Prasklý rolfok

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Supl
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: sob srp 03, 2013 2:00 am
Reputace: 1

Prasklý rolfok

Příspěvekod Supl » stř srp 14, 2013 11:42 am

Ahoj, přidám také jednu historku, která se nám stala vloni na konci září v Chorvatsku. Na své třetí plavbě jako člen posádky jsem zažil trochu adrenalinu. Měli jsme půjčenou Bavarii 40 ze Zatonu.

V pondělí ráno vyrážíme od bóje u ostrova Kakan směrem na jiho východ a okolo Žirje na volné moře. Předpověd počasí mluví o poměrně hezkém SE větru s rychlostí kolem 20 - 25 uzlů. Těšíme se na pěkné plachtění, i když naše předpokládaná trasa je v podstatě proti větru. Aspoň si užijeme trochu náklonů při křižování.
Celé dopoledne křižujeme proti větru jižně od Žirje na dost zrefované plachty. Vítr po poledni trochu zesiluje a přidávají se nárazy. Refujeme ještě více na malé kapesníčky. Užíváme si krásné plachtení. Tu a tam nějaká vlna jde i přes příď, takže jsme trochu navlhlí, ale nadšení. Před 17. hodinou zjišťujeme, že křižováním bychom se do plánovaného kotviště dostali až za soumraku a proto kapitán velí nastartovat motor a hurá ke břehu. Vítr se v tu chvíli ustálil mezi 25 - 30 uzly s občasnými poryvy přes 35.
Ve chvíli, kdy jsme chtěli narolovat genu, ozvala se rána a vyletěla celá gena ven. Naštěstí jsme byli poměrně dost proti větru, takže náraz větru s námi hnul jen v rozumné míře. Vydal jsem se připoutaný na příď na průzkum a po chvilce zjišťuji rolfok rozlomený na tři kusy. Oprava nemožná. Chvíli jsme se dohadovali co se dá dělat. Bohužel jsme udělali při přebírání lodě chybu a to, že jsme si nezkontrolovali lana výtahů plachet a teď nevíme, kterým lanem genu sundat. Ke všemu se přidávají stále větší vlny, nárazový vítr a pohyb po rozhoupané přídi je už dost težký. Kapitán má strach, zda by se nám podařilo za tohoto počasí genu sundat bez rizika MOB. Naše dilema za chvíli řeší vítr, který genu začíná trhat na cáry. S vědomím toho, že plachtu již stejně nezachráníme, ji necháme dál na pospas větru, hledáme nejbližší přístav proti větru a do toho také zhruba za 2 hodiny na motor doplouváme. S přistáním u mola je docela honička, nějak nás nenapadlo před přistáním sundat zbytky plachty a i ty sbírají dost větru, abychom měli plné ruce práce s přistáním.

Jak se nejlépe zachovat při podobné situaci? Co nám poradí zkušení mořští vlci?
Určitě už víme, že je nutné překontrolovat všechna lana, člověk nikdy neví, co bude muset na moři udělat.

Pro pobavení přidávám i fotky připlutí.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř srp 14, 2013 12:13 pm

Ahoj,
stalo se to, když už jste se snažili plachtu navinout (= tahali jste za lano), nebo ještě před tím?
Pokud už jste tahali, dělali jste to jen ručně nebo jste používali vinšnu a kliku?
L.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř srp 14, 2013 12:39 pm

Odpovím Ti jako ten,kterému se stalo to samé, ne jako mořský vlk.
Při zaplouvání k přístavu v Komiži se mi za podobných povětrnostních podmínek rozbalila gena na Bavarii asi 42 nebo tak nějak,
při přibližování k přístavu jsem nechával genu pod tahem postupně refovat,když byla úplně namotaná, nechal jsem prosichr přidat dvě otáčky,z rolfoku lano geny vylétlo a gena byla zase venku celá.
Hned jsem otočil loď po směru větru a ven ze zátoky, 2 nejschopnější nechal obléct záchranné vesty /duben/ a poslal stahnout genu ze stěžně.Výtah našli vcelku rychle, problém bylo dostat se na špičku, protože volně vlající otěže se do sebe hned po vymotání geny zamotaly a udělaly slušné uzle,kterými mlatily nebohé námořníky do různých částí těla.Jízdou po větru na plný plyn jsem snížil rychlost funícího větru na asi 25 uzlů, takže jsme plachtu dokázali bez poškození sundat.
Nevím,jestli v rolfoku prasklo ocko navíjecího bubnu /jedno tam bylo vylomené/ nebo jestli jen vyklouzl uzel lana.Rozhodně bylo na rolfoku navinuto málo otáček, tak si to od té doby před plavbou kontroluji a už 2x jsem otěže sundal a pár závitů přidal.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř srp 14, 2013 2:08 pm

Na té fotce není nějak patrné, co se vlastně rozlomilo. Spíše vidím, že se "rozpadlo". Rollfok je ze dvou sešroubovaných dílů a tam je vidět jednu část oddělenou. Vidím to podobně jako Martin a také jak jsem popisoval v odkaze jenž bude následovat.
Také máme podobnou zkušenost, popisuji ZDE, uzel v tahu vylomil plast bubnu. Jen tolik nefoukalo, gena byla v podstatě už navinutá a nevytočila se. S točením navíjecího lana klikou to je prostě bída. Nemá se to, někdy to bohužel je z těch špatných řešení to nejlepší.

Ale od té doby jsem začal používat jiné řešení. Genu nechám vyvlát na pravou stranu a dopředu posílám jednoho odvážného, který za navíjecí lano, našponované přes winchnu (rukama!), tahá kolmo na osu lodě - do boku. Povolí, zadní obsluha dotáhne. A tak dokola. Nejhorší je prvních pár otáček, pak se to většinou rozjede.
Uživatelský avatar
Supl
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: sob srp 03, 2013 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Supl » stř srp 14, 2013 4:13 pm

Stalo se to ve chvíli, kdy jsme genu rolovali - zhruba posledního půl metru, možná o něco víc. Rolovali jsme přes vinčnu - bral jset to jako běžný postup, tedy než jsem tady našel příspěvky, které před tím varují. Ale zase jsme to nikdy nervali moc silou a vždycky se hlídalo, že gena jede.

Pokud si dobře pamatuji, uletěl zobáček, který drží oba díly bubnu u sebe. A zřejmě se tam vylomila ještě nějaká část, protože jsem kus černého plastu viděl letět do moře.

Obrázek
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » stř srp 14, 2013 4:25 pm

prave preto pri rolovani kosatku nechavam vzdy navolno (snazim sa postavit lod presne proti vetru), pricom niekto vzdy na vincni pridrziava otaz aby neflatrovala prilis. refuje sa vzdy rucne bez vincne. ono totiz ked sa spocita sila, akou na plachtu posobi vietor a sila, akou na plachtu posobi posadka cez vincnu a lano, tak ten chudak rolfok musi odolavat echt velkemu tlaku. :hmm:
Lakomec

furlex

Příspěvekod Lakomec » stř srp 14, 2013 5:59 pm

Stalo se mi něco podobného před pár lety, rok 2007, těsně před Kithnosem. Gena byla navinutá už skoro celá, když povolilo lano a opět celá vyletěla ven. refovací lano taky. Okamžitě jsem otočil halzou po větru, genu nechal úplně vyvlát a ručně ji dva členové posádky opět namotali na stěh. Zajistili lanem a bylo to. V zátoce na kotvě jsem rozdělal furlex a zjistil, že soudruzi zapoměli našroubovat jeden šroub, který lano drží. je v tom plastu taková smyčka, do které se lano refovací navleče a přes to je kus železa přišroubovaného šroubem. A kus železa a šroub nebyl. Tak jsme se vydali na výlet do města s dílem, v dílně nechali onen kus železa s dírou vyrobit a přišroubovali. Pro jistotu jsem ale natočil o pet obrátek lana na furlex navíc, takže když byla celá gena na stěhu, bylo na bubnu 7 otáček. Tření je sviňa a měl jsem klid.
Měl jsem ale štěstí, že se nic nerozbilo a furlex se krásně točil. Ve vašem případě nevím, jak to bylo, jestli zůstal furlex pohyblivý. A najít výtah geny si myslím, že není tak těžké, aby to kapitán za 3 minuty nezvládl. Na charterových lodích to většinou bývají dvě lana vyvázané na stěžni a zatím na všech lodích co jsem měl, byly průchodky na stěžni označeny - Main sail, resp. Genou. Ostatní výtahy bývají většinou svedené do kokpitu.
Tento typ furlexu se už ale hodně dlouho nepoužívá, dělají se jednodušší a nenáročné na případnou opravu.
Naposledy upravil(a) Lakomec dne sob srp 17, 2013 9:55 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » stř srp 14, 2013 9:07 pm

deko píše:prave preto pri rolovani kosatku nechavam vzdy navolno (snazim sa postavit lod presne proti vetru), pricom niekto vzdy na vincni pridrziava otaz aby neflatrovala prilis. refuje sa vzdy rucne bez vincne. ono totiz ked sa spocita sila, akou na plachtu posobi vietor a sila, akou na plachtu posobi posadka cez vincnu a lano, tak ten chudak rolfok musi odolavat echt velkemu tlaku. :hmm:


Presne tak. Kolikrat to tu uz bylo napsano a vsadim se ze spousta jachtaru stale rve oteze kosatky pres vinsnu. Proste kde to nejde silou tak staci pouzit jeste vetsi sila ;) ;) Nektere vinsny na mensich plachetnicich nejsou na tak velky tlak staveny. U super vinsen jako je HARKEN a RONSTAN bych se v nouzy asi nebal zabrat, ale napriklad takove druhy jako je Plastimo a jine nizzi rady si koledojou vo pruser. A pokud si pujcite charterovou plachetnici tak vi buh jak se k vinsnam chovala posadka pred vami. Co se tyce mne v tomto pripade to vypada ze majitel lodi asi mel pravo pozadovat nahradu a to pak zaboli v kapse.

Pokud vyleti cela gena v silnem vetru tak strasne zalezi na kvalite geny a posadky. Bohuzel to vetsinou zkonci nejakou tou katastrofou. Senamit se s lanama a popripade si je oznacit ne podle mne to nejdulezitejsi. Osobne jsme s Radou uz takhle o jednu genu prisli, byla sice pres dvacet let stara ale kdyby nebyla tma mozna by se jeste stacila zachranit. Tenkrat nam pri silnem poryvu a blbou manipulaci vylitla otez z rohatinky. Lod jsme stacili rychle stocit proti vetru ale blbe namotane lano v rolu nam znemoznilo rychle zrefovat. Nejlepsi reseni bylo rychle genu stahnout, ale drive jsme pouzivali naprosto debilni system vytahu kosatky takze fak zmatek a srdce rvouci zvuk trhajici se kosatky na snutychly. Pri vice lidech je dostat genu na paluba otazka par minut a to si myslim ze je nejlepsi reseni nez li se snazit ve vypjate situaci rol opravovat.
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » čtv srp 15, 2013 7:55 am

Bozakafko, teda já otěže kosatky vedu pokaždé přes vinšnu - Lewmar, 16, samozásek. Mám dost velkou genu a ručně bych ji nepřitáhl ani za nic. Ale lano, kterým stahuju kosatku (vede z kokpitu do bubnu rolfoku) jen ručně. Mám tak dostatek citu. Když je velký vítr tak víc vyostřím a mám to snažší. A pokud je problém a potřebuju rychle zerfovat kosatku, tak také. Ono se říká, že kdryž to nejde silou, jde to větší silou. A pak se zjistí, že to jde jinak.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv srp 15, 2013 11:42 am

Ne kazda plachetnice ma vinsny se samozasekem. Tady se mnluvi o refovani a ne o trimovani. :? :? A co se tyce vytahu kosatky tak ten opravdu na vinsne nedrzim, nevidim duvod proc. A pokud jde kosa dolu tak omotat kolem vinsny a povolit zasek a kosu spustit.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv srp 15, 2013 7:23 pm

bozakafka píše:Presne tak. Kolikrat to tu uz bylo napsano a vsadim se ze spousta jachtaru stale rve oteze kosatky pres vinsnu.

Si snad děláš (pr...) srandu, né??? :crazy:
Když pluji v náklonu pod plnými plachtami ostře proti větru, dotahuje se otěž na vinchně až lano praská - na krev. Ta vinchna je na to stavěná a dokáže vyprostit zapadlou vétřiesku (zdravá nadsázka).
Stejně ovšem nevím, proč to sem vůbec taháš. Vlákno je o rollfoku, jeho prasknutí a způsobu navíjení ovládacího lanka. To je celé úplně někde jinde, zbytečně téma rozbíjíš.
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » čtv srp 15, 2013 7:55 pm

Baharisi, přesně tak. Otěž = vinšna a případně i klika. A lanko od rolfoku jen do ruky a loď proti větru. Už jsem to psal.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv srp 15, 2013 10:38 pm

Strasne se omlouvam, blbe jsem to napsal. Myslel jsem lano co vede do rolu. Samozrejme oteze je jina. jeste jednou prominte za dezinformaci. Uz jsem ctvrty mesic na mori a moc mi to nemysli.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv srp 15, 2013 10:54 pm

Nicmene fakt je ten ze kdyz neco praskne tak obvikle z techto duvodu.

Unava materialu.
Chyba vyroby.
Pretizeni.
Spatna obsluha.

Pretizeni z nevyjasnenych duvodu.
Pretizeni spatnou obsluhou.

Tak mi ted reknete kdyz vam prdne rol kde je pravda. Mam jednu skromnou zkusenost na svoji lodi........vse co se poskodilo bylo vetsinou moji hlouposti......a to je to :?

hloupost znamena

spatna obsluha plavidla
spatna kontorola

Fakt je ten ze rol je zarizeni ktere podleha velke zatezi.
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » pát srp 16, 2013 9:32 am

Taky jsem jednou rval lano od rolu přes sílu. Rol naštěstí vydržel, ale podařilo se mi rozmotat přední stěh. Takže mě to stálo nový stěh a poučení - sílu jen do určitého stupně. A hlavně se dívat, proč to najednou nejde, jako dřív.
Uživatelský avatar
Supl
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: sob srp 03, 2013 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Supl » pát srp 16, 2013 10:04 am

Děkuju za rady, budu tlumočit dál na letošní plavbě, přeci jen jsem zatím jen "posádka" nebo maximálně navigátor:-) Ale vzhledem ke zkušenosti s naším kapitánem předpokládám, že každou dobrou radu od zkušenějších rád poslechne.
Únava materiálu to být klidně mohla, nevšiml jsem si, že by to někdo rval vyloženě silou. Ale já u kliky zrovna nebyl, takže těžko říct a jako vždy to byla spíš kombinace různých faktorů. Proti větru jsme zhruba byli, jinak by s náma náraz do rozbalené geny zacvičil víc. Škoda té plachty, naštěstí pro nás jsme měli pojištěnou i kauci (a každý z posádky má z kousku suvenýr do jachtařské knížky).
Nakonec musím uznat, že charterovka se k nám zachovala velmi dobře. Dostali jsme jen poučení, že cruiser je jen pro "enjoy it" - my si to plachtění ale fakt užívali a druhý den po obědě už jsme mohli jet dál s novou plachtou.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát srp 16, 2013 3:10 pm

Pokud je gena navinutá na rolfoku v bezvětří nebo slabém větru, je navinutá x otáčkami. Takhle ji nachystá technik čártrovky.

Při plavbě ve velkém větru s hodně zrefovanou genou, navinutá část geny se dotahuje. Na celé sbalení pak potřebuješ x+2 nebo x + více otáček rolfoku.

Běžně se na čártrové lodi stává, že velkém větru nejde gena celá sbalit, protože rolovací lano už je na konci a chybí mu závity. Píše o tom Lakomec.

Když chybí závit lana, gena sbalit nepůjde. Pokud obsluha ještě zarve (jedno jestli klikou nebo silák rukama) rolfok se rozpadne. Nemusí to být únava materiálu. Rolfok není dimenzován na takovou zátěž v radiálním směru. Pak se celá gena rozvine a je drama.

Moje řešení: pokud mám hodně času před vyplutím a dovolí to velikost bubnu rolfoku, přidávám dva závity. Podobně jako Lakomec.
Pokud to neudělám, musím počítat s tím, že po plavbě na hodně zrefovanou genu, nepůjde tato sbalit úplně. Zůstane mi kapesník velikosti odpovídající třeba dvěma otáčkám rolfoku. S tím musím doplout do přístavu nebo alespoň do závětří.
Na lodích 45 a více stop ve velkém větru balíme genu vždy klikou přes vinšnu nebo elektrickou vinšnou. Rukama sbalit nejde. Musím pohlídat siláky, aby včas přestali navíjet a nerozbili rolfok. Je to o citu. V rukách, u kliky nebo u ovládání elektrické vinšny. Jde to uhlídat.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pát srp 16, 2013 6:18 pm

Taky bych řekl, že za určitých větrných podmínek nelze bez vinšny a kliky genu sbalit.
Respektive lze, "pumpováním", ale to síla vyvinutá na rolfok asi nebude daleko od vinšny s klikou, navíc budou panovat takové podmínky, že asi zrovna není nejlepší, aby někdo pobíhal vpředu po palubě, pokud to není nezbytně nutné.
Samozřejmě musí ten kdo točí klikou mít rozum a sledovat zdali se vše daří tak jak má, tedy zdali se točí rolfok v souvislostí s točením klikou a zdali je dostatek lana na bubnu.
Řekl bych, že rolfok, buben, smotávací lano musí vydržet velké namáhání, protože když se gena zrefuje, drží obdobnou sílu jak otěž, že jo?
To že se vždy může něco podělat, o tom není pochyb a samozřejmě v tu nejnevhodnější chvíli ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů