Výkon motoru vzhledem k váze člunu a způsobu plavby

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 526
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » úte úno 12, 2008 6:54 am

Díky moc bobesi,
ono se to samo nabízelo, když na konci těch knížek byly plánky. Tak mě to zajímalo.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9292
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 175
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte úno 12, 2008 7:55 am

Denis píše:Divokan, gratulujem k akcieschopnosti. Možno by tie naskenované knihy mohli byť umiestnené niekde inde aby ich tu ludia našli aj o mesiac, to nie je kritika na teba, len moja úvaha. Možno medzi Lodní plány, samozrejme duplicitne, teda príspevok nepresúvať!!!


Správná připomínka Denisi, přidám všechny tři do souborů ke stažení mezi lodní plány. ;)
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát čer 20, 2008 1:35 pm

Ahoj motoráři, chtěl bych drobnou radu. Včera jsme na Dalešicích konečně vyzkoušeli naši loďku s motorem. Jsem v celku spokojený, protože podle GPS bude naše cestovní rychlost asi na třetinu plynu 10km/h, vibrace minimální, hluk v pohodě, můžeme se normálně bavit.
Tak. Když přidávám plyn, rychlost už se víc nezvyšuje, jen na asi 13 km/h a za zádí se zvedá slušná vlna. To je asi normální, zřejmě mezní rychlost, i výpočtu to jakž takž odpovídá.
to je jedna věc. Druhá je, že když jsme se prudce otočili a vjeli do svých vln, tak si propeler občas cucl vzduch (motor by chtěl o pár cm níž, ale už je nadoraz). A teď ta otázka, pomůže zvětšit kavitační desku těmi prodávanými křidélky?
Nebo (když to stihnu) mám na záď připevit nějaké štelovatelné klapky? myslím, že by se ta vlna za zádí posunula, loď by si trochu přisedla na příď a jela ve výtlaku trochu rychleji.
Díky teista
Jo ještě dodávám, loďka má 4m, motor 4t Johnson, 5koňi
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát čer 20, 2008 1:38 pm

ahoj
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » sob srp 28, 2010 9:43 pm

Ahoj, hledám radu kde se dá...mohl by mi, prosim, nekdo pomoci ? Jiz tretim rokem "ladim" clun Sport 50 (4,2x1,6m) pro pobyt v "divocine" delty Dunaje. Vse jde jakz-takz az na motor. Mel jsem 5 HP, 9 HP, v soucastnosti mam 15HP a lod jede porad zoufale pomalu ( max. 8 - 12 km/h ) - o skluzu si mohu nechat jen zdat. Je pravdou, ze v lodi je nalozena pomerne velka vybyva a zasoby ( celkem cca 450-500 kg vc. lidi ). Resim teda dilema, jaky motor by toto nejlepe zvladnul. Nechci hlavne zbytecne silny a tezky motor nejen pro to aby se mi lod nerozpadla ale hlavne kvuli spotrebe - v delte jsou velmi omezene moznosti nakupu benzinu... A chci zustat u dvoutaktu ( finance ). Muze mi nekdo popsat sve zkusenosti nebo napsat svuj nazor/radu ? Predem MOC dekuji !
Jeste jsem zapomel napsat, ze stavajici motor v soucastnem rezimu plavby, "zere" cca 10l na 35km...
/ Prip. kdyby se nekdo chtel zbavit nejake starsi vetsi, levne a hlavne nizke lodi ( Glastron, Vega,... ) ? /
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » sob srp 28, 2010 10:14 pm

No nejsem žádný odborník, ale mám "4m gumáček" s 35k 2t_Selvou, ale abych ho dostal do skluzu s tebou udávanou váhou potřebuji plný plyn a trochu času. Hádám bude pro tebe ten motor příliš slabý.
... Když se loď pořizovala sbíral jsem info kde se dalo... skončil jsem u jednoho prodejce a nastínil mu svojí představu, člun délky 4m a motor cca 20k s možností táhnout lyžaře... Pán se usmál ....a řekl, máte šnorchl a brejle a na kladnou odpověď reagoval... to je dobře .. ten Váš lyžař to bude potřebovat :mad:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob srp 28, 2010 10:32 pm

to livot: Ten tvůj dotaz se tady opakuje bez větší odezvy. Co kdybys místo vyžadování odpovědi bez hledání, raději hledal v příspěvcích? Potom bys (možná ) pochopil,
že chceš něco nemožného. Proto ti asi nikdo neodpovídá. Všeobecně se udává k jízdě ve skluzu max 35kg/1HP při optimálním rozložení zátěže. Ten tvůj 2T, 15HP bude nejspíš dosti starý a tak z něj ten plný výkon těžko dostaneš. A máš odpověď. Optimální by asi bylo tak 25HP.
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » sob srp 28, 2010 11:12 pm

tataS : vidis, konecne jsem se dockal smysluplne odpovedi, diky ! :) Ale vazne - hledam rady a nazory nejen tady ale i na jinych diskuzich - mam proctene asi vsechny, bavim se s ruznymi lidmi osobne nebo si dopisujeme, telefonujeme... Ty nazory se ale pomerne dost lisi a bez (alespon nejake) teorie je pro me zkouseni stylem pokus-omyl dost narocne nejen casove ale i financne a vysledku bych se taky mohl dockat az za mnoho let...
Odpoved tedy nevyzaduji a tech malo odpovedi bude asi spis tim, ze se jedna o slozitejsi problem nez je bezne (silny motor a spotrebu neresit). Nechci nic nemozneho, hledam jen kompromis vykon x spotreba. A psal jsem, ze na skluzu za kazdou cenu netrvam.
Motor je dvanact let stary, tedy opravdu zadna novinka. Cenna je pro me Tvoje informace o 35kg/1HP, ten 25HP urcite vyzkousim.
Rad bych se ale jeste dozvedel, jak lze menit vykon ruznymi vrtulemi, jestli by pro me byla resenim treba petimetrova lod, jestli by pomohly nejake klapky atd... Proste rad bych se dostal "do obrazu" a porozumel problemu, takze asi tak.
Diky.

heavy : nechci ani tahat lyzare ani snorchlovat :) netrvam ani na tom skluzu. Nevim ani co jde do skluzu ochotneji - jestli laminatovy nebo nafukovaci clun...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned srp 29, 2010 8:17 am

Pořád dokola. Ty chceš "pouze odpověď" speciálně pro sebe a nechceš si to odvodit z jiných příspěvků, protože odpovědi na "pouze tvoje" otázky se tady v různých
vláknech dají vyčíst a odvodit. Probírá se to pořád dokola se stejným výsledkem. Pouze nováčci si myslí, že bude výsledek jiný a oni mají něco lepšího.
Dle tvých požadavků, by byla lepší hliníková pramice cca 4m s motorem 4t do 10HP. Tam bys měl dosti prostoru pro svoje krámy a zásoby, nad ní si můžeš udělat
střechu a spotřeba bude minimální. Možná by stačil i slabší motor 6-8HP. Nějaká Selva 1válec 4T. S touto váhou zapomeň na jízdu ve skluzu a ten člun na takovou
zátěž není taky vhodný. Již by ses měl postavit na pevnou zem. Oni ty ptáci tam budou i bez tebe spokojeně žít. Zkus si moje připomínky porovnat s tím co se tady
píše. Změna stoupání vrtule zlepší využití výkonu motoru tím, že se bude točit ve vyšších otáčkách, kde má plný výkon ale určitě u tvého starého motoru nedosáhneš
s ním skluzu a byli by to vyhozené peníze. O tom se tady taky píše. Celkově z tebe mám dojem, že problematice nehovíš a chytáš se stébla trávy.
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » ned srp 29, 2010 12:04 pm

Psal jsem, ze se ptam kde se da proto, abych se s problematikou seznamil, porozumel ji a podle toho si udelal svuj konkretni zaver. Necekam tedy od nikoho radu, ze to mam udelat presne tak a na jinak - tedy ani od Tebe ! Nechapu proc porad fnukas a vysmivas se nad tim, ze nekdo neco nevi a dokonce se odvazuje i zeptat...? Kdyz vynecham Tvoje jizlive poznamky, napsal jsi zatim asi dva radky k veci. Naprosto jsem treba nepochopil "vykrik" : Oni ty ptáci tam budou i bez tebe spokojeně žít. :( Co ma tohle spolecneho s vykonem motoru ??
Ale k veci (mozna jsem naivni ale mam takovy dojem, ze tenhle problem resi a zajima vic lidi...) - hlinikova pramice je asi hezka vec ale nekde na kacak, ne do vln a na hlavni kanaly, kde navic nejsi sam. Zatim jsem tam nikdy zadnou pramici ani nevidel...
/ No nic, zamysli se nad sebou a pokud Te obtezuji, radeji na me uz nereaguj. Pokud ano, pis pouze k veci - city si muzeme projevit osobne a neotravovat ostatni. /
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned srp 29, 2010 12:27 pm

Hlavním smyslem mých odpovědí je abys pochopil, že ten tvůj "problém" za tebe nikdo nevyřeší. Je tady popsána řada expedičních plaveb, kde je uvedeno vše
co potřebuješ k porovnání. A ty přesto opakuješ svůj pořád stejný dotaz, který má vyřešit tvůj specifický problém. Již jsi to zkoušel i jinde se stejným výsledkem.
Nejlepší bude, když si pořídíš menší parník s kotlem na dřevo. Toho je tam dost.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Poměr váha - výkon.

Příspěvekod samoliter » ned srp 29, 2010 12:39 pm

Ahoj Livote. Pokud váha člunu s motorem, posádkou a výbavou je komplet 500kg a výše, tak starý 15 koňový motor to rozjede do přechodové fáze. Dost se zvedne příď člunu, záď poklesne do prohlubně za vlnou, vlna asi dost brutální.
Pokud dáš zátěž víc do předu, tak možná ani to nepostačí, aby takto těžkou loď motor 15 HP vytlačil na vlnu, kde už rázem se sníži odpor. Loď pak už vodu nerozhrnuje do stran, ani netlačí před sebou, ale klouže po hladině.
A to ještě vzhledem ke stáří a opotřebení motoru v něm může několik koní chybět.
Zkrátka: menší váhu zátěže, zásob, vyladit motor, vrtuli? Nebo koupit silnější motor.
Pošli mi v SZ tvoji Mailovou adresu. Okopíruji odpovídající vzorce, diagramy a vysvětlivky. Přidám k mailu a pošlu Ti to. Vkládat sem, ani do SZ mi to nejde, neumím. samoliter.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned srp 29, 2010 2:48 pm

Livote

nějak se mi nezdá,že by ten tvůj 500kg těžký Sport nešel do kluzu s 15k motorem.
Loni jsem sjel Dunaj z Kelheimu do Bratislavy s překližkáčem FS 14,s 15k 4t Suzuki s hydrofoilem.Celková váha byla právě těch 450-500 kg,tedy asi 34kg/1k.Do kluzu šel perfektně,rychlost po proudu běžně 30-35 km/h,spotřeba 3,4 l/1hod.To odpovídá asi 10 - 12 l/100km.Na 2t se vykašli,lepší je 4T,ten žere míň,a 15 k musí bohatě stačit.To pokud chceš jezdit v kluzu.
Teista jel Dunaj s podobnou loďkou a měl,mám dojem 5k,a Halladin jel Dunaj s těžkým Atolem a taky s 5k.S tím taky všude dojedeš.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2095
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » ned srp 29, 2010 3:08 pm

Pro Livota Sport 50 je kluzák takže nejlepší jízda je poch.skluz žere to nejmíň a nej.to jede. pokud nechcež skluz kup si něco jinýho za další na sort 50 se dává motor 50hp 25hp je málo když tam vlazou 4 lidi po 80kilech tak seš zabořenej. a pokud nechceš jezdit ve skluzu tak je jedno jestli tam dáš 8hp nebo 10 nebo 15.Gumák ten má zase jinej vodpor tý vody ten potřebuje na začátek víc kobyl než to zvedne. A za poslední se spotřebou toho moc nevymyslíš rychle či pomalu ve finále vyjde skoro na spotřebu stejně a jako poslední pokud nechci moc utrácet za palivu tak už jedině vesla nejlepší jsou takoví co chtěj výkon rychlost a malou spotřebu takovým říkám kou si kajak
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2095
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » ned srp 29, 2010 3:21 pm

vovsky píše:Livote

nějak se mi nezdá,že by ten tvůj 500kg těžký Sport nešel do kluzu s 15k motorem.
Loni jsem sjel Dunaj z Kelheimu do Bratislavy s překližkáčem FS 14,s 15k 4t Suzuki s hydrofoilem.Celková váha byla právě těch 450-500 kg,tedy asi 34kg/1k.Do kluzu šel perfektně,rychlost po proudu běžně 30-35 km/h,spotřeba 3,4 l/1hod.To odpovídá asi 10 - 12 l/100km.Na 2t se vykašli,lepší je 4T,ten žere míň,a 15 k musí bohatě stačit.To pokud chceš jezdit v kluzu.
Teista jel Dunaj s podobnou loďkou a měl,mám dojem 5k,a Halladin jel Dunaj s těžkým Atolem a taky s 5k.S tím taky všude dojedeš.
Tak to se klidně vsadíj jak dostaneš 50 sport s 15hp do skluzu ani (mám tu být slušný) tak šajse 25 sport s 25hp a 4 lidi po 90kilach plus palivo a věci a do skluzu šel hodně blbě né úplně a to měl novej motor. Hlavně když zatočíš tak se propadneš na to tu sílu nemá tak to už tady netvrď mám bajbót 440 cm 170šíře motor 15hp 2T ve dvou do skluzu přidám 50kg a ani šajze. a v zatáčkách to samé
david
moderátor
Příspěvky: 5869
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 231
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned srp 29, 2010 4:00 pm

Livote, problém je, že tvoje požadavky jsou poněkud schizofrenní.
1) chceš jezdit víc než 12 km/h
2) nechceš, netrváš na kluzu.
3) spotřeba 10l na 35 km ti je velká – viz povídání na Plavidlech
Jenže, v oblasti 12 – 25 km/h NENÍ PRO LOĎ POD 25M DÉLKY žádná rychlost ekonomická.
A tak to prostě nejde a nepůjde dohromady.
Protože:
1)optimální, přirozená, rychlost trupu je 3,4 x druhá odmocnina délky ve WL. to je
u 50 Sporta někde kolem 6,8 km/m a dobrá spotřeba kolem 20 - 25l/100 s 5 HP motorem, celkem bez ohledu na váhu
2) mezní rychlost, kdy si trup naleze na vlastní vlnu je 6 x druhá odm. ve WL, tedy 12 km/h, 10HP a už to začíná pěkně žrát. Tedy, žere to jako bys jel v kluzu, ale ve skutečnosti jen draze vyrábíš vlny.
3) jakákoli vyšší rychlost nad mezní, než se dostaneš do kluzu, je z hlediska spotřeby katastrofa. To platí obecně pro všechny loďky, klouzavé i neklouzavé.
4) do kluzu se trup dostane až při 12 x odm. z LWL, t.j. u S50 cca 24 km/h a min. 20HP, dva lidi + krámy, pak to žere srovnatelně s mezní rychlostí
5) dostat se do kluzu neznamená jen mít výkon 30kg na koně, jak tady kde kdo píše. Loď taky musí mít přiměřeně velkou plochu dna vzhledem k váze, aby ta vztlaková síla co ji dostává na hladinu měla kde v potřebné velikosti vzniknout. S extrémně přetíženou lodí se do kluzu nedostaneš ani s 15 kg na koně, což by normálně už znamenalo čisté klouzání.
Například Pluťák ( +- stejné dno jako S 50 )s Warťasem 45 HP by se teoreticky měl dostat do kluzu s cca 1350kg, což je ovšem naprostá blbost. Má těžký problém už s celkovou váhou kolem 600 - 700kg.
Takže buď uber na váze, nebo si pořiď delší loď cca 5 – 5,5m s nějakejma 40 - 50HP a počítej s tím, že budeš levně jezdit do 10 km/h a pak v kluzu aspoň 26 km/h a do tak 42km/h za 30 – 42l/100km s dvoutaktem.
Nejlevnější do provozu by byla veslařská osma, kde by se vyházeli nadělaní sportovci a osadil 5HP motor. Výkon stejný, váha desetinová a osma díky poměru d/l jede klidně 18 - 22km/h ve výtlaku.



Vovský - zapoměl jsi napsat, že Dunaj tek 8 - 10 km/h, tak že plaval 24 - 26 a byl rád.
Proti proudu bych to za 10 - 12 l/100 moc rád viděl
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » ned srp 29, 2010 4:21 pm

tataS : s takovouhle predstavou pomoci jsi nastesti jeden z mala. Osobne me v mem oboru ani nenapadne nekoho takhle srazet, snazim se vzdy bud poradit nebo na rovinu reknu ze nevim. Pro Tebe mam taky jednu informaci - drevo tam neni skoro zadne a jeste jednu radu - uz to nehul a jdi si na vzduch ! Howgh!

vovsky : je to tak. Tech 500kg ma ale jen naklad a posadka, samotna vaha clunu je jeste + k tomu.
geus : souhlas. A asi bych i neco jinyho koupil, jen vedet co. Pozadavky mam jasne ale podle popisu a prospektu to nevykoukam ani omylem, jedine kdyz mi nekdo poradi z vlastni praxe... Navic to mam jako konicka a zivim se praci, takze po zadnem luxusu se divat moc nemuzu...
samoliter : Ahoj, je to presne jak pises, ani to presunuti zateze vyrazneji nepomohlo... Opravdu poctive a dlouhodobe zkousim co se da, i ty zateze a zasoby jsem snad uz stahnul na minimum. Tohle vsechno absolvuji jen proto, abych se na zaklade praktickych zkusenosti od ochotnych dobrych borcu spravne rozhodl a neobjevoval Ameriku.
Vrta mi hlavou to, co napsal geus - ze Sport je kluzak a to zaboreni je svata pravda - takze jestli ma vubec smysl jit dal touhle cestou a nepoohlednout se radeji po necem jinem ?
Chtel jsem ale hlavne lod nizkou kvuli fotografovani co nejvice od hladiny, ktera by byla schopna zvladat vlny (at od ho*ad se silnymi cluny, kteri se neobtezuji spomalit nebo od vetru na nekolikakilometrovych jezerech...).

Mojim hlavnim problemem tedy zustava, jestli je nejaka sance Sporta vyladit nebo se radeji poohlednout po nejake malinko vetsi lodi, ktera by se tolik "neborila" a kde by snad stacil i slabsi motor ? Jak jsem jiz psal - skluz neni podminkou, staci trochu sviznejsi tempo nez je 12 km/hod. ( podminkou je snad jen ten naklad cca 500kg, nizke boky a ne gumak kvuli poskozeni )

Dekuji za kazdou rozumnou odpoved a snahu pomoci, vazim si toho ! Uz se pomalu bojim na foru neco ptat, nekteri se snazi delat z druhyho jen pitomce, obraci oci v sloup ze clovek to a to nevi a dobrych rad je jak safranu...
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » ned srp 29, 2010 4:39 pm

david : a idealem by byla Galera... :)
Ale vazne - diky, tohle jsem se potreboval dozvedet !!! ( jeste co je to WL ? ) Takze je to vsechno hlavne o te plose a ja se musim se Sportem chte-nechte rozloucit... :( Na vaze uz (krom meho hubnuti) neni dal co ubirat. Vetsinu casu nasi plavby nam ta rychlost 8-12 km/ hod. vyhovuje, casto zastavujeme, vracime se. Pak ale prijdou dlouhe, puste useky, ktere bychom radi rychle prejeli. Prip. je treba ujet napr. pred bourkou apod. V tu chvili by se vykon motoru (cca 30 km / hod.) hodil. Za techto predpokladu bych ke spotrebe 40l / 100 km nerekl kriveho slova a mnul si ruce !
Vidim, ze je to na dalsi dotaz KTEROU lod tedy vlastne vybrat ?? :-)
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » ned srp 29, 2010 4:43 pm

Water Line, castejc LWL - delka na vodorysce.
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » ned srp 29, 2010 4:46 pm

Jeste na dotaz "proc si nekoupim to, s cim tam jezdi vetsina ?" odpovim, ze tam jezdi bud s velkymi, luxusnimi lodemi jako je Bayliner apod., nebo rybari, se starymi drevennymi ci modernimi laminatkami "rybarkami", ktere jsou uplne pro jine ucely (a asi i vahy nakladu) uzke, dlouhe a vysoke + maji uvnitr nekolik prepazek, ktere jsou pro nase ucely problem... Takze asi tak...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned srp 29, 2010 5:08 pm

Rybáři většinou používají to, co se v dané lokalitě nejvíce osvědčilo. A to potvrzuje i davidův popis vhodného plavidla. To ovšem potom je osobní tragedie toho, kdo to
nechce pořád pochopit. Takže řešení problému v dané lokalitě je dlouhodobě známo. Bohudík ty fyzik. zákony pořád platí a těžko je někdo oblbne.
Uživatelský avatar
PavelK
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 13
Registrován: čtv lis 30, 2006 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod PavelK » ned srp 29, 2010 6:32 pm

Ahojte.Nemá někdo prosím vzoreček pro výpočet hodnoty kR, pro výpočet výkonu motoru pro člun.Čerpám z knihy Motorové čluny rekreačně. Strana 36 obrázek 42. Odpor, rychlost plavby a výkon motoru. Tato tabulka je myslím i v jiných knihách. V knihách je protuto hodnotu vždy tabulka a pokud zadám rychlost člunu děleno odmocnina z délky na vodorysce, vynde mi hodnota větší než 16 a ta už v tabulce není. Jedná se o křivku d - plavba klouzáním. Případně nevíte někdo o jiném vzorečku pro výpočet výkonu motoru?
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned srp 29, 2010 8:10 pm

Vovsky,
zdá se mi, že těch 400-500 kg bylo kromě váhy lodi.....A pokud chce livot rychlou loď, vem si vzor tadyObrázek

Denis o ní kdysi napsal
"Druhá velmi zaujímavá loď bola speedboot, ktorý si majitel postavil sám a bez projektu. Dĺžka je na 2 preglejky, teda skoro 5m a šírka je na 1 preglejku na šírku, teda asi 125 cm. Olaminované je len dno, ostatné časti sú len napustené epoxidom a nalakované. Loď je extrémne lahká, bola použitá len 6mm preglejka na všetko vrátane rebier. S peťkoňovým motorom dosahuje rýchlosť skoro 20 km/hod a to s dvomi luďmi a naložená vecmi! A to najlepšie nakoniec, netreba k nej techničák ani vodičák. Okrem chladničky sa všetko zmestilo do odkladacích priestorov, takže loď zívala prázdnotou. Stavba bola velmi rýchla, majitel ju postavil za pol roka. Najlepšie na koniec, bola to je ho prvá stavba! "

Já s ní jel včera na Baťáku, a jela opravdu rychle - a s 5 HPZvětšenina

500 kg na ni asi nenaloží -ale s5 HP nepotřebuje vozit sebou tolik benzínu.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned srp 29, 2010 8:45 pm

Livote, mám toho odskúšaného s menšími motormi a loďou jazdiacou v sklze pomerne dosť. S 15 HP dvojtaktom a gumeným člnom 380 cm dlhým som išiel Dunaj zo Slovenska až do Čierneho mora, samozrejme naložený táborníckou výbavou a s 60 l benzínu. Na ďalší rok som si postavil malý kajuťáčik aby som mohol jazdiť s 15 HP motorom, niečo také ako má Vovský, ale tých 15 HP bolo málo, najme ak sa s ním malo jazdiť proti prúdu. Tak som tam dal 25 HP dvojtakt a docela to išlo. Na tomto člne som išiel dolu Dunajom do Nového Sadu v Srbsku a odtial proti prúdu Tisy do Maďarska. Spotreba proti prúdu hodne vysoká, cca 40 l/100km a keď som to kalil na plný plyn tak to bolo aj 50 l/100km. Rýchlosť bola 30 -40 km/hod. Tak som ten 25 dvojtakt nahradil 20 HP štvortaktom Hondou. Rychlosť zostala a spotreba sa znížila. Bohužial tento rok som na velkej plavbe s touto zostavou nebol, nedodali mi načas hydrofil krídielka na motor, ale pár menších plaviem som absolvoval. Takže nejaké praktické skúsenosti mám.

Moja konkrétna rada pre teba, vzdaj sa toho člna, predaj ho. Pre teba je nepoužitelný.

Píšeš že pod 500 kg nákladu s posádkou sa nedostaneš. Kolko osob je v tvojom člne a akú majú váhu? To je základ pre ďalšie mudrovanie o tom aký čln potrebuješ.
Uživatelský avatar
livot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: sob kvě 16, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod livot » ned srp 29, 2010 9:05 pm

Denis : moc diky za radu a prip. pomoc ! Ve clunu bych chtel mit tri osoby (vc. me). Kazdy mame ale 100 kg, bohuzel spise i vic...
K tomu fotovybava (tezke teleobjektivy atd.) cca 50 kg, mensi zasoba vody a benzinu (problem s dokupovanim v delte, nevidime civilizaci treba nekolik dnu) cca 100-120 kg, nejake jidlo, stany, zakl. tabor. potreby,... cca 80 kg, drobnosti... Tech 500 kg je fakt minimum.
Dale je pro me hodne dulezita i vyska boku a samozrejme cena. Zivim se praci, toto je jen konicek. Jsem ale schopny si ledacos opravit, udelat a vyrobit sam. Libily se mi napr. lode Glastron a Vega z 80 - 90 tych let... Dvoutaktni starsi motor mi take nevadi.
Kazdopadne predem dekuji za kazdou radu nebo doporuceni !

PS: ta plavba po Dunaji musela byt skvela, nepopsal jsi ji nekde ? Rad bych se podival.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti