Převrácení a zpětné postavení plachetnice
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- Stibi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 48
- Registrován: čtv kvě 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Litoměřice
brzda pro otěž hlavní plachty
Ahoj!
Nemůžu se nepřidat. Byl jsem od Středy na Orlíku a musím říct, že obzvlášť o víkendu to bylo velmi pěkné poježdění. V Sobotu to moc krásně funělo u Radavy, než přišel déšť a v Neděli to bylo taky fajn, to už jsem ale musel dát loď na bójku, jel jsem domů...
Rád bych se ale taky na něco zeptal. V tomhle fóru jsem zahlédl polemiku o brzdě na otěži hlavní plachty. Já mám brzdu na kladce a mám při silném větru celkem problém otěž vyseknout. Jak je vůbec ta brzda tam účelná? Mě se tam zdá vyloženě nepraktická. Vyseknutí otěže trvá vcelku dlouho, takže vylejvám plachtu vyostřením. V jistých situacích ale rychlé povolení otěže může být lepší. Nebo se mýlím? Mám takový pocit, že by ta brzda mohla/měla být umístěna tak, abych jí volitelně použil a ne aby se automaticky zasekávala kdykoli zatáhnu za otěž...
Další má otázka směřuje trochu jinam: kolika procenty myslíte, že zařasené dno ovlivní rychlost lodi? Jde mi vyloženě o odhad. Já mám pod vodoryskou celkem zeleno, a tak by mě zajímalo, jak velké zlepšení můžu po důkladné udržbě očekávat... Je mi jasné že to bude celkem dost, protože když jsme jezdili na kadetech, tak jsme před závodem brousili jak diví...
Dík,
Stibi
Nemůžu se nepřidat. Byl jsem od Středy na Orlíku a musím říct, že obzvlášť o víkendu to bylo velmi pěkné poježdění. V Sobotu to moc krásně funělo u Radavy, než přišel déšť a v Neděli to bylo taky fajn, to už jsem ale musel dát loď na bójku, jel jsem domů...
Rád bych se ale taky na něco zeptal. V tomhle fóru jsem zahlédl polemiku o brzdě na otěži hlavní plachty. Já mám brzdu na kladce a mám při silném větru celkem problém otěž vyseknout. Jak je vůbec ta brzda tam účelná? Mě se tam zdá vyloženě nepraktická. Vyseknutí otěže trvá vcelku dlouho, takže vylejvám plachtu vyostřením. V jistých situacích ale rychlé povolení otěže může být lepší. Nebo se mýlím? Mám takový pocit, že by ta brzda mohla/měla být umístěna tak, abych jí volitelně použil a ne aby se automaticky zasekávala kdykoli zatáhnu za otěž...
Další má otázka směřuje trochu jinam: kolika procenty myslíte, že zařasené dno ovlivní rychlost lodi? Jde mi vyloženě o odhad. Já mám pod vodoryskou celkem zeleno, a tak by mě zajímalo, jak velké zlepšení můžu po důkladné udržbě očekávat... Je mi jasné že to bude celkem dost, protože když jsme jezdili na kadetech, tak jsme před závodem brousili jak diví...
Dík,
Stibi
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Ahoj Stible,
Ke tve prvni otazce (druhou necham nekomu jinemu - bohuzel odhad o ztraceni rychlosti nemam...).
K brzde oteze hlavni, je to dobra otazka. Stava se to opravdu , ze kdyz je lod silne naklanena pak je tezko - obcas i nemozne - uvolnit oteze kvuli obrovskemu tlaku.
Ponevadz jsme take byly na Orliku v poslednich nekolika vikendu vcetne posledni s poryvy atd, citim se jeste bliz tomuto tematu.
Mas tedy nekolika moznosti - coz je dobre
Prvni - jak delam casto ja - Useky mezi obraty na Orliku byvaji stejne kratke, a ja casto drzim oteze v ruce, bez blocku. To ale jen kdyz se vitr hodne meni.
Pak mas tu krasnou moznost, (pokud mas jezdce) - ho pouzivat take pro uvolneni tlaku. Pri silnemu vetru ale i jezdce muze byt tezce uvolnit.
Pak je jeste ta moznost, ten block nepouzivat, a misto nej si vezmes ten otez hned po bloku , udelas smicku jednoduchou a navliknes ji mezi lany toho oteze - pak tlak muzes vzdy uvolnit! proste natahnes na tu smicku a mas to! Klidne to zkus!
Posledni moznost je kdyz uz je zasekly, navezt lod do vetru.
Ke tve prvni otazce (druhou necham nekomu jinemu - bohuzel odhad o ztraceni rychlosti nemam...).
K brzde oteze hlavni, je to dobra otazka. Stava se to opravdu , ze kdyz je lod silne naklanena pak je tezko - obcas i nemozne - uvolnit oteze kvuli obrovskemu tlaku.
Ponevadz jsme take byly na Orliku v poslednich nekolika vikendu vcetne posledni s poryvy atd, citim se jeste bliz tomuto tematu.
Mas tedy nekolika moznosti - coz je dobre
Prvni - jak delam casto ja - Useky mezi obraty na Orliku byvaji stejne kratke, a ja casto drzim oteze v ruce, bez blocku. To ale jen kdyz se vitr hodne meni.
Pak mas tu krasnou moznost, (pokud mas jezdce) - ho pouzivat take pro uvolneni tlaku. Pri silnemu vetru ale i jezdce muze byt tezce uvolnit.
Pak je jeste ta moznost, ten block nepouzivat, a misto nej si vezmes ten otez hned po bloku , udelas smicku jednoduchou a navliknes ji mezi lany toho oteze - pak tlak muzes vzdy uvolnit! proste natahnes na tu smicku a mas to! Klidne to zkus!
Posledni moznost je kdyz uz je zasekly, navezt lod do vetru.
- Stibi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 48
- Registrován: čtv kvě 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Litoměřice
Nazdar, díky za odpověď.
ad v ruce: Já se kupříkladu taky vůbec nestydím držet otěž v ruce. Dokonce mi připadá, že tím má člověk vítr v ruce, cítí jeho sílu dříve než při náklonu a může reagovat dost rychle. Je otázkou, jak moc dokáže ještě rukama udržet. Na dlouho to asi není to pravé.
ad jezdec: Jezdec není na mé lodi ještě dostatečně vyladěn, to mně ještě čeká, nicméně nějak funguje, takže by asi šlo ho uvolnit jako nouzovku. Bohužel si nejsem jist, nakolik jsem schopen ho poté vrátit za silného větru zpět. To je ale tím, že ovládání jezdce nemám doladěné, třeba to dotuním k mé veškeré spokojenosti. Určitě to ale jako náhlé nouzové vypuštění bude fungovat dobře, často mám jezdce hodně na návětrné straně, abych otěžemi nedělal nechtěný kiking.
ad smyčka: U toho třetího návrhu ... hmm... nevím jak to přesně myslíš . Já mám soustavu: pevný konec na jezdci, kladka na ráhně, kladka na jezdci, kladka na ráhně, kladka na dně kokpitu s brzdou, ruka.
Já mám prostě problém v tom, že otež mi při jakémkoli přitažení sama otevře brzdu a spadne do ní. To je skvělé dokud člověk pořád přitahuje. Opačně to je daleko horší. Nevím jestli to tak má být, nebo ne. Mě to tak nepřipadá.
Chtěl bych jí úplně vymontovat, nebo jí dát tak aby se sama nezaklesávala. Ale netuším kam, jaká je nejlepší praxe. Nějaká brzda tam pro hlavní otěž být musí. Podle mě ideálně na obou stranách lodi... třeba to je ale kravina
Ještě úplně na okraj, jsem Stibi, ne Stibl To ale není tak důležité.
Dík,
Stibi
ad v ruce: Já se kupříkladu taky vůbec nestydím držet otěž v ruce. Dokonce mi připadá, že tím má člověk vítr v ruce, cítí jeho sílu dříve než při náklonu a může reagovat dost rychle. Je otázkou, jak moc dokáže ještě rukama udržet. Na dlouho to asi není to pravé.
ad jezdec: Jezdec není na mé lodi ještě dostatečně vyladěn, to mně ještě čeká, nicméně nějak funguje, takže by asi šlo ho uvolnit jako nouzovku. Bohužel si nejsem jist, nakolik jsem schopen ho poté vrátit za silného větru zpět. To je ale tím, že ovládání jezdce nemám doladěné, třeba to dotuním k mé veškeré spokojenosti. Určitě to ale jako náhlé nouzové vypuštění bude fungovat dobře, často mám jezdce hodně na návětrné straně, abych otěžemi nedělal nechtěný kiking.
ad smyčka: U toho třetího návrhu ... hmm... nevím jak to přesně myslíš . Já mám soustavu: pevný konec na jezdci, kladka na ráhně, kladka na jezdci, kladka na ráhně, kladka na dně kokpitu s brzdou, ruka.
Já mám prostě problém v tom, že otež mi při jakémkoli přitažení sama otevře brzdu a spadne do ní. To je skvělé dokud člověk pořád přitahuje. Opačně to je daleko horší. Nevím jestli to tak má být, nebo ne. Mě to tak nepřipadá.
Chtěl bych jí úplně vymontovat, nebo jí dát tak aby se sama nezaklesávala. Ale netuším kam, jaká je nejlepší praxe. Nějaká brzda tam pro hlavní otěž být musí. Podle mě ideálně na obou stranách lodi... třeba to je ale kravina
Ještě úplně na okraj, jsem Stibi, ne Stibl To ale není tak důležité.
Dík,
Stibi
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Ahoj Stibi, je promin mi za "l" nakonec, to jsem nevidel...
Ja tedy nejsem vubec expert, ale podle mne otez by nemel spadnout do brzdy tak lehce s tim s tebou souhlasim. Asi zalezi na druh kladky oteze, kterou mas u jezdce. Jsou kladky, u kterych se da prestelovat uhel ve kterym otez vyleze ven, ale nejsem si jist, ze i kdyby to u tebe existovalo, ze by to ten problem vyresil. Pak je mozne, ze brzda je uz ojeta a volna az moc? To asi ne, ze? jinak by se otez se nemohl zasekavat potom, jak do brzdy spadl ale naopak by se pak lehce uvolnil zas - coz neni ten pripad.
Krajny reseni by bylo vymenit kladku. To ale byva drahe
Pokud budes na Orliku tento vikend, mozna bychom se mohli na to podivat, my tam budem urcite. co rikas?
Tou smickou asi ale to take nepujde kdyz otez spadne do bloku tak lehce. Myslel jsem to tak, ze tim ze otez dela tolika cest nahoru a dolu, da se mezi tema cestma vlozit kousicek oteze jako smicka. No vlastne je to strasne jednoduche, ale tezce se to vysvetli textem. Neni to nijak ohromne reseni, proste takova kratkodoba zalezitost.
Ahoj
Ja tedy nejsem vubec expert, ale podle mne otez by nemel spadnout do brzdy tak lehce s tim s tebou souhlasim. Asi zalezi na druh kladky oteze, kterou mas u jezdce. Jsou kladky, u kterych se da prestelovat uhel ve kterym otez vyleze ven, ale nejsem si jist, ze i kdyby to u tebe existovalo, ze by to ten problem vyresil. Pak je mozne, ze brzda je uz ojeta a volna az moc? To asi ne, ze? jinak by se otez se nemohl zasekavat potom, jak do brzdy spadl ale naopak by se pak lehce uvolnil zas - coz neni ten pripad.
Krajny reseni by bylo vymenit kladku. To ale byva drahe
Pokud budes na Orliku tento vikend, mozna bychom se mohli na to podivat, my tam budem urcite. co rikas?
Tou smickou asi ale to take nepujde kdyz otez spadne do bloku tak lehce. Myslel jsem to tak, ze tim ze otez dela tolika cest nahoru a dolu, da se mezi tema cestma vlozit kousicek oteze jako smicka. No vlastne je to strasne jednoduche, ale tezce se to vysvetli textem. Neni to nijak ohromne reseni, proste takova kratkodoba zalezitost.
Ahoj
- Stibi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 48
- Registrován: čtv kvě 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Litoměřice
S tím jménem je to v pohodě, já jen tak pro pořádek
Ta moje kladka má možnost nastavit úhel mezi kolečkem a brzdou, ale evidentně je nastavena maximálně nahoru:
Takže to budu muset vyřešit jinak Když brzdu sklopím dolů, tak se situace ještě zhorší... Totiž ono to vychází tak, že když teď tahám za otěž, tak už je to ve směru zeleném. Proto to do té brzdy zapadne. Vybízí se řešení kladku zvednout tak o 10cm nad dno kokpitu, to by úhel mohlo vylepšit alespoň tak, že se otěž tam nebude sama zasekávat a já budu přítahovat stále po červené a do zelené to budu muset dát ručně. S odsekáváním bude ale problém stále.
Ideální dle mého nezkušeného názoru je brzdu dát v úhlu celkem hodně nahoru a bez očka, tak aby se dala zaseknout jen ve speciálním úhlu. Odseknutí pak je jednoduché, prostě se použije jen přiměřené násilí ... Nevýhodou ale je, že za silného náklonu a moc velkého zvoleného úhlu se to bude zase špatně zasekávat. Přesto je to ale menší zlo, než současná situace.
Díky moc za nabídku, ale tento víkend na Orlíku bohužel být nemohu .
Budeme ale s posádkou trénovat na Izolepu o víkendu za 14 dní...
Stibi
Ta moje kladka má možnost nastavit úhel mezi kolečkem a brzdou, ale evidentně je nastavena maximálně nahoru:
Takže to budu muset vyřešit jinak Když brzdu sklopím dolů, tak se situace ještě zhorší... Totiž ono to vychází tak, že když teď tahám za otěž, tak už je to ve směru zeleném. Proto to do té brzdy zapadne. Vybízí se řešení kladku zvednout tak o 10cm nad dno kokpitu, to by úhel mohlo vylepšit alespoň tak, že se otěž tam nebude sama zasekávat a já budu přítahovat stále po červené a do zelené to budu muset dát ručně. S odsekáváním bude ale problém stále.
Ideální dle mého nezkušeného názoru je brzdu dát v úhlu celkem hodně nahoru a bez očka, tak aby se dala zaseknout jen ve speciálním úhlu. Odseknutí pak je jednoduché, prostě se použije jen přiměřené násilí ... Nevýhodou ale je, že za silného náklonu a moc velkého zvoleného úhlu se to bude zase špatně zasekávat. Přesto je to ale menší zlo, než současná situace.
Díky moc za nabídku, ale tento víkend na Orlíku bohužel být nemohu .
Budeme ale s posádkou trénovat na Izolepu o víkendu za 14 dní...
Stibi
Ahoj!Nachci vam do toho moc kibicovat,ale otezova brzda,se používá při jízdě na zaďák a má za úkol zabránit nechtěné halze při které dochází k úrazům,poškození takeláže a u malých lodí i k jejímu převrhnutí,při jízdě na boční,nebo protivítr je její použití slušněřečeno zbytečné,dá se použít i tzv.kontraotěž.princip a návod na amatérskou výrobu je popsán v jachting revue 5/2005.je k vidění i na www.awn.de v rubrice Baumbremse.ale je dost drahá.připevnuje se do závěsu na kiking.Čau
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
Každopádně si to uprav tak, jak to vyhovuje tobě. Já to mám uděláno tak, že když zatáhnu za otěž, automaticky vyskočí z curri svorek (záseku) a můžu povolovat, nebo utahovat dle libosti. Pokud chci zaseknout, přimáčknu lano nohou dolů do svorek aby drželo (mám kladku oproti tobě vzhůru nohama a zasekávám shora dolů). Znám lidi, co měli systém jako já a měnili to tak jak to máš ty. Tak si vyber.
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
To RadekS,
praxe je bohužel právě opačná.Pro zaseknutí otěží je nutné tahat lano přes zásek a protože kladka se zásekem bývá umístěna ke dnu lodi,je přirozený tah směrem nahoru.A protože na přitáhnutí lana používáš většinou jen jednu ruku,druhou máš na píně,tak potáhneš jen určitou délku lana,svorka ho přidrží,a ty můžeš přehmátnout a zase tahat další kus lana.No a vypouštění lze provést vyšlápnutím nebo vytržením lana směrem dolů.Myslím že je to praktičtější,alespoň s opačným otočením kladky jsem se ještě nesetkal.Ale někomu to může pasovat i opačně.
praxe je bohužel právě opačná.Pro zaseknutí otěží je nutné tahat lano přes zásek a protože kladka se zásekem bývá umístěna ke dnu lodi,je přirozený tah směrem nahoru.A protože na přitáhnutí lana používáš většinou jen jednu ruku,druhou máš na píně,tak potáhneš jen určitou délku lana,svorka ho přidrží,a ty můžeš přehmátnout a zase tahat další kus lana.No a vypouštění lze provést vyšlápnutím nebo vytržením lana směrem dolů.Myslím že je to praktičtější,alespoň s opačným otočením kladky jsem se ještě nesetkal.Ale někomu to může pasovat i opačně.
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
To Maris
Já mám malou lodičku a je pro mě bezpečnější snadné vyseknutí otěže, protože když přijde poryv, hned mě pokládá do náklonu a plavat se mi nechce. Když je vítr "fackovací", je pro mě pohodlnější držet otěž v ruce celou dobu plachtění ( plachta 9 metrů čtver.) a pracovat s ní. Když potřebuju přitáhnout víc, strčím pínu pod zadek, abych měl obě ruce volný.
Já mám malou lodičku a je pro mě bezpečnější snadné vyseknutí otěže, protože když přijde poryv, hned mě pokládá do náklonu a plavat se mi nechce. Když je vítr "fackovací", je pro mě pohodlnější držet otěž v ruce celou dobu plachtění ( plachta 9 metrů čtver.) a pracovat s ní. Když potřebuju přitáhnout víc, strčím pínu pod zadek, abych měl obě ruce volný.
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
No co se ruku na pinu tyce, myslim ze pokud clovek planuje plout sam, pak k zakladnim vybavenim lodi patri nejake udelatko co dokaze rychle udrzovat pinu misto tebe. Musi se umoznit aktivivat a de-aktivovat jednoduse a rychle. Ja pouzivam Tillermate. Pak muzes na nejakou dobu nejen tahat lano obema rukama, ale i jit kupredu a privazat kosatku k relingu (pokud, jako ja, nemas rolfok) atd. Existuji nekolika takovych udelatek ale hlavne je, ze samotnej clovek na lodi, at s pinou nebo ne, musi byt schopen kdykoliv jit kamkoliv na lodi a pouzivat obe ruce (treba kdyz ma rizen ) alespon na kratkou dobu
prikladam fotku Tillermate na pinu u sve lodi na orliku
[img=http://img208.imageshack.us/img208/7407/tillermatenb6.th.jpg]
prikladam fotku Tillermate na pinu u sve lodi na orliku
[img=http://img208.imageshack.us/img208/7407/tillermatenb6.th.jpg]
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Ještě k té ruce na píně.
Vycházel jsem z toho,jak psal RadekS,že má malou lodičku.Samozřejmě i tam jde vyrobit nějaké to udělátko,ale když ti příjde poryv nebo přeskočí vítr,tak není čas manipulovat s nějakým udělátkem ale musíš rychle povolit nebo přitáhnout otěže a přitom kormidlovat.A tam právě svorka nahrazuje ruku kterou máš na píně.
Vycházel jsem z toho,jak psal RadekS,že má malou lodičku.Samozřejmě i tam jde vyrobit nějaké to udělátko,ale když ti příjde poryv nebo přeskočí vítr,tak není čas manipulovat s nějakým udělátkem ale musíš rychle povolit nebo přitáhnout otěže a přitom kormidlovat.A tam právě svorka nahrazuje ruku kterou máš na píně.
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Stibi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 48
- Registrován: čtv kvě 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Litoměřice
Ahoj,
koukám, že se názory odborné veřejnosti dosti různí. Mě kamarád poradil,
abych si zkusil zvyknout. Tak jsem pilně trénoval a musím říct, že už
kladku umím podržet nohou a vyseknout otěž. Jenže...
... mi to jde jen za klidné situace. Když fouká víc než středně, otěž je
tak zaseklá, že vyseknout prakticky nejde. Musím se předklonit, malinko
přitáhnout otěž ve směru záseku a vysunout lano z něj. A to je časově celkem
náročná věc.
Proto jsem došel k mému osobnímu názoru, který se třeba časem změní ...
a který samozřejmě nikomu nevnucuju:
zásek otočit tak, aby byl otevřenou části nahoru (v současnosti je to naopak).
Nechat dráhu přirozeného utahování nadále přes zásek. Odstranit očko, které
je v takové konfiguraci nevhodné. Bránilo by totiž vyseknutí otěže směrem
nahoru. Je to takový můj kompromis mezi tím co slyším od vás (díky) a od toho,
co zatím mám vyzkoušeno. Jediná nevýhoda této konfigurace je, že v případě
zvolím-li si držet otěž v rukou, budu jí muset držet v dráze úhlově výš než
v přirozené a to bude namáhavé. To ale nevadí, jsem silnej kluk Hlavně že
to půjde vyseknout kdykoli si vzpomenu a na poryvy si můžu otěž podržet.
Na delší jízdu v rukou by se dalo vymyslet nějaké šidítko, které by se strčilo
do záseku aby tudy otěž nešla. Muselo by se to nechat ale přiměřeně rychle
vyndat.
Ad gumicuk: taky mám nainstalováno, má to jen jeden problém, a to že v mé
konfiguraci nejde nastavit směr jinak, než kormidlo rovně. A to není vždy totéž
co rovně s lodí Jinak ale super věc na kasání/tahání plachet, když není
náklon či jedu na motor.
Stibi
koukám, že se názory odborné veřejnosti dosti různí. Mě kamarád poradil,
abych si zkusil zvyknout. Tak jsem pilně trénoval a musím říct, že už
kladku umím podržet nohou a vyseknout otěž. Jenže...
... mi to jde jen za klidné situace. Když fouká víc než středně, otěž je
tak zaseklá, že vyseknout prakticky nejde. Musím se předklonit, malinko
přitáhnout otěž ve směru záseku a vysunout lano z něj. A to je časově celkem
náročná věc.
Proto jsem došel k mému osobnímu názoru, který se třeba časem změní ...
a který samozřejmě nikomu nevnucuju:
zásek otočit tak, aby byl otevřenou části nahoru (v současnosti je to naopak).
Nechat dráhu přirozeného utahování nadále přes zásek. Odstranit očko, které
je v takové konfiguraci nevhodné. Bránilo by totiž vyseknutí otěže směrem
nahoru. Je to takový můj kompromis mezi tím co slyším od vás (díky) a od toho,
co zatím mám vyzkoušeno. Jediná nevýhoda této konfigurace je, že v případě
zvolím-li si držet otěž v rukou, budu jí muset držet v dráze úhlově výš než
v přirozené a to bude namáhavé. To ale nevadí, jsem silnej kluk Hlavně že
to půjde vyseknout kdykoli si vzpomenu a na poryvy si můžu otěž podržet.
Na delší jízdu v rukou by se dalo vymyslet nějaké šidítko, které by se strčilo
do záseku aby tudy otěž nešla. Muselo by se to nechat ale přiměřeně rychle
vyndat.
Ad gumicuk: taky mám nainstalováno, má to jen jeden problém, a to že v mé
konfiguraci nejde nastavit směr jinak, než kormidlo rovně. A to není vždy totéž
co rovně s lodí Jinak ale super věc na kasání/tahání plachet, když není
náklon či jedu na motor.
Stibi
- jakubsipek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 198
- Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
Jachting v bouřích
Ahoj, mám tu příspěvek k převrácení kajutový plachetnice. Možná už o tom tady někdo psal,
tuhle diskuzi jsem četl už před delší dobou a teď už jsem nedočítal nový příspěvky, takže se
omlouvám za případnou duplicitu.
Nedávno jsem dočet knížku Jachting v bouřích od Petera Bruce a tam jsem našel na tuhle otázku potřebný odpovědi.
Dalo by se to shrnout tak, že loď by měla mít dostatečnou stabilitu, aby se po převrácení zase sama napřímila,
měla by se dát vodotěsně uzavřít, aby se do ní nedostala voda když pluje kýlem vzhůru a měla by mít hodně pevnou konstrukci,
aby při obratu o 360 stupňů nepřišla o stěžeň a kýl. Taky všechny věci by měly být pečlivě uklizeny a připoutány
hlavně konzervy, baterie, přídavná nádrž atd. aby nemohly při převácení něco rozbít a někoho zranit.
tuhle diskuzi jsem četl už před delší dobou a teď už jsem nedočítal nový příspěvky, takže se
omlouvám za případnou duplicitu.
Nedávno jsem dočet knížku Jachting v bouřích od Petera Bruce a tam jsem našel na tuhle otázku potřebný odpovědi.
Dalo by se to shrnout tak, že loď by měla mít dostatečnou stabilitu, aby se po převrácení zase sama napřímila,
měla by se dát vodotěsně uzavřít, aby se do ní nedostala voda když pluje kýlem vzhůru a měla by mít hodně pevnou konstrukci,
aby při obratu o 360 stupňů nepřišla o stěžeň a kýl. Taky všechny věci by měly být pečlivě uklizeny a připoutány
hlavně konzervy, baterie, přídavná nádrž atd. aby nemohly při převácení něco rozbít a někoho zranit.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů