teda ne, ze bych ti chtel brat zasluhy za objeveni ameriky ...
omlouvam se, nechci vyvolavat flame, ani nechci vyvolavat pochybnosti o tom, ze to nevis, ale napsal jsi to opravdu jako, kdyz si tu ameriku objevil
pokud me pamet nesali, tak to je jedno z prvnich veci, ktere by kazdy kormidelnik mel vedet - ze vse magneticke (samozrejme elektromagneticke) ovlivnuje kompas, ale samozrejme i napr. zelezne atd. ... to znamena, ze i kdyz si k tomu kompasu nic nedas, tak je kompas ovlivnen i samotnou lodi (zelezna vice, laminatova mene) ... a samozrejme na kazdem kurzu i jinak (od toho se ma delat deviacni tabulka

). 15° neni zadny zazrak, zcela bezne jsem videl na nekterych kurzech 30° ...
ale jeste vice me zarazi navigace dle kompasu v chorvatsku (viz tve
doplujete k sousednimu ostrovu) ... mozna jsem ovlivnen az prilis pocitaci => takze jsem rad, ze se jich muzu zbavit ... ale prece jenom mi to neda se nezeptat: proc navigace podle kompasu v chorvatsku ? prece v pribrezni plavbe pouzivam navigaci terestrickou (dlouho mi trvalo nez jsem se to osklive slovo naucil, proste
oko neni p..., oko vidi 
)
nevim jaky je nejlepsi zpusob navigace, ale ja to delam (v HR) opravdu podle toho, co vidim ... kompas pouzivam jen proto, abych videl jestli se rapidne nezmenil kurz bez potreby (tzn. ze je mi jedno jakym jedu kurzem, zajima me jen odchylka) anebo pripad druhy a to jsou regaty, kdy me zajima hodne moc kurz, ale zase ne k cili, ale vuci vetru a treti pripad, kdyz se opravdu jede nekam dal, kde neni videt cil (napr. palagruze, ale i treba na vis ...), tak na zacatku urcim hruby kurz (hoooodne hruby, dovolim si tvrdit, ze napr. 45° je uplne v poho) nez vidim cil nebo neco pomocneho po ceste
a co se tyce pocitacovych navigaci (at pc nebo jine napr. rucni navigace), tam je moje situace jeste vice
odtazita ... momentalne pc pouzivam jen pro zaznam trasy (teda uprimne na poslednich asi 3/5 plaveb jsem ho ani nemel - trasu umi ukladat i muj pitomej mobil

) ... a zase, kdy se mi pc-navigace hodi je pri regatovych zavodech, naplanujete si
super trasu (a vetsinou ji stejne nakonec nedodrzim

) a obhlidnete pripadna nebezpeci ...
co si pamatuju, tak naposled, kdyz jsem byl opravdu rad, ze jsem mel pc-navigaci, bylo hned pri me prvni kapitanske plavbe, v noci, jeste za hodne huste mlhy a v miste, kde na hodne dlouhe (na me prvni pomery) strece mezi ostrovy svitily jen dva majaky (a jeste za dalsich komplikaci, ktere by mohl vypravet jiny zdejsi clovicek) - a stejne jsem ji mel
jen pro kontrolu
a kdyz jsem tolik rozvasnil, co jsem tim vlastne chtel rict ? nejsem zastance
jen sextantovych kapitanu a odpurce
elektronickych veci, ale jsou veci, ktere povazuju za samozrejmost, aby kapitan umel (kazdy i cerstvy kapitan - napr. viz prispevek na ktery reaguju), elektronicke veci (gps, pc, atd.) jsou urcite bezva, ale nejdulezitejsi je pouzivat to nejjednodussi a to je hlava

(a dle toho, co jsem napsal, tak i oci v te hlave

) a kompasy a gpskami si max. jen pomahat
ps: ted me jeste napadlo, kdy pouzivam hooodne kompas ... a to je po ranu (cti kdyz se konecne proberu po spanku

), abych se pokusil rosnickovat, jak bude ... a k tomu mi staci ty ctyri zakladni smery
pss: je to mozna napsano trochu nadnesene (a o to mi slo

), ale kdyz si odmyslite to nadnesene, tak takove je me smysleni o plavbe

a tak by to (dle meho) mel umet kazdy kormidelnik a je celkem jedno, jak to pak dela, ale znat by to mel

. neni to kritika vlastnosti autora predchoziho prispevku, ale spise toho
objeveni ameriky v tom prispevku nebo jeste spise toho, ze dneska si papiry
koupi v podstate kazdy ... a pak vytahne gpsku a ma pocit, ze to je uplne vse, co k tomu staci
no a FLAME se prece jenom povedl
