TOPENÍ NA LODI (všeobecně.)

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
jachtingFAN
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: čtv črc 12, 2007 2:00 am
Reputace: 0

TOPENÍ NA LODI (všeobecně.)

Příspěvekod jachtingFAN » stř srp 08, 2007 10:32 am

Dle webu chartrových společností si jde půjčit loď po celý rok. Z logiky mě vyplývá, že plachetnice nemůže mít žádné topení. Takže mě napadá, že se to řeší jen teplým oblečením a asi se ani nelze spolehnout na běžně nabízené deky a bere se vlastní spacák.
Je to tak?

Neptám se, že bych měl v úmyslu v tu dobu někam vyrazit, ale jen ze zvědavosti.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2504
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » stř srp 08, 2007 11:35 am

Dost často jsou i charterové lodě (hlavně na severu) vybaveny naftovým topením ( WEBASTO ).
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » stř srp 08, 2007 11:51 am

Pomerne bezne se da i v Chorvatsku pujcit lod vybavena funkcnim topenim.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » stř srp 08, 2007 2:01 pm

Hlavně Bavarie jsou posledních pár let vybavovány topením běžně.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: Placetnice v zimním počasí

Příspěvekod alffa » pát srp 10, 2007 12:14 pm

jachtingFAN píše: Z logiky mě vyplývá, že plachetnice nemůže mít žádné topení.


To jachtingFAN,
Něco o topení najdeš v sekci:
Lodní technika
Palubní instalace a výbava.

Není tedy třeba zakládat nový topic na stejné théma, navíc v jiné sekci.
Tady máš nějaké odkazy na příslušné topicy v této sekci.
Naftové topení
Nezávislé topení (propan-butan)
Kamna na drevo do lodi

Jinými slovy, ......... než vzneseš nějaký dotaz, podívej se jestli to zde už není někde řešeno.
Je mě jasné že se zde ze začátku člověk těžko orientuje, no tím více se musíme všichni snažit, udržet fórum pokud možno co nejpřehlednější.

Pochopitelně, ......... pokud budeš potřebovat rozvinout diskuzi třeba specielně o solárním topení, klidně si takový topic ve správné sekci založ. ;)

Tento topic PŘESUNUJI a zároveň upravuji název. ( TOPENÍ NA LODI všeobecně.)
Ahoj, alffa
P.S.
Ukázka jedněch malých kamínek, tentokrát v petrolejovém provedení:

............ Obrázek
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2504
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » stř led 07, 2009 10:33 pm

Včera jsem si na AUKRU koupil petrolejové topení (900,- Kč), dnes jsem koupil petrolej a večer jsem zalezl do lodi a za 20 minut už bylo v lodi krásně teplo. Kamna jsem pro jistotu rozjel v kokpitu a pak teprve postavil na podlahu v kajutě, nesmrdí, nekouří, krásně hřejou. Spotřeba dle prospektu 0,24-0,28 l/h. Doporučuji :good:

http://www.aukro.cz/item524929013_petro ... d_r95.html
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » stř led 07, 2009 11:25 pm

Jupíííí to chci!
Kámoška se vrátila po roce z japonska a tam se prej petrolejovejma kamínkama topí i v panelákách.
V dělnický (nikoliv chudinský) čtvrti. Každej ve svojí králíkárně jedny kamínka. Bydleli dva v "luxusní" garsonce o 9 m2.
Žádnej komín a smrdí tím celej barák.
Nejlepší to maj ty v horních patrech...
Vzhledem k tomu, že maj na severním konci docela drsnou zimu, myslím že to je dostatečně prověřenej zdroj tepla...
(V uzavřených prostorech pozor, žere to kyslík!!)
Gray
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: stř říj 29, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Gray » stř led 07, 2009 11:38 pm

Hele koukněte na tohle, já je mám a pecka, ale jsou krapet dražší , zase 2,2kW .

http://www.procalor.cz/prenosna-kamna/h ... _R25C.html
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » stř led 07, 2009 11:55 pm

Jo tak timhle topil táta když před 35ti lety stavěl barák. Ty co jsme měli byly snad ještě po němcích... Zamačkávám slzu v oku. :lol: Ani mě nenapadlo že se to vyrábí dodnes. Jsem potěšen.

Pálíš naftu nebo petrolej?
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv led 08, 2009 12:03 am

Pisou "pouzivat v dobre ventilovane mistnosti" ,je tohle opravdu vhodne na malou lod? :? Ja jsem pouzival elektricka kamna,ale to bylo samozrejme v marine kde jsem mel privod elektriny na mole.
Gray
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: stř říj 29, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Gray » čtv led 08, 2009 12:21 am

Jojo, píšou, já vím, nemám extra velkou loď, kajuta cca 3,5 x 2,2m , žere to vzduch jako všechno ostatní kde se vzduch ohřívá spalováním čehokoliv. Mám otevřenou ventilačku kvůli přívodu, jinak s tím nemám jediný problém. Kamna nesmrdí když je nestartuješ na plno ihned, zapálit je na min a pak pomalu přidávat a jediný kdy můžou zasmrdět, tak je když jim dojíždí palivo, ale tak je prostě nenechávám dohořet do prázdné nádrže. Jinak jsou malý a fakt jedou příjemně.Dají se koupit s ještě dražším hořákem a menší spotřebou, ale i tyhle mě vyhovují.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2504
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv led 08, 2009 12:21 pm

Tyhle co jsem koupil mají palivoměr v nádrži, tak se dá petrolej včas doplnit.
Naposledy upravil(a) geronimo dne čtv led 08, 2009 2:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » čtv led 08, 2009 12:34 pm

V prodejně Avaru jsem viděl topení od Origa. Jsou to vlastně takové dva tábornické kotlíky na sobě. V tom spodním klasická patrona Origo. Jde to použít i jako vařič. Označení to má 5100. Ten líh mi přijde voňavější než petrolej jak při nalévání tak při hoření. Cena topení je ale o dost vyšší než toho petrolejového. Nemá tohle topení někdo? Potřeboval bych praktické zkušenosti.
http://www.avaryacht.cz/ohrivac-prenosny-5100.p.aspx
Gray
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: stř říj 29, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Gray » čtv led 08, 2009 1:52 pm

Toho Origa bych se trošku bál, že když zatopíš a trochu se to zozpálí a budeš pak potřebovat to rychle zhasnout, nebo přendat nebo cokoli, tak to bude krapet teploučký :shock:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

ORIGO - liehove varice / ohrievace

Příspěvekod Milos » čtv led 08, 2009 2:04 pm

Vyrobca preferuje a dodava na lodiach MacGregor 26M iba do kuchynskeho pultu zapusteny varic ORIGO 2000, preto ho na svojej lodi mam. A nelutujem, ako vsetky ORIGO varic je principialne bezpecny, jednoduchej (az primitivnej) konstrukcie bez pretlaku paliva, na ktorej sa nema co pokazit. Obsahuje plechovku s vatou, do ktorej sa naleje lieh, posuvna klapka uzatvara a reguluje prestup odparujuceho sa liehu do jednoducheho horaku.

Pri prvom pouziti som bol ale sklamany zapachom - nalial som Technicky denaturovny lieh (iny som nezohnal), denaturacne cinidlo pri horeni doost fest smrdelo! :shock: :x
Uz som sa zacal zo zufalstva zaujimat o pokutne palenie lavorovice :mad: , ale nastastie som nasiel zdroj na lieh ktory pri paleni nesmrdi: http://www.biokamin-eu.com/pages/certificate

Odporucam pre ORIGO horaky.

Samozrejme, pri dlhsom pouziti varica (na kurenie interieru) je potrebne zabezpecit vetranie!

To Gray: spodna cast varica zostava prakticky studena - lieh ju pri odparovani intenzivne ochladzuje. Zasunutim klapky mozes hocikedy horak vypnut a za chladnu spodnu cast aj preniest ... a aj u prenosneho ohrievaca/varica na lodi je samozrejmostou vyhotovenie bezpecneho uchytenia. Z viacerych statistik vyplyva, ze viac jachticiek zhori ako sa potopi !!!
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » čtv led 08, 2009 2:16 pm

Ta topidýlka se mi zdají dobrá. Na občasné přespání se určitě dají použít. Ale nechtěl bych s tím v lodi bydlet třeba 14 dní. po dvou třech dnech se musí projevit nedostatek kyslíku.
Ještě by to chtělo stálý přísun čerstvého vzduchu, nejlíp pod to topidlo. Určitě by se dal zrobit dobře fungující geret s pomocí ventilátorku z PC, s rgulátorem otáček na přivádění vzduchu z venčí. Během dne si člověk vyvětrá, ale v noci je to při usnutí trošku nebezpečné. Aby se jachtař ráno neprobudil mrtvej.
Uživatelský avatar
ninja
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: stř led 18, 2006 8:38 pm
Reputace: 0

lihove topeni Origo

Příspěvekod ninja » čtv led 08, 2009 4:45 pm

bobes: tohle topeni maji Gandalfove z pristavu a moc si pochvaluji a doporucuji. Neni problem s tim topit v kajute, lze na to sahnout i za behu po delsi dobe horeni. Vydrzi to udajne jet celou noc.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2504
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv led 08, 2009 5:46 pm

Původně jsem uvažoval o Webastu ale cena kolem 18.000,- kč a hlavně spotřeba elektriky (i když malá) rozhodla. Toto petrolejové je na chladnější večer pod dozorem a před spaním vypnout, nebo za deštivého dne na sušení mokrých věcí. V žádném případě bych to nenechal hořet celou noc i když by to mohlo vydržet 20 hodin . Důležité pro mne je, že
nesmrdí při provozu. Jediný problém je uskladnění kanystru s petrolejem, tam stačí tapka a smrdí.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv led 08, 2009 6:25 pm

JK píše:Jupíííí to chci!
Kámoška se vrátila po roce z japonska a tam se prej petrolejovejma kamínkama topí i v panelákách.
V dělnický (nikoliv chudinský) čtvrti. Každej ve svojí králíkárně jedny kamínka. Bydleli dva v "luxusní" garsonce o 9 m2.
Žádnej komín a smrdí tím celej barák.
Nejlepší to maj ty v horních patrech...
Vzhledem k tomu, že maj na severním konci docela drsnou zimu, myslím že to je dostatečně prověřenej zdroj tepla...
(V uzavřených prostorech pozor, žere to kyslík!!)


Jupííííí můžeš to mít!

Tady si to můžeš u nás objednat http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=882
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 08, 2009 11:05 pm

dovolím si suše poznemenat, že neznám otevřené topení co by nepáchlo, neřku-li smrdělo, a navíc bylo bezpečné. zato znám 3 co už dotopili a koukaj na nás zezhora a jednoho, co se tam málem dostal s celou rodinou - pro graye - bora z tatranu.
Mimo to spalováním např. lihu vyrábíte tolik vody, že to tím snad nejde ani vysušit. do karavamů se prodávaj malá "WAWky" - na PB, uzavřený spalovací okruh. do plachetnice, vzhledem k náklonům to je asi složitější ( nebo souosé sání a komín skrz střechu), ale do motoráku hned. Bez spotřeby elektriky.
Gray
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: stř říj 29, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Gray » pát led 09, 2009 12:08 am

Vím davide, už jsem o tom slyšel, hrůza mě obchází, když sem to slyšel. jen tak naokraj Bora prochází momentálně také velkolepou rekonstrukcí, už má dno z nerezu, taky se to tady probíralo.

Objednal sem si ty kamínka na petrák do kokpitu, v kajutě jsem zkoušel ty větší kamna , nejsou špatný, ale až ji dodělám a vezmu tam rodinku tak buduju v kokpitu takovej budník odhlučnenej, větranej a tam zavřu malou centrálu na 2kW a v kajutě budu mít elektrický topení a to olejový radiátor. Výfuk vyvedený zrcadlem ven a přívod vzduchu pro chlazení centrály malým ventilátorem na 12V přes teplotní čidlo, kdyby se centála ohřála hodně. Viděl sem to tak řešený na jedný lodi a funguje to.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » pát led 09, 2009 12:28 am

Davide myslím že ty "wavky do karavanu" se nemaj za jízdy používat.
Stejně tak plynová lednice má bejt za jízdy přepnutá na 12V.
Vlastně všechny tyhle zdroje tepla bych si asi dovolil používat pouze když loď (nebo karavan) stojí v klidu. Navíc v čechách neni plyn na lodi úplně košer.
V tomhle je to Tvoje Webasto asi jediný plnohodnotný řešení.
Bohužel to neni a nebude laciný.
Za jízdy se dá topit i chladicí vodou z motoru. Primární chladicí okruh do výměníku (obyčejnej autochladič) a větrákem do horkovzdušnýho rozvodu. Do malý lodě se to moc nevejde a když se netočí motor je zase zima.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát led 09, 2009 2:03 am

JK píše:Davide myslím že ty "wavky do karavanu" se nemaj za jízdy používat.
Stejně tak plynová lednice má bejt za jízdy přepnutá na 12V.



Jsem bejvalej karavanista a mohu jen potvrdit. Jde o to, že ten spalovací okruh je vlastně otevřený ven (sání+výfuk) a topí či chladí se přes výměník. No a ten plamen by za jízdy jaksi nevydržel. Zažil jsem na Pagu boru, a v pohodě mi to sfouklo lednici i při stání v campu. Naštěstí zafungoval pojistný ventil a odpojil přívod... Nicméně k lodi vytápěné PB bych se nerad za chodu dostal blíž než tak na 100m a používání takového, zejména zbastleného topení, bych považoval za obecné ohrožení dle příslušných paragrafů. U karavanů totiž musí být v případě pevné instalace PB spotřebičů podle normy pro jistotu navíc i neuzavíratelné větrací otvory těsně nad podlahou, což by na lodi jaksi nešlo ;)
Dále bych si dovolil i důrazně varovat před používáním otevřených topidel. Díky výše zmíněnému sice příliš mnoho karavanů nevybuchlo, ale udušených jsou opravdu mraky...stačí na pár hodin neplánovaně usnout...
Krom toho i otevřeným spalováním PB vzniká vodní pára, takže větrání nezbytné pro přívod dostatečného množství kyslíku a odvod spalin a páry v podstatě "zruší" topný efekt. I když je pravda, že do karavanů se vyrábějí tzv. katalytická kamínka s otevřeným spalovacím prostorem, která údajně spaliny ani páru neprodukují, ale i při jejich použití je nezbytné dostatečně větrat a navíc instalovat již zmíněný ventilační otvor nad podlahou.

Wlady
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 09, 2009 10:39 am

Wlady píše:[

Wlady


dovolím si oponovat, PB topení v lodích jsou, výrobcem montované - např. Truma, dále i systémy bez ventilátoru spalovacího vzduchu - princip Wawky aniž by měly ve dně větrací díru. Dokonce je takhle vyráběný pidi kotel na ohřev vody pro centrální vodní topení a to chodí samotíží, bez oběhovky, absolutně bez spotřeby elektriky!!! Pravda je, že jsem na to koukal jak z jara. Konkrétně to je v jedné z plachetnic Honzy Janatky na Cindě, co dotáh z Hollandska a já to zprovozňoval.
Vono co neznáme, neznamená že neexistuje.
V karavanech se to vypíná ne proto aby nesfouklo, ale by při bouračce neunikalo.

slušný lednice mají automatický start při ztrátě plamenu - např. Elektrolux
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2504
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 201
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » pát led 09, 2009 9:10 pm

Pokud by petrolej někomu smrděl našel jsem toto:
http://www.karavan.cz/index.html?pod=/_ ... -litru.htm

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů