Stavba dřevěné plachetnice
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
to Nemo - díky za zprávu, musím to ještě všechno promyslet, zatím na to je čas.
Jedno ale vím jistě, že to musí být po Středozemním moři plavbyschopná plachetnice.
Tomu podřídím případné kompromisy. Kvůli hmotnosti na převoz mi nedá spát ten sundávací kýl. Auto za kterým bych chtěl loď tahat nebude trabant, ale nechci kvůli tomu krmit třílitr.
to CarpMaster - Je pěkná i jednoduchá. Dáš se do ní?
Zdraví teista
Jedno ale vím jistě, že to musí být po Středozemním moři plavbyschopná plachetnice.
Tomu podřídím případné kompromisy. Kvůli hmotnosti na převoz mi nedá spát ten sundávací kýl. Auto za kterým bych chtěl loď tahat nebude trabant, ale nechci kvůli tomu krmit třílitr.
to CarpMaster - Je pěkná i jednoduchá. Dáš se do ní?
Zdraví teista
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Teista > No vzhledem k mé indispozici ... tj. příděl dvou levých rukou, tak myslím, že už nic jednoduššího neobjevím. Vím, že to nebude černá perla
, ale bude to loď-ka. Trochu jsem zblbnul kamaráda a tak se nejspíš budou stavět dvě (on asi bez plachet). Otázka je kdy ... jestli přes zimu nebo na jaře???
Takže i tak na otázku odpovídám asi ANO.



Takže i tak na otázku odpovídám asi ANO.
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
teista píše:to Nemo - díky za zprávu, musím to ještě všechno promyslet, zatím na to je čas.
Jedno ale vím jistě, že to musí být po Středozemním moři plavbyschopná plachetnice.
Tomu podřídím případné kompromisy. Kvůli hmotnosti na převoz mi nedá spát ten sundávací kýl. Auto za kterým bych chtěl loď tahat nebude trabant, ale nechci kvůli tomu krmit třílitr.
to CarpMaster - Je pěkná i jednoduchá. Dáš se do ní?
Zdraví teista
No pokud chceš ušetřit váhu a stavět plachetnici pro pobyt ve Středozemním moři pro 4 osoby, a pokud Ti dělá starost váha kýlu, pak bys možná mohl trochu prostudovat stavbu obytného katamaránu. Ten nemá žádný kýl ani závaží. V obou trupech se dají udělat ložnice. Viděl bych to tak na délku kolem 10 metrů, trupy cca. 1,2 m vysoké a 0,8 m široké s širokým V dnem, anebo s plochým dnem, v předu přecházejícími do V a ostré přídě, aby to nebylo tvrdé na vlnách. Mezi plováky trampolínu, pokud chceš ušetřit váhu. Celá loď by se dala postavit do 600 kg váhy při použití 10 mm vodovzdorné překližky + vybavení. Navíc pro přepravu by to bylo mnohem skladnější, než jednotrupá loď. Trupy bych umístil asi 3,5 m od sebe, takže bys mohl mít palubu až 35m2. Délku stěžně cca. 13m, ráhno 3m (hlavní plachta cca. 20m2), kosatku cca. 15m2. Pro rekreační plavbu myslím až dost.
Možná někdo zkušenější na tomto fóru dodá upřesňující informace. Já pouze střílím od boku.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
To CarpMaster, nevyzeráš na nejaké tintítko, takže na tvojom mieste by som sa sústredil na nosnosť tej lodičky, aby ťa uniesla aj s vnúčatami. Staval by som največšiu akú len môžem, teda limitom by bolo jej skladovanie. Cena nie je o moc večšia, jedna preglejka navyše, to je 1000,-Kč a možno 1 kg epoxidu navyše. Ak to budete stavať dvaja, tak to je super, tam stačí jeden šikovný a druhý čo pomáha.
To Nemo, neviem či si čítal môj riport s plavby po Dunaji cez Maďarsko, ale to čo ideš stavať sa velmi podobá tomu malému motoráčiku z preglejky. Dĺžka na dve preglejky, šírka na jednu. Loď išla s 5k motorom skoro do sklzu. Má to postavené zo 6 mm preglejky vrátane rebier. Pevnosť preglejky na dne zvýšiš jej prehnutím, teda malou kýlovitosťou dna. Teda dno spravíš z dvoch pozdĺžnich polovičiek a každá bude mať ešte malý, povedzme centimetrový priehyb.
To Teista. Neviem či si zaregistroval, ale Pepo sa chystá nakresliť loď akú by si rád staval, akurát si neviem spomenúť kde sme sa o tom bavili. Tiež je k dispozícii projekt lode na ktorej Fanda Sýkora pláve okolo sveta. Projekt nie je úplne dokonalý a ani detailný, ale je dostačujúci.
To Nemo, neviem či si čítal môj riport s plavby po Dunaji cez Maďarsko, ale to čo ideš stavať sa velmi podobá tomu malému motoráčiku z preglejky. Dĺžka na dve preglejky, šírka na jednu. Loď išla s 5k motorom skoro do sklzu. Má to postavené zo 6 mm preglejky vrátane rebier. Pevnosť preglejky na dne zvýšiš jej prehnutím, teda malou kýlovitosťou dna. Teda dno spravíš z dvoch pozdĺžnich polovičiek a každá bude mať ešte malý, povedzme centimetrový priehyb.
To Teista. Neviem či si zaregistroval, ale Pepo sa chystá nakresliť loď akú by si rád staval, akurát si neviem spomenúť kde sme sa o tom bavili. Tiež je k dispozícii projekt lode na ktorej Fanda Sýkora pláve okolo sveta. Projekt nie je úplne dokonalý a ani detailný, ale je dostačujúci.
- elan3
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
stavba dřevěné lodě
Ahoj,na stránkách www.plachetnice.estranky.cz v sekci MONACO, můžete sledovat stavbu mahagonové motorové lodě podle plánů Glen-L, fotky jsou postupně přidávány,tak jak loď vzniká. Případně dotazy rád zodpovím.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
To Denis - ahoj, obojí mě zajímá. technicky bychom měli stavbu s trochou dozoru zvládnout. Kamarád je truhlář a já dělám amatersky ze dřeva všechno. Ručně i na strojích. Mašiny mám. "loďařsky" se ale musím spolehnout na něčí zkušenost. Na Karyu jsem se díval, je to podle všeho pěkná a solidní loď, odpovídá i velikostí. Co to znamená, že plány jsou k dispozici?
Zdraví teista
Zdraví teista
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
To že sú k dispozícii znamená to, že než Fanda odplával na svoju velkolepú plavbu okolo sveta, tak ja som od neho tie plány získal. To ale neznamená že som ich majitel a môžem ich rozdávať. Ale myslím že by nebol proti tomu aby som ich za nejaký rozumný - zodpovedajúci poplatok poskytol prípadnému záujemcovi. Samozrejme ten poplatok by nebol pre mňa. Upozorňujem že plány, ako večšina iných, nie sú schválené na SPS, teda sú s tým spojené ďalšie administratívne a finančné nároky.
- CarpMaster
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: čtv pro 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Denis > Tintítko rozhodně ne
, ale u postupu konstrukce je napsano že ponor je 3,5" při 175lb. jen tak odhaduji, že při mých 200lb. by se mohl ponor vyšplhat na nějakých 4". A těch cca 10 cm by snad nemusel být problem. Ale jak jsem již psal, prd tomu rozumím. Když pominu ty extra velké trajekty, tak sám jsem sem se plavil na gumákách a pramicích 


- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Karya je váhou niekde na hranici optima, má asi 1200 kg a s 400 kg vlekom je ešte ťahatelná za večšími osobákmi, alebo dodávkou. Drvivá večšina laminátových 7,5 metrových plachetníc sa blíži k 2 tonám. V lepšom prípade 1600-1800 kg. Klasická stavba, teda kostra a a olaminovaná preglejková obšívka dokázala svoju živataschopnosť. A ak by sa vyrobil kýl s odoberatelným závažím, tak by transportná váha lode bola menšia asi o 350 kg a to už je prudko znesitelné. Samozrejme váha by sa dala ešte o niečo znížiť ak by sa použili moderné sendvičové konštrukcie, ale to je pomerne drahé riešenie.
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:To CarpMaster, nevyzeráš na nejaké tintítko, takže na tvojom mieste by som sa sústredil na nosnosť tej lodičky, aby ťa uniesla aj s vnúčatami. Staval by som največšiu akú len môžem, teda limitom by bolo jej skladovanie. Cena nie je o moc večšia, jedna preglejka navyše, to je 1000,-Kč a možno 1 kg epoxidu navyše. Ak to budete stavať dvaja, tak to je super, tam stačí jeden šikovný a druhý čo pomáha.
To Nemo, neviem či si čítal môj riport s plavby po Dunaji cez Maďarsko, ale to čo ideš stavať sa velmi podobá tomu malému motoráčiku z preglejky. Dĺžka na dve preglejky, šírka na jednu. Loď išla s 5k motorom skoro do sklzu. Má to postavené zo 6 mm preglejky vrátane rebier. Pevnosť preglejky na dne zvýšiš jej prehnutím, teda malou kýlovitosťou dna. Teda dno spravíš z dvoch pozdĺžnich polovičiek a každá bude mať ešte malý, povedzme centimetrový priehyb.
To Teista. Neviem či si zaregistroval, ale Pepo sa chystá nakresliť loď akú by si rád staval, akurát si neviem spomenúť kde sme sa o tom bavili. Tiež je k dispozícii projekt lode na ktorej Fanda Sýkora pláve okolo sveta. Projekt nie je úplne dokonalý a ani detailný, ale je dostačujúci.
Ahoj Denisi,
nečetl jsem Tvůj příběh plavby po Dunaji. Moc by mne to zajímalo. Přiznám se, občas na tomto fóru trochu bloudím. Možná změním název z Nema na Bludného Holanďana... Kde to najdu?
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Ahoj, Nemo je toho tady na fóru fakt hodně. Když něco hledám nebo potřebuju tak vždycky
proklikám v historii fóra abych se neopakoval. je fakt, že všechna základní temata ohledně lodí plaveb .atd... jsou tady na jachting.info už nějak dotčena probrána či zmíněna.
V hlavní nabídce sjedu dolů na "hledej v diskusích" a klasicky podle klíčového slova najdu (nebo ne) co hledám. Ten Denisův topic se jmenuje Po Dunaji cez Maďarsko.
teista
proklikám v historii fóra abych se neopakoval. je fakt, že všechna základní temata ohledně lodí plaveb .atd... jsou tady na jachting.info už nějak dotčena probrána či zmíněna.
V hlavní nabídce sjedu dolů na "hledej v diskusích" a klasicky podle klíčového slova najdu (nebo ne) co hledám. Ten Denisův topic se jmenuje Po Dunaji cez Maďarsko.
teista
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Ahoj Nemo, fakt sa to ťažko hladá, pretože som plával na gumáku a logicky som to dal do sekcie gumáky. Teda je to tu:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=787
Opis tej drevenej lode, aj keď to nie je plachetnica, je na 3 strane a je to myslím zaujímavá inšpirácia pre všetkých budúcich stavitelov.
http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=787
Opis tej drevenej lode, aj keď to nie je plachetnica, je na 3 strane a je to myslím zaujímavá inšpirácia pre všetkých budúcich stavitelov.
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
Re: No dvě nové ..
kumi píše:Zdravím,
ono když na druhou stranu uvážíš že než tu loďku postavíš tak to je rok dva práce pakliže to nemáš jako na plný úvazek tak aby sis vůbec zajezdil a neinvestoval jen čas a prachy do nových a nových věcí. Tak jestli se to nevyplatí spíš udělat jednou a pořádně.
kumi
A kdo tvrdí, že by nebyla postavena pořádně? Kvalitní vodovzdorná překližka, kvalitní nátěr, co je na tom nepořádného? Každá loď vydrží podle toho, jak se s ní zachází. Ale vše má jednou svůj konec. I laminát, i lodní ocel. Já si ale troufám tvrdit, že loďka z marine překližky s dobrým epoxidovým nátěrem, pokud se používá na sladkovodních vodních cestách, není vystavena vodě, mrazu a ledu po celý rok, každá odřenina je-li bezodkladně opravena, pak musí vydržet mnoho let.
- kumi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 29
- Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Budějky
proč ne
Netvrdím, že je to špatná koncepce. Naopak píšu, že z toho budu stavět taky jen místo toho nátěru zvolím sklolaminát přeci jen plánuju moře a zimní provoz a tam se mi ten nátěr zdá už slabou ochranou. Z toho příspěvku mi spíš vyznělo, že to budeš chrlit jak na běžícím pásu a když to bude trochu odřený tak si postavíš novou jako koupíš nové auto když už je špatný lak a má najeto. Stavět loď halabala je koledování o novou loď v úpravě pro jednu osobu, červeným tylem a kytičkama se zatloukacím víkem.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1706
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:

Jsem zjistil, že se mi do dílny vejdou 5timetrovky 2, tak dnes objednám plány na motoráček Outboard Dory 16. Dunaj 2008 sice nestihnu, ale OD16 budu dělat v expediční úpravě, tak snad příště

Těším se ...
- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
Re: proč ne
kumi píše:Netvrdím, že je to špatná koncepce. Naopak píšu, že z toho budu stavět taky jen místo toho nátěru zvolím sklolaminát přeci jen plánuju moře a zimní provoz a tam se mi ten nátěr zdá už slabou ochranou. Z toho příspěvku mi spíš vyznělo, že to budeš chrlit jak na běžícím pásu a když to bude trochu odřený tak si postavíš novou jako koupíš nové auto když už je špatný lak a má najeto. Stavět loď halabala je koledování o novou loď v úpravě pro jednu osobu, červeným tylem a kytičkama se zatloukacím víkem.
Pokud s tím půjdeš na moře, pak ten sklolaminát bude určitě nutný. I když existují překližky s atestací na slanou vodu. Dozvěděl jsem se to tady na fóru. Ta firma sídlila v Praze Radlicích, ale už se někam odstěhovala a protože nemám její název, už jsem ji nevypátral. Jinak toho laminátu bys měl dát alespoň tři vrstvy, lépě pět. Je to poměrně pracné a nezdravé. Proto uvažuji o kvalitní marine překližce a kvalitním ochranném nátěru. Pokud to dám na pár týdnů ročně na vodu, musí taková loď vydržet léta. Ale protože mne baví ty lodě projektovat a stavět, mám v úmyslu jich postavit víc (nikoli série). Chci si vyzkoušet všechny typy obšívek a tím jsou dány i možnosti tvaru jejich trupů. Překližkovou už mám (chybí ji jen olaminátovat), mám rozestavěnou plastovou, ale chci ještě postavit plaňkovou, klinkerovou a možná i ocelovou. Toužil jsem po tom celý život, ale neměl jsem ani kde složit materiál. Nyní se mi ale otevírají určité možnosti, byť ne ideální, ale postačující. Také mi už mnoho času nezbývá, šedesátka se blíží a já musím využít ještě trochu toho času, co mám.
- kumi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 29
- Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Budějky
Atestík.
Jojo o těch atestech vím. Zvolil jsem gabon na obšívku a topol na žebra. Tímto díky panu Jandovy za cenné rady a zkušenosti. Ta laminace bude třívrstvá jen pod čárou ponoru bude vrstev osm a tam kde mají plováky styčnou plochu s nosníky tak pět. Jde mi spíše o to chránit ten gabon proti oděru aby se nedostaly oděrky pod první vstvu a o čela překližky protože když se tam pak dostane vodička nebo vlhkost a zmrzne to tak to začne jednotlivé vrstvy oddělovat ať je to lepidlo sebevoděodolnější. V létě bych chtěl pokoušet Metlemi v Řecku a přes zimu ryby u finska. 

- Nemo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
- Kontaktovat uživatele:
Re: Atestík.
kumi píše:Jojo o těch atestech vím. Zvolil jsem gabon na obšívku a topol na žebra. Tímto díky panu Jandovy za cenné rady a zkušenosti. Ta laminace bude třívrstvá jen pod čárou ponoru bude vrstev osm a tam kde mají plováky styčnou plochu s nosníky tak pět. Jde mi spíše o to chránit ten gabon proti oděru aby se nedostaly oděrky pod první vstvu a o čela překližky protože když se tam pak dostane vodička nebo vlhkost a zmrzne to tak to začne jednotlivé vrstvy oddělovat ať je to lepidlo sebevoděodolnější. V létě bych chtěl pokoušet Metlemi v Řecku a přes zimu ryby u finska.
Nevím, zda jsi už materiál nakoupil a začal stavět. Nechtěl bych Ti kazit radost. Vycházím-li z literatury, pak topolové dřevo, z něhož máš kostru, je dřevo, které, cituji: je měkké - 0,4 až 0,55 kg/dm3, brzy zahnívá, na lodě nevhodné!
Gabon - polotvrdé dřevo 0,4 až 0,55 kg/dm3, v některé literatuře doporučované na obšívky lodí, ale podle mých vlastních zkušeností je křehké a štípavé.
Proč o tom píšu?
Lodní trup, zejména na zvlněné hladině velkých jezer a moří, je neustále silně namáhán v lomu i krutu a to ve všech směrech, se značnou intenzitou. Pro lodě, které mají odolávat těmto silám, je pro konstruktéry důležitější jejich pevnost, než samotný design. Proč? Pevnost lodního trupu rozhoduje na moři zejména v bouři o životech posádky. Proto nejen samotná konstrukce lodního trupu je důležitá. Jde totiž ruku v ruce s kvalitou a druhem použitého materiálu.
Kdysi v NDR jsem si se zájmem prohlížel na pláž vytažený malý rybářský otevřený motorový člun. Měl jen takovou malou budku pro kormidelníka. V té době jsem se intenzivně zabýval konstrukcí vnitrozemských motorových kluzáků. Překvapilo mne, že ten rybářský člun měl pro výtlačnou plavbu velmi hustá a mohutná žebra. Dnes už vím proč. Moře je prevít. A s křehkou loďkou můžete tak akorát na Slapy.
Poslední dobou, po marné snaze sehnat mahagonovou překližku, se začínám klonit k radě Denise. Radil mi používat naše dřevo. A měl pravdu. Příklad:
Modřín - polotvrdé dřevo - hmotnost 0,5 až 0,8 kg/dm3 - nebortí se, trvanlivý ve vodě i na suchu. Vhodný na obšívku, palubu, pádla, vnitřní zařízení. Má pěkný vzhled.
Dub - tvrdé dřevo - 0,75 až 0,95 kg/dm3 - velmi pevné, málo pružné, výborná odolnost proti vlhku. Vhodný na kostru člunu - žebra, vazy, podélníky, kým, kolena, kormidlo, ploutev. Ve styku s ocelí zahnívá - nutno řešit zinkováním apod.
Jasan - tvrdé dřevo - 0,6 až 0,9 kg/dm3 - husté, velmi pružné a pevné. Vhodné na žebra, podélníky, pádla, vlnolam, oděrky. Dobře se ohýbá.
Borovice - polotvrdé dřevo - 0,5 až 0,75 kg/m3 - nebortí se, pružné, snáší vlhko. Vhodné na Stožár, ráhna, podlahy, paluby, výplně. Pro vysoký obsah pryskyřice se špatně lepí.
Dřeva, která nesnášejí vodu a snadno zahnívají: Olše, topol, buk, javor, jilm. Jedle je štípavá a nevhodná.
Trochu jsem odcitoval knihu Stavba, údržba a opravy lodí od Dr.Zdeněk Zizius a kol. Praha SNTL 1978, str. 13. Možná někde v knihovně ještě bude.
Protože gabonu nevěřím a také se nejedná o dřevo universální (stejně jako mahagon bude se lišit podle odrůdy a podmínek kde dřevo vyrostlo), a pokud tam dáš tolik vrstev laminátu, už by asi nebyl velký rozdíl mezi gabonem a sololitem. Proto k těm vrstvám laminátu nic nenamítám, ale ta výplň a pro moře ...
Kamarád olaminátoval dřevěnou loď a i její vnitřek. Za 5 let se mu pod laminátovaným uzavřením vysypala i žebra. Doslova se z toho sypal prach. Dřevo je materiál, který neustále pracuje. A proto musí dýchat. Když laminátovat, pak jen z venčí. Zevnitř je pak nutné dřevo ošetřit proti vlhkosti dostatečně účinně, ale tak, aby mohlo dýchat. Ideálním stavem (a o tom už nějakou dobu uvažuji a rozvažuji co a jak) je takové dřevo a takovým způsobem ošetřené, aby se nemuselo vůbec laminátovat a přitom aby vydrželo přiměřenou dobu sloužit k naprosté spokojenosti a nebylo příliš drahé.
Postupně dospívám k názoru, že jakákoli kombinace (dřevo-plast, dřevo laminát apod.) není nikdy ideální. Dřevěná loď by měla být jen ze dřeva. Laminátová jen z laminátu a plastová jen z plastu.
- kumi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 29
- Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Budějky
překližky
Je to přesně jak píšeš. Právě proto se k jednotlivým překližkám nemůžeš chovat stejně. Co se týče laminace tak ta bude jen z venku ne ze vnitř tam bude lak. K tomu topolu : je lepen též ve voděodolné úpravě a protože je lehčí tak si můžeš dovolit dát těch žeber víc, takže výsledek je ten, že i když máš topol tak docílíš za podobnou (trošíčku vyšší) hmotnost mnohem většího pevnostního výsledku jako s gabonem, ale tím že je jich víc tak styčné plochy kde se přenáší síly z obšívky na žebra a nosníky a zpět jsou větší a tudíž je celá konstrukce bytelnější. Něco jako když srovnáš auta rámová a s příhradovou konstrukcí. I když se vezeš v autobuse a je to jen svařenec z jeklíků nicmoc kvality v porovnání s materiálem co se používá na účka obdélníkových rámů, tak protože je jich více tak drží lépe.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Kumi, a to si s tým topolom vymyslel sám, alebo máš za poradcu svôjho najlepšieho /ne/priatela? Nehnevaj sa že budem arogantný, ale nad tým sa nedá ani pousmiať, možno akurát tak
Leda že by si mal nejakú utajovanú informáciu ktorú si tu nenapísal a mi žijeme v nevedomosti. Ešte raz sa ospravedlňujem a nehnevaj sa, myslím to dobre.
Ta koncepcia ako si ju popísal je samozrejme správna a nemožno jej nič vytknúť, akurát volbu materialu a osobne to považujem za fatálnu chybu. Ta konštrukcia by bola v poriadku ak by si nahradzoval napr.ťažšie dubové rebrá lahšími borovicovými. Ale samozrejme sprav ako uznáš za vhodné, je to tvôj čas, tvoje peniaze a bude to tvoja loď. Akurát o jedno ťa prosím, ak tu loď budeš predávať, tak informuj kupujúceho z čoho je spravená kostra. Aby to bolo fér.
Nemo to vyššie popísal dobre, mal by som len pár pripomienok: dubové drevo, aj keď sa to nezdá je dostatočne pružné, preto s z neho dajú robiť lepené ohýbané konštrukcie, borovica sa nehodí na sťažeň pretože drevo je sukovité, relatívne ťažké, na sťažeň je najvhodnejšie naše drevo jednoznačne smrek. Borovica je vhodná napr na ráhno.
Ešte pár slov k preglejke, to z akého je dreva nie je určujúci prvok jej kvality, ale je to použité lepidlo, počet vrstiev, kvalita dyhy a kvalita technolégie výroby. Príklad: na korbu avie ktorá slúži na rozvoz stavebných materialov som použil preglejku s fínskej brezy, zaobchádzanie s tou preglejkou je drastické, celý rok je vystavená poveternostným vplyvom, dážď, slnko, mráz. Palety s ťažkým tovarom do nej robia ryhy, extrémne ju namáhajú, ale preglejka slúži naprosto perfektne.
Ale osobne by som neexperimentoval pri stavbe lode a vylúčil by som preglejku z buku a topola a brezovú by som nepoužil na obšívku. Podla môjho názoru sú z dostupných preglejok najvodnejšie okume /gabon/, smrekovec /modřín/ a borovica. Osobne preferujem okume, lebo je relatívne lacná, vodoodolná, pevnosť dostatočná, dobre sa opracúva a najme lepí a je to odskúšaný materiál mnohými stavitelmi.



Ta koncepcia ako si ju popísal je samozrejme správna a nemožno jej nič vytknúť, akurát volbu materialu a osobne to považujem za fatálnu chybu. Ta konštrukcia by bola v poriadku ak by si nahradzoval napr.ťažšie dubové rebrá lahšími borovicovými. Ale samozrejme sprav ako uznáš za vhodné, je to tvôj čas, tvoje peniaze a bude to tvoja loď. Akurát o jedno ťa prosím, ak tu loď budeš predávať, tak informuj kupujúceho z čoho je spravená kostra. Aby to bolo fér.
Nemo to vyššie popísal dobre, mal by som len pár pripomienok: dubové drevo, aj keď sa to nezdá je dostatočne pružné, preto s z neho dajú robiť lepené ohýbané konštrukcie, borovica sa nehodí na sťažeň pretože drevo je sukovité, relatívne ťažké, na sťažeň je najvhodnejšie naše drevo jednoznačne smrek. Borovica je vhodná napr na ráhno.
Ešte pár slov k preglejke, to z akého je dreva nie je určujúci prvok jej kvality, ale je to použité lepidlo, počet vrstiev, kvalita dyhy a kvalita technolégie výroby. Príklad: na korbu avie ktorá slúži na rozvoz stavebných materialov som použil preglejku s fínskej brezy, zaobchádzanie s tou preglejkou je drastické, celý rok je vystavená poveternostným vplyvom, dážď, slnko, mráz. Palety s ťažkým tovarom do nej robia ryhy, extrémne ju namáhajú, ale preglejka slúži naprosto perfektne.
Ale osobne by som neexperimentoval pri stavbe lode a vylúčil by som preglejku z buku a topola a brezovú by som nepoužil na obšívku. Podla môjho názoru sú z dostupných preglejok najvodnejšie okume /gabon/, smrekovec /modřín/ a borovica. Osobne preferujem okume, lebo je relatívne lacná, vodoodolná, pevnosť dostatočná, dobre sa opracúva a najme lepí a je to odskúšaný materiál mnohými stavitelmi.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Ahoj ficcusi, postupoval bych takto: středem fošnu rozříznout, (trochu se možná prohne)
jednu stranu ohobluješ na srovnávačce a pak odřízneš kraj v místech, kde začneš řezat latě a vzniklou hranu na hoblovačce podle vodítka srovnáš na 90°. Takhle si předpřipravíš všechen materiál, který použiješ na ty latě. Potom na protahovačce fošinky protáhneš na požadovanou tloušťku 45mm. Z takto vzniklé čisté prizmy řežeš latě. Nejlepší je uříznout lať a prizmu srovnat podle vodítka na srovnávačce. A zase, říznout lať ..... až to rozšmidláš, zbyde Ti středový kousek, ten vyhodíš. Vybereš nejlepší latě a je to. Takhle rostlý materiál nebude dělat žádné problémy, (při této tlouštce) pokud bude vlepený v nějaké konstrukci. Slabší latě ve vlhku by se mohly "loupat". Předpokládám, že máš slušný matroš.
Když budeš ty latě řezat, je fakt dobré fošínku vždycky před dalším řezáním hoblnout a tím srovnat. Práce bude přesná a odstraníš tím pnutí v materiálu. Když nebudeš latě delší dobu potřebovat, naskládej je pěkně k sobě a svaž, ať se Ti nezkroutí. Čerstvě nařezaný materiál k tomu má tendenci i když je suchý.
Tento postup je trošku zdlouhavější ale velmi šetrný na materiál.
Hodně zdaru teista
jednu stranu ohobluješ na srovnávačce a pak odřízneš kraj v místech, kde začneš řezat latě a vzniklou hranu na hoblovačce podle vodítka srovnáš na 90°. Takhle si předpřipravíš všechen materiál, který použiješ na ty latě. Potom na protahovačce fošinky protáhneš na požadovanou tloušťku 45mm. Z takto vzniklé čisté prizmy řežeš latě. Nejlepší je uříznout lať a prizmu srovnat podle vodítka na srovnávačce. A zase, říznout lať ..... až to rozšmidláš, zbyde Ti středový kousek, ten vyhodíš. Vybereš nejlepší latě a je to. Takhle rostlý materiál nebude dělat žádné problémy, (při této tlouštce) pokud bude vlepený v nějaké konstrukci. Slabší latě ve vlhku by se mohly "loupat". Předpokládám, že máš slušný matroš.
Když budeš ty latě řezat, je fakt dobré fošínku vždycky před dalším řezáním hoblnout a tím srovnat. Práce bude přesná a odstraníš tím pnutí v materiálu. Když nebudeš latě delší dobu potřebovat, naskládej je pěkně k sobě a svaž, ať se Ti nezkroutí. Čerstvě nařezaný materiál k tomu má tendenci i když je suchý.
Tento postup je trošku zdlouhavější ale velmi šetrný na materiál.
Hodně zdaru teista
Naposledy upravil(a) teista dne úte zář 23, 2008 8:17 pm, celkem upraveno 1 x.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Aké drevo je napísané v projekte? Je to tam upresnené? Už si to nepametám. Nešlo by to rezať pod 45 st. uhlom? Potom by si mal radialny rez.
Ten môj stolár to rezal takto, postriekal cirkulár petrolejom a narezal fošnu na late v príslušnej hrúbke s pridaním na hoblovanie a v prepúšťačke ohobloval na príslušnú hrúbku. Potom zobral tak 10 kusov lát, dal ich na kant , rukou ich stlačil dokopy a vrazil do prepúšťačky. Tak nahobloval tie úzke strany. Bola to rýchla robota.
Ja by som late s pozdĺžne orientovanými letami nedával. Ak dáš smrek, tak už niečo zlavíš s pevnosti a takto zlavíš ešte viac.
Ten môj stolár to rezal takto, postriekal cirkulár petrolejom a narezal fošnu na late v príslušnej hrúbke s pridaním na hoblovanie a v prepúšťačke ohobloval na príslušnú hrúbku. Potom zobral tak 10 kusov lát, dal ich na kant , rukou ich stlačil dokopy a vrazil do prepúšťačky. Tak nahobloval tie úzke strany. Bola to rýchla robota.
Ja by som late s pozdĺžne orientovanými letami nedával. Ak dáš smrek, tak už niečo zlavíš s pevnosti a takto zlavíš ešte viac.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti