Kotvení nafukovacího člunu.....
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to blesek: Je to jednodušší než si myslíte. Na každém konci je kladka s očkem. Jedna připnutá k bójce karabinou, druhá má za očko
deseti metry lanka k uvázání na břehu nebo ke stromu. Lano průměr 10 mm je svázáno uzly do dvou ok nad sebou. Tři uzly s dvěma mezerami!
Za horní oko připínám karabinou k přednímu bočnímu oku na člunu. Ve spodním oku je při dělání uzlů (mezi prvním a druhým uzlem)
vloženo oko třetí kladky. Když je člun připnut za horní oko lana tak by spodní lano co tahám zpět viselo volně dolů, proto je protaže-
no tou třetí kladkou aby se nepletlo. Vzadu na člunu je za boční držadlo přivázáno cca 30cm lana s karabinou do které zapnu obě lana
Tím docílím směrové stability člunu při odtahování k bójce a při kotvení. Lana mezi kladkou u břehu a člunem vytáhnu do strany a udělám na obou najednou spolu uzel aby člun nemohl jezdit. Kotvím v prostoru přístaviště a touto lanovkou se bez problému
protáhnu mezi kotvícími čluny tam i zpět. Ano lana visí ve vodě ale to už v přístavištích tak bývá. Bójku mám svou jasně žlutou abych
ji při příjezdu dobře viděl v té skrumáži člunů. Při příjezdu k bójce se připnu karabinami a pomocí volného lana se přitáhnu ke břehu i při větších vlnách s vypnutým a zvednutým motorem. To samé při odjezdu se vytáhnu na volnou vodu a tam se odepnu a natočím motor. Kladka u břehu má otočné oko aby se lana dala roztočit. Kladky jsou z plachetnic průměr cca 40 mm. Není podmínka 40 m
lana. Já mám od břehu cca 8 metrů velkých kamenů a při odlivu koukají ven tak nemohu přijet blíže a nepoškodit člun.
Tím pádem nemusím smrdět u břehu se studeným motorem a nemusím používat vesla, což je v těsném prostoru spousty člunů
problém hlavně při vlnách. Používám to již asi 12 let a trvalo mě to několik let nežli jsem to dovedl do dokonalosti, protože ty HR způsoby kotvení se mě pro malé čluny ve skrumáži lodí nezdají nejlepší. Lépe to už popsat neumím a malovat to nebudu.
Říká se že kdo v mládí cucal drobné předměty a kostičky, tak má prostorovou představivost. Každému chutnalo něco jiného. Třeba už
budeš vědět kam tu třetí kladku dát ale není to podmínka úspěchu. Když ty lana visela volně, tak se vždy do sebe zamotala a já jsem
tam musel plavat je uvolnit. Tak jsem vyřešil takto. Je zde několik inženýrů různých oborů, tak to třeba vylepší. Každý rok tam co
jezdíme přibývá počet takovýchto lanovek, tak to asi funguje. Výhoda je, že si mohu zvolit místo kde bude člun mezi ostatními kotvit.
Samozřejmě to nezabrání aby při bouři o sebe nemlátili ale tomu se dá těžko ubránit.
deseti metry lanka k uvázání na břehu nebo ke stromu. Lano průměr 10 mm je svázáno uzly do dvou ok nad sebou. Tři uzly s dvěma mezerami!
Za horní oko připínám karabinou k přednímu bočnímu oku na člunu. Ve spodním oku je při dělání uzlů (mezi prvním a druhým uzlem)
vloženo oko třetí kladky. Když je člun připnut za horní oko lana tak by spodní lano co tahám zpět viselo volně dolů, proto je protaže-
no tou třetí kladkou aby se nepletlo. Vzadu na člunu je za boční držadlo přivázáno cca 30cm lana s karabinou do které zapnu obě lana
Tím docílím směrové stability člunu při odtahování k bójce a při kotvení. Lana mezi kladkou u břehu a člunem vytáhnu do strany a udělám na obou najednou spolu uzel aby člun nemohl jezdit. Kotvím v prostoru přístaviště a touto lanovkou se bez problému
protáhnu mezi kotvícími čluny tam i zpět. Ano lana visí ve vodě ale to už v přístavištích tak bývá. Bójku mám svou jasně žlutou abych
ji při příjezdu dobře viděl v té skrumáži člunů. Při příjezdu k bójce se připnu karabinami a pomocí volného lana se přitáhnu ke břehu i při větších vlnách s vypnutým a zvednutým motorem. To samé při odjezdu se vytáhnu na volnou vodu a tam se odepnu a natočím motor. Kladka u břehu má otočné oko aby se lana dala roztočit. Kladky jsou z plachetnic průměr cca 40 mm. Není podmínka 40 m
lana. Já mám od břehu cca 8 metrů velkých kamenů a při odlivu koukají ven tak nemohu přijet blíže a nepoškodit člun.
Tím pádem nemusím smrdět u břehu se studeným motorem a nemusím používat vesla, což je v těsném prostoru spousty člunů
problém hlavně při vlnách. Používám to již asi 12 let a trvalo mě to několik let nežli jsem to dovedl do dokonalosti, protože ty HR způsoby kotvení se mě pro malé čluny ve skrumáži lodí nezdají nejlepší. Lépe to už popsat neumím a malovat to nebudu.
Říká se že kdo v mládí cucal drobné předměty a kostičky, tak má prostorovou představivost. Každému chutnalo něco jiného. Třeba už
budeš vědět kam tu třetí kladku dát ale není to podmínka úspěchu. Když ty lana visela volně, tak se vždy do sebe zamotala a já jsem
tam musel plavat je uvolnit. Tak jsem vyřešil takto. Je zde několik inženýrů různých oborů, tak to třeba vylepší. Každý rok tam co
jezdíme přibývá počet takovýchto lanovek, tak to asi funguje. Výhoda je, že si mohu zvolit místo kde bude člun mezi ostatními kotvit.
Samozřejmě to nezabrání aby při bouři o sebe nemlátili ale tomu se dá těžko ubránit.
kotva gumového člunu
Chtěl jsem se zeptat jak velkou si mám koupit /váha/ kotvu na gumový člun 360cm/15HP. Je taková věc vůbec na gumáku někdy potřebná? děkuji
- cervik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 264
- Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
Ja mám 4m tiež ,,gumák" motor 20 hp. Mám lano priemer 10 mm ,myslím že kvalitnejšie /cena cca 40 Sk meter / nie z Baumaxu, a kotvu - mačku 4 kg. Na lane mám normálne zapletené oko v ňom vpletené kovové srdce. Reťaz 1 m s nosnosťou asi 300 kg v trhu s kotvou spojenú z článkom zo závitovou maticou na boku priemer 8 mm .Reťaz z lanom je spojená tiež z článkom z maticou. / tá je tuším z Baumaxu / Kotvu ozaj používam dosť často , na mory vyvezujem cca 5 - 10 m od brehu , na Dunaji aj 10 - 15m . / samozrejme kvôli vlnám a ,,kludnému spánku" / Tá reťaz nieje môj výmysel, to som okukal , medzi kamenmi sa totiž lano dokáže pri vlnobití predrať aj behom pár hodín !
.
Good luck!!!!!

Good luck!!!!!
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
4 kg kotva je skoro dost velká na ta malý gumák, jinak souhlasím. Je dobré na ní přidělat si na zrcadlo pouzdro na kotvu. Prodávají
je v marine obchodech, jsou to bílé čtyřhranné výlisky do kterých se seshora zasune zavřená kotva, která potom v člunu nepřekáží.
Mám zkušenost, že kotvy u nás prodávané se širokými listy se v HR hůře dostává mezi kameny. Chorvati mají kotvy s úzkými listy,
které se lépe zaseknou. Za těch 17 let co tam jezdím jsem si odzkoušel s oběma.
je v marine obchodech, jsou to bílé čtyřhranné výlisky do kterých se seshora zasune zavřená kotva, která potom v člunu nepřekáží.
Mám zkušenost, že kotvy u nás prodávané se širokými listy se v HR hůře dostává mezi kameny. Chorvati mají kotvy s úzkými listy,
které se lépe zaseknou. Za těch 17 let co tam jezdím jsem si odzkoušel s oběma.
- cervik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 264
- Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
Vidím , že názory na velkosť a spôsob upevnenia sú podobné. Ja zasa vozím kotvu zasunutú do izolácie na potrubie nazývanej Tubex, alebo Mirelon. Izolácia- púzdro je priemer 100 mm, hrúbky 25 mm v dĺžke cca 30 cm, takže nehrozý ,búchanie kotvy o dno pri vlnách a rýchlej jazde. Mám ju uloženú v špičke lodi , a keďže je takmer celá zasunutá v ,,púzdre , ani neviem , že ju mám... 

řetěz
Řetěz je důležitý nejen kvůli prodření lana, ale jeho váha hraje také roli. Delší řetěz funguje pro kotvu jako tlumič rázů, protože loď jej při houpání zvedá ze dna a netahá tak hned rovnou za kotvu! Zároveň kotvu pokládá, protože kotva musí být po dně vlečena nikoli nadzvedávána! (Na plachetnicích kotvíme většinou jenom na řetěz.)
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to renda: Obávám se, že tvoje teorie o řetězu volně položeném na dně a tlumícím rázy platí pro ideální podmínky
a bezvětří. Při potápění jsem často viděl kotvení různých lodí, větších i člunů. Ze zkušenosti vím, že loď je unášená ve směru
větru a vln a proto je lano nebo řetěz napnut ve směru tahu. K tomu aby byl položen musí být hodně dlouhý. Když mám lano dlouhé
10 metrů, tak na hloubce 7 metrů je pod úhlem 45stupňů a asi moc neleží (viz Pythágoras). A to je nejčastější hloubka na které čluny na moři kotví. Velké lodě mají řetězy dlouhé a přesto mají často problém se zakotvením. Většinou to musí několikrát opakovat.
V HR mívají problém lodě s kotvou typu Britany, která po kamenech klouže a v písku se zachytne pouze špičkou a loď potom ujíždí.
Měl jsem možnost to mnohokrát vidět pod vodou na vlastní oči. Proto jsem pochopil proč mají Chorvati na jejich kotvách úzké dlouhé
listy. Jinak pro tlumení rázů v tahu existují tlumiče, která se vkládají do průhybů řetězů. Ty ale na charterových lodích nebývají.
a bezvětří. Při potápění jsem často viděl kotvení různých lodí, větších i člunů. Ze zkušenosti vím, že loď je unášená ve směru
větru a vln a proto je lano nebo řetěz napnut ve směru tahu. K tomu aby byl položen musí být hodně dlouhý. Když mám lano dlouhé
10 metrů, tak na hloubce 7 metrů je pod úhlem 45stupňů a asi moc neleží (viz Pythágoras). A to je nejčastější hloubka na které čluny na moři kotví. Velké lodě mají řetězy dlouhé a přesto mají často problém se zakotvením. Většinou to musí několikrát opakovat.
V HR mívají problém lodě s kotvou typu Britany, která po kamenech klouže a v písku se zachytne pouze špičkou a loď potom ujíždí.
Měl jsem možnost to mnohokrát vidět pod vodou na vlastní oči. Proto jsem pochopil proč mají Chorvati na jejich kotvách úzké dlouhé
listy. Jinak pro tlumení rázů v tahu existují tlumiče, která se vkládají do průhybů řetězů. Ty ale na charterových lodích nebývají.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Měl jsem na mysli větší lodě s tou hloubkou. Sám kotvím gumák asi 6 metrů od břehu kvůli odlivu a když okolo jedoucí větší lodě
dělají větší vlny, tak je propad asi půl metru. Když v této vzdálenosti hodím lano 8 metrů s kotvou, tak padá za příbřežní val
kamenů do větší hloubky a tam se lépe zachytí. Při odjezdu se za lano vytáhnu na větší hloubku a tam sklopím motor a nastartuji.
Když jsou odpoledne větší vlny a vítr fouká ke břehu tak je nebezpečí škrtnutí vrtule o kamení na dně. Dvě nakřáplé vrtule mě
již dostatečně poučili. Jedna stojí 115 EUR.
dělají větší vlny, tak je propad asi půl metru. Když v této vzdálenosti hodím lano 8 metrů s kotvou, tak padá za příbřežní val
kamenů do větší hloubky a tam se lépe zachytí. Při odjezdu se za lano vytáhnu na větší hloubku a tam sklopím motor a nastartuji.
Když jsou odpoledne větší vlny a vítr fouká ke břehu tak je nebezpečí škrtnutí vrtule o kamení na dně. Dvě nakřáplé vrtule mě
již dostatečně poučili. Jedna stojí 115 EUR.
To Dan:
Sám jsem se zamýšlel nad tím, že bych si mohl, až TAM se svým plavidlem pojedu, méohl pořídit "svoji" bójku. Ovšem, tak jednoduchý řešení mne nenapadlo. Já byl přesvědčenej, že první den obětuju černej kýbl z OBI a vybetonuju ho(hned ráno) a druhej den večer tu zátěž potopím... Tys našel velni jednoduché řešení, které stojí za zamyšlení a já, protože jsem starej vynálezce vynalezeného si dovolím Tvůj nápad "tvůrčím způsoben rozvinout" Napadá mne, zda by nestálo za to strčit ty pytle do sebe dva po té je tepve plnit kamením... kvůli pevnosti, a zda je neobalit nějakou síťovinou... Nu, ale to už jsem daleko, že...
Sám jsem se zamýšlel nad tím, že bych si mohl, až TAM se svým plavidlem pojedu, méohl pořídit "svoji" bójku. Ovšem, tak jednoduchý řešení mne nenapadlo. Já byl přesvědčenej, že první den obětuju černej kýbl z OBI a vybetonuju ho(hned ráno) a druhej den večer tu zátěž potopím... Tys našel velni jednoduché řešení, které stojí za zamyšlení a já, protože jsem starej vynálezce vynalezeného si dovolím Tvůj nápad "tvůrčím způsoben rozvinout" Napadá mne, zda by nestálo za to strčit ty pytle do sebe dva po té je tepve plnit kamením... kvůli pevnosti, a zda je neobalit nějakou síťovinou... Nu, ale to už jsem daleko, že...
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Re: sloučení
Renda píše:No jo, chlapi - to je b..... nepořádek. Vždyť existuje vlákno: Kotvení nafukovacího člunu.....
Mohl by to někdo součit, když mnozí správci zrovna jachtají ?? Zároveň bych poprosil po sloučení o smazání tohoto příspěvku.
Všichni Rendo nejachtíme.
Jenom halt nevisíme na hřebíčku, 24 hod. denně. Netřeba nás napomínat. Dříve či později by to někdo uklidil.

alffa
Re: sloučení
Milý Alffo, to je samozřejmé - to přeci nebylo žádné napomínání, ale jenom povzdech, abychom na to nezapomněli. Pokud bych někoho napomínal, tak toho, kdo si nepřečte názvy vláken a bez skrupulí založí nové, jehož synonymum již existuje.alffa píše:Všichni Rendo nejachtíme. Jenom halt nevisíme na hřebíčku, 24 hod. denně. Netřeba nás napomínat. Dříve či později by to někdo uklidil. "whist" alffa
Jsi hodný, že jsi to udělal, ale ani ve snu jsem nepředpokládal, že by tu kdokoli visel na hřebíčku.

Doufám, že Ti stavba lodi jde, abys už také jachtal.

Milý Rendo,
Tak příště vzdychej potichu. Pokud bys to nemohl vydržet, piš SZ.
Kdybych potřeboval nutně jachtit, tak mám k dispozici ještě jinou loď + nějaké ty kamarády.
Momentálně jsem ale byl v servisu s pumpou (střední oprava).

Alffíku, gratulujem k tej oprave pumpy, to mám naozaj radosť, takže živió.
LANOVKA pro kkotvení člunu
Tatas zde popisoval kotvení člunu na "lanovce". Maje humanitní vzdělání a jsa na tom s přestavivostí všelijak, vytiskl jsem si oba tatasovy příspěvky a po té ukradl na pískovišti lodičku, resp. její trup a doma v dílně zhotovil jakýsi model v příspěvcích popisovaného.
Moje otázka zní: Ono lano od bójky k břehu( v příspěvku tatase něch 10 metrů) jee jakýmsi lanem vodícím( a zhlediska bočního pohybu člunu fixačním) a ono "nekonečné" lano je lanem tažným, které pohybuje člunem po laně vodícím?
Pokud ano, s chutí a láskou zpracuji fotoseriál na téma tohoto experimentu "nasucho" a jsa IT dotčen jen vzdáleně, poždám někoho zkušenejšího o to, aby případně umístil zde na webu( pokud se admin proti tomu nebude bouřiti).
Moje otázka zní: Ono lano od bójky k břehu( v příspěvku tatase něch 10 metrů) jee jakýmsi lanem vodícím( a zhlediska bočního pohybu člunu fixačním) a ono "nekonečné" lano je lanem tažným, které pohybuje člunem po laně vodícím?
Pokud ano, s chutí a láskou zpracuji fotoseriál na téma tohoto experimentu "nasucho" a jsa IT dotčen jen vzdáleně, poždám někoho zkušenejšího o to, aby případně umístil zde na webu( pokud se admin proti tomu nebude bouřiti).
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti