Kotvení nafukovacího člunu.....
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Není to tak strašné, protože je to ve vodě a tak to jde dobře a hlavně je to jednoduché a v jednoduchosti je ona g.Celé jsem to upravoval 3 roky, než to fungovalo. Vždycky se to zamotalo a vyřešila to kladka č.2,která je otočná na čepu u oka k 10 m lanu.
potom to jde roztočit bez toho, že bych musel do vody. Ona ta voda tam vyvěrá pod hladinou ze skály a má 10°. I když je sladká,
tak se mi do ní špatně leze. Asi jsem již zpohodlněl.
potom to jde roztočit bez toho, že bych musel do vody. Ona ta voda tam vyvěrá pod hladinou ze skály a má 10°. I když je sladká,
tak se mi do ní špatně leze. Asi jsem již zpohodlněl.
- designer
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1581
- Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: praha
- Kontaktovat uživatele:
Ano, ano, v jednoduchosti je krása. Snad i ten záblesk geniality. Svým řešením mi připomínáš bratra mého dědy - opravdového vynálezce. Když po něm teta chtěla vyrobit zahradní stolek, stvořil úžasné dílo se systémem vyrovnávacích táhel a protizávaží - co kdyby do stolku někdo drncnul a hrozilo by vylití odpolední kávy. Pravdou je, že to vytvářel a vylaďoval několik let a mezitím ovdověl...

dotaz
Jako nový vlastník nafukovacího člunu 320 a motoru 5HP bych se rád poradil o příbřežní plavbě na moři. Zajímalo by mě jaké použít lano na kotvení tohoto člunu u břehu. Líbil se mi návod na ukotvení pomocí sítě, nebo pytle naplněné kamením, lana vedoucího k bojce. Jaké tedy použít nejlepe lano, aby vydrželo a jen tak se nepředřelo. Pomůže uvázat na zátěž (jako kotvu) kousek řetězu? Jak silný by byl třeba? Děkuji za jakoukoliv radu.
Re: dotaz
kajman píše:Jako nový vlastník nafukovacího člunu 320 a motoru 5HP bych se rád poradil o příbřežní plavbě na moři. Zajímalo by mě jaké použít lano na kotvení tohoto člunu u břehu. Líbil se mi návod na ukotvení pomocí sítě, nebo pytle naplněné kamením, lana vedoucího k bojce. Jaké tedy použít nejlepe lano, aby vydrželo a jen tak se nepředřelo. Pomůže uvázat na zátěž (jako kotvu) kousek řetězu? Jak silný by byl třeba? Děkuji za jakoukoliv radu.
Ahoj Kajmane a vítej na těchto stránkách.
Předpokládám, že za čtyři dny /od tvé registrace/ jsi zde asi těžko prošel vše, co tě zajímá. Ke kotvení, včetně gumových člunů je zde dosti informací, jež by tě měly uspokojit.
K tvým dotazům.
Pokud použiješ lano alespoň nějaké průměrné kvality, je jedno, zda bude mít průměr 8 -10 či 12 mm. jeho pevnost je daleko za možným namaháním od gumového člunu.
K předření by nemělo dojít, protože, pokud to správně provedeš, žádné tření nevzniká. Tam kde by tření mohlo vznikat, jsou vloženy kladky.
Pokud by jsi chtěl použít řetězu u dna, ani řetěz kozí /o průměru 4 mm/ nepřetrhneš, neboť, budeš li uvažovat jeho pevnost jen 30 kg na 1 mm2, udrží 380 kg. řetěz o průměru 5mm udrží 600 kg.
Pokud by jsi použil řetěz k ukotvení bóje, musíš použít způsob ukotvení "člun k závaží".
Nemůžeš již použít způsob ukotvení "člun k bóji", který při stejné váze závaží vyvine dvojnásobný tah ke stabilizaci člunu, což je ovšem zaplaceno dvojnásobnou délkou chodu vyvyžovacího lana /doufám, že není nutné, abych to kreslil/.
Pro úplnost, třetí způsob je zde popisovaný "alá lanovka", tam je možné řetěz k ukotvení bóje použít.
Vozit sebou řetěz jen jako dodatečné závaží k ukotvení ke dnu je naprosto neefektivní, jeden metr běžný řetězu o průměru 5 mm váží cca 0,3 kg - tedy jako závaží u dana naprosto nepodstatné. Dej do pytle o jeden kámen více a máš to vyřešeno. Řetězem o průměru 6, 8 a více mm se již kotví kajutové plachetnice, tedy pro gumák neadekvátní
Navíc lano je daleko pevnější hlavně v trhu, kdy na rozdíl od řetězu působí jako tlumící prvek /délkově zapruží /což je dobré při vlnách, kdy řetěz by dostával jednu ránu za druhou.
Pepa
tataS píše:Proto jsem to zveřejnil dřív než umřu aby to jako spousta jiných vynálezů neupadlo v zapomnění.
tedy díky - i za ten obrázek.V.
Díky vynálezče!
Lanovku jsem udělal a hned použil při kotvení v polovině června 2008 v obci Tisno u Murteru. Vezl jsem si i vlastní bójku (s kovovými konci) ale pak mi sousedé nabídli spoluuvázání na stávající bójku ubytovatele. Je fakt, že trochu vznikl problém s délkou lanovky když jsem měl lano 40m a v místě trojuzlu jsem pak musel nechat namotané zbytkové lano. Příště si na ten zbytek vemu nějaký vak s popruhem aby to bylo úhledné. Také si seženu nějaký stahovák na konec dvojlana u břehu abych nemusel vázat ten uzel když už je lanovka napnutá (možná takovou věc používají horolezci).
Jinak největší výhodou tohoto systému je to, že i když je vítr a vlny, tak se dá bezpečně připlout dále od břehu k uzlům u kladky, zacvaknout, pak podruhé karabinu na zádi, no a současně už lze vypnout motor a pak se lehce doručkovat. Ahoj Lešek.
Díky Pepo za Tvou odpověď na můj dotaz. Zatím tedy všemu rozumím, zbytek praxí
. Položím ještě další dotaz, a to jak zabezpečit motor proti případné krádeži. Zámek se dá protáhnout přes upevňovací šrouby, je to dostačující? Věřím, že u moře v třeba v Chorvatsku je to bezpečnější než u nás někde na přehradě. To bych měl vážně obavu. Uvažoval jsem o provrtání zrcadla na člunu. Řešil to tak někdo? Tyto dotazy jsou asi hodně lidem k smíchu, ale většinou si říkám, líná huba holé neštěstí. Věřím, že po dovolené budu moci předat už i já nějaké ty zkušenosti.

To kajman: Po upozornění domácím, abych si motor odnášel jsem usoudil, že v Chorvatsku jsou stejní dacani jako u nás.
Na přehradách jsem používal k zabezpečení pouze visací zámek provlečený dotahovacíma páčkama šroubů do doby než mne Tatas upozornil, že tyto páčky jsou litinové a jdou snadno rozlomit, proto používám zámek na kolo který jde provléknout podložkou v zrcadle.
Nabízí se však, že když nejde ukrást motor, snadněji se ukradne i s člunem.
V Chorvatku jsem často vídal: motor na člunu nebyl vytahován z vody, ale ponechán ve vodě, stočen úplně do strany a celé zajištěno řetězem. Krom toho tento řetěz byl upevněn na dno boje, nebo molo.
Na přehradách jsem používal k zabezpečení pouze visací zámek provlečený dotahovacíma páčkama šroubů do doby než mne Tatas upozornil, že tyto páčky jsou litinové a jdou snadno rozlomit, proto používám zámek na kolo který jde provléknout podložkou v zrcadle.
Nabízí se však, že když nejde ukrást motor, snadněji se ukradne i s člunem.
V Chorvatku jsem často vídal: motor na člunu nebyl vytahován z vody, ale ponechán ve vodě, stočen úplně do strany a celé zajištěno řetězem. Krom toho tento řetěz byl upevněn na dno boje, nebo molo.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
kajman píše:Díky Pepo za Tvou odpověď na můj dotaz. Zatím tedy všemu rozumím, zbytek praxí. Položím ještě další dotaz, a to jak zabezpečit motor proti případné krádeži. Zámek se dá protáhnout přes upevňovací šrouby, je to dostačující? Věřím, že u moře v třeba v Chorvatsku je to bezpečnější než u nás někde na přehradě. To bych měl vážně obavu. Uvažoval jsem o provrtání zrcadla na člunu. Řešil to tak někdo? Tyto dotazy jsou asi hodně lidem k smíchu, ale většinou si říkám, líná huba holé neštěstí. Věřím, že po dovolené budu moci předat už i já nějaké ty zkušenosti.
jasně, mám motor prošroubovaný zezadu do zrcadla a zámek na kolo provlečený mezi nohou a závesem. jednou ho kradli, povolili šrouby závěsu a vono nic, nešel sundat. tak mi zůstal.

zábrany musí být nestandartní, jinak je najde a odstraní každej.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
cervik píše:To David : prepáč, len súkromná otázka, ten motor ti chceli ukradnúť u nás / myslím v Č.R. /, alebo v zahraničí? Totiž, zatiaľ dôverujem luďom ...
U mě doma ve 3 ráno a to jsem byl na lodi. Já spal jak špalek, ale přítelkyně je vyřvala tak, že se ve tmě netrefili na lávku mola a padali do vody.

-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Něco ke kotvení. Kdysi před lety jsem měl stejný problém - dostat lod od břehu, ale z jiného důvodu. Často jsme jezdili na Štěchovice, kde hladina kolísá až 3,5m během pár hodin. Nechat lod´ u břehu a jít do hospody bylo velmi riskantní. Tak jsem vymyslel jednoduchou fintu, Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Již jsem to tady někde uváděl, že na zamčení motoru na člunu prodávají v Avarjachtu návlek z nerez plechu ve tvaru U, který
se navleče přez utahovací páčky šroubů a má to napříč díry na zámek, který se provleče skrz oko na páčce a k tomu je v ceně
zámek z mosazi. Stojí to 500 Kč a je to ve dvou velikostech.
Jinak jsem letos zapomněl k bojce síť na kamení, tak jsem použil silnou nákupní tašku co mají v Globusu, naplnil kamením
a za uši přivázal nerez řetězem k bojce až k hornímu oku ke kladce lanovky. Po třech týdnech nebyla na tašce stopa po
opotřebení akorád byla celá zelená, tak zůstala pod vodou. Původně jsem řetěz na tašce spojil nerez šroubem M8 utaženým
rukou ale tam se po 5 dnech ve vodě povolila matka a tak jsem tam dal karabinu a byl pokoj. Jenom byl problem se potopit
do 4 metrů a přitáhnout za silnějších vln řetěz s lanovkou k tašce.
se navleče přez utahovací páčky šroubů a má to napříč díry na zámek, který se provleče skrz oko na páčce a k tomu je v ceně
zámek z mosazi. Stojí to 500 Kč a je to ve dvou velikostech.
Jinak jsem letos zapomněl k bojce síť na kamení, tak jsem použil silnou nákupní tašku co mají v Globusu, naplnil kamením
a za uši přivázal nerez řetězem k bojce až k hornímu oku ke kladce lanovky. Po třech týdnech nebyla na tašce stopa po
opotřebení akorád byla celá zelená, tak zůstala pod vodou. Původně jsem řetěz na tašce spojil nerez šroubem M8 utaženým
rukou ale tam se po 5 dnech ve vodě povolila matka a tak jsem tam dal karabinu a byl pokoj. Jenom byl problem se potopit
do 4 metrů a přitáhnout za silnějších vln řetěz s lanovkou k tašce.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
david píše: Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.
Já jsem trochu hůř chápavej,

Nešlo by to nakreslit ?
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
halladin píše:david píše: Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.
Já jsem trochu hůř chápavej,nějak si to nedovedu představit.
Nešlo by to nakreslit ?
To jsem halladine sám zvědav, jak Ti bude david malovat to „Pošukávání“.


alffa
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
alffa píše:halladin píše:david píše: Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.
Já jsem trochu hůř chápavej,nějak si to nedovedu představit.
Nešlo by to nakreslit ?
To jsem halladine sám zvědav, jak Ti bude david malovat to „Pošukávání“.![]()
![]()
alffa
protáhnu lano od kotvy okem( vazákem) na zádi, pak na přídi a čutnu do loďky. lano nechám volnější, aby vazáky projelo. když se loď zastaví, rychle zatáhnu, volná část lana za lodí od kotvy projede, ale loď se díky setrvačnosti nepřitáhne. pokud chci ještě dál, zvolna napnu lano až se zvýší tření ve vazácích a o palubu, pak potáhnu dál a trochu tím loď přitáhnu k sobě( je dobrý mít lano co pruží). Když už ji lano ke mě víc nepustí , začnu povolovat. Tření lana o loď a pružení části lana od kotvy k lodi mi loď rozjede odemě. jak se rozjde, povolím lano docela, lo´d pokračuje setrvačností dál pryč. když se začne zpomalovat , prudce zatáhmu a tím zase protáhnu lano vazáky. to je to pošukávání. takhle ji dostanu téměř ke kotvě. na břehu uvážu lano na fest - zvýším tím tření a lodˇka zůstane kde sem chtěl. Zpět ji dostanu v opačném rytmu. Jde to líp než od sebe.
Chce to trochu tréning, ale není to problém.
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 512
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 26
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 512
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 26
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
halladin píše:Šukat je polsky hledat, a česky.......
Nebudeš tom možná věřit halladine,
„ŠUKAT“, je staré české slovo. Ještě do nedávna hojně užívané. Dokonce i v literatuře.
Znamená to ZHRUBA „něco dělat“. (dělat to zaujatě, usilovně, atd.)
Místo dlouhých keců, užiji příklad použití ve větě:
„Když jsem se vrátil domů, Mařka již šukala po kuchyni“.
Ujišťuji Tě, že se sexem to nemá nic společného. Navíc „Mařka“, nemusela nutně v kuchyni vařit. Mohla tam dělat téměř cokoli, co má nějakou vazbu na kuchyň. Tedy i něco hledat.

alffa
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů