Nákup marine překližky, její dýhování a jiné povrch. úpravy

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » pát říj 03, 2008 9:17 am

david píše:Nejde jen o pevnost, ale taky pružnost. víc pryskyřice = větší pevnost, víc skla = větší pružnost. je to podobně jako se železobetonem. málo drátů - malá pružnost, moc drátů - dráty beton příliš rozdělí a pevnost je v fuč.
proto se dělají kombinace se silnou rohoží uprostřed, která dělá pevnost a z venku tkanina, co dělá pružnost

Pevnost skla je vždycky vyšší než pevnost pryskyřice, ať už se jedná o pevnost v tahu (hodně slušný epoxid 100 MPa, hodně slušné sklo 2500 MPa), nebo v tlaku (pryskyřice mívají 50 - 100 MPa, sklo aspoň 300, většinou podstatně víc).
Pokud budeme mluvit o pružnosti, tak tu určuje "modul pružnosti", čož je v podstatě síla potřebná o jednotkové protažení, tj. čím vyšší číslo, tím míň pružný materiál. Modul pružnosti vytvzené pryskyřice hodně závisí na zpracování a dávkování, ale dá se čekat tak 1 - 5 GPa a co se skla týká, většinou je to někde mezi 50 - 100 GPa. Pryskyřice je teda podstatně pružnější než sklo.
Takže pokud takhle jednoduchá poučka, tak obráceně, tj. pryskyřice pružnost, sklo pevnost.
Obecně platí, že pokud se použije stejné množství skla, tak laminát čistě z rohože je vždycky těžsí a má menší pevnost. Rohož se mezi tkaniny dává pokud vím proto, že tím sekaným vláknem účinně vyplní proměnlivou mezeru, která vznikne, když se na sebe plácnou dvě tkaniny a tím podstatně zvýší smykovou pevnost výsledného laminátu (tkaniny se při ohybovém namáhání od sebe neutrhnou).

Rozhodně netvrdím, že mám s laminováním větší zkušenosti než ty, prostě jenom jsem chtěl upozornit na to, že tahle tvoje poučka není zrovna správná, aby podle toho někdo nedělal loď :-).
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát říj 03, 2008 9:34 am

[quote="jenda"][

No jo, já jen že se laminát nedělá ze skla tabulového, ale skelných vláken. Např praktická pevnost v podélném tlaku je u vlákna zcela iluzorní. Tam se dá uvažovat pouze pevnost v tahu. A ten tlak bere na sebe pryskyřice. Podle tebe by teda laminát bez pryskyřice byl vlastně nejlepší. Přidáním rohože dostaneš taky větší " profilovou pevnost " , děláš něco jako sendvič.
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » pát říj 03, 2008 10:06 am

david píše:
jenda píše:[
No jo, já jen že se laminát nedělá ze skla tabulového, ale skelných vláken. Např praktická pevnost v podélném tlaku je u vlákna zcela iluzorní. Tam se dá uvažovat pouze pevnost v tahu. A ten tlak bere na sebe pryskyřice. Podle tebe by teda laminát bez pryskyřice byl vlastně nejlepší. Přidáním rohože dostaneš taky větší " profilovou pevnost " , děláš něco jako sendvič.

No, děkuju, žes mě poučil, že se laminát nedělá z tabulového skla, to jsem fakt nevěděl.
Ještě jsem neviděl loď, kde by nebylo místo, kde je laminát namáhaný na tlak, takže pevnost v tlaku je pochopitelně taky důležitá, záleží na místě konstrukce, což ty ale samozřejmě dobře víš.
To, že by podle mě byl laminát bez pryskyřice nejlepší, jsem samozřejmě neřekl ani nenaznačil (protože je to evidentní nesmysl), nevím, proč mi to podsouváš.
No, opakuje se tu obvyklý scénář, že ti někdo věcně vytkne chybu a ty místo toho, abys uznal, žes byl vedle, začneš kolem sebe kopat jak malej harant. Vzhledem k tomu, že já preferuju diskuzi věcnou bez demagogie, tak tímto z mojí strany věc uzavírám. Ostatně to stejně patří spíš někam do laminátů, než do překližky.
Uživatelský avatar
burdal1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: čtv dub 03, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod burdal1 » pát říj 03, 2008 10:55 am

Nejsem zadny odbornik a mam o laminatech spis dojmy nez vedomosti, ale Jenduv nazor mmi pripada spravny. Hlavni je ze na kompozitni material se musi hledet jako na celek a ne mu prisuzovat vlasnosti jednotlivych slozek. Samozrejme je ale dulezite vedet k cemu tam jaka slozka je.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát říj 03, 2008 1:54 pm

milý jendo, prostuduj si něco o pevnosti, pružnosti a ohybu nehomogeních a vrstvených materiálů a pak mi povídej o kopajícíhc malejch harantech. jo a zapoměl jsi mi říct, kdy a jak budeš vlákno skla axiálně stlačovat silou 300MPa. Přišel bych se rád podívat.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob říj 04, 2008 11:39 am

Naštudovanie si tej problematiky čo spomína David je dobré akurát na to, aby ste o tom mohli zasvetene roprávať v krčme luďom čo sa v tom nevyznajú. :) Ak povrchovo upravujeme preglejku olaminovaním tak prichádza k spolupôsobeniu rôznorodých materialov, a to vie zodpovedne, exaktne počítať pár ludí. Večšina sa riady empirickými pravidlami, všeobecnými skúsenosťami.
Aby sme neodbočovali od témy, teda povrchová úprava marine preglejky. Pri motorákoch 300-500 cm a výkonu do cca okolo 30k nie je potrebné kvalitnú preglejku vôbec olaminovať. Vystačíme s klasickou roztečou rebier 60 cm, hr.preglejky 8mm. Samozrejme spoje sa musia prelaminovať. Ale skúsenosti hovoria že je dobré podponorovú časť olaminovať do výšky 10-20 cm nad čiaru ponoru. Skúsenosti tiež hovoria že jedna vrstva, žiadna vrstva. Dávajú sa teda 2-3 vrstvy. Používajú sa nové materiály a to biaxialna tkanina gramáže 300-400g, na vrch sa dajú 1-2 vrstvy tkaniny 120-150g v prevedení kepr, alebo satén. Kepr a satén sú velmi dobre tvarovatelné a dobre prilnú k prvej vrstve, nerobia sa medzery. Epoxidu dávame tolko aby bola tkanina všade a úplne presýtená, nie viac. Žiadne stekance. Presýtime dokonale prvú vrstvu a do nej vtlačíme druhú. Nasucho ju preválčekujeme a vidíme kolko nám vytiahne prebytočnej živice s prvej vrstvy a doplníme živicu v nutnej miere. POUŽÍVAME ZÁSADNE EPOXID.
Ďalšia povrchová úprava po pretmelení a prebrúsení sú nátery. Tmelenia a brúsenia je pri takejto laminácii velmi málo. I.vrstva farby je epoxidová. Dobré je spraviť podklad 2x epoxidovou, potom min. 1x polyuretanovou základovkou a aspoň 2x polyuretanový email.

Toto je overený postup, takto vyrobené lode sú pevné, lahké a s hladkým pekným povrchom.

V podstate je možné trup lode uplácať akokolvek a s čohokolvek. Ak nemáte nároky na váhu, kvalitu, vizáž, plavebné vlastnosti robte ako chcete a nestarajte sa o to či treba prekladať plátno rohožou a neriešte či epoxid, alebo polyester. Buková, topolová, okumé, obalová, alebo marine od Shelmana, to je lautr jedno a v zásade nemá význam o tom vieť diskusiu. V dnešnej dobe pri troche opatrnosti je možné robiť kvalitne a pri rozumnej cene. A platí aj staré porekadlo: bez peňez do hospody nelez.
Uživatelský avatar
dfogel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: trebic

Příspěvekod dfogel » úte pro 02, 2008 3:33 pm

tak jsem plany prostudoval ted mi je kamarad preklada a brzy uz je budu posilat na schvaleni.ted koukam po materialech a delam si predbeznou kaukulaci.narazil jsem u nas na fa.ktera prodava preklizku vodezdornou ale je z topolu.muze mi nekdo rict a poradit jestli to bude dobra volba? :? dekuji myslim ze to tady nekde bylo ale uz to nemuzu najit
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte pro 02, 2008 4:11 pm

A to Ti poradím rád, je to ta nejhorší volba :D .
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte pro 02, 2008 4:14 pm

Když projdeš toto vlákno, najdeš toho o překližce hodně. Ten topol, to není vono.
Uživatelský avatar
dfogel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: trebic

Příspěvekod dfogel » úte pro 02, 2008 4:15 pm

hm :( :( :( :( a to jsem si myslel ze nebudu muset nikam jezdit.takze smula ale dik skusim to tady znova celi procist
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 02, 2008 5:26 pm

teista píše:A to Ti poradím rád, je to ta nejhorší volba :D .

Teista, nemôžem s tebou súhlasiť, úplne najhoršia volba je topolová preglejka NEVODOVZDORNÁ. :D
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte pro 02, 2008 5:43 pm

dfogel píše:hm :( :( :( :( a to jsem si myslel ze nebudu muset nikam jezdit.takze smula ale dik skusim to tady znova celi procist


to je takova blba ceska vlastnost, predelavat a vylepsovat to, co uz leta dobre funguje a co vymyslel nekdo, kdo o dane veci neco urcite vi ;)
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte pro 02, 2008 6:14 pm

No jo Denis, přecejen zkušenost je zkušenost. Máš recht, mám se co učit. Dobře, že dfogel v nadšení nenakoupil. Naštěstí pro nás všechny je tu JACHTING INFO!! :)
Uživatelský avatar
dfogel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: trebic

Příspěvekod dfogel » úte pro 02, 2008 6:38 pm

nastesti jsem si rikal ze se jeste zeptam.a udelal jsem dobre.a nevite nahodou neco blis k trebici nebo musim as k tomu zlinu
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 02, 2008 6:55 pm

Niekedy pri tých rozličných "vodovzdorných" topolových a podobných preglejkách je ta ich vodovzdornosť iluzórna a je to skôr zbožné želanie predavača. Dobre si to tu prečítaj, najme o skúške varom. Dbaj na to aby si mal pri kúpe doklad kde bude napísané že preglejka je vodovzdorná a exterierová. Ak to nie je na doklade, tak na nejakom inom vieryhodnom papieri, ako je napr, prospekt s názvom predajcu a pod. Najlepšie je samozrejme vidieť certifikát. Niekedy je certifikát zverejnený aj na webe. Potom už treba len odsledovať aby ti vydali to, čo si kúpil. Nedaj sa nahovoriť na kúpu "bezdepeháčky", teda bez dokladu.
Cenový rozdiel medzi vodovzdornou topolovou, smrekovou, brezovou a gabonovou pri tvojom množsve nie je príliš velký. Tak vela šťastia.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » ned pro 07, 2008 6:49 pm

Ahoj stavitelé, při víkendovém úklidu v dílně jsem narazil mj. na mnoho čtverečních metrů mahagonové dýhy. Je slušně uskladněná, v suchu, v pásech smotaná do kruhu. Nebudu ji potřebovat, za cca tisícovku bych se jí zbavil. Až budu stavět loďku, použiji na interier švestkové dřevo, které kdysi nařezal táta. Budu na něj mít vzpomínku. Ještě tam mám ořechovou dýhu a takovou světlou, součkatou.
teista
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned pro 07, 2008 8:12 pm

teista píše:Ahoj stavitelé, při víkendovém úklidu v dílně jsem narazil mj. na mnoho čtverečních metrů mahagonové dýhy. Je slušně uskladněná, v suchu, v pásech smotaná do kruhu. Nebudu ji potřebovat, za cca tisícovku bych se jí zbavil. Až budu stavět loďku, použiji na interier švestkové dřevo, které kdysi nařezal táta. Budu na něj mít vzpomínku. Ještě tam mám ořechovou dýhu a takovou světlou, součkatou.
teista

Ahoj teisto,
Hoď to taky do Bazaru a do PRODÁM zde na foru.
Tady to skoro nikdo nenajde. ;)
Zdravím, alffa
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » ned pro 07, 2008 8:27 pm

Je to tam, dík, můžeš mazat. :)
teista
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 08, 2008 2:18 am

Pokud byste mel nekdo potrebu schanet dyhu, tak dyharna je v Chrasti u Chrudime.
http://www.dyhachrast.cz/
Delaji tam i ze vzacnych drev.Z klady odrezavaji konce, spalky asi 30 cm ( jsou v tom plechy do Z aby klada nepraskala) a prodavali to zamestnancum na topeni.....Tak by to mozna take nechali.
Na silnici Chrudim - Nasavrky je pod Nasavrckym kopcem hala a maji tam na ni ze prodavaji drevo z celeho sveta, tak asi take preklizku. Nazev firmy nevim, az pojedu okolo, kouknu na to.
Uživatelský avatar
dfogel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: trebic

Příspěvekod dfogel » čtv kvě 07, 2009 10:03 pm

dnes jsem jel kolem http://www.finnforest.cz/preklizky/preklvodnef.html tak zde mam nejnovejsi cenik gabonu za metr2
6-339kc
8-452kc
10-483kc
12-587kc
18-926kc
vse bez DPH
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát kvě 08, 2009 12:45 am

dfogel píše:dnes jsem jel kolem http://www.finnforest.cz/preklizky/preklvodnef.html tak zde mam nejnovejsi cenik gabonu za metr2
6-339kc
8-452kc
10-483kc
12-587kc
18-926kc
vse bez DPH


co to je za překližku - letecká a nebo ta sračka gabon/borovice/gabon ?

víte někdo o leteckejch překližkách - gabon ??
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát kvě 08, 2009 1:00 am

Podle jejich www stránek je to gabon/borovice/gabon. Proč je to sračka?
Uživatelský avatar
dfogel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: trebic

Příspěvekod dfogel » pát kvě 08, 2009 10:42 am

gabon borovice gabon to neni ze uz jim dlouho nedosla.tohle je pry jen gabon.takto mi to bylo receno.a ktomu od vseho maj jen 5az 7 desek.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob kvě 09, 2009 12:51 am

designer píše:Podle jejich www stránek je to gabon/borovice/gabon. Proč je to sračka?


protože borovicovej střed je tlustej, překližka má jen 3 vrstvy a nedá se ohýbat ve všech směrech. letecká měla min 5-7 vrstev,na stavbu lodě úplně o něčem jiném. tomuhle jsme říkali gája a hodilo se to tak akorát na dvířka skříněk. :hmm:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » sob kvě 09, 2009 1:13 am

díky, už chápu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti