Bezpečnost plavby - bóra
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Bezpečnost plavby - bóra
Něco k bezpečnosti plavby - loni jsem v chorvatsku chytla Boru 35-40 uzlů a museli jsme se dostat ze ?utu na Murter.Posádku
tvořili dva lidé schopní akce -a dva kteří si navlékli vesty,harnesy - připli se a nehnuli z místa.Byli na moři poprvé a tak se ani nedivím.Dodnes nevím co bylo lep?í udělat (pro zku?eného jachtaře je to asi pohodička a u?ívá si,ale já byla na lodi podruhé):
tlačit to proti větru několik hodin na motor nebo riskovat,?e mi vylítnou plachty - ve dvou,kdy? je jeden u kormidla a má co dělat je to tě?ké! Jak to vidíte vy?
tvořili dva lidé schopní akce -a dva kteří si navlékli vesty,harnesy - připli se a nehnuli z místa.Byli na moři poprvé a tak se ani nedivím.Dodnes nevím co bylo lep?í udělat (pro zku?eného jachtaře je to asi pohodička a u?ívá si,ale já byla na lodi podruhé):
tlačit to proti větru několik hodin na motor nebo riskovat,?e mi vylítnou plachty - ve dvou,kdy? je jeden u kormidla a má co dělat je to tě?ké! Jak to vidíte vy?
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1708
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Předesílám > jsem amatér:-)
2 zku?eněj?í na palubě si vystačí. Jesli?e 35-40 uzlů bylo v nárazech (nejvy??í hodnota), tak bych se nebál. Nespěchat, hodně narefovat a u?ít si to ...
Na podzim jsme chytili boru cirka taky těch 40 uzlů a dalo se to zvládnout.
http://ficcus.cizek.info/jachting05/radim/104.jpg
2 zku?eněj?í na palubě si vystačí. Jesli?e 35-40 uzlů bylo v nárazech (nejvy??í hodnota), tak bych se nebál. Nespěchat, hodně narefovat a u?ít si to ...
Na podzim jsme chytili boru cirka taky těch 40 uzlů a dalo se to zvládnout.
http://ficcus.cizek.info/jachting05/radim/104.jpg
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: Bezpečnost plavby - bóra
Plavba v takomto počasí závisí od toho akú má? náladu bojova? s počasím a kolko má? času. Moja skúsnos? je taká, ?e plachty treba ma? pripravené na ohlásenú max. silu vetra. Aj keď v oblasti kde pláve? je počasie lep?ie ako predpoveď, treba ma? na pameti, ?e loď aj búrka sa presúva a tie najsilnej?ie pecky ?a mô?u chyti? hocikedy. Pri dvoch luďoch refova? v 40-ke, nič moc. Ja osobne by som i?iel bez problemov na motor, u? vzhladom k tým dvom začiatočníkom. Kapitán sice velí, ale mal by bra? ohlad na posádku.
Tady asi nejde říct nic universálního, co by platilo pro v?echny případy. Kři?ovat s takovou posádkou přímo proti Boře asi nemá smysl. Ale z poloh které uvádí? (není známa část ?utu odkud jsi vyplouval) se dá říct, ?e by to mohlo na jeden ?lág vyjít. ?e fouká Bora ví? u? kdy? vyplouvá? ze zátoky/maríny. Motorovat by asi bylo ?koda, to jsou ty okam?iky, na které v?ichni nejdéle vzpomínají. Kdy? při 35-40 uzlech při vyplouvání vytáhne? 1/2 m hlavní plachty a cca metr kosatky, nic nepokazí?.
Ale kdy? jsi psal tyto řádky, tak jsi to asi ve zdraví pře?il a posádka doufám také. Zvládl jsi to, má? novou zku?enost a vo tom to je.
Ale kdy? jsi psal tyto řádky, tak jsi to asi ve zdraví pře?il a posádka doufám také. Zvládl jsi to, má? novou zku?enost a vo tom to je.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: Bezpečnost plavby - bóra
Pí?e: chytla jsem bóru a ne chytl jsem bóru, tudí? je to paní nebo slečna.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9292
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 175
- Kontaktovat uživatele:
Mapa s místy kde je bóra nejnebezpečněj?í je na http://www.esys.org/rev_info/croatia.html
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Včera som sa vrátil z Hr, boli sme pod Splitom, vedla Makarskej v Krvavici. V nedelu taká bora, že som len valil oči. Nikto nevyplával, ani trajekt som nevidel. Schovaný za útesom sme namerali 40 uzlov a vonku muselo byť min. 50, ale horšie bolo, že vietor sa úžasne točil, aj o 180 stupňov. Niekedy sa dokonca stalo, že dve vodné smršte sa zrazili oproti sebe. Jedna Bavaria 37 sa vratila z rostrhanou genou, 1,5 m vypustená a 1,5m diera.
- Terra
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Denis píše:Včera som sa vrátil z Hr, boli sme pod Splitom, vedla Makarskej v Krvavici. V nedelu taká bora, že som len valil oči. Nikto nevyplával, ani trajekt som nevidel. Schovaný za útesom sme namerali 40 uzlov a vonku muselo byť min. 50, ale horšie bolo, že vietor sa úžasne točil, aj o 180 stupňov. Niekedy sa dokonca stalo, že dve vodné smršte sa zrazili oproti sebe. Jedna Bavaria 37 sa vratila z rostrhanou genou, 1,5 m vypustená a 1,5m diera.
Ahoj, tohle mi neda. Jednoho dne po uzasne noci, kdy jsem znovu zajistovali lod kvuli vetru, ktery v narazech dosahoval az 57 uzlu, se u manipulacniho mola objevila tahle lod...

- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 749
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Bora
Chytil jsem rovněž boru v Chorvatsku, v r. 2005, tuším kolem 4.8. nebo tak nějak. Na malé 6m kajutové plachetnici pro 4, z posádky nikdo předtím na moři nebyl. Vyplul jsem z Tijatu (zát. Tijaščica) ještě za normálního větru, tak 10 - 20 kn. Pluli jsme směrem k Murteru. Po vyplutí ze zátoky jsme obeplouvali z jihozápadní strany o. Tijat (tedy chránění před silným větrem, který se mezitím rozfoukal). Po naplutí do plného větru po opuštění závětří jsem okamžitě pochopil, že fouká trošku víc, než je zdrávo. Nafukovací záchranný čln tažený za lodí to okamžitě několikrát otočilodnem vzhůru a zpět. Otočil jsem to a doplul zpět do závětří ostrova s tím, že se vrátíme do zátoky. Obeplutí jižního cípu ostrova s majákem se však ukázalo jako naprosto nemožné, zde mimo závětří ostrova fičelo snad 50 - 60 kn, metrové vlny, a další metr nad nimi souvislá vrstva vodní tříště. Po vplutí do tohoto pásma loď začala celkem rychle couvat (při plavbě na motor na plný plyn) a nezbylo než se vrátit do závětří ostrova, kde ovšem není žádná zátoka. Zde jsme vyčkali asi do 12 nebo 13 hod., kdy vítr trochu polevil, a tak jsme se vydali na motor a zrefovanou kosatku směrem na Murter, vítr tak 20 - 30 kn šikmo zprava. Až na houpání ve skoro metrových vlnách celkem dobrá plavba. Jak už bylo řečeno, to jsou okamžiky, na které se dlouho vzpomíná.
Přepluli jsme na Murter a zapíchnul jsem to v první rozumné zátoce - Sv. Nikola. Nejprve jsem zůstal v zátoce na kotvě, pak se přemístil k molu a zakotvil "kotva - molo". Kousek od nás byly 2 modré doutníky - chvíli mi trvalo, než mi došlo, že jsou to plováky převráceného katamaranu, kde to Italové nějak nezvládli a podařilo se jim ho obrátit, naštěstí všichni zachráněni (o události jsem věděl ještě před doplutím do zátoky z rádia). Večer mi pak psali známí SMS, jestli jsme v pořádku, protože tehdy TV NOVA přinesla záběry vyvrácených stromů, lodí vyvržených na břeh a poškozených střech na Murteru.
Kdyby někdo tvrdil, že katamaran se nedá převrátit (jeden mladičký kapitán katamaranu z Ostravy se o to snažil, než jsem mu ukázal fotky), odkažte ho na mne. Neumím sem dát fotku (snad časem).
Tak ten slíbený obrázek:
http://pavel63.rajce.idnes.cz/verejne#0 ... Nikola.jpg
A mimochodem - ta malá plachetnice měla jen přívěsný motor Yamaha 5 HP. Pro boj s větrem nic moc, ale velmi jsem ocenil při kotvení "kotva - molo" právě při couvání k molu při vypouštění kotevního lana z přídě, že přívěsný motor je možno natáčet kolem svislé osy, protože na zpátečku proti nárazům větru a při malé rychlosti plavby, kdy loď není moc citlivá na kormidlo, se právě tato možnost natáčet motor výborně hodila. Na větší lodi se zabudovaným motorem bez příďového propeleru by ten manévr byl asi složitější.
Pavel.
Přepluli jsme na Murter a zapíchnul jsem to v první rozumné zátoce - Sv. Nikola. Nejprve jsem zůstal v zátoce na kotvě, pak se přemístil k molu a zakotvil "kotva - molo". Kousek od nás byly 2 modré doutníky - chvíli mi trvalo, než mi došlo, že jsou to plováky převráceného katamaranu, kde to Italové nějak nezvládli a podařilo se jim ho obrátit, naštěstí všichni zachráněni (o události jsem věděl ještě před doplutím do zátoky z rádia). Večer mi pak psali známí SMS, jestli jsme v pořádku, protože tehdy TV NOVA přinesla záběry vyvrácených stromů, lodí vyvržených na břeh a poškozených střech na Murteru.
Kdyby někdo tvrdil, že katamaran se nedá převrátit (jeden mladičký kapitán katamaranu z Ostravy se o to snažil, než jsem mu ukázal fotky), odkažte ho na mne. Neumím sem dát fotku (snad časem).
Tak ten slíbený obrázek:
http://pavel63.rajce.idnes.cz/verejne#0 ... Nikola.jpg
A mimochodem - ta malá plachetnice měla jen přívěsný motor Yamaha 5 HP. Pro boj s větrem nic moc, ale velmi jsem ocenil při kotvení "kotva - molo" právě při couvání k molu při vypouštění kotevního lana z přídě, že přívěsný motor je možno natáčet kolem svislé osy, protože na zpátečku proti nárazům větru a při malé rychlosti plavby, kdy loď není moc citlivá na kormidlo, se právě tato možnost natáčet motor výborně hodila. Na větší lodi se zabudovaným motorem bez příďového propeleru by ten manévr byl asi složitější.
Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne ned srp 19, 2012 9:44 pm, celkem upraveno 8 x.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9292
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 175
- Kontaktovat uživatele:
Děkuji ti za hezký příspěvek.
Letos jsem tam plul v opačném směru a na 6,5m lodi mi 32 uzlů bohatě stačilo. 50knt si neumím, teda nechci ani představit...
Tu máš docela pěkně udělaný návod: http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=599
Když do zítřka to nezvládneš, fotku mi dej do emailu a přišpendlím ti ji zde.
Letos jsem tam plul v opačném směru a na 6,5m lodi mi 32 uzlů bohatě stačilo. 50knt si neumím, teda nechci ani představit...
Tu máš docela pěkně udělaný návod: http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=599
Když do zítřka to nezvládneš, fotku mi dej do emailu a přišpendlím ti ji zde.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů