Propeler

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2479
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv úno 02, 2012 1:02 pm

může to být kolík, který zabraňuje ztrátě vrtule, když ztratíš matku :? teda matici :D
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv úno 02, 2012 2:02 pm

Charlie píše:Jo na plachetnici, já si sklopnou vrtuli vyrábím, komplet i s převodovkou. Bronzový lopatky a plastovo-nerezovej náboj.


tady taky nějaký dělaj, asi už dýl :lol:

http://www.flexofold.com/propeller-gallery/
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1729
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv úno 02, 2012 3:32 pm

Matici ztratit nemůžu, je zavřená pod lopatkama - nejdřív se nasadí náboj, utáhne matka a pak se namontují lopatky. A na ten kolík který vede skrz hřídel se ten náboj nasune, takže z něj jde zase vysunout bez demontáže kolíku. Je tam holt unášecí kolík, ale když to dostane ránu, tak věřím že i na tom kuželu by se to protočilo, ono většina věcí co je na kuželu má ještě unašeče.

Já vrtuly kopíruju, lopatky jsem si nechal odlejt podle zaformovaný původní lopatky, pak se ofrézovaly plochy který jsou v náboji, vrtla díra pro čep a vyfrézovalo ozubení, lopatky jsem pak ručně vybrousil smirkem a vyleštil. Rozdíl v hmotnosti lopatek je necelé 2gramy.

A teď k tomu dělám náboj, aby ta vrtule nebyla těžká - vnitřek z technickýho plastu kterej bude nalisovanej do nerezovýho pouzdra.

Tady je foto té drážky, akorát v díře je strčené tenké pouzdro, které tam nepatří.
Obrázek
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1239
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » čtv úno 02, 2012 4:06 pm

jestli to dobre chapu tak kovova hridel a vlozka s kuzelovou dirou bude plast?pujde to pak po nejakem case sundat ? vetsinou je potreba ten dil nahrat aby se to povolilo-rana kladivkem asi nepripada moc v uvahu
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1729
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv úno 02, 2012 4:09 pm

Jo vnitřek bude plast, dolů to půjde, plast je teplotně stálý a trvalý kontakt s vodou mu nevadí a dolů to kdyžtak půjde stahovákem, s tím se počítá ;)
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv úno 02, 2012 6:10 pm

Charlie píše:Já vrtuly kopíruju, lopatky jsem si nechal odlejt podle zaformovaný původní lopatky, pak se ofrézovaly plochy který jsou v náboji, vrtla díra pro čep a vyfrézovalo ozubení, lopatky jsem pak ručně vybrousil smirkem a vyleštil. Rozdíl v hmotnosti lopatek je necelé 2gramy.



rozdíl ve hmotnosti jednotlivejch lopatek vůbec není zajímavej. zajímavej je rozdíl hmotnosti v těžišti lopatek a aby obě těžiště byla ve stejný rovině a vzdálenosti vzhledem k hřídeli. to pozńáš, až když to jako celek roztočíš
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1729
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv úno 02, 2012 6:56 pm

Jo to je mi jasné, ale jelikož jsou obě lopatky identický tak by neměl být problém, navíc ty lopatky jsme dělali 4ks, a jedna vrtule už jednu sezonu bezproblémů funguje. Akorát má jinej náboj, než budu dělat já, uzpůsobenej jiný převodovce.
Uživatelský avatar
Kora
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: čtv čer 04, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kora » úte kvě 29, 2012 11:44 am

Ahoj,
potřeboval bych poradit s výběrem nového propelleru pro laminátový člun cca 500kg s motorem Yamaha F40. Stávající vrtule má rozměr 10 3/4 x 12. Loď s touto vrtulí při osazení dvěma lidmi jede 40-50 km/h (4600-5300 ot/min) podle vytrimování motoru , když je trim v horní poloze jede rychleji , ale zase kačkuje (skáče po hladině). Nejdřív myslem , že se to zlepší po instalaci hydrofoil křidélka na motor, ale tím se jen mírně zlepšila stabilita lodi při rychlejších zatáčkách a zároveň se snížili max otáčky motoru na max 5000, tím pádem je max rychlost 45km/h.
Po prostudování příspěvků zde na fóru jsem došel k názoru, že musím mít vrtuli s nižším stoupáním. Po zadání hodnot do tabulky výrobce mi vypadlo, že bych potřeboval vrtuli 12 1/4 x 9. Tato vrtule má o dost větší průměr a nikde jsem se moc nedočetl jak ten ovlivní chování motoru, může mi s tím někdo poradit a objasnit to ?

Díky
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 29, 2012 1:06 pm

aniž bych chtěl říct, že se, a nás taky, vodíš za nos co se dosažené rychlosti týká, jsem spočítal:

vrtule stoupání 12“ = 308,4 mm = 0,3084m

převod je podle manuálu Yamahy 2:1

teoretická rychlost je:

4600ot/min je na vrtuli 2300ot/min x stoupání 0,3084m = 709,32m/min *60min = 42,559 km/h. Pozor – bez prokluzu, který bývá kolem 20%.

5300ot/min /2*0,3084*60/1000=49,035km/h, opět bez prokluzu

pro stoupání 9“ = 228,6mm a max. otáčky podle manuálu 6000 ot/min:

6000/2*0,2286*60/1000=41,148km/h

tedy i když bude mít vrtule s větším průměrem menší prokluz, tak s ní ani náhodou nepoplaveš 50km/h

kdybys dal vrtuli o 1“ menší než máš a točil 5900ot/min ( 6000 je max. podle manuálu):

11*2,54=0,2794m*60*5900/2/1000=49,454km/h......a tedy, i kdyby byl prokluz jen 10%, tak 50km/h ta loď prostě plavat nemůže.

Tohle všechno platí, pokud japonec nedal blbě převodový poměr.

S podélným houpáním lodě vrtule nemá nic společného, to je otázka trimu motoru a vyvážení těžiště lodi

dělá to když je těžiště příliš vzadu nebo je moc odkloněný motor
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte kvě 29, 2012 1:20 pm

Yamaha F40 má převod 2:1
Vrtuler se stoupáním 9" udělá na jednu otáčku teoreticky posun o 0,228m. Při 2500ot/min na hřídeli (5000 ot/min na motoru) to je 571,5m/min, to jest 9,53m/sec. a to je 34km/h

Vrtuler se stoupáním 12" pak má teoretickou rychlost při 5000ot/min někde okolo 44km/h

Pokud bych zvažoval, že motor s vrtulerem 9" bude točit 6000ot/min, pak by se vrtuler ve vodě pohyboval teoretickou rychlostí 41km.
Maximální rychlost lodi nikdy nedosáhne teoretické rychlosti vrtulere, takže navrhovaná změna je podle mne špatná, tedy pokud nechceme docílit výrazné snížení max. rychlosti.

Teoretická rychlost lodě s vrtulerem o stoupání 12", otáčkách motoru 5300 a převodovým poměrem 2:1 je podle mých výpočtů 48,4km/h.
Skutečná bude někde min. o 15% níže, tedy někde lehce nad 40km/h.

Někde je něco špatně. Buď já špatně počítám, nebo Ty špatně měříš (otáčky, rychlost)

V každém případě změna musí být podstatně menší. Pokud s vrtulerem o stoupání 12" dosahuješ rychlosti okolo 45km/h, tak to znamená, že vrtuler lodi sedí, pracuje s malým prokluzem a dobře přenáší výkon motoru do vody.

Podle mne, pokud měnit, tak jen o jeden palec na stoupání, možná nepatrně větší průměr, ale stejně je možné, že jen zvýšíš otáčky motoru, ale maximálku ne. Zlepšení by mohlo být v akceleraci a při jizdě s větší zátěží.

PS: výraz "Vrtuler" vznikl původně překlepem, ale tak se mi to zalíbilo, že jsem to použil v celém příspěvku :D
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte kvě 29, 2012 1:23 pm

Pro upřesnění:
Můj předchozí příspěvek není reakcí na Davida! Psali jsme to asi současně (já tedy asi 3/4 hodiny) a došli k podobným závěrům. :)
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 29, 2012 1:28 pm

he he, já taky smolil dlouho, ale jak jsme se krásně shodli - změna max o 1" !!! :good:
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte kvě 29, 2012 1:31 pm

No jo, já u svojí chtěl moc, dal jsem palce dva a není to ono. :cry:
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 259
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC

Příspěvekod kaptn » úte kvě 29, 2012 1:39 pm

David,Lubor vysvětlil na 1*
Osobně bych dal jen stoupavější vrtuler(taky se mi to zalíbilo :D ) o ten palec až palec a půl,pomůže ti to jen v snadnějším přechodu do kluzu.
Hydrofoily nechej,pokud jsou origo,....rovněž usnadňují skluz,...zbytek je na trimu,...u půl tunové lodi ještě stále hraje roli těžiště,....a jak ;)
Uživatelský avatar
Kora
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: čtv čer 04, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kora » úte kvě 29, 2012 2:23 pm

Díky všem za redakce.
Rychlosti a otáčky co jsem uvedl jsou podle gps a origo zabudovaného otackomeru.
Ještě zkusím jak se loď chová při plném osazení, a podle toho se rozhodnu co dál.

edit:

Moc se všem omlouvám za klamání, ale teď jsem zjistil, že mám na lodi šroub o velikosti 11 1/8 x 13 což by už reálně víc odpovídalo rychlostem a otáčkám.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti