orkán na mazurách

Kdo kde koho potkal, kam kdo pluje. Kdo se dlouho nehlásí.
Nehody a úspěchy, i neověřené.
ŽÁDOSTI O POMOC.
POZOR ! Tato sekce není vhodná pro žerty !!!

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » sob lis 21, 2009 9:09 pm

jaký je praktický význam těch 80 kg tahu na špici stěžně při náklonu 90° je jistě každému
zřejmé, ale pokud by přeci jenom neěkdo nevěděl.....

řekněme že geronimo má délku stěžně 7,5 m
od paty stěžně nad bod těžiště vztlaku je ještě 70 cm
celková páka 8,2 m
80 kp x 8,2m = 656 kpm
toto měření je bez posádky
v kokpitu při položení lodě budou 4 osoby
řekněme 4 x 85 kg = 340 kg
jejich společné těžiště bude 80 cm vedle těžiště vztlaku
záporný klopný moment 340 x 0,8 = 272 kpm
656-272 = 384
zbývá ještě kladných 384 kpm
ty zaručují, že se loď vzpřímí i se 4 odobami na palubě

Pokud by mněl na špici při 90° vztak 30 kg
8,2 x 30 = 246 kpm
4 osoby = - 272 kpm
jednoduchá rovnice říká, že minimálně dvě osoby musí z lodi vyskočit, aby se zárukou došlo opět ke vzpřímení lodě, jinak ji svoji vahou, dříve či později pošlou ke dnu :)

Pepa
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8583
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob lis 21, 2009 9:22 pm

A nemůžou Pepo ti 4 sednou na opačnou stranu a spolupůsobit na opačném rameni páky? :?
Lepší než skákat do vody :D
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » sob lis 21, 2009 9:41 pm

To asi můžou Libore, ale tuším, že většina se neudrží a stejně spadne do vody. Ještě jsem neměl příležitost to vyzkoušet. Tedy ani moc nemám chuť, ale určitě je dobré mít představu.
Ta delphia asi 80kg při 90stupních mít nebude, můj TES má asi 45 kg, ale ten stěžeň je vyšší - 10,6m. Takže by to mělo asi vyjít s rezervou do plusu.
Ta zkouška je dobrá, hlavně když je loď z druhé ruky. Abysme nezažili ten stav "hříbek" jak tomu hezky říkají poláci.
Potkal jsem jednou TES 660, který neměl pod podlahou nic, tedy jen ploutev asi 80kg. Ta by ukázala ploutev asi ochotně. A pak......
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8583
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob lis 21, 2009 9:51 pm

Já jsem balast ještě přidával a asi ještě trochu olova dám, jen co ho seženu.
Zkoušku asi v létě taky udělám. Počítám, že víc jak 30kg u prázdné lodi tam nebude...
Rozdíl bude asi prázdná loď a plně naložená na dovolenou.... :?
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » sob lis 21, 2009 10:06 pm

Trochu se obávám těch zásob na dovolenou, je mi jasné, že se toho spousta asi vysype a zhorší ten stav. Takže všichni hezky do vody a doufat že se vrátí nahoru. Viděl jsem video, jak se dva pověsí na ploutev aby tomu pomohli a další přes lana tahají přes bok.
Zpočátku jsem byl překvapený, že mám loď těžší než je projekt (asi menší rychlost), horší na silnici,
Ale nyní to vidím jako plus.
Až později jsem se dověděl od výrobce, že je tam 450kg olova + ploutev 120kg. Standart je asi o 140 kg méně.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » sob lis 21, 2009 10:14 pm

Libore i to je možné, na okruhových plachetnicích to posádky někdy dělají, přelezou na ploutev a pomáhají ji takto vzpřímit se. Například u fireboola která celý váží cca80 kg je tento akrbatický výkon odůvodněný a bude rozhodně účinný.Já ale podvědomě inklinuji k větším lodím a tam si to nedovedu dost dobře představit. Nehledě na to, že u větších lodí těch 80 kg na páce cca 1m bude opravdu jen vyjímečně rozhodujících.
Možná obrázek napoví více. :)
Pepa
Obrázek
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » sob lis 21, 2009 10:31 pm

Polaci nekdy montuji na vrchol stezne plovaky. Na takove pace udela kazdy litr sve. Co pamatuju, po nejakem nestesti a Anglii soud zakazal prodavat polskou Bez v kategorii C. Nevyhovovalo par veci , tak vyrobce odstranil vady a doplnil plovak na stezen. To bylo poprve , co jsem to videl. On to neni az tak spatny napad, lod lehka na kylu doplnena plovakem na druhem konci, navic je to tak osklive - az je to hezke . Nebo naopak ? :? Co se mi ale nepozdava je tvar plovaku. Vsechny, co jsem videl byly placate, cockovite. Chapu, ze je to kvuli obtekani vzduchu ... ale cim vic se lod za silneho vetru nakloni, tim vetsi plochu plovaku vystavuje vetru v nejnevhodnejsim miste. Si rikam, jestli to pak neni spis na obtiz.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8583
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob lis 21, 2009 10:34 pm

Máš samozřejmě pravdu Pepo, navíc obrázek je jasný.
Při 90 už není co řešit.
Podvědomě jsem nechtěl připustit takovou situaci, tzn, že posádka vyvažuje už daleko při menším náklonu.
Docela zajímavé poměry by mohli být řekněme při 45.. ;)
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » sob lis 21, 2009 10:41 pm

Pepa píše:TRIME, nevím, zda tě zajímají vlastnosti jiných plachetnic, ale řekl bych, že tě spíše zajímají vlastnosti konkrétně tvé lodě.

Jasně zajímá mě moje loď . Ta Laguna je ale hodně podobná . Velikostí typem , stářím . Jestli tedy nespadla do kategorie "koupím šlupky , zátěž nedám" .
Moje kajutovka má podle certifikátu a fotek při 90st. náklonu , na konci stěžně tah 80 kg. Ta Laguna teoreticky nebude mít o mnoho méně. A přesto se převracela .

Jestli není problém v dynamice . Ty výše popisované praktiky jsou statické . Pomalu se snažíme naklonit loď atd... . Co když foukne 120 km poryv , boční plocha lodi je velká , při náklonu se na dnešních lodí se širokou zádí plocha zvětší .V počátku zátěž klade nejmenší odpor . Extrémní poryv dá již z počátku lodi vysokou rychlost převracení . Tím hmota zátěže získá energii. Bort lodi se zaryje do vody a setrvačností zátěže se přetočí loď .

??
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 456
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » sob lis 21, 2009 10:55 pm

dalak píše:a doplnil plovak na stezen.

Nějak bych se obával té plochy plováku a páky stěžně . I toho že to tam z nějakého důvodu nebude a zrovna na potvoru 1x za 30 let nastane situace kdy by byl dobrý.

Napadlo mě , zda by nebylo praktické nainstalovat na vrchol stěžně kladičku a od uchycení sálinků vést do kladky a zpět k uchycení sálinků lanko zajištěné karabinkou. . Tím by bylo možno i na převrácené lodi přitáhnou k vrcholu stěžně , fendry , vestu a pod.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: orkán na mazurách

Příspěvekod david » sob lis 21, 2009 11:46 pm

z obrázku taky hezky vyplývá co se stane, když nejde o 90°, ale stěžeň jde dál až do vody. Do dna tlačí vítr a podporuje klopný momet, dále bočním pohybem lodi po větru začne na stěžeň a plachty ( pokud jsou vytažené ) působit odpor vody a tím se dál přetáčí loď. váhové těžiště se začne posouvat nad těžiště výtlaku, a to poměrně rychle vlivem tvaru nástavby. počítám žě při takových 12O° - 135° se loď nebude mít snahu nějak rychle stavět zpět. je to sice vejce postavené na špičku, ale pokud má plachty, ty to ještě zhorší - budou fungovat jako tlumič proti otáčení zpět. tohle by dobře vysvětlilo nejen mazurské průsery

tak to vidí kamnář ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host