Příspěvekod Wlady » úte bře 04, 2008 5:56 am
Ahoj.
to dodo : Mě osobně se rychlostní charakteristiky lodi v Tebou citovaném testu při parametrech: hmotnost 7 t, plocha plachet 70 m2 a LWL 10,12 m ( je třeba vzít v úvahu i poměrně hluboký profil podponorové části trupu, rozhodně to není plochá regatovka) zdají velmi dobré až výborné, takže si myslím, že z pohledu vlivu twinkýlu na rychlost dál není příliš co řešit.
Ostatně teorie praví, že bude-li mít twinkýl stejný součinitel čelního odporu, celkovou omočenou a čelní plochu plochu jako singl kýl, bude jeho brzdná "schopnost" taky stejná. A v konkrétních případech variantních uspořádání ten rozdíl bývá většinou skutečně minimální.
Je ale pravda, že mě jakýsi praktik vysvětloval, že největším žroutem rychlosti není samotný kýl, ale místo jeho spojení s trupem, kde dochází dle typu konstrukce a čistoty skutečného provedení k různě silnému turbulentnímu proudění. Z tohoto pohledu na tom tedy twinkýly o něco hůře být musí, ale z hodnot naměřených ve výše uvedeném testu to nevidím pro mimozávodní aktivity nijak tragicky.
Wlady