Pokračování příběhu kpt. Barise

Trochu odlehčené téma pro zábavu a poučení. Kvízové hádanky, soutěže v poznávání míst, plavební teorie a praxe. A pár vtipů pro zasmání...to vše s jachtařskou či vodní tématikou (jiné nejsou žádoucí)

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Pokračování příběhu kpt. Barise

Příspěvekod Libor » pát zář 07, 2007 9:33 am

Podle pravidel tě Monty zastoupím, sorry (příště).
Musím rychle sem hodit nebo zapomenu co se mi zdálo ;) :

Pepa nám poslal krásný příběh:
Pepa píše:Příběh který se možná teprve odehraje
Kapitán Baris stál zachmuřeně na nástavbě charterového Elanu 45 a jednou rukou se opíral o stěžeň vedle sebe. S potěšením sledoval černou hladinu moře skoro dva a půl metru pod svými nohami.Rozlévalo se po ní stříbřité zrcadlení měsíce svítícího nad stěžněm lodi. Jeho pozornost však neustále přitahoval temný obzor přímo před přídí. Tam, kde nyní zářilo zadní kolo souhvězdí velkého vozu, přesně před jeho lodí, se měl již objevit maják. Byl to maják, který označoval vjezd do přístavu, ke které mířila jejich loď a v kterém skončí jejich dnešní noční plavba. V hlavě si přehrával dnešní smolný den.
….Z kotviště vyplouvali až odpoledne v 14 hod. sotva vytáhly plachty, přestala jít palubní gps-ka Svoji věrnou 276 C, bez které jinak nedal ani ránu, poprvé za dobu svých výprav zapomněl doma. Souhra náhod, kterou by nepřipustil ani v hospodě. Vítr boční přes 10 kn ale předpověď počasí dobrá, tak nehodlal před posádkou řešit nějaké svoje obavy . Vypluli kurzem 310 st. Vítr často opadával a rychlost lodi kolísala od V 19 hodin padla flauta.Podle zápisů v mapě upluli do té doby17 nm. Nedalo se nic dělat, přišel ke slovu motor. Na dva tisíce otáček držel rychlost 5 kn. V 22 hod. cíl v nedohlednu a tak zvýšil rychlost lodi na 6 nm…..
blik- blik pauza blik blik. To přesně před špicí lodě kapitán Baris konečně spatřil očekávané světlo majáku, svítícího pětadvacet metrů nad zátokou s přístavem. Podíval se na hodinky, bylo 23.30. a spokojeně zakýval hlavou. Nyní již věděl, že i bez gps-ky vedl svojí loď přesně k cíli. Starostlivým pohledem zkontroloval čisté nebe plné hvězd a šel si udělat svoji noční kávu. Bylo to tak akorát, za půl hodiny střídal kormidelníka. Ještě pře tím si všiml, že někteří členové posádky začínají podřimovat. Už to tak bývá. Ti co mají největší oči z noční plavby, mnohdy usínají a pořádný kus plavby je ještě pře přídí. Snížil otáčky motoru na dva tisíce-bude se jim lépe usínat. Při kávě si poznamenal do mapy –kurz beze změny od 22 do 23,30 upluto 9 nm. Kormidelník, kterého střídal, nedokázal zakrýt své obavy. Věděl, že kapitán vede nocí loď bez gps , a tak vyslovil otázku, jež se dala číst z jeho očí. „kolik mil to máme ještě do přístavu“. Kapitán Baris se jen pousmál a odpověděl „v této chvíli přesně …………..

PS
Prosím jen ty mn. bez postupu, ten až na konec.
Pepa


ale neřekl nám jak to bylo dál. Tedy vězte, že to mělo ještě pokračování:

Pokračování příběhu kpt. Barise.

Před vjezdem do přístavu je ještě malá komplikace –přesně ve směru plavby -> mělčiny na malé rozloze. Museli se vyhnout, ale nechtěli uhnout z kurzu zbytečně brzo. No a co čert nechtěl odpoledne přišli i o mapu. To byla nešťastná souhra náhod. Ještě než padla flauta, chtěli 2 nováčci na palubě vyzkoušet terestrickou navigaci. Vzali si mapu do kopitu, roztáhli, každý držel z jedné strany a jali se studovat kde že to zrovna jsou. Když to kapitán viděl, zavelel okamžitě: „Mapa nikdy nepatří do kopitu, okamžitě vrátit na navigační stůl.“ Ten co ji přinels ji zrovna držel jednou rukou, protože v druhé měl dalekohled. Druhý ji držel celkem pěvně oběma. No protože kapitán ve svých příkazech byl celkem rázný a nesmlouvavý, poslechli, oba, a naráz……Ten co ji přinesl, myslel, že ji drží pevně ten druhý. Ten druhý si myslel, že když s mapou „nic neměl“, nepřinesl ji , nevymyslel tuto zábavu, že se o ni postará ten co ji přinesl. No a když 2 myslí a nekonná žádný, neštěstí je na světě. V tom momentě byla mapa ve vzduchu a vzápětí ve vodě. Honza si bleskurychle lehl na bok lodě a natáhl ruku do vody, mapa tam byla malý moment ve vzduchovém víru přidržena. Ale volný bok lodě byl 1,2m a k hladině mu chybělo 35cm. Než se všichni nadály, mapa byla pryč.
Kapitán se celý den velmi zlobil, ale byl to zkušený námořník a věděl si rady. Mezitím přemýšlel jak provinilcům dá za vyučenou. Ale chtěl jim také dár šanci tuto chybu částečně v jeho očích zmírnit. Přemýšlel a půlnoci při střídání v 00:00 to měl vymyšlené, šel provinilce probudit a řekl: „ Pánové situace je zlá, nikoliv však kritická. Teď budem trochu spekulovat. Řekněme, že teď náš život závisí na tom zda dokážete přesně určit naši polohu. Jsme bez mapy i GPS, ještě že ten kompas nejde odmontovat a ukazuje celkem spolehlivě jako i log a lot. Potřebujeme a musíme znát přesně svoji polohu. Vemte si list papíru, pravítko, kalkulačku a makejte. Když dokážete stanovit naši polohu celkem přesně (hlavně kvůli mělčinám) budiž Vám odpuštěno.“ Ti na sebe koukali a přemýšleli zda je to splnitelné. Další člen posádky a jejich kamarád Honza je učitel fyziky, šli ho tedy vzbudit aby jim poradil. Ten nejdřív nechtěl s tím nic mít, o půlnoci. Nakonec svolil a říká „pánové to nic není. Běžte mi zjistit údaje co potřebuji a já vám to hodím na papír“. Cestou hodili ještě řeč o úkolu co dostali s kormidelníkem co šel právě spát a vrátili se za kapitánem, že tedy budou bojovat. Kapitán byl starý dobrák, alespoň se tak tvářil a povídá trochu bodře : „já vám to trochu ulehčím“ - v ten moment změnil kurz o 45 stupňů vlevo. „ A teď sebou trochu hoďte ať to netrvá věčnost. Dám Vám na to přesně hodinu a pak chci slyšet kde jsme “. Celý tento rozhovor trval přesně 30 minut od vystřídání.
Otázka zní jak postupovaly a kde se nacházela loď v době odpovědi – jakou dali kapitánovi odpověď.
Naposledy upravil(a) Libor dne pát zář 07, 2007 5:50 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pát zář 07, 2007 11:35 am

Kapitán Baharis vzbudil provinilce o půlnoci. Předpokládám, že jim nesdělil polohu v 23:30. Než jim vysvětlil co od nich očekává bylo 30 minut po půlnoci. Za hodinu se jich zeptal : kde se v tuto chvíli nalézáme. Oni bez váhání odpověděli: jsme 7Nm od přístavu a k cíli musíme plout kurzem 340 ( přímo na maják).
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát zář 07, 2007 11:52 am

Velice pěkně řečeno. :good:
Upřesním - původní polohu jim prozradil kormidelník než šel spát.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pát zář 07, 2007 12:03 pm

Bohužel nevím, jak jim pomůže přesná poloha loďi, když nemají mapu a tedy neznají polohu mělčin. Ale s tím ať si poradí kapitán.
:crazy:

když by jim polohu sdělil kormidelník, byli by bez práce, pokud by si ji tím manévrem 45 stupňů vlevo nechtěli polohu posichrovat.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát zář 07, 2007 6:11 pm

Nikomu se do toho nechce? Je to tak složité, nebo nesrozumitelné?
Sepíšu tedy co je už známo:
  • o půlnoci byla vzdálenost k majáku 12,1 Nm
  • stabilní otáčky motoru 2 000

ostatní už je naspáno v příběhu....
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

kvízy

Příspěvekod MARIS » pát zář 07, 2007 8:42 pm

Vyšlo mě to stejně jako RadkoviS,jen KK mě vyšel 342 st. a vzdálenost 7 Nm k majáku.Ten KK může být daný nepřesností nákresu.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát zář 07, 2007 9:26 pm

Já to vidím také tak.
23,30 vzdálenost 14,6 kk 310
00,00 rychlost 5 kn tedy vzdálenost 12,1 nm kk 310

00,30 rychlost 5 kn tedy vzdálenost 9,6 nm konec kurzu 310, v této chvíli kk mínus 45 st tedy 265 st
plují po přeponě pravoúhlého trojůhelníku /1hod = 5n / 5 na druhou děleno dvěmi a odmocnit máme velikost odvěsny = 3,53 nm

tedy 1,30 jsu vlevo 3,53 nm od původního kurzu 310 st a o 3,53 nm blíže k majáku
tedy od majáku asi 7,2 nm /vypočteme pomocí funkce sin. alfa, ale bohatě stačí výkres v měřítku a hledanou vzdálenost odněřit. Stejným spůsobem bychom zjistili že kk k majáku v 1,30 je 340 st

kk počítat není nutné, vidíme blikající maják
úhybný manévr v 0,30 hodin o 45 st v levo by byl velmi moudrý, spíše mutný,pokud bych měl mapu, protože v této době bylo známo, že loď je 9,6 nm od majáku, ale někde na opsané kružnici o tomto poloměru.
Manévrem vlevo o 45 st zahájím navigaci na jeden bold / znám kurs rychlost a čas plovby/ za hodinu nový náměr a vím přesně kde jsem. bude to již bod namapě a nikoliv kružnice okolo majáku. potom mohu provádět navigaci vůči mělčinám,

Pokud mapu nemám, mám jen dvě tečky na stole, o kterých vím, že jsou od sebe 7,2 nm a nevím, kde mezi nimi je mělčina a kde vůči mělničině jsem já. Není mi nic platný ani hloubkoměr, ani rychloměr,

Takže, buď znám přístupový sektor majáku / barevná výseč pro bezpečné přiblížení/ tuto si najdu a postupuji k majáku,

nebo

chcípnu motor, postavím hlídku /hlídá hloubku a případně pohyb v proudu/, rozdělám lahev
červeného, počkám do rána až se rozední, píchnu se za první loď jež míří do přístavu a fofrem jsi jdu koupit novou mapu.

Pepa
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát zář 07, 2007 10:06 pm

Bravo pánové :good:
Udělali jste mi radost všichni 3 ! Myslel jsem, že toto je jen malá kratochvíle a zapojí se více čtenářů. No holt v době GPS asi navigace není zrovna v kurzu.....
Problém je jak určit vítěze :? V podstatě všichni odpověděli správně (asi to nebylo tak těžké ;) ). Malé rozdíly jsou dány asi způsobem výpočtu či rýsování, ale pořád dostatečně přesné.
Tentokrát zlato by zasloužily všichni. RadekS byl první (kresli jsi?), Maris za, řekl bych nejpřesnější kurz, Pepa (maják sice bliká, ale když padne mlha?) za perfektní vysvětlení postupu (ušetřil mi práci :D ) a zejména za vysvětlení dalšího postupu. Jen tak na navíc kpt. Baris je zkušený a znalý, ten přístav znal a trefil by do něj poslepu....
Šlo jen o ten postup zjištění polohy. Celé mě to napadlo, když jsem připravoval zajímavý článek o navigaci, citace následuje. Je tam pasáž, jak to bylo, když ještě nebyly GPS. No je vidět, že stará škola je dobrá škola a důchodci to mají v krvi :thmbup: . Máme se od nich co učit !
Takže štafetu přebírá RadekS, případně může přenechat dalším dvěma, zaslouží si to také. (Příště nachystám něco těžšího, i když staří praktici to budou mít asi zase v malíku, já to musel nastudovat :( ).

Citace:
V praxi ovšem málokdy máme k dispozici kýžené dva body, většinou jsme rádi, když máme alespoň jeden, který dovedeme spolehlivě identifikovat a ztotožnit s mapou s kdovíjakým měřítkem, kterou máme na lodi, spoléhajíce na satelity. Pak nastoupí další kouzlo, které Angličané označují jako "running fix" a které vyžaduje už trochu více navigačního umění. Především potřebujeme mít možnost, nějakým způsobem přesně stanovit ujetou dráhu naší lodi během provádění měřenÍ. To nám umožní buď fungující log a stačí si jen poznamenat jeho údaje, anebo alespoň změřit nebo odhadnout svoji rychlost, stopkami změřit čas a z toho ujetou dráhu spočítat. Pak potřebujeme spolehlivého kormidelníka, nebo dnes už také autopilota, který nám bude po celou dobu měření držet stálý kurs podle lodního kompasu.

Jak se přibližujeme k našemu vyhlédnutému objektu (majáku, mysu, ), vezmeme první náměr a zaznamenáme stav logu nebo spustíme stopky. Od této chvíle musí kormidelník držet stálý kurs, v ideálním případě rovnoběžně s pobřežím, kde se vyhlédnutý objekt nacházÍ. A když se nám zdá, že už další náměr bude tvořit dostatečně tupý úhel s prvním, uděláme druhý náměr a přečteme log nebo zastavíme stopky. Oba náměry přepočítáme na skutečné (NR) a kormidlovaný kurs také na KD a čas na ujetou dráhu. Nyní narýsujeme do mapy obě poziční linie. Na první z nich, odpovídající "času nula", si zvolíme bod, nejlépe v místě předpokládané polohy. Z tohoto bodu narýsujeme úsečku, odpovídající dráze naší lodi během měření (KD). Z jejího koncového bodu narýsujeme rovnoběžku s první poziční linií a kde nám protne druhou poziční linii, tam byla poloha naší lodi, když jsme skončili měření - teď už jsme někde dál, protože ještě nejsme zvyklí dost rychle počítat a rýsovat.

Mistři dokáží ještě jedno další kouzlo: Stojím na palubě se záměrným kompasem a když je náměr na zvolený objekt přesně 45° , začneme měřit ujetou dráhu. Měření ukončíme, když se náměr na objekt změní na 90°. Pak stačí narýsovat jen druhou poziční linii (90°) vynést na ní délku ujeté dráhy a máme naši polohu nemusím nic dalšího kreslit! (Důkaz: pravoúhlý trojúhelník s úhlem přepony 45° má obě odvěsny stejně dlouhé). To je, jak Němci říkají, známé "Vierstrichpeilung", anglicky to neumím.

Posuďte sami - není tohle krásná "námořnická" zábava a nevyplatí se to zkusit, i když nám nad hlavou létají ty satelity?
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

kvízy

Příspěvekod MARIS » sob zář 08, 2007 9:02 am

Jenom malá připomínka ke kvízu od Pepy a Libora.
Zadání bylo asi myšleno pro oblast chorvatska (Elan 45),a lze jej aplikovat prakticky na celé středozemní moře.Ale v případě plavby v oblasti velkých přílivů (několik metrů) je nutno před výpočtem zjistit skutečnou momentální výšku přílivu.Na mapách a v atlasech majáků jsou uváděny výšky světla majáku vždy nad nejvyšší možnou výškou hladiny (MHWS).Takže v okamžiku objevení světla majáku může být skutečná výška nad hladinou i o několik metrů větší.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob zář 08, 2007 9:18 am

To MARIS,
Velmi dobrá připomínka.
Já blbec se do teď domníval, že se uvádí takzvaná střední voda, jako u hloubek.
To bych to pěkně podělal.
Jinak tento tip kvízů přímo miluji. Člověk se hodně poučí. A i kdyby to všechno perfektně ovládal, tak procvičování nemůže nikdy škodit.
Tak jen houšť a větší kapky. ;) Ahoj, alffa
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

kvízy

Příspěvekod MARIS » sob zář 08, 2007 9:29 am

To alffa
to nic,já jsem také Pepovi v prvním kvízu naletěl,když jsem uváděnou výšku hladiny "pod nohama" bral jako výšku očí.Je fakt že už jsem byl myšlenkama jinde,ale taky mě vyšla blbost.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

kvízy

Příspěvekod MARIS » sob zář 08, 2007 9:47 am

Jo,a na ty hloubky se podívej,já mám dojem,že hloubky se uvádějí od základu mapy,a ten je dán nejnižším astronomickým odlivem.čao.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob zář 08, 2007 2:50 pm

Samozřejmě Marisi, že máš pravdu....

Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host