Evinrude 100PS- jde jen dopredu

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
pakous
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: stř kvě 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brandýs nad Labem

Evinrude 100PS- jde jen dopredu

Příspěvekod pakous » čtv črc 05, 2007 1:08 pm

Ahoj všem, prosím o vysvětlení a radu pro začínajicího vodního motoristu.
Mám zajem koupit lacinější motorovku (nejsem holt žádný Rockefeler) a tak počitám i s tím, že si holt člověk bude muset i něco dodělat. S tim problém nemám. Horší je neznalost přímo v oboru.
Abych se dostal k dotazu. Mám možnost koupit lod s motorem Evinrude 100PS tak max. 20 let starý s elektrickým startem a s elektrickým řazením a zde je právě problém. Motor jde jen dopředu.Dle majitele jde jen o zabudovaní přepínače na kabelech od řazení, tak aby to reagovalo na dalkové ovladání plynu. Chci se zeptat jestli může někdo poradit, tato li to může byt tak?A jestli by nebyla možnost koupit rovnou D.O. které komunikuje s elektrickým řazením a jen to napojit na ty dratky od řazení? a frčet vpřed i vzad i na neutral.
Předem moc díky za pomoc.připadně problém ještě zkusím do vysvětlit.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv črc 05, 2007 3:57 pm

Pokud majitel tvrdí, že je to jen otázka instalace spínačů, tak to jde na místě nasimulovat propojením příslušných drátů. Tím se asi dá poznat, jestli je to funkční.
Co se týče stáří motoru, tak současná legislativa starší motory za dva roky nemilosrdně staví mimo zákon. Tak abys nekoupil Černého Petra.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv črc 05, 2007 4:31 pm

Lubor píše:Co se týče stáří motoru, tak současná legislativa starší motory za dva roky nemilosrdně staví mimo zákon. .

Můžeš to trochu rovést?
Nějak tomu nerozumím.
To jako všichni vyhodíme motory staší dvou let?
To je snad žert. Ne?
alffa
P.S.
Co to je za pojem, "starší motory". :?:
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv črc 05, 2007 4:44 pm

Neboj, není to tak zlé, i když technicky absurdní ano. Za dva roky nesmí u nás na vodu přívěsné motory starší 25 let. Vyhláška omezuje i používání amatérsky marinizovaných motorů. Je to typicky úřednický počin, pod záštitou ekologie při neschopnosti měřit skutečný vliv konkrétného motoru na prostředí prostě udělali takovéto alibistické nařízení.
Uživatelský avatar
pakous
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: stř kvě 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brandýs nad Labem

Evinrude 100PS- jde jen dopredu

Příspěvekod pakous » čtv črc 05, 2007 5:28 pm

Lubor píše:Pokud majitel tvrdí, že je to jen otázka instalace spínačů, tak to jde na místě nasimulovat propojením příslušných drátů. Tím se asi dá poznat, jestli je to funkční.
Co se týče stáří motoru, tak současná legislativa starší motory za dva roky nemilosrdně staví mimo zákon. Tak abys nekoupil Černého Petra.

Nevim přesně jak je to s vyhlaškou, ale pokud lod ma osvědčení do roku 2011 a motor je tam dopsan SPS, tak by to snad neměl být problém.
Pokud jde o vyzkoušení, jaká je možnost vyzkoušet přívěsný motor o vykonu 100PS na souši?Pokud vím tak ho jen tak pustit na sucho asi vůbec nejde...???
Jinak díky za odpovědi.[/quote]
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv črc 05, 2007 10:41 pm

My jsme zkoušeli 10 k motor v sudu s vodou kvůli chlazení (příprava na sezonu), ale na ten 100 k motor to bude chtít asi pomocníka na manipulaci, a nedávat plnej při zařazený kvaltu 8)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 05, 2007 11:26 pm

Žádnému motoru by nemělo neuškodit, jestliše se nastartuje a na volnoběh 1/2 minuty běží. Možná i minutu. Za tu dobu snad lze zjistit, jestli zařadí zpětný chod....
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pát črc 06, 2007 8:34 am

Motoru běh na suchu neuškodí , i kdyby to mělo být pět minut , za tu dobu se neohřeje tak aby bez chlazení vznikl problém.Daleko horší je to s vodním čerpadlem , to pokuď se točí na sucho tak se může zničit během první sekundy co se začne točit bez vody .
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát črc 06, 2007 8:49 am

Těch 25 let platí i pro zabudované motory resp. jak mi bylo řečeno na SPS "hlavně pro ty" u malého přívěsáku 4 k to prý řešit nebudou. Hlavně když tam žádný rok na štítku uveden není. Rok výroby neměly motory Honda uveden na štítku ani v loni na výstavě. Tak nevím jak to budou řešit a zatím to nevědí ani na SPS. Jinak ten zákon už snad platí, akorát účinnost je od 1.1.2009.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát črc 06, 2007 9:56 am

karel píše:pokuď se točí na sucho tak se může zničit během první sekundy co se začne točit bez vody .
Ale tak to zase tak nedramatizuj. ;) Lodní motory neznám, ale automobilové si dovolím tvrdit, že dost dobře. Pro lodní motory vyvynuli speciální pumpy?
Stát se samozřejmě může cokoliv. Nic není definitvní.... Ale pár sekund snad trvá, než si pumpa natáhne vodu. No, nevím, nechci se hádat. Ale já bych se toho nebál.
Uživatelský avatar
kojot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha-západ

Příspěvekod kojot » pát črc 06, 2007 11:52 am

Přívěsný motor nestartuj na sucho, protože impeler (vrtulka čerpadla) je dole v noze a pokud noha není ve vodě,tak se to točí na sucho a velmi rychle se to poškodí.Je třeba si uvědomit,že do čerpadla nateče voda už při sklopení motoru před startem,tudíž impeler se za normálních okolností (v běžném provozu) nikdy netočí "na sucho". ;)
Sto konový motor se ti ani do 200 lt sudu nevejde.V Navy centru jsem viděl takovou redukci na proplachování (odsolování) závěsných motorů,napojí se to na zahradní hadici a dole na noze připne k nasávacím otvorům.Pustíš vodu a můžeš začít starovat. :good:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát črc 06, 2007 12:34 pm

Tak jo, ukecali jste mě. Vzdávám se :(
Ale ještě drobnou poznámku. Většinou, když mě na charterovce předávají loď a beru přívěšák, nastartují jej jako demo že jede, pověšený na zadním koši.
Ale dobře. Beru na vědomí, že se to nemá.....
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát črc 06, 2007 6:34 pm

Taky se přidám k varování nespouštět motor na sucho. Impeler je neoprenové (gumové) lopatkové kolo, které se velmi silně tře o stěny těla pumpy. Pokud není chlazeno a "mazáno" vodou, tak může velmi rychle dojít k ohřátí a zapečení.
Pro startování na suchu se používají takové gumové zvony s přívodem vody, které se přitisknou k nasávacím mřížkám a tlaková voda naplní nohu. Pak je možné spustit motor. Nebo je na motoru šroub, který se vyšroubuje a redukcí s příslušným závitem se do motoru pouští voda. Ale vyzkoušení motoru v tomto režimu nepovažuji za smysluplné. Např. můj motor, který se na vodě (při zatížení) chová bezproblémově, takto "na sucho" běží nepravidelně a nepředstavitelně kouří. Kdybych ho viděl pouze takto, tak bych řekl že je trop. Ale je v pohodě. Jsem přesvědčený, že to může být i naopak.
Doporučuju nechat si předvést loď na vodě a pokud to není možné, tak opravdu opatrně.
Co se týče té vyhlášky, tak ta začala platit tuším v únoru 2006 s tím, že je tam vymezeno 3-leté přechodné období, kdy ještě mohou být motory nesplňující její kritéria používány. Je to celé na hlavu postavené jak jsem již psal. Autoři nezohledňují skutečné škodlivé vlivy motoru na prostředí, ale pouze jejich stáří či původ. Za dva roky bude 24 letý "trabant" preferován před 25-ti letým "BMW" a ojetý karburátorový dvoutakt vyrobený předloni, který bude mít stejnou kvalitu spalování jako můj motor bude moci klidně jezdit, narozdíl od toho mého, více jak 25 let starého.
A jestli nedokáží úředníci poznat stáří motoru? To je jen otázka času, kdy najdou jiný, zástupný parametr, aby prokázali svůj "vklad" pro životní prostředí. Běda nám!
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to all

Příspěvekod Wlady » sob črc 07, 2007 2:10 am

Ahoj.
Na obranu Baharise přidám jednu osobní zkušenost. Předesílám, že se necítím být odborníkem, takže bez komentáře.
Když jsem na moři začínal (r.93) koupil jsem u nás nový Tomos 5 ps. Po první sezóně a u nás provedené záruční prohlídce mi v CR asi po pěti minutách kleknul a nešel nastartovat. Vyhledal jsem místního mechanika (ofikl servis Tomos) a ten mi jej za drobný (tehdy) peníz pošteloval (karburátor) a motor nadále běžel jak hodinky. No a při tom seřizování ho, řekl bych dokonce několik minut, túroval na sucho! Já jsem se křižoval, on se smál a...nezadřelo se nic! Sloužil ještě několik let než jsem jej (funkční) prodal.
Wlady
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » sob črc 07, 2007 5:38 am

Je to prostě tím, že Tomos žádný impeler nemá! Je chlazený vzduchem a na chlazení výfuku si údajně nasává vodu pomocí výfukových plynů a jakéhosi jednoduchého injektoru. Jelikož zatím slouží naprosto bezvadně ( je mu také teprve 31 let) zatím jsem do něj nelezl, tak to vím jen z doslechu. Až ho budu muset jednou rozebrat zjistím víc. Stejně jsou na tom staré Cresčenty 3k a 4k ze kterých vlastně Tomos pochází.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to bobes

Příspěvekod Wlady » sob črc 07, 2007 10:51 pm

Ahoj.

:thankyou: za poučení.
Člověk se holt celej život učí a přesto není kupodivu nikdy dost chytrej...Wlady
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1112
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » ned črc 08, 2007 3:44 pm

Ještě k Tomosu:
Koupil jsem ho asi před 3 roky skoro totálně rozebraného v pytli, kupodivu v pytli bylo vše a tak chodí. Chlazeni je vzduchem, ventilátorem, válec je obdobný jako na motorce chlazené vzduchem (žebrovaný). Chlazení výfuku tam není žádné, prostě to vede takovou plechovou přepojkou do nohy a to je vše, ale výfukovými plyny se pohání čerpadlo paliva pokud to má externí nádrž (odbočkou z té přepojky).
Ten můj nemá neutrál, jede stále vpřed, to není moc dobré pokud se to používá k dopravě na krátké vzálenosti. Pokud bych příště něco kupoval, tak alespoň neutrál-vpřed. Takhle neustále motor chcípám a startuji - nastavil jsem karburátor tak aby to chcíplo když dám minimální plyn, to neustálé mačkání stop-knoflíku mě rozčilovalo :-).
Jinak to opravuje a i poradí pan Medvěděv (snad jsem to napsal správně) z Brna a kontakt na něj šlo sehnat myslím v TPS Centrum www.tpscentrum.cz.

Ahoj Martin
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon črc 09, 2007 11:52 am

Doplění informace kolegy MartinB.

Kontakt:
Michail Medvěděv, Tel: 603 274 283
Příjem zakázek:
Pondělí - Čtvrtek 14:00 - 17:00
UPOZORNĚNÍ - S platností od 25. 7. 2003 bude u motorů v záruční lhůtě nezakoupených v naší firmě účtováno navýšení 50% k oficiálním cenám servisních prací.

No; pro čehúny od Benešova směrem na sever, bude asi to Brno trochu z ruky.
Tak tady ještě jeden kontakt na dobrého motoráře:


Kontakt: Obrázek

Lodě Horáček Jan
Chotovice 50
Chotovice 47301
mobil: +420 602 216014
mobil: +420 777 216014
E-mail.:lodehoracek@quick.cz
Web: http://www.lodehoracek.cz/index.php
Mapa: http://amapy.atlas.cz/?smartname=lodehoracek#x=-723284@y=-972516@cs=1@sidx=12@app=0

S tímto s tímto pánem mám osobní zkušenost. Mohu jen doporučit.
Ahoj, alffa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon črc 09, 2007 7:29 pm

Jestli je Martinova motoru poháněno palivové čerpadlo výfukovými plyny určitě mu budeš muset sehnat ještě před tím mechanikem dobrého hasiče! :)
Zřejmě máš nějaký prototyp, protože u ostatních Tomosů je membránové palivové čerpadýlko a k pohonu využívá podtlaku v klikové skříni. Jinak k tomu chlazení v origo dvojjazyčném návodu stojí toto:
1) motor zračno hlajen z puhalom, izpušni sistem hlajen z vodo, ki jo propeler pošilja skozi odprtino pod antikavitacijskim rebrom.
2) motor zračno hladen sa ventilatorom, izduvni sistem hladen sa vodom, koju elisa potiskuje kroz otvor pod antikavikacijskim rebrom. Což jsem pochopil jako : motor je chlazen vzduchem-ventilátorem a výfuk je chlazen vodou, kterou posílá propeler dírou pod antikavitační deskou. To platí pro Tomos 3 3,5 4 4,5 jednoválec 60 kubíků a 4,8 - jednoválec 80 kubíků
9,9 koní dvouválec a 18 koní dvouválec jsou už normálně chlazeny vodou. U těch Tomosů nebude problém s mechaniky, protože je to úplně jednoduchý motor, ale nevím co si počnu až budu potřebovat náhradní díly. Snad se to dá sehnat alespoň v Chorvatsku.
Uživatelský avatar
Tajomníček
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: stř pro 28, 2005 1:56 pm
Reputace: 8
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Tajomníček » pon črc 09, 2007 8:46 pm

tu podla roku vyroby a oznacenia motora najdes sevisne zoznamy suciastok aj so schemami, myslim ze je tam aj zapojenie el. DO

http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl ... eSupport=1
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1112
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pon črc 09, 2007 9:20 pm

bobes píše:Jestli je Martinova motoru poháněno palivové čerpadlo výfukovými plyny určitě mu budeš muset sehnat ještě před tím mechanikem dobrého hasiče! :)


Jo jasně chybička se vloudila - samozřejmě z klikovky
Burianek
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: pát zář 09, 2016 10:30 am
Reputace: 0

Re: Evinrude 100PS- jde jen dopredu

Příspěvekod Burianek » pát zář 09, 2016 10:42 am

Ahoj, mam podobny problem . Pet minut jede a oak chcipne. Myslite ze je to benzinem? Mel jsem totiz jeste pul nadrze stareho kde jsem redil na yamahu 1:100 dolil sem polovinu a doredil tak aby to bylo 1:50.
Dekuju za rady .. Fajny den z Amsterdamu

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů