VMP
Moderátoři: MARIS, Pepa, windward, vilma
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
dalak píše:Ahoj ! Nevim, jestli se to tu uz neprobiralo, ale prave ctu ze prukaz VMP podle rezoluce c. 40 EHK/OSN neni oficialne uznavan v : Belgii,Bulharsku,Finsku,Francii,Madarsku,Italii,Polsku . V techto zemich "jedou" na rezoluci c. 14EHK/OSN. Na svem prukazu ctu " Mezinarodni prukaz vudce rekreacniho plavidla ...rezoluce c.40 EHK/OSN Pracovni skupiny pro vnitrozemskou vodni plavbu". Vecer asi zaguglikuju , jak to vlastne je, ale mam chut vyssim urednikum vymachat drzku ve vsech kaluzich sveta. Aby zjistili, ze vody jsou jen dve : slana a sladka a presta me uz ..( vim, sproste se nemluvi, maminka rikala)
Hm, ehm... jestli ono by nebylo moudré nejprve se podívat, na co nadávám... Rezoluce 40 nahradila rezoluci č. 14. Na stránkách SPS není nic o tom, které země, ať oficiálně či neoficiálně, uznávají ICC podle té či oné rezoluce. Je tam seznam zemí, které tu či onu rezoluci ratifikovaly.
- Majsner
- nováček na fóru
- Příspěvky: 10
- Registrován: ned lis 29, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Mladá Boleslav
Přidám svoje zkušenosti s VMP. Na podzim 2009 jsem na Lipně (Frymburk) absolvoval dvoudenní kurz VMP + praxi a za týden potom testy a praktickou zkoušku. Takže jsem úspěšným držitelem kategorií S+M bez omezení plochy plachet a výkonu motoru a oblast I + C (vnitrozemská a příbřežní denní plavba). Kurz byl vyčerpávající a školiteli nelze nic vytknout (bývalý inspektor SPS s mnohaletou praxí na moři i doma, momentálně kapitán jedné z největších lodí v Praze, soudní znalec v dopravě). Školení probíhalo formou semináře, kdy jsme byli seznámeni se všemi testovými otázkami a upozorněni na různé "vychytávky" k jednotlivým otázkám (jak si pamatovat zvukové signály, jak rozlišit v testech jednotlivé obrázky, ...). Následovaly praktické jízdy na motoráku, zaměřené zejména na MOB, přistávání k molu mezi dvě lodě a přistávání bokem a asi 5 hodin plavby na plachetnici. Potom týden samostudia podle obdržené knihy Vůdce malého plavidla (Říha-Kocfelda-Mařík). Zkoušky probíhaly na Lipně v úterý, což pro mě bylo trochu z ruky (300 km). Testy probíhaly před komisí SPS ve skupinách po cca 10 lidech (každý u jednoho pc, opisovat nešlo, testy se občas "kously", ale okamžitě to vyřešil IT technik ze SPS). Následovala praktická "zkouška" na plachetnici: odplutí od mola, vytažení a skasání plachty a příjezd k molu. Zkouška na motorák probíhala formou: jeden odplul od mola, druhý zastavil u bójky, další popojel k další bójce (parodie na "MOB") a další připlul k molu. Následovalo blahopřání od inspektora, který stál celou dobu na mole. Instruktor nás ujistil, že praktická zkouška v Praze by byla podstatně náročnější. Průkaz přišel asi za 10 dní poštou, platnost vyznačena do denní plavby na moři do 0,75 nm od pobřežních ostrovů (takže na Chorvatsko stačí celkem s přehledem, pouze je nutné dodělat si průkaz na obsluhu rádia). Celková cena 6.500,- byla dle mého přiměřená, veškeré materiály a kolky byly v ceně + 50% sleva na pronájem 4místné kajutové plachetnice. Mě kurz kompletně zafinancoval zaměstnavatel z fondu kulturních a sociálních potřeb, což moji peněženku velmi potěšilo. Závěr: kurz na Lipně mohu jedině doporučit, zkoušky M + S udělali všichni, asi 5 lidí opakovalo test z pobřežní plavby.
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
Tak mám hotovo.
Minulý týden jsem na SPS Praha dělal VMP.plachty a moře.POHODA.
- karf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 301
- Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
- Reputace: 1
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj
Mohu vést malý plážový katamarán (například prindle 18 ) třeba na Lipně nebo Orlíku bez průkazu VMP? Byl jsem teď na výstavě v Praze a všichni 3 vystavovatelé malých skládacích nafukovacích katamaránů se chlubili, že není VMP potřeba, protože mají plachty do 12m^2. Zmíněný prindle 18 má dohromady 21m^2.
Na stránkách sps praha ve FAQ ale píšou:
prindle 18 sice má přes 12m^2 ale neváží přes 1000kg
děkuju
Mohu vést malý plážový katamarán (například prindle 18 ) třeba na Lipně nebo Orlíku bez průkazu VMP? Byl jsem teď na výstavě v Praze a všichni 3 vystavovatelé malých skládacích nafukovacích katamaránů se chlubili, že není VMP potřeba, protože mají plachty do 12m^2. Zmíněný prindle 18 má dohromady 21m^2.
Na stránkách sps praha ve FAQ ale píšou:
Dotaz: Mohu vést plavidlo bez průkazu způsobilosti?
Odpověď: Ano, za předpokladu, že osoba, která vede takové plavidlo, je seznámena s technikou vedení takového plavidla a dále:
◦pokud celková plocha plachet tohoto plavidla nepřesáhne 12 m2, nebo jeho celková hmotnost včetně zatížení nepřesáhne 1000 kg na všech vodních cestách České republiky,
prindle 18 sice má přes 12m^2 ale neváží přes 1000kg

děkuju
Naposledy upravil(a) karf dne stř bře 17, 2010 5:08 pm, celkem upraveno 1 x.
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Ony se pletou dvě věci dohromady. Pokud se týká registrace plavidel hovoří se tam o základní ploše plachet. Tu může mít plavidlo 12m2 a bude tudíž bez nutné registrace. S větší např. dokoupenou kosatkou bude třeba přesahovat, ale tu základní plochu bude splňovat.
A u VMP se píše o ploše plachet ( všeobecně) 12m2 a tady souhlasím s Davidem.
U půjčoven však jsou všelijaké vyjímky.
A u VMP se píše o ploše plachet ( všeobecně) 12m2 a tady souhlasím s Davidem.
U půjčoven však jsou všelijaké vyjímky.
Ne,pokud je splněna jedna podmínka ,musí být splněny všechny podmínky,pokud jednu překročím,tak nemohu
Podle vyhlášky MD 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel, je třeba průkaz způsobilosti k vedení:
•malých plavidel,
◦s vlastním strojním pohonem nad 4 kW nebo,
◦celkovou plochou plachet nad 12 m2 nebo,
◦celkovou hmotností nad 1000 kg,
Podle vyhlášky MD 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel, je třeba průkaz způsobilosti k vedení:
•malých plavidel,
◦s vlastním strojním pohonem nad 4 kW nebo,
◦celkovou plochou plachet nad 12 m2 nebo,
◦celkovou hmotností nad 1000 kg,
-
- moderátor
- Příspěvky: 5869
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 231
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
takhle to je doopravdy a bez dohadů:
224/95
VedenõÂ plavidla bez pruÊ kazu zpuÊ sobilosti
(1) Male plavidlo bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu
o hmotnosti vcÏetneÏ vlastnõÂho zatõÂzÏenõÂ do 1000 kg
a plachetnici s celkovou plochou plachet do 12 m2
muÊ zÏe veÂst osoba bez pruÊ kazu zpuÊ sobilosti, pokud je
seznaÂmena s technikou vedenõÂ takoveÂho plavidla
a v rozsahu potrÏebneÂm pro jeho vedenõÂ teÂzÏ s plavebn
õÂmi prÏedpisy. Po dosazÏenõÂ veÏku 15 let je tato osoba teÂzÏ
opraÂvneÏna veÂst male plavidlo s vlastnõÂm strojnõÂm pohonem
do vyÂkonu 4 kW.
(2) K vedenõÂ plovoucõÂho teÏlesa muÊ zÏe byÂt poveÏrÏena
osoba bez pruÊ kazu zpuÊ sobilosti, pokud tak stanovõÂ
plavebnõÂ spraÂva prÏi vydaÂnõÂ povolenõÂ k jeho plavbeÏ.
StejneÏ tak muÊ zÏe plavebnõÂ spraÂva stanovit prÏi prÏemist'ova
ÂnõÂ plovoucõÂho zarÏõÂzenõÂ.
§ 10
VuÊ dce maleÂho plavidla
(1) PozÏadovany veÏk, vzdeÏlaÂnõÂ, praxe a odbornaÂ
zpuÊ sobilost vuÊ dce maleÂho plavidla jsou
a) veÏk: nejmeÂneÏ 15 let pro kategorii MJ a SJ,
nejmeÂneÏ 18 let pro kategorii M a S,
b) vzdeÏlaÂnõÂ: dokoncÏene zaÂkladnõ vzdeÏlaÂnõÂ,1)
c) odborna zpuÊ sobilost: znalost prÏedmeÏtuÊ podle prÏõÂ-
lohy cÏ. 1 oveÏrÏena zkousÏkou
podle teÂto vyhlaÂsÏky.
(2) VuÊ dce maleÂho plavidla je opraÂvneÏn veÂst na
vsÏech vodnõÂch cestaÂch mala plavidla. Podle druhu plavidla
se rozlisÏujõÂ naÂsledujõÂcõÂ kategorie:
a) kategorie MJ opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a maleÂho plavidla
s vlastnõÂm strojnõÂm pohonem o vyÂkonu do 20 kW,
b) kategorie M opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a plavidla s vlastn
õÂm strojnõÂm pohonem,
c) kategorie SJ opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a plachetnice s celkovou
plochou plachet do 20 m2,
d) kategorie S opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a plachetnice.
a novela 333/2OO8:
SDĚLENÍ STÁTNÍ PLAVEBNÍ SPRÁVY č. 34/2008
ze dne 09.09.2008
o změnách ve způsobilostech osob k vedení a obsluze plavidel v souvislosti s novelou vyhlášky Ministerstva dopravy ČR č. 224/1995 Sb.
V souvislosti s vyhláškou č. 333/2008 Sb., kterou se mění vyhláška MD ČR č. 224/1995 Sb., dochází ke změnám v oblasti způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel. Mění se možnosti i povinnosti provozovatelů i činnost Státní plavební správy (dále SPS). Vyhláška nabude účinnosti dnem vyhlášení.
1.V souladu s § 3 odst. 1, § 5a, 5b, 6a jsou zřízeny způsobilosti plavčík, pomocný lodník a lodní strojník.
a.Způsobilost plavčík bude zapsána žákům SOŠ dopravní a strojírenské při vydání plavecké služební knížky (dále PSK).
b.Způsobilost pomocný lodník bude zapsána uchazečům starším 16 let, při vydání první PSK, pokud jim nebude uznána vyšší způsobilost (současně s rýnskou způsobilostí Deksmann).
c.Způsobilost lodní strojník bude zapsána držitelům PSK po splnění požadavků § 6a pouze na jejich žádost.
d.Pobočky SPS již mají k dispozici PSK upravené pro zápis těchto způsobilostí.
2.Možnost vést malé plavidlo do výkonu 20 kW bez průkazu způsobilosti ve smyslu § 4 odst. 4 se rozšiřuje i na vodní cestu Vltava v úseku České Budějovice (soutok s řekou Malše) - Týn nad Vltavou (ř. km 205,0).
3.Rozšiřuje se rovněž možnost vést malé plavidlo schopné pouze výtlačné plavby a maximální rychlosti do 12 km/hod., schválené SPS pro provoz v půjčovně malých plavidel, bez průkazu způsobilosti ve smyslu § 4 odst. 2 i na dopravně významných vodních cestách.
4.V souladu s § 6 se ruší rozdělení způsobilosti lodník na I. a II. třídu a nadále bude zapisován pouze lodník. Stávající způsobilosti lodník I. a II. třídy jsou uznáni jako lodníci. Provozovatelé plavidel mohou projednat s útvarem dokladů plavidel poboček SPS případy, kdy bude na konkrétním plavidle postačovat pro bezpečnost plavby v posádce namísto lodníka (dříve lodníka II. třídy) pouze pomocný lodník.
5.V souladu s § 7 se mění pojetí kormidelníka. Kormidelník již není vůdcem plavidla bez vlastního strojního pohonu, ale členem posádky plavidla s předepsanou plavební praxí. Ruší se zkouška způsobilosti kormidelníků, ruší se rovněž rozdělení kormidelníků na I., II. a III. třídu. Způsobilost kormidelníka bude zapsána do PSK na základě předepsané plavební praxe v trvání 24 měsíců ve funkci lodníka nebo lodního strojníka při pravidelném ověřování plavební praxe jednou za 12 měsíců. Dosavadní průkazy kormidelníků jako vůdců plavidel bez vlastního strojního pohonu zůstávají v platnosti.
6.V souladu s § 8 odst. 1 a 3 se ruší sledování počtu hodin u kormidla jako podmínka k získání způsobilosti kapitán. Sloupec "H - Počet hodin u kormidla" v PSK není třeba vyplňovat.
7.V souladu s § 8 odst. 5 a 6 se mění oprávnění kapitána III. třídy tak, že je oprávněn vést plavidlo na vodních cestách bez rozlišení jejich významnosti, tedy i na dopravně významných vodních cestách, avšak v úseku, kde prokázal požadovanou délku plavební praxe ve funkci lodníka, lodního strojníka nebo kormidelníka. Tento úsek mu bude zapsán do průkazu způsobilosti.
Vzhledem k tomu, že tento kapitán získá zápis dalších úseků pouze doložením plavební praxe v tomto úseku bez další zkoušky, byl změněn rozsah zkoušky způsobilosti. Do vydání novelizace publikace s testovými otázkami se uchazeči o zkoušku pro tuto způsobilost mohou připravovat podle stávající publikace v rozsahu kapitána II. třídy.
8.V souladu s § 8 odst. 7 a 8 se mění oprávnění kapitána IV. třídy tak, že je oprávněn vést každé plavidlo o výtlaku do 300 m3 a osobní lodě o obsaditelnosti maximálně 60 cestujícími na vodních cestách bez rozlišení jejich významnosti, avšak v úseku, kde prokázal požadovanou délku plavební praxe. Tento úsek mu bude zapsán do průkazu způsobilosti. Je proto nezbytné zapisovat vůdcem plavidla do PSK ve sloupci B "Trasa plavby" údaje přesněji a to i při pravidelných a kyvadlových plavbách ve smyslu poučení na str. 60 PSK.
Vzhledem k tomu, že tento kapitán nebude muset před tím skládat zkoušku způsobilosti lodníka a bude vést plavidlo i na dopravně významných vodních cestách, byl změněn rozsah jeho zkoušky způsobilosti. Do vydání novelizace publikace s testovými otázkami se uchazeči o zkoušku pro tuto způsobilost mohou připravovat podle stávající publikace, v rozsahu lodníka a kapitána III. třídy.
Žadatelům o vydání náhradního dokladu kapitána IV. třídy bude zapsána původní oblast platnosti i omezení v rubrice 9 průkazu způsobilosti. Žadatelé o doplnění (rozšíření) oblasti plavby musí vykonat zkoušku způsobilosti podle nových podmínek a budou jim zapsána nová omezení, stanovená vyhláškou č. 333/2008 Sb.
9.V souladu s § 9 může uchazeč o způsobilost převozník vykonat plavební praxi i na jiném plavidle, nejen na převozním. Povinnost prokázání praxe v PSK s podpisem vůdce plavidla, na kterém byla praxe absolvována, zůstává zachována.
Uchazeči o průkaz způsobilosti převozníka bude uznána každá praxe, která je potvrzena orgánem SPS v PSK, včetně praxe získané na malém plavidle. Praxi na malém plavidle lze získat jako člen posádky plavidla. Vůdce takového plavidla vede dobrovolně lodní deník, aby bylo možné vyvrátit pochybnosti o zápisu v PSK. Útvar dokladů plavidel pobočky SPS zapíše do osvědčení malého plavidla lodní deník jako povinnou listinu do povinné výbavy plavidla na žádost majitele (provozovatele) plavidla.
10.V souladu s § 11 se ruší sledování počtu hodin samostatné práce na plovoucím stroji jako podmínka k získání způsobilosti strojmistr, postačuje plavební praxe potvrzená v PSK. Podmínka držení osvědčení o způsobilosti k práci s pozemním strojem, který je součástí plovoucího stroje, zůstává zachována.
Rozšiřuje se možnost úlevy ze vzdělání. Pokud není uchazeč vyučen, musí splnit plavební praxi v dvojnásobné délce, tedy 18 měsíců.
Umožňuje se rovněž obsluhovat pozemní stroj na plavidle i bez průkazu způsobilosti strojmistra, avšak pouze pod dohledem kapitána na plavidle (§ 3 odst.
. Toto ustanovení neplatí pro obsluhu plovoucích bagrů.
11.V souladu s § 3 odst. 3 může kapitán vést i plovoucí stroj při práci, pokud je držitelem osvědčení o způsobilosti k práci s pozemním strojem, který je součástí plovoucího stroje. Toto ustanovení neplatí pro obsluhu plovoucích bagrů a elevátorů, která musí vlastnit průkaz způsobilosti strojmistra této odbornosti.
12.V souladu s § 11a může průkaz způsobilosti k vedení plavidla pomocí radaru získat každý vůdce plavidla, tedy i malého. Praktickou část zkoušky provede uchazeč na největším plavidle, pro které má průkaz k jeho vedení (tedy např. kapitán nemůže provádět praktickou část zkoušky na malém plavidle). Zkoušky vůdců malých plavidel provádí SPS na plavidle zajištěném uchazečem.
13.Podle § 10 odst. 1 - 4 se mění pojetí oprávnění vůdce malého plavidla a nově se zavádí oprávnění vůdce rekreačního plavidla:
a.Oprávnění vůdce malého plavidla je platné od věku 18 let držitele na vodních cestách České republiky.
b.vůdce rekreačního plavidla
•je oprávněn vést malé plavidlo, kterým není provozována koncesovaná vodní doprava, na všech vodních cestách České republiky a na zahraničních vnitrozemských vodních cestách, jestliže dosáhl věku 16 let. Mění se tedy minimální věk držitele průkazu vůdce rekreačního plavidla z 15 na 16 let. Držitel ve věku 16 - 18 let může vlastnit pouze oprávnění vůdce rekreačního plavidla.
•je oprávněn vést rekreační plavidlo na všech vodních cestách České republiky, na zahraničních vnitrozemských vodních cestách a pobřežních mořských vodách (do 0,75 námořní míle od břehu za dne, jestliže síla větru nepřesáhne 4° Beaufortovy stupnice a výška vlny nepřekročí 1,2 m), jestliže dosáhl věku 18 let. Toto oprávnění zůstává beze změny.
14.Podle § 10 odst. 2 se zavádějí pouze kategorie M a S (do průkazu se bude zapisovat případné omezení výkonu motoru nebo plochy plachet).
15.Z ustanovení § 10 byla vyňata povinnost uchazečů ve věku 16 - 18 let vykonat praktickou zkoušku.
16.V souladu s § 13 a 14 dochází k zásadním změnám posuzování zdravotní způsobilosti:
a.Vstupní prohlídky nejdříve 3 měsíce před podáním žádosti zůstávají v platnosti.
b.Ruší se lhůty zdravotních prohlídek 10 let u vůdce plavidla nekoncesované dopravy a 3 let u člena posádky a vůdce koncesované vodní dopravy. Rovněž se ruší výstupní prohlídky před ukončením výkonu činnosti člena posádky a vůdce plavidla.
c.Držitel průkazu způsobilosti vůdce a obsluhy plavidla, po dosažení příslušného věku (viz body d) a e) musí mít za plavby u sebe kartu zdravotní způsobilosti. Kartu vystaví útvar dokladů osob pobočky SPS po předložení zdravotního posudku od lékaře. Upozorňujeme, že kontrolními orgány v zahraničí je uznáváno pouze takto vystavené potvrzení zdravotní způsobilosti.
d.Platnost zdravotní způsobilosti je pro vůdce plavidla, kromě plavidla rekreačního, do 50 let věku držitele průkazu způsobilosti. Držitel průkazu je povinen podrobit se pravidelné lékařské prohlídce před skončením platnosti zdravotní způsobilosti, avšak nejdříve 6 měsíců před dovršením věku 50, 55, 60 a 65 let, a pak každoročně.
e.Platnost zdravotní způsobilosti je pro člena posádky plavidla a vůdce malého plavidla, které je používáno jako rekreační, do 65 let věku držitele průkazu. Po dosažení tohoto věku se musí podrobit lékařské prohlídce každoročně. Obnovení platnosti zdravotní způsobilosti je obdobné jako u vůdce plavidla, viz bod 16 odst. d).
f.Státní plavební správa a provozovatel může stanovit mimořádnou zdravotní prohlídku v přesně vymezených případech (§13 odst. 2).
g.Držitel průkazu způsobilosti je povinen informovat o své změně zdravotní způsobilosti SPS a zaměstnavatele.
Platí do: odvolání
(č. j. 317/Ř/08)
v z. Ing. Václav Novák v.r.
ředitel
vyhláška se zprcala, přepisovat to nebudu
224/95
VedenõÂ plavidla bez pruÊ kazu zpuÊ sobilosti
(1) Male plavidlo bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu
o hmotnosti vcÏetneÏ vlastnõÂho zatõÂzÏenõÂ do 1000 kg
a plachetnici s celkovou plochou plachet do 12 m2
muÊ zÏe veÂst osoba bez pruÊ kazu zpuÊ sobilosti, pokud je
seznaÂmena s technikou vedenõÂ takoveÂho plavidla
a v rozsahu potrÏebneÂm pro jeho vedenõÂ teÂzÏ s plavebn
õÂmi prÏedpisy. Po dosazÏenõÂ veÏku 15 let je tato osoba teÂzÏ
opraÂvneÏna veÂst male plavidlo s vlastnõÂm strojnõÂm pohonem
do vyÂkonu 4 kW.
(2) K vedenõÂ plovoucõÂho teÏlesa muÊ zÏe byÂt poveÏrÏena
osoba bez pruÊ kazu zpuÊ sobilosti, pokud tak stanovõÂ
plavebnõÂ spraÂva prÏi vydaÂnõÂ povolenõÂ k jeho plavbeÏ.
StejneÏ tak muÊ zÏe plavebnõÂ spraÂva stanovit prÏi prÏemist'ova
ÂnõÂ plovoucõÂho zarÏõÂzenõÂ.
§ 10
VuÊ dce maleÂho plavidla
(1) PozÏadovany veÏk, vzdeÏlaÂnõÂ, praxe a odbornaÂ
zpuÊ sobilost vuÊ dce maleÂho plavidla jsou
a) veÏk: nejmeÂneÏ 15 let pro kategorii MJ a SJ,
nejmeÂneÏ 18 let pro kategorii M a S,
b) vzdeÏlaÂnõÂ: dokoncÏene zaÂkladnõ vzdeÏlaÂnõÂ,1)
c) odborna zpuÊ sobilost: znalost prÏedmeÏtuÊ podle prÏõÂ-
lohy cÏ. 1 oveÏrÏena zkousÏkou
podle teÂto vyhlaÂsÏky.
(2) VuÊ dce maleÂho plavidla je opraÂvneÏn veÂst na
vsÏech vodnõÂch cestaÂch mala plavidla. Podle druhu plavidla
se rozlisÏujõÂ naÂsledujõÂcõÂ kategorie:
a) kategorie MJ opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a maleÂho plavidla
s vlastnõÂm strojnõÂm pohonem o vyÂkonu do 20 kW,
b) kategorie M opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a plavidla s vlastn
õÂm strojnõÂm pohonem,
c) kategorie SJ opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a plachetnice s celkovou
plochou plachet do 20 m2,
d) kategorie S opravnÏ uje k vedenõÂ maleÂho plavidla
bez vlastnõÂho strojnõÂho pohonu a plachetnice.
a novela 333/2OO8:
SDĚLENÍ STÁTNÍ PLAVEBNÍ SPRÁVY č. 34/2008
ze dne 09.09.2008
o změnách ve způsobilostech osob k vedení a obsluze plavidel v souvislosti s novelou vyhlášky Ministerstva dopravy ČR č. 224/1995 Sb.
V souvislosti s vyhláškou č. 333/2008 Sb., kterou se mění vyhláška MD ČR č. 224/1995 Sb., dochází ke změnám v oblasti způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel. Mění se možnosti i povinnosti provozovatelů i činnost Státní plavební správy (dále SPS). Vyhláška nabude účinnosti dnem vyhlášení.
1.V souladu s § 3 odst. 1, § 5a, 5b, 6a jsou zřízeny způsobilosti plavčík, pomocný lodník a lodní strojník.
a.Způsobilost plavčík bude zapsána žákům SOŠ dopravní a strojírenské při vydání plavecké služební knížky (dále PSK).
b.Způsobilost pomocný lodník bude zapsána uchazečům starším 16 let, při vydání první PSK, pokud jim nebude uznána vyšší způsobilost (současně s rýnskou způsobilostí Deksmann).
c.Způsobilost lodní strojník bude zapsána držitelům PSK po splnění požadavků § 6a pouze na jejich žádost.
d.Pobočky SPS již mají k dispozici PSK upravené pro zápis těchto způsobilostí.
2.Možnost vést malé plavidlo do výkonu 20 kW bez průkazu způsobilosti ve smyslu § 4 odst. 4 se rozšiřuje i na vodní cestu Vltava v úseku České Budějovice (soutok s řekou Malše) - Týn nad Vltavou (ř. km 205,0).
3.Rozšiřuje se rovněž možnost vést malé plavidlo schopné pouze výtlačné plavby a maximální rychlosti do 12 km/hod., schválené SPS pro provoz v půjčovně malých plavidel, bez průkazu způsobilosti ve smyslu § 4 odst. 2 i na dopravně významných vodních cestách.
4.V souladu s § 6 se ruší rozdělení způsobilosti lodník na I. a II. třídu a nadále bude zapisován pouze lodník. Stávající způsobilosti lodník I. a II. třídy jsou uznáni jako lodníci. Provozovatelé plavidel mohou projednat s útvarem dokladů plavidel poboček SPS případy, kdy bude na konkrétním plavidle postačovat pro bezpečnost plavby v posádce namísto lodníka (dříve lodníka II. třídy) pouze pomocný lodník.
5.V souladu s § 7 se mění pojetí kormidelníka. Kormidelník již není vůdcem plavidla bez vlastního strojního pohonu, ale členem posádky plavidla s předepsanou plavební praxí. Ruší se zkouška způsobilosti kormidelníků, ruší se rovněž rozdělení kormidelníků na I., II. a III. třídu. Způsobilost kormidelníka bude zapsána do PSK na základě předepsané plavební praxe v trvání 24 měsíců ve funkci lodníka nebo lodního strojníka při pravidelném ověřování plavební praxe jednou za 12 měsíců. Dosavadní průkazy kormidelníků jako vůdců plavidel bez vlastního strojního pohonu zůstávají v platnosti.
6.V souladu s § 8 odst. 1 a 3 se ruší sledování počtu hodin u kormidla jako podmínka k získání způsobilosti kapitán. Sloupec "H - Počet hodin u kormidla" v PSK není třeba vyplňovat.
7.V souladu s § 8 odst. 5 a 6 se mění oprávnění kapitána III. třídy tak, že je oprávněn vést plavidlo na vodních cestách bez rozlišení jejich významnosti, tedy i na dopravně významných vodních cestách, avšak v úseku, kde prokázal požadovanou délku plavební praxe ve funkci lodníka, lodního strojníka nebo kormidelníka. Tento úsek mu bude zapsán do průkazu způsobilosti.
Vzhledem k tomu, že tento kapitán získá zápis dalších úseků pouze doložením plavební praxe v tomto úseku bez další zkoušky, byl změněn rozsah zkoušky způsobilosti. Do vydání novelizace publikace s testovými otázkami se uchazeči o zkoušku pro tuto způsobilost mohou připravovat podle stávající publikace v rozsahu kapitána II. třídy.
8.V souladu s § 8 odst. 7 a 8 se mění oprávnění kapitána IV. třídy tak, že je oprávněn vést každé plavidlo o výtlaku do 300 m3 a osobní lodě o obsaditelnosti maximálně 60 cestujícími na vodních cestách bez rozlišení jejich významnosti, avšak v úseku, kde prokázal požadovanou délku plavební praxe. Tento úsek mu bude zapsán do průkazu způsobilosti. Je proto nezbytné zapisovat vůdcem plavidla do PSK ve sloupci B "Trasa plavby" údaje přesněji a to i při pravidelných a kyvadlových plavbách ve smyslu poučení na str. 60 PSK.
Vzhledem k tomu, že tento kapitán nebude muset před tím skládat zkoušku způsobilosti lodníka a bude vést plavidlo i na dopravně významných vodních cestách, byl změněn rozsah jeho zkoušky způsobilosti. Do vydání novelizace publikace s testovými otázkami se uchazeči o zkoušku pro tuto způsobilost mohou připravovat podle stávající publikace, v rozsahu lodníka a kapitána III. třídy.
Žadatelům o vydání náhradního dokladu kapitána IV. třídy bude zapsána původní oblast platnosti i omezení v rubrice 9 průkazu způsobilosti. Žadatelé o doplnění (rozšíření) oblasti plavby musí vykonat zkoušku způsobilosti podle nových podmínek a budou jim zapsána nová omezení, stanovená vyhláškou č. 333/2008 Sb.
9.V souladu s § 9 může uchazeč o způsobilost převozník vykonat plavební praxi i na jiném plavidle, nejen na převozním. Povinnost prokázání praxe v PSK s podpisem vůdce plavidla, na kterém byla praxe absolvována, zůstává zachována.
Uchazeči o průkaz způsobilosti převozníka bude uznána každá praxe, která je potvrzena orgánem SPS v PSK, včetně praxe získané na malém plavidle. Praxi na malém plavidle lze získat jako člen posádky plavidla. Vůdce takového plavidla vede dobrovolně lodní deník, aby bylo možné vyvrátit pochybnosti o zápisu v PSK. Útvar dokladů plavidel pobočky SPS zapíše do osvědčení malého plavidla lodní deník jako povinnou listinu do povinné výbavy plavidla na žádost majitele (provozovatele) plavidla.
10.V souladu s § 11 se ruší sledování počtu hodin samostatné práce na plovoucím stroji jako podmínka k získání způsobilosti strojmistr, postačuje plavební praxe potvrzená v PSK. Podmínka držení osvědčení o způsobilosti k práci s pozemním strojem, který je součástí plovoucího stroje, zůstává zachována.
Rozšiřuje se možnost úlevy ze vzdělání. Pokud není uchazeč vyučen, musí splnit plavební praxi v dvojnásobné délce, tedy 18 měsíců.
Umožňuje se rovněž obsluhovat pozemní stroj na plavidle i bez průkazu způsobilosti strojmistra, avšak pouze pod dohledem kapitána na plavidle (§ 3 odst.

11.V souladu s § 3 odst. 3 může kapitán vést i plovoucí stroj při práci, pokud je držitelem osvědčení o způsobilosti k práci s pozemním strojem, který je součástí plovoucího stroje. Toto ustanovení neplatí pro obsluhu plovoucích bagrů a elevátorů, která musí vlastnit průkaz způsobilosti strojmistra této odbornosti.
12.V souladu s § 11a může průkaz způsobilosti k vedení plavidla pomocí radaru získat každý vůdce plavidla, tedy i malého. Praktickou část zkoušky provede uchazeč na největším plavidle, pro které má průkaz k jeho vedení (tedy např. kapitán nemůže provádět praktickou část zkoušky na malém plavidle). Zkoušky vůdců malých plavidel provádí SPS na plavidle zajištěném uchazečem.
13.Podle § 10 odst. 1 - 4 se mění pojetí oprávnění vůdce malého plavidla a nově se zavádí oprávnění vůdce rekreačního plavidla:
a.Oprávnění vůdce malého plavidla je platné od věku 18 let držitele na vodních cestách České republiky.
b.vůdce rekreačního plavidla
•je oprávněn vést malé plavidlo, kterým není provozována koncesovaná vodní doprava, na všech vodních cestách České republiky a na zahraničních vnitrozemských vodních cestách, jestliže dosáhl věku 16 let. Mění se tedy minimální věk držitele průkazu vůdce rekreačního plavidla z 15 na 16 let. Držitel ve věku 16 - 18 let může vlastnit pouze oprávnění vůdce rekreačního plavidla.
•je oprávněn vést rekreační plavidlo na všech vodních cestách České republiky, na zahraničních vnitrozemských vodních cestách a pobřežních mořských vodách (do 0,75 námořní míle od břehu za dne, jestliže síla větru nepřesáhne 4° Beaufortovy stupnice a výška vlny nepřekročí 1,2 m), jestliže dosáhl věku 18 let. Toto oprávnění zůstává beze změny.
14.Podle § 10 odst. 2 se zavádějí pouze kategorie M a S (do průkazu se bude zapisovat případné omezení výkonu motoru nebo plochy plachet).
15.Z ustanovení § 10 byla vyňata povinnost uchazečů ve věku 16 - 18 let vykonat praktickou zkoušku.
16.V souladu s § 13 a 14 dochází k zásadním změnám posuzování zdravotní způsobilosti:
a.Vstupní prohlídky nejdříve 3 měsíce před podáním žádosti zůstávají v platnosti.
b.Ruší se lhůty zdravotních prohlídek 10 let u vůdce plavidla nekoncesované dopravy a 3 let u člena posádky a vůdce koncesované vodní dopravy. Rovněž se ruší výstupní prohlídky před ukončením výkonu činnosti člena posádky a vůdce plavidla.
c.Držitel průkazu způsobilosti vůdce a obsluhy plavidla, po dosažení příslušného věku (viz body d) a e) musí mít za plavby u sebe kartu zdravotní způsobilosti. Kartu vystaví útvar dokladů osob pobočky SPS po předložení zdravotního posudku od lékaře. Upozorňujeme, že kontrolními orgány v zahraničí je uznáváno pouze takto vystavené potvrzení zdravotní způsobilosti.
d.Platnost zdravotní způsobilosti je pro vůdce plavidla, kromě plavidla rekreačního, do 50 let věku držitele průkazu způsobilosti. Držitel průkazu je povinen podrobit se pravidelné lékařské prohlídce před skončením platnosti zdravotní způsobilosti, avšak nejdříve 6 měsíců před dovršením věku 50, 55, 60 a 65 let, a pak každoročně.
e.Platnost zdravotní způsobilosti je pro člena posádky plavidla a vůdce malého plavidla, které je používáno jako rekreační, do 65 let věku držitele průkazu. Po dosažení tohoto věku se musí podrobit lékařské prohlídce každoročně. Obnovení platnosti zdravotní způsobilosti je obdobné jako u vůdce plavidla, viz bod 16 odst. d).
f.Státní plavební správa a provozovatel může stanovit mimořádnou zdravotní prohlídku v přesně vymezených případech (§13 odst. 2).
g.Držitel průkazu způsobilosti je povinen informovat o své změně zdravotní způsobilosti SPS a zaměstnavatele.
Platí do: odvolání
(č. j. 317/Ř/08)
v z. Ing. Václav Novák v.r.
ředitel
vyhláška se zprcala, přepisovat to nebudu
- Martin-Hakl
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: úte črc 13, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Martin-Hakl
- nováček na fóru
- Příspěvky: 13
- Registrován: úte črc 13, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Tak jedna gratulace
Teď už vydávají průkazy na počkání? Já se ptal před Vánoci, jestli mi vymění tu ohromnou plachtu co mám za novou kartičku a říkali že do měsíce.
A ještě edit: pokud někdo si chce oprávnění jen rozšířit, tak se dělá test jen z toho co chybí a při neúspěchu ani při opravné zkoušce stávající průkaz zůstává, takže se nikdo nemusí být, že když to neudělá, tak o něj přijde.

Teď už vydávají průkazy na počkání? Já se ptal před Vánoci, jestli mi vymění tu ohromnou plachtu co mám za novou kartičku a říkali že do měsíce.
A ještě edit: pokud někdo si chce oprávnění jen rozšířit, tak se dělá test jen z toho co chybí a při neúspěchu ani při opravné zkoušce stávající průkaz zůstává, takže se nikdo nemusí být, že když to neudělá, tak o něj přijde.
- Standa83
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: ned pro 28, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Liberec
Petr píše:Když se tu probírá to rozšíření. Mám všechny tři skupiny, ale s omezením. Co bych musel absolvovat v případě, že bych chtěl rozšířit motor ( plachty ) na neomezeno?
Díky Petr.
Státní plavební správa vystavuje průkaz pro plachty pouze do 80 sqm, moře omezené pouze na příbřežní oblasti.
Bez omezení můžeš mít pouze loď bez omezení výkonu motoru. Tam se dělá navíc pouze praktická zkouška. Ta znamenala se na Labi dvakrát otočit, přijet k bojce a praktická zkouška byla hotova.. Chtěli za to 500 CZK, což měl být poplatek majiteli lodě.
Jinak maximálně papíry od MD nebo zahraničí.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
No neomezený výkoín motoru si uděláš praktickou zkoušku, na neomezenou plochu plachet si uděláš taky praktickou zkoušku, testy už dělat nebudeš. Moře je od SPS omezené vždy! Jen je třeba se informovat na SPS jak mají zajištěnou loď pro praktické zkoušky, a kolik se za to platí, také je možnost dovést si loď vlastní a dělat praktickou zkoušku na ní.
to Standa83: Státní plavební správa samozřejmě vydává průkaz VMP i pro plochu plachet nad 80m2 je to skupina S - bez omezení.
to Standa83: Státní plavební správa samozřejmě vydává průkaz VMP i pro plochu plachet nad 80m2 je to skupina S - bez omezení.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
K praktické zkoušce se dostaví uchazeč:
pro kategorii M s malým plavidlem s vlastním pohonem o výkonu minimálně 20 kW s minimální obsaditelností 3 osoby,
pro kategorii S s plachetnicí s celkovou plochou plachet minimálně 20 m2 pro minimálně dvoučlennou posádku.
Jinak v Praze když jsem dělal zkoušky já, tak tam měli nějaký člun k dispozici na vodě rovnou u budovy, ale jelikož jsem praktickou nedělal, tak jsem se o to moc nezajímal. Jen před začátkem zkoušek se paní ptala jestli si nechceme ještě připlatit praktickou, že je to navíc xxx Kč a že loď mají zajištěnou.
pro kategorii M s malým plavidlem s vlastním pohonem o výkonu minimálně 20 kW s minimální obsaditelností 3 osoby,
pro kategorii S s plachetnicí s celkovou plochou plachet minimálně 20 m2 pro minimálně dvoučlennou posádku.
Jinak v Praze když jsem dělal zkoušky já, tak tam měli nějaký člun k dispozici na vodě rovnou u budovy, ale jelikož jsem praktickou nedělal, tak jsem se o to moc nezajímal. Jen před začátkem zkoušek se paní ptala jestli si nechceme ještě připlatit praktickou, že je to navíc xxx Kč a že loď mají zajištěnou.
- Standa83
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 113
- Registrován: ned pro 28, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Liberec
Charlie píše:to Standa83: Státní plavební správa samozřejmě vydává průkaz VMP i pro plochu plachet nad 80m2 je to skupina S - bez omezení.
Je to možný, ale bohužel sem tehdy tu možnost v Děčíně neměl..


Každopádně má alffa naprostou pravdu, byla by škoda si půjčit velkou loď a přitom si pořádně nezaplachtit..
Napadá mě ale jedna věc.. To omezení je pro základní oplachtění, nebo celkové oplachtění (například když se vytáhne spinaker,...) Osobně bych si tipnul, že B je správně..
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
A je v těch testech co jsou ke koupi o něco víc, než v testech na webu SPS ?
Jinak soubor testových otázek - vypracovaných - je na stránkách www.vmp.ic.cz , pak už by člověka při zkoušce nemělo nic překvapit.
Jinak soubor testových otázek - vypracovaných - je na stránkách www.vmp.ic.cz , pak už by člověka při zkoušce nemělo nic překvapit.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti