Jak na plachty

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
orko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod orko » čtv srp 16, 2007 3:03 pm

Tak potřebuji malou konzultaci ohledne kikingu není mě zcela přesně jasná funkce tohoto zařízení na nastavení plachy pokud někdo vysvětlí i jak se používá a nastavuje a jaký má vliv na účinost plachy budu rád. Chci si udělat kiking na pirátu ale zatím si nejsem jistý zda udělám správně a bude to mít nějaký význam.Základní povědomí o funkci kikingu mám jinak bych se neptal na podrobnosti.
Díky za pomoc.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

lodě

Příspěvekod MARIS » čtv srp 16, 2007 4:39 pm

To Orko,
je to velmi jednoduché.Základní funkcí kikingu je udržet ideální profil hlavní plachty ať je vyložena jakkoliv.To znamená,že když pluješ ostře prozi větru,stahuješ ráhno plachty otěžemi k úrovni paluby,a tím vytváříš správný profil plachty.Plachta nesmí být ani moc přitažena ani moc nedotažena,zkrátka musí se vytvořit profil,který nejlépe táhne.V tomto případě je kiking prakticky nefunkční.Ale představ si,že máš plachtu vyloženou při plavbě na zadní vítr téměř kolmo k podélné ose lodi.V tomto případě jsou otěže vypuštěny na největší délku,a tak nimi nemůžeš přitáhnout ráhno k palubě.V tomto případě má plachta vlivem proudění snahu utvořit kornout,přičemž zvedá ráhno nahoru.A tomu právě zabraňuje kiking,který zabrání zvednutí ráhna a udrží správný tvar plachty a tím také největší rychlost lodi.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pát srp 17, 2007 7:01 am

Pokud jde o plavbu proti větru, nemohu s Marisem souhlasit. Kiking má zásadní vliv na výkon hlavní plachty. Jeho utažením se mění tzv. twist, přetočení horních profilů plachty vůči tem nižším. Prostě jak vítr tlačí do plachty, tak dole ji drží ráhno v požadované poloze proti větru a nahoře nic. Směrem nahoru tedy plachta postupně uhýbá do závětří ( na zadním líku). Pomocí kikingu zvětšíš napětí zadního líku, tím ho povytáhneš proti větru. Zvedne se výkon a stoupavost. Nepoužívá se ve velmi slabém větru. Ani ve velmi silném ( náklon ) zde povolením kikingu "vyléváme" vítr z plachty.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát srp 17, 2007 10:22 am

a co dělají otěže, při stejném kurzu....t.j ostře proti větru
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát srp 17, 2007 10:47 am

Také bych proti Marisovi neprotestoval. Předpokládám, že měl na mysli situaci, kdy je ráhno rovnoběžně s podélnou osou lodě a otěž dotažená "nafest". Myslím, že hlavní otěž nemá menší tah než kiking a v tom okamžiku opravdu plní jeho funkci. Pokud potřebuji plachtu trochu vylét, přetáhnu otěž do návětří a trochu ji povolím.
Já myslím, že to napsal dobře a neměl jsem důvod to dál komentovat.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát srp 17, 2007 11:12 am

Ano, také souhlasím s Marisem... Obecně bych řekl, že kiking nahrazuje tah otěží směrem dolů tam, kde otěže již začínají táhnout šikmo.
Jsou případy, kdy se používá i při jízdě ostře proti větru ( třeba Laser), ale to bude také závislé na lodi, konstrukci takeláže....
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát srp 17, 2007 12:02 pm

Jo take si myslim ze Maris to napsal presne tak, jak to je. Jeste navic bych rekl, ze ostre proti vetru role kikingu je proste: nerusit, zejmena napriklad pokud hl. plachta ma klasicke refovani, a pokud chci refovat nebo uvolnit ref, pak samozrejme je dobre pokud je mozne uvolnit tenzi hl.plachty tim ze uvolnim kiking a tahnu topenantu.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát srp 17, 2007 12:16 pm

Jen tak mimochodem. Už se vám někdy stalo, že jste dotahovali hl. otěž, nebo kiking až v něm praštělo a zapoměli povolit topenentu? :lool:
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » pát srp 17, 2007 12:24 pm

Baharis píše:Jen tak mimochodem. Už se vám někdy stalo, že jste dotahovali hl. otěž, nebo kiking až v něm praštělo a zapoměli povolit topenentu? :lool:


A zajímavé na tom je, že to břicho z plachty nezmizí a nezmizí.. :lol:
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pát srp 17, 2007 12:31 pm

Otěžemi dotáhnu ráhno tak, aby ráhno a plachta měli optimální úhel k větru, zejména v součinnosti s kosatkou (tryska). Kikengem poté doladím twist, protože né každé lodi svědčí ráhno dorvané do osy.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pát srp 17, 2007 1:04 pm

RadekS píše:Otěžemi dotáhnu ráhno tak, aby ráhno a plachta měli optimální úhel k větru, zejména v součinnosti s kosatkou (tryska). Kikengem poté doladím twist, protože né každé lodi svědčí ráhno dorvané do osy.


to jo, ale proto tam mas vozik a pak oteze zase maji vedlejsi funkci kikingu
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pát srp 17, 2007 1:11 pm

Prostě mi připadá jednodužší doladit to kikingem, než se dřít s vozíkem a otěží. :P
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát srp 17, 2007 1:14 pm

To Baharis jo me se stalo casto davno kdyz jsem zacal na plachetnicich ze jsem zapomel veci jako povolit nebo utahnout topenantu, na zacatku jsem delal furu smesnych chyb, vlastne to je napad pro dalsi tema na forum - chyby ktere jsme delali kdyz jsme jeste nebyly borci...

To Smike z me zkusenosyti pokud trim je fajn a hlavni porad ma brycho pak je cas uvazovat o novou plachtu. V nasi male plachetnici jsem nedavno vymenil starou hlavni za novou a ten rozdil je fantasticky.
Uživatelský avatar
orko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod orko » pát srp 17, 2007 1:23 pm

Díky za vysvětlení a za názory k účinosti a používání kikingu.Dám se do jeho výroby mám německé plány k pirátu a myslím že je tak i rozkreslený ale jistý si nejsem zítra to budu vědět až se podívám jinak ale přivítám pokud někdo má zkušenost a dá radu jaké použít ladky a průměr lana popřípadě vzdálenost uchycení na ráhnu a stěžni. Právě zvedání ráhna na zadní vítr mě přišlo jako velmi špatná věc pro nastavení hl.plachy a tím i její funkce.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pát srp 17, 2007 1:30 pm

Achlamarin píše:To Smike z me zkusenosyti pokud trim je fajn a hlavni porad ma brycho pak je cas uvazovat o novou plachtu. V nasi male plachetnici jsem nedavno vymenil starou hlavni za novou a ten rozdil je fantasticky.


to bylo asi nepochopeno. to bricho tam budes mit i kdyz plachtu vymenis. :rofl:

kdyz nepovolis topenatu, tak tam ta bestie bricho je furt :P
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pát srp 17, 2007 1:33 pm

Ahoj
Z mé zkušenosti a nakonec i z toho co zde zaznívá, bych řekl, že pravda je na obou stranách. Ne že bych byl tak bezpáteřní ;) . vysvětlím.

Pokud mám správně dimenzované ráhno, novou plochtu, otěže jsou do ráhna vetknuty někde ve 2/3 délky ráhna a kladky jou ještě rozhozeny, potom pro správný twist a dosažení optimálního břicha, např. pro stoupačku, bude asi stačit odpovídající dotažení otěží a jejich optimální vysunutí do strany pomocí vozíku /pokud jej mám/.
Ovšem, klidně se můžete dostat na loď, která má podimenzované ráhno, otěže upevněné až na konci ráhna, vozík není a navíc plochtu starší a vytahanou. Potom k optimálnímu vyploštění plachty pro stoupání je určitě vhodné použít i kiking.

Kdo nepřizná, že topenantu někdy vyzkoušel v tahu, tak to dělá dodnes. Já se přiznávám :oops:
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » pát srp 17, 2007 1:59 pm

Pepa píše:Kdo nepřizná, že topenantu někdy vyzkoušel v tahu, tak to dělá dodnes. Já se přiznávám :oops:


Bravo Pepo
:clap:

Já se připojuji.
:oops:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9292
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 175
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát srp 17, 2007 2:12 pm

orko píše:... jinak ale přivítám pokud někdo má zkušenost a dá radu jaké použít ladky a průměr lana popřípadě vzdálenost uchycení na ráhnu a stěžni. ...

Radu ti nedám, ale posílám foto jak to mám na lodi já. Vzdálenost bych ti mohl o víkendu změřit.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob srp 18, 2007 2:02 am

Ahoj.
Hlásím se též do klubu topenanta boys :good: , snad se dámy neurazí. Plus bych uvnitř založil podsekci, ale o členství se neperte! Patřím k těm inteligentům, kteří si zapomněli topenantu ve stoperu řádně zajistit a ráhno jim spadlo na hlavu. Věřte, že i na malé lodičce je to pecka ukrutná. :cry: . Takže pokud se někomu mé příspěvky zdají praštěné, víte odkud vítr fouká... Na omluvu své hlouposti dodávám, že náležím k oněm šťastlivcům, kteří získali první oprávnění k vedení lodi těsně po revoluci a tudíž ještě bez nutnosti jakékoli praxe, což byl asi velmi zpozdilý počin.
Wlady
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob srp 18, 2007 8:23 am

Za normálního stavu mám topenantu nastavenou tak, aby ráhno nedosedlo na bimini a zároveň při vytažené plachtě nebránila v natažení (šponování) zadního lemu. To je ideální stav, vůbec se o ni nestarám. Zapomínám, že nějaká topenanta existuje.
Potíž nastává v případech, kdy půjčím loď a hlavní plachta je střižena více "navysoko", ráhno je níž a bimini musí jít při jachtecu dolů. Po zakotvení se většinou bimini zase zvedá. Ať už si posádka potřebuje odpočinout od příliš slunce, nebo proti rose v kokpitu. Tady se musí topenentou ráhno zvednout a přiznám se, že ráno po vyplutí někdy zaškobrtnu. Ale jak jde týden, tak se to lepší..... :oops:
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pon srp 20, 2007 6:22 pm

Ahoj Orko
kiking bych asi nevyráběl , když se podíváš na ty fotky co sem dal Libor , tak zjistíš že se jedná o kladkové dvojbloky
které se už prodávají tak jak jsou třeba. Na tvojí loď budou stačit ty nejmenší na okruhovky na 5 mm lano.Zkus kouknout na tento odkaz na kladkový dvojblok.
http://jachting.suchomelplasty.cz/kladk ... -mini.html
to Wlady : také se hlásím a rovnou do podsekce , jenže já byl ještě lepší něž ty , já jsem netrefil sebe ale dceru která vedla loď proti větru aby se mě lépe skasávala plachta a trefil jsem jí :oops: , naštěstí má hlavu po mě , a plachtění se jí furt líbí.Od té doby topenantu dost kontroluju.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9292
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 175
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon srp 20, 2007 6:38 pm

Jen upřesnění.
Já tam mám kladky za sebou a ne vedle sebe. Takovou:
Obrázek
Naposledy upravil(a) Libor dne pon srp 20, 2007 6:41 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pon srp 20, 2007 6:40 pm

Ahoj.
to Karel: Já taky konroluju a sakra pečlivě. :crazy:
Proto jsem to hlavně psal, oni sice vlastní zkušenosti, zejména ty bolestně nabyté, jsou asi nejlepší, resp. poučení nejtrvanlivější, ale snad si díky nám ti ještě nepokřtění dají taky alespoň o trochu větší pozor.
Wlady
Uživatelský avatar
orko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod orko » pon srp 20, 2007 9:23 pm

Všem díky za rady já to i tak myslel že kiking udělám z dvokladek které koupím nevěděl jsem jakou sílu lana.Ten průměr 5 mm vidím jako obtimální a bude určitě stačit.Také jsem již prohlídl plány a fotky piráta s kikingem není to nic složitého jen udělat kování na uchycení na ráhno a stěžeň mě asi zabere nejvíce času, to asi nekoupím budu muset vyrobit z nerezu nebu nechat nachromovat.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti