Řidičské oprávnění pro různé kategorie přívěsů
Moderátoři: Pepa, david, vilma
Ečko na vlek nad 750kg
No jo, kluci, ale tahle podivná vyhláška (č.157/2002 §81,odst.4c a 10) platí jenom u nás. Jinak, co vím, tak v EU vyžadují pro vlek nad 750kg "E"čko.
Jak je to v HR netuším, ale horší to snad nebude, ne?
Jak je to v HR netuším, ale horší to snad nebude, ne?
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9292
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 175
- Kontaktovat uživatele:
Rendo a v Anglii volant napravo, takže máš smůlu....
Nebo tě tam pustí i s volantem nalevo?
Přečti si všechno.
Platí dle země registrace vozidla. Alespoň doposud tomu tak bylo jestli se nepletu.
Zrovna tak řidičské průkazy.
Edit: tady to je a příště si to dohledej sám, Sekera má pravdu. Sem to nepatří a řešilo se to v jiném vlákně snad 1 000 x
Řidičský průkaz
Při cestování do členských zemí EU lze využít všechny platné typy řidičských oprávnění vydaných Českou republikou, mezinárodní řidičský průkaz není potřeba. Český řidičský průkaz lze využít na základě Dohody o Evropském hospodářském prostoru také pro cesty do Norska, Lichtenštejnska a na Island.
Od vstupu do EU (1. 5. 2004) je vydáván řidičský průkaz podle vzoru Evropských společenství v provedení plastové karty. Princip vzájemného uznávání řidičských průkazů vychází ze směrnice Rady ze dne 29. července 1991 o řidičských průkazech č. 91/439/EHS (pdf, 288 kB).
Směrnice zde: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 101:CS:PDF
výtažek z ní:
Skupina B
— motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností 3 500 kilogramů
a nejvíce osmi sedadly kromě sedadla řidiče; motorová
vozidla v této skupině mohou mít ještě přívěs s maximální
přípustnou hmotností do 750 kilogramů;
— soupravy tažného vozidla skupiny B a přívěsu, s maximální
přípustnou hmotností soupravy vozidel do 3 500 kilogramů a s
maximální přípustnou hmotností přívěsu, která nepřesahuje nezatíženou
hmotnost tažného vozidla;
A běda jak s tím zase někdo začně operovat, že si myslí, že slyšel a že snad je to jinak...

Přečti si všechno.
Platí dle země registrace vozidla. Alespoň doposud tomu tak bylo jestli se nepletu.
Zrovna tak řidičské průkazy.
Edit: tady to je a příště si to dohledej sám, Sekera má pravdu. Sem to nepatří a řešilo se to v jiném vlákně snad 1 000 x

Řidičský průkaz
Při cestování do členských zemí EU lze využít všechny platné typy řidičských oprávnění vydaných Českou republikou, mezinárodní řidičský průkaz není potřeba. Český řidičský průkaz lze využít na základě Dohody o Evropském hospodářském prostoru také pro cesty do Norska, Lichtenštejnska a na Island.
Od vstupu do EU (1. 5. 2004) je vydáván řidičský průkaz podle vzoru Evropských společenství v provedení plastové karty. Princip vzájemného uznávání řidičských průkazů vychází ze směrnice Rady ze dne 29. července 1991 o řidičských průkazech č. 91/439/EHS (pdf, 288 kB).
Směrnice zde: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 101:CS:PDF
výtažek z ní:
Skupina B
— motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností 3 500 kilogramů
a nejvíce osmi sedadly kromě sedadla řidiče; motorová
vozidla v této skupině mohou mít ještě přívěs s maximální
přípustnou hmotností do 750 kilogramů;
— soupravy tažného vozidla skupiny B a přívěsu, s maximální
přípustnou hmotností soupravy vozidel do 3 500 kilogramů a s
maximální přípustnou hmotností přívěsu, která nepřesahuje nezatíženou
hmotnost tažného vozidla;
A běda jak s tím zase někdo začně operovat, že si myslí, že slyšel a že snad je to jinak...

Naposledy upravil(a) Libor dne čtv úno 24, 2011 2:43 pm, celkem upraveno 1 x.
pánové, nechcete se vrátit k původnímu tématu a nechat debatu o ŘP
do odpovídajícího topiku???
chodí mi upozornění na telefon a už mě to fakt neba, chtěl bych téma sledovat,
dost mě to zajímá, ale vždy se ženu k počítači a tam zase nějaká doměnka, spekulace JPP
(kdyby aspoň validní informace) na úplně jiné téma. To je potom ovšem ztráta času sem chodit.
Co vy na to???
P.S.: prosím adminy, pokud se sem teda někdo dívá( zatím to tak nevypadá)
o smáznutí tohoto příspěvku, po uplynutí nějaké doby ( např.večer)
do odpovídajícího topiku???
chodí mi upozornění na telefon a už mě to fakt neba, chtěl bych téma sledovat,
dost mě to zajímá, ale vždy se ženu k počítači a tam zase nějaká doměnka, spekulace JPP
(kdyby aspoň validní informace) na úplně jiné téma. To je potom ovšem ztráta času sem chodit.
Co vy na to???
P.S.: prosím adminy, pokud se sem teda někdo dívá( zatím to tak nevypadá)
o smáznutí tohoto příspěvku, po uplynutí nějaké doby ( např.večer)
jsekera píše:P.S.: prosím adminy, pokud se sem teda někdo dívá( zatím to tak nevypadá)
o smáznutí tohoto příspěvku, po uplynutí nějaké doby ( např.večer)
jesekoro, jen pro tvoji informovanost, a s ohledem na tvé obavy, že se sem nikdo nedívá, právě jsi se "obul" do toho úplně nejvyššího admina.

Večer to dám do souladu k tvé plné spokojenosti.
Pepa
- vendelinek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 84
- Registrován: stř kvě 20, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň
Ahoj, já se vážně omlovám za tolikrát diskutované B+E. Co když mám vlek, který má v TP uvedeno, že celková jeho hmotnost je 400 kg a max. přípustná (s případným nákladem) 2400 Kg. Dá se tohle táhnout za autem jen s průkazem B, když mám jen prázdný vlek? Vlastně mi jde o to, jestli se uvažuje ta max.hmotnost dle TP (2400 kg), nebo tak okamžitá (400 Kg) ve chvíli, kdy to táhnu za autem. Já z toho totiž cítím dvojí význam.
- vendelinek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 84
- Registrován: stř kvě 20, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň
Takže jestli táhnu za starou škodovkou 450 kilo na kouli na jednoosém pidivleku s "B" (jezdím takhle - a dle předpisů - už asi 20 let) - tak je rozdíl, když táhnu úplně prázdnej vlek 400 kg za Mondeem... Čili chápu-li dobře, nerozhoduje to, co mám v danou chvíli na kouli, ale to, co mám v TP od vleku. Jo? Přijde mi to praštěný, protože důležitý je to, co mám v danej okamžik pověšený na kouli a ne to, co tam nemám.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Přečti si vyhlášku, je tu na fóru celá, včetně všech příloh.
S Bčkem, máš auto do 3,5t + vlek do 750kg, nebo maxilmální hmotnost soupravy do 3,5t a v tom případě vlek může přesáhnout 750kg
Příklad, můj Peugeot 607 max. přípustná hmotnost auta 2115kg tedy s Bčkem za něj můžu zapřahnout vlek o maximální přípustné hmotnostu 1385kg (3500 - 2115 = 1385)
Pokud budu chtít těžší vlek, tak už musím mít B+E a nezáleží, jestli je vlek naloženej, nebo ne, rozhoduje maximální přípustná hmotnost vleku.
Co je na tom k nepochopení?
S Bčkem, máš auto do 3,5t + vlek do 750kg, nebo maxilmální hmotnost soupravy do 3,5t a v tom případě vlek může přesáhnout 750kg
Příklad, můj Peugeot 607 max. přípustná hmotnost auta 2115kg tedy s Bčkem za něj můžu zapřahnout vlek o maximální přípustné hmotnostu 1385kg (3500 - 2115 = 1385)
Pokud budu chtít těžší vlek, tak už musím mít B+E a nezáleží, jestli je vlek naloženej, nebo ne, rozhoduje maximální přípustná hmotnost vleku.
Co je na tom k nepochopení?
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 489
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Jenom ještě ta hmotnost naloženého vozíku nesmí překročit pohotovostní hmotnost auta a všechno dohromady maximální povolenou hmotnost jízdní soupravy. Pokud překročíš byť jen jediný parametr, musíš mít Éčko, i když dohromady to třeba nedá celých 3 500 kg. Samozřejmě se jedná o brzděný přívěs a limitující je pohotovostní váha auta. Tu nesmí naložený přívěs překročit. A pak celková povolená hmotnost soupravy, jak už jsem řekl výše. Takže v případě Charlieho to platí pouze v případě, že jeho pažout má pohotovostní váhu těch 1385 kilo, nebo lépe ještě o kilo více a povolená hmotnost celkové jízdní soupravy je aspoň tech 3 500. JJ
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Ano přesně tak, samozřejmě u 607mi mám [s]pohotovostní[/s] provozní auta 1610kg a soupravu 3715kg.
Takže s B+E můžu táhnout vlek 1800kg (to je i zapsáno v TP), ale maximální vleku pokud mám i Ečko může být větší, jen ho nesmím naložit na víc než 1800kg
A je tam nějaké omezení když mám B+E (tedy já mám i C+E) jakou maximální hmotnost vlek může mít? Můžu mít až 3,5t vlek (samozřejmě naloženo jen na 1800kg), nebo je to ještě omezeno hmotností auta (tedy maximální vleku jako je maximální auta) ?? Tady si nejsem úplně jistej.
Edit: úprava pojmu viz přeškrtnuto a kurzíva
Takže s B+E můžu táhnout vlek 1800kg (to je i zapsáno v TP), ale maximální vleku pokud mám i Ečko může být větší, jen ho nesmím naložit na víc než 1800kg
A je tam nějaké omezení když mám B+E (tedy já mám i C+E) jakou maximální hmotnost vlek může mít? Můžu mít až 3,5t vlek (samozřejmě naloženo jen na 1800kg), nebo je to ještě omezeno hmotností auta (tedy maximální vleku jako je maximální auta) ?? Tady si nejsem úplně jistej.
Edit: úprava pojmu viz přeškrtnuto a kurzíva
Naposledy upravil(a) Charlie dne čtv črc 28, 2011 12:21 pm, celkem upraveno 1 x.
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 489
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Podle mého jsou údaje z techničáků zákonem - to znamená maximální povolená hmotnost soupravy mínus maximální hmotnost auta dá maximální hmotnost přívěsu bez ohledu na teoretické povolené hmotnosti. V tvém případě můžeš v normálních podmínkách provozu legálně táhnout s Éčkem maximálně 1 600 kg.
Pak ještě existují možnosti jak zvýšit hmotnost přívěsu, ale je to spojeno se zásadním omezením přepravní rychlosti, což je ve vyhlášce také konkretizováno. tudíž je potřeba to tam nastudovat. JJ
Pak ještě existují možnosti jak zvýšit hmotnost přívěsu, ale je to spojeno se zásadním omezením přepravní rychlosti, což je ve vyhlášce také konkretizováno. tudíž je potřeba to tam nastudovat. JJ
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Tak už jsem to nastudoval z vyhlášky. Rozhoduje okamžitá hmotnost přívěsu, která nesmí přesáhnout max. hmotnost pro bržděný vlek u daného vozidla (u mě 1800kg) a maximální hmotnost vleku nesmí přesáhnout maximální hmotnost auta - u mě tedy 2115kg. To jsou požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav. A samozřejmě Ečko řidičák.
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 489
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Za normálních provozních podmínek- tzn. bez omezení povolené rychlosti, ale stále platí ta maximální povolená hmotnost jízdní soupravy, což u tebe představuje těch 1 600 kilo s plně obsazeným autem. Ono v techničáku je uvedeno často relativně vysoké číslo povolené hmotnosti přívěsu, ale je tam pak limitující odkaz "v rámci maximální povolené hmotnosti jízdní soupravy". všechny ostatní alternativy pak jsou možné opravdu jen za podmínek označené výrazně nižší maximální povolené rychlosti. Policajti v Evropě kontrolují podle techničáků max. povolenou hmotnost vozidla a jízní soupravy a z toho jim jasně vyjde maximální možná hmotnost přívěsu - t.j. u tebe těch 1 600 kg., pokud ovšem to nemáš nahlášeno jako speciální přepravu s vyznačenou omezenou maximální rychlostí (cca. kolem 40km/hod a méně). JJ
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Surcouf píše:Za normálních provozních podmínek- tzn. bez omezení povolené rychlosti, ale stále platí ta maximální povolená hmotnost jízdní soupravy, což u tebe představuje těch 1 600 kilo s plně obsazeným autem.
v případě, že máš B+E, neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
se správným B autem bys mohl mít soupravu B+E o 8750kg
K tomuto vláknu mám dvě věci.
1./Je evidentně duplicitní
2./Charlie a Surcouf zde píší informace nepřesné a polopravdy
Mohl bych to upřesnit, ale považuji to za zbytečné, protože zde v sekci
Přeprava lodí (auta, přívěsy atd.)
máme vlákno
Řidičská oprávnění pro různé kategorie přívěsů
odkaz: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5416
zde najedete co hledáte. Toto vlákno tam bude přesunuto ...snad
Pepa
1./Je evidentně duplicitní
2./Charlie a Surcouf zde píší informace nepřesné a polopravdy
Mohl bych to upřesnit, ale považuji to za zbytečné, protože zde v sekci
Přeprava lodí (auta, přívěsy atd.)
máme vlákno
Řidičská oprávnění pro různé kategorie přívěsů
odkaz: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5416
zde najedete co hledáte. Toto vlákno tam bude přesunuto ...snad
Pepa
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 489
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Davide, samozřejmě s velkou čtyřkolkou, nebo nějakým furgonem to možné je. Já jsem měl ale na mysli konkrétní auto Charlieho (Peugeot 607) a tam je to dané jasně těmi údaji v TP a tudíž pro něj i s B+E pouze přívěs do 1 600 kg. My, co jezdíme standardními osobáky, to máme jednoduché - bez Éčka jsme opravdu limitováni pohotovostní váho vozu (bez řidiče) a pak celkovou povolenou hmotností jízdní soupravy, takže i ten limit 3 500 kg celkové hmotnosti je často nedosažitelným snem a je nám souzena Mikro třída.
Pepo, máš pravdu, že ty mé informace pro ty přetěžké vleky byly nepřesné, a proto jsem psal, že ty případy si musí každý nastudovat ve vyhlášce konkrétně sám, protože něco jiného je traktor a něco jiného třeba Hummer. což jsou kategorie zcela mimo mé zájmy.
Pepo, máš pravdu, že ty mé informace pro ty přetěžké vleky byly nepřesné, a proto jsem psal, že ty případy si musí každý nastudovat ve vyhlášce konkrétně sám, protože něco jiného je traktor a něco jiného třeba Hummer. což jsou kategorie zcela mimo mé zájmy.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Ne ne, můžu legálně táhnout vlek o maximální přípustné hmotnosti do 2115kg a okamžité hmotnosti 1800kg. Protože:
okamžitá hmotnost přívěsu kategorie 02 (bržděné vleky) nesmí být větší než největší povolená hmotnost bržděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorie M1 a N1 (u kategorií M1G a N1G platí 1,5 násobek hmotnosti - to je pro tereňáky)
dále:
okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení technické způsobilosti tažného vozidla (tady je důležité to okamžitá hmotnost !!)
a ještě:
okamžitá hmotnost přípojného vozidla smí být u souprav s největší konstrukční rychlostí vyšší než 40km/h nejvýše 1,5násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla.
okamžitá hmotnost - hmotnost zjištěnáv určitém okamžiku při provozu na pozemních komunikacích.
Vyhlášku vozím v autě sebou - podstatné znění mám vyznačeno zvýrazňovačem.
A nikde se nepíše že maximální přípustná hmotnost jízdní soupravy - maximální přípustná hmotnost tažného vozidla = hmotnost vleku který smím táhnout. Všude rozhodují okamžité hmotnosti, tudíž buď mě nechají jet, nebo si mě musí převážit.
Já mám vše zvážené, jak loď, vlek, auto i celou jízdní soupravu.
Vlek: 560kg Loď 1180kg Celkem 1740kg + auto 1720kg = jízdní souprava 3460kg
Auto bylo jen s řidičem a něco málo v kufru. A to mi na převoz k vodě stačí - jezdím jen ČR
okamžitá hmotnost přívěsu kategorie 02 (bržděné vleky) nesmí být větší než největší povolená hmotnost bržděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorie M1 a N1 (u kategorií M1G a N1G platí 1,5 násobek hmotnosti - to je pro tereňáky)
dále:
okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení technické způsobilosti tažného vozidla (tady je důležité to okamžitá hmotnost !!)
a ještě:
okamžitá hmotnost přípojného vozidla smí být u souprav s největší konstrukční rychlostí vyšší než 40km/h nejvýše 1,5násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla.
okamžitá hmotnost - hmotnost zjištěnáv určitém okamžiku při provozu na pozemních komunikacích.
Vyhlášku vozím v autě sebou - podstatné znění mám vyznačeno zvýrazňovačem.
A nikde se nepíše že maximální přípustná hmotnost jízdní soupravy - maximální přípustná hmotnost tažného vozidla = hmotnost vleku který smím táhnout. Všude rozhodují okamžité hmotnosti, tudíž buď mě nechají jet, nebo si mě musí převážit.
Já mám vše zvážené, jak loď, vlek, auto i celou jízdní soupravu.
Vlek: 560kg Loď 1180kg Celkem 1740kg + auto 1720kg = jízdní souprava 3460kg
Auto bylo jen s řidičem a něco málo v kufru. A to mi na převoz k vodě stačí - jezdím jen ČR
Děkuji Charlimu za již vyčerpávající a přesné vysvětlení. Prošel jsem podrobně obě duplicitní vlákna /řešící stejnou problematiku/ a musím vyjádřit Charlimu obdiv za jeho skoro 5 let trvající trpělivost a ochotu vysvětlovat stále dokola tuto otázku, taky již chápu, že nemá vždy chuť tak činit ve všech souvislostech.
Sloučení vláken, domnívám se, je věc nutná, ale jako vždy nejednoznačná. Bude vyřešeno tak, aby informace byly soustředěny a lehce dohledatelné.
Pepa
Sloučení vláken, domnívám se, je věc nutná, ale jako vždy nejednoznačná. Bude vyřešeno tak, aby informace byly soustředěny a lehce dohledatelné.
Pepa
Zdraví všechny na fóru,jsem zde nově registrovaný,ale sleduji to tu již dost dlouho.Jezdím s karavanem a proto vím,že problém s B nebo B+E se řeší i na jiných fórech.Všude bych však řekl,že se opomíjí dost základní věc a to je povolené zatížení závěsu,které je vepsané v každém techničáku.Můj příklad:Scénic váha cca 1900kg povolené max zatížení závěsu 1370kg.Tudíž i kdybych měl Éček kolik chci,tak za tímto autem nemůžu táhnout těžší přívěs než celková váha=1370kg.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
To už je ale na volbě tažného vozidla, já si kvůli vleku také musel pořídit jiné auto a není problém sehnat osobák s tažným na 1800kg, najdou se i výjmky, které utáhnout 2000kg (nepočítám tereňáky a dodávky, které také spadají do kategorie B tam jsou tažné až do 3,5t) o tom se tu píše v jiném vlákně, kde jsou různá auta na tahání vleků popsána včetně vhodných motorizací a hmotností které utáhnou.
A táhnout můžeš přívěs s OKAMŽITOU HMOTNOSTÍ 1370kg, ale o tom píši o pár příspěvků výš.
A táhnout můžeš přívěs s OKAMŽITOU HMOTNOSTÍ 1370kg, ale o tom píši o pár příspěvků výš.
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 489
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Už jenom můj poslední příspěvek k této problematice. To kouzelné slůvko "okamžitá" hmotnost nezruší platnost fyzikálních zákonů, i když čeští tvůrci norem a zákonů si to myslí. Mám osobní zkušenost, kdy "okamžitě" podle vyhlášky odpovídající přívěs rozmával naštěstí jen mnou obsazené tažné vozidlo a rozmlátil ho o svodidla. Logika že lehčí neobsazené tažné vozidlo vozidlo zvládne těžší přívěs jen proto, že to odpovídá interpretaci nějaké vyhlášky, platí jen v Česku pro policajty, už ale ne pro pojišťovny! Další věc je to, že zde je možné do techničáku dostat ledasco, i proti technickým parametrům výrobce, takže už jsem také třeba viděl inzerát na na Citroen XM s povolenýni 2 tunami, přesto, že v údajích konstruktéra je jasně uvedena povolená hmotnost brzděného přívěsu
1 500 kg (s ohledem na maximální hmotnost jízdní soupravy) a maximální hmotnost jízdní soupravy byla
3 470kg. Ale na Západ od Aše platí to, co je dáno v technických parametrech výrobce. Policajt v Německu, Rakousku, nebo ve Francii nezná pojem "okamžitá hmotnost" a nechápe, že v Česku platí jiné fyzikální zákony ....a nejen fyzikální....i když pokud si přečtete tu vyhlášku pozorně, a také to stanovisko z MD, tak tam je také jasně řečeno, že vždy platí v prvé řadě technické parametry výrobce auta.
Domluvil jsem. HOWG , jak by řekl Tashonka
1 500 kg (s ohledem na maximální hmotnost jízdní soupravy) a maximální hmotnost jízdní soupravy byla
3 470kg. Ale na Západ od Aše platí to, co je dáno v technických parametrech výrobce. Policajt v Německu, Rakousku, nebo ve Francii nezná pojem "okamžitá hmotnost" a nechápe, že v Česku platí jiné fyzikální zákony ....a nejen fyzikální....i když pokud si přečtete tu vyhlášku pozorně, a také to stanovisko z MD, tak tam je také jasně řečeno, že vždy platí v prvé řadě technické parametry výrobce auta.
Domluvil jsem. HOWG , jak by řekl Tashonka
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Dovolím si připomínku k diskuzi na téma váha přívěsu doplnit o velmi zásadní věc:
i přes dodržení všech parametrů výrobce vozidla, údajů v techničáku atd. může být problém s bezpečnou jízdou takové soupravy
důvod = fyzikální zákony = vyvážení přívěsu
je třeba si zjistit, uvědomit a zásadně se zabývat otázkou rozložení váhy na přívěsu a tlaku na závěs auta.
jinak se může stát totéž, co zažil Surcouf, tedy nehoda, a často končící vážnými následky. Kotrmelec s lodí na vleku není dobrý zážitek.
K tomu stačí jen málo - třeba loď vyvážená přesně ve středu vleku a na závěsu nulové zatížení. Jedete si klidně 70 km/hod, nic se neděje, zrychlíte na 80-90, stále klid, pak menší manévr, třeba vyhýbání výmolu, loď chytí podélné kmitání a už to bude problém srovnat. Platí to hlavně pro plachetnice, mnohdy s délkou kolem 8 metrů, tam je ta souprava k rozkmitání náchylnější než těžký, ale kratší motorák, který navíc má těžiště mnohem více vzadu. Plachetnice ho mívá téměř uprostřed. Kýlová plachetnice je na tom nejhůře, když je navíc o metr výše než ploutvová.
Moje zkušenost je taková, že je potřeba zatížení na závěsu dát co největší, kolik snese auto. Bývá to podle typu 50-150kg.
Jiný doporučený údaj je 5-10% váhy přívěsu. (přívěs 2 tuny = min 100kg na závěsu)
Měřím to normální osobní váhou podloženou pod závěs vleku, musí být ve výšce koule na autě (u dvounápravových přívěsů).
Dá se to odhadnout také podle toho, jak si "sedne" zadek auta při připojování přívěsu. Vyvažujeme to přenášením věcí v lodi nebo, když to nestačí, posunutím lodě na přívěsu.
i přes dodržení všech parametrů výrobce vozidla, údajů v techničáku atd. může být problém s bezpečnou jízdou takové soupravy
důvod = fyzikální zákony = vyvážení přívěsu
je třeba si zjistit, uvědomit a zásadně se zabývat otázkou rozložení váhy na přívěsu a tlaku na závěs auta.
jinak se může stát totéž, co zažil Surcouf, tedy nehoda, a často končící vážnými následky. Kotrmelec s lodí na vleku není dobrý zážitek.
K tomu stačí jen málo - třeba loď vyvážená přesně ve středu vleku a na závěsu nulové zatížení. Jedete si klidně 70 km/hod, nic se neděje, zrychlíte na 80-90, stále klid, pak menší manévr, třeba vyhýbání výmolu, loď chytí podélné kmitání a už to bude problém srovnat. Platí to hlavně pro plachetnice, mnohdy s délkou kolem 8 metrů, tam je ta souprava k rozkmitání náchylnější než těžký, ale kratší motorák, který navíc má těžiště mnohem více vzadu. Plachetnice ho mívá téměř uprostřed. Kýlová plachetnice je na tom nejhůře, když je navíc o metr výše než ploutvová.
Moje zkušenost je taková, že je potřeba zatížení na závěsu dát co největší, kolik snese auto. Bývá to podle typu 50-150kg.
Jiný doporučený údaj je 5-10% váhy přívěsu. (přívěs 2 tuny = min 100kg na závěsu)
Měřím to normální osobní váhou podloženou pod závěs vleku, musí být ve výšce koule na autě (u dvounápravových přívěsů).
Dá se to odhadnout také podle toho, jak si "sedne" zadek auta při připojování přívěsu. Vyvažujeme to přenášením věcí v lodi nebo, když to nestačí, posunutím lodě na přívěsu.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Však údaje zapsané v TP by měli být dle technických parametrů výrobce auta, pokud si tam někdo nějakým způsobem nechá zapsat něco co auto nezvládne, tak s tím pak nic nenaděláš. Pokud mi výrobce udává vlek 1800kg, pak ho můžu zapřáhnout a vyhlášce to nerozporuje.
Otázka fyzikálních zákonů ale moc s legislativou nesouvisí. V první řadě musíš přizpůsobit rychlost povaze a stavu vozovky, povětrnostním vlivům a tak dál.
Co platí v zahraničí, to je jiná věc, jak jsem psal, uvažuji provoz pouze po ČR a tam se držím platné legislativi.
Jinak vyvážení vleků, to je kapitola sama pro sebe a špatně vyvážený vlek, to je holé neštěstí. Obecně platí čím víc závěs tlačí na kouli, tím líp, ale je třeba se držet hmotností udávaných pro svislé zatížení koule. Já mám dvouosák, momentálně vyváženej přesně na střed, takže na kouli netlačí vůbec (při nakládce lodě ji budu posouvat dopředu) a s Nissanem Navarou to hodně pěkně mávalo a není třeba jet ani moc rychle, stačilo 50 přes příčný nerovnosti (který v osobáku nezaznamenám ani při 90ti) a ty rázy do auta jsou šílený.
Otázka fyzikálních zákonů ale moc s legislativou nesouvisí. V první řadě musíš přizpůsobit rychlost povaze a stavu vozovky, povětrnostním vlivům a tak dál.
Co platí v zahraničí, to je jiná věc, jak jsem psal, uvažuji provoz pouze po ČR a tam se držím platné legislativi.
Jinak vyvážení vleků, to je kapitola sama pro sebe a špatně vyvážený vlek, to je holé neštěstí. Obecně platí čím víc závěs tlačí na kouli, tím líp, ale je třeba se držet hmotností udávaných pro svislé zatížení koule. Já mám dvouosák, momentálně vyváženej přesně na střed, takže na kouli netlačí vůbec (při nakládce lodě ji budu posouvat dopředu) a s Nissanem Navarou to hodně pěkně mávalo a není třeba jet ani moc rychle, stačilo 50 přes příčný nerovnosti (který v osobáku nezaznamenám ani při 90ti) a ty rázy do auta jsou šílený.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti