Pokud jsem dobře pochopil Baharisovu úvahu, netýkala se jeho poznámka ohledně reakčních možností dvojkýlu působení na stabilitu vůči poloze plachet, ale jeho účinku na drift plachetnice při větším náklonu. Jistě, klasický pevný kýl bude mít při větší délce pravděpodobně účinější páku vůči síle v plachtoví, pokud nebude celková hmotnost dvojkýlu a tím i váha působící vůči plachtám větší o tolik, aby vyrovnala handycap dvojkýlu v délce, to nevím. Ale myslím, že je neoddiskutovatelné, že při náklonu bude závětrná ploutev dvojkýlu poskytovat plachetnici větší oporu vůči vodní mase, umožní větší a účinější působení hydrodynamického vztlaku a tím zákonitě menší drift a lepší stoupavost než klasický kýl, který s rostoucím náklonem tyto vlastnosti ztrácí, pokud se nepletu. Při převrácení plachetnice si neumím představit situaci, kdy se trup ocitne dnem vzhůru s jedním z kýlů ve svislé poloze - mám-li jeden z kýlů ve svislé poloze, je druhý na boku a táhne trup na stranu, tedy mrtvá poloha s jedním svislým kýlem mi nepřijde pravděpodobná. Snad v situaci, kdy trup leží na hladině pěkně symetricky a váhy kýlů působí spíše po stranách svisle a teoreticky by mohly trup v této zcela svislé poloze stabilizovat. Myslím ale, že bude stačit málo, aby se trup naklonil, začne působit jeden z kýlů více, druhý vlivem přechodu do svislice méně a je tu obrat, snad
