lednice
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
kompresorová lednička.
http://www.dalix.cz/eshop/64-boxy.html
Tady máš kompresorové, a o dost lacinější než 20 000. A má ochranu baterie před vybitím...
Ty 55 opanely jsem sháněl všude možně, včetně výrobce, a nebyly.....
Nakonec jsem objednal ty Kyocery, ovšem to jsou jen polykrystaly, ale nějak líp udělané s vyšší účinností. Snad budou za 14 dní.
Na zádi mám schůdky, které nahradím kovovou deskou, na které bude přivařená objímka pro duralový stožárek, na který upevním kloubově panel. I tím stožárem se bude dát otáčet....A bude to vyjímatelné..
Tady máš kompresorové, a o dost lacinější než 20 000. A má ochranu baterie před vybitím...
Ty 55 opanely jsem sháněl všude možně, včetně výrobce, a nebyly.....
Nakonec jsem objednal ty Kyocery, ovšem to jsou jen polykrystaly, ale nějak líp udělané s vyšší účinností. Snad budou za 14 dní.
Na zádi mám schůdky, které nahradím kovovou deskou, na které bude přivařená objímka pro duralový stožárek, na který upevním kloubově panel. I tím stožárem se bude dát otáčet....A bude to vyjímatelné..
...tak já mam tu lednici od stejné firmy hodila by se mi ta 18 ti litrová a v zimě byla za 20 tis kč..bral bych ji ted hned...chtělo to počkat na tu nynější akci..... to sem ale udělal u Navrátila s baterkou ...měl kapalinovou 180 Ah v doprodeji a v únoru stála 3 800 kč šel jsem pro ni před měsícem a akce už nebyla a baterie byla za plnou cenu ani si přesně nepamatuju asi sedmičku..prostě někdy se vyplatí počkat jindy neee.....zas na druhou stranu peltiér je nepokazitelná součástka a když už tak se dá koupit mormálně jako náhradní díl....kompresor je do servisu a atd .......heslo dne : hlavně, že chladí i v horku...zatím ahoj..P
lednice
ceny jsou bleee...ale znáš to heslo : slunce zdražovat nebude.....průběžná zkušennost s dosavadní instalací je taková, pátek baterie plná ..veku 30 st a v poledne v neděli zahlásil regulátor pípnutím , že baterie je na 50 % kapacity...v tom horku jsme ji stejně nestačili vybít...zatím dobrý a to mam přes solár stín ráhna a někdy i neuklizený plachty...P
Pro zajímavost či inspiraci
http://www.supercool.cz/clanky/index.php
http://www.supercool.cz/clanky/index.php
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 121
- Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
- Reputace: -2
- Bydliště: Morava
- Kontaktovat uživatele:
lednice na lodi.
Pro toho, který si chce udělat pohodu na lodi, nabízím návod, jak si pořídit spolehlivě chlazené nápoje - až do ledu, za slušnou cenu. Taky nejsem příznivcem vymožeností na lodi ale po 30-ti letech jachtingu jsme začali chodit na chlazené pivo do hospody a svého teplého měli dost. Když si spočtete ten nárůst ceny, tak už ten nápad s ledničkou na lodi není až tak blbý nápad. Taky získáte další hygienický skladovací prostor na potraviny typu máslo,mléko,sýry.....
Kompresorové ledničky mají příkon cca 55 W a jsou schopné vybít přes noc baterii , ale mají elektronický obvod chránící baterii před ůplným vybitím a tím taky zničením. Když poklesne napětí pod 10,5 V, lednice se vypne. (Takovou černou krabičku lze objednat i u f. Conrad za cca 500,- Kč) Zapnutí lednice je proto na vůli kapitána a musí se hlídat. Moje zkušenosti však jsou takové, že problémy s vybitím baterie měly posádky, které nechaly někde něco zapnuto a nevěděly o tom. Proto mám taky na lodi 2 ampérmetry(pro 2 baterie) a doporučuji kapitánům občas vypnout bateriové spínače a zároveň sledovat ručičky ampérmetrů. Když se pohnou, něco je zapnuto.
K samotné konstrukci:
Na S/Y Rollamii, viz www.rollami.cz , je lednice vlastní kontrukce s chlazením do mořské vody. Koupil jsem gregát na 12 V, který stojí cca 6500,- Kč a instaloval ho za motor, do prostoru před kormidlo. Pro chlazení byl využit skeg (ostruha kormidla), do kterého byla vsunuta 10 mm silná měděná trubička, která je zalita olejem. Původně tento trubkový skeg byl konstruován jako chladič lodního motoru Zetor. Po rekostrukci v roce 2003, kdy byl motor vyměněn za Lombardiny Marine, který má svůj výměnik, už tento skeg nebyl potřebný a tak jsem ho využil pro chlazení ledničky.
V lodi jsme našli vhodný prostor cca 60 l s otevíráním nahoru. Podle tohoto prostoru jsem sehnal ze staré ledničky dvířka s magnetickým těsněním. Od tohoto rozměru se pak odvíjely rozměry vlastního chlazeného prostoru, který je vyroben jako vodotěsná nerezová vana na které je po obvodu napájena měděná chladící trubička. Celé je to umístěno v další nerezové bedně a zapěněné polyuretanem. Nutno ještě dodat, že jsem dodatečně zakryl plechem elektroniku agregátu, protože se nám při jedné poruše hadice na motoru dostala dovnitř mořská voda a součástky zkorodovaly.
S lednicí jsem spokojen a pro samotnou montáž je třeba ještě šikovného opraváře ledniček. Pak již přeji jen dobrou chuť, protože i to patří k pohodě na lodi.
Kompresorové ledničky mají příkon cca 55 W a jsou schopné vybít přes noc baterii , ale mají elektronický obvod chránící baterii před ůplným vybitím a tím taky zničením. Když poklesne napětí pod 10,5 V, lednice se vypne. (Takovou černou krabičku lze objednat i u f. Conrad za cca 500,- Kč) Zapnutí lednice je proto na vůli kapitána a musí se hlídat. Moje zkušenosti však jsou takové, že problémy s vybitím baterie měly posádky, které nechaly někde něco zapnuto a nevěděly o tom. Proto mám taky na lodi 2 ampérmetry(pro 2 baterie) a doporučuji kapitánům občas vypnout bateriové spínače a zároveň sledovat ručičky ampérmetrů. Když se pohnou, něco je zapnuto.
K samotné konstrukci:
Na S/Y Rollamii, viz www.rollami.cz , je lednice vlastní kontrukce s chlazením do mořské vody. Koupil jsem gregát na 12 V, který stojí cca 6500,- Kč a instaloval ho za motor, do prostoru před kormidlo. Pro chlazení byl využit skeg (ostruha kormidla), do kterého byla vsunuta 10 mm silná měděná trubička, která je zalita olejem. Původně tento trubkový skeg byl konstruován jako chladič lodního motoru Zetor. Po rekostrukci v roce 2003, kdy byl motor vyměněn za Lombardiny Marine, který má svůj výměnik, už tento skeg nebyl potřebný a tak jsem ho využil pro chlazení ledničky.
V lodi jsme našli vhodný prostor cca 60 l s otevíráním nahoru. Podle tohoto prostoru jsem sehnal ze staré ledničky dvířka s magnetickým těsněním. Od tohoto rozměru se pak odvíjely rozměry vlastního chlazeného prostoru, který je vyroben jako vodotěsná nerezová vana na které je po obvodu napájena měděná chladící trubička. Celé je to umístěno v další nerezové bedně a zapěněné polyuretanem. Nutno ještě dodat, že jsem dodatečně zakryl plechem elektroniku agregátu, protože se nám při jedné poruše hadice na motoru dostala dovnitř mořská voda a součástky zkorodovaly.
S lednicí jsem spokojen a pro samotnou montáž je třeba ještě šikovného opraváře ledniček. Pak již přeji jen dobrou chuť, protože i to patří k pohodě na lodi.
- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
re:
Zdravím pánové a dámy , teoreticky to máte zmáknutý téměř dokonale , teď trošku praxe . Letos na jaře nám přestala na lodi fungovat lednička. V maríně jsme si nechali zavolat odborníka přes chladňak (byl v maríně a přišel hned ). S ujištěním že se to časem stává nám doplnil "plyn" - cca400 kn . Za 14 dní byla lednice opět prázdná , a takhle to dělá dodnes. Už za to sice nic nechce , ale náš problém stejně nevyřešil . Budeme si holt muset obědnat nový agregát , buď ten co máme - http://www.lodniprislusenstvi.cz/shop/c ... -2007.html nebo http://www.lodniprislusenstvi.cz/shop/c ... 320-l.html . ... Na základě předešlého jsem si vzal v červenci autoledničku , s připojením do cigareťáku . NEBRAT !!!! Na lodi funguje jen když jede motor !!! Ani v maríně na 220ti nefunguje !!! Doufám že odradím kolegy jachtaře kteří měli v plánu udělat stejnou chybu . Zdenek.
Naposledy upravil(a) karaya2 dne ned zář 07, 2008 4:03 pm, celkem upraveno 1 x.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9329
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
to karaya2
Nefunguje v marině na 220V? To jsis asi koupil špatný výrobek..
Já mám napájení 12V i 220V (přes jiný kabel a zdířku) a nemám s tím problém.
Problém je jinde. Kolik napájíš spotřebičů a kolik máš na vstupu k dispozici.
Mě "jede" za plavby jen autolednička a GPS a jde to.
Tak bych to nenazval chybou ...
Nefunguje v marině na 220V? To jsis asi koupil špatný výrobek..
Já mám napájení 12V i 220V (přes jiný kabel a zdířku) a nemám s tím problém.
Problém je jinde. Kolik napájíš spotřebičů a kolik máš na vstupu k dispozici.
Mě "jede" za plavby jen autolednička a GPS a jde to.
Tak bych to nenazval chybou ...
To karaya2
zapojení tvého cigareťáku je asi hodně nestandardní. Musel by být napojen na okruh, jehož oživení je podmíněno chodem motoru /to bývá např. kotevní vrátek/. Druhá možnost je, že cigareťák je na okruhu nebo má vlastní napěťovou ochramu - tedy při poklesu pod nastavenou hodnotu napětí se odepne /jako lednička/a vaše bateri mohla mít nízké napětí. Z mé skušenosti na charterových lodích ale mohu konstatovat, že cigareťák bývá standardně pod napětím jak při chodu motoru, v maríně při napojení na 220 v, tak ale i za plavby bez motoru. Kdykoli z něho dobíjíme mobily nebo přes měnič cokoli jiného /kamery, foto, gps/. Tolik mé laické zkušenosti.
Pepa
zapojení tvého cigareťáku je asi hodně nestandardní. Musel by být napojen na okruh, jehož oživení je podmíněno chodem motoru /to bývá např. kotevní vrátek/. Druhá možnost je, že cigareťák je na okruhu nebo má vlastní napěťovou ochramu - tedy při poklesu pod nastavenou hodnotu napětí se odepne /jako lednička/a vaše bateri mohla mít nízké napětí. Z mé skušenosti na charterových lodích ale mohu konstatovat, že cigareťák bývá standardně pod napětím jak při chodu motoru, v maríně při napojení na 220 v, tak ale i za plavby bez motoru. Kdykoli z něho dobíjíme mobily nebo přes měnič cokoli jiného /kamery, foto, gps/. Tolik mé laické zkušenosti.
Pepa
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Cigareťák zásuvka, je napřímo Ale cigareťák auto-chladnička, má svou vlastní ochranu proti vybití. Pokud tedy nebude baterka natřískaná k prasknutí, nebude chladnička fungovat.
Pokud budeš připojen na 220V a cigareťák nebude mít z těch 220 vlastní zdroj (tranďák),
opět nebude fungovat do doby, než se nabije baterka.
Jsou dvě možnosti.
1. Odpojit ochranu a riskovat vybití baterky.
2. Pořídit si k tomu chlaďáku vlastní tranďák a šoupnout to napřímo do zásuvky 220V.
Jinak ten chlaďák opravdu nic moc. Halt to není lednice. Drink s ledovými kostkami se od toho očekávat nedá.
Používám to jako TERMOBOX s možností občasného přichlazení. Takto jsem ale s jeho funkcí spokojen.
alffa
Pokud budeš připojen na 220V a cigareťák nebude mít z těch 220 vlastní zdroj (tranďák),
opět nebude fungovat do doby, než se nabije baterka.
Jsou dvě možnosti.
1. Odpojit ochranu a riskovat vybití baterky.
2. Pořídit si k tomu chlaďáku vlastní tranďák a šoupnout to napřímo do zásuvky 220V.
Jinak ten chlaďák opravdu nic moc. Halt to není lednice. Drink s ledovými kostkami se od toho očekávat nedá.
Používám to jako TERMOBOX s možností občasného přichlazení. Takto jsem ale s jeho funkcí spokojen.
alffa
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Každá autolednička - hlavně lacinější - nemá hlídač napětí. Akoprát jsem to znovu okoukl na strákách www.dalix.cz. K těm so to nemají, se ale dá dokoupit Zusatz extra.
Některé jsou už od výroby ma 12 i 220, u některých se taky musí dokoupit Zusatz.
Termoelektrické ledničky jedou furt, a dost žerou. Chladí max 20 - 25 stupňů pod okolní teplotu.
Kompresorové žerou zhruba stejně, ale chladí až na -18 (podle návodu, já to neměřil.) Pokud jsme u nich skromnější s tou teplotou, žerou míň, protože neběží furt, ale přerušovaně.
Jak píše Alffa, ty s hlídačem napětí nevybijou celou baterku, ale vypnou se dřív. Záleží tedy, jakou baterku ( s jakou kapacitou ) na lodi máme. Pokud slabou, bude to opravdu běžet víceméně jen po dobu chodu motoru s alternátorem...
Na týdenní plavbě po Dunaji jsem měl sebou Waeco Coolfreeze CF-18. ( kompresorová ) Jak běžela jsem popsal tady
Běžela furt, dokud jsem neodpojil, co jsem neměl.
Ale byl tam i solární panel.
Jo, ještě mě něco napadlo.. Pokud je ta Karyova lednička s "ochranou" a bez motoru nejde, je možné, že ten akumulátor, stejně jako ta původní lednička má už nejlepší roky za sebou, a jeho kapacita je už hodně snížena..... Což se sice nemusí až tak projevit u ostatních spotřebičů bez ochrany, ale lednička s ochranou se vypne....
Některé jsou už od výroby ma 12 i 220, u některých se taky musí dokoupit Zusatz.
Termoelektrické ledničky jedou furt, a dost žerou. Chladí max 20 - 25 stupňů pod okolní teplotu.
Kompresorové žerou zhruba stejně, ale chladí až na -18 (podle návodu, já to neměřil.) Pokud jsme u nich skromnější s tou teplotou, žerou míň, protože neběží furt, ale přerušovaně.
Jak píše Alffa, ty s hlídačem napětí nevybijou celou baterku, ale vypnou se dřív. Záleží tedy, jakou baterku ( s jakou kapacitou ) na lodi máme. Pokud slabou, bude to opravdu běžet víceméně jen po dobu chodu motoru s alternátorem...
Na týdenní plavbě po Dunaji jsem měl sebou Waeco Coolfreeze CF-18. ( kompresorová ) Jak běžela jsem popsal tady
Běžela furt, dokud jsem neodpojil, co jsem neměl.
Ale byl tam i solární panel.
Jo, ještě mě něco napadlo.. Pokud je ta Karyova lednička s "ochranou" a bez motoru nejde, je možné, že ten akumulátor, stejně jako ta původní lednička má už nejlepší roky za sebou, a jeho kapacita je už hodně snížena..... Což se sice nemusí až tak projevit u ostatních spotřebičů bez ochrany, ale lednička s ochranou se vypne....
- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
re:
to: Libor : Je to tak jak napsal Alffa . V cigareťáku mám 12V pořád , ale ta autolednice potřebovala k chodu přes 13V a to žádná baterka byť plně nabitá nadá . To tam bylo jen za chodu motoru . Když přijedu do maríny a připíchnu 220V tak nabíječka stejně nezačne nabíjet , neb baterky jsou plné . Když nabíjí tak jen udržovacím proudem , takže v cigareťáku stejně potřebné napětí není . Zdenek
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Ta baterie je v tahu. Podle prodejny Mulač má být napětí nabité baterie větší než 12,65 V
Baterie s napětím 11,88 - 12,18 je nabita jen na 25% A má se ihned dobít.
A pokud nejde.....
Měřit se má v klidu, několik hodin po nabití.
Baterie s napětím 11,88 - 12,18 je nabita jen na 25% A má se ihned dobít.
A pokud nejde.....
Měřit se má v klidu, několik hodin po nabití.
- karaya2
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 239
- Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Tišnov
- Kontaktovat uživatele:
re:
Nevím měl jsem ji půjčenou . Podle mě fungovala správně . Od autolednice očekávám že bude chladit při spuštěném motoru a nemám zájem , aby vybíjela baterku když zastavím na hodinu na oběd
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
No většina těch lednic se už vypne sama, jakmile se napětí sníží pod určitou hodnotu.
Třeba takhle...http://www.mulac.cz/autochladnicky_waeco.php?typ=CF-18
A pokud nemají vybavení pro 220, dá se přikoupit adaptér. Ten můj ( adaptér) má připojení na 220 i 12 V, a pokud se připojí na 220, automaticky se odpojí od baterie...
http://www.dalix.cz/eshop/90-hlidace-a- ... 3024v.html
Třeba takhle...http://www.mulac.cz/autochladnicky_waeco.php?typ=CF-18
A pokud nemají vybavení pro 220, dá se přikoupit adaptér. Ten můj ( adaptér) má připojení na 220 i 12 V, a pokud se připojí na 220, automaticky se odpojí od baterie...
http://www.dalix.cz/eshop/90-hlidace-a- ... 3024v.html
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Jak tak po těch chladoledo koukám, nejhůř vychází absorpční – asi o 1/3 – ½ větší spotřeba proti kompresoru.
Z hlediska spotřeby elektriky je nejlepší plynová, s elektroinickým hlídáním plamene a externí signalizací úniku plynu. Spotřeba elektriky 0,prd a plynu cca 19 g/hod u 53 litrové. Tedy vydržím s 5kg flaškou 10 – 14 dnů ( podle okolní teploty a kolik piva vychladím) , s 2kg 4dny. Plyn maj téměř všude a nemusím čekat celou noc na dobití ze zásuvky. Jediná vada je, že nechladí tak zběsile jako kompreska.
mimochodem - co palivové články jako zdroj elektriky. jeden čas s tím vyletěl Vetus, nevím jak ti pokračuje.
Z hlediska spotřeby elektriky je nejlepší plynová, s elektroinickým hlídáním plamene a externí signalizací úniku plynu. Spotřeba elektriky 0,prd a plynu cca 19 g/hod u 53 litrové. Tedy vydržím s 5kg flaškou 10 – 14 dnů ( podle okolní teploty a kolik piva vychladím) , s 2kg 4dny. Plyn maj téměř všude a nemusím čekat celou noc na dobití ze zásuvky. Jediná vada je, že nechladí tak zběsile jako kompreska.
mimochodem - co palivové články jako zdroj elektriky. jeden čas s tím vyletěl Vetus, nevím jak ti pokračuje.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
halladin píše:Vidíš, davide, chtěl jsem se Tě zeptat.
U těch plynových ledniček všude čtu o tom, že lednička musí stát vodorovně,
Když jedeš rychle, a v zatáčce asi předse jen tochu loď naklpoooníš, nemá s tím Tvoje lednička problém ?
Anebo je to co se píše o nutnosti "vodorovnosti" ledničky přehnané ?
problém nemá. má výparník trochu šikmo, ve spádu, a co dělám s lodí je jí fuk. nevím, jak by to bylo v trvalým velkým náklonu na plachetnici. na motoráku bez problému mnoho let každej den. Značka Elektrolux, trojkombinace - 12,22O,plyn.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů