
Jak na nerez
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
Jak na nerez
Zdravím všechny , nevíte někdo jak upravit nerez aby na moři nerezavěl ? 

Ahoj
Na to není jednoduchá odpověď. Rozhodně bude přesahoat rámec jednoho příspěvku.
Jednoduše řečeno
každý nerez rezne, některý dříve a jný pzději.
I potravinářský nerez ti časem zežloutne až zhnědne.
Existuje legovaná nerez, jež odolává reznutí nejvíce.
Velmi také záleží na zpracování materiálu /řezání, broušení, svařování, skladování , manipulace. aj. Nerez nesmí přijít do styku s černou ocelí, měl by se opracovávat v jiné dílně. Stačí prach z černé oceli, či broušení špatným nevhodným nástrojem.
Další zásadní otázka je úroveň finální povrchvé úpravy - vrchního leštění - čím lépe je vyleštěn /pasta filcové a hadrové kotouče k tomuto určené/ tím větší bude odolnost vůči reznutí.
No a na závěr udržovat - omýt sladkou vodou, ochranou pastu leštit a leštit.
Pepa
Na to není jednoduchá odpověď. Rozhodně bude přesahoat rámec jednoho příspěvku.
Jednoduše řečeno
každý nerez rezne, některý dříve a jný pzději.
I potravinářský nerez ti časem zežloutne až zhnědne.
Existuje legovaná nerez, jež odolává reznutí nejvíce.
Velmi také záleží na zpracování materiálu /řezání, broušení, svařování, skladování , manipulace. aj. Nerez nesmí přijít do styku s černou ocelí, měl by se opracovávat v jiné dílně. Stačí prach z černé oceli, či broušení špatným nevhodným nástrojem.
Další zásadní otázka je úroveň finální povrchvé úpravy - vrchního leštění - čím lépe je vyleštěn /pasta filcové a hadrové kotouče k tomuto určené/ tím větší bude odolnost vůči reznutí.
No a na závěr udržovat - omýt sladkou vodou, ochranou pastu leštit a leštit.

Pepa
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
lodní tachnika
Není nerez jako nerez.Pod tímto názvem se skrývají diametrálně odlišné vlastnosti materiálů.Je to odvislé od počtu,druhu a množství použitých legur.Zatím co pro tzv.potravinářskou nerez ze které se vyrábějí např.příbory,dřezy a pod.stačí malé procento legur,pro vysoce odolné materiály musí být počet legur a jejich množství poměrně vysoké.Také zaléží na způsobu konečné úpravy povrchu.
Prakticky,pokud to jde,tak potravinářskou nerez třídy 17 110 a výš vyloučit.Nejvíce odolná se mě jevila 17 246 a 17 346.A vyleštit do zrcadlového lesku.Jenom perlička:asi před 10ti léty jsem v zátoce u ostrva Tijat vylovil asi třičtvrtě metru dlouhou nerezovou tyč orůměro 20 mm.Nevím jak dlouho byla ve vodě,ale ani známka rzi,a dodnes ji používám semtam na nějaký výrobek,už je jí jen kousek.Takže nemusí všechny nerezi rezivět.
Prakticky,pokud to jde,tak potravinářskou nerez třídy 17 110 a výš vyloučit.Nejvíce odolná se mě jevila 17 246 a 17 346.A vyleštit do zrcadlového lesku.Jenom perlička:asi před 10ti léty jsem v zátoce u ostrva Tijat vylovil asi třičtvrtě metru dlouhou nerezovou tyč orůměro 20 mm.Nevím jak dlouho byla ve vodě,ale ani známka rzi,a dodnes ji používám semtam na nějaký výrobek,už je jí jen kousek.Takže nemusí všechny nerezi rezivět.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1111
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Maris má pravdu není nerez jako nerez.
Zrovna velmi často se používá jako takzvaná potravinářská nerez jen železo legované chromem (AISI 430) a ta ve slané vodě rezne.
Docela dobré vodítko je zkusit jestli je nerez austenitický = nemagnetický a to většinou znamená odolnější korozi.
Docela dobrý přehled nerezů je tady:
http://www.italinox.cz/?p1=plechy&p2=p6
Jsou samozřejmě i další prodejci: Ferona, Fintrading, ....... google
Viděl jsem, že někde materiál i uříznou. To před několika lety neexistovalo.
Často pracuji s AISI 304 Fe-Ni-Cr ta má docela dobrou odolnost a i v rámci stejného materiálu jsou rozdíly pokud je to jiná dodávka, jednou vůbec nerezne a někdy se na tom dělají velmi slabé rezavé povlaky (v řezu). Abych byl přesný strkám do dost alkalického roztoku a následně do 30% HNO, oboje po cca 20min. Asi záleží hodně na tom jako ty kovy zamíchají, či co.
Zrovna velmi často se používá jako takzvaná potravinářská nerez jen železo legované chromem (AISI 430) a ta ve slané vodě rezne.
Docela dobré vodítko je zkusit jestli je nerez austenitický = nemagnetický a to většinou znamená odolnější korozi.
Docela dobrý přehled nerezů je tady:
http://www.italinox.cz/?p1=plechy&p2=p6
Jsou samozřejmě i další prodejci: Ferona, Fintrading, ....... google


Viděl jsem, že někde materiál i uříznou. To před několika lety neexistovalo.
Často pracuji s AISI 304 Fe-Ni-Cr ta má docela dobrou odolnost a i v rámci stejného materiálu jsou rozdíly pokud je to jiná dodávka, jednou vůbec nerezne a někdy se na tom dělají velmi slabé rezavé povlaky (v řezu). Abych byl přesný strkám do dost alkalického roztoku a následně do 30% HNO, oboje po cca 20min. Asi záleží hodně na tom jako ty kovy zamíchají, či co.
Martine ty povlaky rzi na řezu jsou patrně od otěru nástoje kterým to dělíš.
Pro ostatní:
Obecně lze říci ,čím větší obsah Cr a Ni tím větší odolnost proti rezavění. Oxiduji- rezaví částečně všechny "nerezavějící" oceli, jen se jedná pravdu o chemické složení materiálu. Pokud materiál obsahuje 19 a více % Cr zůstává oxidující materiál stříbrný, což potřebujeme jen matní. Pokud materiál má více Ni barví se mírně do žluta. Nejlépe by se měly chovat tzv. žárupevné nebo žáru odolné Cr-Ni oceli. Jinak zde platí vše co bylo řečeno ohledně pasivace, leštění atd. tím se vlastě zmenšuje plocha vystavená účinkům agresivních látek. Při sváření používat stabilizované elektrody nebo přídavné materiály.
Berty
Pro ostatní:
Obecně lze říci ,čím větší obsah Cr a Ni tím větší odolnost proti rezavění. Oxiduji- rezaví částečně všechny "nerezavějící" oceli, jen se jedná pravdu o chemické složení materiálu. Pokud materiál obsahuje 19 a více % Cr zůstává oxidující materiál stříbrný, což potřebujeme jen matní. Pokud materiál má více Ni barví se mírně do žluta. Nejlépe by se měly chovat tzv. žárupevné nebo žáru odolné Cr-Ni oceli. Jinak zde platí vše co bylo řečeno ohledně pasivace, leštění atd. tím se vlastě zmenšuje plocha vystavená účinkům agresivních látek. Při sváření používat stabilizované elektrody nebo přídavné materiály.
Berty
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Ahoj
Je škoda Karaya2 že jsi nenapsal aspoň ještě jednu větu , třeba by jsme se dozvěděli na co přesně odpovědět . Jestli už loď máš a na ní nerezové zábradlí které žloutne nebo opravdu natvrdo orezává , a nechceš ho předělávat , tak jediné co jde dělat je důsledně ho čistit a ošetřovat konzervačním prostředkem , pokuď jde jednoduše sundat tak by bylo dobré pokuď není leštěné do vysokého lesku ho nechat přeleštit a dál stejně používat konzervační přípravek.
Jestli chceš pořizovat novou loď ,nebo nové zábradlí , je třeba to udělat z legované nerezové ocely která se používá do chemického průmyslu , Italinox pro ni myslím používá označení
AISI 316 TI . AISI 304 o které mluví Martin je označení pro potravinářskou nemagnetickou ocel , která při použití v moři nebo v bazénech docela rychle získává barvu.
Z toho vysoce legovaného nerezu jsme vyráběly vozík na potápěčské bomby (leštěný)a byl úplně v pohodě kromě os kol které žloutly protože byly z obrobitelné AISI 303.
Je škoda Karaya2 že jsi nenapsal aspoň ještě jednu větu , třeba by jsme se dozvěděli na co přesně odpovědět . Jestli už loď máš a na ní nerezové zábradlí které žloutne nebo opravdu natvrdo orezává , a nechceš ho předělávat , tak jediné co jde dělat je důsledně ho čistit a ošetřovat konzervačním prostředkem , pokuď jde jednoduše sundat tak by bylo dobré pokuď není leštěné do vysokého lesku ho nechat přeleštit a dál stejně používat konzervační přípravek.
Jestli chceš pořizovat novou loď ,nebo nové zábradlí , je třeba to udělat z legované nerezové ocely která se používá do chemického průmyslu , Italinox pro ni myslím používá označení
AISI 316 TI . AISI 304 o které mluví Martin je označení pro potravinářskou nemagnetickou ocel , která při použití v moři nebo v bazénech docela rychle získává barvu.
Z toho vysoce legovaného nerezu jsme vyráběly vozík na potápěčské bomby (leštěný)a byl úplně v pohodě kromě os kol které žloutly protože byly z obrobitelné AISI 303.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
O osetreni nerezu jsem se vloni na jare bavil s panem Musilem z Galvanovny Chotebor. Ted jim nejako nejedou stranky, tak cert vi, jestli nezkoncili. Da se u nich nechat morit i pasivovat, nebo prodavaji na moreni a pasivaci chemii. Vetsinou se musi oplachovat silnou wapkou, nekdy je potreba odpad neutralizovat, ale to by zrejme take nebyl problem, jen jde o to, jak se na vas budou v marine koukat
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9272
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Chemické složení a hlavní vlastnosti máme uvedené i zde http://shop.jachting.info/index.php?main_page=page&id=1
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
mysacek píše:O osetreni nerezu jsem se vloni na jare bavil s panem Musilem z Galvanovny Chotebor. Ted jim nejako nejedou stranky, tak cert vi, jestli nezkoncili. Da se u nich nechat morit i pasivovat, nebo prodavaji na moreni a pasivaci chemii. Vetsinou se musi oplachovat silnou wapkou, nekdy je potreba odpad neutralizovat, ale to by zrejme take nebyl problem, jen jde o to, jak se na vas budou v marine koukat
Tak jsem take dal dotaz na kamarada z Chotebore, z Choteborskych strojiren, tam delaji hodne z nerezu a napsal:
nerez obecně je na chloridy dost nevhodný, ten potravinářský
za moc nestojí/ 17241 a 17242 /. Tam, kde jsou větší koncentrace se
někdy
úplně rozpadne / podobně jako mosaz/. Na nějaký vhodný se Ti poptám,
není to úplně moje parketa.
tak snad neco odolneho najdou, v tom potravinarstsvi se take dela se soli. Mozna proto si ty sejkove delaji kovani ze zlata.
ptal jsem se take na univerzite na chemicke fakulte a tam me rikal ze to vsechno resi s:
http://www.matezex.cz/NEW/html/kontakt.html
ze tam o tom maji prehled a umeji poradit. Rikal ale ze ty nejodolnejsi nerezy stoji az 600,- kc kilo.
I nejlepsi nerez trochu rezne okolo svaru s dratem. Venku hojne pouzivaji konzervacni
lestenku SHEILA SHINE , je to US vyroba, vetsina zakazkovych zamecnictvi na ostrovech tim preleti
nerezove vyrobky automaticky.Sam sem rozdal desitky litru starostlivym majitelum lodi ........
Z osobni zkusenosti doporucuju, zlepsi vzhled a funguje super.
lestenku SHEILA SHINE , je to US vyroba, vetsina zakazkovych zamecnictvi na ostrovech tim preleti
nerezove vyrobky automaticky.Sam sem rozdal desitky litru starostlivym majitelum lodi ........
Z osobni zkusenosti doporucuju, zlepsi vzhled a funguje super.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Sheila se jmenovala servirka v Clubu Nautiko v mindelu, A taky cela zarila, to se bude dobre pamatovat
Zkousel jsem uz nerez lestit kde cim, kupu penez jsem utratil v Duseldorfu, dalsi v Polsku, ale porad jsem tedy vysokeho lesku nedosahl a co jsem vylestil jakz takz, tak uz je zase rezive.
Dalaku, prosim, Sheilouy se asi nelesti ruco, ze? Jaka je tam pozadovana obvodova rychlost a cim se lesti?
Diky
Mysacek
Kdyz uz jsem u toho, mozna by tu mohli dat k dobru i ostatni, cim a jak lesti a hlavne, kolik to kostuje...
Bo kor to z Duseldorfu bylo dost mastne

Zkousel jsem uz nerez lestit kde cim, kupu penez jsem utratil v Duseldorfu, dalsi v Polsku, ale porad jsem tedy vysokeho lesku nedosahl a co jsem vylestil jakz takz, tak uz je zase rezive.
Dalaku, prosim, Sheilouy se asi nelesti ruco, ze? Jaka je tam pozadovana obvodova rychlost a cim se lesti?
Diky
Mysacek
Kdyz uz jsem u toho, mozna by tu mohli dat k dobru i ostatni, cim a jak lesti a hlavne, kolik to kostuje...
Bo kor to z Duseldorfu bylo dost mastne

-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
mysacek píše:Sheila se jmenovala servirka v Clubu Nautiko v mindelu, A taky cela zarila, to se bude dobre pamatovat![]()
Zkousel jsem uz nerez lestit kde cim, kupu penez jsem utratil v Duseldorfu, dalsi v Polsku, ale porad jsem tedy vysokeho lesku nedosahl a co jsem vylestil jakz takz, tak uz je zase rezive.
Dalaku, prosim, Sheilouy se asi nelesti ruco, ze? Jaka je tam pozadovana obvodova rychlost a cim se lesti?
Diky
Mysacek
Kdyz uz jsem u toho, mozna by tu mohli dat k dobru i ostatni, cim a jak lesti a hlavne, kolik to kostuje...
Bo kor to z Duseldorfu bylo dost mastne
http://www.sheilashineinc.com/
Mozna pisou neco tady
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
mysacek píše:Bédo, Ty jsi ale googlista![]()
![]()
Ja tady googluju a uz me tri minuty bezi zavod.
Pamatuju si ze babicka cistila SIDOLem, a google nasel tohle:
http://www.sferabubeniku.info/viewtopic ... 68&start=0
Sidol a citronova stava a bude to ono. I bubenici maji forum a chteji to mit nalesteny.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
mysacek píše:O osetreni nerezu jsem se vloni na jare bavil s panem Musilem z Galvanovny Chotebor. Ted jim nejako nejedou stranky, tak cert vi, jestli nezkoncili. Da se u nich nechat morit i pasivovat, nebo prodavaji na moreni a pasivaci chemii. Vetsinou se musi oplachovat silnou wapkou, nekdy je potreba odpad neutralizovat, ale to by zrejme take nebyl problem, jen jde o to, jak se na vas budou v marine koukat
pokracovani:
Pavle je to od Slavka OK1AVY, asi ho budes znat, chodil za tatou. Dela v te firme servis a delaji to takhle:
Myslíš čím by se čistil nerez po slané vodě? Myslím si že jen mechanicky,
protože se jedná o chemické napadení. Jinak se nerez čistí kyselinou
fosforečnou, ale
povrch je potom matný, musí se přeleštit. Na to jsou různé pasty, ale to asi
znají. Poslední leštění se dělá vídeňským vápnem.
Nezkoušeli ten vyleštěný nerez natřít nějakým bezbarvým lakem?
galvanovna jede dál, Musil je tam pořád. To moření i
pasivace
ale vždy skončí matným povrchem. Po moření se musí pro dosažení
lesku mechanicky leštit. Po pasivaci to samé, ale zase se Ti ztrácí
účinek té
pasivace, protože pasivovanou vrstvičku odstraníš. Takže ??????
Ta kyselina fosforečná je ve formě pasty, která se nanáší štětcem,
působí asi deset minut a potom se musí opláchnout. Ten odpad je samozřejmě
kyselý a měl by se zneutralizovat.
On dela servis na potravinarskych strojich a tak asi nejake skodlive veci nesmeji pouzivat.
Tak to sem asi spatne rozumel, Sheila se pouziva jako konzervant. Je to kapalina,ktera se nanese radne napitym hadrikem a druhym - ne uplne suchym se rozlesti. Po vyschnuti vypada povrch jak nalakovany a je dobre chranen. Pouzivali jsme vse mozne i nemozne, cemicke dvouslozkove, za tepla..... , ale vyrazne lepsi nebylo nic. Jestli uz je povrch ale zoxidovany, nejlepsi je pouzit SCOTCH BRITE( skoč brajt ) na kov , takova brousici plst . Rucni, ne mopy do el naradi. Jsou tri hrubosti, hruby nebrat, stredni na bezne a jemny na lestene povrchy. Pokud ma byt povrch vysoce lesteny, nakonec brusne pasty. Scotch nejakou stopu zanechava, ale pri drzeni jednoho smeru povrch vypada dostatecne dobre a po prelesteni Sheilou taky takovy dlouho vydrzi. Odhaduju 1 -2x za rok zopakovat "premyti" a melo by to stacit.
V extremnich podminkach mozna castej, ale bezne uzivane jachty ( vic v pristavu nez na mori ) se blystely spolehlive.
V extremnich podminkach mozna castej, ale bezne uzivane jachty ( vic v pristavu nez na mori ) se blystely spolehlive.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
dalak píše:Tak to sem asi spatne rozumel, Sheila se pouziva jako konzervant. Je to kapalina,ktera se nanese radne napitym hadrikem a druhym - ne uplne suchym se rozlesti. Po vyschnuti vypada povrch jak nalakovany a je dobre chranen. Pouzivali jsme vse mozne i nemozne, cemicke dvouslozkove, za tepla..... , ale vyrazne lepsi nebylo nic. Jestli uz je povrch ale zoxidovany, nejlepsi je pouzit SCOTCH BRITE( skoč brajt ) na kov , takova brousici plst . Rucni, ne mopy do el naradi. Jsou tri hrubosti, hruby nebrat, stredni na bezne a jemny na lestene povrchy. Pokud ma byt povrch vysoce lesteny, nakonec brusne pasty. Scotch nejakou stopu zanechava, ale pri drzeni jednoho smeru povrch vypada dostatecne dobre a po prelesteni Sheilou taky takovy dlouho vydrzi. Odhaduju 1 -2x za rok zopakovat "premyti" a melo by to stacit.
V extremnich podminkach mozna castej, ale bezne uzivane jachty ( vic v pristavu nez na mori ) se blystely spolehlive.
V galvanovnach se bezne pouzivaji lesticky/brusky, melo to dva kotouce, jeden z filcu na ktery se stetcem nanasel klih a brusivo a nechalo se to zatvrdout, druhy kotouc byl ze sesitych hadru asi 5 cm silny a o prumeru 50 cm a pohanel to motor ta 5 kW. Na to lesteni meli smes na lesteni rozpustenou v loji, na kazdy kov jinou smes, meli to barevne rozlisene. Takze by to pri lesteni se spravnou pastou melo vrtackou take jit. Vypada to ze po vylesteni je to potreba konzervovat jako lak na aute....jak se to zazere, tak jedine obrousit.
Mozna jako konzervace se necha pouzit Indulona, to tady pouzivaji instalateri tam kde to neprijde do styku s pitnou vodou, treba na odpadech a mistech co se maji otacet. Je v tom lanolin a ten pekne prilne. Vyzkousejte si to v klidu doma, rozetrit a vylestit Treba je to jak to maji na svem foru bubenici, na flasce platis 90% znacku a 10% je za material.
Jeste neco ma Zepter na cisteni jejich hrncu, ale tu urcite nebude levne.
Lepsi nez vrtacka je flexa. V praxi se pouziva kratky nastavec s kuzelovym zavitem, na ktery se brousici a lestici mopy natoci.Obvykle se prekracuji povolene otacky nastroje,ale dela se to bezne, protoze pri mensich to nepracuje. Firma 3M snad pusobi i v CR. Prodavaji to. Meli i spec jemnou abrazivni lestenku ve spreji na nerez, ale moc jemna ( moc prace ), nepamatuju si nazev.
Na lodi namontovane casti ale asi rucne....
Jeste poznamecku : pozor na ruce, zvlast lapovaci mop scotch brite vypada mekky, ale umi osklive zranit.
Na lodi namontovane casti ale asi rucne....

Jeste poznamecku : pozor na ruce, zvlast lapovaci mop scotch brite vypada mekky, ale umi osklive zranit.
A jeste pro Mysacka:
Zni logicky, ze zrcadlove leskla plocha ma mensi povrch a bude tudiz odolnejsi korozi, ale funguje to jen u dobreho materialu ( 316 ) . Ten se take dobre lesti. U horsich materialu (napr. rozsirene 304) je rozdil v oxidaci mezi "lesklym" a vylestenym povrchem maly, ale v pracnosti propastny. Pokud to nemas z 316, neprehanej to s lestenim, nepomuze Ti to. Jednou za cas probehni s hadridem a konzervuj. Konecne reseni stejne neexistuje.
Zni logicky, ze zrcadlove leskla plocha ma mensi povrch a bude tudiz odolnejsi korozi, ale funguje to jen u dobreho materialu ( 316 ) . Ten se take dobre lesti. U horsich materialu (napr. rozsirene 304) je rozdil v oxidaci mezi "lesklym" a vylestenym povrchem maly, ale v pracnosti propastny. Pokud to nemas z 316, neprehanej to s lestenim, nepomuze Ti to. Jednou za cas probehni s hadridem a konzervuj. Konecne reseni stejne neexistuje.

-
- moderátor
- Příspěvky: 5856
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 230
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
mysacek píše:Mysacek
Kdyz uz jsem u toho, mozna by tu mohli dat k dobru i ostatni, cim a jak lesti a hlavne, kolik to kostuje...
(
odjakživa leštím zelenou pastou na filcovým kotouči zastrčenýn do vrtačky. do flexy ne, hoří to. do flexy max. suchej chlupatej hadr co se prodává na leštění laku na autech. jináč do flexy dávám jemný smirkový kotouče když potřebuju válcovanej profil připravit na leštění
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Mimochodem ty hadrový kotouče na leštění jsou pěkně drahý - 800 kaček jen to fikne. Ale našel jsem je na Aukru, tam chlapík prodává použitý za stovku. Dal jsem ho do normální brusky, ale je to moc rychlý a slabší materiál se zahřívá a občas leštěná věcička vyletí z ruky. Prostě to není ono. Ještě si pořídím motorek cca 1200 ot/min tak kolem 1 kw. Ale i na té brusce jsem vyleštil asi 60 mosazných kliček na okna. Jsou z první republiky a po vyleštění jako nové, mechanika bez chybičky. ještě je musím namontovat. Tu lapovací, nebo leštící pastu nabízí na Aukru taky, Tak leštění zdar a nerezu zvlášť.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5856
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 230
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
teista píše:Mimochodem ty hadrový kotouče na leštění jsou pěkně drahý - Dal jsem ho do normální brusky, ale je to moc rychlý a slabší materiál se zahřívá a občas leštěná věcička vyletí z ruky. Prostě to není ono. Ještě si pořídím motorek cca 1200 ot/min tak kolem 1 kw. Tak leštění zdar a nerezu zvlášť.
asi to víš, ale pro ostatní: filcák je na základní leštění, pořádně přitlačit, a hadrák na vysoký lesk a jen zlehka.
otáčky jsou podle průměru kotouče - důležitá je obvodová rychlost. filcák kolem l4 cm jde do ruční vrtačky, plné otáčky. Hřeje se to vždycky, nesmí se spálit.
mám různě proříznutý kotouče, aby např. šly snadno leštit trubky je probranej do "U ", na koutový sváry je zase do špičky.
Nerez leštím následovně:
1)neleštěný nejdříve přeleštím lamelovým kotoučem a uhlovou bruskou.
2)po svaření místo svaru očistím rotačním drátěným kartáčem (musí být na nerez), v případě potřeby dočistím pomocí smirku namotaného na rozříznutou kultinu a vrtačky.
3)vlastní leštění provádím na stojanové brusce nejdříve kartáčem (použitý z galvanovny) a hrubou brusnou pastou, následně hadrový kotouč (použitý z galvanovny) a zelená pasta. Kotouče pr. asi 250mm, 1400ot/min.
Pozor při leštění na úraz tato činnost se považovala vždy za hodně nebezpečnou, zlomené ruce, utrhlé prsty atd.
4) na závěr vyčistím vídeňský vápnem.
1)neleštěný nejdříve přeleštím lamelovým kotoučem a uhlovou bruskou.
2)po svaření místo svaru očistím rotačním drátěným kartáčem (musí být na nerez), v případě potřeby dočistím pomocí smirku namotaného na rozříznutou kultinu a vrtačky.
3)vlastní leštění provádím na stojanové brusce nejdříve kartáčem (použitý z galvanovny) a hrubou brusnou pastou, následně hadrový kotouč (použitý z galvanovny) a zelená pasta. Kotouče pr. asi 250mm, 1400ot/min.
Pozor při leštění na úraz tato činnost se považovala vždy za hodně nebezpečnou, zlomené ruce, utrhlé prsty atd.
4) na závěr vyčistím vídeňský vápnem.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7494
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 151
- Bydliště: Bratislava
Potrebujem zvečšiť o pol milimetra dierku v nerezovej pásovine hr. 10mm, dierka má teraz priemer tiež cca 10mm. Dokupoval som dva šponováky a nepasuje to, tá pásovina je samozrejme pripevnená na palube a nedá sa odmontovať /resp. dá ale sakra problematicky/. Špeci pilník nikto nemá, ani v dobrých obchodoch. Ako na to?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů