Dobíjení baterie.
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
[quote="Lubor"]Nevím, elektrocentrály jsem nebrouzdal, ale domnívám se, že budou většinou generovat těch svých např 1000W do výstupu 220V~. Třeba ty zdířky pro 12V výstup u Alffou prezentované jsou vysloveně na pár ampér. Ani vinutí tam jistě nebude pro slušný výkon na 12-ti voltech.
Nasel jsem i levnejsi generator, ale pri 12V to asi nebude plny vykon
http://www.alfin-trading.cz/elektricke- ... 1000-Valex
Nasel jsem i levnejsi generator, ale pri 12V to asi nebude plny vykon
http://www.alfin-trading.cz/elektricke- ... 1000-Valex
- Jaarek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 68
- Registrován: čtv pro 29, 2005 2:11 pm
- Reputace: 14
- Bydliště: Praha
Ahoj,
na Boat Brno loni vystavovali elektromotorovku - nejaký člun, pokud si vzpomínám. Něco jsem našel na netu - asi to byli oni - http://www.elektrolode.cz mají i 3HP elektromotor - minimálně jako inspirace.
Jinak se chystám postavit si malou chytrou nabíječku na aku - viz
http://hw.cz/Teorie-a-praxe/Konstrukce/ ... omment-210
Pokud to bude bez trafa, tak by se to dalo použít i jako regulace nabíjení ze soláru nebo přívěšáku apod.
na Boat Brno loni vystavovali elektromotorovku - nejaký člun, pokud si vzpomínám. Něco jsem našel na netu - asi to byli oni - http://www.elektrolode.cz mají i 3HP elektromotor - minimálně jako inspirace.
Jinak se chystám postavit si malou chytrou nabíječku na aku - viz
http://hw.cz/Teorie-a-praxe/Konstrukce/ ... omment-210
Pokud to bude bez trafa, tak by se to dalo použít i jako regulace nabíjení ze soláru nebo přívěšáku apod.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 668
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
Odpojovač akumulátoru pri nabití
Odpojovač akumulátoru pri nabití:
http://www.flajzar.cz/detail.php?zbozi= ... 6d11f726fe
toto sa môže na lodi hodiť, cenovo nenáročný modul stráži napatie accu, po dosiahnutí limitnej hodnoty zdroj nabíjacieho prúdu (solar) odpojí.
http://www.flajzar.cz/detail.php?zbozi= ... 6d11f726fe
toto sa môže na lodi hodiť, cenovo nenáročný modul stráži napatie accu, po dosiahnutí limitnej hodnoty zdroj nabíjacieho prúdu (solar) odpojí.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
To dělá každý solární regulátor. Bez něj se už snad ani solár nepřipojuje. A spotřebiče se připojují k němu.(regulátoru) Kromě ledniček, které mají velký odběr. Ty lepší ale to odpojování mají v sobě, a dá se na nich nastavit limitní napětí, při jehož dosažení se lednička odpojí sama.
To, na co odkazuješ, je spíš pro jednoduššší nabíječky. Zajímalo by mě, jestli by se to dalo použít k elektrocentrálám, které generují také stejnosměrný proud k dobíjení akumulátorů, a nemají žádnou regulaci.
To, na co odkazuješ, je spíš pro jednoduššší nabíječky. Zajímalo by mě, jestli by se to dalo použít k elektrocentrálám, které generují také stejnosměrný proud k dobíjení akumulátorů, a nemají žádnou regulaci.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 668
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
halladin píše:To dělá každý solární regulátor. Bez něj se už snad ani solár nepřipojuje ..... Zajímalo by mě, jestli by se to dalo použít k elektrocentrálám, které generují také stejnosměrný proud k dobíjení akumulátorů, a nemají žádnou regulaci.
Ten modul sa 150 kc plni ulohu jednoducheho zakladneho solarneho regulatora. Na mensiu lod s mensim solarom je urcite pouzitelny, taktiez na dobijanie s ineho zdroja do 10A - mala centralka dava z nizkonapatoveho vinutia generatora obvykle 13-16V/8A.
Sofistikovanejsie regulatory okrem funkcie vypinania odberu pri hrozbe vybitia accu mozu mat aj menic napatia, umoznujuci dosiahnut lepsiu ucinnost solarneho panelu - su vsak trebars 50x drahsie. Pre malu lod a maly solar je to ale zbytocnost.
- SailingChannel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 34
- Registrován: sob dub 19, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Earth
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Regulátor do proudu 5 A stojí u Solartecu ( firma, která vybavila i Davida Křížka) í 659,48 Kč ( bez daně), regulátor na 10 A 1 180,58 bez DPH.
Sofistikovanější s převaděčem napětí 50 x drahší jsem neviděl.
Převaděč napětí s ( z 12 na 220 v)výstupním výkonem 300 W jsem si koupil minulý týden, a stál kolem 1099 Kč. Dá se ale sehnat i levněji.
Menic napatia, umoznujuci dosiahnut lepsiu ucinnost solarneho panelu jsem nikde na netu v nabídce firem neviděl.
Každopádně - akumulátoru na malé lodi se solarem hrozí spíše převybití, než přebití. Ale pro vlastníka centrály se to zařízení za 150 Kč může hodit. Na solární regulátor se centrála nedá připojit.
Sofistikovanější s převaděčem napětí 50 x drahší jsem neviděl.
Převaděč napětí s ( z 12 na 220 v)výstupním výkonem 300 W jsem si koupil minulý týden, a stál kolem 1099 Kč. Dá se ale sehnat i levněji.
Menic napatia, umoznujuci dosiahnut lepsiu ucinnost solarneho panelu jsem nikde na netu v nabídce firem neviděl.
Každopádně - akumulátoru na malé lodi se solarem hrozí spíše převybití, než přebití. Ale pro vlastníka centrály se to zařízení za 150 Kč může hodit. Na solární regulátor se centrála nedá připojit.
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
to Baharis:
Zdravím
čtu tady různé rady o nabíjení ze závěsného motoru
tvoje rady jsou dost nezasvěcené, když porovnáváš nabíjení v motoru 5PS Mercury, s alternátorem v autě.
ty lodní motory do 20koní bezrozdílu kdo je vyrobil mají jen cívku, z ní vedou dva vodiče k usměrňovači, u lepších typů je v tom usměrňovači ještě regulátor, který omezuje výst. napětí na 14V.
A taky se používá výraz pro toto řešení nabíjecí cívka nebo němci výraz světelná cívka (lichtschpule)
u malých motorů je tato cívka schopna dát 3A, u větších je to 6-12 A podle typu motoru.
Ty s větším proudem tam mají 2 cívky paralelně a stejný usměrňovací blok. Minus mají zapojený na kostru jen ty, co mají startér, ostatní většinou mají vyveden plus a minus na konektor.
Problém je, že tahle cívka dává udávaný proud až při nejvýšších otáčkách motoru, na volnoběhu skoro nic.
proto u těch menších je regulátor zbytečný
Opravdový alternátor mají motory od 30 koní
Zdravím
čtu tady různé rady o nabíjení ze závěsného motoru
tvoje rady jsou dost nezasvěcené, když porovnáváš nabíjení v motoru 5PS Mercury, s alternátorem v autě.
ty lodní motory do 20koní bezrozdílu kdo je vyrobil mají jen cívku, z ní vedou dva vodiče k usměrňovači, u lepších typů je v tom usměrňovači ještě regulátor, který omezuje výst. napětí na 14V.
A taky se používá výraz pro toto řešení nabíjecí cívka nebo němci výraz světelná cívka (lichtschpule)
u malých motorů je tato cívka schopna dát 3A, u větších je to 6-12 A podle typu motoru.
Ty s větším proudem tam mají 2 cívky paralelně a stejný usměrňovací blok. Minus mají zapojený na kostru jen ty, co mají startér, ostatní většinou mají vyveden plus a minus na konektor.
Problém je, že tahle cívka dává udávaný proud až při nejvýšších otáčkách motoru, na volnoběhu skoro nic.
proto u těch menších je regulátor zbytečný
Opravdový alternátor mají motory od 30 koní
Je to možné, že jsem se někde nějak nezasvěceně vyjádřil, ale nezlob se, nebudu hledat 2 - 3 roky pozpátku, kde jsem co kecl. Pokud reaguješ na nějakou konkrétní myšlenku, máme tu funkci "Citovat". Buď tak hodný a použij ji. Já to procházel dva roky nazpět a nic relevantního jsem nenašel. Dál mě to už nebavilo, netuším jestli mě to tehdy někdo oponoval a vysvětlil a už vůbec mě to nepřipadá aktuální.
Je pravdou, že s lodními motory nemám zkušenosti a dost pochybuji, že bych se o nich nějak zasvěceně vyjadřoval.
Je pravdou, že s lodními motory nemám zkušenosti a dost pochybuji, že bych se o nich nějak zasvěceně vyjadřoval.
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Baharis píše:Asi máš pravdu. Taky mě to už blesklo hlavou. Díval jsem se k dodavatelům Vltava a Imram. Je tam pouze psané, že na přání je dodávaný 5A alternátor. Dva dráty by k ext. relé byly málo, ještě by musel být minimálně jeden k budícímu vinutí alternátoru.
Bude to asi tak - přímo na autobaterii. Ještě mě ale leží v hlavě ta pojistka na plus pólu, u automobilů to nebývá. Jedině snad ten důvod, že napájená baterie není součásti celku...
Jinak při dobíjecím napětí cca 14,5V počítej s přínosem tak 65-70 W.
-------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Co jsem jen tak narychlo našel, je zapojení dobíjení u Felicie. U automobilů je mínus pól na kostře a jinak jde od alternátoru k baterii jeden plus pól. (bez pojistky)
Omlouvám se, měla to být reakce k tomuto příspěvku, nějak jsem si nevšim že už je tak starý.
Já taky jako většina tady řeším dobíjení baterí, zkoušel jsem různé motory (závšsné) jak nabíjejí, ale při četnosti použití motoru na plachetnici je to málo. Snad se zabudovaným motorem a na něm silném alternátorem by to bylo reálnější, pro rychlé nabíjení zase musím mít startovací aku a ne gelové.
Zkoušel jsem taky solární panel, ale nevím, jestli ta investice stojí za to, z toho co jsem naměřil to funguje jen za optimálních podmínek - tedy plný sluneční svit, správný úhel dopadu a to je v našich krajích jenněkteré dny a když už svítí, tak ten úhel vyhovuje jen 2-3 hodiny.
Anebo je některý typ panelů méně citlivý na úhel dopadu slunečního svitu? Třeba Amorfní?
Prohledéval jsem tady všechny diskuze, ale nenašel jsem jasné informace.
Byl bych vděčný za radu.
V pořádku. Já se do této diskuze zapojil jen z počátku. Když jsem viděl, že tu reagují daleko fundovanější, tak jsem potichu vycouval
Kdybych já nebyl charterovej a měl vlastní loď, tak bych určitě do solárka šel.
Ale o tom je diskuze zde: http://jachting.info/modules.php?name=F ... 0&start=75
Kdybych já nebyl charterovej a měl vlastní loď, tak bych určitě do solárka šel.
Ale o tom je diskuze zde: http://jachting.info/modules.php?name=F ... 0&start=75
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
A taky nařídit slunci aby stálo na jednom místě a neschovávalo se za mraky a loď mít pevně zakotvenou na místě.
Myslím, že pořád nejjistější způsob nabíjení mimo marinu je malý spalovací generátor. Všechny soláry mají hlavně význam jako
pomocné (ne hlavní) zdroje na jižních mořích pro malé odběry proudu.
Myslím, že pořád nejjistější způsob nabíjení mimo marinu je malý spalovací generátor. Všechny soláry mají hlavně význam jako
pomocné (ne hlavní) zdroje na jižních mořích pro malé odběry proudu.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
No, já mám v plánu přivařit na bok koupacího žebříku nerez trubku se zavařeným dnem - jakýsi toulec pro stožárek, tentokrát z duralu.
Na horní část toho stožárku přiroubuju tohle
prodávají to u conradů
http://www.e-conrad.cz/univerzalni-drza ... l+dp64691/
To bude zajišťovat možnost náklonu...
Otáčení kolem svislé osy zajistí otáčení stožárku v tom toulci - bude na něm navařena nerezová matice, ve které bude šroub s rukojetí, aby se dal šroub povolovat a utahovat.
No a co nezvládne solar s dobíjením z přívěšáku, dodělá tahle hondička
http://www.hondastroje.cz/default.aspx? ... catitem=12
Je to malý a lehký.
Na horní část toho stožárku přiroubuju tohle
prodávají to u conradů
http://www.e-conrad.cz/univerzalni-drza ... l+dp64691/
To bude zajišťovat možnost náklonu...
Otáčení kolem svislé osy zajistí otáčení stožárku v tom toulci - bude na něm navařena nerezová matice, ve které bude šroub s rukojetí, aby se dal šroub povolovat a utahovat.
No a co nezvládne solar s dobíjením z přívěšáku, dodělá tahle hondička
http://www.hondastroje.cz/default.aspx? ... catitem=12
Je to malý a lehký.
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Já nyní pátrám po parametrech a rozdílech v typech těch solárních panelů
cenově nejdostupnější jsou monokrystalické, mají na svůj výkon menší plochu,
další typ je amorfní, ten nemá skleněnou plochu ale jakýsi bublinkový povrch z plastu, některé jsou ohebné, tenké a dají se nalepit na palubu. dá se po nich i chodit. Oproti mono mají mnohem větší plochu při stejném výkonu. Jsou také dražší.
Nabízí se otázka, zda tento typ není méně citlivý na úhel světla díky tomu zvláštnímu "bublinkovému" povrchu.
Zatím jsem nenašel konkrétní informace. Má někdo zkušeností?
Jako místo montáže mám představu umístění na rám od bimini na zádi. Jde mi o to, aby během týdne, kdy je loď zakotvena u mola, se stále trochu dobíjela baterie a byla na víkend nabitá. To by s panelem 35W snad mohlo být reálné.
Elektrocentrála je jistě dobré řešení, ale taky s omezením. Pokud mám dodržet nabíjecí proud max 1/5 kapacity, tak mi vychází proud pro 65AH aku - 13A, s patřičnou nabíječkou se to dá, ale přesto do plného nabití je to asi 6 hodin. Tak dlouho to asi nenechám vrčet.
A to nemluvím o tom jak bude to vrčení přijato od sousedních lodí.
Ta honda je asi výborná, ale ta cena?
znám jiné dokonce výkonnější a tišší za lepší cenu - http://www.naradiprofesional.cz/ig-1000 ... 1kw-kipor/
cenově nejdostupnější jsou monokrystalické, mají na svůj výkon menší plochu,
další typ je amorfní, ten nemá skleněnou plochu ale jakýsi bublinkový povrch z plastu, některé jsou ohebné, tenké a dají se nalepit na palubu. dá se po nich i chodit. Oproti mono mají mnohem větší plochu při stejném výkonu. Jsou také dražší.
Nabízí se otázka, zda tento typ není méně citlivý na úhel světla díky tomu zvláštnímu "bublinkovému" povrchu.
Zatím jsem nenašel konkrétní informace. Má někdo zkušeností?
Jako místo montáže mám představu umístění na rám od bimini na zádi. Jde mi o to, aby během týdne, kdy je loď zakotvena u mola, se stále trochu dobíjela baterie a byla na víkend nabitá. To by s panelem 35W snad mohlo být reálné.
Elektrocentrála je jistě dobré řešení, ale taky s omezením. Pokud mám dodržet nabíjecí proud max 1/5 kapacity, tak mi vychází proud pro 65AH aku - 13A, s patřičnou nabíječkou se to dá, ale přesto do plného nabití je to asi 6 hodin. Tak dlouho to asi nenechám vrčet.
A to nemluvím o tom jak bude to vrčení přijato od sousedních lodí.
Ta honda je asi výborná, ale ta cena?
znám jiné dokonce výkonnější a tišší za lepší cenu - http://www.naradiprofesional.cz/ig-1000 ... 1kw-kipor/
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Bokale, všetci tu celý čas píšu o optimálnom nabíjacom prúde 10% kapacity akumulátora a ty prídeš s tvrdením o 20%, teda 1/5 ? To som stoho blázon. Aj ten výpočet času nabíjnia 65 AH akumulátora sa mi nepozdáva, vychádzaš z predpokladu že nabíjaš z 0 A na 100%. To ale v praxi tak nie je. Batériu nemôžeš úplne vyšlahať, lebo ju zničíš. A nepotrebuješ ju nabiť na úplne 100%, lebo tie posledné percentá sa tam tlačia ťažko. Teda nabíjaš povedzme zo 70% na 90% a to sú iné počty. Tiež si myslím že na rýchle nabíjanie je lepšia gelovka ako štartovacia, za predpokladu že máš inteligentnú nabíjačku. Ta dokáže nabíjať aj 30% kapacity batérie, samozrejme nie trvale. Nechávať si solár cez týždeň na lodi, aby som mal na víkend nabitú batériu mi pripadá nerozumné. Šak vieme prečo, nie?
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
bokal píše:Ta honda je asi výborná, ale ta cena? znám jiné dokonce výkonnější a tišší za lepší cenu - http://www.naradiprofesional.cz/ig-1000 ... 1kw-kipor/
No já tu centrálu co doporučuješ koupil.
Psanou hlučnost 54 - 59 dBA
sice má, to je pravda. Ale jinak to řve stejně jako ta Honda.
Bude to chtít extra odhlučněnej kastlík.
Jinak je ale prima a podstatně levnější. To je pravda.
Haladin má Hondu, tak mu ji nebudu rozmlouvat ale soudruzi v Číně udělají občas i něco pořádně.
Jak dlouho vydrží, nemohu soudit. Je to v postatě novinka. (asi roční)
alffa
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Halladin zatím Hondu nemá , ale určitě si ji do konce měsíce objedná
Alffo, nechceš k tomu svému aparátu dokoupit slušivou kabelu ?
Tady ji mají. Rozměry tuším budou stejné, nebo obdobné.
Koukni na www.karavan.cz
Ta honda má záruku 5 let.......
Fuldo, pokud máš k solaru regulátor, baterku prostě nepřebiješ... A nestojí moc.
Druhá varianta je správná.
Alffo, nechceš k tomu svému aparátu dokoupit slušivou kabelu ?
Tady ji mají. Rozměry tuším budou stejné, nebo obdobné.
Koukni na www.karavan.cz
Ta honda má záruku 5 let.......
Fuldo, pokud máš k solaru regulátor, baterku prostě nepřebiješ... A nestojí moc.
Druhá varianta je správná.
Naposledy upravil(a) halladin dne ned úno 15, 2009 2:24 pm, celkem upraveno 1 x.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Za svých pobytů v Rusku v 70+80tých létech jsem v místech kde nebyla elektrika viděl takové velké jako petrolejové lampy,
které měli nad hořákem takovou trubky se žebrami dokola, vysoké byli cca 1metr a to vyrábělo elektriku, kterou napájeli
televizory a různé vysílačky. Mohlo to dávat tak 30-50W při asi 12V. Do těch lamp lili petrolej i naftu, která ale dost čadila.
Již si nepamatuji jak se to jmenovalo ale bylo to tam dosti rozšířené a tak mě napadlo, že něco takového by mohli mít i
jinde kde není proud. (v USA, Kanadě atd.) Účinnost není asi moc velká ale funguje to i bez slunce i v noci a nevrčí to.
Třeba se tu najde někdo, kdo o tom ví více.
které měli nad hořákem takovou trubky se žebrami dokola, vysoké byli cca 1metr a to vyrábělo elektriku, kterou napájeli
televizory a různé vysílačky. Mohlo to dávat tak 30-50W při asi 12V. Do těch lamp lili petrolej i naftu, která ale dost čadila.
Již si nepamatuji jak se to jmenovalo ale bylo to tam dosti rozšířené a tak mě napadlo, že něco takového by mohli mít i
jinde kde není proud. (v USA, Kanadě atd.) Účinnost není asi moc velká ale funguje to i bez slunce i v noci a nevrčí to.
Třeba se tu najde někdo, kdo o tom ví více.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Fuldo, prebitie nehrozí.
Ja osobne kolektor vidím ako potrebnú vec na cesty. Ak som na priehrade, tak by som to neriešil, lepšie je doniesť nabitú batériu v aute, leda že by niekto chodil na loď s verejnou dopravou. Ak by som mal loď trvalo na priehrade, tak by som si dal ventilátor so slnečným kolektoríkom skrz vetranie. Aj generátor je dobrý akurát tak na cesty.
Akú máte spotrebu el. na lodi? Čo tam pozeráte televízor?
Ja osobne kolektor vidím ako potrebnú vec na cesty. Ak som na priehrade, tak by som to neriešil, lepšie je doniesť nabitú batériu v aute, leda že by niekto chodil na loď s verejnou dopravou. Ak by som mal loď trvalo na priehrade, tak by som si dal ventilátor so slnečným kolektoríkom skrz vetranie. Aj generátor je dobrý akurát tak na cesty.
Akú máte spotrebu el. na lodi? Čo tam pozeráte televízor?
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
MartinB píše:No neřekl bych, že je to jako v autě.
Záleží ovšem asi i na velikosti motoru. V těch velkých, které mají elektrický startér a ke své funkci potřebují akumulátor určitě bude alternátor. Původní dotaz byl směrován na malý motor.
Mám Tohatsu 15k, kupoval jsem ho nový před 10 lety, je tam výstup 2 dráty střídavý, určitě tam není regulátor a ani usměrňovač (to je i v manuálu).
Bez zátěže se napětí značně mění v závislosti na otáčkách a to tak značně, že jsem na prázdno naměřil přes 40V.
Jednu 12V 5W (21W) to s přehledem okamžitě při zvýšení otáček přepálí.
Abych nemusel dělat regulaci bylo řešením dát dvě žárovky do série (nebo 1x 24V).
Taky jsem s tím dobíjel Pb akumulátor. Jednofázové usměrnění a omezovač proudu byla vhodně zvolená žárovka. Akumulátor udrží napětí v rozmezí napětí dle jeho stavu nabití. Ostatně automobilový alternátor se taky neměl roztáčet bez akumulátoru (nebo jiné vhodné zátěže), hrozí nekontrolované zvýšení napětí a zničení usměrňovacích diod (tvrdí v příručkách).
Tak jak to popisujes se dost okradas o elektriku. To co sezerou zarovky bys mohl dostat do baterky. Delaji se menice z 24 V na 13.8 pro solarni clanky. To funguje jako spinany zdroj, ma to velkou ucinost a tech 40 V by nemuselo byt na zavadu. Ten solarni clanek da take ke 40 V bez zatizeni.
Pisou v manualu kolika amperama se to da zatizit ? Pises ze jsi dal do serie zarovku 24 V, kolik ma W ? Ted se dela hromada baterek, chce si podle typu najiyt na google vyrobce a tak katalogovy list. Baterky maji napsane vetsinou dve napeti na nabijeni, pro jednorazovem z nabijecky je vyssi, pri dlouhodobem pripojeni k nabijeni je mensi.
>>>>>> omlouvam se, prehledl jsem ze jde o stary prispevek <<<<<<<
Naposledy upravil(a) Beda dne ned úno 15, 2009 2:35 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů