Evinrude 100PS- jde jen dopredu
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- pakous
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř kvě 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brandýs nad Labem
Evinrude 100PS- jde jen dopredu
Ahoj všem, prosím o vysvětlení a radu pro začínajicího vodního motoristu.
Mám zajem koupit lacinější motorovku (nejsem holt žádný Rockefeler) a tak počitám i s tím, že si holt člověk bude muset i něco dodělat. S tim problém nemám. Horší je neznalost přímo v oboru.
Abych se dostal k dotazu. Mám možnost koupit lod s motorem Evinrude 100PS tak max. 20 let starý s elektrickým startem a s elektrickým řazením a zde je právě problém. Motor jde jen dopředu.Dle majitele jde jen o zabudovaní přepínače na kabelech od řazení, tak aby to reagovalo na dalkové ovladání plynu. Chci se zeptat jestli může někdo poradit, tato li to může byt tak?A jestli by nebyla možnost koupit rovnou D.O. které komunikuje s elektrickým řazením a jen to napojit na ty dratky od řazení? a frčet vpřed i vzad i na neutral.
Předem moc díky za pomoc.připadně problém ještě zkusím do vysvětlit.
Mám zajem koupit lacinější motorovku (nejsem holt žádný Rockefeler) a tak počitám i s tím, že si holt člověk bude muset i něco dodělat. S tim problém nemám. Horší je neznalost přímo v oboru.
Abych se dostal k dotazu. Mám možnost koupit lod s motorem Evinrude 100PS tak max. 20 let starý s elektrickým startem a s elektrickým řazením a zde je právě problém. Motor jde jen dopředu.Dle majitele jde jen o zabudovaní přepínače na kabelech od řazení, tak aby to reagovalo na dalkové ovladání plynu. Chci se zeptat jestli může někdo poradit, tato li to může byt tak?A jestli by nebyla možnost koupit rovnou D.O. které komunikuje s elektrickým řazením a jen to napojit na ty dratky od řazení? a frčet vpřed i vzad i na neutral.
Předem moc díky za pomoc.připadně problém ještě zkusím do vysvětlit.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Pokud majitel tvrdí, že je to jen otázka instalace spínačů, tak to jde na místě nasimulovat propojením příslušných drátů. Tím se asi dá poznat, jestli je to funkční.
Co se týče stáří motoru, tak současná legislativa starší motory za dva roky nemilosrdně staví mimo zákon. Tak abys nekoupil Černého Petra.
Co se týče stáří motoru, tak současná legislativa starší motory za dva roky nemilosrdně staví mimo zákon. Tak abys nekoupil Černého Petra.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Neboj, není to tak zlé, i když technicky absurdní ano. Za dva roky nesmí u nás na vodu přívěsné motory starší 25 let. Vyhláška omezuje i používání amatérsky marinizovaných motorů. Je to typicky úřednický počin, pod záštitou ekologie při neschopnosti měřit skutečný vliv konkrétného motoru na prostředí prostě udělali takovéto alibistické nařízení.
- pakous
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř kvě 30, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brandýs nad Labem
Evinrude 100PS- jde jen dopredu
Lubor píše:Pokud majitel tvrdí, že je to jen otázka instalace spínačů, tak to jde na místě nasimulovat propojením příslušných drátů. Tím se asi dá poznat, jestli je to funkční.
Co se týče stáří motoru, tak současná legislativa starší motory za dva roky nemilosrdně staví mimo zákon. Tak abys nekoupil Černého Petra.
Nevim přesně jak je to s vyhlaškou, ale pokud lod ma osvědčení do roku 2011 a motor je tam dopsan SPS, tak by to snad neměl být problém.
Pokud jde o vyzkoušení, jaká je možnost vyzkoušet přívěsný motor o vykonu 100PS na souši?Pokud vím tak ho jen tak pustit na sucho asi vůbec nejde...???
Jinak díky za odpovědi.[/quote]
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Těch 25 let platí i pro zabudované motory resp. jak mi bylo řečeno na SPS "hlavně pro ty" u malého přívěsáku 4 k to prý řešit nebudou. Hlavně když tam žádný rok na štítku uveden není. Rok výroby neměly motory Honda uveden na štítku ani v loni na výstavě. Tak nevím jak to budou řešit a zatím to nevědí ani na SPS. Jinak ten zákon už snad platí, akorát účinnost je od 1.1.2009.
Ale tak to zase tak nedramatizuj.karel píše:pokuď se točí na sucho tak se může zničit během první sekundy co se začne točit bez vody .

Stát se samozřejmě může cokoliv. Nic není definitvní.... Ale pár sekund snad trvá, než si pumpa natáhne vodu. No, nevím, nechci se hádat. Ale já bych se toho nebál.
- kojot
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 61
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha-západ
Přívěsný motor nestartuj na sucho, protože impeler (vrtulka čerpadla) je dole v noze a pokud noha není ve vodě,tak se to točí na sucho a velmi rychle se to poškodí.Je třeba si uvědomit,že do čerpadla nateče voda už při sklopení motoru před startem,tudíž impeler se za normálních okolností (v běžném provozu) nikdy netočí "na sucho".
Sto konový motor se ti ani do 200 lt sudu nevejde.V Navy centru jsem viděl takovou redukci na proplachování (odsolování) závěsných motorů,napojí se to na zahradní hadici a dole na noze připne k nasávacím otvorům.Pustíš vodu a můžeš začít starovat.

Sto konový motor se ti ani do 200 lt sudu nevejde.V Navy centru jsem viděl takovou redukci na proplachování (odsolování) závěsných motorů,napojí se to na zahradní hadici a dole na noze připne k nasávacím otvorům.Pustíš vodu a můžeš začít starovat.

-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Taky se přidám k varování nespouštět motor na sucho. Impeler je neoprenové (gumové) lopatkové kolo, které se velmi silně tře o stěny těla pumpy. Pokud není chlazeno a "mazáno" vodou, tak může velmi rychle dojít k ohřátí a zapečení.
Pro startování na suchu se používají takové gumové zvony s přívodem vody, které se přitisknou k nasávacím mřížkám a tlaková voda naplní nohu. Pak je možné spustit motor. Nebo je na motoru šroub, který se vyšroubuje a redukcí s příslušným závitem se do motoru pouští voda. Ale vyzkoušení motoru v tomto režimu nepovažuji za smysluplné. Např. můj motor, který se na vodě (při zatížení) chová bezproblémově, takto "na sucho" běží nepravidelně a nepředstavitelně kouří. Kdybych ho viděl pouze takto, tak bych řekl že je trop. Ale je v pohodě. Jsem přesvědčený, že to může být i naopak.
Doporučuju nechat si předvést loď na vodě a pokud to není možné, tak opravdu opatrně.
Co se týče té vyhlášky, tak ta začala platit tuším v únoru 2006 s tím, že je tam vymezeno 3-leté přechodné období, kdy ještě mohou být motory nesplňující její kritéria používány. Je to celé na hlavu postavené jak jsem již psal. Autoři nezohledňují skutečné škodlivé vlivy motoru na prostředí, ale pouze jejich stáří či původ. Za dva roky bude 24 letý "trabant" preferován před 25-ti letým "BMW" a ojetý karburátorový dvoutakt vyrobený předloni, který bude mít stejnou kvalitu spalování jako můj motor bude moci klidně jezdit, narozdíl od toho mého, více jak 25 let starého.
A jestli nedokáží úředníci poznat stáří motoru? To je jen otázka času, kdy najdou jiný, zástupný parametr, aby prokázali svůj "vklad" pro životní prostředí. Běda nám!
Pro startování na suchu se používají takové gumové zvony s přívodem vody, které se přitisknou k nasávacím mřížkám a tlaková voda naplní nohu. Pak je možné spustit motor. Nebo je na motoru šroub, který se vyšroubuje a redukcí s příslušným závitem se do motoru pouští voda. Ale vyzkoušení motoru v tomto režimu nepovažuji za smysluplné. Např. můj motor, který se na vodě (při zatížení) chová bezproblémově, takto "na sucho" běží nepravidelně a nepředstavitelně kouří. Kdybych ho viděl pouze takto, tak bych řekl že je trop. Ale je v pohodě. Jsem přesvědčený, že to může být i naopak.
Doporučuju nechat si předvést loď na vodě a pokud to není možné, tak opravdu opatrně.
Co se týče té vyhlášky, tak ta začala platit tuším v únoru 2006 s tím, že je tam vymezeno 3-leté přechodné období, kdy ještě mohou být motory nesplňující její kritéria používány. Je to celé na hlavu postavené jak jsem již psal. Autoři nezohledňují skutečné škodlivé vlivy motoru na prostředí, ale pouze jejich stáří či původ. Za dva roky bude 24 letý "trabant" preferován před 25-ti letým "BMW" a ojetý karburátorový dvoutakt vyrobený předloni, který bude mít stejnou kvalitu spalování jako můj motor bude moci klidně jezdit, narozdíl od toho mého, více jak 25 let starého.
A jestli nedokáží úředníci poznat stáří motoru? To je jen otázka času, kdy najdou jiný, zástupný parametr, aby prokázali svůj "vklad" pro životní prostředí. Běda nám!
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to all
Ahoj.
Na obranu Baharise přidám jednu osobní zkušenost. Předesílám, že se necítím být odborníkem, takže bez komentáře.
Když jsem na moři začínal (r.93) koupil jsem u nás nový Tomos 5 ps. Po první sezóně a u nás provedené záruční prohlídce mi v CR asi po pěti minutách kleknul a nešel nastartovat. Vyhledal jsem místního mechanika (ofikl servis Tomos) a ten mi jej za drobný (tehdy) peníz pošteloval (karburátor) a motor nadále běžel jak hodinky. No a při tom seřizování ho, řekl bych dokonce několik minut, túroval na sucho! Já jsem se křižoval, on se smál a...nezadřelo se nic! Sloužil ještě několik let než jsem jej (funkční) prodal.
Wlady
Na obranu Baharise přidám jednu osobní zkušenost. Předesílám, že se necítím být odborníkem, takže bez komentáře.
Když jsem na moři začínal (r.93) koupil jsem u nás nový Tomos 5 ps. Po první sezóně a u nás provedené záruční prohlídce mi v CR asi po pěti minutách kleknul a nešel nastartovat. Vyhledal jsem místního mechanika (ofikl servis Tomos) a ten mi jej za drobný (tehdy) peníz pošteloval (karburátor) a motor nadále běžel jak hodinky. No a při tom seřizování ho, řekl bych dokonce několik minut, túroval na sucho! Já jsem se křižoval, on se smál a...nezadřelo se nic! Sloužil ještě několik let než jsem jej (funkční) prodal.
Wlady
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Je to prostě tím, že Tomos žádný impeler nemá! Je chlazený vzduchem a na chlazení výfuku si údajně nasává vodu pomocí výfukových plynů a jakéhosi jednoduchého injektoru. Jelikož zatím slouží naprosto bezvadně ( je mu také teprve 31 let) zatím jsem do něj nelezl, tak to vím jen z doslechu. Až ho budu muset jednou rozebrat zjistím víc. Stejně jsou na tom staré Cresčenty 3k a 4k ze kterých vlastně Tomos pochází.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1112
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Ještě k Tomosu:
Koupil jsem ho asi před 3 roky skoro totálně rozebraného v pytli, kupodivu v pytli bylo vše a tak chodí. Chlazeni je vzduchem, ventilátorem, válec je obdobný jako na motorce chlazené vzduchem (žebrovaný). Chlazení výfuku tam není žádné, prostě to vede takovou plechovou přepojkou do nohy a to je vše, ale výfukovými plyny se pohání čerpadlo paliva pokud to má externí nádrž (odbočkou z té přepojky).
Ten můj nemá neutrál, jede stále vpřed, to není moc dobré pokud se to používá k dopravě na krátké vzálenosti. Pokud bych příště něco kupoval, tak alespoň neutrál-vpřed. Takhle neustále motor chcípám a startuji - nastavil jsem karburátor tak aby to chcíplo když dám minimální plyn, to neustálé mačkání stop-knoflíku mě rozčilovalo
.
Jinak to opravuje a i poradí pan Medvěděv (snad jsem to napsal správně) z Brna a kontakt na něj šlo sehnat myslím v TPS Centrum www.tpscentrum.cz.
Ahoj Martin
Koupil jsem ho asi před 3 roky skoro totálně rozebraného v pytli, kupodivu v pytli bylo vše a tak chodí. Chlazeni je vzduchem, ventilátorem, válec je obdobný jako na motorce chlazené vzduchem (žebrovaný). Chlazení výfuku tam není žádné, prostě to vede takovou plechovou přepojkou do nohy a to je vše, ale výfukovými plyny se pohání čerpadlo paliva pokud to má externí nádrž (odbočkou z té přepojky).
Ten můj nemá neutrál, jede stále vpřed, to není moc dobré pokud se to používá k dopravě na krátké vzálenosti. Pokud bych příště něco kupoval, tak alespoň neutrál-vpřed. Takhle neustále motor chcípám a startuji - nastavil jsem karburátor tak aby to chcíplo když dám minimální plyn, to neustálé mačkání stop-knoflíku mě rozčilovalo

Jinak to opravuje a i poradí pan Medvěděv (snad jsem to napsal správně) z Brna a kontakt na něj šlo sehnat myslím v TPS Centrum www.tpscentrum.cz.
Ahoj Martin
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Doplění informace kolegy MartinB.
Kontakt:
Michail Medvěděv, Tel: 603 274 283
Příjem zakázek:
Pondělí - Čtvrtek 14:00 - 17:00
UPOZORNĚNÍ - S platností od 25. 7. 2003 bude u motorů v záruční lhůtě nezakoupených v naší firmě účtováno navýšení 50% k oficiálním cenám servisních prací.
No; pro čehúny od Benešova směrem na sever, bude asi to Brno trochu z ruky.
Tak tady ještě jeden kontakt na dobrého motoráře:
Kontakt:
Lodě Horáček Jan
Chotovice 50
Chotovice 47301
mobil: +420 602 216014
mobil: +420 777 216014
E-mail.:lodehoracek@quick.cz
Web: http://www.lodehoracek.cz/index.php
Mapa: http://amapy.atlas.cz/?smartname=lodehoracek#x=-723284@y=-972516@cs=1@sidx=12@app=0
S tímto s tímto pánem mám osobní zkušenost. Mohu jen doporučit.
Ahoj, alffa
Kontakt:
Michail Medvěděv, Tel: 603 274 283
Příjem zakázek:
Pondělí - Čtvrtek 14:00 - 17:00
UPOZORNĚNÍ - S platností od 25. 7. 2003 bude u motorů v záruční lhůtě nezakoupených v naší firmě účtováno navýšení 50% k oficiálním cenám servisních prací.
No; pro čehúny od Benešova směrem na sever, bude asi to Brno trochu z ruky.
Tak tady ještě jeden kontakt na dobrého motoráře:
Kontakt:

Lodě Horáček Jan
Chotovice 50
Chotovice 47301
mobil: +420 602 216014
mobil: +420 777 216014
E-mail.:lodehoracek@quick.cz
Web: http://www.lodehoracek.cz/index.php
Mapa: http://amapy.atlas.cz/?smartname=lodehoracek#x=-723284@y=-972516@cs=1@sidx=12@app=0
S tímto s tímto pánem mám osobní zkušenost. Mohu jen doporučit.
Ahoj, alffa
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Jestli je Martinova motoru poháněno palivové čerpadlo výfukovými plyny určitě mu budeš muset sehnat ještě před tím mechanikem dobrého hasiče!
Zřejmě máš nějaký prototyp, protože u ostatních Tomosů je membránové palivové čerpadýlko a k pohonu využívá podtlaku v klikové skříni. Jinak k tomu chlazení v origo dvojjazyčném návodu stojí toto:
1) motor zračno hlajen z puhalom, izpušni sistem hlajen z vodo, ki jo propeler pošilja skozi odprtino pod antikavitacijskim rebrom.
2) motor zračno hladen sa ventilatorom, izduvni sistem hladen sa vodom, koju elisa potiskuje kroz otvor pod antikavikacijskim rebrom. Což jsem pochopil jako : motor je chlazen vzduchem-ventilátorem a výfuk je chlazen vodou, kterou posílá propeler dírou pod antikavitační deskou. To platí pro Tomos 3 3,5 4 4,5 jednoválec 60 kubíků a 4,8 - jednoválec 80 kubíků
9,9 koní dvouválec a 18 koní dvouválec jsou už normálně chlazeny vodou. U těch Tomosů nebude problém s mechaniky, protože je to úplně jednoduchý motor, ale nevím co si počnu až budu potřebovat náhradní díly. Snad se to dá sehnat alespoň v Chorvatsku.

Zřejmě máš nějaký prototyp, protože u ostatních Tomosů je membránové palivové čerpadýlko a k pohonu využívá podtlaku v klikové skříni. Jinak k tomu chlazení v origo dvojjazyčném návodu stojí toto:
1) motor zračno hlajen z puhalom, izpušni sistem hlajen z vodo, ki jo propeler pošilja skozi odprtino pod antikavitacijskim rebrom.
2) motor zračno hladen sa ventilatorom, izduvni sistem hladen sa vodom, koju elisa potiskuje kroz otvor pod antikavikacijskim rebrom. Což jsem pochopil jako : motor je chlazen vzduchem-ventilátorem a výfuk je chlazen vodou, kterou posílá propeler dírou pod antikavitační deskou. To platí pro Tomos 3 3,5 4 4,5 jednoválec 60 kubíků a 4,8 - jednoválec 80 kubíků
9,9 koní dvouválec a 18 koní dvouválec jsou už normálně chlazeny vodou. U těch Tomosů nebude problém s mechaniky, protože je to úplně jednoduchý motor, ale nevím co si počnu až budu potřebovat náhradní díly. Snad se to dá sehnat alespoň v Chorvatsku.
- Tajomníček
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: stř pro 28, 2005 1:56 pm
- Reputace: 8
- Bydliště: Bratislava
tu podla roku vyroby a oznacenia motora najdes sevisne zoznamy suciastok aj so schemami, myslim ze je tam aj zapojenie el. DO
http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl ... eSupport=1
http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl ... eSupport=1
Re: Evinrude 100PS- jde jen dopredu
Ahoj, mam podobny problem . Pet minut jede a oak chcipne. Myslite ze je to benzinem? Mel jsem totiz jeste pul nadrze stareho kde jsem redil na yamahu 1:100 dolil sem polovinu a doredil tak aby to bylo 1:50.
Dekuju za rady .. Fajny den z Amsterdamu
Dekuju za rady .. Fajny den z Amsterdamu
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů