Převrácení a zpětné postavení plachetnice

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » stř srp 01, 2007 1:47 pm

smike píše:a přitom stačilo tak málo... skočit na ploutev, zapružit, postavenou loď lehce rozjet po větru a otevřené sací klapky by dokonali své.... :mad: :lol: :mad:


Pochybuju, že u lodi plující ve výtlačném režimu by klapky fungovaly, navíc kokpit bývá samovylévací. Lepší je zabednit kajutu, aby tam v případě převrácení nemohla voda (pár desítek litrů je spíše nepříjemnost než průser). Jenže kdo by čekal, že zrovna teď se převrátí a prozíravě zavře průlez že? :crazy:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř srp 01, 2007 2:16 pm

RadekS píše:Pochybuju, že u lodi plující ve výtlačném režimu by klapky fungovaly, navíc kokpit bývá samovylévací. Lepší je zabednit kajutu, aby tam v případě převrácení nemohla voda (pár desítek litrů je spíše nepříjemnost než průser). Jenže kdo by čekal, že zrovna teď se převrátí a prozíravě zavře průlez že? :crazy:


1) Smike si dělá evidentně srandu.
2) Klapky fungují i při výtlačné plavbě. Pochopitelně čím vyšší rychlost, tím lépe.
3) Také je pravdou že kajutovky mají kokpit samo-vylévací. Ten ale bohužel funguje jen když voda teče z kopce (spojené nádoby).
4) To by měl předvídat každý kapitán. Jinak je to imitace kapitána. :hmm:
alffa
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » čtv srp 02, 2007 6:15 am

1) to jsem poznal taky
2) nedovedu si představit rychlost, aby klapka fungovala v hloubce 40 cm, ale třeba je to jen nedostatkem zkušenosti. :lol:
3) když nevlítne voda do kajuty, je kokpit dostatečně vysoko nad hladinou
4) Na takové lodi, člověk taky trochu žije, ne jenom plachtí. Občas se dolů musí, a zavřeným průlezem to nejde. Co když zrovna dostali chuť na kafe?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv srp 02, 2007 7:18 am

RadekS píše: Občas se dolů musí, a zavřeným průlezem to nejde. Co když zrovna dostali chuť na kafe?


1)
2)
3) Jsi si odpověděl sám.
4) Pokud kapitán s posádkou v době ohrožení lodě začne courat do salonu na kávu,
tak se dá předpokládat že udělá velkou radost potápěčům.
Potápění k vrakům, je poměrně atraktivní a vyhledávaná zábava.
Za všeobecné pohody, když se dámy opalují na palubě, se lodě většinou nepřevracejí.
I když, ........... nějaké KDYŽ se dá vždycky vymyslet.
Když se pod tebou náhle vynoří ponorka, když do lodi náhle vrazí někde na Orlíku ledovec,
Dojde minimálně k rozlití kávy, následnému zalití lodě a další potápěčská atrakce je na světě. :whist:
alffa
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv srp 02, 2007 7:48 am

2) Cucklapky začínají fungovat již při velmi malé rychlosti. Sám jsem je neměl a musel kýblovat. Ale několikrát jsem byl svědkem v bezprostřední blízkosti. Posádka otočila loď stěžněm nahoru, opatrně se nasoukali (vplazili způsobem had) do kokpitu, opatrně nabrali vítr do plachty a jak se trochu pohnuli, začala voda v kokpitu klesat. Samozřejmě, čím větší rychlost, tím větší efekt sání.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » čtv srp 02, 2007 8:35 am

Baharis píše:2) Cucklapky začínají fungovat již při velmi malé rychlosti. Sám jsem je neměl a musel kýblovat. Ale několikrát jsem byl svědkem v bezprostřední blízkosti. Posádka otočila loď stěžněm nahoru, opatrně se nasoukali (vplazili způsobem had) do kokpitu, opatrně nabrali vítr do plachty a jak se trochu pohnuli, začala voda v kokpitu klesat. Samozřejmě, čím větší rychlost, tím větší efekt sání.


Pak teda nevím, proč je v lodích bilge pump, když by vočividně stačila cucklapka. :crazy:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv srp 02, 2007 8:52 am

RadekS píše:Pak teda nevím, proč je v lodích bilge pump, když by vočividně stačila cucklapka. :crazy:


Protože pleteš páté přes deváté.
bilge pump, není v kokpitu ale ve sběrném prostoru (nejnižší bod) v kajutě.
Používá se když do kajuty "cákne", jen tak pár desítek litrů.
Pokud dojde k zalití celé lodě je Ti elektrická bilge pump k ničemu. Elekrika nefunguje.
Ruční bilge pump se už téměř nevyskytují. Nejvíce se tedy osvedčila kýbl pump.
Pokud budeš neustále sčítat hrušky se švestkama,.... nedobereme se nikdy konce. :roll:
alffa
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » čtv srp 02, 2007 9:32 am

Tak já to pletu jo? Tohle je topic o převrácení kajutovky!
Cucklapka a bilge pump je to samý tedy slouží to ke stejnému účelu - odstranění vody z lodi. Cucklapka se používá u okruhovek (taky v nejnižším místě), protože tyhle lodičky mají díky komorám slušnou plovatelnost a jakous takou stabilitu i při zalití celého kokpitu vodou (kokpit tvoří prakticky celý prostor lodi). Po rozjezdu mají tendenci klouzat po hladině a sání v klapce může fungovat. Nemám tolik zkušeností jako vy ostřílení vlci, ale nikdy jsem neviděl cucklapku na lodi s balastem. Taková loď je většinou větší, a má podlahu kokpitu nad hladinou. Zato kajuta je po zaplnění vodou asi metr a půl, možná i víc pod vodou. Těžko se taková loď rozjede aby vzniklo sání. Navíc by se to asi blbě těsnilo.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » čtv srp 02, 2007 9:57 am

toto je topic o převrácení plachetnice - nikoliv jen kajutové...
Ale je pravda, že by bylo dobré toto asi rozdělit.
Postupy i pomůcky jsou u kajutovek a okruhovek odlišné.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv srp 02, 2007 10:08 am

alffa píše:Ruční bilge pump se už téměř nevyskytují. Nejvíce se tedy osvedčila kýbl pump.
Tady jsi se trošku upsal. Ruční pumpy mají naprosto všechny jachty vyráběné profesionální firmou a to tak, že většinou ve dvakrát. Jednu na WC a jednu v kokpitu.
No a pokud bych si stavěl loď sám, není to až taká investice, abych si ji neosadil také..... :?
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » čtv srp 02, 2007 10:12 am

RadekS píše: Nemám tolik zkušeností jako vy ostřílení vlci, ale nikdy jsem neviděl cucklapku na lodi s balastem.


já ano...třeba Star je plachetnice s balastem a používají sací klapky.. :)
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 403
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv srp 02, 2007 10:31 am

Star a Soling jsou pěkné závodní plachetnice s balastem , jezdí ale o dost rychleji než kajutovky a nemají kajuty, a Radek asi nikdy neviděl cucklapku na kajutové lodi s balastem.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » čtv srp 02, 2007 10:43 am

já vím..jen jsem chtěl trochu poukázat na přesnost vyjádření a předcházející čílení...
V klasické kajutovce jsem taky klapky neviděl, určitě je tam lepší pumpa... :)
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » čtv srp 02, 2007 10:43 am

Jak píše Karel :whist:
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » sob srp 11, 2007 8:57 pm

docela hezké video, jak zvrhnout a následně postavit loď (předesílám ne kajutovou)
http://www.youtube.com/watch?v=cL6xmOGC ... ed&search=
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob srp 11, 2007 9:32 pm

Také pěkný eskymák, tentokrát kajutovky.
Zatímco kajutovka byť poničená může ještě plout, motorák záchranářů je kaput.
Záchranáři se rázem změní na zachraňované.

......... [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rRY6l2cYYUg[/youtube]
Naposledy upravil(a) alffa dne úte srp 14, 2007 9:11 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » sob srp 11, 2007 10:05 pm

Hezky!!!!!! :thmbup:
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » úte srp 14, 2007 8:51 am

Pěkně to s ním zametlo, akorát nevím proč jdou ty vlny proti větru.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2449
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 69

Příspěvekod jerryx » úte srp 14, 2007 8:59 pm

tady je jeste jedno testovani ..
[youtube]http://youtube.com/watch?v=QeySdy5FcN8[/youtube]
Uživatelský avatar
dana
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dana » ned zář 02, 2007 10:58 am

jerryx píše:u okruhovky je to strasne jednoduche:
1, lod se prevraci (a uz neni cesty zpet)
2, kormidelnik (prip. i kosatnik) se snazi prelezt suchou nohou na kacu (ploutev)
3, kdyz se jim to povedlo, tak je lod pouze na boku, kdyz ne tak jde na eskymo (steznem dolu)
4, je-li na eskymo, tak se chytnou ploutve, stoupnou si co nejdal a snazi se tu lod prevratit na sebe, az do polohy na bok, potom si prelezou na kacu
5, je-li na boku, stoji na kace co nejdale, rukama se drzi boku (bortlajsny) a snazi se ji prevratit tahem do puvodni polohy
6, pri prevraceni do puvodni polohy se na konci snazi prelezt do lode
-, jde do v pohode zvladnout bez namoceni ;-)


Tady je to celkem pekne videt [youtube]http://youtube.com/watch?v=nDToL593cmU[/youtube]
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 314
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Převrácení.

Příspěvekod Ferdinand » ned zář 02, 2007 12:28 pm

Zpátky k tématu, něco z domácích luhů a přehrad.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6XvztDLBOdc[/youtube]
Uživatelský avatar
Johna
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 207
Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec

Příspěvekod Johna » pon zář 03, 2007 9:19 am

Pěkná videa, ale to poslední je docela AU. Jachting prostě bolí :)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon zář 03, 2007 10:24 am

Johna píše:.... Jachting prostě bolí :)

To, prosím tě, nikde neříkej a nepiš, nebo budou helmy povinné i pro jachting... :lool:
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » čtv zář 13, 2007 1:19 pm

karel píše: Orlík - To co se vám stalo na místě zúžení u tobogánu se tam děje dost často , na tomto místě se vítr dost často a rychle točí a někdy opravdu bez problémů o 180 stupňů(osobní zkušenost). To co popisuješ že se Vám stalo mě spíš připomíná nekontrolovatelné vyostření z důvodu větrného poryvu a rychlé změny směru větru, a pomalé reakce na tuto situaci.


Pravda, pravda. V těch místech se mi stalo to samé. Jel jsem v kajutovce směrem k hrázi na celkem čitelný boční vítr, loď se příjemně rozjela. Na konci toho zúžení najednou jakoby zesílil vítr, poslalo nás to do cca 45° náklonu, tak jsem chtěl vyostřit, aby loď zpomalila a vzpřímila se. Ale jak jsem já vyostřoval, vítr šel se mnou, takže jediný efekt byl, že jsme se točili dokola a ještě zrychlili. Nakonec stačilo být chvilinku trpělivý, nesnažit se vyostřit a vítr se "sám" odkroutil. A to jsem si přísahám nespletl vyostřování a odpadání...
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned črc 13, 2008 10:52 am

jo na tomhle místě se na orlíku vítr hodně točí, v sobotu jsme tam plachtili a lodě za námi jeli po větru, mi měli boční vítr a lodě před námi křižovali proti větru.

Ale v pátek jsme tamzažili celkem slušný vítr, pod hotelem orlík na vystrkově, ze slabého vánku se večer zničeho nic spustil dost silný vítr, tak jsme kosatku uvolnili, ta jen vlála, hlavní plachtu dost uvolněnou s stejně jsme jeli v náklonu, no prakticky po boku, jednu chvíli byly plachty zároveň s hladinou, ale loď se sama zvedla zpět. No jen co jsme dojeli ke břehu a zkasali plachty, tak vítr ustal :), celkem dobrej zážitek, ztráty naštěstí žádný, až na jeden multifunkční nůž, který zmizel z kajuty, no asi někam zapadl.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů