Stavba dřevěné plachetnice

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 18, 2007 12:04 am

Držím ti palce a samozrejme som ťa automaticky prijal medzi Mohykánov.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » stř úno 21, 2007 10:22 pm

Pokud by jse někdo sháněl skutečně kvalitní lepidla, zdá se, že tato firma je má. Jsou sice určena pro leteckou výrobu, ale namahání stěžně, ráhna či kormidla je mnohdy vyšší než dřevěných leteckých konstrukcí.
Vaší pozornosti bych doporučil například
Výceúčelový, pomalu vytvrzovací epoxidový systém Araldit 2011
zpracovatelnost 90 min
pevnost lepu po 7 hod 1N
50% pevnost lepu po 10 hod
konečné vytvrzení po 100 hod
konečná pevnost lepu 27 N/1 mm2
provozní teplota lepu 55 - 80 st C
možná tloušťka spáry 0 - 1 mm
prodejce
http://www.skolil.cz/
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte bře 06, 2007 5:35 pm

Ahoj Pepo,
Vidím že o tom hovoříš fundovaně. Nemáš prosím Tě, někde obecný vzorec na výpočet
těžiště plochy plachet a těžiště laterátu? Pokud možno s komentářem pro blby?

Řeším podobný problém. Jen s tím rozdílem že chci přidat přední plachty, na pomocný čeln (možná pevný, ještě nevím). (trochu problém s kotevním výložníkem)
S kýlem a ploutví už hýbat nemohu. Tudíž stěžeň do zadu. To je jasné. Jen to potřebuji vypočítat.
Tu knížku kde to bylo, jsem ale buď zazdil, nebo jsem o ní přišel (výpůjčka?).

Pokud by jsi měl chuť něco napsat, byl bych Ti zauzlován, alffa


Pepa píše:ahoj alffa.
Bohužel to není otázka je jednoho obecného vzorečku. Trochu výpočtu, trochu kreslení a trochu vektory. Nic světaborného, ale postup to chce. Něco načmárám, ale dám to sem až tak v sobotu navečer, mám hoňku. :lol:


Ahoj Pepo,
Nechci nijak tlačit na pilu (stejně by to nepomohlo). Chci se jen trochu připomenout.
Ten výpočet je dost podstatný, pro další postup a jaro už mlátí na dveře.
Mohl bys napsat něco, co bych pochopil i já? Jistě by to ocenili i jiní.
Předem dík, :wink: alffa
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » stř bře 07, 2007 11:11 am

To: Allfa
Omlouvám se, ale nemám skenr a bez něj to dost dobře není možné. budu mít nový v sobotu, tak se do toho pře víkend pustím.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Re: Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod alffa » sob bře 24, 2007 6:16 pm

nemo píše:Za hranicemi, konkrétně v námořních vodách se musí každá loď s trupem nad 2,5 metru přihlásit na kapitanátě a zaplatit poplatky. Současně je nutné předložit doklad o technické způsobilosti plavidla a kapitánský průkaz. Právě proto jsem začal se stavbou lodě 2,46m. S tou můžu bez omezení všude (kde bude klidná hladina) a později se uvidí.
Roman

Zřejmě si pleteš zahraničí s HR.
Ještě předloni to měli do 3m. Než to postavíš (2,50m), tak už to bude jen do 1,50m. Napřezrok už tam budeš platit i z nafukovací madrace. :lol:
Lépe se HR vyhnout. V ostatním zahraničí takový buzeranti, křížený s lapkama nejsou. :!:
alffa :wink:
P.S.
Je to škoda. Jinak je tam moc krásně.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » sob bře 24, 2007 8:01 pm

To Alfa - Vzplál jsi hněvem spravedlivých, ale nemo za to nemůže :D :D
To nemo - jak jsi na tom s tím přerostlým modelem. Platí naše účast na křtu? :D
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 24, 2007 8:02 pm

2,5 metrová plachetnica, to je skoro už ako tá nafukovačka. :D Ako skúšobná stavba to nie je zlé. A tiež ju využiješ ak si rybár. Ale inak len ako plážová loďka vhodná pre plavbu na dohlad od pláže. Aj pri plavbe do susednej zátoky s ňou môžeš mať problém vrátiť sa ak sa zhorší počasie. A to sa vie zmeniť dosť rýchlo. Ani motorček ti nemusí pomôcť, závisí ako je schopná plávať vo vetre a vlnách. Kamarád si stavia tiež takúto malú plachetničku a naozaj je velmi pekná. Ale aby si od nej neočkával príliš vela. S tým poplatkom v HR sa vôbec netráp, je to v podstate zanedbatelné a postav si loď s ktorou si užiješ príjemný jachting aj v sviežom vetre.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 24, 2007 11:09 pm

Keď vieš čo chceš s tou loďkou robiť a čo od nej očakávať, tak som presvedčený, že si ju užiješ. Ale treba byť opatrný. Roky jazdím do dalmácie a vždy ma to more prekvapí a ukáže mi zdvihnutý prst. Pred dvomi rokmi som bol v Grebaštickej zátoke, je to kúsok pod Šibenikom. Na gumáku som vyrazil smerom k ostrovu Zlarin. Sú tam také malé ostrovčeky z peknými kamennými plážami a perfektné kúpanie. Bolo takmer bezvetrie, ideálna hladina na jazdu v sklze, teplúčko, proste super ideál. Keď som sa vracal poobede speť, už trochu pofukovalo, ale nič moc, stále sa dalo bez problémov jazdiť v sklze, teda vlny minimálne. Ale ako som sa priblížil k vjazdu do grebaštickej zátoky, tak tam boli také vlny, že mi zmrzla krv v žilách. Na 2,5 m lodke by som asi dobrovolne vyskočil z lode. :) Ťažko odhadnúť výšku vĺn, najme keď sedíš na úrovni hladiny, ale aby som vykreslil presne situáciu, tak sa pri mne pristavili 2 velké motoráky, 9-10 metrové, a pýtali sa či nepotrebujem pomoc. Frajersky som zdvihol palec, akože všetko je OK, prekonal som strach a vyťal som motoru skoro plný. A surfujúc na vlnách som sa valil šialenou rýchlosťou do zátoky. Ale keby som bol na 2,5 m lodke, tak by som im tam do tej jachty hupol a mohol som sa povoziť na peknej lodi. :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 24, 2007 11:48 pm

Ešte som chcel k tomu epoxidu 1200, dnes je to 371, v technickom liste píšu, že hrúbka nemá byť menšia ako 0,1mm. Vyslovene upozorňujú na to, že sa nemá spoj stlčať vysokým tlakom aby vrstva lepidla nebola menšia ako 0,1 mm. Ja si myslím, že je to dobré lepidlo, treba sa len naučiť zahusťovať ho tak, aby nevytekalo zo špár. A potom je pre naše amatérske nepresnosti pri opracovaní dreva ideálne. Najme ak lepené plochy predtým napenetruješ. Používam aj lepidlá zwaluv, ale len tam kde to nie je vidieť. To napenenie je totiž esteticky neprijatelné. Jeho največšia výhoda je, že sa dá s ním robiť aj pri nízkych teplotách.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 97
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod Nemo » úte črc 17, 2007 10:55 pm

ficcus píše:Ahoj námořníci, před pár lety jsem začal na charterovkách a myslel si, ?e nic "lep?ího" není. Jachting je fajn, co? tady v?ichni víte :) Jediný problém mám s časem. Podělit dovolenou mezi rodinu a koníčky (bohu?el časově náročné) je skorem nemo?né. 2 nebo 3 týdny na lodi a víc ani ?uk. I tak je to zázrak. Zbytek roku su?ím nudli. A tak ře?ím problém. Chci plachetnici, kterou bez problémů utáhnu za autem. Ploutvokýlovou. Hezkou. Neobyčejnou. Dokonalou. Rychlou. Bezpečnou. ........ Levnou :D Je to nemo?né? Prostě rodinnou loďku na které budu moci trávit víkendy na přehradách, řekách, kanálech, pobře?ních vodách, ... A dovolené také.
A tak nějak mi vychází, ?e bych si jí rád postavil. Jsem zručný (cítíte ten smrad?), prostory mám, kutilské vybavení a zázemí truhlárny také. Je my?lenka stavby dřevěné 6-7m plachetnice (lomená ?arpie z gabonové překli?ky, dřevěné kulatiny, gafové a kutrové oplachtění = nostalgie:-), v dne?ní době laminátu, dobrá? Dne?ní lepidla, tmely, laky atd. jsou přeci na takové "úrovni", ?e konstrukční lepený spoj dřeva je ok. Dle mého bude i bytelněj?í ne? homemade laminát. Dobrá my?lenka nebo zpátečnická? Jináč musím dodat, ?e toto fórum je asi jediné na čr netu, kde se něco děje :wink:

Ahoj Ficcusi,
máš stejnou představu jako já. Zázemí nemám, nejsem ani zámožný. Lodě miluju už od předškolního věku. Nevím čím to je, možná (existuje-li to), jsem s nimi měl něco společného v minulém životě. Kdo ví? Už nejsem nejmladší a teprve vloni se mi podařilo vše zařídit tak, že jsem si vyprojektoval a začal stavět svojí první a zatím nejmenší lodičku. Je na www.dinghy.cz sice v rozpracovaném stavu, ale to jen tak pro představu. Moje opravdová představa je loď kolem 8 metrů, nejlépe celodřevěná. I když je to zastaralé, moc se mi líbí klinkerová obšívka. Na Teak mít nebudu, ale z mahagonu by se to dalo zvládnout. Je 5x levnější. Také je pravdou, že překližka je pevnější, ale není to to pravé ořechové klasické a krásné. Abych o tom jen nesnil, koupil jsem relativně levný rekreační pozemek, kde chci postavit chatu s velkou garáží. Pokud se mi podaří na to dát peníze dohromady, chci tam postavit loď svých snů. A protože mně baví ty lodě projektovat, asi to nebude loď jedinná. Z vlastní zkušenosti vím, že nejjednodušší tvar trupu je s rovným kýlem a z překližky, tedy s rozvinutelným tvarem. Takový trup lze postavit poměrně snadno a rychle. No ale to bych si neužil. Tak i ta moje malá dinghy má prošlup a ty další ho budou mít taky.
Proč o tom všem píšu? Jsi zručný, zázemí máš, nářadí taky. To je 50% předpoklad, že budeš úspěšný. Těch druhých 50% je správné rozhodnutí o výběru typu lodě. Stavět loď svépomocí v amatérských podmínkách se vyplatí jen když si vybereš něco vyjímečného, atypického, žádnou běžnou lodní třídu, protože tu můžeš koupit (ať již starší a levnější, nebo novou) a bez starostí, bez práce a času, který můžeš věnovat jiným užitečným věcem života. Projdi si webové stránky, do vyhledávače si zadej v angličtině například: construct dinghy, design yacht, manufactured boats a jiná různá hesla týkající se lodí a plachetnic. Vyjede Ti tolik stránek, že to budeš studovat několik dní, ale věř mi, vyplatí se to. Najdeš tolik inspirace, že Ti z toho půjde hlava kolem. Nespěchej. Všechno chce čas. Po nějaké době, zpravidla po několika dnech, si začneš uvědomovat, co všechno bys mohl ve svých podmínkách postavit, co všechno existuje a co z toho se Ti líbí. Pak už záleží jen na Tobě, zda autora vyhlédnutého designu oslovíš a koupíš od něho stavební výkresy, anebo si vyprojektuješ vlastní loď na základě mnoha rozličných inspirací. Pokud se rozhodneš vytvořit svůj vlastní projekt, není na škodu si nejprve v nějakém měřítku zhotovit malý model. Na něm lze za pár stovek ověřit řadu informací, které Ti nikdo neposkytne, protože se jedná o prototyp. Krom toho fyzicky uvidíš jeho skutečný (byť zmenšený) vzhled a proporcionální poměry. Můžeš ho dát na vodu a poznat, jak se bude chovat, když ho uvedeš do pohybu. Můžeš si na něm experimentovat různé druhy obšívky, barev, vzhledových doplňků a podobně. Ať už se rozhodneš jakkoliv, držíme Ti všichni na tomto webu palce!
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 97
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » úte črc 17, 2007 11:11 pm

Pepa píše:To Alfa - Vzplál jsi hněvem spravedlivých, ale nemo za to nemůže :D :D
To nemo - jak jsi na tom s tím přerostlým modelem. Platí naše účast na křtu? :D

Účast na křtu samozřejmě platí. Trup mám hotový a čekám na vhodné klima pro laminátování. Rozhodl jsem se ho z venčí olaminátovat jednou max. dvěma vrstvami laminátu. Protože se laminát při vytvrzování zahřívá a smršťuje o 1 až 15% (údaj z literatury), pro jeho nejmenší smršťování se doporučuje teplota při zpracování kolem 20 st.C a pokud možno suché ovzduší. Posledních 14 dní na takové počasí čekám. Dinghy jsem v garáži zavěsil na popruhy pod stropem a pod ní už chystám negativní formu tentokrát pro loďku z Polypropylénu namísto překližky. Dokončuji negativní kopyto a pokud se počasí neumoudří, bude tahle PP loďka (o 30 cm delší) hotová dřív, než ta první dinghy. Odpadá tu zdlouhavé lepení dřeva a překližky. Po přesném vytvarování a spasování dílů se vše svaří horkovzdušnou pistolí, pak se přidá svářecí "drát" z téhož materiálu a je hotovo. Žádné nátěry, žádné vytvrzování, hned na vodu.
Ta první dinghy jakoby žárlila a občas mne uhodí bortem do hlavy. Asi za to, že věnuji pozornost jiné. Anebo že bych si za to mohl já sám?
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 97
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » úte črc 17, 2007 11:23 pm

Pepa píše:Pokud by jse někdo sháněl skutečně kvalitní lepidla, zdá se, že tato firma je má. Jsou sice určena pro leteckou výrobu, ale namahání stěžně, ráhna či kormidla je mnohdy vyšší než dřevěných leteckých konstrukcí.
Vaší pozornosti bych doporučil například
Výceúčelový, pomalu vytvrzovací epoxidový systém Araldit 2011
zpracovatelnost 90 min
pevnost lepu po 7 hod 1N
50% pevnost lepu po 10 hod
konečné vytvrzení po 100 hod
konečná pevnost lepu 27 N/1 mm2
provozní teplota lepu 55 - 80 st C
možná tloušťka spáry 0 - 1 mm
prodejce
http://www.skolil.cz/

Já jsem taky sháněl informace o epoxydech a přiznám se dost mně to vyčerpávalo, vypadalo to, že pátrání nemá konce. Nakonec jsem narazil na firmu:
5M s.r.o. Kunovice areál LET, tel. 572 433 711, 603 434 828 a na jejich epoxydovou pryskyřici LETOXIT PR 129 (odolná proti UV záření), PR 100 (kterou jsem nakonec zakoupil), PR 102, PR 122. K tomu nabízejí tvrdidlo LETOXIT M 400 nebo M 420.
Stavějí z toho taky letadla a má se jednat o velmi pevný a houževnatý epoxydový laminát. Objednal jsem si na dobírku a kurýrem obdržel po nějaké době (nejsou moc rychlí). K 5 kg pryskyřice jsem obdržel 3 kg tvrdidla. Obojí je velmi řídké a má mít velmi dobré zpracovatelské vlastnosti. Tuším, že mají stránky www.5M.cz
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte črc 17, 2007 11:25 pm

Romane, nechcem ti kaziť náladu, ale kvalitný mahagon asi nezoženieš. Ten pravý je totiž Kubánsky alebo Honduraský. Ostatné mahagóny okrem farby nedosahujú žiadnych mimoriadnych kvalít. Za ten dlhý čas čo sa zaoberám myšlienkou stavať loď a aj dnes keď ju staviam som došiel k záveru, že najlepšie drevá nám rastú pod nosom.
1. Dub, pevný, pružný, vode odolný, lahko sa opracováva a lahko sa lepí.
2. Smrek, lahké drevo a pritom mimoriadne pružné, tiež sa lahko opracúva a lahko sa lepí.
3. Modřín, borovica a agát sú ďalšie vynikajúce drevá na stavbu lode.
Výhodou týchto drevín je, že sú lahko dostupné a dá sa zohnať špičková kvalita.
Ešte k tomu Teakovému drevu, ono nie je až tak drahé ak kúpiš gulatinu a dáš si spraviť 1x porez. Cena pokial si pametám je tam asi 60000 za kubík. Problém tohoto dreva je, že je hodne mastné a preto sa zle lepí epoxidmi. Skúsenosti s tým asi nikto nemá, a ak sa lepí na palubu tak tmelmi. Chcelo by to spraviť vzorky a záťažové skúšky, či pevnosť spoja zodpovedá deklarovanej pevnosti lepidla.
Tiež problémom drevených lodí je, že sú oproti preglejkovým velmi ťažké a prevážanie je potom komplikované. Ale pre niekoho to nemusí byť problém.
Ináč s tým čo si napísal súhlasím a ešte by som dodal, že naozaj treba venovať pozornosť stolárskym mašinám.
Ďalšia cesta je kúpiť oldtimera, niekedy sa predávajú také skvosty, že je to hriech nechať ich zničiť.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř črc 18, 2007 9:23 am

Nemo, díky za podporu. Všimni si, že toto téma vzniklo v prosinci 2005. Tzn., že již 1,5 roku surfuju Internetem a sbírám informace ;)
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 97
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » stř črc 18, 2007 1:11 pm

Denis píše:Romane, nechcem ti kaziť náladu, ale kvalitný mahagon asi nezoženieš. Ten pravý je totiž Kubánsky alebo Honduraský. Ostatné mahagóny okrem farby nedosahujú žiadnych mimoriadnych kvalít. Za ten dlhý čas čo sa zaoberám myšlienkou stavať loď a aj dnes keď ju staviam som došiel k záveru, že najlepšie drevá nám rastú pod nosom.
1. Dub, pevný, pružný, vode odolný, lahko sa opracováva a lahko sa lepí.
2. Smrek, lahké drevo a pritom mimoriadne pružné, tiež sa lahko opracúva a lahko sa lepí.
3. Modřín, borovica a agát sú ďalšie vynikajúce drevá na stavbu lode.
Výhodou týchto drevín je, že sú lahko dostupné a dá sa zohnať špičková kvalita.
Ešte k tomu Teakovému drevu, ono nie je až tak drahé ak kúpiš gulatinu a dáš si spraviť 1x porez. Cena pokial si pametám je tam asi 60000 za kubík. Problém tohoto dreva je, že je hodne mastné a preto sa zle lepí epoxidmi. Skúsenosti s tým asi nikto nemá, a ak sa lepí na palubu tak tmelmi. Chcelo by to spraviť vzorky a záťažové skúšky, či pevnosť spoja zodpovedá deklarovanej pevnosti lepidla.
Tiež problémom drevených lodí je, že sú oproti preglejkovým velmi ťažké a prevážanie je potom komplikované. Ale pre niekoho to nemusí byť problém.
Ináč s tým čo si napísal súhlasím a ešte by som dodal, že naozaj treba venovať pozornosť stolárskym mašinám.
Ďalšia cesta je kúpiť oldtimera, niekedy sa predávajú také skvosty, že je to hriech nechať ich zničiť.

Ahoj Denisi,
Máš pravdu s tím mahagonem. O tom levném teaku jsem vůbec nevěděl. Protože mám rád experimenty, tak trochu koketuji s myšlenkou (byť na úkor vyšší váhy), provést dvojitou obšívku. Tu vnitřní slabší překližkou a navrch klinker z tenkých prkének z nějakého pěkného dřeva. Prostor mezi tím něčím vhodným vyplnit a klinker lepit silikonovým lepidlem pro akvaristy. Asi by to bylo dost těžké, ale to by vadilo jen při přepravě. Na vodě by to už nebyl takový problém. Vnitřní překližka by v podstatě jistila vodotěsnost lodi v případech, že by klinker natolik pracoval, že by sem tam někde přestal dokonale těsnit. Navíc by ten sendvič měl mnohem větší tuhost. Co Ty na to? (Finanční stránku bych v této chvíli neřešil.)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř črc 18, 2007 5:44 pm

Nemo píše:
Denis píše:Romane, nechcem ti kaziť náladu, ale kvalitný mahagon asi nezoženieš. Ten pravý je totiž Kubánsky alebo Honduraský. Ostatné mahagóny okrem farby nedosahujú žiadnych mimoriadnych kvalít. Za ten dlhý čas čo sa zaoberám myšlienkou stavať loď a aj dnes keď ju staviam som došiel k záveru, že najlepšie drevá nám rastú pod nosom.
1. Dub, pevný, pružný, vode odolný, lahko sa opracováva a lahko sa lepí.
2. Smrek, lahké drevo a pritom mimoriadne pružné, tiež sa lahko opracúva a lahko sa lepí.
3. Modřín, borovica a agát sú ďalšie vynikajúce drevá na stavbu lode.
Výhodou týchto drevín je, že sú lahko dostupné a dá sa zohnať špičková kvalita.
Ešte k tomu Teakovému drevu, ono nie je až tak drahé ak kúpiš gulatinu a dáš si spraviť 1x porez. Cena pokial si pametám je tam asi 60000 za kubík. Problém tohoto dreva je, že je hodne mastné a preto sa zle lepí epoxidmi. Skúsenosti s tým asi nikto nemá, a ak sa lepí na palubu tak tmelmi. Chcelo by to spraviť vzorky a záťažové skúšky, či pevnosť spoja zodpovedá deklarovanej pevnosti lepidla.
Tiež problémom drevených lodí je, že sú oproti preglejkovým velmi ťažké a prevážanie je potom komplikované. Ale pre niekoho to nemusí byť problém.
Ináč s tým čo si napísal súhlasím a ešte by som dodal, že naozaj treba venovať pozornosť stolárskym mašinám.
Ďalšia cesta je kúpiť oldtimera, niekedy sa predávajú také skvosty, že je to hriech nechať ich zničiť.

Ahoj Denisi,
Máš pravdu s tím mahagonem. O tom levném teaku jsem vůbec nevěděl. Protože mám rád experimenty, tak trochu koketuji s myšlenkou (byť na úkor vyšší váhy), provést dvojitou obšívku. Tu vnitřní slabší překližkou a navrch klinker z tenkých prkének z nějakého pěkného dřeva. Prostor mezi tím něčím vhodným vyplnit a klinker lepit silikonovým lepidlem pro akvaristy. Asi by to bylo dost těžké, ale to by vadilo jen při přepravě. Na vodě by to už nebyl takový problém. Vnitřní překližka by v podstatě jistila vodotěsnost lodi v případech, že by klinker natolik pracoval, že by sem tam někde přestal dokonale těsnit. Navíc by ten sendvič měl mnohem větší tuhost. Co Ty na to? (Finanční stránku bych v této chvíli neřešil.)


Předběhnu Denise :) Dle mého není v silách amatéra udělat klinkerovou obšívku dokonale vodotěsnou. A jakmile se ti dostane vlhkost do toho sendviče, tak to je začátek konce :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř črc 18, 2007 9:46 pm

Sendvič s klinkerovou obšívkou by som nerobil. To je hniloba istá. Ale klinker by sa dal relatívne spolahlivo vytesniť PU tmelom. Na druhej strane je to klasika, klinker nacucá vodou, drevo napučí, roztiahne sa a spolahlivo vytesní malé škáry. V klinkrovej lodi je preto stále vlhko. Ak sa rozsuší nad čiarou ponoru, tak potom chvílu na vlnách zateká a bilge pump maká na plné pecky. Ak by sa to vytesnilo modernými materialmi, tak to už je len krok k laminátovej klinkrovej obšívke. Severania tak robia lode dodnes. Náznak klinkrovej obšívky v tom lamináte dáva konštrukcii trupu pevnosť. A aj to pekne vyzerá. Ale zopakujem sa, neviem či nie je lepšie kúpiť a zachrániť pred zničením nejakú starú drevenku pred rekonštrukciou. S klinkerovou obšívkou sa napríklad robili a robia Folkebooty. A niekedy sú z mahagonovou obšívkou a kostrou s teaku.
Uživatelský avatar
Ivo
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: čtv črc 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ivo » čtv črc 26, 2007 3:59 pm

Zdravím Ťa Denis! Vieš mi dať adresu, na ktorej nájdem aktuálne predpisy platné pre povolenie stavby a používanie lode na Slovensku, a povolenie na jej vedenie? Pred pár rokmi som si kúpil knihu zo sedemdesiatych rokov a je v nej písané, že na pobrežnú plavbu na mori musí mať loď viac ako 5,5 m. To by znamenalo, že Sztrandek by na more nemohol. Zaujímalo by ma, na akej adrese nájdem všeobecné predpisy pre jachting. Ďakujem
Uživatelský avatar
elan3
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod elan3 » sob lis 17, 2007 6:06 pm

Nové stránky na dřevěnky, zkuste www.plachetnice.estranky.cz :shock:
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 0
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » sob lis 17, 2007 7:46 pm

Ivo píše:Zdravím Ťa Denis! Vieš mi dať adresu, na ktorej nájdem aktuálne predpisy platné pre povolenie stavby a používanie lode na Slovensku, a povolenie na jej vedenie? Pred pár rokmi som si kúpil knihu zo sedemdesiatych rokov a je v nej písané, že na pobrežnú plavbu na mori musí mať loď viac ako 5,5 m. To by znamenalo, že Sztrandek by na more nemohol. Zaujímalo by ma, na akej adrese nájdem všeobecné predpisy pre jachting. Ďakujem


Co tě Ivo vede k tomuto poznání...???Jaká pětimetrovka...Po moři můžeš plout i na kajaku.A já mám i docela dlouhé ploutve.A Alffa má nafukovačku.Kde furt berete tyhle omezení...Na moře může každej a na čemkoli.Klidně i na surfovém prkně přes Atlantik...Teda pokud jseš samovrah...A není nikdo a nic na tomhle světě,co by Ti to mohlo zakázat...A natoš to nějaká zkuwená vyhláška nebo předpis u nás doma.Už se trochu lidi oklepte z těch pi..vin u nás a nařízení a zákazů a příkazů a buzerace a nesmyslejch předpisů a vyhlášek a debilů na ůřadech. :crazy: Tohle platí pro civilizované země a země třetího světa a jinak pro celou kouli,jenom ne v Česku a Chorvatsku.To jsou jiní gangstři.Kam se na ně sere celej svět. :P
Uživatelský avatar
CarpMaster
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Náchod

Příspěvekod CarpMaster » čtv pro 06, 2007 12:58 pm

Ahoj,
jsem tady nováček a vlastně jsem tyto stránky (portál) našel náhodou. Mám kousek od sebe Rozkoš a chtěl jsem ji využít jinak než jen jako rybář. A tak jsem hledal nějakou lodičku popř. plany na ni. Něco jsem nalezl ... vanu s plachtou ..., ale zdá se že to plave a na výrobu doma je to snadné. A tak abych si ten link nesušil jen pro sebe, tak přihazuji jej.

Plany na vanu :o)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host