orkán na mazurách
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- ycskipper
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 45
- Registrován: úte úno 20, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Štěchovice
- Kontaktovat uživatele:
orkán na mazurách
Ahoj, včera jsem se vrátil z Mazur. A po tom co sem tam zažil: Lidi i když jste jen na "blbym jezeře" noste v bouři vestu... a prosím všechny začínající nebo neznalý kapitány.... v přístavech přivazujte lodě tak jak se má a ne jak vám to zrovna vyjde.... jinak máte špici nebo záď na šrot než se nadějete....
I když se mazury zdaj jako spíš na klidnou rodinou dovolenou... dokážou překvapit....
A pokud si eště nejste sebou jisti radši si vemte sebou někoho, kdo už ňákou bouři zažil a ví co dělat...
Nebejt těch mrtvejch tak bych řek že to byla moc pěkná bouřka...
I když se mazury zdaj jako spíš na klidnou rodinou dovolenou... dokážou překvapit....
A pokud si eště nejste sebou jisti radši si vemte sebou někoho, kdo už ňákou bouři zažil a ví co dělat...
Nebejt těch mrtvejch tak bych řek že to byla moc pěkná bouřka...
- vilis
- nováček na fóru
- Příspěvky: 5
- Registrován: stř říj 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
Ahoj. Byli jsme na Mazurách o chlup dříve, ale taky tam bylo pěkně větrno. Kdyby si naši souplachetníci neroztrhli plachtu (nutno říct že to bylo v místě, kde už byla spravována a nevydržela záplata), tak jsme si i hezky zaplachtili při 8 B. To jsme ještě nevěděli, že lodě jsou pojištěné jen do šestky a proto, že asi nikdo nevyplul... Mazury se nezdají, ale pro nás sladkovodní kapitány jsou super.
Re: orkán na mazurách
ycskipper píše:Nebejt těch mrtvejch tak bych řek že to byla moc pěkná bouřka...
Prosim pekne, jsou-li nejake blizsi informace o tom, co se konkretne stalo? A co jste zazili osobne vy?
- Rumex
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 343
- Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Dětmarovice
Zdarec, jestli je to ten orkán co myslím tak ten byl v roce 2007? A tam byli i mrtví.
Zažil jsem jeden takový
podobný (slabší), dostal mě na jezeře Talty, od té doby se mnou manželka nejezdí.
Jachtil jsem na sever od Mikolajek do Gizička, před vstupem do kanálu Tal…(už nevím jak se jmenoval), byl takový protivítr že už ani na motor Sportina 760 (motor 9hp), nejela a bylo velmi obtížné jí udržet v přímém kurzu.
Asi by se to dalo přejet na plachty, ale manželka není moc vášnivý jachtař, proto jasem se raději zašil do závětří jednoho výběžku a počkal do večera kdy se situace uklidnila.
Mám i video, ale nevím jak ho sem dostat.
Pár fotek je na www.rajce.net (Mazury).
Zažil jsem jeden takový

Jachtil jsem na sever od Mikolajek do Gizička, před vstupem do kanálu Tal…(už nevím jak se jmenoval), byl takový protivítr že už ani na motor Sportina 760 (motor 9hp), nejela a bylo velmi obtížné jí udržet v přímém kurzu.
Asi by se to dalo přejet na plachty, ale manželka není moc vášnivý jachtař, proto jasem se raději zašil do závětří jednoho výběžku a počkal do večera kdy se situace uklidnila.
Mám i video, ale nevím jak ho sem dostat.
Pár fotek je na www.rajce.net (Mazury).

- samoliter
- účet uživatele zrušen
- Příspěvky: 336
- Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Ústí nad labem
Tady jsou fotky z toho orkánu na Mazurách. http://www.mazury-info.pl/foto/07-08-21 ... index.html . Při prohlížení těch fotek si vzpomeńte na jachtaře, který se tady ve foru nedávno chlubil, že na Mazurách celý týden ani nevyzkoušel vesty pro děti. Myslím, že když náhodou to uvidí jeho polovička, tak ho asi zepředu kopne. Však víte kam. Jinak tady ve foru v sekci Plavební revíry , Polsko - Mazury je o tom už něco psané. samoliter.
- vilis
- nováček na fóru
- Příspěvky: 5
- Registrován: stř říj 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
Ups, no jo, začátečník...přehlídl jsem rok
Ale letos se tam prý taky cosi dělo...
Jinač jak píšeš ty, tak o rok dříve se tam nepovedlo kamarádům vyjet z přístavu (nevím už kterého) motor naplno, ale ani za nic.
Letos jsme si zkusili projet jen cvičně jednu úžinu na Mamrech v silném protivítru...mezi ostrovem a pevninou výběžky rákosí, takže ploutev téměř vytažená a rečkovali jsme každých pár sekund, ale dokázali jsme to narozdíl od posádky druhé naši lodě

Jinač jak píšeš ty, tak o rok dříve se tam nepovedlo kamarádům vyjet z přístavu (nevím už kterého) motor naplno, ale ani za nic.
Letos jsme si zkusili projet jen cvičně jednu úžinu na Mamrech v silném protivítru...mezi ostrovem a pevninou výběžky rákosí, takže ploutev téměř vytažená a rečkovali jsme každých pár sekund, ale dokázali jsme to narozdíl od posádky druhé naši lodě

- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Pro budouci zajemce jachteni na Mazurach, nasel jsem tohle:
http://www.warsawvoice.pl/view/17739
Je to clanek z letosniho kvetna který informuje ze od 1.5.08 a jako pouceni z lonske bourky, se zakladala specielni organizace slouzici ke zachrane a na poskytovani vystrazne informace o bourkach. V polstine se organizace jmenuje WOPR, vice na http://www.mazurskiewopr.pl/index.php ale neumim polsky, mozna Kapitan Cono by mohl pomoct a rict jestli je tam něco co by cesky jachtare by měli vedet.
Dále ve clanku je uvedeno ze vystrazna informace je prezentovana na marinach na osvetlenych nastenkach a ze další vyvoj krok bude moznost ziskat tuto info na sms pokud mas signal od Polkomtel.
Takze udajne se z lonska hodne poucili.
http://www.warsawvoice.pl/view/17739
Je to clanek z letosniho kvetna který informuje ze od 1.5.08 a jako pouceni z lonske bourky, se zakladala specielni organizace slouzici ke zachrane a na poskytovani vystrazne informace o bourkach. V polstine se organizace jmenuje WOPR, vice na http://www.mazurskiewopr.pl/index.php ale neumim polsky, mozna Kapitan Cono by mohl pomoct a rict jestli je tam něco co by cesky jachtare by měli vedet.
Dále ve clanku je uvedeno ze vystrazna informace je prezentovana na marinach na osvetlenych nastenkach a ze další vyvoj krok bude moznost ziskat tuto info na sms pokud mas signal od Polkomtel.
Takze udajne se z lonska hodne poucili.
- samoliter
- účet uživatele zrušen
- Příspěvky: 336
- Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Ústí nad labem
Ta organizace WOPR už na Mazurách funguje déle. Dá se přirovnat k naší Vodní záchranné službě. Už těsně po orkánu vyjížděli na pomoc na jezera. V tom výše uvedeném odkazu jsou vidět i píšou o nich. Akorát po orkánu časem Poláci vyhodnotili jejich možnostia dali jim lepší pravomoce a možnosti varování zavčasu před bouří. A snad jim taky vylepšili lodě, techniku. Ale i tak pozor: Ještě před vyplutím, nebo těsně po, si vyzkoušejte vesty a záchranné postupy. Malá Perlička na závěr. Z Mikolajki přes jezero Sniardvy osobní převozní loď, délka tak 16 - 20 metrů. Začátek prázdnim 2002. V noci bylo čisté nebe, chladno. Dopoledne asi v devět loď vyplula z Mikolajek. Asi po 25 minutách plavby vyjela na jezero Sniardvy. Malé vlnky, sluníčko pálí, na nebi se začínají tvořit krásné kumuly.Dalších 15 - 20 minut a začala foukat velmi čerstvá bríza. Pořád hezky, oblačnost 1/8. Za pár minut vítr ostrý, zvedal už na jezeře vlny tak metr. Malé otevřené plachetnice už mazali ke břehu a na kraj rákosí a kajutové plachetnice tak přes 6 m délky v náklonu jeli tak rychle, až se jim voda za zádí bíle vařila, pěnila. Vítr už utrhával pěnu z vršku vln. Kajaky na okraji jezera u rákosí taky se občas v těch vlnách ztráceli. A teď teprve na jachtě začnete hledat vesty a zkoušet je posádce a dětem? Jednu ruku potřebujete pro sebe a druhou pro loď. Než jsme přes jezero přeplavili, tak záchodky i chodba byli poblinkány. Tak nepodceňujte Mazury jen proto, že je to vnitrozemské jezero. Jeho rozloha v mírných pahorcích, nebo rovině, a blízko Baltu mu dává docela specifické možnosti na rozvoj silného větru. Přibližně tak to řekl lodník, se kterým jsem krátce hodil řeč po vystoupení z lodě. samoliter.
- Rumex
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 343
- Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Dětmarovice
Zdravím, díval sem se na www stránky vodních záchranářů na Mazurských jezerech (MJ).
Zhruba tam bylo toto: 1/ Pravidla koupání
2/ Pravidla stání a nocování na vodních plochách Mazur
3/ Info o jezerech Mazurských (hloubka,plocha,nebezpečí,poloho,atd)
4/ Používané značky na MJ
5/ Kardinální znaky na MJ
6/ Jak postupovat při nehodě
7/ Návod jak provádět umělé dýchání
8/ Mapa záchranářských stanic
9/ Popis jejich vybavení
10/ Soupis školení a kurzů bezpečnosti a tel.spojení
Není to z mé hlavy, ale asi na tom něco bude – říká se, že když tě jen napadne myšlenka, zmenšit plochu plachet, vydat povel obléci si vesty, ukryt se do závětří, atd. udělej to hned při první myšlence, potom už může být pozdě.
Zhruba tam bylo toto: 1/ Pravidla koupání

2/ Pravidla stání a nocování na vodních plochách Mazur
3/ Info o jezerech Mazurských (hloubka,plocha,nebezpečí,poloho,atd)
4/ Používané značky na MJ
5/ Kardinální znaky na MJ
6/ Jak postupovat při nehodě
7/ Návod jak provádět umělé dýchání
8/ Mapa záchranářských stanic
9/ Popis jejich vybavení
10/ Soupis školení a kurzů bezpečnosti a tel.spojení
Není to z mé hlavy, ale asi na tom něco bude – říká se, že když tě jen napadne myšlenka, zmenšit plochu plachet, vydat povel obléci si vesty, ukryt se do závětří, atd. udělej to hned při první myšlence, potom už může být pozdě.

- vilis
- nováček na fóru
- Příspěvky: 5
- Registrován: stř říj 15, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
Přikláním se k názorům zde zúčastněných. Bouřka na Mazurech umí přijít opravdu rychle. Vlny takové, že po nich loď poskakuje a i refování plachet se tam občas provést musí... Děti jsem tam nikdy nevez, ale vestu by dostaly dřív než až před bouřkou. Letos byl na Mamrech jeden den hlášen vítr 4-6 ... nádherné sluneční počasí, ale s některými loděmi to tam dělalo divy... My se pustili s plnými plachtami na boční vítr a podle GPS jsme změřili 14 km/h. Naše nejvyšší naměřená rychlost. Za většího větru už měla posádka zakázané dělat cokoli jiného než poslouchat příkazy a přebíhat z jedné strany lodě na druhou... 

Zdravím byl jsme teda přímým učastníkem orkánu na mazurech v roce 2007.Byli jsme tam 2 lodě. ještě půl hodiny před bouří jsme se koupali uprostřed jezera Sniardwy. pak se zatahlo na druhem konci jezera tak jsme si rekli ze se dojedeme schovat nekam do zavetri.Vytahli jsme plachty a chteli jsme jenom doplout za vybezek do zatoky.Ale uz bylo videt jakou rychlosti se bourka blizi. zmizel obzor, pak zmizel prvni ostrov, druhy ostrov a to netrvalo dele jak 5 minut.Strhavali jsme plachty dolu, jeste jsem stacil nastatrovat motor a tri lidi se povesili na hlavni plachtu aby ji udrzeli dole.Vsechno bylo strasne rychle. Sve urcite delalo ze jsme byli na navetrne strane nejvetsiho jezera.Nedokazali jsme lod obratit proti vlnam takze jsme jeli bokem a celkem dost nakloneni jak se opiral do lodi vitr. Nebylo vubec nic videt.A byli tam 3 mštrove vlny obcas jsme byli na ni nahore parkrat se i prevalila pres nas. Do toho zacali padat pekne velke kroupy a my jenom v plavkach. cele toto trvalo asi 20 minut. uz jsme si rikal ze klidne rozstipu lod ale ze budeme v bezpeci takze kdyz jsem uvidel rakosi tak kdyz to trochu povolilo tak jsem to do nej nasmeroval. Jeste jsme stihli na zacatku hodit kotvu takze jsme skoncili sice v rakosi ale na vode. Tri lode okolo skoncili az na suchu a jedna i bokem. Te jsme pak pomahali zpet na vodu. Asi 50 metru pred rakosim se jedna otocila na bok. Ale vypadalo te ze se tam nic nikomu nestalo. Nejhorsi pak bylo kdyz nam zacali druhy den volat lidi z cech jestli se nam nic nestalo ze hlasili ve zpravach ze jsou tam mrtvi a nezvestni. a pak kdyz jsme se vraceli do Mikolajek a videli potapece jak procesavaji dno, potopene lode, znicene lode. Ale stejne me to neodradilo a loni jsme pres castecne pozmenenou posadku jel znova a letos take. Akorat hned ze zacatku nez odplujeme z pristavu si kazdy musi zkusit vestu a ukazat ze si ji umi zapnout. Jednoznacne se tam utopili polaci co nemeli vesty a spousta z nich ani neumi plavat. Je to vzdy krasna dovolena akorat rok 2007 me naucil velkemu respektu k vode a vetru. Loni jsme presne na den po roce byl zapalovat v Mikolajkach svicku na pamatniku tem co se nevratili v roce 2007 z jezer. Hlavne vsem hodne stesti a dobry vitr 

Dekuji za privitani.
Je to pravda ze je to zazitek na ktery se nezapomina. dnes jsem ve spouste veci opatrnejsi ale urcite me to neodradilo. Uz se letos zase na mazury tesim. I kdyz teda vetsinou je to tam i trochu o jatra. Kazdorocne tam potkavame spousty cechu. Tehdy tam meli regatu parta kamaradu z cech a mezi nimi byli i ostrileni namornici. Meli pujceno 7 stejnych lodi Phila 880 ale i ty rikali ye nic podobneho tam nezazili. Dokonce jedna jejich lod zachranila 7 lidi hned po bouri. Snad jak rikal jejich admiral byli i pozvani k prezidentovi pro nejakou medaili za zachranu zivotu. Ja mel pujcenou uz druhy rok po sobe Janmora 28 a myslim si ze cast na tom taky nese ze se nam nic nestalo.
Je to pravda ze je to zazitek na ktery se nezapomina. dnes jsem ve spouste veci opatrnejsi ale urcite me to neodradilo. Uz se letos zase na mazury tesim. I kdyz teda vetsinou je to tam i trochu o jatra. Kazdorocne tam potkavame spousty cechu. Tehdy tam meli regatu parta kamaradu z cech a mezi nimi byli i ostrileni namornici. Meli pujceno 7 stejnych lodi Phila 880 ale i ty rikali ye nic podobneho tam nezazili. Dokonce jedna jejich lod zachranila 7 lidi hned po bouri. Snad jak rikal jejich admiral byli i pozvani k prezidentovi pro nejakou medaili za zachranu zivotu. Ja mel pujcenou uz druhy rok po sobe Janmora 28 a myslim si ze cast na tom taky nese ze se nam nic nestalo.
- Rumex
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 343
- Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Dětmarovice
Zdarec Zikaa,
vítám tě tady na fóru.
Taky jezdíme na Mazury, děláme pánské jízdy jednou ročně, letos nás tam bylo celkem 20 chlapu na čtyřech lodí, ale to je jiný příběh.
Chtěl jsem jen dodat něco k bezpečnosti, vždy nám dávali lodě jen tak a nic moc se neřešilo, ale od dob bouře nám dělají školení kdy je dobré se schovat.
1/ mrak je tmavý a má tvar hříbku
2/ na vrškách vln se začíná dělat pěna
3/ na jezeře není jiná loď než ta vaše
Jestliže se už nestihnete schovat radili sundat plachty, obléci vesty zavřít loď a v žádném případě se nesnažit jed proti vlnám, lodě mají slabé motory a jízda proti vlnám není možná, málem bych zapomněl -upalovat co to jde ke břehu-.
Dále nám vysvětlili jak lodě dostat zpátky do normální polohy po převrácení, lodě se totiž v 90% samy nevrátí (chybí jim zajištění kýlu proti samovolnému schování do lodě /kontra miecz/), musíte lodí pomoct sami, loď zůstane dnem nahoru (říkají tomu /na grzybka/), v tom případě se musí jeden člen obětovat a ve vestě se potopit co zvládne a chytit se stěžně, vztlak vesty prej lodí pomůže k normální poloze a nebo uvázat vestu či záchranný kruh na lano a vtáhnout ho na stěžeň, ale nějak si obě varianty nedokážu moc představit v něčem takovém co bylo v roce 2007.
Snad jsem na nic nezapomněl. Hoj
vítám tě tady na fóru.
Taky jezdíme na Mazury, děláme pánské jízdy jednou ročně, letos nás tam bylo celkem 20 chlapu na čtyřech lodí, ale to je jiný příběh.
Chtěl jsem jen dodat něco k bezpečnosti, vždy nám dávali lodě jen tak a nic moc se neřešilo, ale od dob bouře nám dělají školení kdy je dobré se schovat.
1/ mrak je tmavý a má tvar hříbku
2/ na vrškách vln se začíná dělat pěna
3/ na jezeře není jiná loď než ta vaše

Jestliže se už nestihnete schovat radili sundat plachty, obléci vesty zavřít loď a v žádném případě se nesnažit jed proti vlnám, lodě mají slabé motory a jízda proti vlnám není možná, málem bych zapomněl -upalovat co to jde ke břehu-.
Dále nám vysvětlili jak lodě dostat zpátky do normální polohy po převrácení, lodě se totiž v 90% samy nevrátí (chybí jim zajištění kýlu proti samovolnému schování do lodě /kontra miecz/), musíte lodí pomoct sami, loď zůstane dnem nahoru (říkají tomu /na grzybka/), v tom případě se musí jeden člen obětovat a ve vestě se potopit co zvládne a chytit se stěžně, vztlak vesty prej lodí pomůže k normální poloze a nebo uvázat vestu či záchranný kruh na lano a vtáhnout ho na stěžeň, ale nějak si obě varianty nedokážu moc představit v něčem takovém co bylo v roce 2007.
Snad jsem na nic nezapomněl. Hoj

- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2476
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 200
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Toto jsem našel a snažil se přeložit alespoň začátek:
V pátek 13.listopadu 2009 - tým záchranné Mazurské služby z Okartowa vyzvedl ze dna jezera Sniardwy nedaleko obce Glodowo jachtu ztracenou během tragické bouře v roce 2007 mylně nazývané v médiích "bílá bouře".
Vyzvednutá jachta Laguna 730je ve vlastnictví jedné charterové společnosti z Gizycka.
Bezprostředně po bouři nebylo možno jachtu najít, pravděpodobně proto, že byla pokryta bahnem. Časem se jachta začala pohybovat po dně, až začala bránit plavbě. Narazili na ni místní rybáři.
Za dva roky pobytu na dně téměř kompletně shnily plachty.
Dnes (14.11) po několika diskusích se záchranáři i majitelem charterové společnosti znám další fakta.
V roce 2007 byla loď nová provozovaná od jara .
Jachta byla objednána z Pieknej Góry u Gizycka pro mladou nezkušenou posádku ve věku 17-19 let (včetně děvčat) asi 7-8 lidí.
Osudový den tj. 21.8 2007 vítr nefoukal a všichni se nudili na palubě. Když začalo foukat, posádka byla ráda, že může konečně plachtit. Vítr byl příliš silný. Jedna z dívek na palubě zpanikařila, protože moc dobře (nebo vůbec) neuměla plavat. V důsledku paniky na palubě kormidelník rozhodl opustit loď a co nejrychleji se dostat na břeh. Posádka oblečená do plovacích vest přelezla na větší jachtu , která plula okolo. Z paluby velké jachty posádka sledovala jak se jejich jachta převrací, postaví se a znovu se převrací, až nabírá vodu a už se nepostaví . Popis je z druhé ruky, nemusí být přesný. Důležité je, že se nikomu nic nestalo.
Loď nalezli záchranáři při hledání jiné jachty, která se rovněš převrátila v této oblasti a byla na seznamu hledaných. Záchranáři si mysleli, že je to loď kterou hledali.
V průběhu několika dnů průzkumná loď prohledala asi 500 metrů dna. Podle zprávy posádky se jejich loď převrátila na jiném místě.
V době vyzvednutí byla jachta v hloubce 8 metrů.
Výpověď kormidelníka a fakta jsou mírně odlišné. Například loď ležící na dně měla luknu zavřenou (otevřeli ji záchranáři při zvedání) podle kormidelníka měla být otevřená. Po vytažení jachty vyšlo najevo, že nemá šanci se udržet na vodě, protože na levé straně trupu v blízkosti čáry ponoru jsou tři otvory (praskliny), kterými vtékala voda v takovém množství, že čerpadlo nestačilo odčerpávat.
Na lodi lze nalézt osobní věci posádky, mimo jiné mobilní telefon, oblečení jídlo a další.. papř. podprsenka zablokovala sací koš čerpadla a muselo být zastaveno vyzvedávání.
Jestli se loď potopila v důsledku větru, nebo nárazem do jednoho z několika balvanů v jezeře Sniadwach- to se pravděpodobně nedá určit.
Jachta je v souladu se zákonem ve vlastnictví pojišťovny, která vyplatila škodu.
Poškozený trup je nyní v mělké vodě na bázy MSR. Na Mazurech je již mráz , mokrý laminát v mrazu rychle podléhá devastaci.
originál včetně fotek je zde http://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=1115

V pátek 13.listopadu 2009 - tým záchranné Mazurské služby z Okartowa vyzvedl ze dna jezera Sniardwy nedaleko obce Glodowo jachtu ztracenou během tragické bouře v roce 2007 mylně nazývané v médiích "bílá bouře".
Vyzvednutá jachta Laguna 730je ve vlastnictví jedné charterové společnosti z Gizycka.
Bezprostředně po bouři nebylo možno jachtu najít, pravděpodobně proto, že byla pokryta bahnem. Časem se jachta začala pohybovat po dně, až začala bránit plavbě. Narazili na ni místní rybáři.
Za dva roky pobytu na dně téměř kompletně shnily plachty.
Dnes (14.11) po několika diskusích se záchranáři i majitelem charterové společnosti znám další fakta.
V roce 2007 byla loď nová provozovaná od jara .
Jachta byla objednána z Pieknej Góry u Gizycka pro mladou nezkušenou posádku ve věku 17-19 let (včetně děvčat) asi 7-8 lidí.
Osudový den tj. 21.8 2007 vítr nefoukal a všichni se nudili na palubě. Když začalo foukat, posádka byla ráda, že může konečně plachtit. Vítr byl příliš silný. Jedna z dívek na palubě zpanikařila, protože moc dobře (nebo vůbec) neuměla plavat. V důsledku paniky na palubě kormidelník rozhodl opustit loď a co nejrychleji se dostat na břeh. Posádka oblečená do plovacích vest přelezla na větší jachtu , která plula okolo. Z paluby velké jachty posádka sledovala jak se jejich jachta převrací, postaví se a znovu se převrací, až nabírá vodu a už se nepostaví . Popis je z druhé ruky, nemusí být přesný. Důležité je, že se nikomu nic nestalo.
Loď nalezli záchranáři při hledání jiné jachty, která se rovněš převrátila v této oblasti a byla na seznamu hledaných. Záchranáři si mysleli, že je to loď kterou hledali.
V průběhu několika dnů průzkumná loď prohledala asi 500 metrů dna. Podle zprávy posádky se jejich loď převrátila na jiném místě.
V době vyzvednutí byla jachta v hloubce 8 metrů.
Výpověď kormidelníka a fakta jsou mírně odlišné. Například loď ležící na dně měla luknu zavřenou (otevřeli ji záchranáři při zvedání) podle kormidelníka měla být otevřená. Po vytažení jachty vyšlo najevo, že nemá šanci se udržet na vodě, protože na levé straně trupu v blízkosti čáry ponoru jsou tři otvory (praskliny), kterými vtékala voda v takovém množství, že čerpadlo nestačilo odčerpávat.
Na lodi lze nalézt osobní věci posádky, mimo jiné mobilní telefon, oblečení jídlo a další.. papř. podprsenka zablokovala sací koš čerpadla a muselo být zastaveno vyzvedávání.
Jestli se loď potopila v důsledku větru, nebo nárazem do jednoho z několika balvanů v jezeře Sniadwach- to se pravděpodobně nedá určit.
Jachta je v souladu se zákonem ve vlastnictví pojišťovny, která vyplatila škodu.
Poškozený trup je nyní v mělké vodě na bázy MSR. Na Mazurech je již mráz , mokrý laminát v mrazu rychle podléhá devastaci.
originál včetně fotek je zde http://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=1115
"Z paluby velké jachty posádka sledovala jak se jejich jachta převrací, postaví se a znovu se převrací, až nabírá vodu a už se nepostaví . "
Nemá někdo další informace o chování kajutových plachetnic s balastem ve dně ve velmi silném větru ? Do té doby než se stal malér na Mazurech jsem se domníval že se větrem , když nemají odstraněný balast , nedají převrátit. Vlnou to ano . Na jednom videu z té bouře na Mazurech bylo vidět převrácení lodě dokonce bez plachet . Neslyšeli jste o jiných případech ?
Nemá někdo další informace o chování kajutových plachetnic s balastem ve dně ve velmi silném větru ? Do té doby než se stal malér na Mazurech jsem se domníval že se větrem , když nemají odstraněný balast , nedají převrátit. Vlnou to ano . Na jednom videu z té bouře na Mazurech bylo vidět převrácení lodě dokonce bez plachet . Neslyšeli jste o jiných případech ?
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Četl jsem o tom několik článků v časopisu žagle,
většina závěrů je o tom, že mnoho jejich jachet není postavena dle pravidel a projektu. Mnozí koupí hotové laminátové skořepiny a pak to nějak dokončují individuálně.
Ta zásadní chyba bývá v tom, že tam nedají tolik balastu, jak předpokládá projekt např. jen 150kg místo 400,
někdy záměrně, aby byla rychlejší.
druhá chyba je že nevytvoří výtlačné komory. Prostě šetří, Originální projekt vždy obsahuje vnitřní vložky z laminátu, pod nimi je to zaplněné pet lahvemi a zafoukané pěnou, tvoří to dostatek objemu, aby se loď po zaplavení nepotopila.
ale oni šetří a jen vyrobí vnitřní nábytek z překližky, komory žádné. Pak to jde hned ke dnu.
Ty které byly správně konstruované, se položily na vodu, po stažení plachty se postavily, potřebovaly vypumpovat vodu.
Mnozí ale silně podceňují příchod bouřky. Je zarážející, že když pozorují její zjevný příchod, nesundají včas plachty a motor startují až už je zle a je pozdě utéci ke břehu. A vesty až úplně nakonec. Dokonce i ti co neumí plavat.
většina závěrů je o tom, že mnoho jejich jachet není postavena dle pravidel a projektu. Mnozí koupí hotové laminátové skořepiny a pak to nějak dokončují individuálně.
Ta zásadní chyba bývá v tom, že tam nedají tolik balastu, jak předpokládá projekt např. jen 150kg místo 400,
někdy záměrně, aby byla rychlejší.
druhá chyba je že nevytvoří výtlačné komory. Prostě šetří, Originální projekt vždy obsahuje vnitřní vložky z laminátu, pod nimi je to zaplněné pet lahvemi a zafoukané pěnou, tvoří to dostatek objemu, aby se loď po zaplavení nepotopila.
ale oni šetří a jen vyrobí vnitřní nábytek z překližky, komory žádné. Pak to jde hned ke dnu.
Ty které byly správně konstruované, se položily na vodu, po stažení plachty se postavily, potřebovaly vypumpovat vodu.
Mnozí ale silně podceňují příchod bouřky. Je zarážející, že když pozorují její zjevný příchod, nesundají včas plachty a motor startují až už je zle a je pozdě utéci ke břehu. A vesty až úplně nakonec. Dokonce i ti co neumí plavat.
TRIME, nevím, zda tě zajímají vlastnosti jiných plachetnic, ale řekl bych, že tě spíše zajímají vlstnosti konkrétně tvé lodě.
To co tě zajíma řeší přeci tzv. "moment curve diagram" který by měl mít výrobce lodí ke každému typu - což jistě víš. Tedy bych šel touto cestou.
Pokud nevěříš výrobci, či máš pochybnosti, můžeš si diagrav vypočítat sám, nebo alespoň kritický moment pro 90°.
Při těchto stupních by jsi měl mít takovou zálohu klopného momentu trupu, aby převýšil minimálně klopný moment vzniklý ze vztahu 30 kg x rameno = od špice štěžně k těžišti vztlaku v 90°. Velmi dobré by bylo o trochu více 35-40 až 50 kg.
Pokud se ti nechce do výpočtu, laickou kontrolu si můžeš udělat takto.
Vhodným způsobem zafixuješ loď, lanem uvázaným za špičku stěžně loď převrátíš do polohy 90° a v této chvíli by ji měl mít na laně od stěžně protitah od lodi oněch 30 kg.
Chce to mít ovšem jistotu, že tam nějaký protitah bude, jinak....
Abych zachráni situaci a nebyl ot, tak pokud by tyto diagrmy měly polské lodě na Mazurách vylepeny v kajutě, každý by věděl co se s jeho lodí stane, až to s nimi plácne o hladinu a podle toho by byl připraven konat bez překvapení a s menším stresem.
Pepa
To co tě zajíma řeší přeci tzv. "moment curve diagram" který by měl mít výrobce lodí ke každému typu - což jistě víš. Tedy bych šel touto cestou.
Pokud nevěříš výrobci, či máš pochybnosti, můžeš si diagrav vypočítat sám, nebo alespoň kritický moment pro 90°.
Při těchto stupních by jsi měl mít takovou zálohu klopného momentu trupu, aby převýšil minimálně klopný moment vzniklý ze vztahu 30 kg x rameno = od špice štěžně k těžišti vztlaku v 90°. Velmi dobré by bylo o trochu více 35-40 až 50 kg.
Pokud se ti nechce do výpočtu, laickou kontrolu si můžeš udělat takto.
Vhodným způsobem zafixuješ loď, lanem uvázaným za špičku stěžně loď převrátíš do polohy 90° a v této chvíli by ji měl mít na laně od stěžně protitah od lodi oněch 30 kg.
Chce to mít ovšem jistotu, že tam nějaký protitah bude, jinak....

Abych zachráni situaci a nebyl ot, tak pokud by tyto diagrmy měly polské lodě na Mazurách vylepeny v kajutě, každý by věděl co se s jeho lodí stane, až to s nimi plácne o hladinu a podle toho by byl připraven konat bez překvapení a s menším stresem.
Pepa
Hezká ilustrace toho testu.
Ta ploutev by ti přidala asi tak 10-12 kg.
Malá chyba může v tvém případě být v tom, že loď není podopřena v bodu těžišt výtlaku, ale v jakémsi těžišti koulení v písku
Troufnu si ale řící, že případná chyba nebude větší než 20%. Tedy těch 80kg tam máš jistých a to je velmi slušná hodnota pro takovouto loď.
Pepa

Ta ploutev by ti přidala asi tak 10-12 kg.
Malá chyba může v tvém případě být v tom, že loď není podopřena v bodu těžišt výtlaku, ale v jakémsi těžišti koulení v písku

Troufnu si ale řící, že případná chyba nebude větší než 20%. Tedy těch 80kg tam máš jistých a to je velmi slušná hodnota pro takovouto loď.
Pepa
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Taky dobrá metoda, uvažoval jsem jak to provedu, kdyby se lano utrhlo a ejhle je tu metoda.
nakláněl jsem taky moji, a šlo to hodně těžko. Jen rukama tak do 15st., ale pak už jsem musel tahat přes převod pomocí otěží grota. asi je tam toho olova víc než standart. Ten pokus není na škodu, aspoň vím co můžu čekat.
Já ji nakláněl zase z důvodu opravy vrtulky rychloměru.
nakláněl jsem taky moji, a šlo to hodně těžko. Jen rukama tak do 15st., ale pak už jsem musel tahat přes převod pomocí otěží grota. asi je tam toho olova víc než standart. Ten pokus není na škodu, aspoň vím co můžu čekat.
Já ji nakláněl zase z důvodu opravy vrtulky rychloměru.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti