Plastová plachetnice?

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Lindemann
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 27
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Plastová plachetnice?

Příspěvekod Lindemann » úte lis 06, 2007 11:10 pm

Od té doby co jsem na předminulém veletrhu lodí a karavanů viděl plastovou, asi čtyři metry dlouhou pramici, přemýšlím o lodi s dřevěnou kostrou a plastovou obšívkou. Mám pocit, že plast vyjde levněji než překližka, je věčný (asi 4000 let) a nepotřebuje údržbu. Bohužel nevím co to bylo za plast, neznám jeho mechanické vlastnosti a o plastových lodích jsem (kromě kanoí) neslyšel.
Chápu majitele dřevěných lodí, kterým se může zvedat žaludek při pomyšlení na umělohmotnou kocábku a ani já plast nemusím, proto bych asi obšívku stejně polepil tak 3mm dýhou, aby nebylo poznat co se skrývá pod povrchem.
Dovedli byste poradit , okomentovat, nebo torpédovat ideu plastové lodi? :?
Dík
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte lis 06, 2007 11:40 pm

Chlape, ty musíš mať istotne doktorát s filozofie keď chceš lepiť na plast 3mm drevenú dyhu. Nedám sem ani smajlíka aby si si nemyslel že sa ti vysmievam. O plastových lodiach sme tu toho napísali dosť, myslím že Libor Janko to vtedy rozpútal.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » stř lis 07, 2007 8:02 am

Lindemann-
1/ U PE vpodstatě neexistuje možnost úspěšného celoplošného odýhování /přilepení jiného materiálu/. stejně, jako jej nelze úspěšně natírat.

2/Naprosto nechápu filosofii tvé myšlenky.
Jako konstrukční materiál použiješ PE, jehož stěžejní vlastností je téměř absolutní bezúdržbovost /potud to lze pochopit/ a potom jej chceš polepit /pomíjím technologickou možnost/ dýhou, jež sebou nese takové nároky na údržbu a běžné užívání, že se standardně v konstrukci např. kajutových plachetnic vůbec nepoužívá /pomíjím vyjímky, jako je rekonstrukce oldtimerů, nebo jejich replik/.
Tedy, pokud by jsi ji neolaminoval a nenatřel na bílo, čímž by absurdita této koncepce byla nejspíše završena.

K diskuzi na toto téma je naprsto nezbytné upřesnění myšlenky z tvé strany. Typ lodě, velikost, předpokládané použití a využití atd. a somozřejmě zamýšlený technologický postup. Jinak to budou teoretické úvahy o ničem.
Přesto, pokud svoji myšlenku budeš specifikovat, lze o ni dále diskutovat.

Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne stř lis 07, 2007 12:03 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » stř lis 07, 2007 10:43 am

Denisi,
máš pravdu, tehdy jsem to rozpoutal, když jsem viděl, jak z toho dělají motoráky. Sám jsem v létě na takovéhle cca 5 m lodi jel. Jó, je to bezva. Nezničitelné!!! Akorát ta tvarová stabilita nic moc. Měl jsem u motoráku trošku prohlou podlahu, když se zahřála na sluníčku. :D
Asi bych o tom uvažoval v případě nějaké malé lodě do 5 m délky a musel by mi to někdo vyrobit za hodně nízkou cenu. V cenové hladině jako nabízejí toto si můžu vybrat lepší a hezčí lodě.
Pokud byste měl někdo plánek na 5 m z tohoto materiálu, možná bych to risknul (svařili by mi to, kde z toho dělají bazény a bylo by to snad i dost levné).
Uživatelský avatar
Lindemann
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 27
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Plastová plachetnice?

Příspěvekod Lindemann » stř lis 07, 2007 7:55 pm

Na dýhu zapomeňte. Že je to nesmysl jsem si uvědomil tak tři minuty po odeslání příspěvku. Chtěl bych kajutovou, víkendovou/školní plachetnici do jejíž kajuty by se posadili a uložili tak tři lidi + tři bágly a popelník, samozřejmě to největší s čím u nás člověk smí na vodu bez VMP. Trápit bych ji chtěl v ČR. , takže bych chtěl asi ploutvovou. A samozřejmě co nejlevnější. Technologii a nauku o materiálu neznám. Jinak už by mi loď kotvila před domem. Oplachtění bych chtěl co nejjednodušší tz. co nejméně vifikundací které na malé lodi nejsou nutné, ale stojí peníze. Prostě chci co nejlevnější kajutovku na které bych se mohl naučit jezdit. Uvažuji o koupi, ale homemade je přece jen něco jiného. Snad ji nakonec nebudu muset postavit z Lega. Dík

To lindemann - Nenašel jsem jediný rozumný důvod, proč jsi si po dvou odpovědích v tebou založeném původním vláknu "plastová plachetnice " založil druhé se stejným názvem. Promiň, ale témata jsem sloučil.
Pepa
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 523
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » stř lis 07, 2007 8:15 pm

No jestli seženeš plány na plachetnici z plastu, ještě musíš někoho, kdo ti ten plast dodá, nařeže a svaří. Profi se tímhle materiálem zabývá firma James boat. Umí to dobře, ale taky si podle toho nechají zaplatit. Pokud bys někde našel nějaké plány na výstavbu (já osobně bych chtěl motorák) a firmu, která ti to za rozumný peníz vyrobí, tak dej vědět. Zajímalo by mě to. Jinak informace o tom materiálu máš v původním příspěvku: Plastová plachetnice?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř lis 07, 2007 8:25 pm

Takže na stavbu zabudni, sleduj bazáre, niekedy sa tam objeví super lodička za super cenu. Dopredu si premysli spôsob ako ju dopravíš domov. Pre teba je ideálna laminátka od 5,5m. Zadefinuj si čo tá loď má mať, teda musí byť pojazdná, musí mať pomerne dobré plachty, musí mať rolfok? Musí mať podvozok? Dokážem ten podvozok prihlásiť? Potom už šmejdi po internete a v cene cca 2000 euro niečo sem tam nájdeš. Ale nie je to žiadny zázrak. A nad papiermi nešpekuluj, jednoducho si ich sprav a život je hneď jednoduchší.
Uživatelský avatar
Lindemann
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 27
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Lindemann » čtv lis 08, 2007 6:09 pm

Promiň Pepo, někde jsem udělal chybu.

Dík za rady. Viděl jsem teď na netu Štíra i s podvozkem s TP za pěknou cenu. Otázka je v jakém je stavu.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Plastová plachetnice?

Příspěvekod Nemo » čtv pro 13, 2007 1:52 am

Lindemann píše:Od té doby co jsem na předminulém veletrhu lodí a karavanů viděl plastovou, asi čtyři metry dlouhou pramici, přemýšlím o lodi s dřevěnou kostrou a plastovou obšívkou. Mám pocit, že plast vyjde levněji než překližka, je věčný (asi 4000 let) a nepotřebuje údržbu. Bohužel nevím co to bylo za plast, neznám jeho mechanické vlastnosti a o plastových lodích jsem (kromě kanoí) neslyšel.
Chápu majitele dřevěných lodí, kterým se může zvedat žaludek při pomyšlení na umělohmotnou kocábku a ani já plast nemusím, proto bych asi obšívku stejně polepil tak 3mm dýhou, aby nebylo poznat co se skrývá pod povrchem.
Dovedli byste poradit , okomentovat, nebo torpédovat ideu plastové lodi? :?
Dík

Tvoje představa je jako sen... Také by se mi to líbilo. Pružná dřevěná kostra a nezničitelná polyetylénová obšívka. Má to ale háček. Jak připevnit tu PE obšívku k dřevěné kostře? A jak k ní připevnit tu dýhu? PE se nedá lepit. Dá se jen svařovat horkovzdušnou pistolí a do svaru přidávat přídavný materiál (PE drát) k zesílení spoje. Na druhou stranu ale proč kostru ze dřeva? Proč ji nezhotovit také z PE? Pak by bylo možné k ní přivařit i obšívku. A pokud se Ti plastový povrch nelíbí, možná by na něm držela samolepící PE fólie. A pokud ano, pak by byl problém s osmózou vyřešen. Jednou za čas by se fólie strhla a vyměnila. Nemuselo by se nic brousit, ani lakovat. :hmm:
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » čtv pro 13, 2007 2:26 am

libor.janko píše:Denisi,
máš pravdu, tehdy jsem to rozpoutal, když jsem viděl, jak z toho dělají motoráky. Sám jsem v létě na takovéhle cca 5 m lodi jel. Jó, je to bezva. Nezničitelné!!! Akorát ta tvarová stabilita nic moc. Měl jsem u motoráku trošku prohlou podlahu, když se zahřála na sluníčku. :D
Asi bych o tom uvažoval v případě nějaké malé lodě do 5 m délky a musel by mi to někdo vyrobit za hodně nízkou cenu. V cenové hladině jako nabízejí toto si můžu vybrat lepší a hezčí lodě.
Pokud byste měl někdo plánek na 5 m z tohoto materiálu, možná bych to risknul (svařili by mi to, kde z toho dělají bazény a bylo by to snad i dost levné).


No ono by to zas tak levné nebylo. Letos zjara jsem koupil tři tabule PP tl.5mm, rozměr 1,5x3metry. Vyšly dvakrát dráž, než Okoumé překližka. A to jsem koupil ten nejlevnější recyklát. Jeho svařitelnost není podle mých představ a nyní zvažuji, zda nemám ten trup zlikvidovat, anebo do něho navařit dvojité stěny dna a boků. Jenže to bude zase 2x víc materiálu, 2x větší váha i cena. Jedinou výhodou je, že stavba je poměrně rychlá. Jenže ... zkusil už někdo v jenom tahu udělat svar v délce několika metrů? Svary se špatně napojují. Je nutné je provádět z obou stran a napojení se nesmí potkat na stejném místě proti sobě. Krom toho materiál při sváření pracuje lokálním přehřátím a je nutné, aby svařované dílce byly usazeny v nějakém pomocném rámu. Rozhodně nesmí být při svařování jen tak volně v prostoru! Svary se už nedají opravovat a jsou definitivní. Pokud se něco hne, nebo prohne a už to po svaření tak zůstane, vznikne neopravitelný zmetek. Dnes už lituji, že jsem se nechal vidinou úžasného nezdolného materiálu zlákat k této investici. Jenom ta nejlacinější horkovzdušná pistole se dvěma tryskami mně přišla na 12.500,-Kč. K tomu desky PP a svářecí "drát", pak spousta překližky pro pomocný rám a za výslednou investici bych už postavil docela pěkný dřevěný člun. Takhle mám jen korpus nedokončeného trupu z plastu.
Na plasty jsem nezanevřel. Ale uvedená technologie není optimální. Ještě zkusím PE, abych svářecí pistoli alespoň trochu využil. Pak se ale určitě vrátím zpět ke dřevu, na které nedám dopustit. Když plastovou loď, pak stříkanou pomocí speciálního zařízení řízeného počítačem. Ale to je jen pro průmyslovou výrobu. Krom toho do takového PE jsou přidávány ještě další ingredience, aby byl tužší a odolnější. Takový v deskách ale není k mání.
Přede dvěma či třemi lety jsem se svezl také v jednom motorovém člunu z PP. Výrobce VARI od Chlumce nad Cidlinou. Ten měl ale všechny stěny dvojité se vzduchovými komorami. Celé to vyztužovaly uzavřené duté sedáky a plná příď. Byla to taková krabice s přídí motorového kluzáku. Jelo to docela dobře. S 5 koňovým motorem asi 10 km/h. Nevím ale, jak silný motor by to zrcadlo udrželo, než by se vyvrátilo.
Dnes jsem už pevně rozhodnut. Umím-li si sám vyprojektovat a postavit malou loď, a navíc baví-li mne to, pak proč stavět loď pro celý život? S jedním autem také nikdo nejezdí celý život. Vodovzdorná překližka, trochu kvalitní barvy a už se vezu. Deset let mi to vydrží, ale to už budu mít postavené další lodě. Pro změnu zase jiné tvary, jiné obšívky a budu naplněn uspokojením, že mi to plave a že se mi to líbí...
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

No dvě nové ..

Příspěvekod kumi » čtv pro 13, 2007 8:49 am

Zdravím,
ono když na druhou stranu uvážíš že než tu loďku postavíš tak to je rok dva práce pakliže to nemáš jako na plný úvazek tak aby sis vůbec zajezdil a neinvestoval jen čas a prachy do nových a nových věcí. Tak jestli se to nevyplatí spíš udělat jednou a pořádně.


kumi
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » čtv pro 13, 2007 12:55 pm

Ahoj, pánové ne že bych tomu rozuměl, ale moje zatím zdravá intuice mi praví, že plastová svářená plachetnice jaksi není to pravé. Ta umělá hmota se vnucuje, že má spoustu předností, ale když jednu po druhé proklepneš tak z nich moc nezbude. V loni jsem (taky na lodi) šlápl na plastovou přepážku-výztuhu a praskla bez výstrahy jako sirka.Vážně si myslím, že ten materiál prostě není na loď dobrý a to pomíjím estetickou stránku, která je taky "silně důležitá" zvlášť pro ty loďomilce, kteří se (podle mne právem) domnívají, že loď má duši.
teista
Uživatelský avatar
kumi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: stř říj 31, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Budějky

plastík

Příspěvekod kumi » čtv pro 13, 2007 5:53 pm

Těžko říci dle mého osobního názoru je ten plast supr třeba na menší loďky do půjčoven typu katů na plováky atd. Ono to svařování není zrovna žádná slast a ten svár nedrží tak jako jsme zvyklí u kovu. Navíc musí se to dělat z polyethylenu protože polypropylen co se z něho dělají třeba kanoe do půjčoven vám tak za měsíc zkoroduje a už na něj skoro nic nenavaříte. Nehledě na to že kdybych chtěl loďku pro sebe tak bych chtěl něco s čím můžu zabrouzdat třeba i v horších teplotách (Finsko na ryby) a ten plastík jak bude v hodně chladném prostředí tak bude dost křehkej. Zaobíral jsem se tím pro stavbu toho mého katu a zavrhl jsem to pro nesmírnou pracnost a větší finanční náklady ve srovnání třeba s gabonovou překližkou a laminátem. Pomáhal jsem známému vařit pramici na ryby a těch pár svárů jsme dělali celej víkend po 2x 12 hodinách makačky a to se tím svařováním plastů živí už pět let. Ale jak se říká proti gustu žádnej dišputát kdo chce plast nechť má plast.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: překližky

Příspěvekod Nemo » sob pro 15, 2007 12:54 pm

kumi píše:Je to přesně jak píšeš. Právě proto se k jednotlivým překližkám nemůžeš chovat stejně. Co se týče laminace tak ta bude jen z venku ne ze vnitř tam bude lak. K tomu topolu : je lepen též ve voděodolné úpravě a protože je lehčí tak si můžeš dovolit dát těch žeber víc, takže výsledek je ten, že i když máš topol tak docílíš za podobnou (trošíčku vyšší) hmotnost mnohem většího pevnostního výsledku jako s gabonem, ale tím že je jich víc tak styčné plochy kde se přenáší síly z obšívky na žebra a nosníky a zpět jsou větší a tudíž je celá konstrukce bytelnější. Něco jako když srovnáš auta rámová a s příhradovou konstrukcí. I když se vezeš v autobuse a je to jen svařenec z jeklíků nicmoc kvality v porovnání s materiálem co se používá na účka obdélníkových rámů, tak protože je jich více tak drží lépe.

S tou konstrukcí máš sice pravdu, ale s tím topolem ne. To už by byl vhodnější i smrk. Ale ten se na kostru námořní lodě nehodí. Je ale odolnější proti vlhkosti, než topol. Právě pro snadné zahnívání se topol nepoužívá na lodě vůbec. A to ani do interiéru. Natož na kostru lodě do mořských vln. Nechci Ti kazit radost, ale podle tvých plavebních záměrů jde o životy Tvé posádky. Nikdy nemůžeš vyplout s jistotou, že počasí bude vždy příznivé po celou plavbu a že vlny budou malé. Nikdy nezabráníš vodě či vlhkosti, aby se nedostala k té topolové kostře, i když jí budeš mít lepenou sebelepším vodovzdorným lepidlem. Opravdu to není vhodný materiál. Kostra shnije a ztratí svou pevnost. Lepené spoje pod hnilobou povolí.
Letos jsem postavil malou loďku dinghy. Je to taková hračka 2,46cm dlouhá a 1,38cm široká plachetnička. Mám ji jen na sladkou vodu pro rekreaci za pěkného počasí a chci ji vozit na střeše svého osobního auta. Je celopřekližková, ale kýl mám z vrstveného mahagonu. Vím, že by tam stačila borovice nebo modřín. Dokonce i smrk. Ale loď na moře, to už je něco docela jiného. Tam bych si to netroufl. Kostra z dubu (kýl, žebra), podélné latě z jasanu, obšívka podle tvaru člunu. Buď pravá marine mahagonová překližka s atestem na slanou vodu, nebo plaňková a olaminátovaná, popřípadě pokud bych vyhrál v loterii, celou bych ji postavil z teaku. Ale nikdy a to ani na sladkovodních klidných plochách bych nepoužil topolové dřevo.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 2 hosti