Rada k opravě rozděleného laminátu
Moderátoři: Pepa, david, vilma
Rada k opravě rozděleného laminátu
Koupil jsem starší kaj.plachetnici a na střeše kajuty je prasklina kterou zatéká do laminátu. Uvnitř laminátu se rozdělili vlakna a je tam zatekla voda.
Mám představu,že místo(asi 30x30 cm) opravím navrtáním dírek zeshora, vysaju vodu vysavačem,necham vyschnout a pak do direk natlačím stříkačkou epixid.lepidlo. Další a pracnější způsob je vyříznout horní oddělenou vrstvu,nechat vyschnout a pak olaminovat.
Pokud jste už někdo podobnou opravu dělal,zkuste mi poradit jak tohle opravit.
Mám představu,že místo(asi 30x30 cm) opravím navrtáním dírek zeshora, vysaju vodu vysavačem,necham vyschnout a pak do direk natlačím stříkačkou epixid.lepidlo. Další a pracnější způsob je vyříznout horní oddělenou vrstvu,nechat vyschnout a pak olaminovat.
Pokud jste už někdo podobnou opravu dělal,zkuste mi poradit jak tohle opravit.
- Marty
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Kontaktovat uživatele:
Pro Karaka: především je nutné zjistit z jakého laminátu je loď vyrobena. Nelze s úspěchem kombinovat epoxid na polyester. Někdo to sice používá, ale nedoporučuji to. Tovární lodě se většinou vyrábějí do formy za použití polyesterových pryskyřic. Dřevolaminátové lodě, tedy dřevěné a následně olaminované jsou povětšinou provedeny epoxidovou pryskyřicí.
Jinak postup který zde již Baharis popisoval je správný, zejména v amatérských podmínkách.
Ještě jedna důležitá věc je následná povrchová úprava opraveného místa. Laminát je nutné uzavřít aby do něj nevnikala vlhkost. Zde je možno použít buď klasický topcoat, nebo topcoatovou barvu.
Hodně zdaru
Jinak postup který zde již Baharis popisoval je správný, zejména v amatérských podmínkách.
Ještě jedna důležitá věc je následná povrchová úprava opraveného místa. Laminát je nutné uzavřít aby do něj nevnikala vlhkost. Zde je možno použít buď klasický topcoat, nebo topcoatovou barvu.
Hodně zdaru
Marty píše:Pro Karaka: především je nutné zjistit z jakého laminátu je loď vyrobena. Nelze s úspěchem kombinovat epoxid na polyester. Někdo to sice používá, ale nedoporučuji to. Tovární lodě se většinou vyrábějí do formy za použití polyesterových pryskyřic. Dřevolaminátové lodě, tedy dřevěné a následně olaminované jsou povětšinou provedeny epoxidovou pryskyřicí.
Jinak postup který zde již Baharis popisoval je správný, zejména v amatérských podmínkách.
Ještě jedna důležitá věc je následná povrchová úprava opraveného místa. Laminát je nutné uzavřít aby do něj nevnikala vlhkost. Zde je možno použít buď klasický topcoat, nebo topcoatovou barvu.
Hodně zdaru
Lod je celolaminatova, tov.vyroba Francie. Jak se pozna typ laminatu? Mohl by jsi doporucit konkretni vyrobky na opravu laminatu i s ohledem na cenu a ktere jsou bezne ke koupi u nas?
Vubec nevim co je za barvu topcoat, myslel jsem ze misto natru nejakou polyuretanovou barvou na lode.Mas zkusenosti s nejakou vhodnou barvou?
- Marty
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Kontaktovat uživatele:
Pro Karaka: pokud jsem zjistil dobře, tak ta loď je polyester. Navrhuji použít např. pryskyřici Palatal U 541 TV-3 H od fy. Skolil kompozit, a topcoat od stejné firmy. nebo levnější varianta na uzavření laminátu (povrchovou úpravu opraveného místa) speciální alkydovou barvu UNICA base A od fy. Tikkurila.
Můžeš samozřejmě použít i polyuretan, je to lepší, ale dražší a náročnější na schnutí.
Pokud buděš potřebovat, rád ti poradím kde materiál sehnat i v malém odváženém množství.
Na překytování budeš potřebovat ještě další drobnosti.
Můžeš samozřejmě použít i polyuretan, je to lepší, ale dražší a náročnější na schnutí.
Pokud buděš potřebovat, rád ti poradím kde materiál sehnat i v malém odváženém množství.
Na překytování budeš potřebovat ještě další drobnosti.
Marty píše:Pro Karaka: pokud jsem zjistil dobře, tak ta loď je polyester. Navrhuji použít např. pryskyřici Palatal U 541 TV-3 H od fy. Skolil kompozit, a topcoat od stejné firmy. nebo levnější varianta na uzavření laminátu (povrchovou úpravu opraveného místa) speciální alkydovou barvu UNICA base A od fy. Tikkurila.
Můžeš samozřejmě použít i polyuretan, je to lepší, ale dražší a náročnější na schnutí.
Pokud buděš potřebovat, rád ti poradím kde materiál sehnat i v malém odváženém množství.
Na překytování budeš potřebovat ještě další drobnosti.
Kde jsi zjistil o lodi,ja nikde nic nenasel.
Videl jsem, ze se profes. laminujes. Nemam predstavu kolik stoji ten Palatal a kolik ho musim odebrat. Dival jsem se na havel-composites, tam je i možnost odebrat male mnozstvi. Pokud by jsi mel moznost dodat vase pripravky tak to uvitam.
Ohledne uzaviraci barvy nekdo doporucoval polyuretan AXAPUR (asi 2056), mam moznost vytapene garaze. Mas o ni nejake info? Budu natirat celou palubu.
Opravovat to budu na podzim, nejdriv poskozeni otevru a pak bych poslal foto, jak to vypada uvnitr.
- Marty
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: ned bře 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Kontaktovat uživatele:
Pro Karaka:zjistil jsem pouze na internetu prostřednictvím nějakého francouzského bazaru u jiné lodi typu JAKA dle popisu , který tam byl uveřejněn že se jedná o plyester. Já bych se tomu přikláněl, že to tak bude. Skutečně drtivá většina továrních "kelímků" se vyrábí z polyesteru.
Pokud budeš dělat celkový nátěr paluby polyuretanem, je nutné dodržovat přdepsanou teplotu při schnutí a další techn. postupy, ale výsledek bývá dobrý.
Opravené místo je ale žádoucí stejně uzavřít. viz. příspěvek výše. Materiál v menším množství ti mohu zajistit viz.: http://www.storm-multihull.eu/molo.htm
Pokud budeš dělat celkový nátěr paluby polyuretanem, je nutné dodržovat přdepsanou teplotu při schnutí a další techn. postupy, ale výsledek bývá dobrý.
Opravené místo je ale žádoucí stejně uzavřít. viz. příspěvek výše. Materiál v menším množství ti mohu zajistit viz.: http://www.storm-multihull.eu/molo.htm
Pridavam foto slozeni laminatu.
Vrchni vrstva ja laminat, uvnitr je neco jako skelna pena (nasaka vodou), spodni vrstva je opet laminat. Vzorek je ze strechy kajuty, v nekterych mistech je pena asi 1,5 cm tlusta a napr. u vzpery nebo vylezu pena chybi a je tam jen spojeny laminat.
Je to normalni slozeni a konstrukce strechy kajuty? Pena slouzi jako tepelna izolace?
Vrchni vrstva ja laminat, uvnitr je neco jako skelna pena (nasaka vodou), spodni vrstva je opet laminat. Vzorek je ze strechy kajuty, v nekterych mistech je pena asi 1,5 cm tlusta a napr. u vzpery nebo vylezu pena chybi a je tam jen spojeny laminat.
Je to normalni slozeni a konstrukce strechy kajuty? Pena slouzi jako tepelna izolace?
Nejde mi vlozit ani podle navodu.
Tak jsem ho dal sem
http://karak.rajce.idnes.cz/Plocha/#image.jpg
doplnil jsem.. smike
A co třeba takhle
To je přesně podle návodu.
Nahráno na IMAGESHACK
Zdravím, alffa
...........
Po kliknutí se obrázek zobrazí v plnné velikosti.
Tak jsem ho dal sem
http://karak.rajce.idnes.cz/Plocha/#image.jpg

doplnil jsem.. smike
A co třeba takhle

Nahráno na IMAGESHACK

Zdravím, alffa

...........

Po kliknutí se obrázek zobrazí v plnné velikosti.
Doplňuji jak jsem opravil poškození-možná se to bude někomu hodit. Nejednalo se o rozdělený laminát, jak jsem si původně myslel, ale část střechy je ze sendviče a uvnitř byla zateklá voda.
Do vrchniho laminatu jsem vyvrtal ze shora diry asi 12 mm asi po 5cm na cele poškozené místo (asi 50x50cm-byla tam zateklá voda). Uvnitř byla polyuretan. pěna nasáklá vodou. Z děr jsem postupně vysával vodu vysavačem, pak ze spodu zahříval, aby se postupně sendvič vysušil (celkem asi 3 týdny).
Po vyschnutí jsem díry vyplnil tekutou pryskyřicí a uzavřel gelcoatem. Místo jsem pak natřel barvou Axapur U2070.
Material na opravu jsem koupil od Martyho ( z tohoto fora) a tímto mu ještě děkuji za užitečné rady a navody k opravě.
Pokud by měl někdo dotazy na opravu, rád je zodpovím.
Do vrchniho laminatu jsem vyvrtal ze shora diry asi 12 mm asi po 5cm na cele poškozené místo (asi 50x50cm-byla tam zateklá voda). Uvnitř byla polyuretan. pěna nasáklá vodou. Z děr jsem postupně vysával vodu vysavačem, pak ze spodu zahříval, aby se postupně sendvič vysušil (celkem asi 3 týdny).
Po vyschnutí jsem díry vyplnil tekutou pryskyřicí a uzavřel gelcoatem. Místo jsem pak natřel barvou Axapur U2070.
Material na opravu jsem koupil od Martyho ( z tohoto fora) a tímto mu ještě děkuji za užitečné rady a navody k opravě.
Pokud by měl někdo dotazy na opravu, rád je zodpovím.
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Můžu se taky přidat s prosbou o radu? Dnes jsem chtěl opravit nátěr zrcadla u mého motoráku a v místě, kde prochází hřídel kormidla byla prasklina v barvě a vytékal z ní rez. Chtěl jsem to proškrábnout abych zjistil co tam je a nakonec to dopadlo tak, že jsem ze zrcadla sloupl laminátový flek o velikosti asi 30x50cm. Někdo přede mnou to místo asi opravoval a zřejmě špatně. Trubka která je zalaminovaná jako pouzdro pro hřídel kormidla je rezatá až hrůza. Na spodní vrstvě laminátu která zůstala na lodi jsou vidět šedé fleky - asi neodstraněné zbytky nátěrů. Teď co s tím? Nejraději bych celé kormidlo odstranil a vše udělal z nerezu nové a znovu kloudně zalaminovat, ale napadá mě - jak drží laminát na nerezu? Bude to dostatečně utěsněné aby se mi tam časem zase nedostala voda? Je to stará konstrukce - olaminovaná překližka či co a další podobný problém už by asi znamenalo celé zrcadlo nové. Už teď budu muset udělat drobnou opravu dřeva, ale není to moc, tak to ještě pujde. Nebo myslíte jenom to odrezit - něčím natřít a zalaminovat? To je asi blbost že?
[img][img]http://img10.imageshack.us/img10/4045/p1030071y.th.jpg[/img][/img]
[img][img]http://img10.imageshack.us/img10/4045/p1030071y.th.jpg[/img][/img]
A co to udělat jako přiznanou trubku… kdyby ta trubka byla z nerezu mohlo by to i slušně vypadat.
Současnou trubku vyndat, pod ní v překližce zvětšit tu půlkulatou drážku, přelaminovat, přetmelit a natřít.
Pak vložit trubku, ve spodním konci s navařenými packami s otvorem pro šroub (místo třmenu, který tam máš teď) .
A jeden na každé straně by mohl stačit (popřípadě dva nad sebou). Třmen by možná musel zůstat, záleží zda by
trubka šla prostrčit z venkovní strany do lodě.V místě kde prochází trubka zrcadlem ji utěsnit tmelem.
Výsledkem by byl stejný pohled jako je teď na fotce, jen na pěknou nerez trubku.
Jako druhá varianta mě napadlo tu trubku celou posunout vpřed tak aby prošla kýlem,
ale tam pravděpodobně není dost místa u vrtule a byl by to asi podstatně větší zásah do ovládání v horní části..
Současnou trubku vyndat, pod ní v překližce zvětšit tu půlkulatou drážku, přelaminovat, přetmelit a natřít.
Pak vložit trubku, ve spodním konci s navařenými packami s otvorem pro šroub (místo třmenu, který tam máš teď) .
A jeden na každé straně by mohl stačit (popřípadě dva nad sebou). Třmen by možná musel zůstat, záleží zda by
trubka šla prostrčit z venkovní strany do lodě.V místě kde prochází trubka zrcadlem ji utěsnit tmelem.
Výsledkem by byl stejný pohled jako je teď na fotce, jen na pěknou nerez trubku.
Jako druhá varianta mě napadlo tu trubku celou posunout vpřed tak aby prošla kýlem,
ale tam pravděpodobně není dost místa u vrtule a byl by to asi podstatně větší zásah do ovládání v horní části..
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem to asi vyřešil. Dnes jsem to vykuchal ven a větší prasečinu jsem neviděl. Kdo tohle dělal?!! Ten třmen přes tu trubku je z hliníku - a už se rozsejpá, navíc je to důkladně omatlané obyč silikonem - ten k železu taky nesmí - prostě hrůza. Naštěstí dřevo je suché - pouze hrany se začínají rozkližovat - takže to slepím a stáhnu svěrkama. Dnes jsem nakoupil nerez a vyrobím to celé z nerezu a domluvil jsem se tu s jednou firmou, která se zabývá laminováním, že mi to zalaminují a natáhnou gelem. K tomu nerezu to prý dokážou přilepit tak aby to bylo těsné, takže na mě pak už zbyde jen povrchová úprava a stím si snad poradím, takže teď budu chvilku svářet a leštit a vpondělí to jde na laminát a pak už snad budu moct v dohledné době zase vyrazit. V té firmě mi řekli, že to bylo špatně obroušené, že se lamináty nespojily - což je jasně vidět. Hold všechno chce svoje a tak radši některé věci nechám profíkům
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Normální silikon obsahuje acetát či co a to působi na železo jako kyselina. Jde použít Neutrální silikon který nezpůsobuje korozi nebo specielní tmely které nereagují s kovy. Výborné tmely vyrábí Sika, ale je potřeba vždy pročíst technické listy jestli se hodí.Ten neutrální zase není odolný proti plísni. Můj osobní názor je ten, že silikon je jen nouzovka pro případy kdy není možné použít jiné těsnění. Samozřejmě není silikon jako silikon. Bráním se aby mi to používali na stavbách pokud to není nutné a na lodi abyčejný silikon podle mě už vůbec nemá co dělat. V dnešní době se třeba klempíři snaží používat silikon místo letování a to mě vždycky může vzít prcek i když mi tvrdí jak mají kvalitní - je to podle mě fušeřina. když to jde sletovat, tak to má být sletované. Když má být guma nebo jiné těsnění tak použít to. Silikon sice usnadňuje montáž čehokoliv, ale pokud není zvolen správný, tak se to vrátí dvojnásob.Pokud je použit na vymezení spár, tak proč ne- pokud nebude způsobovat korozi. V mém případě je mi to jasné - silikonem to bylo hotové za dvě minuty, pryskyřicí by si s tím hrál třeba dva dny, ale teď bych to nemusel předělávat.
Pokud jsem se dopustil nějaké nepřesnosti, tak mě omluvte, ale myslím že je to tak
Pokud jsem se dopustil nějaké nepřesnosti, tak mě omluvte, ale myslím že je to tak
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Ten nerez je rozhodně dobrá volba , jen k tomu leštění . Dle mých zkušeností s nerezem a lepením je naopak velice dobré aby byl nerez v místě lepení povrchově zdrsněn . Leštit jen to co bude vidět , a naopak to co budeš lepit a následně olaminovávat zdrsnit , klidně i hodně nahrubo . Rozdíl v pevnosti spoje je značný .
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti