Stavba dřevěné plachetnice

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod Denis » pát zář 15, 2006 12:13 am

Ka?dy yachtar by mal ma? svoju loď, alebo e?te lep?ie dve, alebo aj tri lode. Jednu, dve plachetnice a samozrejme motorák, teda nejaku rychlu loď jazdiacu v sklze. To neodporuje tomu prenaja? si loď a is? s partiou na charter, predsa si nenecha? voblejt vlastnu loď. Teda chcel som poveda?, ?e keby si mal tak zo 10 mil. Kč navy?e, tak by si asi vedel aku plachetničku si kúpi?. My, čo tých 10 mil. nemame si stavieme a reparujeme male lodičky. Na druhu stranu zasa spravi? to tak ako Pepek, aj keby som tie prachy mal, tak klobúk dole. Len nechápem keď má? takú krásnu loď a e?te k tomu dobre vybavenu, čo ?a to ?ahá k takej velkej lodi. Má? príklad Viktorky. Aj keď uva?uje? asi o niečom trochu modernej?om. Myslím, ?e čas velkých lodí a velkých partií skončil. A mo?no nie. Ludia sú osamotený, aj mladý a mo?no pre nich vytvorí? plávajúci ostrov nádeje a ilúzie. Akurát sa mi to zdá trochu riskantné, viem si predstavi? čo taká loď bude stá?, peňazí aj námahy.
Drevo, alebo ocel? Problém dreva je v tom, ?e dnes sa lesy nepestujú ako volakedy. Rovné stromy bez sukov, pomaly rastené sú vzácnos?ou. Preglejkový kompozit takých rozmerov ti asi nikto nepostavý, nikdo to nerobil. Zostáva ocel. Ale nadstavba mô?e by? drevená, no nie?
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » pát zář 15, 2006 11:58 pm

Práce se nebojím a vím ?e je to běh na dlouhou tra?. S těmi penězi je to hor?í, ale nejsem zvyklí stahovat kalhoty dřív ne? prijde brod. Prostě to skusím. Ziskal jsem na Tall Ship hodně zku?enností od lidí co to dokazali. A mimochodel pokud se ted na podzim nedomluvim s polaky, asi se to bude stavět u vás na Dunaji je to nejblí? k domovu, mám tam hodně přátel a je to jista ?ance jak to pak dostat k moři. To je ale je?tě dost času, pořad je?tě jsem ve stadiu vytvaření plánů, které se samozřejmě nedochovali. miluju toti? lodi z let 1700-1800n.l. Modernej?í ne? Ruda, ale pořát dost staré.
Nechci ale ru?it va?i diskusi. Jsem na tomto chatu nováčkem a teprve a? po odeslání mé předchozí zprávy jsem zjistil, ?e odpovídam lidem, na věci co si psali před půl rokem - prostě mi to řadilo zprávy obraceně.
Jinak ti ale Denisi děkuji, tak dlouho jsem spekuloval o marinaci motoru, a? jsem raději koupil nové Volvo a slape fajn. Byla to dobra volba.
Hodně ?těstí vám v?em doma i na moři. Jo a lodě stavte - je to skvělé!
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod Denis » sob zář 16, 2006 2:09 pm

Je tu jedna krásna brigantina s ocelovým trupom, pozri http://www.burnettyachtdesign.co.uk/101brigantine.html
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon úno 05, 2007 3:30 pm

Ahoj všem,
Chci se vás zeptat jak je to s tím oldtimerem? Totiž jak se to klasifikuje. Kdy už to oldtimer je a kdy ještě není. Rozhoduje datum postavení lodě, nebo datum konstrukce. Co například doplňky z modernějších materialů?
Příklad, nerezová takeláž či duralový stěžeň atd. ?
Díky za info, alffa

P.S.
To yori,
Ta Dračice, je fakt krásná loď. To by byla škoda jí prodat. Ještě že se nenašel kupec.
Obrázek
Jinak obrázky se vkládají normálně tagem [img]“http://www.celá%20adresa/%20něco%20jpg“[/img] bez těch uvozovek.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte úno 06, 2007 8:43 pm

Ešte so sa s tým nestretol, že by na lode oldtimery bola nejaká klasifikácia ako na autá. Asi je to o pocitoch, ale istý si nie som.
yori
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: pon led 02, 2006 8:03 pm
Reputace: 0

dračice

Příspěvekod yori » stř úno 07, 2007 10:31 am

to alffa, bohužel, jak jsem psal o renovaci lodě, dostal jsem se do nelichotivého stádia, kdy jsem přišel na to, že nemám čas, prostředky, zkušenosti atd., abych dal Dračici do plovoucího stavu, tak že jestli tohle někdo máte, tak je Dračice k mání za cca 20.000,- Kč. ahoj yori
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř úno 07, 2007 6:12 pm

Denis píše:Ešte so sa s tým nestretol, že by na lode oldtimery bola nejaká klasifikácia ako na autá. Asi je to o pocitoch, ale istý si nie som.


To Denis,
Já se s tím také ještě nestretol. To bych se jinak neptal.
Těžko si ale umím představit že na závody oldtimerů, přijede třeba Melges 24 a prohlásí,
že se cítí oldtimerem. Nějaký forfšricht na to určitě bude.
Přesně jak jsi to přirovnal, něco jako na auta. Se tedy domnívám. alffa
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 97
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba dřevěné plachetnice

Příspěvekod Nemo » ned úno 11, 2007 12:25 am

Dřevo je snad ten nejkrásnější materiál. Dnes není problém koupit různé materiály od mahagonu po teak. Pro svou první loďku jsem použil překližku. Podle mne je jedno, zda je vodovzdorná či jen obalová. Všechny se musí povrchově dobře ošetřit, nejlépe alespoň jednou vrstvou laminátu. Tato stavba byla mým největším omylem. Lepidlo Zwaluw D4 je pro dřevo naprosto vynikající. Vyplní drobné netěsnosti, nabývá o 30% a navíc proniká do samotných buněk dřeva. Spoj vydrží cca. 120kg/cm2. Jenže stavba byla mnohem pracnější a hlavně časově náročnější, než jsem očekával. Překližka neměla požadovanou barvu a tak jsem se rozhodl ji odýhovat. Lepidlo prosáklo 0,6 mm mahagonovou dýhou skrz! Z hlediska kvality jsem byl spokojen. Jenže lepidlo je mastné a epoxydová pryskyřice na něm nedrží. Dýhu je třeba nějak chránit. Nakonec pomohl nitrolak. Přilnavost epoxy už nebyla problém. Jenže stavba se velice časově zkomplikovala.
Ale... dnes, pokud bych chtěl klasiku pro výtlačnou plavbu, stavěl bych dřevěnou loď jen s klingerovou obšívkou a z mahagonových švarten (1m3 cca. 60-70 tis. Kč), anebo z latěk povrchově olaminátovaných. Pokud bych chtěl kluzáka, použil bych desky z PP nebo PE, které se dají svařovat. Taková stavba je rychlá, materiál je trvanlivý a dobře odolný proti otěru a nárazu. Jen ten vzhled už postrádá tu krásu dřeva. Kdo si chce zajezdit, chce mít všechno rychle hotové, ať použije plasty. Rozhodně lepší než zastaralý laminát. Komu učarovaly lodní tvary umocněné dřevem, je z čeho vybírat. Rozhodně jsem pro masiv. :lol:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 11, 2007 10:22 am

Som rád že niekto oživil túto krásnu tému. Vychrlil si množstvo informácií takže nedá sa reagovať inak ako chaoticky. Patrím medzi zástancov stavby novej lode pred opravovaním starej. Ale pri drevenej klasike, teda klinkrovej obšívke som za rekonštrukciu starej lode. Dôvody: je to sakramentsky náročné a povedal by som že len pre špičkového amatéra, pritom starých lodí je na predaj relatívne dosť a za pár korún. Večšinou za sumu ktorá je nižšia ako cena dreva na trup.Drevo dostaneš za vysoké sumy kúpiť hociaké, ale časy honduraského a kubánskeho mahagónu skončili a to čo dnes kúpiš nie je bohvie čo. Paradoxne najlepšie drevo na stavbu klinkrovej obšívky je asi európsky dub. Tie staré lode majú generáciami odskúšané tvary trupu a je velká škoda nechať tieto krásne oldtimery zaniknúť. Tiež treba počítať s tým, že v drevenej lodi je stále vlhko. V lodnici sme mali klinkrový krásny čln, ale nikdo s ním nechodil, lebo bol niekolkonásobne tažší ako laminátky a aj keď sme ho deň dopredu napúšťali vodou, stále doňho trochu prenikala voda.

Nie úplne s tebou súhlasím z názorom, že je jedno čí použiješ obalovú preglejku alebo vodovzdornú. Sám vieš že stavba ti zaberie velmi vela času a aj peňazí a riskovať výsledok použitím nekvalitných vstupov je lahkomyselné. Loď staviame na dlhé roky, desaťročia a možno ju budeme chcieť ešte aj predať. Počas prevádzky loď často utrpí rôzne bežné poškodenia, šrámy ale niekedy dostane aj nechcené rany. Nedokážeš garantovať vodonepriepustnosť vrchnej ochrany preglejky. A to tam dávajú amatérsky stavitelia nie jednu vrstvu, ale tri a viac. Ja mám projekt od Novozélandského konštruktéra, je to stará preglejková klasika, v podstate staviam oldtimer a tam je to naopak, preglejku neolaminúvajú vôbec. Len nátery. Loď je potom lahučká, stavba rýchla, lacná a preglejka bez problémov odoláva vlhkosti. Aby nevznikol omyl, píšem teraz o trailer saileroch ktoré nie sú trvalo na vode!
Stavba z latek povrchovo olaminovaných, to ma nadchýna! Ale pozrel si tú cenu čo stojí jedna lajsňa? Do takej stavby by som sa pustil len vtedy, ak by som staval nejaký špecial, trebars na minitransat, alebo by som chcel aktívne závodiť. Alebo ak by som si chcel stavať 25 stopový trailer sailer a chcel by som skrz cenu vleku a ťažného vozidla čo najlahšiu loď.
Čo sa týka toho lepidla, vidím že si večší experimentátor ako ja. Obdivujem ale hlavne to,že si si sám navrhol trup. Klobúk dole. Ako velká je to loď a ako dlho ju staviaš?
Ja som použil na stavanie klasický lepiaci epoxid CHS1200 a rozčuloval som sa, že prestali robiť kilové balenia a majú úž len 5 kg. Míra mi vtedy napísal, buď rád aspoň nemusíš šetriť a lepené spoje budú kvalitné, pretože v spoji musí byť tolko lepidla, že po utiahnutí spoja ti vyteká von. Je to tak. Len takto zlepený spoj má predpoklady že je kvalitný. Na 5m plachetničku šírky 2,2m som minul 6 kg epoxidu na lepenie a mám hotový len trup! Ak by som použil iné lepidlá, tak cena je niekolkonásobne vyššia. A to je pri cca 9kg epoxidu už poriadna pálka. Epoxid je overené lepidlo, tiež má pevnosť 120 kg/cm2 ale hlavne je pružný. Pružný ako drevo, teda pri extrémnom priehybe, napríklad náraz, sa neušmikne od dreva, ale drží až do definitívnej deštrukcii celej stavby.
PE a PP versus zastaralý laminát, nepatrí to do tejto témy, ale všetky velké lodnice stavajú z laminátu, takže niečo na tom bude. Prosím Vás, ak by niekto chcel rozoberať túto tému, tada PE, PP, založte prosím nové vlákno.
Ahoj a držím ti palce. A daj prosím ťa nejaké foto do galerie, už sa teším.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned úno 11, 2007 5:10 pm

To Nemo,
Můžeš trochu přiblížit to lepidlo Zwaluw D4 ?
To je dvousložkové? Cena? Dá se u nás koupit? Kde? Za kolik?

To yori,
Ta nabídka je skutečně zajímavá.
Jen se teď ale potýkám s podobným problémem jako ty.
Také nejsem moc solventní, navíc rekonstruuji vrak nikdy nedostavěné Pávie.
O výdaje je tedy bohatě postaráno.
No, nikdy neříkej nikdy. Přece jenom mě to zajímá.
Jak se ta Dračice jmenuje? Myslím konstrukce? Dá se to někde na netu najít? Nějaké parametry, plány a tak?
Ono z těch fotek v galerii se toho moc neodhadne.

Oběma díky za případné info, alffa
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 374
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv úno 15, 2007 1:09 am

Stavba dřevěné plachetnice se v mém případě změnila na stavbu výlučně z překližky.V projektu od Mortena Olensena jsou akorát dvě smrkové lišty.Je to celé jen slepené epoxidem smíchaným s jemnými pilinami a spoj je přelepený 100mm pásem skelné tkaniny.Šrouby jsem zatím použil jen na pomocnou konstrukci.Překlyžku jsem koupil ve Finforexu Gabonovou ,je krásně lehká a dobře se s ní dělá.Nejvíc spotřebuju těch elektrikářskejch stahovacích sponek ,těma se k sobě stahujou lepený díly než vytvrdne epoxid.
Obrázek
A takhle vypadá :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv úno 15, 2007 10:50 pm

Ako je tá loď velká? Dá sa niekde vidieť v celej kráse?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát úno 16, 2007 8:50 am

Karle, hledal jsem googlem Mortena Olensena a nic. Nebuď tajemnej :lol:
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 374
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pát úno 16, 2007 11:40 am

Ficcusi nejsem ani tak tajemnej jako sklerotickej :oops: není to Olensen ale Olesen www.boatplans.dk
Plachetnice má všechny otevřený kromě Sae Scout co stavím a ta je jako na potvoru volně k stažení ve formátu DXF .
Denisi loď je dlouhá 5,31 m a široká 1, 726 m , a podle projektu má vážit mezi 250 - 270 Kg .Já chci dělat jinak nástavbu , v té původní by se neposadila ani moje mladší 6 letá Ela , a to by se jí se mnou na výlety nechtělo.Taky chci změnit kýl ze sklopné ploutve na výsuvný kýl se závažím , to ale kreslím a pošlu to Olesenovy na spočítání (kolik Kg závaží aby mě to nepropadlo lodí ven :lol: ) a taky kvuli papíru pro SPS.Na jeho stránkách je fotogelerie lodí stavěných podle jeho projektů ,ale Sea Scout tam není tak nevým jestly nejsem první :?:
Obrázek
To je moje upravená verze.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát úno 16, 2007 12:55 pm

Teda Kare,
Překopal jsi to fest. Všechna čest. To jsem docela zvědav co na to odpoví Olesen.
Doufám že pak napíšeš. :wink: alffa
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » pát úno 16, 2007 3:00 pm

Ahoj Karle. Teda nechci ti kazit radost, ale než to tam pošleš, tak se nad tou úpravou zamysli. Jen z pohledu na ten výkres se mi nezdá jedna věc. Jedná se o těžiště plochy placet a těžiště laterátu. Ta tvá lodička bude strašně návětrná, když to trochu foukne /ani ne moc/ budeš ji rvát kormidlem z větru. Moje oblíbené - vem na pomoc selský rozum.Ani to nemusíš počítat. Jistě máš doma zpustu obrázků /bočních/ lodiček včetně pohledu pod hladinu. Na netu jich najdeš tisíce. Klasické oplachtění řekněme vyskostěžňové. ale i 7/8 = kýl začíná cca 0-30 cm od osy stěžně směrem v zad. Tvé oplachtění má výrazně posunouté těžiště plachet vzad. nízká kosatka, velká hlavní plachta, přesunutá za pomyslné zadní stěhy /představ si na tvé lodičce klasické vysokostěžňové oplachtění-těžiště plachet by bylo výrazně v předu/. To, že máš těžiště plachet vzadu problém není, ale mudíš na to reagovat těžištěm laterátu, musíš posunout těžiště laterátu vzad, více za osu stěžně, jediná účinná varianta /je jich více, ale nyní hovořím o tvém případu/, je posunout vzad kýl, Ty jsi to uděla naprosto obráceně máš výrazně posunutý kýl v před, před osu stěžně. Promiň, ale ta chyba na výkresu je řádová. To nehovořím o tom, že většina kýlů má v předu úkos, má svuj určitý výzman. Samozřejmě můžeš mít kýl rovnoběžný - obdélníkový, ale v tom případě je posunutí v zad ještě trochu větší cca 1/2 z onoho úkosu.
Je možné, že sleduješ nějké zvláštní valstnosti či záměrně experimentuješ za nějakým cílem, potom promiň, Já jen hovařím z úhlu obecných konstrukčích zásad a výpočtů. Spíš si ale myslím, že se ti to takto hodilo z hlediska jednoduššího umístění ploutvové skříně do interiéru. :D
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát úno 16, 2007 3:47 pm

Ahoj Pepo,
Vidím že o tom hovoříš fundovaně. Nemáš prosím Tě, někde obecný vzorec na výpočet
těžiště plochy plachet a těžiště laterátu? Pokud možno s komentářem pro blby?

Řeším podobný problém. Jen s tím rozdílem že chci přidat přední plachty, na pomocný čeln (možná pevný, ještě nevím). (trochu problém s kotevním výložníkem)
S kýlem a ploutví už hýbat nemohu. Tudíž stěžeň do zadu. To je jasné. Jen to potřebuji vypočítat.
Tu knížku kde to bylo, jsem ale buď zazdil, nebo jsem o ní přišel (výpůjčka?). :lol:

Pokud by jsi měl chuť něco napsat, byl bych Ti zauzlován, :wink: alffa
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » pát úno 16, 2007 4:19 pm

ahoj alffa.
Bohužel to není otázka je jednoho obecného vzorečku. Trochu výpočtu, trochu kreslení a trochu vektory. Nic světaborného, ale postup to chce. Něco načmárám, ale dám to sem až tak v sobotu navečer, mám hoňku. :lol:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát úno 16, 2007 4:44 pm

Pepo,
V klidu. ……………. Když to vydrželo do teďka, vydrží to klidně ještě týden, dva, i tři !
Myslím že by to ale pomohlo i ostatním POKUSNÍKŮM. To by bylo fajn.
Dopředu díky, za tvůj čas a práci, :) alffa
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 374
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » sob úno 17, 2007 5:10 pm

Ahoj Pepo , radost mě nekazíš spíš naopak , teď s tím můžu ještě něco dělat.Jinak máš pravdu , prohlídl jsem si studijní obrázky k projektům co mám v počítači a je to jak píšeš.S tou ploutvovou skříní je to tak , že jsem jí nechal tam kde byla původně, jenže originál to byl lehký sklopný kýl(malé plachty),a já chci těžký výsuvný kýl proto ty rovnoběžné strany(a větší plachty).Ta větší hlavní plachta asi určitě dost mění těžiště plachet.Posunout kýlovou skříň jde , ale nevím jak bych pak zvedal kýl,V kajutě jsem počítal s konstrukcí kde bych přes kladku a lanový vrátek kýl zvedal.Nešel by tento problém řešit posunutím stěžně s plachtami a tím i jejich těžištěm :?: Jinak jsem tím žádný speciální vlastnosti nesledoval , spíš to byla mladická nerozvážnost a konstrukční slepota spojená s tím že nejsem žádnej jachtařskej začátečník , na plachetnicích na Orlickým moři jezdím "už" od jara 2006.Každopádně díky a počkám na tvůj vysvětlující nákres + vzorec a zlehka (úplně) to předělám.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 634
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 17
Bydliště: Metylovice

Projekt

Příspěvekod Richard » sob úno 17, 2007 6:49 pm

Vážím si úsilí a odhodlání všech, co se pustí do stavby lodě. Dávám jen na zváženou - stavba stojí spoustu času, odříkání a peněz a dobrý projekt lodi z dílny zkušeného konstruktéra je zárukou, že výše zmíněné nebude promarněno. Projekt většinou není zadarmo, ale jsem přesvědčen, že tato investice má smysl.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 374
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » sob úno 17, 2007 8:52 pm

Já s tebou Richarde absolutně souhlasím , vidím to čím dál jasněji že jsem měl koupit kompletní projekt ze všema podrobnostma, a ne v podstatě jen projekt trupu s náčrtkem stěžně a plachet :roll:
Problém je v tom že když chceš stavět dospělou plachetnici 8 m a víc , tak je projektů spousta , a konec konců na to co ti přinesou (záruka kvality ) nestojí ani tolik peněz.Zkus ale najít projekt malé lodi okolo 5 m na víkendové nebo jen odpolední plavby s malou kajutou spíš jen na schování věcí . Moc toho není , TS 16 co staví Denis(1000,- kč plány), ale tam je na moje schopnosti moc truhlařiny , chtěl jsem lepenou loď jako je americký Vagabond 20+ , ale s možností jednoduše podjet nízké mosty.
Teď udělám maximum pro to aby to dopadlo co nejlépe.
Každopádně moje další a větší loď bude určitě stavěná podle zakoupeného kompletního projektu .
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 17, 2007 10:31 pm

Problém nie je Karle v tom aký máš projekt, ale v tom že si ho zásadne zmenil. Ak si zháňal projekt lepenej preglejkovej plachetničky okolo 5m, napísal si aj sem do fóra že to zháňaš? Podla mňa ťa nadchlo, že to je zadara. Ale to nie je na škodu, ak tam nemáš všetky detaily, tak aspoň na sebe popracuješ. Pokial sa pametám, tak aj projekt nejakej 5m loďky od ruského konštruktéra bol zadara na webe. A docela pekný, Pinguin sa tuším volal.
Uživatelský avatar
Míra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: ned pro 18, 2005 2:25 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Míra » sob úno 17, 2007 11:18 pm

Ahoj pánové, Karle, změnu kýlu jsem řešil tenhle rok na korzáru, výsledek úvah můžete vidět v příloze (pokud se zadaří vložit), zhmotnění stojí v dílně a čeká na montáž. Základní úvaha je neměnit těžiště plochy kýlu ani váhy ve vodorovném směru, pokud teda člověk nemá nějaký zvláštní záměr. Zbytek laterálu zůstává stejný takže není třeba ho uvažovat. Změnou, posunutím směrem dolů je pak možno podle výpočtu sil na páce ubrat zátěž. Tvar plochy může být za určitých předpokladů jakýkoli, ale obdélník se nejlépe vyrábí. Podrobě jsem to psal Denisovi, možná to najde v archivu :arrow: . Ubíhání kýlu by mělo význam při náklonu, kdy se horní část plochy kýlu začne krýt s plochou dna při pohledu zboku a dojde k posouvání těžiště laterálu dozadu. Ale pro korzára jsem zjistil že při natáčení vystřiženého hlavního žebra podle metacentrického bodu je plocha kýlu a dna, která se zakryje naprosto minimální v náklonech, které jsou přiměřené (max 20-30% ale to už loď nejede). Proto jsem s klidem navrhl rovný kýl. Jak to bude fungovat se uvidí na jaře. Jestli někdo bude chtít texty o navrhování kýlů tak at se ozve soukromou zprávou a já to pošlu. Ahoj
snad to bude v lepší velikosti na tomhle odkazu..
http://img106.imageshack.us/my.php?image=ckeelhg6.jpg

Obrázek
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 374
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » sob úno 17, 2007 11:42 pm

Zadarmo je dobrá cena , ale na internetu je dost jiných lodí zdarma z daleko propracovanější dokumentací viz třeba ten Pinguin , nebo jeho starší osmimetrovej brácha (nevzpomenu si jak se jmenuje ) nebo polskej Sztrandek , ten má i detalily na kování na stěžeň i ráhna .
Mě se líbilo to jak je jednoduchá , žádný laťkování , žádný interiér , prostě rychlá stavba .Chtěl jsem se na ní učit ,na větší loď.Když bych ji chtěl dokončit podle původního projektu , tak ji mám do měsíce hotovou , a bez nutnosti jednání s lodním architektem a SPS, ale nevím jestly bych byl spokojenej.No alespoň jak píšeš na sobě popracuju a naučím se spoustu nových věcí , možná i to jak spočítat a nakreslit těžiště plachet a laterálu a správně je vůči sobě usadit.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů