Jméno lodi: DEKÁDA
Technická data
Celková délka 5,40 m
Délka trupu 5,25 m
Délka HVR 4,62
Celková šířka 2,22 m
Výška v kabině max. 1,2 m
Ponor min/max. 0,28/1,20 m
Hlavní plachta 9 m2
Kosatka 6 m2
Balast 0 kg
Sklopná ploutev 40 kg olova na dolním konci
Počet kojí 2+1
Váha konstruktér 300 já 500 kg
Výtlak konstruktér 650 já 850 kg
Motor zatím není
Matriál dřevo + sklo + epoxy
Výroba vlastní


Motivace
Pro stavbu této lodičky jsem se rozhodl po několikaleté zkušenosti s plavbou na motoráku, který byl přebudován na plachetnici. Jeho jízdní vlastnosti nebyly nejhorší, ale z mnoha důvodů jsem zatoužil po něčem větším, lepším a s kajutou. Vadila mi absence komor, nutnost pokaždé loď vybalit, vystrojit, dát na vodu ( namočit se). U nás na Velkém Dářku má ATOL hojné zastoupení, takže jsem nemusel chodit daleko, a mohl si ji nejen prohlédnout, ale i zkusit. Ačkoli šarpie, je to loď elegantních tvarů, vhodná pro amatérskou stavbu a s bezproblémovou přepravou.
Proč stavět?
Když se člověk rozhodne pro větší loď, musí se taky rozhodnout jakou cestou se ke své nové lodi vydá. V roce 1995, kdy jsem tuto otázku řešil já, se nové laminátové lodě pohybovali v řádu statisíců, a zánovní ATOLY mezi 100 – 150 tisíci. Potřebnou částku jsem neměl. Zato jsem měl čas a místo na stavbu a hlavně „Velké oči“, že to půjde hladce a za 2 roky se budu vozit. Náklady na stavbu jsem odhadl poměrně dobře na 60-70 tisíc, a výhoda je v tom, že nemusím mít celou částku na hromadě, ale mohu postupně nakupovat. Tak jsem koupil výkresy od p Zouhara Františka z Blanska a vyřídil stavební povolení. Kdybych věděl, že to budu dávat do hromady 10 let, asi bych si to rozmýšlel více.
Co o lodi říká p Zouhar (doslovný přepis)
Při projektu jachty byla snaha udělat rodinnou, turistickou, maximálně bezpečnou, jednoduchou ve stavbě, pohodlnou a rychle plující jachtu, kterou je možno vytáhnout z vody vlastními silami a přepravovat za osobním autem. Z těchto požadavků vyplynula ploutvová jachta. Jelikož při plavbě se posádka většinu času zdržuje v kokpitu, byl zkonstruován dostatečně prostorný. V přední části byla vybudována přiměřená kabina. Na ploutvové jachtě je hlavním vyvažovacím elementem posádka. Díky provedení širokého samovylévacího kokpitu byla zkonstruována pohodlná jachta umožňující bohaté manévrování celé posádky. Provedení konstrukce ploutvové skříně a její umístění tak, že nezabírá cenné místo v kajutě a umožňuje zatažení ploutve. Kabina jachty má výšku 120 cm a střechu podpírá vzpěra, kterou je možno vychýlit na bok. V kabině jsou dvě dlouhé koje pod kterými je místo na peřiny. Nadzvednutím podlahy do výše kojí a odchýlením vzpěry se získá další místo na spaní ( pro třetí osobu ). Široký kokpit umožní pohodlný nocleh pěti osob. Nepotopitelnost jachty je zabezpečena vodotěsnými přepážkami na přídi – 100 litrů a na zádi – 370 litrů. Dodatkovými komorami jsou nádrže na bocích kokpitu o obsahu 2 x 140 litrů. Celkový obsah nádrží je 750 litrů, což zabezpečuje nepotopitelnost jachty za každých okolností.
Trup jachty tvaru scharpie o celkově vysoké přídi a široce rozložených bocích umožňuje rychlou a suchou plavbu. Přesahující ploutvová skříň nad podlahou kokpitu umožňuje pevné opření nohou při vyvažování. V kokpitu jsou též namontovány vyvažovací pásy. V přední části kokpitu je lávka. V případě bezvětří je možno použít vesel. Vchod do kabiny je uzavřen klapkou. Pro šaty, jídlo a plachty složí prostory přístupné ze vnitřku kabiny a také forpik. Po obou stranách ploutvové skříně jsou dvě hluboké zásuvky, vytahované do kabiny, sloužící pro uložení nářadí, drobných věcí nebo akumulátoru pro osvětlení jachty. Na pilíři je upevněn malý otáčecí stolek, který se dá schovat do zavazadlového prostoru. Větrání zajišťuje větrací otvor ve střeše kabiny a síťka ve dveřích.
V přední části kabiny je možno namontovat vařič do kardanového závěsu. Jachta má oplachtění typu „slup“ a velikosti plachet 15 m2 s možností zvětšení do 17 m2. Stěžeň je upevněn na střeše v bočnicích. Ráhno, které má refpatent, je upevněn 90 cm nad palubou, aby nevadil posádce. Délka ráhna umožňuje uschování v kabině. Lanoví je velmi jednoduché a skládá se ze dvou stěhů, rozepřených krátkým salingem a stojkou. Přední plachtu je možno rolovat při použití speciálního roleru.
Ploutev je zhotovena z překližky, slepené na sílu 30mm, profilované. Na zádi je možno připevnit závěsný motor o síle do 7 koní. Na přídi a na zádi jsou umístěny držáky na přenášení jachty. Konstrukce jachty je přizpůsobena amatérským stavitelům z dostupného materiálu. Povrch překližky o síle 5 – 6 mm je zpevněn laminováním. Kostra je z borovice, některé důležité součásti z dubu. Na dekorativní věci je použit mahagon nebo gabon. Atol je vhodný pro rekreační rodinnou vodní turistiku pro oblast plavby 2.1.1 – moře s omezením – denní plavba v zátokách nebo v blízkosti pevniny, kde je vyloučeno mořské vlnobití (stupeň vlnění moře 2).
Konstrukční změny
Proti plánům jsem šel do větší pevnosti, což se podepsalo na váze. Použil jsem překližky o síle 6mm, všechny podélné latě kostry trupu jsem dal dubové. Trup je olaminován 3 vrstvami skla 240 g, paluby a kajuta jednou vrstvou. Rozšířil jsem ploutev, ploutvovou skříň, její stěny i kýl. Přidal jsem upínačky pod sálingy, dodělal palubu u zrcadla a zrušil světlík na přídi a lávku na veslování. Dále jsem zesílil okénka a provedl jsem je s přesahem a na šrouby místo na gumu. Přední okénko jsem udělal otevírací. Zvětšil jsem trubky odvádějící vodu z kokpitu. Stěh na přídi je zdvojen. Stěžeň i rollfog jsou ze dřeva.