Kotevní vrátek
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Kotevní vrátek
Prosím o pomoc s informacemi o montáži kotevního vrátku Quick Flair 500 W do člunu Bayliner 2052. Mám dva hlavní problémy: Výška mezi navijákem a dnem na přídi jen 30 cm. Je to dostatečné pro řetěz ? Je možné použít i lano? Při pokusech se mi lano vůbec nechce navíjet.
Výrobce předepisuje lano 12,14,16 mm nebo řetěz 6 mm.
Při použití lana toto lano prokluzuje, řetěz jsen nezkoušel, ale domnívám se , že 6mm ... bude mít velkou hmotnost při délce 50 m. Jak těžkou kotvu a jaký druh použít? ...
Zdenek,
zdenapavlicek@seznam.cz
Výrobce předepisuje lano 12,14,16 mm nebo řetěz 6 mm.
Při použití lana toto lano prokluzuje, řetěz jsen nezkoušel, ale domnívám se , že 6mm ... bude mít velkou hmotnost při délce 50 m. Jak těžkou kotvu a jaký druh použít? ...
Zdenek,
zdenapavlicek@seznam.cz
Nevím jak vypadá Quick Flair 500W, ani Bayliner 2052. Nevím, jestli jsem ten pravý na odpověď. Ale snad jen něco málo v obecné rovině.
- Že je řetěz těžší než lano, to je snad dobře! Kotva, kterou řetěz nepoloží, toho moc neudrží.
- Na běžné kotvení v HR si myslím, že 50 metrů je aj zbytečné. 30 metrů řetězu dostačuje.
- Prostor 30 cm pod navijákem, pro bezproblémové ukládání řetězu, považuji za naprosto nedostačující. To tak 3/4 metra......
- Že je řetěz těžší než lano, to je snad dobře! Kotva, kterou řetěz nepoloží, toho moc neudrží.
- Na běžné kotvení v HR si myslím, že 50 metrů je aj zbytečné. 30 metrů řetězu dostačuje.
- Prostor 30 cm pod navijákem, pro bezproblémové ukládání řetězu, považuji za naprosto nedostačující. To tak 3/4 metra......
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Mám řetez 8mm, 30m a nevejde se do 30l plast. kanistru, čtvercového půdorysu vysokého cca 40 cm - teda vejde, když ho tam naskládám. Když se skládá sám, jak padá z vrátku, dokáže postavit 80cm vysokou pyramidu. Po experimentech jsem pod vrátek dal kužel který řetěz rozhodí a líp se skládá. Udělej si díru v prkně, postav na ní vrátek a trénuj. Aby se lano chytlo do řetězovýho ořechu tak musí být v tahu. Taky nesmí být tvrdý. Jinak jde řetěz pomocí PVC trubky dostat do místa, kde je prostor větší. Bez problémů klouže v 60° sklonu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Baharis píše:jj. Já ti rozumím. Je to jednoduché a geniální.
Jen z mého pohledu to je na charterovkách nereálné a z pohledu Zdeňka mě připadá i tak výborný nápad na 30 cm výšky problematicky proveditelný.
Nerozumím, proč to na charterovkách nejde? Kužel je fest a funguje to samo. Těch 30 je jasně málo
Ty rady jsou fakt perfektni, diky vsem, s tim kuzelem to vyzkousim a sdelim info. Mam mot.clun 6m, 1.3 t a k vuli uspore prostoru pouziji 5mm retez > ten jeste kotevni vratek vezme. Pokud tech 30 cm na vysku je malo, pouziji retez 4mm, na takovou lodicku to snad postaci???...
Ovsem pri 4mm retezu si uz musim udelat na tento rozmer novy orech na vratku
......
Ovsem pri 4mm retezu si uz musim udelat na tento rozmer novy orech na vratku

- Standa*
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: sob lis 12, 2005 8:46 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Bilina
Ahoj řešil jsem stejný problém při montáži kotevního vrátku.
30cm pod vrátkem stačí také tam nemám více ale měl jsem problém že jsem vrátek usazoval do původního již zhotoveného prostoru a ten mne řetěz ukládal do prostoru kotevny na straně a on se smyčkoval a vlastně plnil podél strany kotevnu a střed a druhá strana byla prázdná při el. navijení jsem musel odšroubovat zátku revizního otvoru a rukou ho strčit na prostředek a pak navíjet dále což mne moc vadilo.Vyřešil jsem to že jsem tam udělal z překližky a olaminoval + nátěr takový sešup ale stejně to nebylo ono mám tam 40m řetězu 6mm. Letos jsem to trochu pozměnil před nalaminovanou překližku jsem dal cca20m řetězu je to rezerva a hlavně zatížení předku lodě a zbytek mám zajištěný nerezovou karabinou je v kotevně zhruba 20m které používám pri kotvení stejně v Chorvatsku více jak 20m nevytáčím a když budu potřebovat více tak odcvaknu nerezovou karabinu a vyndám zbytek čím je v kotevně více řetězu a používá se půlka pro kotvení tak ten zbytek co je dole tak docela začíná reznout i když pri příjezdu do maríny kotevnu proplachuji ale spodek je vzdy po roce o dost horší.
k tvým dotazům :
- určitě řetěz ne provaz už svojí váhou drží sám když leží na dně minimálně 6mm musí být kalibrovaný??? délka tak 25m /mám40/
- kotva váha 8kg stačí mám tu co je na obrázku v příspěvku nejlacinější pro HR ideální docela se mne osvědčil nerezový kloub je na fotu /přechod kotevní řetěz kotva/.
- řetěz je dobré si označit po určitých metrech mám to barvou /Hameraid/ po 10m mám pruh a pak každých třech. prodávají plastové barevné výplně do řetězu ale řetěz se hůře skládal v kotevně a plastové výplně padaly barva rok vydrží pak ji obnovuji a je to nejlacinější.Sice existuje ovladač pro můj vrátek s počítadlem v M ale je to o 230 eur draší a stejně čumím dopředu jak se to odvijí.
- důležité je u kotevního vrátku umístění tak aby retěz byl navíjen a padal ve středu kotevny /u mne bouhžel ne pak vznikly dodělávky/
- mít revizní otvor do prostoru kotevny /u mne z kokp.lodě rozebrat půl lodě a zvenčí zátka na prostrčení ruky/
- důležité je také věnovat pozornost elektrice 500W vrátek je přes 40A proud vedeš vodič přes celou loď až od baterek od motoru chce to vodič CY 25mm2 nejméně.
- spínací relé,pojistku, ovládací spínače ale to je vše v návodu je dobré mít instalovaný hlavní silový spínač pro kotvu při odchodu z lodě nebo v maríně vypínat. Dej vědět odkud jsi pokecáme ahoj Standa
30cm pod vrátkem stačí také tam nemám více ale měl jsem problém že jsem vrátek usazoval do původního již zhotoveného prostoru a ten mne řetěz ukládal do prostoru kotevny na straně a on se smyčkoval a vlastně plnil podél strany kotevnu a střed a druhá strana byla prázdná při el. navijení jsem musel odšroubovat zátku revizního otvoru a rukou ho strčit na prostředek a pak navíjet dále což mne moc vadilo.Vyřešil jsem to že jsem tam udělal z překližky a olaminoval + nátěr takový sešup ale stejně to nebylo ono mám tam 40m řetězu 6mm. Letos jsem to trochu pozměnil před nalaminovanou překližku jsem dal cca20m řetězu je to rezerva a hlavně zatížení předku lodě a zbytek mám zajištěný nerezovou karabinou je v kotevně zhruba 20m které používám pri kotvení stejně v Chorvatsku více jak 20m nevytáčím a když budu potřebovat více tak odcvaknu nerezovou karabinu a vyndám zbytek čím je v kotevně více řetězu a používá se půlka pro kotvení tak ten zbytek co je dole tak docela začíná reznout i když pri příjezdu do maríny kotevnu proplachuji ale spodek je vzdy po roce o dost horší.
k tvým dotazům :
- určitě řetěz ne provaz už svojí váhou drží sám když leží na dně minimálně 6mm musí být kalibrovaný??? délka tak 25m /mám40/
- kotva váha 8kg stačí mám tu co je na obrázku v příspěvku nejlacinější pro HR ideální docela se mne osvědčil nerezový kloub je na fotu /přechod kotevní řetěz kotva/.
- řetěz je dobré si označit po určitých metrech mám to barvou /Hameraid/ po 10m mám pruh a pak každých třech. prodávají plastové barevné výplně do řetězu ale řetěz se hůře skládal v kotevně a plastové výplně padaly barva rok vydrží pak ji obnovuji a je to nejlacinější.Sice existuje ovladač pro můj vrátek s počítadlem v M ale je to o 230 eur draší a stejně čumím dopředu jak se to odvijí.
- důležité je u kotevního vrátku umístění tak aby retěz byl navíjen a padal ve středu kotevny /u mne bouhžel ne pak vznikly dodělávky/
- mít revizní otvor do prostoru kotevny /u mne z kokp.lodě rozebrat půl lodě a zvenčí zátka na prostrčení ruky/
- důležité je také věnovat pozornost elektrice 500W vrátek je přes 40A proud vedeš vodič přes celou loď až od baterek od motoru chce to vodič CY 25mm2 nejméně.
- spínací relé,pojistku, ovládací spínače ale to je vše v návodu je dobré mít instalovaný hlavní silový spínač pro kotvu při odchodu z lodě nebo v maríně vypínat. Dej vědět odkud jsi pokecáme ahoj Standa
To david:
Zachytil jsem toto vlakno az ted, moc bych prosil o upresneni detailu kuzele.
Mam tomu rozumet tak, ze pokud uvadis, ze retez spolehlive klouze po naklone rovine o sklonu 60 stupnu, ze to je minimalni sklon tela kuzele a nebo lze udelat kuzel sirsi (do kolika stupnu ?) - take bojuji s vyskou.
Jaka je minimalni (Tebou overena) vzdalenost mezi vrcholem kuzele a palubou ?
Diky za info, usetri mi to hodne casu pri experimentovani.
Zachytil jsem toto vlakno az ted, moc bych prosil o upresneni detailu kuzele.
Mam tomu rozumet tak, ze pokud uvadis, ze retez spolehlive klouze po naklone rovine o sklonu 60 stupnu, ze to je minimalni sklon tela kuzele a nebo lze udelat kuzel sirsi (do kolika stupnu ?) - take bojuji s vyskou.
Jaka je minimalni (Tebou overena) vzdalenost mezi vrcholem kuzele a palubou ?
Diky za info, usetri mi to hodne casu pri experimentovani.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
stefin píše:To david:
Zachytil jsem toto vlakno az ted, moc bych prosil o upresneni detailu kuzele.
Mam tomu rozumet tak, ze pokud uvadis, ze retez spolehlive klouze po naklone rovine o sklonu 60 stupnu, ze to je minimalni sklon tela kuzele a nebo lze udelat kuzel sirsi (do kolika stupnu ?) - take bojuji s vyskou.
Jaka je minimalni (Tebou overena) vzdalenost mezi vrcholem kuzele a palubou ?
Diky za info, usetri mi to hodne casu pri experimentovani.
Ne, potřeboval jsem řetěz přetáhnout nad větší hloubku kýlu ( tou trubkou o sklonu 60°), kam jsem pak po ní dal kužel. takovej, co dávají když něco dělají na silnici - ten menší model.Mezi palubou ( nebo koncem trubky ) a kuželem je tak 5cm - pro řetěz. Lano jsem nezkoušel.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Kotva na Dunaj
Zatím nemám kotvu vůbec žádnou. Jakou koupit pro Atol ?
Délka 5,25 m, váha naložené tak 400, maximálně 500 kg.
Kolik a jaký řetěz , kolik a jakého lana .
Místo použití - Dunaj , přehrady.
Díky.
Délka 5,25 m, váha naložené tak 400, maximálně 500 kg.
Kolik a jaký řetěz , kolik a jakého lana .
Místo použití - Dunaj , přehrady.
Díky.
halladine, pro tvého Atola:
přehrady-
vůbec žádnou kotvu, nebo jen pro parádu, případně pro použití jen v mísě, které dobře znáš.Jinak o tu kotvu s dosti vysokou pravděpodobností přijdeš, nebo o ni přijdeš dříve či později.
Základem pro kotvení je ocelová či olověná placka s okem váha 12 kg +/- 2kg.Při dodržení váhy a tvaru je řetěz pro Atola zbytečný.
Píšu to proto, že takto s úspěchem na našich přehradách kotvím od roku cca 1982
více zde:"kotva na malé lodi"
http://jachting.info/modules.php?name=F ... 39&start=0
Dunaj-/nebyl jsem/
ale řekl bych, na klidné vodě totéž, ovšem přistupuje faktor možného kotvení v proudu a tam by měla kotva o trochu větší přídržnost. Je li nutná nebo stačí závaží řekne asi Denis.
Pepa
přehrady-
vůbec žádnou kotvu, nebo jen pro parádu, případně pro použití jen v mísě, které dobře znáš.Jinak o tu kotvu s dosti vysokou pravděpodobností přijdeš, nebo o ni přijdeš dříve či později.
Základem pro kotvení je ocelová či olověná placka s okem váha 12 kg +/- 2kg.Při dodržení váhy a tvaru je řetěz pro Atola zbytečný.
Píšu to proto, že takto s úspěchem na našich přehradách kotvím od roku cca 1982
více zde:"kotva na malé lodi"
http://jachting.info/modules.php?name=F ... 39&start=0
Dunaj-/nebyl jsem/
ale řekl bych, na klidné vodě totéž, ovšem přistupuje faktor možného kotvení v proudu a tam by měla kotva o trochu větší přídržnost. Je li nutná nebo stačí závaží řekne asi Denis.
Pepa
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Díky , Pepo,
potěšil jsi mou peněženku. 

- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Ahoj všichni,
k vrátku a otázce řetězu či lana nemám co dodat. Ale co se délky řetězu týče, mám jasný názor a zkušenost, že MINIMUM 70 metrů (!) je správné. A to i ve Středozemním moři - Chorvatsku. A jestli příď tuto délku neunese, je třeba předělat příď tak, aby ji unesla, tak, aby se nevytvořily pyramidy.
Je také dobře si zapamatovat, že je důležité zjistit, jestli hloukoměr měří od bodu, kde je umístěn, nebo je hloubka zkalibrovaná na hladinu moře. Plus ještě výška přídě. No a to krát 5 nebo 7 nebo 10, podle toho, jaka je hloubka od pridě, jak vypada dno, a počasí. To všechno za předpokladu, že průměr řetězu a materiál jsou adekvátní konstrukci lodi.
k vrátku a otázce řetězu či lana nemám co dodat. Ale co se délky řetězu týče, mám jasný názor a zkušenost, že MINIMUM 70 metrů (!) je správné. A to i ve Středozemním moři - Chorvatsku. A jestli příď tuto délku neunese, je třeba předělat příď tak, aby ji unesla, tak, aby se nevytvořily pyramidy.
Je také dobře si zapamatovat, že je důležité zjistit, jestli hloukoměr měří od bodu, kde je umístěn, nebo je hloubka zkalibrovaná na hladinu moře. Plus ještě výška přídě. No a to krát 5 nebo 7 nebo 10, podle toho, jaka je hloubka od pridě, jak vypada dno, a počasí. To všechno za předpokladu, že průměr řetězu a materiál jsou adekvátní konstrukci lodi.
- cervik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 264
- Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
Ahoj halladin . Tú kotvu na Dunaji určite potrebuješ, bez nej sem ani nechoď ! Oficiálne by Ti mala stačit cca 6 kg - / 1 m = 1 kg / . Osobne Ti obporúčam mačku - skladaciu štyrku okolo 7 kg + cca 1 meter kvalitnejšej reťaze s nosnosťou aspom 300 kg. Lano ozaj kvalitné , na ňom nešetry hr 10 mm aspom 25 - 30 m. Na niektorých miestach je dosť silný prúd a velké lode s vlnobytím tiež vedia urobiť svoje .
P.S. raz možno budem mať možnosť Ti porozprávať ako mi ,,skoro " odplával katamaran-
/ 5 m / aj s koplet výbavou....
P.S. raz možno budem mať možnosť Ti porozprávať ako mi ,,skoro " odplával katamaran-
/ 5 m / aj s koplet výbavou....
- financeaaa
- nováček na fóru
- Příspěvky: 4
- Registrován: stř bře 26, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti