můžu sundat, stačí mi tedy jen nadzvednout, abych je uvolnil. Hlavně si to zajisti (podepři) po stranách, aby se nějak nevhodně nepohlo.
Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

zvednutí lodi

Příspěvekod firewall » úte říj 09, 2007 10:49 am

To Alffa: taky mě to napadlo, snad to nebude problém to nak uchytit ale popruhy pod lod nebo tak něco a mohlo by to jít. To bude asi nejlepší řešit na místě jak to bude vypadat. Dík za nápad. L.

To Libor: Děkuji taky za nápad, možná by to nebylo špatné , ale nevim jak uchytit ten hever vepředu za špičku? to máš něco na to udělanýho nebo jak? Dík
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte říj 09, 2007 11:01 am

Normálně dám zvedák na rám a přes kus desky pod lodí zvedám jak auto..... ;)
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » úte říj 09, 2007 11:41 am

My jsme svařili kozu z lešenářských trubek, k tomu hupcuk na 8 metráků. Popruh jsem koupil takovej jako používají dopravci na uchycení nákladu. Zatím jsem to použil jen k naložení na vozík, ale do budoucna počítám s využítím při údržbě. Koza se dá rozmontovat na dva díly tvaru A a příčný nosník. Může sloužit i jako základ na houpačku.
Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

kotva

Příspěvekod firewall » čtv říj 11, 2007 11:59 pm

Děkuji všem co mi radili ohledně toho jak to udělal s natřením toho spodku atd. Uvidím jak to bude vypadat na místě..mám to na vleku a taky na vleku budu dělat veškeré úpravy. Chtěl jsem se zeptat. Kde sehnat nebo jak pěkně utěsnit okénka v kajutě, ty boční? Jak to máte řešený?U jednoho okénka mi malinko teče..když hodně pršelo. Co s tím? A ještě mam takový aktuálnější dotaz. Sekla se mi kotva na Orlíku kde mam zakotvenou svojí lod, a nemohu jí vytahnout, na žadnou stranu to nejde :( Je v hloubce cca 25m bych tipoval. Máte někdo naky navrh?Jak jí dostat ven? Co když jí nedostanu ven? Mam tam na to lano přivázat naky kanystr?Aby to bylo označeny? Nebo to prostě odříznout když jí nedostanu ven? Ale rád bych jí dostal ven, jenom kvůli tomu že něco stojí ta kotva a lano mě stálo 600kč, taky není málo. Děkuji , Lukáš
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Kotva

Příspěvekod Richard » pát říj 12, 2007 9:25 am

Zkus spustit po kotevním lanu druhé lano, které bude na stávající lano upevněno volnou kluznou smyčkou. Tuto smyčku je nutné současně zatížit vhodným závažím tak, aby klesla až ke kotvě, kde se v ideálním případě navleče na její dřík (je dobré, když je v tu chvíli původní kotevní lano v tahu). Pak se pokus tahem za toto lano kotvu uvolnit. Tah by měl být v protisměru zaseknutí (pokud jej vůbec znáš či tušíš). Při tomto postupu je jakási naděje, že kotva bude tažena ve směru zaseknutí a ne přes páku dříku kotvy, jak se děje při vytahování za kotevní lano. Hrozí riziko, že nevytáhneš a v nejhorším případě ani zpětně neuvolníš pomocné lano ... pak po odřezání na dně zůstane kotva a nemalé kusy dvou lan ... voda je holt nenasytná :)

Nevím, zda jsem to popsal srozumitelně.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát říj 12, 2007 9:42 am

Na Orlíku je velká pravděpodobnost, že máš kotvu chycenou za kořen pařezu....
Když se Ti jí nepovede vyndat a je to na místě, kde pravidelně kotvíš dej tam kanystr - budeš mít bojku pro příští rok :)
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » pát říj 12, 2007 9:57 am

Môže sa vyskytnúť koreň v hlbke 25 metrov ??? Mne sa to nezdá.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát říj 12, 2007 10:03 am

Milos píše:Môže sa vyskytnúť koreň v hlbke 25 metrov ??? Mne sa to nezdá.


Může být i hlouběji :D Záleží jak bylo hluboké údolí před zatopením vodou ;)
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát říj 12, 2007 10:07 am

Může...
Orlík byl před zatopením zalesněn až k původnímu korytu řeky, poté vykácen na úroveň hladiny a pařezy tam zůstaly. Jsou vytahány víceméně v pásmu kolísání hladiny jezera, ostatní ne..
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » pát říj 12, 2007 10:16 am

"Obec Orlík nad Vltavou leží v jižních Čechách, v bezprostřední blízkosti orlického jezera, které vzniklo v roce 1961 postavením Orlické přehradní nádrže."
Od zaplavenia teda uplynulo 46 rokov, to už to drevo bude asi dosť hnilé ... ak sa to nepodarí ani pomocou druhého lana vyrvať silou, zostáva možnosť dohody s niekým, kto má výbavu na prístrojové potápanie.
Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

pařes - kotva

Příspěvekod firewall » pát říj 12, 2007 11:01 am

Děkuji za nápady, druhé lano asi zkusím, ale bojím se že nevytáhnu ani to. Opravdu bude seklá v pařezu kde se zaklínila. Je sice pravda že je to už 46let a že by ten pařes mohl byt ve stavu rozpadu ale bohůžel některé pařezy jsou v tak dobrém stavu i ve vodě...že ho těžko urvu. Ten strom tam mohl klidně růst 40 let než ho uřízli a hloubku jsem tipnul podle délky lana, vím kolik ho bylo metrů a kolik mi přibližně zůstalo koukat z vody :) Jestli ho budu muset uříznout ( spíše tam dám kanystr) na příští rok :) ale když ho budu řezat dam něco těžkého na konec lana a hodim dolu..at nepřekáží zbytečně...
Uživatelský avatar
toma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod toma » pát říj 12, 2007 11:06 am

Nejsem sice biolog, ale myslím, že problém kořenů pod vodou je ten, že právě vůbec nehnijí. Hniloba a tlení je proces, který pro svůj průběh potřebuje vzduch a mikroorganizmy. Proto také dnes máme ty pěkné fosílie s bývalých močálů. Skusil bych možná, výš-li zhruba v jakém směru je kotva zaseklá, tahat na stranu opačnou a vypustit maximum kotevního lana, aby se kotva dostala do vodorovnější pozice. I když u 25 metrů je to asi blbost, ale skusil bych to. Jinak jako Richard, v případě nezdaru nebo nechuti riskovat další lano jako smike. Já si vždy dávám na druhý konec dříku kotvy tu šikovnou bojku, za kterou kotvu v protitahu vytáhnu, pokud je zaseklá. Na Orlíku bych jí používal každopádně, ale po bitvě je každý generál. Hodně zdaru.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát říj 12, 2007 12:12 pm

To firewall
Vše, co bylo napsáno je pravda, s tím, že pokud ten kořen je dubový, tak tam bude pod vodou v dobrém stavu ještě pár set let. :) Teda na tlení spíše nečekej.
Proč ale hlavně píšu. Několikrát jsem na tomto foru /bohužel nevím v kterém topicu/ psal, že je nanejvýš nevhodné používat na Slapech a Orlíku jakoukoli klasickou kotvu a řekl bych, že ti zkušeěnší ji nepoužívají. Já tedy ne. Tedy zpočátku také /před 25 lety/. Myslím, že po čtvrté odříznuté jsem pochopil, že je dobré dát na radu zkušeňejdších.
Jak tedy na to? Zrovna letos jsem si pořizoval "novou kotvu" U soustružnické firmy jsem si nechal z plné ocelové kulatiny o průměru 20 cm odříznout plát 5 cm. Tedy váha je 12,25 kg.Cena 300,-Kč.Do prostřed boku jsem přivařil oko a nechal pozinkovat /cena tuším kolem 200,- ale není nutné, nátěr sezónu vydrží. Při jen trochu rozumném úhlu lana to ode dna rukou skoro neutrhneš. Táhneš ten kruh po dně a ten se zařízne. Předtím jsem měl olověný odlitek 15 x15cm výška 5 cm /tedy mám jej dodnes/ a na něm přímo uvázané lano. S těnito "kotvami" jsem již nikdy problém neměl a myslím, že ani mít nebudu.
Přeji ti, aby jsi tuto zkušenost akceptoval dříve, než odřízneš 4 kotvu. ;)

Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne pát říj 12, 2007 6:24 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát říj 12, 2007 12:42 pm

Pepa má pravdu..
používám podobnou kotvu, odlitek z olova (do pánve :) ) a očko pro uchycení lana je trochu mimo střed (při pohledu shora na kruh), takže při šikmém tahu ji nenadzvedáváš (nepřeklápíš)..
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát říj 12, 2007 12:48 pm

No pokud je to kotva pěkná nerezová a tedy i vyšší ceny dá se ještě použít jeden zaručený trik, který se mi vyplatil . Kontaktovat potápěče a domluvit s nimi za kolik ti jí vyzvednou. Na Orlíku jsou třeba na Trhovkách v zátoce vedle toho nového kotvícího mola a mají zde školu potápění. Vyzvednou ti jí třeba v rámci výcviku. Já takto nemohl vyndat svoji mizernou litinovou kotvičku tak jsem jí označil a vrátil se na místo s potápěčem. Když se potopil, zjistil, že hned vedle té mé je zaklíněná nádherná nerezová Danvortka( omlouvám se ale nevím jak se to přesmě píše), tak jsem najednou měl dvě kotvy . Používám jí dodnes a tu starou mám jako záložní. Stálo mě to myslím láhev alkoholu, ale v případě dražší kotvy je myslím i pětikilo dobrá cena. Tu vyprošťovací
šňůru jako píše někdo ve fóru výše jsem si hned poté také udělal. Trochu se tam sice plete, ale asi je to dobrá věc.
Slapskou kotvu jsem udělal z kousků olověných trubek a kontaktů a propojovacích můstků ze starých vozidlových akumulátorů. Roztavil jsem to v plechovce propanbutanovým hořákem a pak to nalil do staré pánvičky. Strčíš tam oko s kouskem nerezové kulatiny a když to vychladne máš kotvu.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát říj 12, 2007 7:03 pm

To Smike
Snad mi promineš jednu drobnou technickou poznámku. U toho tvého řešení uchycení lana
/oko z vrchu/ může dojít v případě vhození kotvy a volného odvíjení lana /bez přibržďování/ k dopadnutí kotvy okem ke dnu. Pokud začneš utahovat kotevní lano již v menším úhlu ke dnu, nemusí dojít k převrácení kotvy okem ke hladině a tedy pravděpodobně již nedojde k zaříznutí hrany kotvy do dna - pokud je písčité, bahnité či drobné kamínky. Brání tomu lano pod hranou. Zaříznutí hrany výrazně zvyšuje celkovou přídržnou schpnost kotvy. Na přídržnost odvozenou od statické váhy kotvy poloha oka samozřejmě nemá vliv.
Pokud je oko z boku oné "placky" uprostřed výšky, v mém případě je výška boku 5 cm, vždy dojde k zaříznutí do dna min. 2 cm /1 cm výška oka/- samozřejmě, pokud to struktura dna umožňuje.

Pepa

Asi jsme již of topic - máme tu topic kotva na plachetnici :oops:
Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

kotva

Příspěvekod firewall » pát říj 12, 2007 11:52 pm

Děkuji všem za rady, zkusím to vytáhnout s pomocným lanem, když nepůjde tak to nechám jako bojku na příští rok, nemám tam nak moc suprovou kotvu, takže potápěče dolu asi nepoženu :) V každém případě si vyrobim novou kotvu a to takovou jak říkáte, kus olovněný desky, nebo tak něco podobného. Nejeřábujete někdo tento víkend v neděli svojí lod na Orlíku? Já asi joo..jestli se mi to povede uskutečnit, snad to nebude problém. Hlavně nemam tu kotvu..snad jí nebudu přitom potřebovat :) . Uvidíme..je to moje premiéra.
Uživatelský avatar
piko
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: pát lis 09, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Jantar - balast

Příspěvekod piko » stř bře 05, 2008 7:02 pm

Nerad ruším debatu, ale mluvilo se tady o Jantaru. Mám Jantar s prodluženou kajutou a trochu upraveným kokpitem. Doma bych našel i ňáké plány a fotky taky. Jsem začátečník a zatím jsem s ním párkrát jel na Orlíku.
Měl bych dotaz týkající se balastu. Díky sběračům kovům, předchozí majitel musel udělal nový balast, který váží cca 150kg, (původní měl 300kg) a mě se zdá, že tato lodička je trochu "kolíbavka", má menší počáteční stabilitu a větší náklon i v menším větru. Tak řeším dilema, zda přikoupit alespoň 100kg olova a neudělat nový 250 kg balast nebo zda tato hmotnost balastu je pro plachtění na Orlík dostačující?

Obrázek
Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů