Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv čer 28, 2012 12:13 am

Tak regulator MPPT dorazil..............

Necha se to pouzit i ke kontrole kapacity AKU. Pripoji se nabite AKU a na stranu zateze dat zatez, treba auto zarovky. Ukaze to kolik Ah odeslo do zarovek. Bude to hlidat i napeti a pri snizeni napeti to odepne zatez, aby nenastalo hluboke vybiti. Ukaze to i Wh. Ted se tak oznacuje kapacita u novejsich mobilnich telefonu. Mam 3.7V a 3.7Wh.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv čer 28, 2012 10:04 pm

dodo píše:To jsme se asi spatne pochopili - neni problem v tom jak silnej je solar. Tam lze samozrejme koupit regulator silnejsi, treba na tech 45A.

Problem je s odberem, kdy muzes odebirat max. 20A (i u tech silnejch regulatoru) coz nejspis pro vetsinu lidi na lod bude malo (lednice, notebook, svetla, vysilacka, ...).

Pak asi nezbyva nez ty sporebice s velkou spotrebou (napr. DC/AC menic, DC/DC menic apod.) zapojit primo na baterii a napr. lednici zapojit na vystup z regulatoru (aby ji regulator odpojil pokud bude baterka slaba). To vse samozrejme s vedomim toho, ze ze display neukazuje kompletni odebirany vykon.

...ale i pres tuto nevyhodu to podle vseho je velmi uzitecny zarizeni :good:



Ahoj Dodo,
obávám se, že stále tápeš. Nevím jistě, ale jsem téměř přesvědčen, že pokud je na regulátoru napsáno 10 A, můžeš přes něj připojit na vybité beterky klidně solár, co bude dávat 15 A. Problém s těma regulátorama je totíž ten, že v případě nabitých akumulátorů musí energii ze solárů "vytopit" a to je to, kde se začínají ampéry počítat. A přesto, že by tam rozumný výrobce měl mít dostatečnou rezervu (pozor na provozní podmínky - studujte dokumentaci...) řekl bych, že pokud necháte zkratovat 10 A regulátor solárama, který dávají 10 A, dlouho nevydrží.
Lednici bys teoreticky řešit nemusel - ta má v elektronice (ta černá krabička vedle kompresoru) odpojovač zabudovaný. Dá se nastavit, při jakém napětí se má automaticky vypnout. Potíž je, že zvláště u většího batery banku se vliven oživení baterií dostaneš voltama opět na napětí, které lednici sepne. A protože při startu kompresoru jde o zhruba o 7 amper, není to pro baterky kolem 11,8 V nic moc.

Myšák
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv čer 28, 2012 10:34 pm

Myšáku, tápeš taky. Při nabitejch baterkách regulátor nic nikam nevytápí, ale soláry prostě odpojí, nebo štávu pošle přímo do nějakýho spotřebiče přes extra vývody. Naopak při prázdnejch baterkách, nebo spotřebiči o velkým příkonu, jde přes regulátor všechno, co soláry daj, a proto musí bejt nadimenzovanej na jejich výkon.

esli si to nesplet se starejma tramvajema, ty při brždění vytápěly do odporů
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pát čer 29, 2012 4:38 am

hmmm, tápu jako každej a nejhorší je, že kombinuju informace roku raz dva a čerstvý...
Ale to co píšeš davide nemůže být pravda, protože nové regulátory jsou dělány jako vícefázové nabíječky, tedy v případě nabití akumulátorů přechází do fáze floating, kdy pouští na baterky 13,4 V (a tady si nejsem jistej, možná 13,6 nebo nějak tak), takže samozřejmě, soláry odpojit nemúže.
Zároveň ale netvrdím, že to tak některé regulátory dělat nemohou (i když bych to očekával spíše od starých PVM).
Ale pamatuju si, že před třema rokama, když jsem si solár kupoval, tak mi prodejce říkal, že bez zátěže ho nemám vystavovat přímému slunci, tak nevím. A lidi tady, co letí na léto domů, tak soláry přikrejvají a nechávají jenom jeden, na pokrytí samovybíjení, takže kde je pravda?
Myšák
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 29, 2012 7:58 am

u mě na lodi je pravda taková, že po nabití baterek je solár +- odpojenej, přes regler leze pouze 0,00 prd ampéry ( udržovací šťáva baterek ) a přebytečný Watty regulátor nikam dál neposílá.

Tedy ať je to jak chce, zcela určitě se v regulátoru nezpracovává přebytečný, nevyužitý, výkon solárů. To by totiž topil jak kamna a i jinak to je píčovina.
Solár má na průraz daleko vyšší napětí než je sám schopen dát i na prázdno, je tedy daleko snazší jej bez rizika regulátorem odpojit, než někde elektrikou topit.

Regulátor si umí brát ze solárů jen tolik, kolik potřebuje - to je právě případ reg. = nabíječka.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 29, 2012 8:25 am

Vykon solaru muzou palit jenom regulatory, ktery nemaji v sobe nic jinyho, nez regulacni diodu ktera chrani baterku pred prebitim. Vzhledem k tomu, ze se solar chova celkem dost jako zdroj proudu, tak je takova konstrukce mozna, ale za cenu mensi ucinnosti. Nepovazoval bych to dneska ale za dobry vyrobek.
Uživatelský avatar
salamandr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bystřice u Benešova

Příspěvekod salamandr » pát čer 29, 2012 9:34 am

Ahoj

Tak s regulátorem se to má tak že i ty nejjednodušší v případě že je plně nabit akumulátor a není žádný jiný odběr tak regulátor odpojí samočinně FV panel.

Panely se přikrývají z důvodů jejich ušetření UV záření a vlivů slunečního ohřevu. Některé panely hlavně ty levnější flexibilní nemají tak dokonalou materiálovou schopnost tomuto záření odolávat a jejich povrch matovatí. To samozřejmě znamená úbytek účinnosti.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pát čer 29, 2012 10:23 am

VIKY_CZ co je tohle za nový pojem:
" regulatory, ktery nemaji v sobe nic jinyho, nez regulacni diodu ktera chrani baterku pred prebitim"

To je na světě nějaká nová"regulační dioda" ?

Pokud v tom nemáš jasno, tak tu nepiš takové kraviny

Standartní regulátor je vždy spínací, jen omezuje proud do baterky tak, aby se nepřebíjela, tedy okolo 14V odpojí solar. (okolo 14V)
Ty lepší fungují na principu měniče a využívají rozdíl jmenovitého napětí soláru - 17-19V tak aby se o pár procent zvýšila účinnost. Regulace je pak zase na cca 14V výstupního napětí na baterce.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pát čer 29, 2012 10:50 am

Na Albtarosu,když byla baterie full,tak napětí na regulátoru pro solár kleslo na 6-7V a proud vyběhl na maximum.Na Loefstekeru mám solár 37V 240W k tomu 20 A MPPT regulátor.Není to ještě zapojené,tak jak to rozběhnu,budu informovat,jak to jede.

howk
Monty
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát čer 29, 2012 1:28 pm

mysacek píše:
dodo píše:To jsme se asi spatne pochopili - neni problem v tom jak silnej je solar. Tam lze samozrejme koupit regulator silnejsi, treba na tech 45A.

Problem je s odberem, kdy muzes odebirat max. 20A (i u tech silnejch regulatoru) coz nejspis pro vetsinu lidi na lod bude malo (lednice, notebook, svetla, vysilacka, ...).

Pak asi nezbyva nez ty sporebice s velkou spotrebou (napr. DC/AC menic, DC/DC menic apod.) zapojit primo na baterii a napr. lednici zapojit na vystup z regulatoru (aby ji regulator odpojil pokud bude baterka slaba). To vse samozrejme s vedomim toho, ze ze display neukazuje kompletni odebirany vykon.

...ale i pres tuto nevyhodu to podle vseho je velmi uzitecny zarizeni :good:



Ahoj Dodo,
obávám se, že stále tápeš. Nevím jistě, ale jsem téměř přesvědčen, že pokud je na regulátoru napsáno 10 A, můžeš přes něj připojit na vybité beterky klidně solár, co bude dávat 15 A. Problém s těma regulátorama je totíž ten, že v případě nabitých akumulátorů musí energii ze solárů "vytopit" a to je to, kde se začínají ampéry počítat. A přesto, že by tam rozumný výrobce měl mít dostatečnou rezervu (pozor na provozní podmínky - studujte dokumentaci...) řekl bych, že pokud necháte zkratovat 10 A regulátor solárama, který dávají 10 A, dlouho nevydrží.
Lednici bys teoreticky řešit nemusel - ta má v elektronice (ta černá krabička vedle kompresoru) odpojovač zabudovaný. Dá se nastavit, při jakém napětí se má automaticky vypnout. Potíž je, že zvláště u většího batery banku se vliven oživení baterií dostaneš voltama opět na napětí, které lednici sepne. A protože při startu kompresoru jde o zhruba o 7 amper, není to pro baterky kolem 11,8 V nic moc.

Myšák



a v cem presne ti prijde ze tapu ? ...v tom jak silnej regulator potrebujes je podle me jasno - tak zalezi na tom kolik wattu ma solar. A topily mozna nejaky stary typy regulatoru, tyhle MPPT jsou v podstate DC/DC menic.

...ja jen zpochybnoval to kolik muzes pres ten regulator z baterek debirat - ze 20 A je na lod malo.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 29, 2012 2:15 pm

dodo píše:
...ja jen zpochybnoval to kolik muzes pres ten regulator z baterek debirat - ze 20 A je na lod malo.


je a nejni. celkový odběr jo, ale kde máš současnost? skutečně dokážeš běžně odebírat současně 20A.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pát čer 29, 2012 3:33 pm

Dodo...Na jakou loď je 20A málo...???Ne že by se to nedalo dosáhnout,když všechno zapnu...To asi v pohodě,ale na lodi...normální lodi,kde nejede 24 hodín generátos se šetří.Jak vodou,tak energií.Jinak mám regulátor MPPT 20A,teď jsem to zapojil.Baterky jsou plné a je pod mrakem.Ampérmetr ukazuje 5A,jede jenom lednice...Mobil,GPS a podobné kraviny nepočítám.Jak zapnu autopilota,proud vyskočí na nějakých 8A,ale postupně.I s čerpadlem na vodu.No...Ampérmetr mám tady jenom do 10 A a teoreticky by mi měl panel dát max kolem 15A.Jak jsem psal,je tom pane 37V,240W.Jenom abych upřesni,ampérmetr měří proud,jenž jede ze soláru,ne celkovou spotřebu na lodi.

howk
Monty
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát čer 29, 2012 5:27 pm

Jo, prave to soucasne je ten problem.

Ja vim ze na bezny lodi se uvadi denni spotreba kolem 100 Ah denne. Je tedy jasne, ze v naprosty vetsine casu bude odber bohate pod 20A.

Jenze jde prave o ty pripady, kdy se ty spotreby "potkaji" a ten moment bude limit 20A dost malo.

Napr.

lednice - 3-4 A
notebook cca 6 -10 A
svetla cca 3A
navigacni svetla - 2-3A
pumpa 3-5 A

jenom s timhle jsem na hrane 20 A

pak jsou dalsi veci velky zrouti jako napr. autopilot - 5A nebo nedej boze napr. 300W menic a pak spousta drobnosti jako radio, vysilacka ruzne nabijecky apod. Myslim ze klidne se muzu obcas dostat na okamzitou spotrebu 30-40 A. Pak by byl ten limit 20 A hodne omezujici.

Zkratka bude podle me hodne situaci kdy 20 A nebude stacit - ikdyz treba kratkodobe.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát čer 29, 2012 8:42 pm

bokal píše:To je na světě nějaká nová"regulační dioda" ?

Pokud v tom nemáš jasno, tak tu nepiš takové kraviny

V elektronice jasno mam, dokonce velmi jasno. Omlouvam se, ale vykonova zenerka se mi zdala bejt zbytecnej detail na zdejsi pomery.

Ve zdejsich pomerech ale bohuzel stale jasno nemam. Priste se na to vyseru, dekuji za upozorneni. Neni to poprve, co jsem oznacen za debila, i kdyz (nebo mozna protoze) ohmuv zakon znam z hlavy.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pát čer 29, 2012 9:23 pm

Chlapi ... buďte k sobě laskaví.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pát čer 29, 2012 9:38 pm

.Dodo....Pozičky 7.5A(s tí se musí něco udělat),Autopilot 8A(hydraulika,s tím nenadělám nic),Lednice 5A,počítač nepočítám....Pořád ale nevím,co s tím má ten regulátor...To jede z baterek.Odběr přes regulátor nezapájím...A kdyby i,tak těch 20A je pro výkon soláru jenž činí myslím 8.5A,a to jsem pro jistotu víc jak dvojnásobně předimenzoval.Tak nevím,proč by co mělo hořet...Nějak tomu nerozumím... :?

howk
Monty
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát čer 29, 2012 9:56 pm

no jak je videt takj kazdej mluvime o necem jinym - ja totiz psal o omezeni 20A pro odber pres regulator (ne omezeni nabijeni) a ty pises ze odber pres regultor nezapojujes.

Pokud ho nezapojujes tak funkcni problem s tim neni - jen potom bude ten regulator ukazovat blbosti co se odberu z akumulatoru a co se tyce zbytkovy kapacity v akumulatorech. To je vsechno. Je to skoda (protoze to jsou uzitecny informace) ale da se s tim zit. Kdyby umoznovali udelat mereni odberu pomoci bocniku (jako jine monitory baterii) tak by omezeni mohlo byt treba 100A coz uz by bylo o necem jinym.

Proste mi to prislo jako skoda ze to to zarizeni neumi. Ale vliv na regulci nabijeni akumulatoru ze solaru to samozrejme nema.

..zkus kdyztak znova mrknout na ty prispevky ohledne toho MPPT regulatoru vyse.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pát čer 29, 2012 10:19 pm

Nemám k tomu ten chytrej displej,takže se stejně prd dovím,ale na regulátor budu zapojovat lednici a možná jiné,nepotřebné kraviny..Ono mně k nezapojení odběru přes regulátor vedl hlavně fakt,že u slabší baterie,třeba po sepnutí lednice by ti ve vší chytrosti vyřadil třeba autopilota,GPS a věci potřebné.A to by se mně pak třeba v noci nebuvinkalo dobře.Našel jsem ale na jednom anglickém fóru alarm na podvybití baterek,jenž jde zapojit právě na výstup z regulátoru.To mně přijde chytřejší,než aby mně odstavil komplet všechno.Tu tě vzbudí a víš,že musíš třeba s kormidlem do ruky.

howk
Monty
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » sob čer 30, 2012 12:14 am

[quote="Viky_CZdokonce velmi jasno. Omlouvam se, ale vykonova zenerka se mi zdala bejt zbytecnej detail na zdejsi pomery./ co jsem oznacen za debila, /quote]

Promiň Viky, nic takového nebylo řečeno, omlouvám se, pokud se tě to dotklo,
ale představa že v tom regulátoru je zenerka, která sežere ten proud třeba 10A je mi hodně proti srsti. Leda že s pořádným chladičem, aby se těmi 150W topilo. Proč by to takhle dělali? Já mám v té malé plastové krabičce regulátoru jednoduchý člen, který odpojuje solar při překročení daného napětí baterky. Solár může na rozdíl od alternátoru jet naprázdno.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » sob čer 30, 2012 5:58 am

dodo píše:a v cem presne ti prijde ze tapu ?

Jsem za to, že i na relativně anonymním fóru by se měli lidé navzájem chovat slušně a s úctou. Neosočovat se a neurážet.
Cheš vědět, v čem si myslím, že tápeš?
Úpřímně?
Ve všem...
Tápeš v tom, kdo je kdo na fóru. Béda je bejvalej kámoš mýho táty (teda né že by se rozhádali, ale už se bohužel Béda s tátou kámošit nemůže) Na fórum se dostal, když se řešilo, co s těma tátovejma vysílačkama. Největší loď na jaké kdy plaval, byla pramička. Proto také má v popisku napsaáno radioamatér, ano, přesně tam, co ty máš napsáno pravidelný návštěvník. Jeho rady týkající se nejenom vysílání a příjmu radiosignálůvšeho druhu, ale i jiných temat spojených s elektikou či elektronikou, případně zprávy o českých jachtařích, o kteřích ani nevíme, ale on o nich má zprávy z éteru, jswou pro toto fórum velkým přínosem. Nicméně, jeho zkušenosti s explicitně lodní technikou jsou nulové...
A od toho se odvíjí další... Bédův výběr regulátoru... je fajn, ale není dělaný pro jachty.... A tím nemám na mysli krytí IPX...
Tvůj výčet spotřeby... úpřímně, málokdy se dostanu na deset ampér. S výjímkou, když použiju kotevní vrátek.... Ten ať chceš, nebo nechceš, musíš s tímhle regulátorem píchnout rovnou na baterky. A pokud ti mimo měřák utíká 70~120 Ampér, je celý tenhle měřák na dvě velký věci... Měření napětí a proudu. Na měření kapacity baterek či výkon prostě chtě nechtě musíš rezignovat...
Ještě jednou to zopakuji, je to super regulátor, ale není dělaný na lodě a přitom by stačilo tak málo... Pouze měřit proud mezi solárem a baterkama a neměřená zátěž, která by se odpojovala při poklesu napětí. Dokážu si totíž představit, že bych si přebytkem topil v bojleru přes 12/230V měnič...
Na své lodi mám regulátor Solar Boost 2000E od Blue Sky Energy a k tomu battery monitorLinkLite od Xantrexu. Není to nejlevnější řešení, není to ani nejlepší řešení,. Ale pro vše, co potřebuji, je to dostačující. Regulátor zobrazuje proud ze soláru do regulátoru, prod z regulátoru do baterek a napětí na baterkách Také umí ekvalizaci baterek. Xantrek měří napětí na motorové baterce, dále napětí, proud, vybití v Ah a zbývající kapacitu baterek. A to je vše, co potřebuji.
Měj se fajna hnedle se nedurdi....
Myšák
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » sob čer 30, 2012 6:43 am

Neprijde mi ze bych nekoho osocoval nebo urazel. Ty jsi se do me pustitl s tim ze tapu tak jsem to chtel vysvetlit. Jen jsem chctel vedet v cem podle tebe tapu protoze ty jsi napsal ze tapu a pak napises s prominutim bludy o tom jak regulator musi prebytecnou energii "vytopit" apod. Ostatni uzivatele by to mohlo mast.

A stejne tak nemas pravdu napr. v tom ze nevim kdo je Beda. Byl jsem loni na radio setkani u Standy a tam jsem mel moznost se s nim setkat osobne takze celkem vim o kom je rec. To jen tak na vysvetlenou ze to tvoje "Tápeš v tom, kdo je kdo na fóru." neni moc presny :D


Taky se mej se fajn a hned se necerti kdyz se te nekdo zepta jak jsi presne myslel to cos napsal. :D

dodo
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » sob čer 30, 2012 7:36 am

Pavle,jenom dotaz.Vrátek máš zapojený na servisní baterii a nebo na startovací...???

howk
Monty
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 30, 2012 10:15 am

bokal píše:představa že v tom regulátoru je zenerka, která sežere ten proud třeba 10A je mi hodně proti srsti. ... Proč by to takhle dělali?

Moje poznamka se tykala regulatoru, ktery se ma udajne zahrivat pri plne nabite baterii.
Taky to nepovazuju za dobrou konstrukci, ale uprimne, jeste pred par lety by to Cinani klidne vyrabeli a prodavali, s 50W panelem by to zrejme mohlo i fungovat. Bejvali v elektronice vsehoschopny, nastesti posledni dobou uz jsou jejich designeri gramotnejsi.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » sob čer 30, 2012 5:03 pm

Dodo, dodo... to o tom slusnym chovani jsem psal proto, abys ten můj příspěvek nebral jako atak a nestartoval se...
To, že nevíš kdo je kdo na fóru... nebylo to o tom, jestli se osobně s Bédou znáš, nebo ne, ale jestli si uvědomuješ, že Bédy se můžeš zeptat na cokoli z oíkruhu elektriky a elektroniky, buďto ví, nebo vygoogluje a poradí, ale o jachtingu namá tucha. Jak jsem psal, Ten regulátorje za ty peníze skvělý, ale není tak úplně pro loď. Nějaký batery mojitor si k tomu stejně člověk pořídit musí. Je to drahá věc, ale nedokážu si už bez toho loď představit.
S tím "vytápěním"... no alespoň dva regulátory na světě to tak dělaly a sice ten můj a taky ten Montyho :hmm: . Nedostalo se mi vyššího vzdělání v elektronice než všeobecného středoškolského, normálni elektriku poměrně chápu, ale jak vidím schémátko s více než dvěma tranzistorama tak netuším, co se tam může odehrávat. U spínaných zdrojů, což je případ i těchto regulátorů, si dokážu představit, že regulátor bere ze soláru pro floating režim část energie a jinak je solár odpojenej.

2 Monty: Si děláš prdel indiáne, ne? Už abys sem dorazil, budeme se muset na toho tvýho Loefsteckera podivat ;)
Na motorové baterce samozřejmě jenom motor. Extra baterky pro vrátek se dělají pouze pokud je vrátek 24V, jinak na servisni baterky. Dobíjení z alternátoru přes diodové oddělovače na motorovou i servisní, ostatní zdroje (solar, vítr) pouze na servisní na přímo. Chtěl bych nejraději vyhodit i ty diodový odpojovače a propojit ty baterky při staru motoru solenoidem, ale trošku se bojím, jaké proudy se tam hned po sepnutí můžou pohybovat, aby se solenoid za měsíc nevyjiskřil.. To je ale v tomhle vláknu :offtopic:
Myšák
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » sob čer 30, 2012 7:01 pm

He...Srandu si nedělám,a sic je to na Loefstekeru napojeno na startovací baterie,není to jeden případ co znám,co je to tak řešeno.Altík mám 100A.Co se týče diodek a odpojovaču a takových těch blbůstek,tak je tady toho tolik,že než přijdu na to,co k čemu je,pochopím tady logičnosti a nelogičnosti fungování,tak budu sedět minimálně už v radě stařešinů mého kmene,neli přímo pokuřovat dýmku míru s Manitouem ve večných lovištích.
No...ale ten solárek jsem zapojil i s tím chytrým regulátorem,jenom by mohlo vylézt sluníčko,bo je odevčera pot težkýma mrakama a zítra snad i zmoknu.Nicméně jsem se s ním zatím dostal na max.8A příkonu,což se mně zdá zcela uspokojivé,vezmu li v potaz,že dva dni už ani nevím,kde slunko je.A jsem psal,že mám Ampermetr jenom do 10A,tak mám obavu,že překročí li příkon tuhle hranici,tak mně ručička vystřelí oko a bude po ptákách uff,uff..
Jo,a do Caribicu se nechystám,bo všichni už jsou v Mexiku. :D Letos na 90% ne...Pak už asi jo,ale jak sám víš,člověk míní,Pán Bůh mění.A měl bych vyrazit z Norska bo na sever,zase,pokud mně nenapadne něco chytřejšího popluju rovnou z Kanárů,pokud mně tam kanárci nesežerou.No a tím řečeno asi i to,že zimu bych měl,dá li opět Bůh trávit mezi Kanářicemi,opíjet se na Karnevalu a oblbovat hradní stráže,jak zase ten týden v portu nezaplatit. :lol: :lol: :lol: .To už mně ale u tohodle tanku asi neprojde...Nic méně se těším,bo tam teprva uvidím,jak je schopno tohle monstrum vyžít jenom ze soláru,bo tam svítí hodně.Teda na jihu.A to si pak budu chrochtat,popíjet daiquiri a kousat chobotnice do prdelí... :D

howk
Monty

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů