úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Kora
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: čtv čer 04, 2009 2:00 am
Reputace: 0

úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod Kora » stř črc 18, 2012 9:08 pm

Ahoj,

chci se zeptat jestli jste někdo řešil úpravy řídících jednotek závěsných motorů se vstřikováním. Většina motorů se vyrábí identická pro více výkonů a podle rozkresů liší se jen vložkou v sání a jiným softem v řídící jednotce. Chtěl bych u své Yamahy F50 EFI zvýšit výkon na úroveň 60hp motoru či ještě trošku více (Selva má u stejného motoru i výkon 66 HP), podle katalogu jsem našel, že F50 má v sání vložku pro omezení průtoku vzduchu a pak jen jinou řídící jednotku. Nevíte kdo by uměl sehnat a nahrát originální soft do mojí jednotky? Předpokládám, že autorizovaný servis mi to asi neudělá :( .
Pokud si někdo myslíte , že úprava motoru nebude tak jednoduchá jak si myslím tak taky napište, budu rád za každý postřeh.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř črc 18, 2012 9:54 pm

Každej normální člověk aspoň jako JÁ si koupí motor silnější než něco předělávat . To mi připadá jak koupím pětku za málo peněz a a vytunim aby to lítalo.
Uživatelský avatar
lebon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod lebon » stř črc 18, 2012 10:46 pm

Mám nachippované auto(ze 103 na 125 Kw) a maximální spokojenost.Takže s Yamahou to nemůže být problém.Před 5lety se daly chippovat akorát motory s turbem.Teď už AUTOCHIPP dělá i bez turba viz Opel zafira 65Kw.Pátrej,inzeruj,určitě se někdo ozve.Myslím,že lodní motory jsou pole neorané.
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod skiliner » stř črc 18, 2012 10:52 pm

Ahoj,

tady je část textu od člověka který motory chipuje.

odkaz máš v SZ


Chipují se motory od 40 do 300 koní se vstřikováním paliva!!!

Ceny jsou dle individuální motorizace s rokem výroby, ale v zásadě se pohybují od
8.000Kč do 38.000Kč, dle požadavku je nahrán jeden ze tří stupňů programů.
První stupeň je zvýšení výkonu +20% a snížení spotřeby -10%, ten je nejvíce žádán! Druhý ostřejší stupeň je zvýšení výkonu o 30%, spotřeba je stejná bez úspory paliva.
Třetí stupeň je zvýšení výkonu o 40% a spotřeba se zvýší v průměru o 10%.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod Milos » čtv črc 19, 2012 12:47 am

Kora, zistil som presne to isté, čiže:

-Navyše je v F50 škrtiaca clona v saní.
-Riadiace jednotky majú rôzny kód, rozdiel je asi v rôznom továrenskom nastavení.
-Ináč je F50/60 totožná.


Urobil som pokus - vybral som tú clonu, a s cca rovnakým zaťažením (hybridná plachetnica MacGregor26M s výbavou, 3 osoby) stúpli max otáčky na plný plyn (WOT) o cca 300 (napr z 4100 na 4400). Rýchlosť v sklze stúpla asi o 5 km/h a dosiahla cca 38 km/h. Neviem či to zodpovedá +10Hp.
Nejaký čas som sledoval či sa neudeje niečo ako prehrievanie či nadmerná spotreba alebo nerovnomerný chod motora či horší štart, akcelerácia - ale žiadne negatívne dôsledky som neregistroval.
Tak som clonu nechal vybratú, už tak jazdím spokojne 3 roky.

Ohľadom riadiacej jednotky som nič neriešil.
Asi sú nasledujúce možnosti:
a/ niektoré parametre jednotiek sa líšia. Ak by som vymenil/preprogramoval jednotku, výkon by sa ešte o niečo navýšil. Výkon sa síce o niečo zvýšil, ale chudobná zmes (prebytok vzduchu) limituje výkon na menej ako 60Hp.
b/ aj keď majú jednotky F50/60 rôzny kód, sú v skutočnosti rovnaké, procesor riadiaci vstrekovanie optimalizuje automaticky chod motora tak aby dosiahol maximálnu účinnosť a výkon.
c/ kombinácia a+b. Jednotky sú rôzne nastavené ale procesor riadiaci vstreky sa dokáže do istej miery prispôsobiť zmene spôsobenej vybratím clony.
d/ alebo je to ešte nejako inak.

Keď som sa na to pýtal zástupcov Yamaha (v Prahe), tvrdili že v F60 sú okrem jednotky aj iné vačky ... to si ale zjavne vymysleli!

Geus - nie je to vždy otázka normálnosti. JA napríklad mám Yamahu FT50 preto lebo to bola maximálna povolená motorizácia v danom čase (teraz už je pre MacGregor26M povolený max 60HP motor).
Na DEMO loď prezentovanú potencionálnym zákazníkom som si vtedy nemohol dovoliť nerešpektovať doporučenie výrobcu lode.
Mezičasom ale MacGregor revidoval limit max výkonu pre túto loď na 60HP - mám teda dôvod sa pokúsiť o získanie tých pár koníkov, nebudem to riešiť predsa kúpou novej FT60.

skiliner - máš pravdu, procesorom riadené motory so vstrekovaním sa principiálne dajú prečipovať/preprogramovať.
ALE určite NIE tak agresívne ako je to možné u áut, lodný motor je podstatne viac (a sústavne) zaťažovaný ako automobilový, preto sa asi nedajú bez následkov dosiahnúť uvádzané +40% navýšenia výkonu.

Samozrejme, po vybratí clony sa asi dá chipnúť z F50 aj o niečo viac ako na 60HP, 66HP môže byť reálne.

Zaujímalo by ma tiež, či to niekto robil(robí) konkrétne s Yamahou F50 (FT50).
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod skiliner » čtv črc 19, 2012 2:38 pm

Mám motor Suzuki 80 ATL a je vyráběn v řadě 70, 80 a 90 koníků.
Pokud bych ho chtěl předělat na 90 koní musel bych vyměnit sací a výfukovou vačku, sací a výfukové potrubí a přehrát program v řídící jednotce, což by bylo dražší než prodat a koupit silnější.
Přemýšlel jsem tedy o přečipování. Pokud se snad někdy rozhodnu určitě půjdu jen do 20ti procentního z důvodu konstrukce motoru. V mém případě by se výkon zvedl na 96 koníků což je o 6 více než na co je motor konstruovaný. (90 koní)
Co se nižší spotřeby týče při 20ti procentním načipování, tak ta je nižší jen v určitém režimu jízdy.
Ze všeho mi nakonec vychází to, že asi zůstanu u toho co mám.

Pokud máš problém dostat člun do skluzu, neutáhne lyžaře nebo nemůžeš papírově osadit silnějsí motor, potom je chiping
jedna z možností.
Uživatelský avatar
Kora
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: čtv čer 04, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kora » čtv črc 19, 2012 4:16 pm

skiliner:
Na lodi mám povolený motor až 90HP, ale kvůli hmotnosti jej tam dát nemůžu. Lod se současnou padesátkou jede super (když jsem tam sám), ale při větším váhovém zatížení nebo tahání se jí moc nechce do skluzu. Tak hledám možnost jak upravit současný motor a právě, že Yamaha F50 a F60 jsou na 99% stejné motory, jiný je jen soft v řídící jednotce a ta vložka v sání co se dá jednoduše vyjmout. Tak teď hledám někoho kdo mi v jednotce přehraje původní soft nový nejraději originálním z Yamahy F60 nebo ještě lépe Selvy DORADO 60XRS. Můžu ještě poprosit o kontak na tu firmu co motory čipuje SZ mi nedošla. Díky
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod skiliner » pát črc 20, 2012 2:30 pm

http://www.czmarine.cz/

posílám kontakt na firmu, hledej na levé straně kolonku ,,zvýšený výkon motoru!"

Dej vědět jak jsi dopadl a za jakou cenu
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 566
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod ferdas » pon říj 08, 2018 1:27 pm

Oživuji tohle téma, jelikož je pro mě aktuální :-)

Mercury 25 EFI, rok výroby 2016. Uživatelský manuál je stejný pro 25 i 30 koní, třicítka má o něco vyšší otáčky, jinak naprosto stejná. Podrobnější informace jsem nenašel.

Dotaz: nevíte někdo, jestli se zvýšení výkonu děje jen odstraněním vložky ze sání, nebo jde i o úpravu softwaru?
Prosím.
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 41
Bydliště: Praha

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod LadaM » pát říj 12, 2018 10:47 am

Pokud silnější verze dosahuje vyšších otáček a je stejný / podobný průběh krouťáku, může být těch pár koní navíc pouze těmi otáčkami (to se dá lehce spočítat). Bývá to tak i u aut. Otázka je, jak je toho technicky dosaženo - jestli čistě softwarově, posunutím omezovače, nebo jsou tam i jiné úpravy.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 566
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod ferdas » pát říj 12, 2018 12:07 pm

no, to mě právě zajímá :) .. tady je kopie manuálu.
Přílohy
M25-30.jpg
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2125
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod Viky_CZ » pát říj 12, 2018 1:44 pm

A ta vlozka v sani tam je nebo není?
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 566
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod ferdas » pát říj 12, 2018 8:14 pm

Trochu mi trvalo vůbec sání najít. Skrývá se za startérem, kryté kovovou mřížkou.

IMG_20181012_165636.jpg


Pod mřížkou je vidět otočná klapka. Vyfotil jsem to endoskopem. Po pravdě řečeno spíš doufám, že se ozve někdo znalý. S tímhle se nedá moc experimentovat..
20181012_1655008.png
Uživatelský avatar
Termit
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: pon dub 22, 2013 2:00 am
Reputace: 8

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod Termit » pát říj 12, 2018 9:12 pm

Netuším jak se to dělá u přívěsných motorů, ale u motorek se vkládá omezovací vložka mezi blok a sací potrubí, tedy až za (tehdy) karburátor.
Pokud by to bylo stejně, tak by to mohlo být vidět při otevřené klapce.
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod skiliner » sob říj 13, 2018 10:19 am

Nejlepší bude sehnat rozkres motoru. Rozdíl mezi 25 a 30 hledej v karburátoru, sání, výfukovém potrubí a ve vačce.
Kdysi byly rozkresy na stránkách Budějovické prodejny. Můžeš se taky podívat zde: https://www.boats.net/
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 566
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod ferdas » sob říj 13, 2018 10:48 am

je to stříkačka, karbec nemá..
Uživatelský avatar
skiliner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: pon srp 17, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Re: úpravy "chiptuning" závěsných motorů

Příspěvekod skiliner » sob říj 13, 2018 6:10 pm

U stříkačky může být jiná vačka, sání nebo výfuk. Pak může být ještě výkon řízen řídící jednotkou.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti