Atol Z

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Atol Z

Příspěvekod RadekS » čtv srp 16, 2007 6:33 am

ATOL Z Kajutová jezerní plachetnice
Jméno lodi: DEKÁDA

Technická data

Celková délka 5,40 m
Délka trupu 5,25 m
Délka HVR 4,62
Celková šířka 2,22 m
Výška v kabině max. 1,2 m
Ponor min/max. 0,28/1,20 m
Hlavní plachta 9 m2
Kosatka 6 m2
Balast 0 kg
Sklopná ploutev 40 kg olova na dolním konci
Počet kojí 2+1
Váha konstruktér 300 já 500 kg
Výtlak konstruktér 650 já 850 kg
Motor zatím není
Matriál dřevo + sklo + epoxy
Výroba vlastní
Obrázek
Obrázek
Motivace
Pro stavbu této lodičky jsem se rozhodl po několikaleté zkušenosti s plavbou na motoráku, který byl přebudován na plachetnici. Jeho jízdní vlastnosti nebyly nejhorší, ale z mnoha důvodů jsem zatoužil po něčem větším, lepším a s kajutou. Vadila mi absence komor, nutnost pokaždé loď vybalit, vystrojit, dát na vodu ( namočit se). U nás na Velkém Dářku má ATOL hojné zastoupení, takže jsem nemusel chodit daleko, a mohl si ji nejen prohlédnout, ale i zkusit. Ačkoli šarpie, je to loď elegantních tvarů, vhodná pro amatérskou stavbu a s bezproblémovou přepravou.

Proč stavět?
Když se člověk rozhodne pro větší loď, musí se taky rozhodnout jakou cestou se ke své nové lodi vydá. V roce 1995, kdy jsem tuto otázku řešil já, se nové laminátové lodě pohybovali v řádu statisíců, a zánovní ATOLY mezi 100 – 150 tisíci. Potřebnou částku jsem neměl. Zato jsem měl čas a místo na stavbu a hlavně „Velké oči“, že to půjde hladce a za 2 roky se budu vozit. Náklady na stavbu jsem odhadl poměrně dobře na 60-70 tisíc, a výhoda je v tom, že nemusím mít celou částku na hromadě, ale mohu postupně nakupovat. Tak jsem koupil výkresy od p Zouhara Františka z Blanska a vyřídil stavební povolení. Kdybych věděl, že to budu dávat do hromady 10 let, asi bych si to rozmýšlel více.

Co o lodi říká p Zouhar (doslovný přepis)
Při projektu jachty byla snaha udělat rodinnou, turistickou, maximálně bezpečnou, jednoduchou ve stavbě, pohodlnou a rychle plující jachtu, kterou je možno vytáhnout z vody vlastními silami a přepravovat za osobním autem. Z těchto požadavků vyplynula ploutvová jachta. Jelikož při plavbě se posádka většinu času zdržuje v kokpitu, byl zkonstruován dostatečně prostorný. V přední části byla vybudována přiměřená kabina. Na ploutvové jachtě je hlavním vyvažovacím elementem posádka. Díky provedení širokého samovylévacího kokpitu byla zkonstruována pohodlná jachta umožňující bohaté manévrování celé posádky. Provedení konstrukce ploutvové skříně a její umístění tak, že nezabírá cenné místo v kajutě a umožňuje zatažení ploutve. Kabina jachty má výšku 120 cm a střechu podpírá vzpěra, kterou je možno vychýlit na bok. V kabině jsou dvě dlouhé koje pod kterými je místo na peřiny. Nadzvednutím podlahy do výše kojí a odchýlením vzpěry se získá další místo na spaní ( pro třetí osobu ). Široký kokpit umožní pohodlný nocleh pěti osob. Nepotopitelnost jachty je zabezpečena vodotěsnými přepážkami na přídi – 100 litrů a na zádi – 370 litrů. Dodatkovými komorami jsou nádrže na bocích kokpitu o obsahu 2 x 140 litrů. Celkový obsah nádrží je 750 litrů, což zabezpečuje nepotopitelnost jachty za každých okolností.
Trup jachty tvaru scharpie o celkově vysoké přídi a široce rozložených bocích umožňuje rychlou a suchou plavbu. Přesahující ploutvová skříň nad podlahou kokpitu umožňuje pevné opření nohou při vyvažování. V kokpitu jsou též namontovány vyvažovací pásy. V přední části kokpitu je lávka. V případě bezvětří je možno použít vesel. Vchod do kabiny je uzavřen klapkou. Pro šaty, jídlo a plachty složí prostory přístupné ze vnitřku kabiny a také forpik. Po obou stranách ploutvové skříně jsou dvě hluboké zásuvky, vytahované do kabiny, sloužící pro uložení nářadí, drobných věcí nebo akumulátoru pro osvětlení jachty. Na pilíři je upevněn malý otáčecí stolek, který se dá schovat do zavazadlového prostoru. Větrání zajišťuje větrací otvor ve střeše kabiny a síťka ve dveřích.
V přední části kabiny je možno namontovat vařič do kardanového závěsu. Jachta má oplachtění typu „slup“ a velikosti plachet 15 m2 s možností zvětšení do 17 m2. Stěžeň je upevněn na střeše v bočnicích. Ráhno, které má refpatent, je upevněn 90 cm nad palubou, aby nevadil posádce. Délka ráhna umožňuje uschování v kabině. Lanoví je velmi jednoduché a skládá se ze dvou stěhů, rozepřených krátkým salingem a stojkou. Přední plachtu je možno rolovat při použití speciálního roleru.
Ploutev je zhotovena z překližky, slepené na sílu 30mm, profilované. Na zádi je možno připevnit závěsný motor o síle do 7 koní. Na přídi a na zádi jsou umístěny držáky na přenášení jachty. Konstrukce jachty je přizpůsobena amatérským stavitelům z dostupného materiálu. Povrch překližky o síle 5 – 6 mm je zpevněn laminováním. Kostra je z borovice, některé důležité součásti z dubu. Na dekorativní věci je použit mahagon nebo gabon. Atol je vhodný pro rekreační rodinnou vodní turistiku pro oblast plavby 2.1.1 – moře s omezením – denní plavba v zátokách nebo v blízkosti pevniny, kde je vyloučeno mořské vlnobití (stupeň vlnění moře 2).

Konstrukční změny
Proti plánům jsem šel do větší pevnosti, což se podepsalo na váze. Použil jsem překližky o síle 6mm, všechny podélné latě kostry trupu jsem dal dubové. Trup je olaminován 3 vrstvami skla 240 g, paluby a kajuta jednou vrstvou. Rozšířil jsem ploutev, ploutvovou skříň, její stěny i kýl. Přidal jsem upínačky pod sálingy, dodělal palubu u zrcadla a zrušil světlík na přídi a lávku na veslování. Dále jsem zesílil okénka a provedl jsem je s přesahem a na šrouby místo na gumu. Přední okénko jsem udělal otevírací. Zvětšil jsem trubky odvádějící vodu z kokpitu. Stěh na přídi je zdvojen. Stěžeň i rollfog jsou ze dřeva.
Naposledy upravil(a) RadekS dne čtv zář 13, 2007 9:52 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv srp 16, 2007 8:26 am

Hezky udělaná loď a velmi inspirativně, pěkně napsané!
Přínosné pro všechny nové, začínající.
Máš + bod :good:
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » čtv srp 16, 2007 8:31 am

Děkuji, rád jsem přispěl svojí troškou do mlýna. :oops:
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » čtv srp 16, 2007 10:31 am

pekne, umiii :good:

nemas fotky z prubehu stavby ? to by bylo taky zajimave
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » čtv srp 16, 2007 10:38 am

Jasně že mám fotky ze stavby, a celý album, bohužel (papírové). Jak si najdu trochu času, něco vyberu a naskenuju. Možná spáchám i nějaký podrobnější článeček. Netroufám si však odhadnout časový horizont.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » čtv srp 16, 2007 10:57 am

RadekS píše:Jasně že mám fotky ze stavby, a celý album, bohužel (papírové). Jak si najdu trochu času, něco vyberu a naskenuju. Možná spáchám i nějaký podrobnější článeček. Netroufám si však odhadnout časový horizont.


jo v pohode, nespechej, staci kdyz to bude zitra :rofl:
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » úte zář 11, 2007 12:19 pm

Takže jsem nalil nějaký fotečky do galerie. Omlouvám se za nízkou kvalitu, je to scan z fotek dělaných foťákem pro ... (fix focus).
Galerie je zde: DEKÁDA
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte zář 11, 2007 1:02 pm

moc hezká :good: Užívej si jí ;)
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » úte zář 11, 2007 2:08 pm

To ficcus: Dík. O to se snažím už druhou sezonu. Bohužel letos mě vyhnalo sucho na břeh trochu dříve.
No však Ty taky něco plovoucího plánuješ nebo ne?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Velmi

Příspěvekod Richard » úte zář 11, 2007 3:13 pm

Velmi pěkná a klobouk dolů - kus poctivé práce.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte zář 11, 2007 3:44 pm

moc hezky :good: :clap:

ale ze ti to trvalo ... myslim ty fotky :P
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1713
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte zář 11, 2007 5:04 pm

RadekS píše:To ficcus: Dík. O to se snažím už druhou sezonu. Bohužel letos mě vyhnalo sucho na břeh trochu dříve.
No však Ty taky něco plovoucího plánuješ nebo ne?


Jo, plánuju. Ale mám plánů trochu moc :roll: Nějak to musím vše skloubit. A mám díky tobě motivaci, stihnout TO rychleji než ty :mad:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte zář 11, 2007 6:04 pm

Asi mám malú obrazovku lebo sa mi nedajú čítať tieto príspevky, riadky sú strašne dlhé. Nedá sa ten obrázok zmenšiť?
Uživatelský avatar
Ludek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: stř dub 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ludek » úte zář 11, 2007 6:25 pm

Pekna plachetnicka! Moc dobre udelana!
Ludek
Uživatelský avatar
firewall
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 107
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Atol Z

Příspěvekod firewall » úte zář 11, 2007 10:05 pm

Moc pěkná plachetnice. Jde vidět, že jsi si s ní dal práci. A výsledek je opravdu pěkný. Jsem rád, že tady přibyl další Atol, to já mám ještě co vylepšovat :) , možná budu otravovat o nakou tu radu :? . Měj se , Lukáš
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Můžu požádat o fotky interiéru ?

Příspěvekod halladin » úte zář 11, 2007 11:48 pm

Koupil jsem Atol v neděli ( fotka na " Nové MlýnyIII, v Jachetní revíry)
Uvnitř žádný stolek nemám, ale rád bych ho měl.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » čtv zář 13, 2007 10:27 am

Všem moc děkuji za chválu, velice mě těší.
To jerryx: jsi pěknej rejpal, však počkej oni si tě podaj důchodci i za mě. Pochop, dokud jsem měl loď na vodě, byla to prostě otázka priorit. Raději se svezu, než bych o tom psal.
To ficcus: nepochybuju, že budeš rychlejší. Hlavně to dělej v teple, ať nemusíš přes zimu čekat jako já. Znám člověka co stavěl loď 16 let a menší než atol. To byla motivace zase pro mě.
To Denis: provedeno
To halladin: taky nemám stolek, zatím. Určitě ho časem dodělám.
Uživatelský avatar
MilanR
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: pon lis 28, 2005 10:25 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

dobrý!

Příspěvekod MilanR » sob zář 15, 2007 10:10 pm

Výborně! Inspirativní. S rychlostí stavby to není žádná sranda, mohu potvrdit z vlastní zkušenosti...
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Jen mám malej problém

Příspěvekod halladin » sob zář 15, 2007 11:16 pm

Ta loď byla konstruována na určitou váhu při určitých rozměrech. Pravděpodobně tomu byl přizpůsoben i tvar trupu.
Takže se ptám znalejších- váha větší o 200 kilo- neovlivní to negativně plavební schopnosti lodi ?
Uživatelský avatar
MilanR
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: pon lis 28, 2005 10:25 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

ano

Příspěvekod MilanR » ned zář 16, 2007 9:59 am

To by mě taky zajímalo, když jsem koupil korzára, měl překližku zpuchřelou na papír a jen dvě vrstvy laminátu s nízkou gramáží. Při rekonstrukci jsem dal 9 mm překližku a 3 * 340g laminát na trup, takže až udělám i palubu, zřejmě budu tak o 250 kg těžší než při koupi lodě. Na druhou stranu při koupi byla lehčí, než má v papírech. Co to udělá, to uvidím až na vodě, ale z pevnosti jsem slevit nechtěl, když se mi sypala pod rukama...
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pon zář 17, 2007 8:22 am

Na vodě je hmotnost velice relativní pojem. Když jsem na palubě sám, tak upaluje velice pěkně. Ve dvou je už celkem znatelná záďová vlna, ale když to není regatovka, tak to tak nevadí. Rychlost je pořád dobrá. Zatím jsem po dvou sezónách na Dářku nenašel přemožitele (mezi turisty, Cafe 24 regata není soupeř) Navíc, je to ploutvová loď , 90 procent stability je složka tvarová. Na tu má vliv tvar žebra a hmotnost. Tedy čím těžší je loď, tím méně se naklání když po ní chodím, a je klidnější v poryvech. Subjektivně bych řekl, že je to dobré, tak akorát. V poryvu má snahu o náklon, ten vyvážím a okamžitě akceleruje.

Co jsem se bavil s ostatními Atolisty u nás, je 500 kg standart, ty 3 metráky z projektu nemá skoro nikdo. Mít loď a provozovat ji stylem: sem mi nešlapej, tady se to prohýbá. - to bych nemohl. Jsou tu i zkušenosti z moře. Prý, čím je atol víc naloženej, tím lépe. Sedí jako kačena.

Určitě bych se nezlobil, kdyby ty dva metráky navíc byly metr pod kýlem, ( stačil by i jeden) ale to je u Atola problém.
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 321
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Zátěž.

Příspěvekod Ferdinand » pon zář 17, 2007 2:16 pm

Proč myslíš, že 100 kg metr pod hladinou Atolka je problém ? Na spuštěnou ploutev, můžeš přeci namontovat další zátěž. Nebo máš obavu z toho, že se Ti to vytrhne z kýlové skříně ?
Já osobně mám váhu spouštěcího kýlu 90 kg.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Atol nemá spouštěcí kýl, ale otočnej

Příspěvekod halladin » pon zář 17, 2007 7:30 pm

Ploutev je na čepu - a jak, a v čem je upevněnej... Asi to nebude dimenzováno na větší váhu.
A pokud se na ní (ploutev)něco namontuje, nebude se dát zasunout. Vznikne bastard Ani kýlová, ani doopravdy ploutvová loď
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon zář 17, 2007 8:36 pm

Radku, chceš povedať že ten tvoj Atol je rychlejší ako kafíčko?
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Mám plány Atola,

Příspěvekod halladin » pon zář 17, 2007 9:00 pm

na kterých je napsáno konstrukter Jacek Cepkowski,
Část výkresů je originálních polských, část českých, a na některých je uveden polský konstruktér . V jednom okénku popisu je "kreslil Fr. Zounar"
Takže - jak je to vlastně v tomto případě s autorskými právy ?
Radku, docela se mi líbí to tvoje zábradlí - kde jsi ho koupil - anebo děláno na zajkázku ? Můžu vědět kde ?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů