Kompas
Moderátoři: Pepa, windward, vilma
Prostor u navigačního stolku je místo, kam se náměrové kompasy standadně do držáčku na stěnu umístňují. Ne teda přímo na desku rozvodny, ale na stěnu směrem k zádi. Buď tam je WC, nebo zadní kajuta. Jsou tím pádem jednodušše přístupné i z kokpitu.
Trvalé deviace, resp. trvalé odchylky střelky bych se neobával. Střelka bude stále ukazovat k magnetickému severu, jinou možnost nemá. Ale dočasné(momentální) deviaci se nevyhneš nikde na lodi a v každém místě na lodi bude jiná. Myslím si ale, že pro potřeby běžného jachtaře je to veličina nedůležitá. Jaké ten kompas má dělení, po deseti stupních?
To jenom při zkouškách počítáme ve vteřinách a jednotlivých stupních. Ani ruku, ani tu loď neudržíš v rozmezí deseti stupňů....
Trvalé deviace, resp. trvalé odchylky střelky bych se neobával. Střelka bude stále ukazovat k magnetickému severu, jinou možnost nemá. Ale dočasné(momentální) deviaci se nevyhneš nikde na lodi a v každém místě na lodi bude jiná. Myslím si ale, že pro potřeby běžného jachtaře je to veličina nedůležitá. Jaké ten kompas má dělení, po deseti stupních?
To jenom při zkouškách počítáme ve vteřinách a jednotlivých stupních. Ani ruku, ani tu loď neudržíš v rozmezí deseti stupňů....
- frog
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 52
- Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Ústí nad Labem
Díky za bleskovou odpověď. Mě šlo hlavně o to, abych ten kompas nezrušil.
Nějak mu tím proudem trvale neublížil. Samozřejmě ho nebudu šroubovat přímo na spínačovou desku, ale je to dost blízko a hlavně za tou přepážkou, kam ho chci dát, jsou rozvodný krabice. Tož jsem se bál, abych ho třeba nepřepóloval, kdyby se dostal do elektromagnetickýho pole, který tam určitě bude silnější při průtoku proudu(IMHO). Samozřejmě je mi jasný, že drobné deviaci se nevyvaruju, poněvač lodní trup nějaký ten magnetismus vykazovat bude.
Nějak mu tím proudem trvale neublížil. Samozřejmě ho nebudu šroubovat přímo na spínačovou desku, ale je to dost blízko a hlavně za tou přepážkou, kam ho chci dát, jsou rozvodný krabice. Tož jsem se bál, abych ho třeba nepřepóloval, kdyby se dostal do elektromagnetickýho pole, který tam určitě bude silnější při průtoku proudu(IMHO). Samozřejmě je mi jasný, že drobné deviaci se nevyvaruju, poněvač lodní trup nějaký ten magnetismus vykazovat bude.
- Monty
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1125
- Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
- Reputace: 6
- Bydliště: EU
frog píše:Nemám ocelovku, mám normální laminátku, ale motor co tam je, je pořádnej kus železa. A taky myslím, všechny tělesa, tedy ne jen kovový maj svůj magnetismus, kterej se musí projevit. I když asi málo.
I na ocelovce je znát blízkost motoru.A to jinak,když je odpojená baterie a motor nejede a jinak,když nastartuješ.Jo,to se pak někdy dějou věci... .U elektrického panelu u kapitánského stolku se taky deviace bude měnit dle toho,kolik proudu a kde právě teče.Okolo se tvoří dosti silné elektromagnetické pole.Ale jak říká Baharis,tyhle odchylky by mohli být závažné jenom ve zcela specifiských situacích.Jinak je to více méně zanedbatelné.Jenom tak mimochodem...Proč nekontrolovat kurz GPSkem...???Přesnost velice velká...
Máš pravdu Monty, jsi můj člověk. K nelibosti zastánců klasické navigace (mapy, odpichovátko, sextant) musím přiznat, že GPS u kormidla je mi vším. Hlavní kompas téměř nepoužívám, stejně na charterovkách ukazuje často hovadiny. Když si jej sám neseřídíš....Monty píše:Jenom tak mimochodem...Proč nekontrolovat kurz GPSkem...???Přesnost velice velká...
Ten náměrák ale někdy není k zahození a je dobré jej mít u ruce. Uděláš náměr k bodu na GPS a pak si náměrákem můžeš odkontrolovat, jestli to je opravdu ono. Někdy jsou takové nejednoznačné situace.
Výše napsaným jsem nechtěl snižovat význam klasické navigace bez GPS. Každý si musí být vědom toho, že technika může selhat a musí být připraven vést loď i podle těch map a kompasu. Ale dokud GPS funguje, proč si dělat násilí, ne?
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9330
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Pro Montyho i ostatní
v shopu http://shop.jachting.info/index.php?mai ... Path=25_67
je možné objednat všechny kompasy od Plastima i SVB.
Ty co jsou v nabídce jsou všechny pro oblast A.
Jako zajímavý shledávám Iris 100. Davis taky není špatný.
Já jsem před lety namontoval jako hlavní Ritschie Explorer
v shopu http://shop.jachting.info/index.php?mai ... Path=25_67
je možné objednat všechny kompasy od Plastima i SVB.
Ty co jsou v nabídce jsou všechny pro oblast A.
Jako zajímavý shledávám Iris 100. Davis taky není špatný.
Já jsem před lety namontoval jako hlavní Ritschie Explorer
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 750
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Ještě ke kompasům a deviaci - snad to patří sem.
Vzhledem k tomu, že v posledních letech obvykle navštěvuji Chorvatsko na charterových lodích Bavaria 36, kde je klasický kompas zabudován do sloupku kormidla (spolu s autopilotem a rychloměrem, hloubkoměrem atd.), zatímco GPS je v kajutě u navigačního stolku stejně jako vysílačka, kterou tím pádem ke kormidlui neslyším, tak jsem si pořídil ruční radiostanici Midland Atlantic (dá se koupit za cenu něco přes 2000 Kč, otázkou je její legalizace, když nevlastním loď ...) a tu si s naladěným kanálem 16 dávám poblíž kormidla. Citlivost je zhruba stejná jako u lodní radiostanice, někdy i vyšší (pokud to nebylo špatným zapojením antény k lodní radiostanici). A konečně k té navigaci - ne že bych zrovna v Chorvatsku při příbřežní plavbě nějak potřeboval kompas, ale úplně náhodou jsem zjistil, že radiostanice umístěná na sloupku kormidla nebo mezi rychloměrem a autopilotem natáčí lodní kompas asi o 15°, což už není tak úplně zanedbatelné. Takže kdo vlastníte různou elektroniku a potřebujete přitom údaj z kompasu, tak si prověřte, zda vám elektronické přístroje (vysílačka, mobil a pod.) neovlivní kompas. Ono i v tom Chorvatsku by se pak mohlo stát, že doplujete nedopatřením k sousednímu ostrovu, než jste měli v plánu ...
Vysílačku proto už věším na provaz zajišťující zvednutý můstek k lanoví, což je od kompasu dostatečně daleko.
Pavel.
Vzhledem k tomu, že v posledních letech obvykle navštěvuji Chorvatsko na charterových lodích Bavaria 36, kde je klasický kompas zabudován do sloupku kormidla (spolu s autopilotem a rychloměrem, hloubkoměrem atd.), zatímco GPS je v kajutě u navigačního stolku stejně jako vysílačka, kterou tím pádem ke kormidlui neslyším, tak jsem si pořídil ruční radiostanici Midland Atlantic (dá se koupit za cenu něco přes 2000 Kč, otázkou je její legalizace, když nevlastním loď ...) a tu si s naladěným kanálem 16 dávám poblíž kormidla. Citlivost je zhruba stejná jako u lodní radiostanice, někdy i vyšší (pokud to nebylo špatným zapojením antény k lodní radiostanici). A konečně k té navigaci - ne že bych zrovna v Chorvatsku při příbřežní plavbě nějak potřeboval kompas, ale úplně náhodou jsem zjistil, že radiostanice umístěná na sloupku kormidla nebo mezi rychloměrem a autopilotem natáčí lodní kompas asi o 15°, což už není tak úplně zanedbatelné. Takže kdo vlastníte různou elektroniku a potřebujete přitom údaj z kompasu, tak si prověřte, zda vám elektronické přístroje (vysílačka, mobil a pod.) neovlivní kompas. Ono i v tom Chorvatsku by se pak mohlo stát, že doplujete nedopatřením k sousednímu ostrovu, než jste měli v plánu ...
Vysílačku proto už věším na provaz zajišťující zvednutý můstek k lanoví, což je od kompasu dostatečně daleko.
Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne pon črc 25, 2011 6:19 pm, celkem upraveno 1 x.
teda ne, ze bych ti chtel brat zasluhy za objeveni ameriky ...
omlouvam se, nechci vyvolavat flame, ani nechci vyvolavat pochybnosti o tom, ze to nevis, ale napsal jsi to opravdu jako, kdyz si tu ameriku objevil
pokud me pamet nesali, tak to je jedno z prvnich veci, ktere by kazdy kormidelnik mel vedet - ze vse magneticke (samozrejme elektromagneticke) ovlivnuje kompas, ale samozrejme i napr. zelezne atd. ... to znamena, ze i kdyz si k tomu kompasu nic nedas, tak je kompas ovlivnen i samotnou lodi (zelezna vice, laminatova mene) ... a samozrejme na kazdem kurzu i jinak (od toho se ma delat deviacni tabulka ). 15° neni zadny zazrak, zcela bezne jsem videl na nekterych kurzech 30° ...
ale jeste vice me zarazi navigace dle kompasu v chorvatsku (viz tve doplujete k sousednimu ostrovu) ... mozna jsem ovlivnen az prilis pocitaci => takze jsem rad, ze se jich muzu zbavit ... ale prece jenom mi to neda se nezeptat: proc navigace podle kompasu v chorvatsku ? prece v pribrezni plavbe pouzivam navigaci terestrickou (dlouho mi trvalo nez jsem se to osklive slovo naucil, proste oko neni p..., oko vidi )
nevim jaky je nejlepsi zpusob navigace, ale ja to delam (v HR) opravdu podle toho, co vidim ... kompas pouzivam jen proto, abych videl jestli se rapidne nezmenil kurz bez potreby (tzn. ze je mi jedno jakym jedu kurzem, zajima me jen odchylka) anebo pripad druhy a to jsou regaty, kdy me zajima hodne moc kurz, ale zase ne k cili, ale vuci vetru a treti pripad, kdyz se opravdu jede nekam dal, kde neni videt cil (napr. palagruze, ale i treba na vis ...), tak na zacatku urcim hruby kurz (hoooodne hruby, dovolim si tvrdit, ze napr. 45° je uplne v poho) nez vidim cil nebo neco pomocneho po ceste
a co se tyce pocitacovych navigaci (at pc nebo jine napr. rucni navigace), tam je moje situace jeste vice odtazita ... momentalne pc pouzivam jen pro zaznam trasy (teda uprimne na poslednich asi 3/5 plaveb jsem ho ani nemel - trasu umi ukladat i muj pitomej mobil ) ... a zase, kdy se mi pc-navigace hodi je pri regatovych zavodech, naplanujete si super trasu (a vetsinou ji stejne nakonec nedodrzim ) a obhlidnete pripadna nebezpeci ...
co si pamatuju, tak naposled, kdyz jsem byl opravdu rad, ze jsem mel pc-navigaci, bylo hned pri me prvni kapitanske plavbe, v noci, jeste za hodne huste mlhy a v miste, kde na hodne dlouhe (na me prvni pomery) strece mezi ostrovy svitily jen dva majaky (a jeste za dalsich komplikaci, ktere by mohl vypravet jiny zdejsi clovicek) - a stejne jsem ji mel jen pro kontrolu
a kdyz jsem tolik rozvasnil, co jsem tim vlastne chtel rict ? nejsem zastance jen sextantovych kapitanu a odpurce elektronickych veci, ale jsou veci, ktere povazuju za samozrejmost, aby kapitan umel (kazdy i cerstvy kapitan - napr. viz prispevek na ktery reaguju), elektronicke veci (gps, pc, atd.) jsou urcite bezva, ale nejdulezitejsi je pouzivat to nejjednodussi a to je hlava (a dle toho, co jsem napsal, tak i oci v te hlave ) a kompasy a gpskami si max. jen pomahat
ps: ted me jeste napadlo, kdy pouzivam hooodne kompas ... a to je po ranu (cti kdyz se konecne proberu po spanku ), abych se pokusil rosnickovat, jak bude ... a k tomu mi staci ty ctyri zakladni smery
pss: je to mozna napsano trochu nadnesene (a o to mi slo ), ale kdyz si odmyslite to nadnesene, tak takove je me smysleni o plavbe a tak by to (dle meho) mel umet kazdy kormidelnik a je celkem jedno, jak to pak dela, ale znat by to mel . neni to kritika vlastnosti autora predchoziho prispevku, ale spise toho objeveni ameriky v tom prispevku nebo jeste spise toho, ze dneska si papiry koupi v podstate kazdy ... a pak vytahne gpsku a ma pocit, ze to je uplne vse, co k tomu staci
no a FLAME se prece jenom povedl
omlouvam se, nechci vyvolavat flame, ani nechci vyvolavat pochybnosti o tom, ze to nevis, ale napsal jsi to opravdu jako, kdyz si tu ameriku objevil
pokud me pamet nesali, tak to je jedno z prvnich veci, ktere by kazdy kormidelnik mel vedet - ze vse magneticke (samozrejme elektromagneticke) ovlivnuje kompas, ale samozrejme i napr. zelezne atd. ... to znamena, ze i kdyz si k tomu kompasu nic nedas, tak je kompas ovlivnen i samotnou lodi (zelezna vice, laminatova mene) ... a samozrejme na kazdem kurzu i jinak (od toho se ma delat deviacni tabulka ). 15° neni zadny zazrak, zcela bezne jsem videl na nekterych kurzech 30° ...
ale jeste vice me zarazi navigace dle kompasu v chorvatsku (viz tve doplujete k sousednimu ostrovu) ... mozna jsem ovlivnen az prilis pocitaci => takze jsem rad, ze se jich muzu zbavit ... ale prece jenom mi to neda se nezeptat: proc navigace podle kompasu v chorvatsku ? prece v pribrezni plavbe pouzivam navigaci terestrickou (dlouho mi trvalo nez jsem se to osklive slovo naucil, proste oko neni p..., oko vidi )
nevim jaky je nejlepsi zpusob navigace, ale ja to delam (v HR) opravdu podle toho, co vidim ... kompas pouzivam jen proto, abych videl jestli se rapidne nezmenil kurz bez potreby (tzn. ze je mi jedno jakym jedu kurzem, zajima me jen odchylka) anebo pripad druhy a to jsou regaty, kdy me zajima hodne moc kurz, ale zase ne k cili, ale vuci vetru a treti pripad, kdyz se opravdu jede nekam dal, kde neni videt cil (napr. palagruze, ale i treba na vis ...), tak na zacatku urcim hruby kurz (hoooodne hruby, dovolim si tvrdit, ze napr. 45° je uplne v poho) nez vidim cil nebo neco pomocneho po ceste
a co se tyce pocitacovych navigaci (at pc nebo jine napr. rucni navigace), tam je moje situace jeste vice odtazita ... momentalne pc pouzivam jen pro zaznam trasy (teda uprimne na poslednich asi 3/5 plaveb jsem ho ani nemel - trasu umi ukladat i muj pitomej mobil ) ... a zase, kdy se mi pc-navigace hodi je pri regatovych zavodech, naplanujete si super trasu (a vetsinou ji stejne nakonec nedodrzim ) a obhlidnete pripadna nebezpeci ...
co si pamatuju, tak naposled, kdyz jsem byl opravdu rad, ze jsem mel pc-navigaci, bylo hned pri me prvni kapitanske plavbe, v noci, jeste za hodne huste mlhy a v miste, kde na hodne dlouhe (na me prvni pomery) strece mezi ostrovy svitily jen dva majaky (a jeste za dalsich komplikaci, ktere by mohl vypravet jiny zdejsi clovicek) - a stejne jsem ji mel jen pro kontrolu
a kdyz jsem tolik rozvasnil, co jsem tim vlastne chtel rict ? nejsem zastance jen sextantovych kapitanu a odpurce elektronickych veci, ale jsou veci, ktere povazuju za samozrejmost, aby kapitan umel (kazdy i cerstvy kapitan - napr. viz prispevek na ktery reaguju), elektronicke veci (gps, pc, atd.) jsou urcite bezva, ale nejdulezitejsi je pouzivat to nejjednodussi a to je hlava (a dle toho, co jsem napsal, tak i oci v te hlave ) a kompasy a gpskami si max. jen pomahat
ps: ted me jeste napadlo, kdy pouzivam hooodne kompas ... a to je po ranu (cti kdyz se konecne proberu po spanku ), abych se pokusil rosnickovat, jak bude ... a k tomu mi staci ty ctyri zakladni smery
pss: je to mozna napsano trochu nadnesene (a o to mi slo ), ale kdyz si odmyslite to nadnesene, tak takove je me smysleni o plavbe a tak by to (dle meho) mel umet kazdy kormidelnik a je celkem jedno, jak to pak dela, ale znat by to mel . neni to kritika vlastnosti autora predchoziho prispevku, ale spise toho objeveni ameriky v tom prispevku nebo jeste spise toho, ze dneska si papiry koupi v podstate kazdy ... a pak vytahne gpsku a ma pocit, ze to je uplne vse, co k tomu staci
no a FLAME se prece jenom povedl
- copycut
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: ned kvě 08, 2011 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha 9
- Kontaktovat uživatele:
jerryx píše:teda ne, ze bych ti chtel brat zasluhy za objeveni ameriky ...
omlouvam se, nechci vyvolavat flame, ani nechci vyvolavat pochybnosti o tom, ze to nevis, ale napsal jsi to opravdu jako, kdyz si tu ameriku objevil
pokud me pamet nesali, tak to je jedno z prvnich veci, ktere by kazdy kormidelnik mel vedet - ze vse magneticke (samozrejme elektromagneticke) ovlivnuje kompas, ale samozrejme i napr. zelezne atd. ... to znamena, ze i kdyz si k tomu kompasu nic nedas, tak je kompas ovlivnen i samotnou lodi (zelezna vice, laminatova mene) ... a samozrejme na kazdem kurzu i jinak (od toho se ma delat deviacni tabulka ). 15° neni zadny zazrak, zcela bezne jsem videl na nekterych kurzech 30° ...
ale jeste vice me zarazi navigace dle kompasu v chorvatsku (viz tve doplujete k sousednimu ostrovu) ... mozna jsem ovlivnen az prilis pocitaci => takze jsem rad, ze se jich muzu zbavit ... ale prece jenom mi to neda se nezeptat: proc navigace podle kompasu v chorvatsku ? prece v pribrezni plavbe pouzivam navigaci terestrickou (dlouho mi trvalo nez jsem se to osklive slovo naucil, proste oko neni p..., oko vidi )
nevim jaky je nejlepsi zpusob navigace, ale ja to delam (v HR) opravdu podle toho, co vidim ... kompas pouzivam jen proto, abych videl jestli se rapidne nezmenil kurz bez potreby (tzn. ze je mi jedno jakym jedu kurzem, zajima me jen odchylka) anebo pripad druhy a to jsou regaty, kdy me zajima hodne moc kurz, ale zase ne k cili, ale vuci vetru a treti pripad, kdyz se opravdu jede nekam dal, kde neni videt cil (napr. palagruze, ale i treba na vis ...), tak na zacatku urcim hruby kurz (hoooodne hruby, dovolim si tvrdit, ze napr. 45° je uplne v poho) nez vidim cil nebo neco pomocneho po ceste
a co se tyce pocitacovych navigaci (at pc nebo jine napr. rucni navigace), tam je moje situace jeste vice odtazita ... momentalne pc pouzivam jen pro zaznam trasy (teda uprimne na poslednich asi 3/5 plaveb jsem ho ani nemel - trasu umi ukladat i muj pitomej mobil ) ... a zase, kdy se mi pc-navigace hodi je pri regatovych zavodech, naplanujete si super trasu (a vetsinou ji stejne nakonec nedodrzim ) a obhlidnete pripadna nebezpeci ...
co si pamatuju, tak naposled, kdyz jsem byl opravdu rad, ze jsem mel pc-navigaci, bylo hned pri me prvni kapitanske plavbe, v noci, jeste za hodne huste mlhy a v miste, kde na hodne dlouhe (na me prvni pomery) strece mezi ostrovy svitily jen dva majaky (a jeste za dalsich komplikaci, ktere by mohl vypravet jiny zdejsi clovicek) - a stejne jsem ji mel jen pro kontrolu
a kdyz jsem tolik rozvasnil, co jsem tim vlastne chtel rict ? nejsem zastance jen sextantovych kapitanu a odpurce elektronickych veci, ale jsou veci, ktere povazuju za samozrejmost, aby kapitan umel (kazdy i cerstvy kapitan - napr. viz prispevek na ktery reaguju), elektronicke veci (gps, pc, atd.) jsou urcite bezva, ale nejdulezitejsi je pouzivat to nejjednodussi a to je hlava (a dle toho, co jsem napsal, tak i oci v te hlave ) a kompasy a gpskami si max. jen pomahat
ps: ted me jeste napadlo, kdy pouzivam hooodne kompas ... a to je po ranu (cti kdyz se konecne proberu po spanku ), abych se pokusil rosnickovat, jak bude ... a k tomu mi staci ty ctyri zakladni smery
pss: je to mozna napsano trochu nadnesene (a o to mi slo ), ale kdyz si odmyslite to nadnesene, tak takove je me smysleni o plavbe a tak by to (dle meho) mel umet kazdy kormidelnik a je celkem jedno, jak to pak dela, ale znat by to mel . neni to kritika vlastnosti autora predchoziho prispevku, ale spise toho objeveni ameriky v tom prispevku nebo jeste spise toho, ze dneska si papiry koupi v podstate kazdy ... a pak vytahne gpsku a ma pocit, ze to je uplne vse, co k tomu staci
no a FLAME se prece jenom povedl
no hezky "shozeni" kompasu kazdopadne bych ho nezatracoval, ikdyz jsem priznivce ruznejch gps a dalsis serepeticek a nektery elektronicky navigacni veci i vyrabime, kompas je proste zaklad a to bez debat
mas pravdu, ze v chorvatech, kde bezne vidis ze sutru na sutr je proste bezna terestricka navigace, ktera je i prirozene lepsi, protoze koukas pred lod a podle toho kroutis kormidlem na bod na pevnine a nemusis koukat na kosmonauta (=kompas, ale ten jeho tvar a viko proste kosmonauta pripomina) a rozhazovat si pohled dopredu
dneska jsem prijel z baltu a ctvrtecni 80nm plavba pres more z ystadtu do breege, kde v tech 40 uzlech, vlnach jak nakladak, mlze a vodorovnym desti jsi bez kompasu nanic .. mas sice gps a vidis skvele kurz, na kompas se v tomhle ale kouka mnohem lip .. je velkej, citelnej a ne gps s displejem zakapanym vodou .. gps jsem pouzil az poslednich 15 mil ve vybojkovanym kanalu, kde byl snos tak velkej a promenlivej, ze jen udrzeni kurzu kompasem na cil nestacilo
taaaakze nechme kosmonauta zit .. a nedavejme k nemu nic kovoveho, napr. pluh ....
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 750
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
To Jerryx:
Nejsem žádný otřelý a zkušený mořeplavec, nebudu ze sebe dělat nějakého machra. Na druhou stranu střední část Chorvatska znám celkem dobře, strávil jsem tam během 10-ti let už tuším 14 týdnů. Nicméně si ještě jednou přečti můj příspěvek, zapomeň na výbavu větších lodí (GPS u kormidla) a vžij se do situace, kdy máš řídit (tedy stát u kormidla jako víceméně jediný, kdo to umí) loď typu Bavaria 36 z běžné charterovky nebo menší plachetnici kolem 6 m a chceš přeplout např. už jen ze Ždrelace do Male Proversy nebo od Murteru na Tijat či z Tijatu trefit Primošten. To jsou takové typické trasy, kde vidíš řady ostrovů či pevninu kolem sebe a na vzdálenost 10 NM víš kulové (pokud už tam nepluješ potřetí), který ostrůvek či bod na pevnině je to pravé místo, kam máš namířeno. K tomu pak prostě kompas a mapu potřebuješ, pokud nechceš plout míli kolem břehu a orientovat se od ostrůvku k ostrůvku. Další věc je, že jsem asi 10 týdnů plul na menší plachetnici, kde nebyla ani vysílačka, natož GPS. Pak chceš dělat co? A už jsi nědy viděl někoho, kdo si půjčí jednou za rok loď na rodinnou dovolenou v Chorvatsku a bude řešit deviační tabulku??? Tak se laskavě snes zase nohama na zem, resp. mezi skipera s oprávněním "C" (ze řádného kurzu), který jezdí jednou za rok na týden nebo dva na moře.
Jelikož je vysílačka a GPS na menší lodi v kajutě (pokud vůbec jsou ve výbavě) a já stojím většinu času u kormidla, tak je nepoužívám, vysílačku mám svoji a právě díky jejímu prvotnímu ne zrovna vhodnému umístění jsem přišel na ten problém s ovlivněním kompasu, zrovna tak může kompas reagovat i na mobily a podobně (které jsou ti v kajutě taky na dvě věci) a svým příspěvkem jsem chtěl pouze upozornit na to, že mohou svým elektromagnetickým polem poměrně významně ovlivnit tak důležitou věc, jako je kompas. Aspoň občas důležitou, když potřebuješ přeplout delší vzdálenost a podobně. Jestli máš GPS u kormidla, máš posádku, která běžně kormidluje a ty řešíš navigaci, nebo máš navigaci i na mobilu atd., tak věz, že tyto podmínky nemá vždycky každý. A když si to neuvědomí a pověsí si nedopatřením třeba mobil blízko ke kompasu, tak i v tom "malém" Chorvatsku může za určitých okolností trefit o ostrov vedle, když mu bude kompas významněji "kecat" zásluhou třeba právě mobilu nebo vysílačky.
Pavel.
Nejsem žádný otřelý a zkušený mořeplavec, nebudu ze sebe dělat nějakého machra. Na druhou stranu střední část Chorvatska znám celkem dobře, strávil jsem tam během 10-ti let už tuším 14 týdnů. Nicméně si ještě jednou přečti můj příspěvek, zapomeň na výbavu větších lodí (GPS u kormidla) a vžij se do situace, kdy máš řídit (tedy stát u kormidla jako víceméně jediný, kdo to umí) loď typu Bavaria 36 z běžné charterovky nebo menší plachetnici kolem 6 m a chceš přeplout např. už jen ze Ždrelace do Male Proversy nebo od Murteru na Tijat či z Tijatu trefit Primošten. To jsou takové typické trasy, kde vidíš řady ostrovů či pevninu kolem sebe a na vzdálenost 10 NM víš kulové (pokud už tam nepluješ potřetí), který ostrůvek či bod na pevnině je to pravé místo, kam máš namířeno. K tomu pak prostě kompas a mapu potřebuješ, pokud nechceš plout míli kolem břehu a orientovat se od ostrůvku k ostrůvku. Další věc je, že jsem asi 10 týdnů plul na menší plachetnici, kde nebyla ani vysílačka, natož GPS. Pak chceš dělat co? A už jsi nědy viděl někoho, kdo si půjčí jednou za rok loď na rodinnou dovolenou v Chorvatsku a bude řešit deviační tabulku??? Tak se laskavě snes zase nohama na zem, resp. mezi skipera s oprávněním "C" (ze řádného kurzu), který jezdí jednou za rok na týden nebo dva na moře.
Jelikož je vysílačka a GPS na menší lodi v kajutě (pokud vůbec jsou ve výbavě) a já stojím většinu času u kormidla, tak je nepoužívám, vysílačku mám svoji a právě díky jejímu prvotnímu ne zrovna vhodnému umístění jsem přišel na ten problém s ovlivněním kompasu, zrovna tak může kompas reagovat i na mobily a podobně (které jsou ti v kajutě taky na dvě věci) a svým příspěvkem jsem chtěl pouze upozornit na to, že mohou svým elektromagnetickým polem poměrně významně ovlivnit tak důležitou věc, jako je kompas. Aspoň občas důležitou, když potřebuješ přeplout delší vzdálenost a podobně. Jestli máš GPS u kormidla, máš posádku, která běžně kormidluje a ty řešíš navigaci, nebo máš navigaci i na mobilu atd., tak věz, že tyto podmínky nemá vždycky každý. A když si to neuvědomí a pověsí si nedopatřením třeba mobil blízko ke kompasu, tak i v tom "malém" Chorvatsku může za určitých okolností trefit o ostrov vedle, když mu bude kompas významněji "kecat" zásluhou třeba právě mobilu nebo vysílačky.
Pavel.
- copycut
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: ned kvě 08, 2011 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha 9
- Kontaktovat uživatele:
a jeste k tomu ruseni kompasu .. je tu jeste jedna situace, ktera je opravdu vesela ... a to je umisteni heading kompasu od autopilota, kterej je dost casto pod polickou v pravy zadni kajute (resp. na strane navigacniho stolku) .. pak staci jet na autopilota a nechat ve skrince mobil .. staci obyc sms a byste koukali, co ta bedna udela
me tohle provedl pri snidani, na klidne hladine jednoho krasneho rana v cerne hore .. kdy zvonici mobil tak skvele zblbnul senzor, ze nas to tim manevrem polilo cajem
chytrej technik od lodi to umisti opravdu daleko, kde se nic rusivyho vyskytnout nemuze, navic od vyrobce je tam velkym pismem napsano, aby se to daleko od potencialnich zdroju ruseni, ale znate to ....
takze az najdete cca 8cm cernej valecek, ze kteryho vede kablik, uz vite, o co jde
t
me tohle provedl pri snidani, na klidne hladine jednoho krasneho rana v cerne hore .. kdy zvonici mobil tak skvele zblbnul senzor, ze nas to tim manevrem polilo cajem
chytrej technik od lodi to umisti opravdu daleko, kde se nic rusivyho vyskytnout nemuze, navic od vyrobce je tam velkym pismem napsano, aby se to daleko od potencialnich zdroju ruseni, ale znate to ....
takze az najdete cca 8cm cernej valecek, ze kteryho vede kablik, uz vite, o co jde
t
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 750
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
To Copycut:
Děkuji za info, já jsem chtěl včerejším příspěvkem jen upozornit na to, že elektronika DODATECNE PRINESENA NA LOD může někdy i významně ovlivnit různá zařízení na lodi, já jsem si všimnul vlivu na kompas. Jeho používání a význam je zřejmě velmi individuální. Ty máš zkušenost s vlivem na senzor autopilota, což tady asi nikdo moc netušil.
Pro zajímavost si přečti vlákno o používání autopilota, kde jsou popisovány případy, kdy si autopilot najednou vzpomene a významně změní kurz. Také se mi to stalo. Tvoje zkušenost může být vysvětlením některých těchto zdánlivě nepochopitelných událostí. Ale to bychom asi měli dál rozebírat ve vlákně "Používání autopilota" v sekci OVLADANI LODI, MANIPULACE S NI A BEZPECNOST.
Pavel.
Děkuji za info, já jsem chtěl včerejším příspěvkem jen upozornit na to, že elektronika DODATECNE PRINESENA NA LOD může někdy i významně ovlivnit různá zařízení na lodi, já jsem si všimnul vlivu na kompas. Jeho používání a význam je zřejmě velmi individuální. Ty máš zkušenost s vlivem na senzor autopilota, což tady asi nikdo moc netušil.
Pro zajímavost si přečti vlákno o používání autopilota, kde jsou popisovány případy, kdy si autopilot najednou vzpomene a významně změní kurz. Také se mi to stalo. Tvoje zkušenost může být vysvětlením některých těchto zdánlivě nepochopitelných událostí. Ale to bychom asi měli dál rozebírat ve vlákně "Používání autopilota" v sekci OVLADANI LODI, MANIPULACE S NI A BEZPECNOST.
Pavel.
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Já si taky myslím, že kompas je základní nautická navigační pomůcka. Ale je fakt, že nemám praxi s navigací v chorvatských vodách.
Po loňské zkušenosti jsem dal za pravdu Jirkovi Čechovi v jeho teorii, že GPS plotr nepatří ke kormidlu, protože rozptyluje kormidelníka a navigátorovi komplikuje práci, neboť musí od tepla navigačního stolku do deště a mrazu a ještě navíc se mu při zírání na obrazovku plete kormidelník.
To copycut: Do Breege je jezdí kanálem na čučku na bójky, ne? To bylo tak hnusně, že nebyly vidět?
Po loňské zkušenosti jsem dal za pravdu Jirkovi Čechovi v jeho teorii, že GPS plotr nepatří ke kormidlu, protože rozptyluje kormidelníka a navigátorovi komplikuje práci, neboť musí od tepla navigačního stolku do deště a mrazu a ještě navíc se mu při zírání na obrazovku plete kormidelník.
To copycut: Do Breege je jezdí kanálem na čučku na bójky, ne? To bylo tak hnusně, že nebyly vidět?
- copycut
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: ned kvě 08, 2011 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha 9
- Kontaktovat uživatele:
Strycek_Bidlo píše:Já si taky myslím, že kompas je základní nautická navigační pomůcka. Ale je fakt, že nemám praxi s navigací v chorvatských vodách.
Po loňské zkušenosti jsem dal za pravdu Jirkovi Čechovi v jeho teorii, že GPS plotr nepatří ke kormidlu, protože rozptyluje kormidelníka a navigátorovi komplikuje práci, neboť musí od tepla navigačního stolku do deště a mrazu a ještě navíc se mu při zírání na obrazovku plete kormidelník.
To copycut: Do Breege je jezdí kanálem na čučku na bójky, ne? To bylo tak hnusně, že nebyly vidět?
ano, presne tak, kdyz je hezky, jsou videt skvele, i dve za sebou
ale kdyz leje vodorovne a je mlha, ze vidis tak 100m a snasi te vitr, kterej moh mit tak 40 uzlu a k tomu na zacatku kanalu jeste vlny z NW ... tak jsem fakt jel podle pristroju a drzel se v kanalu podle gps, protoze jen kurz na branku nestacil
tak ja si jeste zareaguju na vase reakce
- vubec nezpochybnuju kompas. jak tady bylo psano, je to zakladni navigacni pomucka, plny souhlas
- nezpochybnuju ani gps
BTW ja zase mam (minimalne tam, kde to neznam) nahore trvale mapy - samozrejme moje mapy, vode odolne
- ale zpochybnuju tech 15° (nebo vlastne spise to, ze jsem mel pocit, ze te to vyvedlo z miry), proto jsem se zminil o deviacni tabulce a dal za ni smajlika - jsem nohama na zemi, tu tabulku samozrejme taky nedelam, ale kdyby sis to nekdy zkusil, tak by si urcite videl i tech 30° ...
- a zpochybnuju dojeti k vedlejsimu ostrovu (POZOR netvrdim, ze me se to stat nemuze, ale kdyz se to stane, tak to rozhodne neukecam na radio vedle kompasu)
pochopte, ze ten kdo jezdi dele, tak uz nebere nase prispevky jako dogma, uz si je sam filtruje. ALE novacek jede podle toho, co je psano, pak se spali a nez to uplne pochopi, tak bude tvrdit ten blbec tam neco psal ... - teda o to mi nejde, o me at si napise, kdo chce, co chce, ale jde mi o to, aby pokud mozno bylo co nejmene tehle pevnych informaci za urcitych okolnosti ...
proto jsem to psal, aby lidicky nedelali vse jak stado ovci !! - kompas mi neco rekl, tak neuhnu ani o stupen, gps je vice nez panbu atd. atd. - uz jsem videl tolik lidi, co jednali takhle
BTW pochybuju, ze s tolikama zkusenostma to ty (Pavel63) takhle delas (myslim to presne zacileni spravneho ostrova)
k tem jmenovanym destinacim - ja teda vidim hodne dobre ... ale vazne, proste 15° je blbost, namirim zhruba tim smerem a jak se blizim, tak smer upravuji ... nevim, ale ja na pohodovkach proste nejak nepospicham ... anebo jinak
[hr]
ale abych to teda shrnul:
- pouzivejte vsechno, kompas, gps, mapy - vsechny pomucky jsou dobre a je dobre umet vse ovladat, ale mapy umet musite jako prvni a na to je prave chorvatsko dokonaly k vyuce
- kazdopadne dulezita informace je, ze kompas je ovlivnovan vsim, co vytvari mg pole, stejne tak i prijimac gps (i kdyz uprimne, ty kvalitni uz moc ruseny nejsou)
- dalsi dulezita je, ze ten kompas muze byt olivnovan i o mnohem mnohem vice nez nejakych 15° !
- ale hlavne nepouzivejte nic jako dogma - kompas ma svoji odchylku, mapy pro gpsku nejsou uplne (a zrovna v HR vetsinou posunute - dokonce i google ma mapy posunute, cili bez korekce pojedete obcas po brehu ) a nakonec ani jejich mapy Male Karte nejsou dokonale (i kdyz proti jinym destinacim skoro dokonale)
- vubec nezpochybnuju kompas. jak tady bylo psano, je to zakladni navigacni pomucka, plny souhlas
- nezpochybnuju ani gps
BTW ja zase mam (minimalne tam, kde to neznam) nahore trvale mapy - samozrejme moje mapy, vode odolne
- ale zpochybnuju tech 15° (nebo vlastne spise to, ze jsem mel pocit, ze te to vyvedlo z miry), proto jsem se zminil o deviacni tabulce a dal za ni smajlika - jsem nohama na zemi, tu tabulku samozrejme taky nedelam, ale kdyby sis to nekdy zkusil, tak by si urcite videl i tech 30° ...
- a zpochybnuju dojeti k vedlejsimu ostrovu (POZOR netvrdim, ze me se to stat nemuze, ale kdyz se to stane, tak to rozhodne neukecam na radio vedle kompasu)
pochopte, ze ten kdo jezdi dele, tak uz nebere nase prispevky jako dogma, uz si je sam filtruje. ALE novacek jede podle toho, co je psano, pak se spali a nez to uplne pochopi, tak bude tvrdit ten blbec tam neco psal ... - teda o to mi nejde, o me at si napise, kdo chce, co chce, ale jde mi o to, aby pokud mozno bylo co nejmene tehle pevnych informaci za urcitych okolnosti ...
proto jsem to psal, aby lidicky nedelali vse jak stado ovci !! - kompas mi neco rekl, tak neuhnu ani o stupen, gps je vice nez panbu atd. atd. - uz jsem videl tolik lidi, co jednali takhle
BTW pochybuju, ze s tolikama zkusenostma to ty (Pavel63) takhle delas (myslim to presne zacileni spravneho ostrova)
k tem jmenovanym destinacim - ja teda vidim hodne dobre ... ale vazne, proste 15° je blbost, namirim zhruba tim smerem a jak se blizim, tak smer upravuji ... nevim, ale ja na pohodovkach proste nejak nepospicham ... anebo jinak
[hr]
ale abych to teda shrnul:
- pouzivejte vsechno, kompas, gps, mapy - vsechny pomucky jsou dobre a je dobre umet vse ovladat, ale mapy umet musite jako prvni a na to je prave chorvatsko dokonaly k vyuce
- kazdopadne dulezita informace je, ze kompas je ovlivnovan vsim, co vytvari mg pole, stejne tak i prijimac gps (i kdyz uprimne, ty kvalitni uz moc ruseny nejsou)
- dalsi dulezita je, ze ten kompas muze byt olivnovan i o mnohem mnohem vice nez nejakych 15° !
- ale hlavne nepouzivejte nic jako dogma - kompas ma svoji odchylku, mapy pro gpsku nejsou uplne (a zrovna v HR vetsinou posunute - dokonce i google ma mapy posunute, cili bez korekce pojedete obcas po brehu ) a nakonec ani jejich mapy Male Karte nejsou dokonale (i kdyz proti jinym destinacim skoro dokonale)
- kolovratek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 173
- Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Holice
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 750
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Už jen několk poznámek na vysvětlení či upřesnění.
Kompas (lodní na slouku kormidla) mi skutečně "uhnul" po zapnutí vysílačky umístěné mezi "logem" a autopilotem min. o 15°, což pak může v reále znamenat, že si namířím na vzdálenou pevninu příď kurzem, který odečtu z mapy (na 10 - 15 NM nemám šanci rozeznat detaily pobřeží nebo vidět zátoku a pod.), pak se k tomuto místu snažím kormidlovat (k tomuto samozřejmě už tak dalece kompas nepotřebuji) s ohledem na snos větrem, vlnami a pod., a při přiblížení na vzdálenost, kdy rozeznám na pobřeží detaily či maják a podobně, upřesňuji místo, kam chci doplout. Ale pro ten prvotní nástřel prostě kompas potřebuju, abych mohl na horizontu určit aspoň zhruba místo, kam chci doplout (když je to delší vzdálenost), jinak samozřejmě už dané pobřeží a ostrovy znám po paměti. A 15 - 20° je dost na to, abych se seknul o hodný kus vedle.
Nevím jak ostatní lodě, ale Bav. 36 podle mne má reproduktory od vysílačky i od autorádia pouze uvnitř salonu, nikde jinde jsem žádné neviděl. Takže za plavby používám svoji vysílačku. Kromě toho hlášení o počasí jsem na svojí chytil, na lodní byl příjem velmi nekvalitní.
Je pravda, že ostřílený vlk má spoustu věcí vyzkoušených a tomu já nemám co radit, já jsem chtěl jen upozornit na tento jev rušení kompasu, protože ne každý si takovou poměrně jasnou věc musí vždycky uvědomit, nikdo nejsme dokonalý a fórum čte spousta lidí, kteří toho taky nemají až tak moc napluto a může jim to pomoct.
Pavel.
Kompas (lodní na slouku kormidla) mi skutečně "uhnul" po zapnutí vysílačky umístěné mezi "logem" a autopilotem min. o 15°, což pak může v reále znamenat, že si namířím na vzdálenou pevninu příď kurzem, který odečtu z mapy (na 10 - 15 NM nemám šanci rozeznat detaily pobřeží nebo vidět zátoku a pod.), pak se k tomuto místu snažím kormidlovat (k tomuto samozřejmě už tak dalece kompas nepotřebuji) s ohledem na snos větrem, vlnami a pod., a při přiblížení na vzdálenost, kdy rozeznám na pobřeží detaily či maják a podobně, upřesňuji místo, kam chci doplout. Ale pro ten prvotní nástřel prostě kompas potřebuju, abych mohl na horizontu určit aspoň zhruba místo, kam chci doplout (když je to delší vzdálenost), jinak samozřejmě už dané pobřeží a ostrovy znám po paměti. A 15 - 20° je dost na to, abych se seknul o hodný kus vedle.
Nevím jak ostatní lodě, ale Bav. 36 podle mne má reproduktory od vysílačky i od autorádia pouze uvnitř salonu, nikde jinde jsem žádné neviděl. Takže za plavby používám svoji vysílačku. Kromě toho hlášení o počasí jsem na svojí chytil, na lodní byl příjem velmi nekvalitní.
Je pravda, že ostřílený vlk má spoustu věcí vyzkoušených a tomu já nemám co radit, já jsem chtěl jen upozornit na tento jev rušení kompasu, protože ne každý si takovou poměrně jasnou věc musí vždycky uvědomit, nikdo nejsme dokonalý a fórum čte spousta lidí, kteří toho taky nemají až tak moc napluto a může jim to pomoct.
Pavel.
Pavle, je určitě dobré, že jsi na problém upozornil. Někdy jsou to špeky, na které se jen tak nepřijde - jako magnetický zip v jachtařské bundě. A jak píšeš "s ohledem na snos", z jerryxe si nic nedělej, on to myslí dobře...
Tady už ale tvoříš mýty. Vysílačka není elektromagnet a střídavé elmag pole klasickým kompasem nepohne.
Ona ta elektronika až tak magnetická není - s vyjimkou permanentního magnetu reproduktoru. I když je to reproduktorek mrňavý, s kompasem pohne, a to stejně i když vysílačka je vypnutá.
Pavel63 píše:Kompas (lodní na slouku kormidla) mi skutečně "uhnul" po zapnutí vysílačky umístěné mezi "logem" a autopilotem min. o 15°...
Tady už ale tvoříš mýty. Vysílačka není elektromagnet a střídavé elmag pole klasickým kompasem nepohne.
Ona ta elektronika až tak magnetická není - s vyjimkou permanentního magnetu reproduktoru. I když je to reproduktorek mrňavý, s kompasem pohne, a to stejně i když vysílačka je vypnutá.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů