Ta nejlépe psaná učebnice /bible všech začínajících i pokročilých lodních konstruktérů/
Principles of yacht design
Lars Larsson & Rolf E. Elliason
Věnuje stanovení tvaru kýlu přesně 40 stran A4 a 35 výpočtových, srovnávacích a jiných grafů a ilustračních výkresů.
Řekněme, že holou podstatu ovládám a konkrétní specifika si umím najít.
Z výše uvedeného ale vyplívá, že vůbec nevím, co vám tu mám v jednom příspěvku napsat.
Buďto bych tu musel stvořit malá skripta k této otázce a to je běh na dlouhou trať s ohledem na mé časové možnosti.
Nebo musím použít krátký a jasný imperativ a kanic, či kdokoliv jiný se rozhodne, zda jej bude akceptovat.
Tvar kýlu opravdu není náhodně uplácaný šišoid. O těchto profilech josu psány celá odborná pojednání.Stené čarování s tvary jako při trimování plachet, co je každému bližší a ví, že i nepatrné změny mají vždy důsledek.
Srovnání není nahodilé, protože některé vektory sil vznikající přímo v plachtě, musí kýl téměř celé eliminovat.
Je to přesně stanovený tvar, v přesných proporcích a sebemenší změny mají naprosto zásadní vliv na kvalitu kýlu /výkon jeho práce/ a vlastnosti kýlu.
To znamená, že tímto tvarem jsou definovány zásadní hodnoty jako
úhel náběhu
součinitel odporu
koeficient tloušťky
hloubka profilu
bod maximálního vztlaku /tlaku / profilu
úhle vzniku turbulentního proudění /a tím nárůst snosu a odporu/
a řada dalších.
Pominu teorii vzniku těchto profilů a jejich výpočtů.
Rovnou konstatuji, že pro účel námi uvažovaných plachetnic se hodí tři z hodně veliké množiny již hotových a spočítaných profilů.
Jsou to :
1/four digit series 0010
2/six series - 63 - 010 zatím v pracovní versi 10%
3/six series - 65 - 010 zatím v pracovní versi 10%
Tyto tři profily se vyznačují různými rozdílnými vlastnostmi. Bohužel, jak to již bývá , některé jsou kladné /vhodné/ pro naši potřebu a jiné zase nikoliv. Musí se volit pro konkrétní účel.
Aplikace na kýl kanice – neboli výběr pro jeho specifické potřeby.
Prvotní /předběžné/ zadání kýlu kanice
Délka kýlu nahoře 252 cm
Dálka kýlu dole 220 cm /zadní odtoková hrana bude kolmá/
Šířka kýlu nahoře 22cm
Šířka kýlu dole 40 cm
Výsledky výpočtů
Horní profil bude mít koeficient tloušťky0,0873
Dolní profil bude mít koeficient tlošťky 0,181
Vypadává four digit, protože při koeficientu 0,1 má velmi malý úhle náběhu, který by s tímto nízkým kýlem byl problém udržet, naskakovalo by turbulentní proudění a značný snos a výrazně vrostl součinitel odporu. I když tento profil jinak vykazuje nejmenší součinitel odporu z uvedených třech profilů, musí mít ale předpoklad udržení malého úhlu náběhu. loď tedy musí splňovat další parametry pro předpoklad dobré stoupavosti.
Dolní profil s koeficientem 0,181 je pro four digit příliš.V tomto koeficientu je nevhodný
Z obdobných důvodů vypadává i profil 65 .
Koeficient spodku 0,181 by byl pro tento profil vyhovující – vytváří velký úhel náběhu.
Koeficient horní části kýlu je ale malý i pro profil 65
Zbývá profil série 63 s maximálním tlakem v 30% délky tetivy.
Koeficient 0,181 /spodek kýlu/ je pro tento profil ideální maximum, zjednodušíme jej na 0,18 což znamená, že profil bude mít v největší šířce 39,6 cm
Tento profil vykazuje nejvyšší úhel náběhu při stejném koeficientu tlušťky ve srovnání s ostatními.
Přesto předběžný koeficient tloušťky 0,087 /vršek kýlu/ je dosti malý / neudrží se požadovaný úhel náběhu = trhání proudnic/
Vhodný minimální koeficient by byl 0,1
Optimální 0,12
Tomu odpovídá šířka kýlu nahoře 25,2 cm respektive 26,4 cm
Akceptujeme 25,2 cm jako nezbytné minimum
VÝSTUP:
Profil NACA 63
v horní části kýlu s koeficientem tloušťky 18%
ve spodní části s koeficientem tloušťky 10% /fakt by bylo lepší 12% - pokud to půjde, to je šířka max 26,4/
Příště .....jak vytvořit kýl z konkrétně zvoleného profilu.
To Kanic -Bylo by dobré odsouhlasit vypočtené rozměry pro další postup
Pro představu jsem sestroji všechny tři profily v s koficientem tloušťky 10%
Pepa
