Převrácení a zpětné postavení plachetnice
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
Převrácení a zpětné postavení plachetnice
Ahoj,
mám dotaz pro zkušené. Nedávno jsem byl na Orlíku, měl jsem ploutvovou plachetnice Solina 27 (8 m) a chytil nás nějaký vzduchový vír. Měli jsme už kvůli větru jenom hlavní plachtu a otočilo to s námi jako s vývrtkou na místě o 180 °. Náklon, že jsme měli strach, že se převrátíme. Byli jsme odchovaní na kýlových plachetkách a ty byly extrémně stabilní. Chtěl bych se zeptat, jestli se může takhle velká plachetnice převrátit a co dělat, kdyby se to náhodou stalo?
mám dotaz pro zkušené. Nedávno jsem byl na Orlíku, měl jsem ploutvovou plachetnice Solina 27 (8 m) a chytil nás nějaký vzduchový vír. Měli jsme už kvůli větru jenom hlavní plachtu a otočilo to s námi jako s vývrtkou na místě o 180 °. Náklon, že jsme měli strach, že se převrátíme. Byli jsme odchovaní na kýlových plachetkách a ty byly extrémně stabilní. Chtěl bych se zeptat, jestli se může takhle velká plachetnice převrátit a co dělat, kdyby se to náhodou stalo?
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 791
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Převrácení
Ano, může. A co dělat? Vypustit otěže hlavní plachty (aby nenabírala vodu), hopnout na bok a čekat - z mé zkušenosti se postaví sama. A pak dlouze dohledávat na hladině to, co je schopno plavat a poztrácelo se z kokpitu 

- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Re: Převrácení a zpětné postavení plachetnice
libor.janko píše: otočilo to s námi jako s vývrtkou na místě o 180 °. Náklon, že jsme měli strach, že se převrátíme.
No ten náklon to bude ono.
Nechytli jste žádnou vzdušnou vývrtku ( i když na Orlíku bych se nedivil).
To jenom loď už neunesla náklon a sama chytře vyostřila.
Než jste se vzpamatovali, mohlo to být klidně o těch 180 stupňů.
Tento úkaz je zde na foru popsán tuším v topicu „atol“.
Tak to Libore omrkni.
Zpětnému otočení pomůžeš tím že si vlezeš na ploutev.
Jak se to začne narovnávat šplhej po boku nahoru. Použij lano.
Prevence:
Včas refuj!
Když to fouká, ukliď vše z paluby i kokpitu. Uzavři všechny průlezy a ventilace.
alffa
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
libor.janko píše:Alffo, vítr nic moc. Občas nějaký poryv z různých stran. A ten vzdušný vír jsme fakt viděli, najednou se objevil kousek od nás. Bylo to v tom zůžení u tobogánu (nevím, jak to jinak popsat) směrem ke hrázi.
To Libore,
Píšeš že vítr nic moc. Před tím jsi ale psal něco jiného:
Měli jsme už kvůli větru jenom hlavní plachtu a otočilo to s námi jako s vývrtkou na místě o 180 °. Náklon, že jsme měli strach, že se převrátíme.
Na Orlíku se vítr opravdu motá všelijak. No vzdušný vír tipu tornádo, jsem tam nepozoroval ani o takovém pozorování neslyšel.
No nebudu Tě přesvědčovat. Co jsi viděl, to jsi viděl.
Pro jistotu si přečti tento topic:
http://jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=190&postdays=0&postorder=asc&start=0
alffa
převrácení a vrácení zpět
zdravím, chtěl jsem se taky zeptat ještě na vrácení zpět plachetnice. Mám plachetnici Atol , ale s pevným kýlem. Více moje lodička. Zajímalo by mě když to převrhnu(doufam že se to nikdy nestane,ale co kdyby), jestli musím sundat jak kosatku tak hlavní plachtu? Ve vodě by se to dělalo dost špatně. A ještě jsem se chtěl zeptat jestli máte zkušenost s převrácením plachetnice a zpět dání na vodu jestli se Vám to někomu stalo. Je pravda že na tom Orlíku se to fakt točí hodně... už se mi stalo že při obratu jsem měl následně hodně velký náklon, když fouklo.
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
To firewall,
Pokud tam ještě nějaké plachty zbudou tak by mělo stačit jen vyseknout.
To ale už zřejmě stejně budou, jak se posádka snažila na poslední chvíli ty plachty povolit.
Jinak o Atolu a snahách o jeho převržení je topic jinde.
Už jsi tam byl, dokonce tam máš příspěvek.
http://jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=190&postdays=0&postorder=asc&start=0
Přece nebudeme diskutovat o tomtéž na dvou frontách.
alffa
P.S.
Pokusím se najít někde obrázky o obracení okruhové plachetnice.
U kajutovky je to stejné, jen ve větším.
Pokud tam ještě nějaké plachty zbudou tak by mělo stačit jen vyseknout.
To ale už zřejmě stejně budou, jak se posádka snažila na poslední chvíli ty plachty povolit.
Jinak o Atolu a snahách o jeho převržení je topic jinde.
Už jsi tam byl, dokonce tam máš příspěvek.
http://jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=190&postdays=0&postorder=asc&start=0
Přece nebudeme diskutovat o tomtéž na dvou frontách.
alffa
P.S.
Pokusím se najít někde obrázky o obracení okruhové plachetnice.
U kajutovky je to stejné, jen ve větším.

Jj, to je pravda že tam je psáno o snaze převrátit Atola ale nic tam není o tom jak ho dát zpět a nikdo tam nepíše že se mu to skutečně podařilo převrátit. Pouze že měli velký náklony. Chtěl jsem vědět jestli už třeba někdo kajutovku převrátil , co dělal. Nebo dokonce třeba utopil a kde? Za jakych podmínekalffa píše:To firewall,
Pokud tam ještě nějaké plachty zbudou tak by mělo stačit jen vyseknout.
To ale už zřejmě stejně budou, jak se posádka snažila na poslední chvíli ty plachty povolit.
Jinak o Atolu a snahách o jeho převržení je topic jinde.
Už jsi tam byl, dokonce tam máš příspěvek.
http://jachting.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=190&postdays=0&postorder=asc&start=0
Přece nebudeme diskutovat o tomtéž na dvou frontách.
alffa
P.S.
Pokusím se najít někde obrázky o obracení okruhové plachetnice.
U kajutovky je to stejné, jen ve větším.

alffa píše:...
Pokusím se najít někde obrázky o obracení okruhové plachetnice.
U kajutovky je to stejné, jen ve větším.
u okruhovky je to strasne jednoduche:
1, lod se prevraci (a uz neni cesty zpet)
2, kormidelnik (prip. i kosatnik) se snazi prelezt suchou nohou na kacu (ploutev)
3, kdyz se jim to povedlo, tak je lod pouze na boku, kdyz ne tak jde na eskymo (steznem dolu)
4, je-li na eskymo, tak se chytnou ploutve, stoupnou si co nejdal a snazi se tu lod prevratit na sebe, az do polohy na bok, potom si prelezou na kacu
5, je-li na boku, stoji na kace co nejdale, rukama se drzi boku (bortlajsny) a snazi se ji prevratit tahem do puvodni polohy
6, pri prevraceni do puvodni polohy se na konci snazi prelezt do lode
-, jde do v pohode zvladnout bez namoceni

uskali je asi jedine: lod se pri prevraceni otaci proti vetru, pozor na plachty, hlavne byl-li vytahnut spinnaker (ten pak hodne casto byva namotan na predni vant


toliko okruhovky, ale u kajutovky (ATOLa) to bude asi horsi

- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Vidím že jerryx už vše vysvětlil.
Nebudu vás tedy unavovat dalším výkladem.
Jen sem vrazím pár obrázků, když už jsem se s tím patlal.
alffa
Tak pardon, obrázky vás naváděli ke špatnostem. Smazáno, alffa
Nebudu vás tedy unavovat dalším výkladem.
Jen sem vrazím pár obrázků, když už jsem se s tím patlal.
alffa
Tak pardon, obrázky vás naváděli ke špatnostem. Smazáno, alffa
Naposledy upravil(a) alffa dne sob črc 28, 2007 7:35 pm, celkem upraveno 2 x.
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
Alffo, dík za odpověď i za fotky. Snad se nám to již příště nestane. Holt občas potřebuje člověk dostat trochu za vyučenou, aby byl opatrnější a více ve střehu.
Ještě pro upřesnění: byli jsme poprvé na ploutvové plachetnici (zvyklí na kýlové plachetnice) a taky nemáme tolik zkušeností. To, že jsme měli kvůli větru jenom hlavní plachtu nebylo kvůli síle větru, ale že se točil, loď jsme vlastně posunovali na motor a čekali jsme jako nováčci na Orlíku, že se to vylepší a vytáhneme i kosatku.
Ještě pro upřesnění: byli jsme poprvé na ploutvové plachetnici (zvyklí na kýlové plachetnice) a taky nemáme tolik zkušeností. To, že jsme měli kvůli větru jenom hlavní plachtu nebylo kvůli síle větru, ale že se točil, loď jsme vlastně posunovali na motor a čekali jsme jako nováčci na Orlíku, že se to vylepší a vytáhneme i kosatku.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Ahoj.
to libor.janko: Na rozdíl od alffa ti to minitornádo na Orlíku věřím. Zažil jsem ho tam taky před nějakými 30-35 lety jako mladík a suchozemec, takže naštěstí jen ze břehu. A to tehdá bylo ještě počasí normálnější, anticipovatelnější...El Niňo v nedohlednu. Přesnou lokalitu si z pochopitelných důvodů nepamatuju, ale muselo to být v relativně neširokém místě. Leželi jsme na pláži a na druhé straně nad loukou (polem) se objevil vzdušný vír, chvíli trošku kličkoval až natrefil kupu sena nebo slámy...to už nevím přesně. Celý to postupně vcucnul, točilo se to tak do 100-150 metrů výšky. Pak se ten vír pomalu přesunul nad hladinu a rozpadl, v důsledku čehož jsme se po zbytek dne cachtali ve vodě připomínající zeleninovou polévku.
Wlady
to libor.janko: Na rozdíl od alffa ti to minitornádo na Orlíku věřím. Zažil jsem ho tam taky před nějakými 30-35 lety jako mladík a suchozemec, takže naštěstí jen ze břehu. A to tehdá bylo ještě počasí normálnější, anticipovatelnější...El Niňo v nedohlednu. Přesnou lokalitu si z pochopitelných důvodů nepamatuju, ale muselo to být v relativně neširokém místě. Leželi jsme na pláži a na druhé straně nad loukou (polem) se objevil vzdušný vír, chvíli trošku kličkoval až natrefil kupu sena nebo slámy...to už nevím přesně. Celý to postupně vcucnul, točilo se to tak do 100-150 metrů výšky. Pak se ten vír pomalu přesunul nad hladinu a rozpadl, v důsledku čehož jsme se po zbytek dne cachtali ve vodě připomínající zeleninovou polévku.
Wlady
tak bych si dovolil obrazky od alffa okomentovat
- ad obr 1: kdyz zavodite, tak kosatnik NEMA CO DELAT ve vode !! ztracite cas a dva lidi se na kacu vejdou
- ad kosatkovy oteze: opet zbytecnost, kdyz jste schopni ovladat lod, tak jste schopni i vylezt na kacu bez pomoci otezi
- ad stani na kace: lepe je stat co nejdal od lode - lepe se to prevrati zpet. pravda je, ze kdyz stojite na konci, tak hrozi zlomeni, ale je-li kaca dobre udelana, tak to vydrzi a hlavne to clovek citi - HLAVNE NESKAKAT !! ja jsem to delal tak, ze jsem na jedne noze stal co nejdal a druhou jsem si jeste pomahal ve vzduchu co nejdal.
- ad obr 1: kdyz zavodite, tak kosatnik NEMA CO DELAT ve vode !! ztracite cas a dva lidi se na kacu vejdou

- ad kosatkovy oteze: opet zbytecnost, kdyz jste schopni ovladat lod, tak jste schopni i vylezt na kacu bez pomoci otezi
- ad stani na kace: lepe je stat co nejdal od lode - lepe se to prevrati zpet. pravda je, ze kdyz stojite na konci, tak hrozi zlomeni, ale je-li kaca dobre udelana, tak to vydrzi a hlavne to clovek citi - HLAVNE NESKAKAT !! ja jsem to delal tak, ze jsem na jedne noze stal co nejdal a druhou jsem si jeste pomahal ve vzduchu co nejdal.
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
To jerryx,
Nekomentuješ obrázky od alffa.
Jsou to obrázky s knihy „PRŮVODCE SVĚTEM JACHTINGU“.
Autor: Steve Sleight.
Vyřiď si to s ním.
Obrázky nemají sloužit jako návod na obracení kajutovek.
Uvedl jsem to pouze jako příklad systému.
U velkých lodí se vlastní provedení poněkud liší.
Nezáleží jen na velikosti lodě ale hlavně na momentálních podmínkách.
Systém je ale skoro stejný jako když se nakládá (navaluje) dlouhé dříví v lese na náklaďák.
Jistě to případně rád okomentuješ.
Je pochopitelně více návodů jak na to.
Například Jeremy Evans, uvádí zcela jiný postup.
No systém je neustále stejný.
alffa
Nekomentuješ obrázky od alffa.
Jsou to obrázky s knihy „PRŮVODCE SVĚTEM JACHTINGU“.
Autor: Steve Sleight.
Vyřiď si to s ním.

Obrázky nemají sloužit jako návod na obracení kajutovek.
Uvedl jsem to pouze jako příklad systému.
U velkých lodí se vlastní provedení poněkud liší.
Nezáleží jen na velikosti lodě ale hlavně na momentálních podmínkách.
Systém je ale skoro stejný jako když se nakládá (navaluje) dlouhé dříví v lese na náklaďák.
Jistě to případně rád okomentuješ.

Je pochopitelně více návodů jak na to.
Například Jeremy Evans, uvádí zcela jiný postup.
No systém je neustále stejný.
alffa
alffa píše:Nekomentuješ obrázky od alffa.
se necerti, postoval jsi je ty => tak jsou od tebe

alffa píše:Obrázky nemají sloužit jako návod na obracení kajutovek.
ja taky nemluvil o kajutovkach - tam opravdu nevim

alffa píše:Uvedl jsem to pouze jako příklad systému.

me ty obrazky prisli moc nazorne - a proste dle mne tam jsou spatne navyky. ale samozrejme to dle nich taky bude fungovat

- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
alffa píše:jerryx píše:me ty obrazky prisli moc nazorne - a proste dle mne tam jsou spatne navyky. ale samozrejme to dle nich taky bude fungovat
Když mysíš..................tak OK, mažu.
Nerad bych zde dával zcestné návody.
cece, to si nemusel mazat ! diskuze je o vymene nazoru. a i kdyby to byl spatny nazor, tak je to nazor.
a ty obrazky nejsou uplne spatne. to co jsem psal ja, je pri prvnich prevracenich tezsi. cili kdyz nezavodis, tak to muzes delat klidne dle tech obrazku - to je jedno jestli ti to bude trvat o nejakou minutu dele. cili muj navod je lepsi do budoucna a pri zavodech a plati pro okruhovky.
to nema byt zadny FLAME, tak nemusis hned mazat, co si pracne vytvoril

BTW i kdyby to bylo uplne spatne (coz neni), tak je lepsi k tomu napsat, ze je to spatne a nee to hned smazat.
- Terra
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Já jsem taky pro, abys to nemazal. Docela by mně to zajímalo. Já ty obrázky neviděla.... Takže např. nevím, co mám dělat, když převrátím "tak velkou" - opravdu ani nevím jak velkou, kajutovku.
Myslím, že tohle by mělo být pořádně popsáno a vysvětleno a tak, přec jen, naučí tě to ovládat a tak, ale jak to otočit zpět, to se jen tak neučí - pokud to není mini loďka...

kajutovka - dání zpět
Přidávám se k Liborovi, mohli by jste někdo dát návod na kajutovky, třeba od 6m délky. Jestli se to někomu stalo, co dělal a případně čemu se hlavně vyvarovat co udělal asi špatně když se převrhnul. Dík
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
Ještě když jsem jezdil okruhovky na Vurienu, byli jsme ve vodě stokrát. Nikdy po větru, povolit otěž není problém. Vždy proti, když jsme byli v maximálním náklonu a dostali jsme od větru facku z druhé strany.
Nechci říct, že žádná pravidla nejsou. To jo a dá se o nich polemizovat, ukazovat nákresy a podobně. Podstatné je, že pokud se vám to stane poprvé, ale i podruhé a popáté, jste z toho tak vycvakaní, pokud je studená voda a nemáte neopren, tak tuplem, že na nějaké poučky si v té chvíli ani nevzpomenete. Nejdůležitější je, pokud vás přikryje plachta, dostat se co nejrychleji zpod ní a nezmatkovat.
Každé úspěšné vrácení lodě stěněm nahoru je vítězství a pak už jen záleží na tom, jaké máte v lodi vzduchové prostory, nebo nafukovací vaky a jestli máte cucklapku. V tom horším případě musíte loď vykýblovat, v tom lepším opatrně nasednete a jakmile získáte jakous takous rychlost, otevřete cucklapku a jste bez vody.
Co se týká hladu po tom jak to je s většími loděmi. S malými kajutovkami zkušenosti nemám. Ale větší turistické lodě, které mají kýl se závažím, ty se vlivem větru úplně nepoloží. Bylo to tu v jiných vláknech mnohokrát diskutováno. Pokud se dostanou na oceánské plavbě bokem do velkých vln které se zabalují, nebo se zapíchnou vlivem velké rychlosti do paty protější vlny, měla by být posádka natolik rozumná a mít zavřené všechny lukny a vstupní otvory. Pak může loď udělat 360° eskymáka a vrýtí se zpátky do své polohy.
Nechci říct, že žádná pravidla nejsou. To jo a dá se o nich polemizovat, ukazovat nákresy a podobně. Podstatné je, že pokud se vám to stane poprvé, ale i podruhé a popáté, jste z toho tak vycvakaní, pokud je studená voda a nemáte neopren, tak tuplem, že na nějaké poučky si v té chvíli ani nevzpomenete. Nejdůležitější je, pokud vás přikryje plachta, dostat se co nejrychleji zpod ní a nezmatkovat.
Každé úspěšné vrácení lodě stěněm nahoru je vítězství a pak už jen záleží na tom, jaké máte v lodi vzduchové prostory, nebo nafukovací vaky a jestli máte cucklapku. V tom horším případě musíte loď vykýblovat, v tom lepším opatrně nasednete a jakmile získáte jakous takous rychlost, otevřete cucklapku a jste bez vody.
Co se týká hladu po tom jak to je s většími loděmi. S malými kajutovkami zkušenosti nemám. Ale větší turistické lodě, které mají kýl se závažím, ty se vlivem větru úplně nepoloží. Bylo to tu v jiných vláknech mnohokrát diskutováno. Pokud se dostanou na oceánské plavbě bokem do velkých vln které se zabalují, nebo se zapíchnou vlivem velké rychlosti do paty protější vlny, měla by být posádka natolik rozumná a mít zavřené všechny lukny a vstupní otvory. Pak může loď udělat 360° eskymáka a vrýtí se zpátky do své polohy.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 hostů