Zkušenost z Jadranu
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
Náhodné setkání
Nazdar Pepo!!!
Kdyby jsme to plánovali, tak to určitě nevy?lo. Jen ?koda, ?e to bylo v tak ?patném počasí. Nás tlačil čas, nemohli jsme si dovolit ztratit celý den na molu, tak jsem trochu zariskoval a celkem to vy?lo. Vítr sice neustal, ale tak 1/2hod. po vyplutí se to nad námi oblačnost roztrhala, alespoň nepr?elo. Po chvilce motorování jsme vykři?ovali proti větru a? k Primo?tenu a pak u? bylo zase moc hodin, tak na motor na Kaprije do M. Nozdry na rybu a chobotnicový salát.
Jak jste dopadli vy? Vypluli jste?
Vysvětlení pro ostatní: S Pepou jsme se náhodou potkali na ?oltě, u městského mola Maslinice. Kdyby měl v profilu svou fotografii, také bych ho snad poznal....
Kdyby jsme to plánovali, tak to určitě nevy?lo. Jen ?koda, ?e to bylo v tak ?patném počasí. Nás tlačil čas, nemohli jsme si dovolit ztratit celý den na molu, tak jsem trochu zariskoval a celkem to vy?lo. Vítr sice neustal, ale tak 1/2hod. po vyplutí se to nad námi oblačnost roztrhala, alespoň nepr?elo. Po chvilce motorování jsme vykři?ovali proti větru a? k Primo?tenu a pak u? bylo zase moc hodin, tak na motor na Kaprije do M. Nozdry na rybu a chobotnicový salát.
Jak jste dopadli vy? Vypluli jste?
Vysvětlení pro ostatní: S Pepou jsme se náhodou potkali na ?oltě, u městského mola Maslinice. Kdyby měl v profilu svou fotografii, také bych ho snad poznal....
Re: Zku?enost z Jadranu
To Baharis
Ahoj. Kdy? jsem ti tak 4 dny před odjezdem psal, ?e tam někde..... o sebe "zakopneme", bylo to jen řečnický obrat. ?e se to mů?e pvést bych opravdu nevěřil. Do poslední chvíle jsem toti? chtěl na noc do zátoky Krknja? na Veli Drevnik - tedy na kotvu. Předpověď bory s 55 kn mne na poslední chvíli obrátila na nejbli??í můringy, co? byla právě Maslinica. Po na?em ranním rozhovoru jesem ?el stahovat přepověď z wap - DHMZ. Chtěl jsem ti ji dát přečíst, ale po va?í lodi zbylo jen jediné volné místo u mola. Bylo mi to oparavdu líto. Ov?em velký obdiv vůči tobě, dom té sloty nevyplula do té doby ani jedna loď. kdo se pokusil balit kabel, k tomu přiběhl místní "hafenmajster" a po nekolika jeho slovech jej opět rozbalil a ?el vařit oběd. I já chtěl je?tě chvilku počkat / známá výmluva-mimo mě a mého syna celá posádky poprvé na moři/ ale musel jsem si po va?en odplutí zachovat tvář - tak?e po 10 minutách jsme byli odvázáni a bral jsem přímý kurz na ?irje.Ode mne ?ádné hrdinství-měl jsem Elan 45, ale s va?í 333 /pokud jsem si dobře v?iml/ to musel být pěkný tanec. Dávalo to po volném moři /nadneseně/ ostře proti větru na jeden zátah, tak 2-3 míle ji?ně pod ?irje-zátoku Stupica. Tam jsem chtěl být přes noc na boji, je to moje poslední či předposlení nostaligická zastávka. Doufal jsem, ?e vás dostihnem, nebo alespoň uvidím, ale bohu?el. Jediná loď ?iroko daleko byla nejaká Sun Odyssey 52. Dokonce jsem tě volal radiostanicí, ale nic. Později mi do?lo, ?e to bere? severně podél pobře?í. Byla to nádherná plavba, stálých 32-35 kn. Tedy čistá 7 Bf /podle tabulky by měly být vlny 4m, ale dle mého soudu ty největ?í neměly více jak 3m/. Hlavní palchta jak na serfu a kosatka poloviční. Přesto měl Elan 45 náklon tak 30 stupňů a rychlost 6-7 kn, Pod jasným sluncem nádhera. Jen jsem si v duchu říkal , co se bude dít jestli to přeleze 40-45 kn. O hlá?ených 55kn jsem rad?i neuva?oval. Ty poslední 3 míle k ?irje přímo proti větru jsem se dotahoval na motor. Při 2500 ot motoru byla rychlost lodi 1,7 kn. A jedna zajímavost, je?tě při vzdálenosti méně jak 1 míle od břehu, který mě kryl před větrem, byly vlny vět?í jak 1m a rychlost lodi na motor tak 2,5 kn. Byl to den na která budu vzpomínat celou zimu ....Tak zase pří?tí rok, a? o sebe zakopnem.
Ahoj. Kdy? jsem ti tak 4 dny před odjezdem psal, ?e tam někde..... o sebe "zakopneme", bylo to jen řečnický obrat. ?e se to mů?e pvést bych opravdu nevěřil. Do poslední chvíle jsem toti? chtěl na noc do zátoky Krknja? na Veli Drevnik - tedy na kotvu. Předpověď bory s 55 kn mne na poslední chvíli obrátila na nejbli??í můringy, co? byla právě Maslinica. Po na?em ranním rozhovoru jesem ?el stahovat přepověď z wap - DHMZ. Chtěl jsem ti ji dát přečíst, ale po va?í lodi zbylo jen jediné volné místo u mola. Bylo mi to oparavdu líto. Ov?em velký obdiv vůči tobě, dom té sloty nevyplula do té doby ani jedna loď. kdo se pokusil balit kabel, k tomu přiběhl místní "hafenmajster" a po nekolika jeho slovech jej opět rozbalil a ?el vařit oběd. I já chtěl je?tě chvilku počkat / známá výmluva-mimo mě a mého syna celá posádky poprvé na moři/ ale musel jsem si po va?en odplutí zachovat tvář - tak?e po 10 minutách jsme byli odvázáni a bral jsem přímý kurz na ?irje.Ode mne ?ádné hrdinství-měl jsem Elan 45, ale s va?í 333 /pokud jsem si dobře v?iml/ to musel být pěkný tanec. Dávalo to po volném moři /nadneseně/ ostře proti větru na jeden zátah, tak 2-3 míle ji?ně pod ?irje-zátoku Stupica. Tam jsem chtěl být přes noc na boji, je to moje poslední či předposlení nostaligická zastávka. Doufal jsem, ?e vás dostihnem, nebo alespoň uvidím, ale bohu?el. Jediná loď ?iroko daleko byla nejaká Sun Odyssey 52. Dokonce jsem tě volal radiostanicí, ale nic. Později mi do?lo, ?e to bere? severně podél pobře?í. Byla to nádherná plavba, stálých 32-35 kn. Tedy čistá 7 Bf /podle tabulky by měly být vlny 4m, ale dle mého soudu ty největ?í neměly více jak 3m/. Hlavní palchta jak na serfu a kosatka poloviční. Přesto měl Elan 45 náklon tak 30 stupňů a rychlost 6-7 kn, Pod jasným sluncem nádhera. Jen jsem si v duchu říkal , co se bude dít jestli to přeleze 40-45 kn. O hlá?ených 55kn jsem rad?i neuva?oval. Ty poslední 3 míle k ?irje přímo proti větru jsem se dotahoval na motor. Při 2500 ot motoru byla rychlost lodi 1,7 kn. A jedna zajímavost, je?tě při vzdálenosti méně jak 1 míle od břehu, který mě kryl před větrem, byly vlny vět?í jak 1m a rychlost lodi na motor tak 2,5 kn. Byl to den na která budu vzpomínat celou zimu ....Tak zase pří?tí rok, a? o sebe zakopnem.
Ahoj Pepo
Já vím ?e jsi říkal, ?e bude? stahovat předpověď. Ale já u? věděl v?e, co jsem potřeboval a tady u? ?lo o to, jestli vyplout, nebo zůstat do druhého dne. Dostával jsem ka?dé ráno SMSku s opisem předpovědi DHMZ a bylo to stejně na prd. Směry větru ti tam vyjmenují téměř v?echny a max. síla za celý týden nikdy neseděla. Sleduju jak se vyvíjí oblačnost, co dělají mraky a plachty lodí na obzoru proti větru. A stále ve střehu. Na loď jsem za vámi před vyplutím nechtěl, byli jste dole. Po nastartování jsem čekal, jestli to usly?íte a díval jsem se za vámi je?tě kdy? jsme odplouvali.
Jen pro opravu z minulého příspěvku: Po konzultaci s kolegou uvádím, ?e u Primo?tenu jsme pouze refovali na půl a na plachty jsme dopluli a? ke Kaprije. Tady je trasa: www.baharis.cz/trasa.jpg Upluli jsme 34 mil za 6,5 hodiny. To je na E333 celkem dobré, ne?
Celkem to ?lo, nebyl ?ádný vět?í problém. Nejvá?něj?í bylo, ?e jsme zapoměli zavřít okýnko u záchodu a kromě mokrého toale?áku, jsme měli plnou koupelnu vody a tekla a? do salonu. Kdy? se paluba noří pod hladinu, není se čemu divit, ?e? To minulý den, kdy? se přes nás přehnala bouřka nejdřív tam a pak je?tě zpátky, to byl fofr. Během vteřiny se obráti větr a ráhno udělalo nechtěnou halzu. Ale pře?ili jsme to my aj loď. To ti francouzi, co byli vyvázaní vedle nás říkali, ?e roztrhali plachty.
Je?tě několik krátkých poznámek k tvému článku
- Sílu větru jsem nevěděl, proto?e jsme měli nefunkční windmetr a na můj ruční anemometr jaksi nebyl čas. Vlny bych odhadoval tak do dvou metrů.
- Naopak jsme měli ve výborném stavu autopilota. Ani jednou nevyskočil a po jeho zapnutí jsem mohl klidně refovat, nebo jen dolaďovat trim.
- Mou posádku jsi viděl. Také nebyli poznamenáni znalostmi o jachtingu. A paní absolutní neplavec - ani jednou nebyla ve vodě. Ale byli dobří.
- Nechci ti ?ahat do svědomí, ale E45 by měla v tom počasí plout kolem 10ti uzlů a více. Jestli ten log ukazoval správně...
- Rychlost uváděnou na logu neberu za směrodatnou. Nejpřesněj?í měření (a proti dnu) je GPS. A vím, co za nesmysly log někdy vůči GPS uvádí.
- Vý?ka vln v návaznosti na vítr i HR stupnice vln jsou uváděné na otevřeném moři. To by jsme museli být hódně daleko, aby to sedělo.
- Radiostanici v salonu pova?uji za stejnou blbost, jako GPS plotter. V tom randálu by jsme ji nesly?eli i kdyby jsme byli v dosahu.
- Celá na?e trasa: www.baharis.cz/trasa_all.jpg Upluto 188 mil, jedna etapa noční.
- Lodní deník tentokrát asi nebude. Byl to opravdu náročný týden a já nemám zapsanou ani čárku.
Měj se krásně a doufejme, ?e se taková obrovská náhoda je?tě někdy bude opakovat.
Já vím ?e jsi říkal, ?e bude? stahovat předpověď. Ale já u? věděl v?e, co jsem potřeboval a tady u? ?lo o to, jestli vyplout, nebo zůstat do druhého dne. Dostával jsem ka?dé ráno SMSku s opisem předpovědi DHMZ a bylo to stejně na prd. Směry větru ti tam vyjmenují téměř v?echny a max. síla za celý týden nikdy neseděla. Sleduju jak se vyvíjí oblačnost, co dělají mraky a plachty lodí na obzoru proti větru. A stále ve střehu. Na loď jsem za vámi před vyplutím nechtěl, byli jste dole. Po nastartování jsem čekal, jestli to usly?íte a díval jsem se za vámi je?tě kdy? jsme odplouvali.
Jen pro opravu z minulého příspěvku: Po konzultaci s kolegou uvádím, ?e u Primo?tenu jsme pouze refovali na půl a na plachty jsme dopluli a? ke Kaprije. Tady je trasa: www.baharis.cz/trasa.jpg Upluli jsme 34 mil za 6,5 hodiny. To je na E333 celkem dobré, ne?
Celkem to ?lo, nebyl ?ádný vět?í problém. Nejvá?něj?í bylo, ?e jsme zapoměli zavřít okýnko u záchodu a kromě mokrého toale?áku, jsme měli plnou koupelnu vody a tekla a? do salonu. Kdy? se paluba noří pod hladinu, není se čemu divit, ?e? To minulý den, kdy? se přes nás přehnala bouřka nejdřív tam a pak je?tě zpátky, to byl fofr. Během vteřiny se obráti větr a ráhno udělalo nechtěnou halzu. Ale pře?ili jsme to my aj loď. To ti francouzi, co byli vyvázaní vedle nás říkali, ?e roztrhali plachty.
Je?tě několik krátkých poznámek k tvému článku
- Sílu větru jsem nevěděl, proto?e jsme měli nefunkční windmetr a na můj ruční anemometr jaksi nebyl čas. Vlny bych odhadoval tak do dvou metrů.
- Naopak jsme měli ve výborném stavu autopilota. Ani jednou nevyskočil a po jeho zapnutí jsem mohl klidně refovat, nebo jen dolaďovat trim.
- Mou posádku jsi viděl. Také nebyli poznamenáni znalostmi o jachtingu. A paní absolutní neplavec - ani jednou nebyla ve vodě. Ale byli dobří.
- Nechci ti ?ahat do svědomí, ale E45 by měla v tom počasí plout kolem 10ti uzlů a více. Jestli ten log ukazoval správně...
- Rychlost uváděnou na logu neberu za směrodatnou. Nejpřesněj?í měření (a proti dnu) je GPS. A vím, co za nesmysly log někdy vůči GPS uvádí.
- Vý?ka vln v návaznosti na vítr i HR stupnice vln jsou uváděné na otevřeném moři. To by jsme museli být hódně daleko, aby to sedělo.
- Radiostanici v salonu pova?uji za stejnou blbost, jako GPS plotter. V tom randálu by jsme ji nesly?eli i kdyby jsme byli v dosahu.
- Celá na?e trasa: www.baharis.cz/trasa_all.jpg Upluto 188 mil, jedna etapa noční.
- Lodní deník tentokrát asi nebude. Byl to opravdu náročný týden a já nemám zapsanou ani čárku.
Měj se krásně a doufejme, ?e se taková obrovská náhoda je?tě někdy bude opakovat.
Re: Zku?enost z Jadranu
Baharisi,prohlí?ela jsem fotky na Tvým webu,bylo by fajn alespon u některých popsat místopis-zátoky a tak.Třeba odkud jsou fotky 51,52 - stojí? přídí k molu(malá hloubka?)nebo 61,62 vypadají lákavě.
to Irena
- Ne zrovna Silvestrovskou, ale nějakou zimní, snad lednovou plavbu na Jadranu měl vloni v plánu akcí Aleš Morávek. Není to zrovna můj šálek kávy, tak jsem na to nereagoval a ani nevím, jak to dopadlo. Jen vím že psal, že má zajištěnou loď s topením. Múže to být zajímavé, ale dle mého názoru to vyžaduje kvalitní "suché" vybavení, čítající řádově desítky tisíc. A kdo z nás - sezóních je má. Absolovoval jsem v tom mém Velikonoční regatu a bylo to tak na hraně.
- S těma popiskama fotek máš pravdu. Už jsem se nad tím zamýšlel. Je to trochu o čase, trochu o lenosti. V každém případě ty které jsi popsala hned popisem doplním a když se k tomu dokopu (nebo mě někdo dokope ) , tak to přes zimu doplním všechno. Jinak dík za zájem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: V té M.Nozdře jsou stání asi tak pro tři lodě klasicky zádí na muring, ale když jsme připluli, byly obsazené. Tam kde jsme byli my se dno zvedalo prudčeji, proto jsme byli vyvázáni přídí. Ještě tam nemají vodu a elektriku, nicméně slibují, že vše bude. Neustále budují.
- Ne zrovna Silvestrovskou, ale nějakou zimní, snad lednovou plavbu na Jadranu měl vloni v plánu akcí Aleš Morávek. Není to zrovna můj šálek kávy, tak jsem na to nereagoval a ani nevím, jak to dopadlo. Jen vím že psal, že má zajištěnou loď s topením. Múže to být zajímavé, ale dle mého názoru to vyžaduje kvalitní "suché" vybavení, čítající řádově desítky tisíc. A kdo z nás - sezóních je má. Absolovoval jsem v tom mém Velikonoční regatu a bylo to tak na hraně.
- S těma popiskama fotek máš pravdu. Už jsem se nad tím zamýšlel. Je to trochu o čase, trochu o lenosti. V každém případě ty které jsi popsala hned popisem doplním a když se k tomu dokopu (nebo mě někdo dokope ) , tak to přes zimu doplním všechno. Jinak dík za zájem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: V té M.Nozdře jsou stání asi tak pro tři lodě klasicky zádí na muring, ale když jsme připluli, byly obsazené. Tam kde jsme byli my se dno zvedalo prudčeji, proto jsme byli vyvázáni přídí. Ještě tam nemají vodu a elektriku, nicméně slibují, že vše bude. Neustále budují.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Kamarát teraz na jeseň kotvil v Splite pri nábreží v starom meste. Je tam vraj hĺbka 3m, na jednom mieste cítil, že kýl o niečo buchoce, ale bol to asi nejaký zabudnutý betón od bójky. Hodil kotvu a nacúval k mólu. Nič neplatil. Bol tam na noc.
Na móle v Hvare sa platilo aj keď si človek išiel len pozrieť mesto, 100 kuna do 2 hodín, ani sme ho neukecavali a bolo to za 50, asi sú potešený ak sa cudzinec snaží rozprávať chorvátsky. V Jelse sme boli na noc, múringy, el. a voda, bezpečné kotvisko, pekne mestečko s krásnym parkom za 200 kuna.
Na móle v Hvare sa platilo aj keď si človek išiel len pozrieť mesto, 100 kuna do 2 hodín, ani sme ho neukecavali a bolo to za 50, asi sú potešený ak sa cudzinec snaží rozprávať chorvátsky. V Jelse sme boli na noc, múringy, el. a voda, bezpečné kotvisko, pekne mestečko s krásnym parkom za 200 kuna.
Tam už to bylo silne offtopic, proto to přenáším sem. No přeci té drobné radosti z toho, si do někoho rýpnout.Terra píše: Pekne prosim smutne koukam, ale bohuzel tak nejak nevim co... Jak vubec bylo, byl jsi nekde na lodicce, vid?
Jo, v sobotu v noci jsem se vrátil. Něco jsem už psal klukům na ICQ.
Loď B40, šest crew a já, výchozí bod marína Trogir, pak Vis(Rogacic)-Sv.Klement(Soline)-Korčula(Gradina)-Lastovo(Korita)-Mljet(Polače)-Hvar(Mrtinovik)-Brač(Luka, Bol, Milna, )-Veli Drvenik(Krknjaš). Celkem 236 mil, jedna noční plavba. Počasí vyloženě extrémní, první tři dny Jugo poctivých 40knt, z větší části 45knt, v nárazech 48knt. Vlny si netroufám odhadovat. Čtvrtý den Jugo na ústupu, jen nějakých 30-35knt. Doposud jsme neviděli ani jednu plachtu. Pátý den Jugo ustoupilo a na mizerných 10-15 knt se nedalo pořádně plachtit. Objevují se první plachty.
Skvělá posádka, už poněkolikáté na moři, leč doposud (dle současných měřítek) pouze na rekreačních plavbách. Se mnou byli poprvé, ale užívali si to. První tři dny jsme se věnovali trochu i ekologii a lehce zakrmili rybičky.
Když čtu, že fučelo 45 knt., tak mne jen napadá, jak bych si s tím já poradil. a to odhlédnuto od smlouvy s chartrovkou, která mluví, že po šestce bf. nevyplouvat. Jsem učeň, ale je mi jasné, že dřív nebo později ten fukéř někde zažiju taky. Jen bych chtěl být co nejlíp připraven.
Baharisi, došlo na vesty? Měnil jsi kvůli větru plánovanou trasu? Jak probíhalo refování a za jakých podmínek? Jaké byly nejkritičtější momenty? Na Visu jste se vyvázali u bunkru? ...tam jsem nebyl, ale mám to v plánu. Otázek by byla spousta.
Holt mám zatím za sebou jen necelých 600 nm. a vím, že nic nevím. Což se dá označit za moje motto.
Možná ani netušíte, vy zkušenější, jak je důležitá vaše jakákoliv připomínka. Často to jsou jaksi bezpředmětné poznámky, které nás posunou o krůček dopředu, mimovolné zmímky o tom co kdo a kdy udělal, a jsou to věci, které se v žádných knihách nenajdou a já je hltám a těší mne.
Navíc jsem teď vypil flašku Pelješacu. A 16.6. vyplouvám a strašně se těším.
A díky za popis plavby.
Baharisi, došlo na vesty? Měnil jsi kvůli větru plánovanou trasu? Jak probíhalo refování a za jakých podmínek? Jaké byly nejkritičtější momenty? Na Visu jste se vyvázali u bunkru? ...tam jsem nebyl, ale mám to v plánu. Otázek by byla spousta.
Holt mám zatím za sebou jen necelých 600 nm. a vím, že nic nevím. Což se dá označit za moje motto.
Možná ani netušíte, vy zkušenější, jak je důležitá vaše jakákoliv připomínka. Často to jsou jaksi bezpředmětné poznámky, které nás posunou o krůček dopředu, mimovolné zmímky o tom co kdo a kdy udělal, a jsou to věci, které se v žádných knihách nenajdou a já je hltám a těší mne.
Navíc jsem teď vypil flašku Pelješacu. A 16.6. vyplouvám a strašně se těším.
A díky za popis plavby.
Ano, na Visu jsme byli u bunkru.
Vesty jsme přes den nevytahovali. Když jsme si je vytáhli před noční plavbou, zjistili jsme že jsou malé, tak zase nic. Byl to ten typ velký límec a přední část. Při předávání lodě jsem se na to pokoušel upozornit, ale byl jsem ujištěn, že to je v pořádku. Dál jsme to neřešili.
Nejenom při velkém fukéři, ale stále: Pokud nezávodím, vytahovat plachty s dostatečnou rezervou (raději méně). Neustále sledovat okolí. Lodě na horizontu, mraky, vlny - mnohé napoví. Nedat na méně zkušenou posádku, která při každém opadnutí větru "radí" přidat plachtám. Dát si 5-10 min. a až potom reagovat. Spíše než výtahům se věnovat trimu. Většinou těm kdo nedělali okruhový jachting stačí že to jede, ale doladění plachet jim nic neříká. Předvídat. Neustále být ve střehu, i když se posádka baví, a mít v záloze řešení. Co udělám, když se stane toto, toto a toto.
Když to tak probírám, tak nejkritičtější okamžik byl, když se jeden člen posádky pokoušel blít proti větru a při následném oplachování lodě i posádky jsme přišli o kýblík. To nemluvím o řetězové reakci, kterou jeho počin vyvolal. Byl první ze čtyř na návětrné straně.....
Opravdu si nemůžu vzpomenout na žádnou krizovku. Dokonce ani žádné "nekontrolované přeostření" se nedělo. Jem mě pila krev obrovská vůle na kormidelním kole. Dost jsem se natočil.
Co se týká refování. I když rollfok a roll do stěžně deformují plachty a neumožňují je pořádně vytrimovat, pro rekreační plavbu jiné nepoužívám. Gena jde refovat tam i zpět v plné rychlosti, někdy je potřeba pomoct mírným přeostřením. U hlavní plachty nechám trochu vypustit hl. otěž, aby nebyla v plném tahu. Pokud jde stále těžko, obsluha se nachystá u kliky, vyostřím, dotáhne, odpadnu. Třeba na několikrát, aby jsme při delším přeostření neztratili rychlost a nedošlo třeba k nechtěnému ré.
Vesty jsme přes den nevytahovali. Když jsme si je vytáhli před noční plavbou, zjistili jsme že jsou malé, tak zase nic. Byl to ten typ velký límec a přední část. Při předávání lodě jsem se na to pokoušel upozornit, ale byl jsem ujištěn, že to je v pořádku. Dál jsme to neřešili.
Nejenom při velkém fukéři, ale stále: Pokud nezávodím, vytahovat plachty s dostatečnou rezervou (raději méně). Neustále sledovat okolí. Lodě na horizontu, mraky, vlny - mnohé napoví. Nedat na méně zkušenou posádku, která při každém opadnutí větru "radí" přidat plachtám. Dát si 5-10 min. a až potom reagovat. Spíše než výtahům se věnovat trimu. Většinou těm kdo nedělali okruhový jachting stačí že to jede, ale doladění plachet jim nic neříká. Předvídat. Neustále být ve střehu, i když se posádka baví, a mít v záloze řešení. Co udělám, když se stane toto, toto a toto.
Když to tak probírám, tak nejkritičtější okamžik byl, když se jeden člen posádky pokoušel blít proti větru a při následném oplachování lodě i posádky jsme přišli o kýblík. To nemluvím o řetězové reakci, kterou jeho počin vyvolal. Byl první ze čtyř na návětrné straně.....
Opravdu si nemůžu vzpomenout na žádnou krizovku. Dokonce ani žádné "nekontrolované přeostření" se nedělo. Jem mě pila krev obrovská vůle na kormidelním kole. Dost jsem se natočil.
Co se týká refování. I když rollfok a roll do stěžně deformují plachty a neumožňují je pořádně vytrimovat, pro rekreační plavbu jiné nepoužívám. Gena jde refovat tam i zpět v plné rychlosti, někdy je potřeba pomoct mírným přeostřením. U hlavní plachty nechám trochu vypustit hl. otěž, aby nebyla v plném tahu. Pokud jde stále těžko, obsluha se nachystá u kliky, vyostřím, dotáhne, odpadnu. Třeba na několikrát, aby jsme při delším přeostření neztratili rychlost a nedošlo třeba k nechtěnému ré.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to Janík
Ahoj.
Nechceš si prohodit manželky? Ta moje je celkem pěkná drobná blondýnka, prsa č. cca 2,5 ....
Já blbec jednou při cca 22-25 kn z předoboku na Elanu 31, který je opravdu velmi dobrou a odolnou lodí, odmítl v sílícím větru na ten "kousek" cesty co nám zbýval zrefovat (měli jsme plné prádlo) a v poryvu nás to "trošku" víc naklonilo...No a od té doby "ječí" kdykoli víc foukne...no prostě jsem trouba .
Možná kdybys zkusil podobnou hovadinu...
Wlady
Nechceš si prohodit manželky? Ta moje je celkem pěkná drobná blondýnka, prsa č. cca 2,5 ....
Já blbec jednou při cca 22-25 kn z předoboku na Elanu 31, který je opravdu velmi dobrou a odolnou lodí, odmítl v sílícím větru na ten "kousek" cesty co nám zbýval zrefovat (měli jsme plné prádlo) a v poryvu nás to "trošku" víc naklonilo...No a od té doby "ječí" kdykoli víc foukne...no prostě jsem trouba .
Možná kdybys zkusil podobnou hovadinu...
Wlady
To by, Wlady, nepomohlo. Ona má vlastnosti pitbula.Čím je hůř, tím líp se cítí. Hrůzu ji naženou jen debilní kousky našich přerostlých dětí. Strach nedovede používat jako jistý kontrolní mechanismus. Což je někdy imponující a někdy nebezpečné.
Ve výsledku jsme na tom stejně. Na mne zase ječí, když refuju.
Ahoj
Ve výsledku jsme na tom stejně. Na mne zase ječí, když refuju.
Ahoj
- Terra
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Janík píše:To by, Wlady, nepomohlo. Ona má vlastnosti pitbula.Čím je hůř, tím líp se cítí. Hrůzu ji naženou jen debilní kousky našich přerostlých dětí. Strach nedovede používat jako jistý kontrolní mechanismus. Což je někdy imponující a někdy nebezpečné.
Ve výsledku jsme na tom stejně. Na mne zase ječí, když refuju.
Ahoj
Ahoj Janiku,
promin smelou otazku... A nebudes se nahodou rozvadet? Musim potvrdit to, co rikal Wlady, s chytnutim silnejsiho vetru jsem mela co delat i ja a pak se celkem obstojne bala. Jeli jsme tenkrat na zadni vitr, ja byla v podpalubi a akorat krouskovala nasi pozici a najednou slysim, jak ten muj (nejen buh vi proc byvaly) nastartoval a se zafixovanym rahnem proti otoceni se jal menit smer kvuli rybarske lodi, ktera byla jeste pomerne daleko. Tim padem jsme chytli neco pres 30 uzlu do plne plachty a nasi lodicku to naklonilo tak, ze jsem bocnim okynkem na palube videla pod vodu. To mi tak na 14 dni stacilo, abych kdykoliv pri prehoupnuti rucicky na windmeteru pres 20 uzlu zavelela: REEF!!!
No, takze mam rada jachting, miluju vyzvu, ale tak nejak se snazim predchazet trablum a neohrozuju...
A mozna z duvodu, ze jsem mela partaka na lod blazna a ktery nedomyslel veci do konce a nedal si nic moc rict a pak nemelo smysl dal neco rikat a ani mne to tak nejak nebavi... Po bitve je kazdy general a to tak nejak nemelo smysl... No a tak jsem prisla o moznost travit na lodi vice casu...
Ahoj Terro, rozvod nepřipadá v úvahu, protože jsme jako hrdličky. Jen jí musím chránit před zbrklostmi. Už se párkrát dost zranila...na lyžích, na koni, na kole.. ..jakoby si svoji duševní práci chtěla kompenzovat nějakou mírou nebezpečí. Já to ani nepovažuji za zásadní téma, holt to tak je a zůstanu tím, který refuje. Žádný problém.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Terra píše:To guys (olaf, Ficcus & co.): Ficcus na to kapnul. Ale ja uz tam moc nechodim... Je to tam samej uchyl... A sranda je tu vetsi... A jeste se dozvim neco uzitecneho
tady je to taky samej nudnej úchyl, egomasér, mistr světa, ...
jako na každém fóru
vše v dobrém
PS: a já jsem ve skutečnosti blondýna
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host