Byl to zazitek.
Jako kapitan jsem mel vyslovene stesti, a to v nasledujicim:
1. Meli jsme mit jinou lod, ale na posledni chvili jsme dostali lod vetsi, s dobre navrzenym trupem, tezkou a v pomerne dobrem stavu
2. Na palube se sesla naprosto neuveritelna sebranka tech nejsilenejsich morskych vlku, ktere jsem kdy videl
V dusledku, kdyz ta bourka zurila na plne obratky, dostalo se mi te cti ridit perfektni lod s pervektni posadkou. Nic vic si kapitan ani nemuze prat. V tom nejhor... ; pardon - v tom nejlepsim - jsem mel moznost se soustredit jen na svou bezprostredni povinnost, tj. na zdarne vyreseni ulohy.... jak ten veskery poklad dostat ve zdravi domu.
Zkusim popsat, jak to bylo videt z pohledu kapitanova.
A. Plavidlo
Dostali jsme nakonec Sun Odessey 52.2 a dluzno rict, ze tato lod ma velmi dobre navrzeny trup. Jedine, co bych ji byval byl vytkl, je, ze tato lod patri do kategorie "ponorek" - je totiz na pridi velmi mokra. Nemoc nekterych trupu. Stacilo byt mensi vlna - a uz to letelo az na statni vlajku. Nic mene prakticky za zadnych okolnosti jsem neslysel, ze by ten trup nejak vyznamne placl. Rovnez se nestalo, aby se plavidlo zaborilo do nejake te vlny, i kdyz jsem si fakt par krat myslel, ze snad do puli lode zalezeme do morkeho more, lec nestalo se to. Vzdycky nase lodicka se vyskrabala z vlny ven a tim zabranila, abychom se podivali na zivot podmorsky vlastnima ocima.
Oplachteni, pravda, nebylo uplne nove, ale ja bych nerekl, ze bylo v nejakem dezolatnim stavu. Prave naopak: plachty byly skutecne dobre nachystane na sezonu a navic usite z hodne pevne latky. To je take duvod, proc jsme si mohli dovolit ve vetru kolem 50-60knt surfovat na zadobocni vitr s Genou a Hlavni, ktere byly zrefovane do spravne velikosti a vytrimovane tak, aby necinili zvlastni problem kormidlu.
Neni to prvni lod od Breeze Yachting, na ktere jsem se plavil. Mam tu zkusenost, ze (nehlede na nejake drobne cyhby) dba tato spolecnost na to, aby svoje lode mela v co nejlepsim moznem stavu.
B. Predpoved
Nez jsme odrazili ze Sidi-Bou-Said smerem na Bonifac, meli jsme predpoved ze vsech moznych zdroju.
Jako hlavni zdroj samozrejme zustavala VHF. Poslechl jsem si velmi pozorne snad vse, co tam bylo k mani. Slo o nejake Gale Warning tak do 8 bft. Mozna do 9. Pani ve vysilacce vsak vubec nic nerikala o tom, co nas nasledne potkalo.
Dalsim zdrojem byl NASA Navtex, ktery poskytla spolecnost YachtNet, poradatel plavby. (Chtel bych zde spolecnosti YachtNet podekovat za vytecnou organizaci a za poskytnuty pristroj.) Rovnez vse vypadalo na poklidnou plavbu za vetru kolem 30-40 knt.
Meli jsme take moznost prijimat Weather Fax. Obrazky prikladam. Ja se domnivam, ze vitr pres 80 knt neni na faxech videt.
Stav na 00:00 UTC (01:00 naseho) dne 24.03.2008 dle meteostanice v Nordwoodu (Nordwood Fleet Service, England, vysec):
Predpoved vydana na zaklade udaju, ktere byly k dispozici v 18:00 UTC (19:00 naseho) dne 23.03.2008. Udava, co by melo nastat za 30 hodin. Dle meteostanice v Offenbachu (Deutche Wetterdinst, vysec):
Za povsimnuti stoji, ze nemecka predpoved prakticky presne odpovida tomu budoucimu aktualnimu stavu, ktery je zobrazen na Jezurove mape z Metoffice, kterou Jezura zverejnil o par prispevku vyse.
Na zaklade vsech dostupnych informaci o pocasi odrazili jsme ve 12:30 ze Sidi-Bou-Said na Bonifacky pruliv.
C. Jak to pokracovalo.
Na nasledujicim obrazku je zachycena nase trat ze S-B-S do sicilske Licaty, kde jsme se zastavili na maly odpocinek.

Dulezite casy jsou oznaceny cervene.
Lodni denik nam rika nasledujici:
12:30 Vyjeli z mariny na motor. (Jen bych rad tuto vetu opravil. Spravne ma znit: "Odrazili na Bonifackou uzinu". Ale ja se nezlobim.

)
16:05 Zmenili kurz na 090. (To je zamer drzet na Marsalu.)
19:43 Presli na motor. (To je misto, kdy doslo k poskozeni Geny.)
22:55 Zmenili kurz na 120. (Zde bylo ucineno rozhodnuti se pokusit schovat na Cap Bon pred prudkou vlnou.)
04:00 Neustale drzime 120.
05:00 Zmenili kurz na 085. (To je zamer navstivit "nadherny a starobyly" pristav Licata.)
14:45 Vyvazali v pristavu Licata, Sicilia. (A odpocivali, co nam sily stacili.)
D. A tak jsme vypluli...
Po vypluti ze S-B-S to ze zacatku opravdu vypadalo na hodne sviznou plavbu kolem zapadniho pobrezi Sardinie smerem na Bonifac. Dobry napad se postupne premenil v zapas s hrbolatym morem. Plus prudsi vitr. Proto v 16:05 jsme otocili na smerem na Marsalu.
Pod plachtami jsme pokracovali sviznym tempem ku predu. Vitr postupne silil a zaroven silila vlna. Sel jsem (nevim kdy) spat, protoze vyvoj situace byl zrejmy a naspat neco do zasoby jsem nutne potreboval. Mam zlozvyk: pokazde, kdyz odchazim spat, vydavam dukladne pokyny, jak se ma posadka za me nepritomnosti chovat. Sve pokyny opakuji v ruznych obmenach tak dlouho, dokud se neujistim, ze mi posadka dobre rozumela. Zde bych se chtel vsem svym posadkam omluvit, ze je takto otravuji, ale takovy mam zlozvyk a s tim nic nenadelam.
Vydat podrobne pokyny - to je jedna vec. Neco jineho pak chovani hlidky, kdyz ma hlidka lod a nepotrebny zivot kapitanuv ve sve moci.

Obzvlast vezmeme-li v uvahu krajne tezkou praci, kterou musi hlidka nekdy odvadet.
Hlidka, za ktere doslo k poskozeni Geny, moje pokyny splnila naprosto presne.
Nez doslo k predmetne udalosti, sli jsme pod podkasanou Genou. Musela byt o neco vetsi, abychom meli vetsi rychlost, jinak by se v tom vlneni nedalo kormidlovat. (Strma vlna ze zadu.) Motor na pomoc kormidlu jsem nepouzil, protoze to nebylo zapotrebi. Hlidka byla trojclenna, podminky byly normalne zvladnutelne, proto jsem sel spat. Hlavni pokyn, ktery jsem u toho vydal, znel: pokud by vitr zesilil tak, ze by po nejakou primerene dlouhou dobu foukal pres 50 uzlu, musi posadka zavolat kapitana a zahajit manevr sbaleni Geny. (Jinak samozrejme mne posadka vola vzdy, kdy potrebuje pomoc nebo radu. To je zakon.)
Behem meho spanku se neudalo patrne nic zvlastniho, jen se domnivam, ze malinko vzrostla vlna. Jelikoz vsak hlidka problem s kormidlem nemela, sledovala presne pokyny a zbudila mne, kdyz usoudila, ze by mne nahore potrebovala.
Pohlidl jsem prez vstup a okamzite jsem vydal pokyn nachystat manevr sbaleni Geny a zacal jsem se oblikat ven. Nez posadka stihla vubec rozebrat lana, uvidel jsem - nebo spise ucitil - jak se vitr zacal nejak prilis mohutne opirat o lod. Zaroven jsem si vsiml dle pohybu plavidla, ze se zezadu riti nejaka vlna, kterou jsem si na vlastni oci videt spise nepral. Jen se ta lodicka (15 tun zive vahy) tak nejak vzhoupla, a citil jsem se jako v rychlovytahu, kdy pri pohybu nahoru zaludek zustava v prizemi.
Zarval jsem nahoru, aby bylo kormidlo polozeno vpravo (k plachte), aby nas ta vlna nepolozila bordem, a naridil jsem start masiny. Videl jsem dva namorniky, jak se snazi pravobocni kormidlo dorvat ke stajrbordu a dostal jsem u toho informaci, ze kormidlo neposloucha. Tvari kormidelniku jsem nevidel, protoze trist, letajici vzduchem vytvarela neco, jako jemnou mlhu. Nebylo proto jasne, zda se usmivaji, nebo se mraci.
V tom Gena, ktera stala vpravo, byla zadnim vetrem prehozena na levobok s desnou ranou. Protoze se charakter pohybu plavidla nezmenil, bylo zrejme, ze je v poradku. Bylo to fajn.
Skocil jsem do vesty a doslova jednim krokem byl na kormidle. Kormidelnici mi ho predali do rukou. Zkousel jsem s kormidlem pohnout tahem a take razem, ale nejvice se otocilo pouze o necelou ctvrt obratky (z bordu na bord to bylo celkem dve a pul obratky). V tu chvili hlavnim cilem bylo, aby nas nepolozilo bokem a zaroven, aby Gena neprelitla na druhou stranu, tj. zpet do sve normalni polohy. Myslim si, ze by to neprezila a mel jsem dojem, ze bychom u toho mohli prijit o stezen, kdyz vezmu v uvahu, jakou neskutecnou ranu Gena pri prelitnuti zpusobila. Tato myslenka vzala veskerou mou mysl. Protoze se lod chovala vice-mene stabilne, jen nesla otocit vpravo, umoznilo mne to strcit ruku mezi kormidelni sprusle a otocit zapalovanim. Masina naskocila. Mezitim se lod par krat vyznamne vzhoupla a svihla zadi o vlnu. Kormidlo povolilo a situace se zdala byt pod kontrolou. Aspon lod sla kormidlovat tak, jak by si to jeden normalne pral.
Tou dobou, co kapitan tancil v podvlikackach a veste na kormidle, hlidka rozebirala lana a chystala manevr s plachtou. Domnivam se, ze jsme meli jen dve moznosti:
- pokracovat s Genou prelozenou do nenormalni polohy na levou stranu (sam se divim, ale lod byla mimoradne smerove stabilni)
- sbalit Genu tak, jak je
S ohledem na predpokladany vyvoj podminek, tj. na nevyhnutelne zhorseni, vydal jsem povely ve prospech druhe moznosti. Uz nevim, zda na pravobocni otezi stal jeden clovek, anbo dva. Presne si vsak pamatuji, ze na prave otezove vicne lezelo 5.5 otacek lana. Nedokazu odpovedet, kolik set kil muselo byt v plachtovine, ale jakmile jsem vydal povel odjistit gena-otez (tj. vyndat ji ze stopperu na vincne s tim, ze uvedenyhc 5.5 otacek zustanou na dromheadu), jak otez jako blesk vyklouzla ven a Gena zacala flatrovat, pricemz vydavala zvuk jako trimilimetrovy plech. Vubec to neslo udrzet na vincne. Ja se divim, ze to nikomu neutrhlo ruce.
Aniz bych cokoliv rekl, byl na vincne, na kterou byl zalozen gena-kasoun, Jezura. Hlavni bylo ted sbalit genu co nejdrive to jen pujde. Tak Jezura se do toho oprel. Jedine, co bylo z Jezury videt, byla para stoupajici kolem krku vzhuru.
Stocit Genu trvalo odhadem dve nebo tri minuty. Po celou tu dobu Gena flatrovala a nebylo mozne tomu nijak napomoct (hlidka se snazila plachtu pridrzet otezemi, ale pri pokusu o pritazeni, byt sebemensim, spelo to k vytrzeni otezoveho oka). Za uvedenou dobu vrstvy plachtoviny predreli nektere svy v oblasti otezoveho rohu, a take se zde take potrhal UV-pruh. Ku podivu k vetsimu poskozeni vubec nedoslo.
Jak jiz bylo vyse uvedeno, Gena zustala trcet neco malo ven, takovych 30-40 cm. Nebylo to na skodu, protoze to pomahalo udrzet smer, a stejne bych ji byval byl celou neschoval. Byla vsak jiz trochu poskozena, proto jsem nerad videl, ze zustava venku. Pozdeji se otezovy roh poskodil o neco vice, tj. kus plachtoviny se v oblasti otezoveho rohu natrhl. Dopadlo to vsak s Genou velmi dobre.
Nadchazejici noci to nebyla posledni skoda na nasi Gene, ale o tom dale.
E. Novodoby hurikan
Po sbaleni Geny v 19:43 jsme pokracovali smerem na Marsalu. Postupne zacalo byt jasne, ze nasim tempem budeme tam zadlouho pred svitanim za podminek silneho vetru a prudke vlny. (Marsala byla v navetri a je to celkem pruserove misto za techto podminek.) Navic cekal nas kus otevrene vody, kde 4-6 metrove vlny nejsou nic zvlastniho. Nastoupili jsme proto kurs 120 s cilem se postupne pokusit schovat za Cap Bonem, kde bychom byly kryti pred strmou vlnou a v nejake mire take pred vetrem. Stalo se tak ve 20:55 (Ve 20:00 nastoupila dalsi hlidka).
Postupne se zjistilo, ze nic jineho nam vlastne nezbyva, nez zuby-nehty drzet kompas na 120. Jen tak-tak jsme se mijeli s nakladnimi plavidly, ktere mely stejny blahy napad, jako my: schovat se za Cap Bon. Bylo to tam na muj vkus malinko prelodeno.
Vitr a vlna nas postupne dotlacili k melcinam Banco Pantelleria k severu od Stejnojmenneho ostrova. Nedalo se vsak nic moc delat a podminky nas nutili pres ty melciny plout, pokud jsme ostrov Pantelleria chteli minou ve zdravi.
Ptate se mne, jaka byla vlna? Ja nevim. Jsem toho nazoru, ze svuj odhad je nutne delit tak dvema. Kdyz jsem svuj odhad rozdelil dvema, tak mi vyslo, ze vlna byla 4 metry. Zodpovedne mohu rict, ze vlna byla pres 4 metry. Mozna, ze tak do 6. Omlouvam se, ale nemam zadne meritko, cim bych to mohl zmerit. Videl jsem kontejnerovoz, ktery se dere na vlnu, pak se do puli tela vysunuje z ni ven, a pak placa celym trupem ze svahu, jako nejaka pitoma klada. Nevim jakou jsme meli vlnu.
S vetrem to bylo o neco lepsi. Meli jsme na to pristroj. Kdyz vitr dosahl maxima, kormidelnik opatrne sdelil pozorovateli, ze vitr je pres 80 knt. Pozorovatel (ktery hlidal lode a bral je na kompas) se ke mne priklonil a konfidencialne sdelil, co si mysli:
"Romane, ja si myslim, ze se nad Evropou prohani jeden z novodobych hurikanu, a jsme v tom".
Spival jsem u toho nejake to radostne "Hold down the bowline, Captain is my darling...", tak se mi ta sloka vzpricila v krku a chvili nesla ven. Logickou uvahou jsme vsak postupne prisli na to, ze to bude jen vitr o sile hurikanu, nikoliv hurikan samotny coby atmosfericky jev. Tato moznost na nas zapusobila velmi pozitivne, bych rek. A tak jsme pokracovali v ceste.
Tak jaky ze to byl vitr? Ja se to neovazuji odhadovat. Jeste nikdy jsem na vlastni oci nevidel, ze by vitr roztrhal UV-pruh na stocene Gene.

Kdyz jsme ji pred tim balili, dukladne jsem si ji prohlidl, abych zjistil rozsah skod. Avsak mezi 20 a 24 hodinou dne 24 brezna roku 2008 jsem s baterkou v ruce pozoroval, jak vitr strhava UV-pruh z moji Geny, ktera byla stocena tak tuze, jak si to jen lze predstavit.
F. Po bouri.
Jak rikal vyse kolega Designer, nasledna plavba ve vetru kolem 50-60 uzlu byla vlastne rekreacni plavbou, ktera se skoncila v Licate. Vsak take na fotce vypada hodne znudene.
G. Moje posadka
Nikdo z me posadky pred tim v podobnych podminkach nebyl. Abych podotkl, co asi kazdy z nich mohl citit, uvedu citat z e-mailu, ktery patri jednomu z nich:
"...přiznávám bez mučení, že jsem měl pár krát za těch 24 hodin pocit, že je konec (nevím, jestli strach, prostě obavu, že to skončí tragicky), ale ber to s rezervou - pro mně to bylo prvé setkání s rychlostí větru 55 až 80 uzlů na otevřeném moři. Pro někoho je to třeba jenom běžná odchylka od normálu."
Nehlede na ty nejtezsi podminky kazdy z posadky byl vzdy tam, kde ho bylo zapotrebi a delal presne to, co se od nej ocekavalo. A u toho posadka stihala se o sveho kapitana dobre postarat, aby chudak nemel hlad nebo zizen. Chtel bych proto vyuzit prilezitost a podekovat kazdemu za skvelou plavbu a za setkani, ktere si budu na dlouho pamatovat. Bylo mi velkou cti plout s nasledujicimi namorniky (v poradi dle crew-listu):
Vladimír Nývlt
Karel Vojta
Libor Chrastil
Martin Ježek
Karel Vlček
Miloš Trgiňa
Jan Beran
Ondrej Bartošek
Dekuji Vam, panove!
Vas kapitan
--------------
PS. Pokud jsem neco prekroutil, tak mne opravte. Nebo neco pridejte pro doplneni.